علوم مهندسیتکنولوژی

هوش مصنوعی (فصل دوم: عامل های هوشمند)

صفحه 1:

صفحه 2:
هوش مصنوعی 7 فصل دوم : عامل 3 (Agent) Jole ‏هر چیزی که قادر است محیط خود را از طریق حسگرها (6600501) درک کند و با اثرکننده ها‎ (6۲۲66۵۲) بر محیط تاثیر بگذارد. عامل انسانی عامل روباتیکی 9 حسگرها:_ گوش, چشم. دیگر ارگان‌ها + . حسگرها: دوربین, یابنده‌های مادون قرمز ۲ اثرکننده ها: دست. پاء اندام‌های دیگر ۲ اثرکننده ها: موتور yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 3:
هوش مصنوعی - فصل دوم : عامل عامل ها از طریق حسگرها و اثرکننده ها با محیط واکنش انجام می دهند :jole (percept sequence) (51,01 Jlio سابقه کامل هر چیزی که عامل تاکنون درک کرده است. yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 4:
هوش مصنوعی - فصل دوم : عامل مثال هایی از انواع عامل ها و توضیح ‎PEO‏ دوربین‌هاء عرفت مي ‎GPS.‏ ‎Sonar‏ ‏ميكروفونء ‏حسگرهای موتور راننده تاکسی علائم بیماری يافته هاء پاسخهای بیمار راهنمایی کردن, ایمنی» شتاب‌دهنده ترمز: سرعت. قانونمندی, اشع باش راک بوق افزایش سودمندی سوالات. آزمونها. ‏ بیمار سالم. کاهش رفتارهاء مداوا هزینه ها yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 5:
هوش مصنوعی - فصل دوم : طراحی عامل هوشمند طراحی عامل : این طراحی شامل تابعی است که نگاشت عامل را از ادراک به عملیات پیاده سازی می‌کند. yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 6:
هوش مصنوعی - فصل دوم : طراحی عامل هوشمند 3 (Agent Function) Jol gt ‏رفتار عامل توسط تابع عامل توصیف میشود که هر دنباله ادراک را به یک فعالیت‎ 7 Pattern — Action فعاليت 0 دنباله ادراک : تابع عامل یعنی تابع عامل : نگاشت ایده آل از دنباله‌های ادراکی به عملیات است. پیاده سازی تابع عامل : تابع عامل را می توان جدول بندی نمود تا هر عاملی را تشریح کند. این جدول شامل تمام دنباله ادراکی» و عملی در پاسخ به هر دنباله ادراکی» در آن قرار می‌گیرد. *** تابع عامل مربوط به عامل مصنوعی. توسط برنامه عامل (سطلاج سبه) پیاده سازی می شود. ‎yousefpour@shomal.ac.ir‏

صفحه 7:
هوش مصنوعی - فصل دوم : طراحی عامل هوشمند مثال از نگاشت دنباله ادراکی به فعالیت توسط جدول ۱ Percept x Action z i} 10 1.000000000000000 function ‏مهم‎ ‎11 (42 2-10 1* initial guess */ 12 1.095445} 15010332 repeat until |z* - x} < 10-8 13 1.140175425099138 Gh sale 14 111003 BET ‏اند‎ ‎15 12247187 0 end 16 1.26491 1064067352 return z 17 1.303840481040530 18 1341640786499874 19 1.378404875209022 Figure 22 Part of the ideal mapping for the square-root problem (accurate to 15 digits), and a corresponding program that implements the ideal mapping. yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 8:
هوش مصنوعی - فصل دوم : طراحی عامل هوشمند مايخ عامل فاك ‎At atl Saal‏ اه برنامه عامل: پیاده سازی دقیقی است که در معماری عامل اجرا می شود. yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 9:
هوش مصنوعی - فصل دوم : طراحی عامل هوشمند ساختار عامل : عامل برنامه + معماری عامل لظي هوش مسو طاض ‎01١‏ لت 0 0 ۲ اين لايه مى تواند يك برنامه در زبان سطح بالا يا در زبان سطح پایین باشد. ‎yousefpour@shomal.ac.ir‏

صفحه 10:
هوش مصنوعی 7 فصل دوم : عامل عامل‌ها چگونه باید عمل کنند؟ عملکرد منطقی: یعنی با داشتن یکسری عقیده واحد به هدف واحد برسیم و این عملکرد باعث موفقیت عامل مى كردد. عامل منطقى (غ1 806 1531101131)(عقلايى - خردمند): يزى است كه كار درست و صحيح انجام مىدهد. در شيوه تفكر منطقى تأكيد بر روى استنتاج درست است يعنى بيشترين موفقيت عامل را به دنبال داشته باشد اين ارزيابى توسط 5 اجره ‎yousefpour@shomal.:‏

صفحه 11:
هوش مصنوعی -_فصل دوم : معیارکارآبي ‎(Performance Measure) (31,6 jbo‏ : معیار کارایی. معیاری برای موفقیت رفتار عامل است. معیار کارآیی چندان ثابت نیست. دارای یک سری قوانین خاص دارد. و به عنوان یک قاعده کلی بهتر است معیار کارآیی را براساس خواسته های فرد در محیط درنظر گرفت. مثال: یک پرسش فلسفی کدام بهتر است: زندگی بی انديشه با فراز و نشیب و یا زندگی امن و یکنواخت؟

صفحه 12:
هوش مصنوعی 7 فصل دوم : عامل دانش ‎(Omniscience) Js‏ بررسی سه اصطلاح در عامل ها : منطقی بودن ‎(Rationality)‏ (AUCONOMY) jg jbo 25> (Omniscience) JS ‏دانش‎ 0 یک عامل با دانش کل معنی خروجی واقعی اعمال خود را دانسته و بر پایه آن عمل می‌کند واز نتيجه اعمال خويش كاملا آكاه است. اما داشتن دانش کل برای عامل منطقی در واقعیت همیشه ممکن نیست. 0 اكر معين كنيم كه هر عامل هوشمند همواره بايد همان کاری را انجام دهد که در عمل مناسب است. (یعنی داشتن دانش کل) هیچگاه نمی‌توان عاملی را طراحی نمود که این مشخصات را مرتفع سازد. yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 13:
هوش مصنوعی - فصل دوم : عامل منطقی بودن (ج) منطقی بودن عامل فقط به دنباله ادراکی نا آن زمان وابسته است. باید مطمئن باشیم که ندانسته کار غیر هوشمند (عقلایی) را انجام ندهد. مثل رد شدن از خیابان شلوغ . بطوریکه خطری را نمی توان دید. ولی : رد شدن از عرض خیابان در حالی که هیچ خطری نمی عبور کند. پس منطقی است که از خیابان در این هنگام جسمی از هواپیما جدا شده و با این شخص برخورد می کند (عبور از خیابان منطقی بود) yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 14:
هوش مصنوعی -_فصل دوم : عامل منطقی بودن به چهار چیز وابستگی دارد: "معیار کارایی که درجه موفقیت را تعیین می‌کند. هر چیزی که تا کنون عامل, مشاهده و درک نموده است. این تاریخچه کامل ادراکی را دنباله ادراکی نامیده می شود. تعریف عامل منطقی: برای هر دنباله ادراکی ممکن. عامل منطقی یا خردمند باید فعالیتی را انتخاب کند که انتظار می رود معیار کارآیی اش حداکثر برساند. این کار با توجه به شواهدی که از طریق دنباله ادراکی بدست می آید و دانش درونی عامل. صورت می گیرد. yousefpour@shomal.a

صفحه 15:
هوش مصنوعی 7 فصل دوم : عامل خود مختاری ‎(Autonomy)‏ عاملی که فقط براساس دانش اولیه طراح خود رفتار می کند . عامل خود مختار نیست. در اینجا تعریف عامل باید کامل‌تر شود و یادگیری به بخش دانش درونی اضافه گردد. یعنی عامل بايد ياد بگیرد که نقص دانش قبلی خود را چگونه جبران کند. رفتار عامل می‌تواند متکی بر دو پایه دانش درونی و تجریه خود بنا نهاده شود. yousefpour@shomal.:

صفحه 16:
هوش مصنوعی -_فصل دوم : عامل * سیستم به وسعتی خود مختار است که رفتار آن براساس تجربه خودش تعیین می‌شود. زمانی که عامل فاقد تجربه و یا کم تجربه است. مسلماً تصادفی عمل خواهد کرد. مگر آنکه طرح کمک‌هایی به آن داده باشد. * عامل هوشمند واقعاً خود مختار باید قادر به عمل موفقیت‌آمیز در دامنه وسیعی از محیط‌ها باشد و البته باید زمان کافی جهت تطبیق نیز به آن داده شود. yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 17:
هوش مصنوعی - فصل دوم : برنامه عاملِ جنبه‌های مختلف یک عمل, انواع مختلف برنامه‌های عامل را پیشنهاد خواهد کرد. برای مثال. پنج نوع عامل را مورد بررسی قرار می دهیم انواع برنامه های عامل: * عاملهای واکنشی ساده؟396۳ ۲۵۶۵۷ 51۳0016 ‎Model-Base agent‏ > عاملهای مدل گرا *عاملهای هدف گرا ‎Goal-Base agent‏ *عاملهای سودمندگرا ‎Utility-Base agent‏ > عاملهای یادگیرنده ‎Learner agent‏ yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 18:
هوش مصنوعی - فصل دوم : عامل واکنشی ساده كاسى) 0 اين عاملها اعمالی را بر طبق ادراک جاری انتخاب می کنند بدون توجه به اینکه ‎le‏ ‏تاریخچه ادراکات قبلی چیست. ‎J Eee)‏ 0 انتخاب فعالیت بر اساس یکسری قوانین شرط -عمل انجام می شود. © در اینجا جدول رجوع باید مورد توجه قرار گرفته و فیلدهای مختلف آن توسط اطلاعات ورودی پر شود. بطوریکه به ازای هر ورودی فعالیت آن نیز مشخص شده yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 19:
هوش مصنوعى - فصل دوم : عامل واکنشی ساده function SIMPLE-REFLEX-AGENT( percep!) returns action static: mules, a set of condition-action rules state — INTERPRET-INPUT( percept) rile — RULE-MATCH( state, ries) action — RULE-ACTION|rule] return action Figure 28 A simple reflex agent. It works by finding a rule whose condition matches the |__suttent situation (as defined by the percept) and then doing the action associated with that rule. قوانين شرط -عمل " اقدام به ترمز" "ترمز كردن راننده جلويى " ‎yousefpour@shomal.ac.ir‏

صفحه 20:
هوش مصنوعى - فصل دوم : عامل واکنشی ساده اتصالاتی (واکنش‌هایی) وجود دارند که انسان‌ها بسیاری از آنها را دارا بوده: برخی از آنها قابل بادگیری (مثل رانندگی) و برخی دیگر غریزی (چشمک زدن حین نزدیک شدن جسمی به چشم ) است. مثالی از عامل واکنشی ساده در دنیایجارو بقی : تصمیم گیری آن بر اساس مکان فعلی و کثیف بودن آن مکان صورت می گیرد. function REFLEX-VACUUM-AGENT ([/ocation, status]) return an action if status == Dirty then return Suck else if /Jocation==A_ then return Right yousefp@hGRifnd@eation == B then return Left

صفحه 21:
هوش مصنوعی - فصل دوم : عامل واکنشی مدل كرا 0 عامل بخشی از دنیایی را که فعلا می بیند و می شنود ذخیره می كلد © عامل بايد حالت جارى دنيا را به كمك يك مدل داخلى حفظ كند يك مدل داخلى ديد عامل سيس يك عمل را همانند روش عامل واكنشى انتخاب كند. yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 22:
هوش مصنوعی - فصل دوم : عامل واکنشی مدل گرا function REF.EX-AGENT-WITH-STATE( percep?) returns action static: state, a description of the current world state tules, a set of condition-action rules state — UPDATE-STATE(state, percept) tule — RULE-MaTCu(state, rules) action — RULE-ACTION[rule] state — UPDATE-STATE(state, action) retum action Figure 210 A reflex agent with internal state. It works by finding a rule whose condition matches the current situation (as defined by the percept and the stored internal state) and then doing the action associated with that rule 0قر.غافل قبلی مقکل آنجایی:ناشی.می‌شد: ذر صورقی, که خنگرها تقوانفد توصي اقل يبه وضعیت دنیا داشته باشند. ( یعنی محیط نیمه قابل مشاهده ) 0 در چنین شرایطی, بهترین راه مدیریت برای عامل آن است که بخشی از محیط را که نمی تواند الان ببیند در حافظه نگه دارد. ‎yousefpour@shomal.ac.ir‏

صفحه 23:
هوش مصنوعی - فصل دوم : عامل واکنشی مدل گرا 0 در این صورت عامل باید به نوعی حالت داخلی وابسته به تاریخچه ادراکی داشته باشد تا ن دستکاری برخی اطلاعات وضعیت داخلی باشد تا از طریق آن تمایز بین وضعیت‌های دنیا که در ظاهر ورودی ادراکی یکسان ولی در واقع معنی کاملاً متفاوتی دارند را میسر سازد. * مال: موقعی که چراغ ترمز خراب باشد **بهنگام‌سازی اطلاعات وضعیت داخلی همزمان با گذر زمان نیازمند دو نوع دانش کد شده در برنامه عامل | اول: اطلاعاتی در مورد چگونگی تغییر دنیا مستقل از عامل ‎fits‏ «ماشين خلوتئ از جيد لحطها بيش يوشيكتر شدة انست؟ ‎ ‏دوم: چگونگی تاثیرات اعمال عامل در محیط مثال : اگر ترمز بزنم فاصله با ماشین جلوبی چه تغییری می کند؟ ‎yousefpour@shomal.ac.ir‏

صفحه 24:
هوش مصنوعی - فصل دوم : عامل هدف گرا سسسهحسگرها جهت پیدا نمودن هدف مورد نظر مثلا: ود و دی 22 ا تود اسمن تيه راتت نا ‎te “feet‏ aD joie souk tan & 2 a ‏ال‎ یا هدف دارد ‎us‏ عامل و سس yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 25:
هوش مصنوعی - فصل دوم : عامل هدف گرا دانستن درباره وضعیت کنونی محیط همواره براق تصمیم گیری عمل نمی‌تواند کافی باشد. به همان گونه که عامل نیازمند شرح وضعیت جاری است به نوعی» نیازمند اطلاعات هدف (۳۳۸) نیز می‌باشد که پرای توضیح موقعیت. مطلوب است. عامل اطلاعاتی نسبت به وضعیت جاری دارد ‎ab‏ و هم اطلاعاتی نسبت به وضعیت هدف دارد با ترکیب این دو اطلاعات و نتایج اعمال ممکن موجود که می تواند بروز رسانی اطلاعات داخلی شود و در نتیجه فعالیت مناسب را جهت رسیدن به هدف انتخاب می گند yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 26:
هوش مصنوعی - فصل دوم : عامل هدف گرا انتخاب فعالیت در یک عامل : در مواقعی ساده است. وقتی که رضایت از هدف بلافاصله از یک فعالیت بدست می آید. در مواقعی پیچیده است. وقتی که عامل باید دنباله‌های طولانی را در نظرگرفته تا راهی برای دستیابی به هدف پیدا کند. در این حالت: جستجو (563۲1) و برنامه‌ربزی (۳۱۵۲۳۳9) روشهایی از هوش مصنوعی هستند كه دنباله اى از فعاليتها را براى رسيدن عامل به هدف. بيدا مى کنند. yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 27:
هوش مصنوعی - فصل دوم : عامل هدف گرا تفاوت عامل‌های واکنشی و هدف گرا: در طراحی عامل‌های واکنشی طراح برای حالات متفاوت عملی درست را پیش محاسبه مىكند. در عاملهاى هدفكراء عامل مىتواند دانش خود را در مورد جكونكى واكنش بهنگام سازد. ۱. برای عامل واکنشی ما مجبور به دوباره نویسی تعداد زیادی قوانین شرط -عمل خواهیم بود. ۲ عامل هدف گرا نسبت به رسیدن به مقاصد متفاوت انعطاف پذیر است. ۳. بسادگی با یک هدف تازه, می‌توانیم عامل هدف‌گرا را به رفتار تازه برسانیم. yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 28:
هوش مصنوعی - فصل دوم : عامل سودمندگرا ۴- عاملهای سوذمذ ۲- عاملهای سودم: اگر یک حالت دنیا به حالت دیگر دنیا ترجیح داده شود. آن حالت برای عامل سودمندتر است. 33 ‎a‏ سودمندی تابعی است که به هر وضعیت. یک عدد حقیقی نسبت می دهد که درجه رضایت از وضعیت را مشخص كنه عامل yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 29:
هوش مصنوعی - فصل دوم : عامل سودمندگرا مشخصات كامل تابع سودمندى امكان تصميمكيرى منطقى را براى دو نوع مواردى كه هدف برآورده نمی شود. فراهم مى سازد. ‎١‏ زمانی که اهداف متناقص وجود دارند. (مثل سرعت و امنيت) كه در اين حالت فقط بعضى از آنها برآورده مى شوند ‏۲ زمانی که چندین هدف دارند که هیچ یک از آنها با قطعیت قابل حصول نيست. ‏آنگاه تابع سودمندی به هر هدف بر اساس میزان اهمیت آن برای عامل. وزنی اختصاص می دهد که به اين ترتیب احتمال موفقیت عامل افزایش خواهد یافت ‎yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 30:
هوش مصنوعی - فصل دوم : عامل یاد گیرنده ببس استاندارد کارایی 0 عنصر کارایی مسئول انتخاب فعالیتهای سس حسگرها خارجی است. از ادراکات استفاده می کند و در مورد فعالیتها تصمیم می گیرد. و شامل مجموعه ای از دانش و رویه هایی جهت انتخاب فعالیتهاست. ‏ 0 عنصریادگیرنده مسئول ایجاد بهبودهاست. بازخورد منتقدان را در مورد چگونگی عملکرد عامل دریافت کرده و مشخص می کند عنصر حج محرکها کارایی چگونه باید اصلاح گردد تا در آینده بهتر عامل عمل كند. © منتقد به عنصر يادكيرنده مى كويد كه عامل با توجه به استانداردهاى كارايى جكونه عمل ميكند 0 مولد مسئله مسئول پیشنهاد فعالیتهایی است که منجر به تجربیات آموزنده جدیدی ميشود. yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 31:
هوش مصنوعی - فصل دوم : عامل یادگیرنده 0 استاندارد کارایی عامل نیاز به استاندارد کارایی دارد تا بداند که این فعالیت درست است یا نه؟ (at ‏براك چبین چیری را بیان تسین‎ # aye استاندارد كارايى بايد ثابت باشد و از نظر مفهومی خارج از عامل قرار گیرد. زیرا عامل نباید آنرا اصلاح کند تا رفتارش را تنظیم کند. yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 32:
هوش مصنوعی - فصل دوم : عامل و محیط ارتباط بين عامل و محيط: اعمال بوسيله عامل بر محيط انجام مىشود. كه خود ادراك عامل را مهيا مىسازد. خواص محيط ها : قابلمشاهدم در مقاب يمه قاب[بتاهدم .1) ‎Fully observable‏ تسم در مقابل تال ‎Deterministic - Stochastic‏ تقسیم پذیر در مقابل ی قسیم نا پذیر 9 ‎Episodic - Non‏ ۳ لیستا در مقابل‌یویا 64۰ - ‎atic‏ ‏ا#جنف رمو 90 ‎Bansenis.‏ ‏نله دی سثاء چیه مانله: 5 ‎SREY Mati‏ ‎agent oe‏ yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 33:
هوش مصنوعی - فصل دوم : انواع محیط ۱- قابل مشاهده در مقابل نیمه قابل مشاهده محیط قابل مشاهده: محیطی که عامل آن توسط ابزار حس‌کننده‌اش امکان دسترسی به وضعیت کامل محیط را در هر مقطع زمانی داشته باشد. محیط قابل مشاهده راحت است. زیرا عامل نیازمند دستکاری هیچ وضعیت داخلی برای حفظ دنیا را نخواهد داشت. مثل : بازی شطرنج عامل با حسگرها احاطه کامل بر محیط دارد و تمام جنبه های لازم جهت انتخاب عمل شتاسایین :مین کنید: yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 34:
هوش مصنوعی - فصل دوم : انواع محیط ۲- قطعی در مقابل احتمالی ( غیر قطعی ) محیط قطعی: محیطی است که اگر حالت بعدی محیط کاملا توسط حالت فعلی و عملی که عامل در حال انجام آن است. قابل تعیین باشد. اگر محیط کاملاً قابل مشاهده و قطعی باشد آنگاه عامل نباید نگران عدم قطعیت باشد اگر محیط نیمه قابل مشاهده باشد, محیط غیرقطعی و احتمالی به نظر می آید. اگر محیط پیچیده باشد و ردیایی تمام جنبه های مشاهده نشده دشوار است لذا بهتر است قطعى بودن يا نبودن محيط را از ديدكاه عامل در نظر بكيريم. yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 35:
هوش مصنوعی - فصل دوم : انواع محیط اگر محیط در مواردی غیر از فعالیتهای عاملهای دیگر, قطعی باشد آنگاه محیط استراتژیک (راهبردی) است. مثال : ۱-بازی شطرنح سس محیط استراتژیک ۲-راننده تاکسی ‎lea! Layee‏ -رفتار ترافیکی -پنچر شدن خراب شدن موتور ۳- دنیای مکش سس بر اساس تعریف قبلی باشد آنگاه تمحیط قطعی ولی با افزودن پارامتری مثل پیدایش کثیفی و فرآیند مکش غیر مطمئن آنگاه: محیط احتمالی yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 36:
هوش مصنوعی - فصل دوم : انواع محیط ۳- رویدادی (اپیزودیک) در مقابل ترتیبی (غیر اپیزودیک) سا محیط اپیزودیک (محیط نامنظم یا رویدادی). تجربه عامل به اپیزودهایی (یا رویدادهای اتمیک) تقسیم می‌گردد. سا هر اپیزود شامل ادراک عامل و سپس انجام یک عمل است. کیفیت اعمال آن تنها به خود اپیزود وابسته است. و به فعالیتهای اپیزودهای قبلی بستگی ندارد. الا محيطهاى دنباله اى يا ترتيبى تصميم فعلى مى تواند در تمام تصميمات بعدى موثر باشد. مثل : شطرنج - یک محیط غیر اپیزودیک مثل : آنالیز تصویر - یک محیط اپیزودیک yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 37:
هوش مصنوعی - فصل دوم : انواع محیط ۴- ایستا در مقابل پویا محيط يويا؛ محیطی که در حین سنجیدن عامل تغییر می‌کند. محیط نیمه‌پویا: محیطی که با گذر زمان تغییر نمی‌کند اما امتیاز کارایی تغییر می‌کند. مفال محبط بویا : تشخیص نوغ پرنده در حال پرواز - راننده تاکسی مثال محیط نیمه یوبا: بازی شطرنج با در نظر گرفتن زمان محیط‌های ایستا برای کار ساده هستند زیرا عامل نیاز به نگاه کردن به دنیا در حين تصمیم‌گیری عملی نداشته و همچنین در مورد گذر زمان نیز نگران نمی‌باشد. yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 38:
هوش مصنوعی - فصل دوم : انواع محیط ۵- گسسته در مقابل پیوسته محیط گسسته: اگر تعداد مشاهدات و ادراکات محدود و متناهی باشد. مثال: - بازى شطرنج كسسته است زيرا جيد حالت مجزاى متناهى دورس تورت وجوه دازد: ‎aang gpa Pauly‏ اسك زيراً شرفته فحل تاکسی؛ وضیت هوا: زمان و هميشه در حال تغییر است. yousefpour@shomal.ac.ir

صفحه 39:
هوش مصنوعی - فصل دوم : انواع محیط ۶- تک عامله در مقابل چند عامله تعداد عاملهای در نظر گرفته شده در مسئله مثال: - حل جدول متقاطع - تک عامله - بازی شطرنج - محیط دو عامله رقابتی - رانندگی تاکسی - اجتناب از تصادف اندازه کارآیی تمام عاملها را افزا پس محیط. چند عامله نیمه همکار است 7 ونیز نیمه رقابتی است مثل پارک نمودن

صفحه 40:
هوش مصنوعی 2 فصل دوم : انواع محیط منال‌هایی از انواع محيط و ویژگی‌های آنها Multi Multi Multi Multi Multi Single Single Single Multi YES YES YES NO NO NO NO NO NO YES YES YES NO NO Semi NO NO NO NO NO NO NO. NO YES YES NO NO Strategic Strategi 6 No NO NO NO YES NO NO NO YES NO YES NO NO YES NO NO NO ربات جابجا کننده آشیاء کنترلقنندهپلایشگاه آموزش دهنده آنگلیسی با آرتباط. yousefpour@shomal.ac.ir

1 هوش مصنوعی -فصل دوم :عامل عامل (: )Agent هر چيزي که قادر است محيط خود را از طريق حسگرها ( )Sensorدرک کند و با اثرکننده ها ( )Effectorبر محيط تاثير بگذارد. عامل انساني عامل روباتيکي .1 حسگرها :گوش ،چشم ،ديگر ارگان‌ها .1 حسگرها :دوربين ،يابنده‌هاي مادون قرمز .2 اثرکننده ها :دست ،پا ،اندام‌هاي ديگر .2 اثرکننده ها :موتور 2 هوش مصنوعی -فصل دوم :عامل ‏sensors ‏percepts ‏agent ? ‏environment ‏actions ‏effectors عامل ها از طريق حسگرها و اثرکننده ها با محيط واکنش انجام مي دهند دنباله ادراکی ( )percept sequenceعامل: سابقه کامل هر چیزی که عامل تاکنون درک کرده است. 3 هوش مصنوعی -فصل دوم :عامل مثال هايي از انواع عامل ها و توضيح :PEAS 4 اهداف نوع عامل محيط ادراکات محرک ها راننده تاکسي جاده، عابرین پياده‌رو، ترافيک، مشتري دوربين‌ها، سرعت سنج، ‏GPS، ،Sonar ميکروفون، صفحه کليد، حسگرهای موتور راهنمايي کردن، شتاب‌دهنده ،ترمز، صحبت با مسافر، بوق ايمني، سرعت ،قانونمندي، راحتي، افزايش سودمندي سيستم تشخيص پزشکي بيمار، بيمارستان، کارکنان ،عالئم بیمIاری يافته ها، پاسخهاي بيمار سواالت ،آزمونها، رفتارها ،مداوا بيمIار سالم ،کاهش هزينه ها (معيار کارآيي) هوش مصنوعی -فصل دوم :طراحی عامل هوشمند طراحي عامل : ادراک ها حسگرها ؟ محيط فعاليت ها عامل محرکها اين طراحي شامل تابعي است که نگاشت عامل را از ادراک به عمليات پياده سازي مي‌کند. 5 هوش مصنوعی -فصل دوم :طراحی عامل هوشمند تابع عامل (: )Agent Function رفتار عامل توسط تابع عامل توصيف ميشود که هر دنباله ادراک را به يک فعاليت نقش ميکند. ‏Pattern  Action فعاليت ‏f: دنباله ادراک :تابع عامل یعنی تابع عامل :نگاشت ايده‌آل از دنباله‌هاي ادراکي به عمليات است. پیاده سازی تابع عامل : تابع عامل را می توان جدول بندی نمود تا هر عاملی را تشریح کند .این جدول شامل تمام دنباله ادراکی ،و عملی در پاسخ به هر دنباله ادراکي ،در آن قرار مي‌گيرد. تابع عامل مربوط به عامل مصنوعی ،توسط برنامه عامل ()agent problem 6 پیاده سازی می شود. هوش مصنوعی -فصل دوم :طراحی عامل هوشمند مثال از نگاشت دنباله ادراکی به فعالیت توسط جدول 7 هوش مصنوعی -فصل دوم :طراحی عامل هوشمند تابع عاملتفاوت : -برنامه عامل تابع عامل :یک توصیف ریاضی انتزاعی است. برنامه عامل :پیاده سازی دقیقی است که در معماری عامل اجرا می شود. 8 هوش مصنوعی -فصل دوم :طراحی عامل هوشمند ساختار عامل : عامل = برنامه +معماري ‏Program ‏HardWare عامل جنس اين سخت افزار از نوع الکترومکانيک است که ما آنرا ماشين مي ناميم و يک اليه روي .وظيفه هوش مصنوعي طراحي برنامه عامل است اين ماشين قرار مي گيرد تا باعث بکارگيري از اين ماشين شود. 9 اين اليه مي تواند يک برنامه در زبان سطح باال يا در زبان سطح پايين باشد. هوش مصنوعی -فصل دوم :عامل عامل‌ها چگونه بايد عمل کنند؟ عملکرد منطقي: يعني با داشتن يکسري عقيده واحد به هدف واحد برسيم و اين عملکرد باعث موفقيت عامل مي گردد. عملکرد منطقي مشخصه هاي سيستم هوشمندي است که مي خواهند بطور منطقي عمل کنند عامل منطقي (()Rational Agentعقالیی -خردمند): چيزي است که کار درست و صحيح انجام مي‌دهد .در شيوه تفکر منطقي تاًکيد بر روي استنتاج درست است يعني بيشترين موفقيت عامل را به دنبال داشته باشد 10 اين ارزيابي توسط معيار کارآيي انجام مي گيرد ؟ هوش مصنوعی -فصل دوم :معیارکارآیی معيار کارايي (: )Performance Measure معيار کارايي ،معياري براي موفقيت رفتار عامل است. معیار کارآیی چندان ثابت نيست ،داراي يک سري قوانين خاص دارد .و به عنوان یک قاعده کلی بهتر است معیارکارآیی را براساس خواسته هاي فرد در محيط درنظر گرفت. مثال :یک پرسش فلسفی کدام بهتر است :زندگی بی اندیشه با فراز و نشیب و یا زندگی امن و یکنواخت؟ عامل هوشمند طوري عمل ميکند که بهترين نتيجه را بدهد و در صورتي که عدم قطعيت وجود دارد بهترين جواب را ارائه دهد. 11 هوش مصنوعی -فصل دوم :عامل دانش کل ()Omniscience بررسی سه اصطالح در عامل ها : منطقی بودن ()Rationality خود مختاری ()Autonomy دانش کل ()Omniscience oيک عامل با دانش کل معني خروجي واقعي اعمال خود را دانسته و بر پايه آن عمل مي‌کند و از نتيجه اعمال خويش کامال آگاه است. اما داشتن دانش کل براي عامل منطقي در واقعيت هميشه ممکن نيست. oاگر معين کنيم که هر عامل هوشمند همواره بايد همان کاري را انجام دهد که در عمل مناسب است، (یعنی داشتن دانش Tکل) هيچگاه نمي‌توان عاملي را طراحي نمود که اين مشخصات را مرتفع سازد. 12 هوش مصنوعی -فصل دوم :عامل منطقی بودن ()Rationality منطقی بودن عامل فقط به دنباله ادراکی تا آن زمان وابسته است ،باید مطمئن باشیم که ندانسته کار غیر هوشمند (عقالیی) را انجام ندهد. مثل رد شدن از خیابان شلوغ ،بطوریکه خطری را نمی توان دید. ولی : رد شدن از عرض خيابان در حالي که هيچ خطري نمي بيند پس منطقي است که از خيابان عبور کند. در اين هنگام جسمي از هواپيما جدا شده و با اين شخص برخورد مي کند (عبور از خيابان منطقي بود) 13 هوش مصنوعی -فصل دوم :عامل منطقي بودن به چهار چيز وابستگي دارد: ‏معيار کارايي که درجه موفقيت را تعيين مي‌کند. ‏هر چيزي که تا کنون عامل ،مشاهده و درک نموده است .اين تاريخچه کامل ادراکي را دنباله ادراکي‌ناميده مي شود. ادراکي مي‌داند (ادراکات) اطراف خود عاملدرباره رفتارعامل ‏آنچه را که محيطدنباله وابسته به تا حال است. ‏اعمالي که عامل قادر به انجام آن باشد. تعریف عامل منطقي: 14 برای هر دنباله ادراکی ممکن ،عامل منطقی یا خردمند باید فعالیتی را انتخاب کند که انتظار می رود معیار کارآیی اش حداکثر برساند. این کار با توجه به شواهدی که از طریق دنباله ادراکی بدست می آید و دانش درونی عامل، صورت می گیرد. هوش مصنوعی -فصل دوم :عامل خود مختاری ()Autonomy عاملی که فقط براساس دانش اولیه طراح خود رفتار می کند ،عامل خود مختار نیست. در اينجا تعريف عامل بايد کامل‌تر شود و یادگیری به بخش دانش دروني اضافه‌گردد .یعنی عامل باید یاد بگیرد که نقص دانش قبلی خود را چگونه جبران کند. رفتار عامل مي‌تواند متکي بر دو پايه دانش دروني و تجربه خود بنا نهاده شود. يعني عامل هاي هوش مصنوعي بايد داراي دانش اوليه در کنار توانايي يادگيري باشند 15 هوش مصنوعی -فصل دوم :عامل سيستم به وسعتي خود مختار است که رفتار آن براساس تجربه خودش تعيين مي‌شود. زماني که عامل فاقد تجربه و يا کم تجرب ‌ه است ،مسلماً تصادفي عمل خواهد کرد ،مگر آنکه طرح‌ کمک‌هايي به آن داده باشد. عامل هوشمند واقعاً خود مختار بايد قادر به عمل موفقيت‌آميز در دامنه وسيعي از محيط‌ها باشد و البته بايد زمان کافي جهت تطبيق نيز به آن داده شود. 16 هوش مصنوعی -فصل دوم :برنامه عامل جنبه‌هاي مختلف يک عمل ،انواع مختلف برنامه‌هاي عامل را پيشنهاد خواهد کرد. براي مثال ،پنج نوع عامل را مورد بررسي قرار مي دهيم انواع برنامه هاي عامل: عاملهاي واکنشي سادهSimple reflex agent عاملهاي مدل گرا ‏Model-Base agent ‏عاملهاي هدف گرا ‏Goal-Base agent ‏عاملهاي سودمندگرا ‏عاملهاي يادگيرنده 17 ‏Utility-Base agent ‏Learner agent هوش مصنوعی -فصل دوم :عامل واکنشی ساده -1عاملهاي واکنشي ساده (انعکاسی) oاين عاملها اعمالي را بر طبق ادراک جاري حسگرها انتخاب مي کنند بدون توجه به اينکه عامل تاريخچه ادراکات قبلي چيست. قوانين شرط-عمل انجام مي شود. oدر اينجا جدول رجوع بايد مورد توجه قرار گرفته و فيلدهاي مختلف آن توسط اطالعات ورودي پر شود .بطوریکه به ازای هر ورودی فعالیت آن نیز مشخص شده 18 است. محيط oانتخاب فعاليت بر اساس يکسري جهان چگونه است اکنون چه عملي بايد انجام دهم محرکها قانون شرط عمل هوش مصنوعی -فصل دوم :عامل واکنشی ساده قوانين شرط -عمل 19 ‏if condition then ‏action " اقدام به ترمز" "ترمز کردن راننده جلويي" هوش مصنوعی -فصل دوم :عامل واکنشی ساده اتصاالتي (واکنش‌هايي) وجود دارند که انسان‌ها بسياري از آنها را دارا بوده: برخي از آنها قابل يادگيري (مثل رانندگي) و برخي ديگر غريزي (چشمک زدن حين نزديک شدن جسمي به چشم ) است. مثالي از عامل واکنشي ساده در دنياي جارو برقي : تصميم گيري آن بر اساس مکان فعلي و کثيف بودن آن مکان صورت مي گيرد. ‏function REFLEX-VACUUM-AGENT ([location, )]status ‏return an action 20 ‏if status == Dirty then return Suck ‏else if location == A ‏then return Right ‏else if location == B ‏then return Left هوش مصنوعی -فصل دوم :عامل واکنشی مدل گرا -2عاملهاي واکنشي مدل گرا حسگرها oعامل بخشي از دنيايي را که فعال کند. oعامل بايد حالت جاري دنيا را به کمک يک مدل داخلي حفظ کند سپس يک عمل را همانند روش عامل واکنشي انتخاب کند. 21 محيط مي بيند و مي شنود ذخيره مي جهان چگونه است حالت جهان چگونه تکامل مي يابد کار فعاليت چيست اکنون چه عملي بايد انجام دهم محرکها قانون شرط عمل عامل هوش مصنوعی -فصل دوم :عامل واکنشی مدل گرا oدر عامل قبلی مشکل آنجايي ناشي مي‌شد در صورتی که حسگرها نتوانند دسترسي کامل به وضعيت دنيا داشته باشند ( ،يعني محيط نيمه قابل مشاهده ) oدر چنين شرايطي ،بهترين راه مديريت براي عامل آن است که بخشي از محيط را که نمي تواند 22 االن ببيند در حافظه نگه دارد. هوش مصنوعی -فصل دوم :عامل واکنشی مدل گرا oدر این صورت عامل بايد به نوعي حالت داخلي وابسته به تاريخچه ادراکي داشته باشد تا نياز به دستکاري برخي اطالعات وضعيت داخلي باشد تا از طريق آن تمايز بين وضعيت‌هاي دنيا که در ظاهر ورودي ادراکي يکسان ولي در واقع معني کام ً ال متفاوتي دارند را ميسر سازد. مثال :موقعي که چراغ ترمز خراب باشد ‏بهنگام‌سازي اطالعات وضعيت داخلي همزمان با گذر زمان نيازمند دو نوع دانش کد شده در برنامه عامل است. اول :اطالعاتي در مورد چگونگي تغيير دنيا مستقل از عامل مثال :ماشین جلویی از چند لحظه پیش نزدیکتر شده است؟ دوم :چگونگي تاثيرات اعمال عامل در محيط 23 مثال :اگر ترمز بزنم فاصله با ماشین جلویی چه تغییری می کند؟ هوش مصنوعی -فصل دوم :عامل هدف گرا -3عاملهاي هدف گرا حسگرها جهت پيدا نمودن هدف مورد نظر جهان چگونه است مثال : مي تواند به سمت چپ ،راست و يا ‏Lط محي در يک چهار راه ،تاکسي حالت اگر فعاليت Aرا انجام دهم چه خواهد شد جهان چگونه تکامل مي يابد کار فعاليت چيست مستقيم تغيير مسير دهد تصميم صحيح بستگي به مقصد یا هدف دارد 24 اکنون چه عملي بايد انجام دهم اهداف محرکها عامل هوش مصنوعی -فصل دوم :عامل هدف گرا دانستن درباره وضعيت کنوني محيط همواره براي تصميم‌گيري عمل نمي‌تواند کافي باشد. به همان گونه که عامل نيازمند شرح وضعيت جاري است به نوعي ،نيازمند اطالعات هدف ( )goalنیز مي‌باشد که برای توضيح موقعيت ،مطلوب است. عامل اطالعاتي نسبت به وضعيت جاري دارد و هم اطالعاتي نسبت به وضعيت هدف دارد با ترکيب اين دو اطالعات و نتايج اعمال ممکن موجود که مي تواند بروز رساني اطالعات داخلي شود و در نتيجه فعالیت مناسب را جهت رسيدن به هدف انتخاب مي کند 25 هوش مصنوعی -فصل دوم :عامل هدف گرا انتخاب فعالیت در یک عامل : در مواقعي ساده است ،وقتی که رضايت از هدف بالفاصله از یک فعالیت بدست می آید. در مواقعي پيچيده است ،وقتی که عامل بايد دنباله‌هاي طوالني را در نظرگرفته تا راهي براي دستيابي به هدف پيدا کند. در این حالت: جستجو ( )Searchو برنامه‌ريزي ( )Planningروشهايي از هوش مصنوعي هستند که دنباله اي از فعالیتها را براي رسيدن عامل به هدف ،پیدا می کنند. 26 هوش مصنوعی -فصل دوم :عامل هدف گرا تفاوت عامل‌هاي واکنشي و هدف‌گرا: در طراحي عامل‌هاي واکنشي طراح براي حاالت متفاوت عملي درست را پيش محاسبه مي‌کند .در عامل‌هاي هدف‌گرا ،عامل مي‌تواند دانش خود را در مورد چگونگي واکنش بهنگام سازد. .1براي عامل واکنشي ما مجبور به دوباره نويسي تعداد زيادي قوانين شرط-عمل خواهيم بود. .2عامل هدف‌گرا نسبت به رسيدن به مقاصد متفاوت انعطاف پذير است. .3بسادگي با تعيين يک هدف تازه ،مي‌توانيم عامل هدف‌گرا را به رفتار تازه برسانيم. 27 هوش مصنوعی -فصل دوم :عامل سودمندگرا -4عاملهاي سودمندگرا حسگرها حالت اگر یک حالت دنیا به حالت دیگر دنیا جهان چگونه است ترجیح داده شود ،آن حالت برای عامل سودمندي تابعي است که به هر وضعيت، يک عدد حقيقي نسبت مي دهد که درجه رضايت از وضعيت را مشخص مي کند محيط سودمندتر است. اگر فعاليت Aرا انجام دهم چه خواهد شد در چنين حالتي چقدر رضايت دارم اکنون چه عملي بايد انجام دهم محرکها 28 جهان چگونه تکامل مي يابد کار فعاليت چيست سودمند عامل هوش مصنوعی -فصل دوم :عامل سودمندگرا مشخصات کامل تابع سودمندي امکان تصميم‌گيري منطقي را براي دو نوع مواردی که هدف برآورده نمی شود ،فراهم می سازد. .1زماني که اهداف متناقص Tوجود دارند( .مثل سرعت و امنيت) که در این حالت فقط بعضی از آنها برآورده می شوند .2زماني که چندين هدف دارند که هيچ يک از آنها با قطعيت قابل حصول نيست. آنگاه تابع سودمندي به هر هدف بر اساس ميزان اهميت آن براي عامل ،وزني اختصاص مي دهد که به اين ترتيب احتمال موفقيت عامل افزايش خواهد يافت 29 هوش مصنوعی -فصل دوم :عامل یادگیرنده استاندارد کارايي -5عاملهاي يادگيرنده oعنصر کارايي مسئول انتخاب فعاليتهاي خارجي است. حسگرها بازخورد تغييرات عنصر کارايي oعنص ِريادگيرنده مسئول ايجاد بهبودهاست. بازخورد منتقدان را در مورد چگونگی عملکرد عامل دریافت کرده و مشخص می کند عنصر کارایی چگونه باید اصالح گردد تا در آینده بهتر عمل کند. دانش عنصر يادگيرنده اهداف يادگيري محيط از ادراکات استفاده می کند و در مورد فعالیتها تصمیم می گیرد .و شامل مجموعه ای از دانش و رویه هایی جهت انتخاب فعالیتهاست. منتقد مولد مسئله محرکها عامل oمنتقد به عنصر يادگيرنده می گوید که عامل با توجه به استانداردهاي کارايي چگونه عمل ميکند o30مولد مسئله مسئول پيشنهاد فعاليتهايي است که منجر به تجربيات آموزنده جديدي ميشود. هوش مصنوعی -فصل دوم :عامل یادگیرنده oاستاندارد کارایی عامل نیاز به استاندارد کارایی دارد تا بداند که این فعالیت درست است یا نه؟ (در صورتی که ادراک چنین چیزی را بیان نمی کند) استاندارد کارایی باید ثابت باشد و از نظر مفهومی خارج از عامل قرار گیرد. زیرا عامل نباید آنرا اصالح کند تا رفتارش را تنظیم کند. 31 هوش مصنوعی -فصل دوم :عامل و محیط ارتباط بين عامل و محيط: اعمال بوسيله عامل بر محيط انجام مي‌شود ،که خود ادراک عامل را مهيا مي‌سازد. خواص محيط ها : قابIلمIشاهده Iدر مIقابIلنIIيمه قIIابIلمIشاهدهFully observable 1. I مIقابIلIحIتماIIلي2. ا قIطعيدر ‏Deterministic – Stochastic تIقسيم پIIذير در مIقابIلتIIقسيم نIIاپذير 3. اIيIستا در مIقابIلپIIويا 4. گIسسته در مIقابIلپIIيوسIته 5. تIکعIامIله در مIقابIلچIند عIامIله 6. 32 ‏Episodic – Non ‏episodic StaticDynamic DiscreteContinuous ‏Single – Multi ‏agent هوش مصنوعی -فصل دوم :انواع محیط -1قابل مشاهده در مقابل نيمه قابل مشاهده محيط قابل مشاهده :محيطي که عامل آن توسط ابزار حس‌کننده‌اش امکان دسترسي به وضعيت کامل محيط را در هر مقطع زماني داشته باشد. محيط قابل مشاهده راحت است ،زيرا عامل نيازمند دستکاري هيچ وضعيت داخلي براي حفظ دنيا را نخواهد داشت. مثل :بازي شطرنج عامل با حسگرها احاطه کامل بر محيط دارد و تمام جنبه هاي الزم جهت انتخاب عمل شناسايي مي کنند 33 هوش مصنوعی -فصل دوم :انواع محیط -2قطعي در مقابل احتمالي ( غير قطعي ) محيط قطعي :محيطي است که اگر حالت بعدي محيط کامال توسط حالت فعلی و عملی که عامل در حال انجام آن است ،قابل تعيين باشد. اگر محيط کام ً ال قابل مشاهده و قطعي باشد آنگاه عامل نبايد نگران عدم قطعيت باشد اگر محيط نيمه قابل مشاهده باشد ،محيط غيرقطعي و احتمالي به نظر مي آيد. اگر محيط پيچيده باشد و رديابي تمام جنبه هاي مشاهده نشده دشوار است لذا بهتر است قطعي بودن يا نبودن محيط را از ديدگاه عامل در نظر بگيريم. 34 هوش مصنوعی -فصل دوم :انواع محیط اگر محيط در مواردي غير از فعاليتهاي عاملهاي ديگر ،قطعي باشد آنگاه محيط استراتژيک (راهبردی) است. مثال : -1بازي شطرنج محيط استراتژيک -2راننده تاکسي محيط احتمالي -رفتار ترافيکي -پنچر شدن -خراب شدن موتور -3دنياي مکش 35 بر اساس تعريف قبلي باشد آنگاه :محيط قطعي ولي با افزودن پارامتري مثل پيدايش کثيفي و فرآيند مکش Iغير مطمئن آنگاه :محيط احتمالي هوش مصنوعی -فصل دوم :انواع محیط -3رویدادی (اپيزوديک) در مقابل ترتیبي (غير اپيزوديک) محيط اپيزوديک (محيط نامنظم يا رويدادي) ،تجربه عامل به اپيزودهايي (يا رويدادهاي اتميک) تقسيم مي‌گردد. هر اپيزود شامل ادراک عامل و سپس انجام يک عمل است. کيفيت اعمال آن تنها به خود اپيزود وابسته است ،و به فعاليتهاي اپيزودهاي قبلي بستگي ندارد. محيط‌هاي دنباله اي يا ترتيبي تصميم فعلي مي تواند در تمام تصميمات بعدي موثر باشد. مثل :شطرنج -يک محيط غير اپيزوديک مثل :آناليز تصوير -يک محيط اپيزوديک 36 هوش مصنوعی -فصل دوم :انواع محیط -4ايستا در مقابل پويا محيط پويا :محيطي که در حين سنجيدن عامل تغيير مي‌کند. محيط نيمه‌پويا :محيطي که با گذر زمان تغيير نمي‌کند اما امتياز کارايي تغيير مي‌کند. مثال محيط پويا :تشخيص نوع پرنده در حال پرواز -راننده تاکسي مثال محيط نيمه پويا :بازي شطرنج با در نظر گرفتن زمان محيط‌هاي ايستا براي کار ساده هستند زيرا عامل نياز به نگاه‌کردن به دنيا در حين تصميم‌گيري عملي نداشته و همچنين در مورد گذر زمان نيز نگران نمي‌باشد. 37 هوش مصنوعی -فصل دوم :انواع محیط -5گسسته در مقابل پيوسته محيط گسسته :اگر تعداد مشاهدات و ادراکات محدود و متناهي باشد. مثال: بازي شطرنج گسسته است زيرا چند حالت مجزاي متناهي در هر نوبت وجود دارد. رانندگي تاکسي پيوسته است زيرا سرعت ،محل تاکسي ،وضيت هوا ،زمانو ...هميشه در حال تغيير است. 38 هوش مصنوعی -فصل دوم :انواع محیط -6تک عامله در مقابل چند عامله تعداد عاملهاي در نظر گرفته شده در مسئله مثال: حل جدول متقاطع -تک عامله بازي شطرنج -رانندگي تاکسي محيط دو عامله رقابتي -اجتناب از تصادف اندازه کارآيي تمام عاملها را افزايش مي دهد پس محيط ،چند عامله نيمه همکار است -و نيز نيمه رقابتي است مثل پارک نمودن سخت‌ترين مسئله در بين حاالت موجود براي یک عامل در ارتباط با محيط: نيمه قابل مشاهده ،غير اپيزوديک ،پويا ،پيوسته و چند عامله 39 هوش مصنوعی -فصل دوم :انواع محیط مثال‌هايي از انواع محيط و ويژگي‌هاي آنها 40 عاملها گسسته ايستا اپيزوديک قطعي قابل مشاهده محيط ‏Multi ‏YES ‏Semi ‏NO ‏Strategic ‏YES شطرنج به همراه ساعت ‏Multi ‏YES ‏YES ‏NO ‏Strategi ‏c ‏YES شطرنج بدون ساعت ‏Multi ‏YES ‏YES ‏NO ‏NO ‏NO پوکر ‏Multi ‏YES ‏YES ‏NO ‏NO ‏YES تخته نرد ‏Multi ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO راندن تاکسي ‏Multi ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO سيستم تشخيص پزشکي ‏Single ‏NO ‏Semi ‏YES ‏YES ‏YES سيستم تحليل تصوير ‏Single ‏NO ‏NO ‏YES ‏NO ‏NO ربات جابجا کننده اشياء ‏Single ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO کنترل‌کننده پااليشگاه ‏Multi ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO آموزش‌دهنده انگليسي با ارتباط متقابل

51,000 تومان