صفحه 1:

صفحه 2:
۳ ‏ابا و‎ iL a 3 FAT Cat هوش مصنوعى اي ل لكك ا ا ا ا ل ا اال ‎EU‏ ‎m‏

صفحه 3:

صفحه 4:
عامل قاق هو شمند د اداء وم ل 0 2ش قلف ( ظ نك ۱۳۷۱ (96]150۲)در ک کرده» با استفاده از آن تصمیم گرفته و تصمیمش رابه وسلیه ‎WS Jlocl Lrre 4 d9>50 (EFFECKON) cle Sloe‏ ( environment } nt سس 2 من ‎p< stone‏ wrist Humans - Robots - Softbots - Thermostats

صفحه 5:
1 3 5 نظر گرفته نمی شود. ‎‘Sensor <>‏ د عد - = Actuator ‏عملگر‎ ابزاری که تصمیم گرفته شده توسط عامل را ‎fis‏ 5

صفحه 6:
1 ae J ae =a Percept: Location & Contents; e.g. [A.Dirty] Actions: Left - Right - Suck - No Op

صفحه 7:
همه داده هاى درون جدول بايد صحيح ير شوند. معيار کارایی ۱6۵51۲6 ۴6۲۲۵۲۳۱۵۲6 بلید نسبی باشد. معیار کارلیی بلید به آنچه در محیط خواسته شده اشاره کند به ‎eg‏ و اس

صفحه 8:
می برد. مثال: بهینه سازی پروژه راه سازی ۱ زملنی که معیار کارایی را تعیین می کنید» طبق این معیار به نتیجه خواهید رسید. پس انتخاب معیار صحیح موضوع مهمی است.

صفحه 9:
لاعمل ها ۸۵61005 = عه ‎aS Pt eR‏ ا 1 تنا ‎ey ep pees rear ag‏ 117159159317 ور يني سا چیزهایی که تابه حال حس کرده به تولید دنباله ای از رفتارهای بپردازد تا بتواند ‎Ee‏ 2 28 ‏"فقط به آخرين جيزى كه عامل حس كرده كار نداريم. ‏اي

صفحه 10:
Bly فتارش تصمیم می گیرد و به طور مطلق تحت Peay. ae o > ‏مجدد ندارد.‎ ey, ‏ی‎ 2-0552 ميتوان به موجود خودكار آموزش داد.

صفحه 11:
PAGE: Perception / Action / Goals / Envire PEAS: = Performance measure / Environment / Actuators ‏و‎ ie Perception = Sensors Action = Actuators _ Goals = Performance measure

صفحه 12:
Fully Automa

صفحه 13:
۰ Eager Pe ec شود. ل ل ل ل در محيط اردروديك تجربه عامل به ابيزودهاى 01120 000000000007 ‎el‏ ل اا ا ‎Be‏ ‏ا 111 ارك نومت

صفحه 14:
نامیده می شود. ی گر ‎a rea ce oI ced‏ 7 کس 500 لد ری رس سا دی ری بت ره ef ee ‎lec reoe‏ ترا رورت یت ‎ ‎ ‎ ‏غير قابل دسترسی - غیر قطعی - غیر اپیزودیک 7 پویا - پیوسته

صفحه 15:

صفحه 16:

صفحه 17:

صفحه 18:

صفحه 19:
| ام مه رصم" ‎ves Yves | ves [ves NO‏ |

صفحه 20:
كلكا تمام عامل ها ات ل كه خروجى: عمل برنامه: از ورودى براى توليد خروجى استفاده مى شود. ‎es‏ د

صفحه 21:

هب انم خداوند جان و رخد دانشکده آمار و انفورماتیک ن س ج کش سازمان ش آموزش ور هوش مصنوعي سعید قربانی (مهندس کامپیوتر)بهروز کاوه ئی (دکترای آمار)شهرزاد گودرزی ( کارشناس آمار) ‏Ghorbani.SD@GMail.com ‏KavehieBehrooz@Yahoo.com ‏Shahrzad_Goudarzi7@Yahoo.co ‏m جلسه دوم عامل هاي هوشمندAgents موجودي ك ه قادر اس ت محي ط اطراف ش را ب ه كم ك حسگرهايش ()Sensorدرك كرده ،با استفاده از آن تصميم گرفته و تصميمش را به وسليه عملگرهاي ( )Effectorموجود به محيط اعمال كند. ‏Humans – Robots – Softbots - Thermostats عامل هاي هوشمندAgents محيط :Environment يك عامل مستقل از محيط در نظر گرفته نمي شود. حسگر :Sensor ابزاري براي درك محيط. عملگر :Effector = Actuator ابزاري كه تصميم گرفته شده توسط عامل را روي محيط اعمال كند. مثال جاروبرقي Percept: Location & Contents; e.g. [A.Dirty] Actions: Left – Right – Suck – No Op مفهوم منطقيRationality يك عامل منطقي عاملي است كه كار درست را انجام مي دهد. همه داده هاي درون جدول بايد صحيح پر شوند. معيار كاراييPerformance Measure بايد نسبي باشد .معيار كارايي بايد به آنچه در محيط خواسته شده اشاره كند به جاي اينكه به چگونه فعاليت كردن خود عامل توجه داشته باشد. عامل منطقيRational Agent -1رفتار عامل مطابق خواسته ما يا هدف مورد نظر باشد. -2تعيين دقيق معيار كارايي. -3سيستم در صورت بهبود بخشيدن خودش طبق معيار كارايي ،خودش را پيش مي برد. مثال :بهينه سازي پروژه راه سازي معيار كارايي :جابجايي بيشترين مقدار خاك در طول روز زماني كه معيار كارايي را تعيين مي كنيد ،طبق اين معيار به نتيجه خواهيد رسيد .پس انتخاب معيار صحيح موضوع مهمي است. چه چيزي در برهه اي از زمان منطقي است بستگي دارد به: -1ميزان كارايي ‏دانش محيط اولويت ها ‏عمل ها Actions ‏دنباله ادراك Percept Sequence -2ي ك عملگ ر منطق ي ب ه عامل ي گفت ه م ي شود ك ه بتوان د بر اس اس دنباله چيزهايي كه تا به حال حس كرده به توليد دنباله اي از رفتارهاي بپردازد تا بتواند بر اساس آن ها كارايي خود را بيشينه كند. ‏فقط به آخرين چيزي كه عامل حس كرده كار نداريم. ‏فقط به آخرين رفتار عامل كار نداريم. عامل خودكار موجود خودكار خودش در مورد رفتارش تصميم مي گيرد و به طور مطلق تحت كنترل انسان نيست. مزايا: نيازي به كنترل انسان نيست. در صورت تغيير محيط نيازي به برنامه ريزي مجدد ندارد. ميتوان به موجود خودكار آموزش داد. عوامل اصلي در طراحي عامل PAGE: Perception / Action / Goals / Environment PEAS: Performance measure / Environment / Actuators / Sensors Perception = Sensors Action = Actuators Goals = Performance measure Fully Automated Taxiّ انواع محيط ها قابل دسترس – غير قابل دسترس محيطي كه عامل آن توسط ابزار حس كننده اش امكان دسترسي به وضعيت كامل محيط را داشته باشد( .قابل دسترس) قطعي – غير قطعي يك محيط قطعي است اگر حالت بعدي آن كامال به وسيله حالت فعلي و عمل عامل مشخص شود. اپيزوديك – غير اپيزوديك (تقسيم پذير – تقسيم ناپذير) در محيط اپيزوديك تجربه عامل به اپيزودهاي مختلف تقسيم مي گردد. اعمالي كه در يك بخش انجام مي شود هيچ تأثيري بر بخش هاي ديگر نمي گذارد. در چنين محيطهايي عامل نيازمند برنامه ريزي براي آينده نمي باشد. انواع محيط ها ايستا -پويا محيط ايستا حين تصميم گيري عامل براي عمل خاصي تغيير نمي كند. اگر محيط با گذر زمان تغيير نكند ولي معيار كارايي تفاوت كند ،محيط نيمه پويا ناميده مي شود. محيط هاي ايستا براي كار ساده هستند زيرا عامل نياز به نگاه كردن به دنيا در حين تصميم گيري عملي نداشته و همچنين در مورد گذر زمان نيز نگران نمي باشد. گسسته -پيوسته اگر در محيطي تعداد ادراكات و اعمال مجزا محدود باشد ،محيط گسسته است. بازي شطرنج گسسته است. رانندگي تاكسي پيوسته است. سخت ترين حالت در بين حاالت موجود براي محيط: غير قابل دسترسي – غير قطعي – غير اپيزوديك – پويا -پيوسته مثال انواع محيط ها گسسته ايستا اپيزوديك قطعي قابل دسترسي ‏YES ‏YES ‏NO ‏YES ‏YES محيط شطرنج به همراه ساعت مثال انواع محيط ها محيط گسسته ايستا اپيزوديك قطعي قابل دسترسي ‏YES ‏YES ‏NO ‏YES ‏YES شطرنج به همراه ساعت ‏YES ‏YES ‏NO ‏YES ‏YES شطرنج بدون ساعت مثال انواع محيط ها محيط گسسته ايستا اپيزوديك قطعي قابل دسترسي ‏YES ‏YES ‏NO ‏YES ‏YES شطرنج به همراه ساعت ‏YES ‏YES ‏NO ‏YES ‏YES شطرنج بدون ساعت ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO راندن تاكسي مثال انواع محيط ها محيط گسسته ايستا اپيزوديك قطعي قابل دسترسي ‏YES ‏YES ‏NO ‏YES ‏YES شطرنج به همراه ساعت ‏YES ‏YES ‏NO ‏YES ‏YES شطرنج بدون ساعت ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO راندن تاكسي ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO سيستم تشخيص پزشكي مثال انواع محيط ها محيط گسسته ايستا اپيزوديك قطعي قابل دسترسي ‏YES ‏YES ‏NO ‏YES ‏YES شطرنج به همراه ساعت ‏YES ‏YES ‏NO ‏YES ‏YES شطرنج بدون ساعت ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO راندن تاكسي ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO ‏NO سيستم تشخيص پزشكي ‏NO ‏YES ‏YES ‏YES ‏YES سيستم تحليل تصوير انواع عامل درون يك عامل چگونه كار مي كند؟ عامل = معماري +برنامه اسكلت تمام عامل ها: ورودي :دريافت هاي هم اكنون خروجي :عمل برنامه :از ورودي براي توليد خروجي استفاده مي شود. * عامل ها با توابعشان تمايز پيدا مي كنند. پایان

51,000 تومان