صفحه 1:
به نام معماري .
که انسان را
مه سازد
صفحه 2:
موضوع مورد مطالعه : هوكو آلوار هدوبك |
( فهرست موز ملقب به ۱
” زندكينامه تر
7 شخصیت خصوصي آلتو
” دوانى و آزادى فرم
وحدت بین زندگی و معماری
7 معماری فنلاند قبل از ۱٩۳۰
v نخستین بناهایی که «آلنو» ساخت
7 دیوارهای موجی شکل
رابطه بین سطرح افقی
3 شهرسازی
= کارهای معمارى 7د التو v
صفحه 3:
موضوع مورد مطالعه : هوگو آلوار Rage Sa
ملقب به : آلوارآلتو ۲۳
کارها a
رهای معماری آلتو ر
7 لوپ (vert cus
کتابخانه شهری (۱۱۱۷۰۱۹۳۵) در ویوری:
4 ساي كاه مسلولين ۱۱۲۸ ۵ 117) بهد - ا
”7 مقسسه آرتک )۱٩۳۵(
ساختمان مسکونی و اتآق کار (۱۱۳۶۰۱۱۳۵) : در ریهنی: هسینکی: قلائد
2 کارخانه کاغذ و فضای مسکونی (۱۱۳۶۰۱۹۵۲] سنیا- کوک -فلاد
”ي ويلاى میرآ : ۱۹۳۸۰۱۹۳۹ :نورمارکو - فاد
ین ی :۱۳۱۰۱۲۸] مه یذ
صفحه 4:
موضوع مورد مطالعه : حوگو آلوار By aps
وت أو ١-7
ها 1
دهی معماری آلتو ,
7 (خانه بیکر ۱۸۴۷-۱۹۴٩ ۲
7 تالار شهر سالیاستلو (۱۹۲ ۵ زر مدير بيع
موسسه تکنولوژی (1189- VF : اسپو - فلا
7 دانشگاه آموزشی (۹ ۱-۱۹۵ ۱۹۵) جیراسکیلا-فلند
/ مرکز شهر (۱۹۸۷- ۱۹۵۱) سینجوکی, فلند
خانه آزمایشی تاب ثالی : ۱۹۵۲۰۱۹۵۴ موراتسالو -فلاد
7 «خانه فرهنگ» (۰۱۹۵۸ ۱۱۵۱) استرونکتو - یی فلا
. ۹۵۵) وکسیسکا- متا فلا
en NON): ME gla gtaals
ng) y فلادی ۰۱۹۷۵ ۱۹۶۲] شک
صفحه 5:
آلوار هنريك ال
: زندكينامه عوك را
در 3 فوریه 1898 در دهکده کورتان در جنوب شرقی بوسنی
متولد شد , پدری نقشه بردار داشت . انضباط را از او و
خلاقیت و سرزندگی را از مادرش به ارث برد .
در خانواده ای که عاشق طبیعت و جنگل و دشت بودند . آنها
زندگی را در مرکز چشم انداز دریاچه ای در فنلاند شروع
کردند a, نام «آتن فنلاند» . آلتو جوانی خلاق بود و نقاش
قابلی محسوب می شد او پرتره هایی از اعضای خانواده می
کشید و متن های کوتاه می نوشت و به تئاتر و سینما علاقه
داشت
پس از تعلیمات نقاشی به آموختن پیانو پرداخت و تحصیلات
کلاسیک خود را در مدرسه گرامر فرا گرفت
پس از اتمام تحصیلاتش به کارآموزی زیر نظر معماری به نام
سالرو (53۱6۳۷0) پرداخت و بعداز قبولی در دانشگاه به
موسسه تکنولوژی هلسینکی رفت .
صفحه 6:
iT 5 ۹ خريك آلد
: زندكينامه هوكو اوار قنريك التو
دو معلم آلتو به نام های یوسکونیستروم(۱۱۷5۲۳۵۲۳ 5!0لا) و آرماس
wale lk Lb gl Joss GLol sla al (Armas Lingren) sk 2
یوسکو در دیدگاه او در زمینه معماری قدیمی و قرون وسطی و
لینگرن در زمینه معماری مدرن و فرضیه ساختمان و ساخت وساز او
زا هسراهن کردند:
در سال ۱۹۲۳ دفتر معماری خود را با نام « دفتر آلوارآلتو برای هنر
معماری و بناهای یادبود » تأسیس کرد .
او پس از آشنایی با آسپلوند , اسون مارکلیوس شروع به کشیدن
طرحی برای ساختمان روزنامه ترن ساناموت نمود .
آنایشگاه مسلولین پایمیو:(۳۵۱۳0۱0) بنای عهعن آمنت کهرباعت :ند
آلتو در میان معماران زمان خود , به « کارکرد گرا » معروف شود .
در سال هاى ١988 به بعد با لوكوربوزيه . فرناندلگر .
زيكفريدكيدئون , و البته گروپیوس و کارل موزر آشنا شد .
او همچنین استاد عضو آکادمی فنلاند بود.
صفحه 7:
۹ 5 آلوار هنريك آلد
: زندگینامه هوگو لوار هنريك التو
آلتو در کنار طراحی بناهای خود در مسابقه های اثاثیه ساختمان هم شرکت
می کرد در طراحی مبلمان اتوکورنهن به طراحی ۴ پایه ای با سه پایه ی ۱
JSD پرداخت این ۴ پایه به میلیون ها نفر فروخته شد .
در ۱۵ اکتبر ۱۹۳۵ به تأسیس شرکت آرتک پرداخت . کارکرد اساسی اين
شرکت تولید مبلمان و اثاثیه بود . آتتو علاوه بر اینها به طراحی لباس و
طراحی لوازم برقی نیز پرداخت . آلتو در کارهایش با تغییر موضوع از فولاد
به چوب و نیز شيشه دست به ابتکارات جدیدی در طراحی وسایل منزل
زد .
او در نمایشگاههای جهانی نیویورک دو جایزه دریافت کرد نظریه های او در
aire} سقف خمیده (منحنی شکل) سالن سخنرانی کتابخانه و دیوار موجدار
نمایشگاه جزو ايده هاى برتر محسوب می شد. او سپس به طراحی شکلی
از دیوار به صورت پرده ای نازک با نورپردازی پرداخت . آلتو طرفدار منطق
گرایی انسان و تأثیر بیولوژیکی آن بر محیط بود . از مصالح مورد علاقه آلتو
, آچرهای قرمز و دیوارهایی با لين متریال بود . اولین ساختمان رسمی آلتو
در هلسینکی , و روی به سمت فرودگاه در خیابان ارتوجا است .
A
صفحه 8:
۹ 1 خريك آلد
: زندكينامه هوكو اوار قنريك التو
کارهای مشهور او با آجرهای قرمز , مسی براق و پوشیده شده از مرمر
می باشد . او سمت استادی را برای اولین بار در مساچوست تجربه کرد *
طراحی خوابگاه دانشجویان بر ۷/۲ و کلیسایی در زیولای اتالیا و کسب
مدالهای طلای بی شمار در زمینه دکوراسیون و مبلمان از چمله اقدامات و
افتخارات او محسوب می شود.
در سال ۱۹۲۷ طی سخنرانی خود گفت : شکلهای جدید وقتی جدید
نیست , توسعه نمی یابند
در سال 1976 به عقيده اصلى و رای کارکردگرایی حمله کرد و هشدار
داد : معماری احاطه ی محیط زندگی انسان نیست . معماری بعدها در
محیط هایی در همان زمان توسعه می یابد و نتایج یک جانبه و مصنوعی به
دست نمی آید.
معماری منم شاهکار او ویلای مایرآ بود : شکل رمزی که تعریف را
دربرمی گیرد . او معتقد بود : ساختمانهای عمودی در جامعه باید مثل اندام
sh حیاتی در بدن انسان باشند «وکنه» احساسی دارم که موقعیتهای
زیادی در زندگی وجود دارد که در آن سازماندهی خیلی بی رحم است .
وظیفه معمار زندگی دادن به ساختارهای حساس تر است .
صفحه 9:
درباره شخصیت معماري آلتو بي آنکه از شخصیت خصوصي وي یاد شود , نمي توان به
كمال صحبت داشت . بشريت دست کم به اندازه معماري براي آلتو اهمیت داشت . آلتو
براي خواست ها و عقائد همه مردم از هر طبقه و اهل هر كجا که باشند احترام قائل بود .
وي مانند جیمز جویس (نویسنده ايرلندي ) از آشنايي با مردم مختلف با مشاغل گوناگون
تجربه مي آموخت و اين نجربه به كارهايش مايه مي داد كله همين كه يا از خانه بيرون مي
گذاشت خود را با گفتگو و ماجراهاي مردم و خیلبان مشغول مي کرد و همانگونه که در
استفاده از ماده آلي مانند چوب صریح وبي پروا بود در آشنايي با مردم و آغاز سخن با OUT
به خود تردید راه نمي داد .
به سال 1929 در کنگره ۲۱۸۸4 در فرانکفورت وقتي آلتو براي نخستین بار وارد جمع شد
قبل از آنکه از ساختمان هاي خود صبحت کند , با ذکر واقعه اي که صبح همان روز بین
ایستگاه راه آهن و هتل محل اقامتش برایش اتفاق افتاده بود آغاز صبحت کرد . به سال
3 هنگامي که از فنللند براي شرکت کنگره معماران در آتن که براي تنظیم شارت داتن
تشکیل یافته بود با هواپیما . ترن و اتومبیل به اين شهر آمده بود با علاقه و خوشحالي از
گفتگوي خود در راه با مسافران ديكر ياد مي كرد . تازه همسفر خود او مادربزرگش بود که
قسمتي از بدنش را گچ گرفته بودند و آلتو از ترني به ترن دیگر او را ياري مي کرد .
صفحه 10:
به سال 1939 آلتو براي نخستین بار به آمریکا آمد تا ساختمان پاویون !
فنلاندي را که خود طراحي کرده بود در نمایشگاه جهاني آن سال در أ
نیویورك نظارت کند با آن که به زبان انگليسي تسلط چنداني نداشت براي
يني کهدن,موزم هنزهاي چجید جر نبفيوزک گرد آهدهبودنم و:جلت:
توجه آنان ممکن نبود سخن راند . وضع و قیافه آلتو در مقابل مستمعین و
بیان مطلب با همان انگليسي ناقص و چند 012۷ که چاشني جملات خود
کرد , آنان را از آغاز محسور گفتار وي نمود.
احراز مقام استادي در دانشگاه فني ماساچوست نیز نتیچه طبيعي شخصیت
gill , موفقیت پاویون فنلاند و قبولي طرح هاي او براي میز و صندلي , در
( آمریکا بود . ( بدین ترتیب آلتو و گروپیوس در يك شهر به اشتغال پرداختند
كار برخي از معماران صرفا از معماري مایه مي گیرد اما برعکس در طرح
هاي آلتو هر خط از وا و علاقه وي به زندگي سخن ro كويد و شايد
يكي از دلایل آن که كارهاي وي نسبت به همکارانش کمتر با مقاومت
عمومي مواجه مي شود همین باشد .
صفحه 11:
در ذکر احوال خصوصي آلتو باید از همسر وي که به سال 1949 وفات یافت و در
كارهاي وي موثر بوده است نيز بان كود تا أن سال تمام كارهاي التو به نام خود و
اینو امضا مي شد و این کار تظاهر به شوالیه بودن از جا لو نوم .زتدكي
gall oly نیز غانت هنه احور مريوط به وی خصوضیات غاض را ثبات أن أ
این حقیفت ماه هي گزفت که هر زو در تفام دوران زناسوين که ال روزگاران
دانشجويي آنان آغاز شده بود شريك یکدبگر در تجارب تلخ و شیرین زندگي بودند ؛
gill ناآرام و سرزنده بود و نمي شد کارهایش را پیش بيني کرد . آیتو دقیق ملایم ؛
کم سخن و با لبات بو د .
اگرچه آینو آلتو در 13 ژانوبه 1949 بدرود حبات گفت اما نام وي همواره با كارهاي
چنانکه گذشت کارهاي آلتو تا سال 1949 به نام خود و همسرش که او
نیز os ینو هموا "هن هبتگر تبنم ؛ هه
ابتکار از آلتو است ". براي آلتو معماري جدا از زندگي نبود و اين خود مي رساند چرا
همکار نزديك وي هميشه همسر او بوده است . نخست آپنو و سپس همسر دوم آلتو ؛
الیسا که چندین سال از آلتو جوان تر بود و قبلا در دفتر وي کار مي کرد . الیسا دختر
ژنرالي که به سال 1339 مانع جدايي فنلاند از سوئد شد بود , او خلق و خوثي کاملاً
متفاوت با آینو داشت و تركيبي از ظرافت زنانه و خونگرمي بود ll a 2
كارهاي التو بندرت طاهر مي شود , جز در بيك مورد كه وي مسنوليت امور طرح
اجراي خانه اي را براي لوئي کاره به عهده گرفت رفت . آما در عوض وي به روجیه التو حوب
آشنا بود و همه جا او را از مصاحبت خود برخوردار مي کرد و هر جا که آلتو سفر مي
کرد همراه او بود
صفحه 12:
روانی و آزادی فرم
از نظر تنوع در کار و نوآوری و ابتکار باید وی را معماری طراز اول به
شمار آورد و موثر بر جریان مدرنیسم دآنست پاره ای از دلایل محبوبیت
آلتو را در ميان معماران نسل جوان باید به اين نکته استناد داد .
اگر یکی از مشخصات پست مدرنیسم آزادی فرم و آزادی در عدول از
اصول مدرنیسم باشد , آلتو را به حقیقت باید معماری پست مدرنیست
خواند . البته وی در استفاده از آزادی فرم تا بدانجا پیش نرفت که همانند
برخی از پست مدرنیستهای کنونی به اقتباس از فرمهای گذشته نیز بپردازد .
وی نیز مانند ساير مدرنيستها , اقتباس فرمها و سیکهای گذشته را گناهی
نابخشودنی می دانست ؛ ولی در پی همین آزادی , آلتو گاه پاره ای از اصول
مدرنیستها را زیر پا گذاشت و روی هم رفته پاره ای از آثار وی , على رغم
نوآوری , سنگینی آثار قبل از مدرن را به ذهن القاء می کند.
در استفاده از محصولات صنعتی در معماری , به شیوه ای هنرمندانه و آزاد
« آلوارآلتو» زبردست ترین معمار معاصر است . درچند ده سال اخیر توجه
معماری معاصر معطوف به این شده که وحدتی بین معماری و زندگی به
aya 2929 ۲ «الوار آلتو» از جوانترین معماران معاصر بود که به اين امر
توجه خاص مبذول داشت.
صفحه 13:
وحدت بین زندگی و
rd “ts 2.2 son جوب كه از دير زمان استفاده از آن
so SS بود و در دوران اخیر فقط در صنعت بكار مى رفت دوباره
شناخته گشت و همراه آهن و بتن از مصالح اصلی معماری شد .
جنكل هاى فنلاند و فراواني جوب در اين كشور موجب شد كه
«آلتو» با جشمى بينا امكانات اين ماده را كشف كند و جون
شيميستى. كه به خواص. جوب aula باشد : لن زا به روش
هنرمندانه ای در معماری به کار برد ؛ به قسمی که آکنون هرجا
استفاده از چوب در معماری مطرح شود نام «آلتو» به یاد می آید
. ان که روح اسپانیا در کارهای «پیکاسو» و یا روح ایرلند در
«جیمزجویس» مصور است ؛ تأثیر فنلاند همه جا در کارهای
«التو» مرئي aS gest gal طرح های وی از آن برخوردار
است از اين کشور مایه می
صفحه 14:
s
3 وحدت بين زندگی
به جمعیت آن بسیار است و اگرچه ده cans SS LEO
برابر سوئیس وسعت دارد جمعیت آن به اندازه جمعیت کشور
سوئیس است مس و الوار و آب , «منابع » طبیعی این کشور
را تشکیل می دهند و از اين مزیت برخوردار است که ده هزار
دریاچه آن با چهار يا پنج راه آبی به یکدیگر متصل می شوند
برخلاف روسیه که فقط به دریای يخ بسته شمال ارتباط دارد و
به دریای آزاد در جنوب و غرب این کشور راه می يابند.
مهسترين.ماذه كام در فتلاتد جوت آنست ,درعتان در ماهتهاق
تابستان بريده می شوند و شش ماه در جنگل باقی می مانند تا
خشک:طوند ورسیین او طرجی دناجه ها ویزودخانه:هابا طن
صدها کیلومتر و در مدت یکسال از شمال به جنوب این کشور
می رسند تا در آنجا در کارخانه های سلولزسازی که در مصب
رودخانه ها تأسیس گشته اند به خمیر کاغذ تبدیل شوند
صفحه 15:
۹۳.
اندکی J از جنگ جهانی اول , کشورهای اروپای مرکزی و کشورهای
اسکاندیناوی , از جمله فتلاند در نتیجه سال ها آرامش و صلح از موفقیت و ترقی
برخوردار بودند . کوشش معماران فنلاندی دراین زمان برای ساختن بناهایی که از
محیط و رنگ فنلاند مایه گرفته باشد بخوبی محسوس است .
از جمله اين معماران بايد از «لارس سنک » نام برد که بی تردید از چیره دست
ترین معماران نسل گذشته فنلاند بوده است و در خزان ۱۹۴۸ در هلسینکی و در
0 سالگي با آلتو ملاقات کرد ؛ کلیساهایی که وی در دهه اول قرن حاضر در
فتلاند ساخته است از بهترین نمونه های «هنرنو» هستند . صراحت ساختمانی این
کلیساها و ترتیبی که از سنگ و بتن استفاده گشته و به فضا شکل داده شده هنوز
هر ناظر عصر ما را به خود مجذوب می کند .
بنایی که «جی . س. سیرن » به سبک کلاسیک سوئدی برای پارلمان فنلاند در
فلسینکی در حدود سال ۱۹۳۰ ساخته است اگر چه , چنانکه اشاره شد , از
کارهای سوئدی متأثر است اما مانند آنها تزئینات بیش از اندازه ندارد که باعث
گردید پس از مدتی از دیده بیفتد.
صفحه 16:
از هنگامی که آلوار آلتو کار را آغاز کرد , فنلاند تا سال ها دچار عدم آرامش سیاسی
بود . نخست موضوع استقلال فنللند پیش آمد که پس از آن اين کشور مدتی کوتاه از
آزادی برخوردار بود و سپس دو جنگ پی در پی بازآرامش اين کشور را برهم زد .
هر یک از اين دو جنگ کافی بود هستی فنلاند را برای هميشه از میان ببرد ۰ پس از
این دو جنگ خزانه فنلاند تهی شد و برای مرمت کارخانه های تولیدی که در جنگ
آسیب دیده بودند بودجه ای ناچیز در اختیار بود. خانه سازی به حداقل تقلیل یافت و
اعتباری برای ساختن بناهای عمومی , موزه ها و ساختمان هایی از اين قبیل که
نشان شکفتگی اقتصادی هر کشور است وجود نداشت . از همین رو درکارهای
نخستین «آلتو» بناهای بزرگ و عمومی وجود ندارد. آسایشگاه «پای میئو» , کارخانه
«سونیلا» و خانه اشراقی «مای رآ » هر سه در فاصله كوتاه بين استقلال فنلاند و دو
جنگ پیاپی برای حفظ این استقلال بنا گشتند.
بین سال های ۱۹۲۸ و ۱۹۳۰ , آلتو بنایی برای روزنامه معروف فنلاند «تورون
سانمات» ساخت که شهرت وی را از مرزهای فتلاند فراتر برد. در اين بنا بخوبی می
توان پیوند روشهای فنی مغرب زمین را با هنری که خصوصیات فنلاند را دارد
مشاهده کزد:
صفحه 17:
نخستین بناهایی که «آلتو»
ساخت
عواملى كه نشان ذهنذه اين بيوند هستند عبارتند از اسكلت بتن مسلع ,
ردیف پنجره ها که کشیده اند (طولشان در جهت افقی است ) : تراس که
yas 9 eamlesavaslasluvalys تشعت فازچمانند رین رمین,هایی
بزرگ که-چازفانه روزنامه: در آنها وافع شده,است- توزطبیعی از سقفبه
داخل این زیر زمین ها می تابد و ستون ها اریبی شکل هستند که
سرستون قارچ مانند آنها تنها از یک جانب از حد ستون پیشتر می آید.
درعصر «رکوکو» کندوکاری چوب به ظرافت و استادی بسیار صورت می
گرفت. از gal رو آبعاد پایه ها , قاب ها و یا دسثه هاي میز و ضندلی به
حداقل ممکن رسید و موجب شد این عوامل به زیبایی تمام شکل يابند.
امروز علم شیمی امکانات تازه بسیار در اختیار ما گذاشته است.
صفحه 18:
دیوارهای موجی شکل
در طرح های «آلتو» احجام مکعب مانند و زوایای قائم به ندرت دیده
عى»تلتود دوي ال جمله معمازانن استنکه. به ثبات:: سطوح:و اججام
موجی شکل را به کارهای خود راه داده اند و براثر توجه آنان اين نوع
فرم در معماری منزلت یافته امکانات آن بر معماران دیگر آشکار گشته
است . تطور طرح های «آلتو» در استفاده از سطوح و احجام موجی
شکل به ترتیب ذیل خلاصه می شود :
نخست سقف جوبى تالار سخنرانی در کتابخانه «ویپوری » با جرأتی
شگفت آوز :موجن شکل تساحته نشند. تنپنس "در شاختمان تمایشگاه فلاند
در باريس يه سال 1981 : دیوار اصلی به شکل موج هایی نیم دایره lis
كشت كه يوشش جوبى آن تأثیر موجی آن را بیشتر کرد - هر قسمت از
این دیوار از قسمت پایین خود پیش تر می آمد و تمام دیوار با زاویه ای
تند به جانب درون نمایشگاه تمایل می یافت - در نمایشگاه فنلاند در
LAPS dln ay cS sry طرح کلن:بمایشگاه پارسن, تگزار:شج با أبن
تفاوت که موج های دیوارها ملایم تر
صفحه 19:
دیوارهای موجی شکل
به سال ۱۹۴۷ تمام نمای ساختمان مسکونی دانشجویان در
دانشگاه فنی ماساچوست موچی شکل ساخته شد و نظیر
همین دیوارهای خارجی موجی شکل به سال ۱۹۵۸ در
آپارتمان های مسکونی در «برمن » آلمان تکرار گشتند.
غیر از اين ساختمان ها در بناهای خصوصی کوچکتر مانند
خانه «مای رآ» و بناهای عمومی مانند ساختمان اداره
بازنشستگی فنلاند در هلسینکی و ساختمان اپرای «اسن»
آلمان (که در عظمت نزدیک ترین کار «آلتو» به پروژه Lal
نشده وی برای مرکز فرهنیگ وین است ) و در ساختمان
show شهر در «سینه یکی » حجم های منحنی وار به
صورتی ملایم تر جلوه گر می شود.
صفحه 20:
رابطه بین سطوح افقی
ایجاد رابطه بین سطوح افقی و یا ساختن بناها برا ارتفاعات مختلف
یکی از عواملی است در معماری که دیر زمانی است به دست
فراموشی سپرده شده . اين نکته را از طرح های بسیاری از معماران
که در مسابقات معماری شرکت می جویند می توان دریافت .
استفاده از سطوح مختلف موجب تنوع مى شود و بر تأثير هنرى
ساختمان مى افزايد ؛ اما بسيارى از معماران از آن غافل مى مانند.
بر عكس «اآلتو» در ايجاد رابطه بین سطوح افقی نیز استاد است ؛
فی المثل وی فضای تالار مطالعه کتابخانه «ویپوری » (۱۹۲۷-۳۴) را
وسعت پیشتر داد تا رابطه سطوح افقی که با سقف موچی شکل Ul
ایجاد می شود بهتر به دیده آید . سقف کتابخانه مرکز فره
«ولفوبورگ» آلمان (۱۹۵۹-۶۲) نیز به همین صورت موجی شکل
ساخته شده و رابطه سطوح افقی در آن به تأثیر بیشتر به دیده می
آید .
صفحه 21:
«آلتو» از آغاز کار توجه خاص به شهرسازی داشت.از پروژه او برای شهری
نمونه ۱۹۴۰ گرفته تا مرکز اجتماعی شهر کوچک «سینه یکی » - در همه
کارهای وی این توجه به دیده می آید . در مرکز فرهنگی و اجتماعی هلسینکی
نیز که ساختمان هایش به تنوع و تحرک در پارکی به نظم آمده اند و با پستی و
بلندی زمین و جاده ها ترکیبی کامل می سازند همین هوشیاری وی در درک
روابط قسمت های مختلف یک شهر جلوه گر می شود.
«آلتو» از جمله معمارانی است که می تواند از پیشرفت های صنعتی که
محدود به کشوری خاض نیست استفاده کند و آن را با لطف و رنگ محلی در
آمیزد . در کار همه هنرمندانی که شرایط عصر ما را به خوبی درک کرده اند
بین مقتضیات محلی و امکانات جهانی تبایتی وجود ندارد.
درباره «هنر آرپ » که میان کارهای او و «آلتو» قرابتی هست گفته اند که
هرگز حتی برای لحظه ای دلباخته مد روز نشده است بلکه کارهایش همه
براساس قوانین جاوید طبیعت و بشریت است . درباره کارهای «آلتو» نیز جز
اين نمی توان گفت.
صفحه 22:
* اگر کارهای «آلتو » را یک جا بررسی کنیم و اگر اهمیت
مقام وی را در میان پیشروان نهضت جدید معماری
بسنجیم به این نتیجه خواهیم رسید که «اآلتو» اگرچه در
کشوری نسبتا دورافتاده مانند فنلاند آغاز کارکرد اما در
Sail زمان به صف پیش آهنگان معماری معاصر پیوست .
* «آلتو» مانند « لوکربوزیه » همواره در ساختمان ها فضای
داخل و خارج را با یکدیگر در می آمیزد و برای ایجاد چنین
وحدتی اغلب فضای داخل بنا را با یک طاقی «غلافی »
می پوشاند تا حجم بنا از خارج أن بهتر به دیده آید ؛ پدیده
ای که بخصوص در عصر ما مورد توجه معماران است .
صفحه 23:
—
Seles
صفحه 24:
کار های معماری gill
کتابخانه شهری (۱۹۳۵-۱۹۲۷) در ويبورى ٠ روسیه
در طراحی این کتابخانه ایندا آلئو سعی کرد از سیک
تتوکلاسیک استفاده کند ؛ و کتابخانه ای مشابه با اثز
کتابخانه شهری اسپلند در استکهلم نمایش دهد
سپس به دلیل بحران افتصادی ساخت و ساز ol را
به تأخير انداخت
ساختمان فعلی کتابخانه شامل دو بلوک متصل بهم
است . در یک ظرف کنابخانه و در طرف دیگر SUL
کنفرانس واقع است ونمای اين بناها پوشیده از BF
سفید می باشد . ساخنمان شامل سه ورودی است
که ورودی اصلی در سمت شمالی لن است . نمای
اصلی کار در قسمت وسط با پلکانی تمام شیشه ای
به طبقه بالا می پیوندد -
او نورگیر سقفی در نالار را با قطر ۱/۸ متر ایجاد
کر
«آلوار آلنو» مانند « لوکریوزیه» از معماران نادری
است که در عصر ما کوشیده است مسئله طافی
زدن را با امکانات خاص عصر حاضر حل کند. در تالاز
سخنرانی کتابخانه «ویبوری » سفف موجی شکل آن
که نمودار اين کوشش موفقیت آمیز «آلتو» است.
مانند خطوط مارييجى نقاشى هاى «ميرو» ودر فضا
پیج و تاب می خورد.
کلوپ کارگران (۲ ۵-1۹۳ ۱۹۲) در جیواسکیل ,
35
أو در آثارش به الهام بخشى اثر توجه مى
کند» اولین ساختمان gill ily كلوية
کارگران و نتاتر در جیواسکیلا بوذ .
در اين اثر ردياى فرهنك كهن در ميان
کلوپ کارگران مشخص می باشد .
اومشغول ساخت بنايى در كنج سايت
شد , پلان اين اثر با بخش هایی مثل
کلوب » کافه و رستوران در طبقه اول و
تالار تاتردر روی طبقه اول با نمایی با
چند قاب پنجره بزرگ , در ان اثر از
بالکن به عنوان عنصری تزئینی و عاملی
بر ترکیب بندی نامتقارن بناست .
ستونهای این کلوپ به سبک دوزیک ,
ورودی اصلی بنا بر دیواری منحنی شکل
قرار گرفته است . نقاشی های دیوار به
سیک آلبرتی در دوره رنسانس برمی
گردد . مقیاس او در این طراحی انسان
بوده و پس .
صفحه 25:
آسایشگاه مسلولین (۱۹۲۸ تا ۱۹۳۳) پامید -
فنلاند
؟ بعداز جنگ جهانی دوم فنلاند نیز درگیر مبارزه با بیماری سل بود ؛
آلتو در طراحی آسایشگاه منلولین برنده شد..پنجره های طرح او:
به فرم | شکل , و در کل داری سه بخش بیماران , اجتماعی و
اداری بود . طبقه مخصوص بیماران در ضلع جنویی به سمت نور و
بقیه به فرم قطری به آن متصل بودند . در طراحی این مکان آلتو
در همه جزئیات کوچک حتی سرویس های بهداشتی بیماران کوتاهی
تكرده أست
* قسمت اتاق بیماران روشر
نارنجی بود و پلکان ها بب
کارکردگرایی خالی و سفی
صفحه 26:
صفحه 27:
موسسه آرتک : (۱۹۳۵)
آلتو در اوایل دهه ۱۹۲۰ شروع به
طراحی میز و اشیاء کلاسیک نمود . بعد
از آشنایی با یک کابینت ساز به نام
اتوکرهنن به طراحی مبلمان های جدید coven
پزداخت:: ساخت قبلمان لوله اق استیل
سیک بوهاوس راطی مسافرت به اروپا
فراگرفت .
هدف اصلی او طراحی هندسی آرام و
زیبا و راحت برای آسایشگاه پامیو .
صفحه 28:
ساختمان مسکونی و اتاق کار (۱۹۳۵- ۱۹۳۶) : در ریهیتی , هلسینکی ,
فنلاند
© خانه های کارکردگرا در مراحل خانه ریهیتی در شروع دهه ۱٩۳۰ شامل خانه " سینیور ۰ -
(Tammekann) Seb sibs 9 s+el; 52 (Senior consultant) "culiLus در استونى
(Estonia) +29 «
٩ آلتو یک ایده آلیست بود و هميشه بر اهمیت ایجاد شرایط زندگی بهتر برای هر کسی تأکید
می کرد . و ساختمان آلتو شانس زندگی در یک بهشت زمینی برای مردم است . 4
٩ خانه واقع در ریهیتی , محل خلوتی برای دفتر معماری آلتو شد , او جناح دفتر را از آجر
سفید , و سطح و جناح مسکونی از دالهای چوبی تیره ساخت.
٩ آلتو تأکید بر فضای داخلی و خارجی در معماری خود داشت . نمای خیابان بسته است و
این امر توسط آجر بلند از از بخش نشیمن خانه کرده (فضای خیابان قرار گرفته)
محافظت می کند , گیاهان بالارونده و پله های سنگی طبیعی سادگی نما را دو چندان می
کند .
© یک حوض کوچک با فواره و حباطی با شیب به سمت محوطه ورزشی بادآور باغ ژاپنی
است , که در آن جزثبات از یک کل متعادل به شکل اساسی محدود می شود .
٩ او مي گفت : باید بین فضای بیرون و درون خانه با یک ترکیب اصیل و متعارف ؛ هماهنگی
و توازن برقرار شود . اتاق های هم کف به طرف چشم انداز باز می شوند ؛ و توجه را به
سمت نور و هوا معطوف می کنند خانه شخصی آلتو پک کارکردگرای رمانتیک نامیده می
شود و او در کل خانه خود را به مثایه یک خانه رعیتی قدیمی فنلاند می پندارد که در آن
مصالح بنا ساده و شکل ساختمان در کل دارای هارمونی ست . استفاده از چوب » مس +
آجر از عناصر سبک اویند .
صفحه 29:
ساختمان مسکونی و اتاق کار (۱۹۳۵- ۱۹۳۶) در ریهیتی ,
هلسینکی » فنلاند
تراس نسمت بخ(
و ينجردهل ىكوشة Gi bo
صفحه 30:
ساختمان مسکونی و اتاق کار (۱۹۳۵- ۱۹۳۶) در ربهیتی ,
هلسینکی » فنلاند
صفحه 31:
کارخاته کاغذ و فضای مسکونی (۱۹۵۴-۱۹۳۶) سانیلا - کوتکا
- فنلاند
کارخانه سانیلا (500[12) در خلیج فنلاند قرار داشت و از آنجایی که
آلتو در سال ۱٩۹۳۰ کارخانه ی کاغذ (Oulu) Jol 52 (Toppila) Magi
در شمال فنلاند را طراحی کرده بود در این زمینه تجربه کافی داشت .
صفحه 32:
۵) سانبلا - کوتکا
ف ۱۴-۱۳۶ أ . _
کارخانه کاغذ و فضای مسکونی ( is
صفحه 33:
ویلای میراً : (۱۹۳۹- )۱٩۳۸ :
١ فوررها ركمو شامل رستوران و ساختمان دفتر
در نورماركيو در فنلاند غربى اسث . يلانى به فرم ا شكل در
دو طبقه و کشیده شده در دو باغ با چشم اندازی وسیع ؛ و
استخری وسیع بیضی شکل بود . سقف فضای ورودی به وبلا
را تنه ی درخت جوانی تحمل می کند و فضای اطراف را طی
روز تاریک می کند . در داخل فضا ؛ فوراً توجه به سمت جنگل
نگاه ها را به سمت خویش جذب می کند . آلتو هرگز ژاپن را 4
ندیده بود اما هنگام طراحی خانه میرآً کلمر نو پوشیده بود که 1
سفید ژاپنی به او هدیه داده بود ؛ و فرم معماری ژاپنی در +
طراحى اين بنا كاملاً نمود پیدا کرده است . آلتو سرانجام از SS
کارکردگرایی دور شد ؛ و به زبان منظم و رمانتیک در شکلها —
رسید .
-
mal
oe 7
آنجه كه در اين خانه بيش از هرجيز ديكر توجه ما را به خود ين
مى خواند نظم فضايى آن اسث . وقتى شخص وارد سرسراى
اين خانه شود ديوارى موجى شكل كه به ارتفاع قد آدمى
aisle شده در مقابلش قرار می گیرد و انحنای آن گویی
اشاره ای است به وجود اطاق هایی که درجانب راست آن بنا
گشته اند .
صفحه 34:
فواصل غیرمساوی در امتداد پله ساخته
شده اند نظرش را جلب می کند . اين
ستون های نازک در حالی که مانند دیواری
فضای این پله کان را از بقیه تالار جدا می
کنند اما چون مانند دیوار مسدود نیستند
موجب هی شوند که آبن پله جزنی از
فضای تالار شود.
ذكر ابن تكته بى مناسب نيست كه اغلب
ساختن بله ها و نحوه اى كه ان با بقيه
قسمت های بنا ترکیب می شود می توان
قدرت و استادی یک معمار را سنجید . در
این خانه پله کان چوبی آن که راه به طبقه
دوم می برد در حالی که جزئی از فضای
سالن پذیرابی این خانه است موجودیت
خود را حفظ می کند و انگاری مانند
مجسمه ای از بلور به دست استادانه
«آلتو» تراشیده شده است.
از راستى در اين خانه امرى got سورت
لوتهاه 2كا) : نورماركيو
از اين سرسرا جهار بله به طبقه اصلى اين
خانه راه می پرند که در آن قسمت های مختلف
درجهات متفاوت گسترده شده اند . در این طبقه
اگر شخص نگاه خود را به طور مورب به جانب
ب معطوف دارد محوطه ای را که بخاری در آن
قرار گرفته است است خواهد دید و اگر باز به
طور موربت به جانب بخاری قدم بردارد به
قسمتی که در آن پیانوبی قرار گرفته و «اطاق »
موزیک اين خانه محسوب می شود , می رسد ۰
در این قسمت پنجره های بسیار بزرگ و ستون
هایی که قسمتي از ai آنها نوار پیچ شده است
به دیده می آیند. گفتیم «اطاق» i + Suse
قامرانیان وه ای است كه به
مش هه وبرا هی :بوازی با یله اد آد را
از سالن پذیرایی بزرگ این خانه جدا نمی کند .
قفا کداغانه ان عانه به جهاز وار يصون
oS canal بنوان در آن با فراغ خاطر مطالعه کرو
صفحه 35:
ویلای میراً : (۱۹۳۹- ۱۹۳۸) : نورمارکیو
صفحه 36:
ویلای میراً : (۱۹۳۹- ۱۹۳۸) : نورمارکیو
صفحه 37:
صفحه 38:
نمایشگاه جهانوک وئینز , نیویورک(پاویونف نلاندی؛ ۰۱۹۳۸ ۱۹۳۹)
که خرابشد
درپایان مسابقه معماری آلوارآلتو برنده دو جایزه شد . درکار او سطحی
موجدار را قرار داد که مایل به جلو و یادآور نورهای شمالی بود , یک
پالکن خمیده روی دیوار قرار داشت .
اقی گذاشتن چوب دی این پاویون به صورت طبیعی کاملاً کیفیت
مدرن دارد , گشودگی و آزادی فرم این نمایشگاه نیز کاملاً از چنین
کیفیتی برخوردار است , اما انحتای دیوارهای آن و سیالیت فرم ol
gill Sul Jee ابو بشان: از یکی از خصوصیات اصلی معماری وی
دارد.
جالب است که همین کیفیت مبتکرانه آلتو در ایجاد فرمهای سیال در
نمایشگاههای دیگری که وی طرح کرد متجلی شد . کار آلتو در طرح
غرفه فنلاند در نمایشگاه جهانی سال ۱۹۳۹ نبویورک معرف این نکته
است .
دیوار اصلی این « پاویون » با موج های آزاد خود نسبت به سطح زمین
به طور «مایل» به ارتفاع سه طبقه بالا می رفت . هر قسمت بر
قسمت زیرین خود کنسل بود. تمایل دیوار و پیش آمدگی هر قسمت از eres
قسمت دیگر سبب می شد تحرک موج های آن بیشتر به دیده آید . این
دیوار مرکب از نوارهای عمودی چوپی بود که بازی سایه و روشن در آن
ها به دیوار زندگی و تحرک بیشتر می داد .
صفحه 39:
نمایشگاه جهانیک وئینز , (پاویلونف نلاندعذ ۰۱۹۳۸ ۱۹۳۹)
نیویورککه خرابشد =
تمام مظاهر بدیع و غیر معمول این دیوار را می توان
توجیه کرد : در اين گونه نمایشگاه ها برای نصب
تصاویر احتیاج به جای فراوان هست ۰ شکل موجی
این دیوار (نسبت به دیواری صاف) جای بیشتری
فراهم می آورد . تمایل دیوار عکس هایی را که در
قسمت بالایی آن نصب شده بودند به دیده نزدیک تر
مى أورد ؛ ردیف نوارهای عمودی , عکس ها را
پرچسته به نظر می آورد و پیش آمدگی هر قسمت
این دیوار از قسمت پایین تر خود به پاویلون تمرکز
پبیشتر می داد.
مهمترین عامل این تجربه « آلتو » شکل داخلی
پاویون بود که هنوز به دیده برخی ابتدایی و حتی
نظیر کار کولیان و بزبزیان می زسد 2 قدر: مسلم این
است كه اين كار راه به پیشرفت های بعد می برد و
مانند بسپاری از کارهایی که در آغاز معماری معاصر
به وجود آمدند هم از گذشته و هم از امکانات آینده
ماه گرفته بود
صفحه 40:
(خانه بیکر ۱۹۴۹- ۱۹۴۷) خوابگاه دانشجویان موسسه نکنولوژی
ماساچوست کمبریع
آلتو در سال ۱٩۴۰ مسسه تحقیق فلو (۴۵۱۱0۷) در ۱۸۱۲ را ساخت . بعد از جنگ به دعوت
معمار و دوست قدیمی اش ویلیام دبلیوورستر (۷۷:۷۵۲5۵۵۲ ۷۷[۱۱1۵7) برای تدریس به
کمبریج بازگشت . او در سال ۱۹۴۶ مجوز طراحی یک خوابگاه جدید دانشجویی را گرفت.
شریان ترافیک اصلی محل یعنی مموریال درایو (۵۲۱۷۵ 016۲00۲۵۱) و رفت و آمد متوالی
مردم بین رودخانه و ساختمان ها وجود داشت . آلتو به دنبال رفع این مشکل سعی کرد
توسط طراحی نمای جنوبی مانند طاق بازشوی به سمت رودخانه ؛ بازشوها را در یک زاویه
از خبابان قرار دهد که طریق آنها به طرز دلچسبی رفت و آمد اتومبیل ها قابل نماشا كردن
باشد . سقف EL طراحی شد ؛ عفیده نقشه کشی در این جمله آلتو نهفته بود که:
می خواهم هدف اصلی معماری را با گفتن اين که معماری هدف ابراز شدن است و همه
نیروهای مثبت طبیعت برای سکونت را جمع می کند , فرمول بندی کنم؛ به عبارت دیگر؛
معماری وظیفه ی محافظت از خانه در برایر نیروهای نامطلوب است که در طبیعت و در
اطراف ساختمان رخ می دهد. آجرهای سوخته نامنظم به عنوان ماده ساختمانی نما به
کاررفت .
آلتو بر استفاده از مصالح دیوار تکه تکه تأکید کرد که در سطح صاف جلو بردند . و سطحی
مطلوب و نامنظم ارائه دهند .
اتافهای غداخوری که توسط نورگیر سقفی روشن می شوند, از خصوصیات معماری آلتو
است .
صفحه 41:
(خانه بیکر ۰۱۹۴۹ ۱۹۴۷) خوابگاه دانشجویان موسسه تکنولوژی ماساچوست
کمبریج
eS 0
SC 9 وی
صفحه 42:
تالار شهر سانیاستالو (۱۹۴۹-۱۹۵۲) : جیواسکیلاء
فنلاند
Pe
تالار شهر فقط کارکرد خاص اداری
ندارد ۰ بلکه شامل اتاقهای
مسكونى و تجارى مى شود . walle
بر تالار كنفرانس شورا , اتاقهاى
اداره » نقشه هايى براى يى
کتابخانه , داروخانه , بانک » اتاق
تجاری و سونا ساخته شد . تالار
شهر با نقشه ای سه طبقه با سالن
ی ول 5 1 7
بسیاری از نظرات در معماری آلوارآلتو از
کشورهای مدیترانه ای سرچشمه می گیرد و
میدان شهروندان به عنوان یک محل
گردهمایی دمکراتیک و تمادین نقش مهمی در
مراکز شهری ای آلتو طراحی می کرد » دارد .
یک اشاره به یادمان سازی نیز می شود که
برای مدت زیادی تحت سلطه ی کارکردگرایی
بود .
در محل تريبون اين تالار , نوارهایی از
جوب قرمز كه كف اين قسمت را مى بيوشانتد
يك اسره به جانب بالا ادامه مى يايند و در
طول ديوار شيشه اق ابن تالار «تیفه» ای
موجى شكل در يشت اين تريبون به وجود مى
آورند. طبیعی است با محاسبات فیزیکی می
توان ثابت کرد که شکل موجی سقف اين تالار
از نظر پخش صدا در تالار لازم بوده است . از
اين رو در اين بنا منطق عملى و تخيل
هترمتداته . معمار را از تقيدى كه معمارى
امروز بدان تهدید می شود رهانیده اند .
صفحه 43:
تالار شهر سانیاستالو (۱۹۴۹-۱۹۵۲) : جیواسکیلاء
فنلاند
آلتو می گوید : این ساختمان که روی سرازیری تندی بنا شده دارای بحشهای ساده و دوبلکس در
اطراف حیاظ داخلی یعنی پامیو است . حباط داخلی یک سطح صاف است و دفتر اداری اصلی در
اطراف پامیو گروهبندی شده است .
مضالح لین بنا از جنس آچر فرمز می باشد و یک حجم بلند برج مانند پر معماری ails تسلط یافته
است .
آلتو می گوید : یکی از مهمترین وظایف معماری یافتن مقیاس صحیح است ؛ برج ؛ یک برچ نیست ,
اما توده ای یکی شده است که تالار شورا را می پوشاند یا نماد اصلی ساختمان اداره است که در زیر
آن فرار دارد -
تالار شهر ساینانسالو علی رغم اندازه کوچکش ؛ یک یادبود نادر است , آلتو اين بنا را با پالاز
pubblico siena) LawsSLl, 0313226) مقایسه کرد که یکی از بزرگترین موففیتهای فرهنگ شهری
اروپایی ست . هر دو یک وطیفه ی معماری مشابه , با نمادین کردن ارزشهای دمکراتیک دارند .
استفاده ار دو سطح به ارتفاعات مختلف جالب ترین نکته ان پروژه است . فسمتی که ارتفاع
بیشتر دارد با استفاده از خاک حاصل از حفاری پی ها به وجود آمده است .
بنای اصلی شورای ده , دو ساختمان دیگری که به جلسات این شورا اختصاص دارد و کتابخانه هر
یک به ارتفاعی بیش از دیگری ساخته شده است و در جلوی آنها حباطی در دو سطح محتلف فرار
گرفته که به دو پله کان راه می برد .
یکی از بله کان ها که درمیان دو بنای اين مجموعه فرار گرفته به شکل چند ضلعی ناقسی از این
دو بنا پیشتر می آید ؛ کف پله ها چمن کاری شده و بدنه آنها سنگی است. «آلتو» در بروژه های بعدی
خود به تأکید بیشتر از دو سطح به ارتفاع مختلف استفاده کرد ۰
صفحه 44:
تالار شهر سانیاستالو (۱۹۴۹-۱۹۵۲) : جیواسکیلاء
ند
صفحه 45:
مقسسه تکنولوژی (۱۹۴۹-۱۹۷۴) : «gyal
* در مسابقه اى كه برای
طراحى اين بنا انجام شد
رقابت بر سر ورودی شماتیک
و ملحقات آینده اين مکان بود
. این موسسه در اطراف
پارک , و مرکز آن شامل
ساختمانهای درس و کتابخانه
هاسنت »د دن سركر اسن هنا
سالن كنفرانسى به شكل
استوانه سرازير به شكل
قيف مانند در بالاى ساختمان
مشاهده مى شود ونور
طبيعى توسط نوركيرهاى
سقفی تامین می شود
صفحه 46:
موسسه تکنولوژی (۱۹۴۹-۱۹۷۴) : اسپو ۰
فنلاند
2
9 حر
صفحه 47:
دانشگاه آموزشی (۱۹۵۹- ۱۹۵۱) جیواسکیلا -
فنلاند
* اين محوطه جدا از قضاى |--
\ شهرى به شكل نعل اسب .
Lor 9 طراحی شده . قضای اصلی
niet از سالن رقص 9 see
اداری , تالار پلکان متصل
تشکیل شده آست . نمای
Cu ean ap شاختمان:
سر تقسیم می شود که به شکل
منت سالن رقص طبقه بالاست . و
OK <a اتن شالق با دبواره alk
شيشه اى رو به و
طبيعت اطراف باز مى
شود .
صفحه 48:
دانشگاه آموزشی (۰۱۹۵۹- ۱۹۵۱) جیواسکیلا -
صفحه 49:
مرکز شهر (۱۹۸۷- ۱۹۵۱) سینجوکی »
فنلاند
٩ شهر سینجوکی در شرق بوسنی جزء طراحی شهری ثابت و مهم آلتوست .
آلتو باطرح «تقاطع دشتها» یک میدان آزاد در جلوی نمای ورودی کلیسا برای
مناسبت های مذهبی طراحی کرد . در گوشه شمالی برج زنگ کلیسا به
ارتفاع ۶۵ متر به شکل صلیب از مسافت های دور قابل رویت می باشد.
بلان سايت
لا
صفحه 50:
2 کی a
شهر (۱۹۸۷- ۱۹۵۱) سینجو:
مرک
راغ خيابان
تالار شهر و چراغ
صفحه 51:
فنلاند - خانه آزمایشی تابستانی : ۰۱۹۵۴ ۱۹۵۲
موراتسالو . -
بنایی که مستقیماً روی پک صخره در کنار آب قرار دارد . ساختما |
یک مخل قهرماناته نت كه مانند معاي يونانى به سمت بيعت قيار
دارد 1
دیوارهای داخلی و خارجی در تضاد با هم از جنس آچر قرمز است .
در خانه تابستا ان شاخصه های بسیاري از معماری آلتو را
كشف كرد . حياط داخلی مثال خوبی شت که الذو موز بیدا داح و
خارج را تور مشخص می کند و۳
روتخانه است -
sey مسج 3
| a
صفحه 52:
صفحه 53:
هلسینکی » فنلاند- «خانه فرهنگ» (۱۹۵۸- ۱۹۵۲)
استرونکاتو
* اين بنا برای حزب کمونیست فنلاند ساخته شد , بنایی با پلان
لا شکل و چناح در هسیر ختابان مانند دزوازه حناط نود Need
© امروزه اين بنا به عنوان. محل برپایی ارکستر سمفونیک
يكارمى رود .
صفحه 54:
کلیسای دارای سه تالار: (۱۹۵۸- ۱۹۵۵) وکسینسکا -
ایماترا - فنلاند
.* اين ينا به عنوان ساختمان كليساي اصلى در نظر كرفته شده ؛ تضاد سم
هبی اجتماعی ۰ کسمت صنعته if
تشوسیت واقعی كليسا به علوان بنأت باريود دولتى من توان ۱ ۰ ۱
دانست .
* این مشکل به meets اتاقهای کلوپ , تالار بخش قلمرو کشیش و
سه تالار حل
۰ اتا ۷ ,سط دیوارها" تیغع L) sla ک)
دو اناق دنار ابن كان دوين {Serna tet) ob ott tee
we
صفحه 55:
هلسینکی فنلاند (تالل فنلاندی۱۹۷6۵- (ser
Ce
؟ تالاری با نماسازی به وسیله سنگ مرمر کارارا برای نماها و اتاق
بزرگ به عنوان «بدن ناطق» که باید برای اهداف آکوستیک
مستطیل شکل در نظر گرفته می شد . پنجره های بزرگ و مقعر
لین باز و در ضلع غریی برای محافظت از سایت و شاداب تر کردن
صفحه 56:
طراحي لوازم : ظروف چیندار :
۱۹۳۶
* کارها و آثار آلتو دارای مرز
طراحی مشخص شده اند و
| حتی جزئیات ثابت مثل دسته
های در . و اشیاء دیگر
طراحی می شوند .
* جهان دارای طرح و شکلهای
ol از همان منشأً معماری
هستند , برای مثال : یک خط
آزاد و موجدار در سقف
کتابخانه" ویبوری , در حوض
لا مايرآ يا در كلدان
مشهور شيشه اى او مورد
استفاده قرار كرفته است .
صفحه 57:
lie: یج
؟ کتاب : فضا زمان معماري
http://palapalhome.com/stdnts ۶
* خبرگذاري آرونا
http://report.aruna.ir/archives/2006/Jul/ ©
28/88.php