صفحه 1:
بسمه تعالى هيدرو موتور

صفحه 2:
تعريف و تاريخجه هيدروليك ۱9 ۳9 ‏ا ا ا ا ا ل ل للا ا‎ nee eS ‏ا ا‎ ۱ ey SIS Ee Te) SP STS ee ECE y ie Eevee es Stee To Tew ee EST) " ‏گرفته و شامل قواعد و کاربرد مایعات دیگری ۰ بخصوص " روغن معدنی‎ 556 بطور خلاصه میتوان گفت فنی که انتقال و تبدیل نیرو را توسط مایعات انجام دهد * ی از آنجانیکه هیدرولیک آبی دارای خاصیت زنگ زدگی است لذا در صنایع از هیدرولیک روغنی هم بخاطر روغن کاری قطعات در حین کار و هم بخاطر انتقال انرزى در سيستم هاى كنترل استفاده ميشود . وقتيكه در صنعت از هيدروليك نام برده میشود ۰ مقصود همان " هیدرولیک روغنی " می باشد. ۱ er we Se lae ts ESS TSS eee See ert eo ‏دینامیکی و اسایکیآن بوده و در مهندسی کنترل برای انتقل زیگنال ها و تواید‎ ‏نیرو می باشد.‎

صفحه 3:
وسائل هیدرولیکی که نحوه استفاده هیدرولیک را در صنعت میسر میسازد خود دارای ‎eee eRe eee LC STO ie ore Te ene oe)‏ بوده » كه براى اولين بار كتزى بيوس يونانى در حدود اواسط قرن سوم قبل از مسيح ساخته است پمپی از نوع پیستون اهرمی که دارای دو سیلندر بود اختراع و تا اوالل قرن ‎erty‏ ا ‎ED tab ee Te Tee ee Ter‏ آبی اختراع و رواج بسیار پیدا نمود ۱ ‎eres A‏ ا ‎SnD S5‏ ال ‎ESS ORR er‏ از نوع جرخ دنده ئى » هنوز هم مورد توجه و اهميت بسيارى را دارا مى باشددر اواخر ‎Seaway eS Tee ete TES Ton ete SS TOE)‏ ل ۱ ‎٠.‏ 3 ا ا ا ل ل ل ‎hoe Te See eed‏ ا ا الا الات لت

صفحه 4:
خواص مثبت هيدروليك روغنى ‎yee ECE:)‏ ا ا ا ا ا ما ا كمترى بوده و نسبت وزنى آنها نسبت به دستكاههاى الكتريكى ) به (00 ميباشد نصب ساده قطعات بعلت استاندارد بودن آنها ‎rn‏ ا ا ل للم ‏تنظیم و کنترل قطعات هیدرولیکی ‏امكان سريع معكوس كردن جهت حركت ‏استارت حركت قطعات كار كننده هيدروليكى ؛ در موقعیکه زیر بار قرار گرفته باشند. ‏قابليت تنظيم غير پله نی نیرو ۰ فشار » گشتاور» سرعت قطعات کار کننده ازدياد عمر كارى قطعات هيدروليكى در اثر موجوديت روغن در اين قطعات ببس ‏اسان آترماتیف کردن حرغات ‎ ‎

صفحه 5:
در مقابل این خواص مثبت » البته خواص منفی نیز در هیدرولیک موجود است. خواص منفى هيدروليك روغنى ا ل ل ا ۳ ‎Se Mow pre mgnne‏ ا ا ۳ راندمان کمتر مولدهای نیروی هیدرولیکی نسبت به مولدهای نیروی مکانیکی؛ ‎Pe Peon IRI Tce neo PIN Re Terre‏ 0[ قطعات در كت 5 " 7

صفحه 6:
كاربرد سيستم هيدروليك سيستم هيدروليك در موارد زير كاربرد دارد ).در صنعت كشاورزى : كه كشاورزدر ضمن راندن تراكتور مى تواند ا ل ۳ ۱9 وكلوخ شكن و ميوه جين و ماشين حفارى و بيل مكانيكى ©.در خودرو سازى : تر مز هيدروليك و فرمان هيدروليك و تنظيم ينوماتيكى ۰ ۱ تنهای مختلف ‎bs‏ ۳ استفاده می شود ‎ad‏ وی ‎ane‏ ‎٩‏

صفحه 7:
ee Ee Tene terete Re en ies ok one) ee eee St Ree eee ‏ل ا‎ S mics Te ey ‏می شود‎ و جالب است که برای تست اینکه بدانند بدنه هواپیما سوراخ نشده باشد oe eee ee es Lanes ease mee) می فهمیم که جای از بدنه سوراخ است Perey عبارتند از ).تست باد چرخها که 0000 بار فشار است6.تست کلیه سیستم هیدرولیک ا ا ل ل ا ل ا ل #.صنایع دفاعی : در هدایت تانک نفر بر و هدایت موشک و در ناوها هدایت ناو و ... ‎bs 1۳ La Sy TED ee et eS eet ne!‏ 5 ٠5 ‏صتايع جوب : برش الوار و يردا خت سطوح مبلها‎ .© (Gaye Sees) eee 6 Loni Is <i 1@ OR TES Bie eK a)

صفحه 8:
9.صنایع دریای : بالا کشیدن تور از آب و کشیدن کشتی به ساحل و ‎ae‏ 0. معدن : در ماشينهاى معدن 0 در صنایع بسته بندی : پر کن شیشه ها ی نوشابه و ماشین چسب زنی و لفاف پیچی ا ا ا ۱ هیدرولیک و پنو ماتیک تنظیم غلطک ها است 0 emer turner =) ‎ce‏ صنایع پلاستیک ‎paren eget SOI (Cr) ‎Ee Eo)‏ بهاى اتوماتيك جديد ‏2 لاستیک : ‏. صنعت فولاد شا زياد براى کنش آهن وبا لز دک و خی کوره ها ‎0 ee CO ECE eM EE IESE SESE CS ‏نساجى‎ . 09 ‎ ‎

صفحه 9:

صفحه 10:
عملكرهاي دوراني محور اين عملكرهاء با استفاده از قدرت سيال تحت فشار در زواياي محدود و ثابت ا ا ا ا ا بصورت داخلي يا خارجي محدود ميكردد. پا[ ‎Rave Seite TWO SES)‏ ايجاد كشتاور لازم براي دوران بار چرخشي مورد استفاده قرار ‎Scr meee)‏ 2 دنده اي» پره اي و پيستوني طبقه بندي میشوند.

صفحه 11:
عملكرهاي با قابليت جرخش ييوسته محور خروجي ( در يك يا دو جهت ) را ‎ee Te)‏ ا ا ا ا ا 2 مت ‎nore‏ ل ا ا ا ال ل 9 ‎Eee)‏ ا ا ا ا ا ا ا ال ا 0 ‎ene)‏ ام ا ا ال 0 . بازده هاي حجمي و مكانيكي » عمر كاري و يكربندي موتور یبان مي گردند ‎ners)‏ ل ‎Te‏ تس خارجي. بهيمب تبديل نمود.» وليببا توجه به اهميت نحوه استقران اجزا ذاخلي:ى ۳ كردد ‎ey 1 ete POND NY OST oie em‏ 1 اند » در صورتي که در پمپ هاي پره اي اين کار معمول نمي باشد . دستگاه 9 . هايي هستند كه هم قابليت موتور و هم قابليت يمب را دارند 1 ا ل ل ل |

صفحه 12:
: پمپ ها در صنعت هیدرولیک به دو دسته کلی تقسیم می شوند AR ‏ل‎ ele cined read يميهاوبا جابه جايومثبت- © پمپ ا ااا ا مقاومت در فشار های بالا را ندارند و به ندرت در صنحت هیدرولیک مورد استفاده قررار می گیررند و معمولا به عنوان انتقال اولیه سیال از تقطه ای به ‎eer)‏ | ا الل ا ا رفرس است. پمپ های گررین از مركن ( سائت .غیس مثبت می باشد

صفحه 13:
چپ هی با بای مش : در این پمپ ها به ازای هر دور چرخش محور مقدار معینی از سیال به سمت ضروجی فرستاده می شود و توانایی غلبه بر فشار خروجی و اصطکاک را دارد . این ‎a ek eet Sl oe Neale end‏ ۱ کوچکتر» بازده حجمی بالء انعطاف پذیری مناسب و توانبی کار در فشار های بالا ( حتى بیشتر از ا۳5) : پمپ ها با جابه جایی مثبت از نظر ساختمان پمپهایبنده لی) پمپهاویس-لی- 9 0007 ۳1 : پمپ ها با جابه جایی مثبت از نظر مییزان جابه جایی يميه با جا به جايوثابت-) يمبهاويا جابه جايومتفييى -©

صفحه 14:
ال ‎er RO oe nena‏ ل كت دور چرخش محور ثابت است در صورتیکه در پمپ های با جابه جایی متفیر ( عاطه9() امسمسست|() ) مقدار فوق بواسطه تخییس در ارتباط بین اجزراء پمپ قابل کم پا زیاد گر‌دن است. به اين يمب ها ء يمب ها ى دبى متغيس نين مى كويند. 0 ‏ا ا ل ال ا‎ eee ‏هيدروليك فشار بيانكى ميزان مقاومت در مقابل نر وجى يمب است اك نروجى در فشار يك‎ ‏ل ل ل‎ Lao Lae Pome Slee eh CROPS Les ere ‏م ا اا ا‎ ۹ ‏بوجود مى آيد.‎ ۳ Pe Ee eis SE es ae eat aloe iec red

صفحه 15:
پمپ ها می توان به کاهش بازده آنها در ار فرسایش قطعات به دلیل اصطکاک و خوردگی و در 010 111111 1 1 3211111 .دنده ها ويوسته وبين دنده ها قايل مشاهده است

صفحه 16:
[0 oer ee Ce creer Dee KC RC ae AGN aS eT tens 0 ه- زيروتور ووصى ) ]

صفحه 17:
0000 ا ال 7 7 ۳[ چرخش محور محرک و دور شدن دنده های چرخ دنده ها از هم با ایجاد خلاء نسبی روغن به ‎ere ene SIT ie rete iee)‏ ا Cte AUP Led Evie TSEC ces TREE EOP OE

صفحه 18:
2 OT eT MPS TESA O Dees SST O Ie ere eee) ‏ات نام دارد.‎ 0 ‏ا م الال ا‎ SY rere ra ‏اين مقدار در يمب ها ى دنده اى با جابه جايى متغيي مى تواند از 750 جكمدتا 1750 7كمم‎ ) ‏متغییس باشد. پمپ 000 0 0 000000 ا ل مربع200‎ : SO BO 0p re Pe Pca news mot ECIt010)

صفحه 19:
۲- دنده داخلی ‎(ruc anc co‏ تا ۳ me LU ee SOL TLC SCE DIST SE Cie Sand Tote ese) Pe ULE ees ay eee een Ce ete Ere eres Pee ene a ‏ا‎ SS) Te eee) دنده ای خارجی است.

صفحه 20:
0 ES eT SP Teen PSPC eee Ces eae Pes ae PEEP Sere Pes Teer |۳9 eT See Ps Lee SP See nie nes 2131110 ate e ie ate er rd prot DEV Peis PCS TOV LUT OTP 80

صفحه 21:
er ee ee oe ee BOY Stearn ee Tee red eerie ie ioe) EST Cee Tea PDL SE pe reerncrin] ECC ne el CSE ‏ا‎ at ‏بالا تولید می کند. دو روتور هررزگرد به عنوان آب بندهای دوار عمل نموده و باعث رانده شدن‎ ‏سيال در جهت مناسب مى شوند.حركت آرام بدون صدا وارتعاش» قابليت كا با انواع سيال؛ حداقل‎ | 000000 7

صفحه 22:
۱۹ ere eer Teeter pee BY ESR eee nn ie nl ie Bl Seer eed eee cers rd Sas DES ae SE Le Le ‏م‎ 50 در نتیجه این مکانیزم در گیرری , آب بندی بین نواحی پمپاژ تامین می گردد. عضو ژیروتور دارای یک چرخ دندانه کمتر از روتور چرخ دنده داخلی می باشد. الا 000 6 حجم دندانه کاسته شده ضرب در تعداد چرخ دندان 5 00 ‏ال‎ ‎١ ‎۷

صفحه 23:
ی زا به طور کلی پمپ های پره ای به عنوان پمپ های فشار متوسط در صنایع مورد استفاده قرار می ا ل ( ‎SAU‏ ‏ا م ال اا ال 11 1 ‎elke‏ ل ا ا ل ل ا ا ل اا ل فضاى بين روتور و رينك بادامكى در در نيم دور اول جر خش محورء افنزيش يافته وانبساط ‎ne‏ ‎ee BBE CE‏ ا ‎SI‏ ججمريان مى يابد. در نيم دور دوم با كم شدن فضباى بين يره ها سيال كه در اين

صفحه 24:
۱ tert ES LCT) ‏بوجود آمده به ميرزان ضروج از م مك (فاصله دو م كن ) محور نسبت به روتور يمب بستكى‎ .دارد و اكس اين فاصله به صضم برسد ديك در خروجى جرريانى نخواهيم داشت

صفحه 25:
10 eee Senet EPPS ‏م‎ TOrr سيستم تزريق كنند به اين يمب هاء جابه جايى متغيير مى كويند. به خاطر وجود خمروج از مرک محور از روتور(عدم تقارن ) بار جانبی وارد بم یاتاقان ها افز‌ایش می یابد و در ‎Brann ernenb (ry‏ برای رفع این مشکل از پمپ های پرره ای متقارن (بالانس ) استفاده می کنند. شکل بیضوی پوسته در ‎PSS ei ie Tea STS en teed ent‏ گیررند و تعادل هیدرولیکی بررقررار گرردد. با این ترفند بار جانبی وارد بر یاتاقان ها کاهش يافته اما عدم قابليت تغيير در جابه جايى از معايب اين يمب ها به شمار مى آید :( چون ضروج از " ۷ مركن وجود نخواهد داشت) Rote ‏ا الال‎ Ceca leg

صفحه 26:
چنپاهای پیستولی پمپ های پیستونی با دارا بودن بیشترین نسبت توان به وزنء از گرانترین پمپ ها هستند و در 9 ele d ied 1211010000 0102 این پمپ ها بدون ضبربان بوده و به دلیل عدم وارد آمدن بار جا 7 mnt Seals ie os)} 704

صفحه 27:
‎eee a aE eer eee Leer]‏ وت ی ل لاك ‎ee Sar SO at eed are eC ete etalon Bele) San ae Ep tk ere ee ees eer) eee rete Te eee err ieee Ene iS iad ‏حركت رفت و ب كشت بيستون ها در سيلندر مى شود. يك اتصال يونيو رسال ( كحسجره(0)‎ ‏بلوک سیلندر را به محور محرک متصل می کند.‎ )۷ ‏م ا 7 ‎٠‏ ‎1 7 \ ‎

صفحه 28:
‎RT eae‏ ین یکی[ یی بیج طسو سیم تاد ‎eee SP 1 Te OTe Brena ST Tete ane 9 TT DECI Oee SB Ie Pree Cr TIn By ies tne ee ee ees SSS ier eee Te EU Etc eat ‏این پمپ ها را می توان با خاصیت جابه جایی متفیم نیز طراحی نمود . در پمپ های با جایه جایی‎ ‎fer eS) ete mee S Sot et PEE Sree tae Seed ‏جبرران کننده تنظیم می شود. حداکشر زاویه صفحه زاویه گیر حدود 17.5 درجه می باشد. 5 ‎et ‎

صفحه 29:

صفحه 30:
‎oe) | Cees‏ ا ‎ ‎| ee Ee One Td Se et enn ela tee FanePR TOE Cm BSD Oe RIE BTS ESP AEEAAE EEO ‏رینگ عکس العمل باید نسبت به محور محرک خروج از مر کنر داشته باشد ( مانند شکل ) در ناحیه‎ ۱ tees SLC eT Seer ae ‏م‎ ‎1 ete La Ist SST eT LOE BEE er 0 ed ‏ل ا‎ es a ‎۱ 72 enn ee) ‎ ‎

صفحه 31:
۱ EP EE eS OL SSO Seb te AEs See TC SET oI Torr Be SSCP Or ‏دارند. ظرفیت برخی از اين پمپ ها به حدود چند صد گالن بر دقیقه می رسد.‎ 9 i el Nae یاب ها( شیر های

صفحه 32:
:موتورها موتورهای هیدرولیکی در خانواده عملگرهای دورانی طبقه بندی می شوند. موتورها از لحاظ ساختمانی خيلى شبيه به يميها مى باشند. ولى به جاى ارسال BL od ROL Ce St ‏يي‎ ROL co ‏ا‎ ay :انواع موتورهاى هيدروليك ۱ پیستونی-»2 coe pee ‏ا‎ renr

صفحه 33:
موتورهای هیدرولیکی اساسا بر مبنای مقدار جابجایی حجمی و گشتاور طبقه بندی می شوند . اولین موضوع مورد توجه کشتاور است. کشتاور خروجی موتور های هیدرولیکی بر حسب فوت پاوند یا اینج پاوند و يا نسوتن متر در یک فشار مشخص به عنوان مثال 9 100 بیان می گردد. در اين مثال گشتاور برابر است با حاصل ضرب بار در شعاع . در موتورهای هیدرولیکی بزرگ شعاع عملکرد سیال هیدرولیکی نیز بزرگتر است و لذا در یک فشار مشخص گشتاور بیشتری تولید مى کند.

صفحه 34:
یک موتور هیدرولیکی با گشتاوری برابر یک اینچ پاوند به ازاء هر 0 فشار ؛ محور قرقره ای به شعاع 4 اینج را به چرخس در می آورد . مقدار بار مورد نظر در این مثال 0 پاوند می باشد . گشتاور مورد نیاز 2000 اینج پاوند است . با توجه به گشتاور خروجی موتور : فشار مورد نیاز 1 2000 می باشد. نکته مهم دیکر جابجایی حجمی است . در یک موتور هیدرولیکی بایستی مقدار جریان مورد نیاز جهت چرخس موتور هیدرولیکی در سرعت مشسخصی (بر حسب 0 تعیین می گردد .

صفحه 35:
200 in tbe G) por 100 PSI

صفحه 36:
برای انتخاب یک هیدروموتور حداقل موارد ذیل باید مشخص 0000 ‎Cre ed‏ 0 0 2 ره ‏*حداکثر دبی مجاز عبوری از موتور و حداکثر سرعت ‎cull Yul Lawes . Nm/bar Gury yo lu cull‏ 00000 ‎auwlrs caliro SylS slo plus 5 |) joign pol jlaiio‏ ‏سود ‏تت كشتاور موتور در اختلاف فشار ماكزيمم ‎AN‏ ‎m‏ ‎* ‎

صفحه 37:
re Eee ey Cher EEO 0 Is eer Sao DO.) = 0.008 X AP (ber) X Ou(ew9) 0 a Te > KMS TSP ey ‏ري‎ eyes) )< > (00 ‏حجم جابجايي هيدروموتور ميباشد. اين رابطه كاملا مشابه رابطه‎ )( ٠. ‏براي:معاسبه نيرزي سیلندز مییاقد, از ی‎ 2 ۱ eS Tey aS

صفحه 38:
براي مثال گشتاور هیدروموتوري با جابجايي حجمي *300610 و اختلاف قشار 200037 از رابظه ذيل حساب ميشتودة T= 0.016 X 200 X 300 = 960 N.m PR OUe Pea ee ee ORL Tet tPCT) i 6 ‏ا‎ 7 eT rere ‏بازويدوران117 مناسبميباشد. در صويتيكه بار مورد نظر‎ 000 ‏ا ا‎ Onis) bee gel as] piven) CE ee Aertel ere pert, etd te et eae بزركتر استفاده نمود. اللته بايدبه خاطر داشتمزركشدن و حجم موتور نياز سيستم به مقدار روغزرا برایئباتسرعت افزلیش‌میدهد. ۷

صفحه 39:
تعيين سرعت دوران 1 O(pw) = (DOO X Alliieria) | Ou(ew9) در اين رابطه () سرعت دوران هيدرو موتورء © دبي مورد نياز وب() حجم جابجايي هيدروموتور ميباشد.

صفحه 40:
تعيين توان هيدروموتور : 1 0420 1 XW (pw) | (BSSO) در اين رابطه ) توان هیدروموتور » 0/ گشتاور و 0) سرعت دوران هیدرو موتور میباشد. لازم به ذكر است روابط فوق بدون در نظر كرفتن بازده مكانيكي و حجمي ارائه ا 19 ‎lhe‏ 5 3 \ 7 ro) ae

51,000 تومان