صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
و چیست مثالی از یک رادیو برای ارسال و دریافت صدا.

صفحه 4:
مقدمه 1۱ he raper are Wer irere Pri [reves Fare | iep) ewer ee Ean eee ‏كاربرد وسابل ارتباط جمعي كه وسعت,ء نفوذ و تأثيرات آن ها بسيار زياد‎ ‏است, ارتباطات جمعي شکل نويني بافته و تحولات جامعه بشري را تحت‎ pp eae res Pp) pee tesrarny Preaeea rary Peper en ere | Se Pepe aren pier rn erare pres gripe pope terns Peay PR oP pe ere) Pewee enc | Serer ser Smee Seeger einer a grec ‏اجتماعي, اقتصادي و ... ایقا میکنند.‎ - | و فرهنگی ‎eT S‏ ل ۳9| ‎ve‏ ا ا ا 157 ‎ULI slajgl 9 Ig Siranel> 31,81 uinjys U8, 9 cble foul‏ 32 ‎ORR Youey Oe rnrcot SNe STE Cert mentee (ot Wee ser we erey‏ ‎jl cule> slealy jl AS « cus! FR a lp ailuyy ancl> sla yuslS‏ توسعه ورزش و اين باورها و تكرش هاء رويكرد و مطالب رساته هاي جمعي مي باشد مهم ترين وسيله ارتباطي كه ميتوان در بين اقشار جامعه نفوذ کند, رادیو و تلویزیون است. با در نظر گرفتن درصدي ازجمعیت جهان كه بي سوادند و همجنين كودكان جهان كه فقط از راديو و تلويزيون ‎Ry in A Prion rowers Iewnr Wc arr free [eee Pris‏ 5 ا ميبريم. در اين.ميان نقش راديوء به دليل امكانات فني,كمتر كه نياز دارد . نسبت به تلويزيون از اهميت بيشتري برخوردار است. Pern er eee nose eee ‏ا‎ ior meen cy ae ‏واه‎

صفحه 5:
Scouse gay رادیو به سیستم یا دستگاهی گفته می‌شود که صداء بيام, یا در حالت کلی, یک سیگنال را به وسیله امواج رادیوبی منتقل می‌کند. ارتباط رادیویی, ارسال سیگنال‌ها روی یک سیگنال دیگر که معمولاً فرکانس بالاتری دارد . امواج الکترومغناطیسی و در فرکانس-های رادیویی است. امواج الکنرومغناطیسی می‌توانند از هوا و خلاً بگذرند. اطلاعات (صداء تصویر, پیام) » استفاده از روش‌های معین و با تغییر بعضی از مشخصه‌های امواج منتشر مانند دامنه, فرکانس, فاز یا پهنای پالس منتقل می‌شوند.

صفحه 6:
اجزاى يى ‎pa‏ فرستنده ۱ ‏ما‎ 5, Lola oo) SOS eR spear tay ۳ Zoe ‏بعضى از خصوصيات‎ ‏فرکانس؛ فاز با ترکیبی از اینها) بر اساس اطلاعات‎ ‏ره‎ ern I eee es) ‏ار‎ ey ‏تقویت به آنتن می‌دهد که لن را به یک موح‎ ‏ا‎ t geet ree Deve mirern 5) Feereget< | ۱ ۱ POI ol PO 9 BC en تا امواج الكترومغناطيس به وسيلة آنتن كيرنده دريافت ا ۱ سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند. گیرنده اين سیگنال را آشكار كرده و اطلاعات آن را (صداء تصوير و ...] ‎eer |‏ | Receiver Transmitter

صفحه 7:
‎ee... [۱‏ هه ‎0000 be ‏کر ار اد مر‎ ‏نوسانساز: موج حامل را توليد مىكند.‎ ۱ ‏ا‎ ‎em ‏ا ا ا‎ 3 00 ‏ا‎ | erode oy oer PRP ey i OCH acer eres Ok aero Pree vi SOUP ‏تقویت می‌کند.‎ ‏آنتن فرستنده: موج حامل مُدولهشده را به امواج الكثترومغناطيسى‎ ‏تبديل و منتشر مىكند.‎ rage coal 52 Clael Gol 25 Sine Lb wesely clos! tori nS gil Ber oars rd otc «| ‏ا‎ | ON ‏تنظيمكننده (تيونر): سيكنال يى ايستكاه راديويى را انتخاب مىكند‎ ‏ساير سيكنالها را حذف ميكند. اشکارساز (دمدولاتور): سیگنال صوتی را از موچ حامل مُدوله ‎eat ars pee rer‏ = ‎Sine csi Saab sly 1, nigse Siku toruSey, ‎care Cele ۳‏ 30 ميكروفون رسيده بود تبديل مئكند. ‎ ‎

صفحه 8:

صفحه 9:
در سال ۱۸۶۰ ميلادي (جیمز کلارك ماکس‌دل) فيزيك‌دان و رياضي‌دان اسکاتلندي, تئوري ‎٠‏ اموات الکترومغناطيسي 07 براي اولین بار عرضه کرد. در سال ۱۸۸۷ (هنریشن هرتز). مهندس وفيزيك‌دان آلماني نظریه ماکس دل را تایید نمود.او موفق شد از نوسانات الكترونيكي براي انتقال‌امواج از محلي به محل دیگر بدون سیم استفاده کند. وي ‎sly‏ اولین‌بار موفق شد امواج راديويي‌را در آزمایشگاه تولید کند. نام (هرتز) به صورت‌واژه‌اي بين‌المللي براي بیان فركانس‌هاي‌راديويي به ار مي‌رود. پس- از او (برانلي) فرانسوي درسال ۱۸۹۰ آزمايش‌هايي در این زمینه انجام داد و بالاخره دانشمندي روسي به نام (الکساندر پویوف) موجي را با دستگاهي که شبیه دستگاه هرتز و برانلي بود اختراع و آنتن را به وجود آورد و به اين صورت يك دستگاه تلگراف موسر را ایجاد د. در مارس ۱۸۹۶ پویوف اولین پیغام تلگرافي را به مسافت ۲۵۰ متري فرستاد

صفحه 10:
7 De ee See et P| Laas: oS 391 subdlidl (GigSyLs) rages oolaiw! lols! alas > oslel VAIO JLw 4 59 242558 99 p20 girl, Espino pl a ‏راديويي خود را به وسیله بي‌سیم در يك فاصله ۳ کبلومتري‎ 1 52 ‏ل‎ ‏بدون سیم به كمك امواج الكترونيكي نمایش داده شد. او در سال‎ ‏به ایتالیا برگشت و يك ارتباط بي‌سیم بین دو كشتي جنگي‎ ۷ 19:1 ‏در يك مسافث 7١كيلومتري ايجاد نمود و بالاخره در سال‎ ‏درتکمیل اختراع خود موفق گردید, علائم بی‌سیم را از يك طرف‎ ‏اقیانوس اطلس يعني از شهر (پل‌دو) در انگلستان به آن طرف‎ [7 ya Lopes Cole geen) pee aren ‏ا‎ مردم از اختراع ماركوني چنان به شور و هیجان‌آمده بودند, که ‎Ll asad gly jl gli slo yur, jluwls>‏ 992 01 و ري ا 0 ‏ل ل‎ ee mgees y ‏فورست) لامب سه الكتروني را اختراع کرد که براي رادیو‎ ‏الكتريسيته خيلي قابل استفاه بود بعد از أن (روبرت فون ليئن)‎ 0 ‏ا‎ i cad ‏زمینه دستگاه‌هاي الکترونيکی به وجود آوردند در سال ۱۹۱۰ براي‎ BEBO or Rea Soe Le eee deere ‏سراسر آمريكاي شمالي شنیده شد در سال ۱۹۱۳ جمعي از‎ ‏دانشمندان سعي كردند كه صداي موزيك درتمام نقاط جهان كاملا‎ ama ‏نک‎ گذاشت. احتیاجات نظامي در دوران جنگ, استفاده از بي‌سیم را ‎ol uid‏ 9 52 | بایان جنگ رانه همه جهانیان اعلام نموو ha 7 انين 0

صفحه 11:
نخستین دستگاه پخش رادیو اولین دستگاه‌هاي پخش منظم راديويي در سال۱۹۲۰ در انگلستان به کار افتاد و در سال ۶ اولین کنفرانس بین المللي راديويي با شرکت ۲۷کشور جهان» در برلین برپا شد و آیین نامه مقررات ارتباطات راديويي به تصویب رسید. رشد فزاینده رادیو و مخاطبانش ‎ol‏ را تبدیل به رسانه‌اي جمعي و فراگیر نمود. ارزاني بهاي راديوهاي ترانزيستوري نیز به پیشرفت این رسانه در كشورهاي توسعه نیافته كمك کر در هر حال در دنیا تقریبا يك میلیارد گیرنده راديويي وجود دارده يعني براي هر چهار نفر يك گیرنده راديويي موجود مي‌باشد 11

صفحه 12:
‎cenrel |‏ ا یک «ایستگاه رادیویی» یک سرویس پخش و أنتضار صدا و كفككر أشن 2 0000 000000 طريق هوا به صورت موجهاق رزاذتوق (سعلف ‏توسط یک آنتن پخش می‌شود و ‎ate‏ ‏دستكامهاى كيرنده دريافت مىشود. ‎١‏ امها می‌توانند در شبکه زا ‎Sele ese‏ ریزی‌های عموصی با دز تک ۳ آزمایشی یا هردو بهم ملحق شوند. امروزه ایستگاه‌ها همچنین از طریی کال رو سیم‌کشی محلی شبکه‌هاء ماهواره‌ها و اتترنت پخش می‌شوند.

صفحه 13:
اللا 0 13

صفحه 14:
جيه ی رادیو در ایران- ۱۳۱۹ ae ۱ ۱۳۱۹- ۷ درشروح کارساختمان زادیو از وله گر | متعمات کی اديوتهران فراهم شد.. از * در ششم اردیبهك ۱۳۰۵ کار بیسیم | آواخرسال ۰۳ ۳در دوینت خزار مر رن تيم فصر تشعيل مى شدة که ره متا ‎pall‏ دمات. بالاطره رب |" .با خش تلگرافی بای دعوت عمومی | زمینهای (ر قاجا مقدقلك واه ری استودیو درآمدهبودازسا۹ ۱۳۱ سال او و ار وی | برای همکاری به كشورهاى ‎Gas‏ | تذكراف بيسيم توسظ وزازت جنگ فرلهم و ۷ م رد دراد ‎es BR‏ ۳ مت | جهان یی کردید. تسین دکل وج بل ب لماع ۱۳۰ مرک اولیه اجرا و پخش می شد.ید خأطر طولانی ‎ee‏ هو پابه آت موجود است تعیب کید بودت مسیر ‏ مکانیواقع دزضاع قربی ۶ هيدان تويخاله احداك شد ۷ و 2 ۴ سبوا ۳4 سوه و ری رت 1 اطلاعات منتتل شد و آبن وضعیت تا ایجاد سازمان رادیم لویزیون ملی این دلمه دک ee ashes gas oe naa

صفحه 15:
077 رت تاسيس راديو در ايران با تلكراف تل |0 0000000 ‎pe A‏ وا الإ ا ‎oil, stay‏ ا ا ‎TR‏ ‏وس اوسن او را ‎eae‏ ا ا ا ا را 11131111 1 دكل موج بلند به ارتفاع ‎1١‏ مقر ك2 الالو |00( موجود است نصب گردید و ور ۳۳ ۳ اردیبهشت ۱۳۰۴ دستگاه ۲۰ کیلو واتي موج بلند ‎[Ferrer Cs acy: reer Pen Bere er PaO Perey‏ پخش تلگرافي براي دعوت عمومي براي همكاري به كشورهاي مختلف جهان افتتاح گردید.

صفحه 16:
مقدمات تاسيس رادیو 9 ‎q‏ طبق مقرارت ایران ورود دستگاه هاي مخابراتي و استفاده آنها تنها در حیطه مسولیت وزارت پست و تلگراف و تلفن با اين مساله را مي توان از مکانبه شخصي به نام داوود مور لازار و دایره تجارت داخلي وزارت قلاحت و تجارت و فوا عامه دریافت کرد. آقاي داوود موشه لازار , در جواب مراب شما مورخه ۱۴ ژوئن ‎٩‏ ۱۹۲(خرداد ۱۳۰۸) راجع به تاسیا دستگاه رادیو در ایران ؛ اشعار مي دارد: ( ورود دستگاه و تلفن بیسیم گیرنده و با مخابره کننده مطالب و الات. اسباب ان جز ی اداره تلگراف بیسیم دولت وقت به كلي ممنوع است ‎٠‏ لکن وارد کردن و استفاده از دستگاه (رادیو کنیر) که فقط براي شنیدن نغمات به کار مي رو همچنین تاسیس سينماي ناطق در ایران با رعایت مقرر مربوط مانعي ندارد)" مقدمات تأسیس رادیو تهران فراهم شد. بعد ازصدور فرمان تأسيس راديوء قرارشد از دو فرستنده موج کوناه ۲۰كيلوواتي و متوسط ۲كيلوواتي وزارت پست و تلگراف و تلفن» که براي سا اف سط کارخانه آلماني شده بود استفاده

صفحه 17:
براي آمادگي پخش برنامه پس ازافتتاح رادیو جمعي ازاستادان و نویسندگان عالي قدر ازجمله استاد سعید نفيسي و دکترذبیج الا صفا و عده اي از بانوان روشنفکر يك سلسله گفتارهاي ادبم تاريخي, جفرافيايي, اجتماعي و خانه داري را قبلاً تيه کر بودند به طوریکه احتیاجات رادیو را براي مدت سه ماه تأمین ما کرد. عده اي مترجم و ماشین نویس را هم استخدام شدند و برا انتخاب گوینده درباشگاه افسران و با حضور عده اي ! دانشمندان و ادبا و متخصصان صوت (ازجمله عده اي آلمانم| جلساتي تشکیل شد و امتحانات دقيقي به عمل آمد. كارهاي فني رادیو با وزرات پست و تلگراف و ‎LT gab‏ ابراهیم علم, شوکت الملك وزیریست و تلگراف و تلفن بودنا اد ‎boi etl‏ ادج زيرنظرآقاي دکتر داریوش, رئیس کل بیسیم اداره مي شد. حوسيقی ریرنظر سرگرد غلام سین مین باشیان رئیین مدرسد عالي موسيقي بود و بودجه رادیو که فقط هشتاد هزارتومان بود نوسط سارمان برورن افكارتامين سي شد mr ‏راو درساعت ده با مداد‎

صفحه 18:

صفحه 19:
اي در ورودي و خروجي و به صورت اد و و و۱۳۳

صفحه 20:
اولین رادیوهایی که به خانه تهرانی‌ها آمدند رادیوهای بزرگ لامپی با مارک‌های وستینگهاوس و زیمنس بودند. وقتی روشن می‌شدند مدتی زمان میبرد تا لامپ‌ها داغ شده و رادیو شروع به کار کند. این رادیوها از لحاظ جثه و بزرگی چیزی شبیه تلویزیون‌های 21 ‎aul‏ امروزی بودند و از رادیو ترانزیستوری خبری نبود. 20

صفحه 21:
محل أذاره بيسيم استفاده مي ‎ree‏ ایران تبدیل و بعدها در جنب رادیو ایران فرستنده دومي بنام رادیو غاز امر تنها موسيقي از آن پخش مي‌شد. ‎21

صفحه 22:
از راديو كردن مردم به اصول زندكي نوين حفظ استقلال 1۳ ‏تاسيس تنج ا‎ See See ae eee Lie} ۳۹ ۹

صفحه 23:
= © ee dias Josue gral) 52 oS GubaS yalgl 7 Seine) Aor See) Oa ee eel) ‏ذوق انتنخاب و از ساير وزارتخاندها به اداره‎ ‏ا‎ Jee olule 9 oLLaults 9 catmusi)algleds a utile silo Berea vente) ese Serer Fee errere) an Ey ‏روزنامه كيهان) حسينقلي مستعان(داستاننويس),‎ es bys eee eer es Prin Cees ene Paper ‏مشفق همداني (منرجم)‎ همجنين انفيين اتطلمفي و اشياست واديقا شوراي انتشارات بر پا شد که اعضاي آن‌عبارت بود أز؛ علامه محمد قزوينيء, محمد على فروغي (ذكاء الملك), دکتر قائم غني, دکتر علي‌اکبر سياسي (ربیس. دانشگاه تهران) دکتر رضا زاده‌شفق, دکتر محمود افشار و استاد علينقي وزيري تشکیل شد 2۱

صفحه 24:
بخش خبر ۱ eee r ey 1 SP eee) ‎wed L Wbaskijgy glo! yay guiljl GIS slau 52‏ عيكرد وريه دصت كويتدكان رادين مرداد :اما ر فته رقيمة ‎fx gee HIPPO tel [on POR OO‏ 01 شد که علاوه پر تهیه ویخش اخبار راديويي» هر روز چهار شماره بولتن صبح و عصر از اخبار ايران و جهان تهیه مر كرد وريه رايكان دن اعتبار روزنامدها قزار موداد ‏ا م لل 55000000 أ او الام ماو ا ل اي ‎5000001 gpl jl Gauls jLsl PWS) ‏اا‎ Seer ered 0 [0 ‏ااا‎ Orne prey ‏بس از تنظيم راديويي, توسط مسئولان خبركزاري كنترل‎ ‏بي وبراي يخش به استوديوي راديو ايران تحويل مي شد.‎ ‏ناگفته نماند از سال ۲۵ تا ۳۸ نیز به مرورهر استاني براي‎ ‏خود (زير نظر آداره كل انتشارت وراديو) اقدام به‎ ۰ | Seve arn pareve ‎ ‎24

صفحه 25:
صداي جمهوري اسلامي ایران پس از انقلاب اسلامي, نام سازمان رادیو تلویزیون ملي ایران تبدیل به صدا و سيماي جمهوري اسلامش ایران شد. ریاست این سازمان هو پیج سال بك بار توسط رهیر انتجات می‌شوده بالائرين مقام راديوء معاون ريبس سازمان در حوزه صدآ ميباشد. هدف صدا و سيماي جمهوري اسلاميء انتقال و انتشار ييام نه جامعة موياشد كه بسيار متترزكر | ميشيم در اينو اك تلاش ميكند . امروزه رادیو مانند يكي از اعضاء خانواده‌ها مي‌باشد. همچون مصاحبي مهربان آنچه را که شما مي‌خواهید در اختیارتان قرار مي‌دهد و اگرنيازي ‎of a‏ نداشته باشید به سادگي با فشار دگمه‌اي مي‌توانید آن را کنار بگذارید. هنگام کارکردن نبازی ‎Te‏ کم تیر كنيدريا rae wader gay

صفحه 26:
و و كه أز طريق اينترنت انتشار مر بايد با توجه به بيشوقت 1 veers revel men Pavarerger Dees Pre er Pes [0 ar hen eet pore 09 01 1 جهاني است که روزانه تعداد بسياري از مشترکین در سراسر 0101100 براي سيستم عادي آن باشد. هم اكنون تمامي شبكه هاي Der ‏راديويي کشور از شبکه جهاني اینترنت قابل دریافت‎ Pah pl culls wusily Sle Suis Cul oy Lnio هاي هرشبکه و در اختیار قرار دادن آنها به ما دارند.

صفحه 27:
/ 3 ای ها در رادبی 032003 كل انتشارات و تبليغات(اولين مدير راديو) در مدرسه دارالفنون به تحصیل پرداخت. وي را بایه گذار 000 آضول تعلیمات مي دانند. او از جانب احمدشاه لقب صدیق اعلم ر[ دریافت کرد و در سال ۱۳۱۰ به طراحي, تکمیل و اجراي مقدمات تأسیس دانشگاه تهران پرداخت پس از آنکه در بهار ۱۳۱۹ فردي به ننوانست به خوبی اداره کل انتشارات و ۱۳۲1۲ تشکیل دهد صدیق اعلم در عهده دار تشکیل این اداره کل شد و آموز مختلف رادیو را که از بدو افتتاح رادیو در وزارتخانه و نهادهاي مختلف پراکنده بود در اداره کل انتشارات و تبلیغات متمرکز کرد و براي این ادره چنان وجاهتي قائل شد که حکم مدير ا سان ۴۰ توسط نخست وزیر ابلاغ مي گردید. وي نا شهريور :158 در مقام مديركل تبلفات و انتشارات يا به عبارتي مدير راديو بود و يس از آن به تناوب جندين بار وزير فرهنك شد. در سال ۱۳۵۰ از خدمات دولتي بازنشسته شد اما کرسي تدریس تاريخ فرهنگ اروپا را در دانشگاه تهران در اختیار داشت و استاد ممتاز این دانشگاه بود.

صفحه 28:
يكي از قدیمیترین نویسنده ها حسينقلي مستعان پس از اتمام دوره دبیرستان در دارالفنون مدتي در مدرسه علوم سياسي به تحصیل پرداخت. 1 وي کار روزنامه نويسي را از سال ۱۲۹۸ آغاز کرد و از ۱۷ سالگي در روزنامه نیمه رسمي ايران فعالیت داشت و نخستین شعرها و داستان هاي کوتاه خود را در روزنامه هاي «نسیم شمال, اتحاد و روزنامه ایران» منتشر کرد. قصه نويسي را نیز از سال ۱۳۱۴ در مجله «مهرگان» با نام مستعار «ح.م.حمید» آغاز نمود. او در کار ترجمه هم دست داشت, ترجمه «بینوایان» اثر ویکتور هوگو که از جمله ترجمه هاي آدست تکي از بهترین ترجمه هاي ببتوایان به شمار مي رود - ۱۳۵۷ ‏او در سال ۱۳۱۹ مجله «راهنماي زندگي» را منتشر کرد و بدون وقفه از سال ۱۳۰۰ تا‎ am 3 ‏يعني ۵۷ سال - قلم زد.‎ ‏مستعان پس از واقعه شهریور ۱۳۲۰ مدتي به سیاست روي آورد و سردبیر و مدیر برخي از‎ ‏روزنامه هاي سياسي آن زمان مانند روزنامه هاي «اخبار روز؛ اخبار و دستور» شده و از دههٌ‎ ‏براي بعضي از برنامه هاي رادیو مي نوشت. او در سال ۱۳۲۸ رئیس شوراي نویسندگان‎ ۰ ‏رادیو شد. مستعان بسیار پرکار بود و گاهي در هفته, هفت تا هشت پاورقي و داستان کوتاه‎ ‏مي توشتت و همه را +رنت و نون تأخیر هي رساند:‎ او از سال ۱۳۳۵ تا سال ۱۳۴۰ در «مجله رادیو» داستان کوتاه او در «مجله رادیو» داستان هاي پندآموز اجتماعي بود که با يك یافت. بسياري از داستان هاي او در برنامه هاي رادیو استفاده مي شد. او نثري روان و ساده داشت و داراي تخیل قوي بود و در شخصیت پردازي مهارت زيادي داشت. نوشته هایش پیش نویس و پاکنویس نداشت و از همان آغاز کار شروع به نوشتن مي کرد. وي ۱۰۰۰ داستان کوتاه و ۲۰۰ کتاب نوشته است و به مرد هزار داستان شهرت دارد. او مدتي هم به کار نمایشنامه نويسي مشغول شد و طي سال هاي دهه ۳۰ و ۴۰ نمایشنامه هاي زيادي براي رادیو نوشت. ‎os‏ اغلب نوشته هاي کر اخلاقي پایان مي ‎ ‎ ‎

صفحه 29:
اولین ناظر متون راديويي ‎OC SOOO LA Lan | re nee‏ 0 ‎ack slaal, onl chs 9 25 wilseuit eyhl gine olul 52> sly‏ نگاري را در اداره سياسي شهرباني به عهده داشت. ۳ ‏او به همراه عبدالرحمن فرامرزي (روزنامه نگار‎ 0 OS) | VEC Se Teaee Pt ew eC Pep penes ‏ا‎ el Bc ae rR neere ee Sen VISE Bee (ie Pel eye Bere overt Bre ieee ‏جمله اي در رادیو خوانده نمي شد مگر اینکه قبلاً از نظر علي دشتي‎ ‏كذشته باشد.‎ 00 ‏ا ا ا ا‎ ST eRe reat | ‏ل‎ | 0000 5445 1G aolijoy Lg cals ‏ل‎ 9 wire mule Glual 9 ub « of ‏زات هاى الحاني أو ليشي انير أشنا بود ان متكتوري سكي يعاق بود‎ | jab Gage UT 9 cul WSaimugi pls a: ‏شهرت او بيشعر‎ 3

صفحه 30:
ا 0 ا ار فرزند دكتر علي اكبر نفيسي ناظم الاطبا بود. حصیلات دوران ابتدايي را در مدرسه شرف و دوران متوسطه را در مدرسه علمیه گذراند. در سال ۱۲۹۷ تهیه م ۱۱7 ۱7 ‎Car The bl‏ 7 7 7 لانيل ا ‎Pa rr] Re ret en FO oO InP get Pea‏ تهران به دست أورد. مدتي به عنوان استاد افتخاري در دانشكاه هاي كابل در افغانستان, قاهره در مصرء بن ژوزف عه ا اا ام 17 ‎| enn ‎poly sla la yids 5 angi culgine 9 culo orge ar gery cial 51 Jad Ly gr2ly OgumeS cul So ‏با او بوذ: زمرا نوانابي كم نظايرق دن تويسيذكي داتت و بوكارترين و معروقترين تويسنده زمان خود بود نلى‎ ‏ا‎ 29 Ulgy 9 o2Lu of ‏او مردي ساده و قانع بود. محمدعلي فروغي در کابینه خود وي را براي تصدی‌بست 0 ‎ ‎ ‏كرفت ولي او كرسي استادي را بر مقام وزارت ترجيح ۳ ‎erie ee)‏ 2100 ‏أو سال ها در بسياري از برنامه هاي راديو با موضوع ادبا ۳ ‎varvememrony Reered NP is‏ ا بش به ‎PRS ern egroepe pes ree ny ‎۱ ۳-۲ ‏ا 2

صفحه 31:
= = - 3 is - ۵ 1 1 ee lee 1 | | | | | | | | | | 5 0 ‏ا‎ 2

صفحه 32:
اولين گوینده خانم قدسي رهبري اولین گوینده خانم, در روز افتتاح رادیو در تاریخ ۱۳۱۹/۰۲/۰۴ بود. کل ار افتتاح رادیو دو نفز از وزراء عده اي از اسامید تاشگاه تهران و چند تفر از کارمندان عالیرتبه و مهندسان 1 وتاگراف دز يكار سالن هاي باشكاة 1ف 1 از وي تست گويندگي گرفتند و او نفر اول شد. بد نیست بدانید ملك الشعراي بهار يكي از اساتيدي بود که از داوطلبان گويندگي تست معلومات عمومي» فن بیانر و شعرخواني مي گر

صفحه 33:
قديمي ترین گوینده رضا سچادي متولد ۱۲۹۹ فرزند حجت الاسلام حاج سبد مصطفي سرايي واعظ و ناطق زیردست بود که در شهر مشهد مقدس به دنب آمد. وف تحصیلات زارد دانشکد: ۳ در را او اجرا مي شد: ايي و متوسط را در موطن خود به پایان رساند و دانشگاه تهران شد. او در سال ۱۳۱۹ به عنوان. استحدام شد و قسمتي از برنامه هاي رادیو ثوسط ۱ یب زیاست ‎۶٩ aS sats oly esis‏ زیاست اداره مطبوعات وزارت پيشه و هنر را عهده دار بود. شجادي ناطقي زیردست, اديبي پرمایه و شعرشناس بود او ار زادي را در حافظه داشت و هنکام محاوره از اشغار حافتاء تاه و متال مي آورد.

صفحه 34:
قديمي ترین گوینده / هنرپیشه / کارگردان نصرت الله محتشم ۲۸ اسفند ۱۲۹۴ در تهران به دنیا آمد. ده ساله بود که براي اولين بار روي صحنه تثاتر ايفاي نقش كرد. وي دانش آموخته دوره ادبي در دبیرستان دارالفنون و حقوق و علوم سياسي از دانشگاه نهران بود. و از سال ۱۳۱۹ هنگام نأسیس رادیوء همكاري خود را با رادیو آغاز کرد. اد ابتذا سمت كوينده داشت و بعدها مشاور سريرست مايش هاي رادید شد. او اولین تنظیم کننده داستان هاي شب رلديو بود و مدت هاي مديدي ‎gl‏ كار ‎Gls Slats Lar)‏ ات را ید هه تاش نتم در عرصه يدينما و دويله نيز شعاليت مي كرد اولین مسئول تمرین ارکستر رادیو آبراهیم آزنگ که آغاز حیات وي به دوره قاجار برمیگردد موسيقي را در شعبه موزيك مدرسه دارالفنون نزد استادان فرانسوي آموخت و ردیف أبراني را نزد ميرزا حسين قلي يلد كرفت در سال ۱۳۱۹ سمت معاونت اداره موسيقي کشور را به عهده داشت و تمرینات گریه موسیقی رادیو به عهده او بود. نوازندگان و خوانندگان رادبو چند شناعت قبل از اجرای زندم برنامه در آذازه موسذفي کشور خاضر مي شدند و زیر تظر ابراهیم آزنگ به تمریی موسیفی مي برداختند. او در اين تمرینات علاوه بر رهبري ارکستر, تنظیم قطعات موسيقي ايراني براي ارکستر و خوانندگان را نیز به عهده داشت.

صفحه 35:
يكي از قديمي ترین ترانه سراها کریم فکور متولد ۱۳۰۴ در مشهد بود. تحصیلات متوسطه را در زادگاهش به پایان برد و در رشته حقوق از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. وي فعالیت هاي هنري را با سرودن شعر و ترانه و همكاري با مطبوعات آغاز کرد. از حدود سال ۱۳۲۴ در اوان جواني همکاري خود را با رادیو آغاز نمود. او مبتکر ساخت ترانه هاي دو لهجه اي يا ترانه هاي دو يا سه نفري بود كه از رادیو پخش مي شد. سبك ترانه سرايي او روان بود و از بكارگيري کلمات ثقیل پرهیز مي کرد. او از ترانه سرایان فعال رادیو بود و هر ماه پنج تا شش ترانه براي خوانندگان رادیو مي سرود و در دهه سي و چهل شهرت زيادي پیدا کرد. او با نوشتن فیلمنامه «شاهین ترس» در سال ۱۳۳۳ به جمع دست اندرکاران سینما پیوست اما همكاري خود را با رادیو همچنان ادامه داد.

صفحه 36:
اولین سخنران مذهبي حسينعلي راشد ۱۲۷۶ در تربت حیدریه متولد شد. پدرش روحاني بود. راشد تا ۱۶ سالگي در موطن خود مقدمات زبان و ادب فارسي و عربي, صرف و نحوه متطق و معاني را فرا گرفت و سپس وارد حوزه علمیه مشهد شد. راشد در ۲۸ سالگي عازم نجف شد اما بعد از مدت كوتاهي به ايران بازكشت و در شیراز و اصفهان به کار وعظ و خطابه مشغول شد. کتاب «دو فیلسوف شرق و غرب» از آثار تأليفي استاد راشد مي باشد. در سال ۱۳۲۰ به دعوت وزیر فرهنگ وقت - محمد تدین - کات ایراد سك سلسله سخترانی مذهیی به ‎basal)‏ ‏تهران» دعوت شد و حدود سي سال هر هفته يك سخنراني او در راديو بخش مي شد. + استاد راشد علاوه بر رادیو در مدرسه عالي سپهسالار و سپس در دانشکده معقول و منقول در دوره لیسانس و ‎٠‏ ۰ دکترا تدریس مي کرد. سختراني هاي استاد راشد در ‏" كشورهاي همسایه ایران نیز که امواج رادیو ايران را دریافت مي کردند طرفداران زيادي داشت. ‎/ a ‎

صفحه 37:

صفحه 38:
ورزش ورادیو امروزه ورزش در ابعاد فرهنگی, اقتصادی. سیاسی, اجتماعی نقش و جایگاه ویژهای بافته است. با توجه به افزايش ساعات اوقات فراغت در جوامع» ورزش به عنوان یک پدیده محبوب و مثبت» مورد توجه اغلب سیاست گزاران ملی برای غنی سازی این ساعات مهم در جوامع است. تا جایی که اهداف تربیت بدنی ساختن جامعهای توانمند بر اساس نسلی پرومند با شرکت در فعالبتهای ورزشی مناسب و منظم است. بی شک برای دستیابی به اين مهم و نهادینه شدن آن» رسانه نقشی موثر و مهم را ایفا می کند. یافته های پژوهشی نشان می دهد که شبکه های ورزشی متعددی در سطح جهان وجود دارند» زیرا ورزش از جمله پدیده های با زبان مشترک و بی نیاز از ترجمه است. ضمن این که همین پدیده زبان مشترک نسل ها نیز مى باشد. به همین منظور و برای کارکرد موثر رسانهای با محتوای ورزش, به برنامهای جامع نیاز اس خوشبختانه عرصه ورزش و ماجراهای متن و حاشیه آن آنقدر 0 هزار دقیقه برنامه در هفته باشد. اما اين مهم در گرو برنامه. منابع انسانی» مالی» اداری و اطا که وجود "برنامه" از ضروریات هر سازمان پیشرو و موفقی برای استفاده موثر از منابع می باشد. شبکه شبکه های پرمخاطب و فراگیر رادیو و به عنوان یکی از اجزای رسانه ملی بنا دارد تا در پیشبرد ا در ابعاد مختلف» نقشی موئرتر از گذشته را ایقا نماید.

صفحه 39:

صفحه 40:
شبکه رادیویی ورزش با 7 ا ا ۱ ذیل فعالیت می کند: Za en WS ‏روه ورزش و تفريحات‎ ‏وه ورزش و جامعه‎ ‏تولید و پخش‎ ‏دفتر طرح و برنامه‎ A shy aly 9 oleMbl ۱ ۰ ‏فضای مجازی‎ 40 ت عامه مردم نسبت به شرکت ‎paren presen‏ ا ا 00 ارتقاء وحمايت از جايكاه رسانه ملى در عرصه اطلاع رسانی ورزشی ep aire ‏سا‎ ‎1001110111111 REP rec nore ene OST ‏ا ا‎ ‏ملى‎ اا ‎Po) A‏ دادن اقتدار نظام اسلامى * تلاش در جهت فضا سازی جامعه سالم و با نشاط و تلاش و نهادينه كردن ورزش همكانى در آحاد مردم " تقویت بنیه علمی و ارتفا فرهنگ عمومی در ورزش

صفحه 41:
41

صفحه 42:
راهبردها : آسمت قهرمان» رسمت پهلوان « تعمیق و گسترش اخلاق و رفتار علوی و پهلوانی در حوزه ورزش قهرمانی با شعار - ورزش و ارزش های - « احیای ارزش های فرهنگی و تاریخی کشور از طریق ترویج و تقویت ورزش های بومی محلی با شعار فر ارتقاى فعاليت ها و رفتارهاى مثبت اقتصاد ورزشى و ورزش اقتصادى. ورزش براى همه « برنامه ريزى اوقات فراغت جوانان و نوجوانان با شعار وندگی با وررش > ایجاد باور عمومی نسبت به جايكاه و كميت مناسب ورزش در عرصه زندگی با شعار: ترویج فرهنگ وررش و تسرک و سلامتی در جامعه. ورزش, ایجاد و تحکیم وحدت» همبستگی ملی و اهتمام به ارزش ها و غرور ملی حاصل از کسب افتخارات ملی با شعار ese ‏افتخار,‎ انعکاس هنرمندانه فعالیت های علمی , تلاش ها و خدمات دستگاه های متولی ورزشی کشور در همه رشته ها. ارائه خدمات چند رسانه ای فراگیر در فضای مجازی و سایت اینترنتی شبکه به عنوان رسانه حاکمیت نظام برنامه ریزی . مدیریت و مهندسی پیام با بهره گیری از برنامه ریزی محتوایی جامع و فناوری اطلاعات. ارتباط موثر و پایا با مخاطبان فعال شبکه از طریق تقویت برنامه های تعاملی.

صفحه 43:
‎[oF‏ راهیرههای کلات ‏اتریخشی پیام و محتوای ورزشی ‎ ‎ ‎ ‏جدول ۲-۱ راهبر دهای کلان و اجرایی شبکه راد یویی ورزش. راهیردهای اجرامی ‏. افزایش توان مهتدسی و مدیریت پیام ورزشی به نحو کارآمد و اثربخش. ‏افزايش كمى ضريب نفوذ شبكه راديويى ورزش : حفظ مخاطبان موجود و جذب مخاطیان جدید. ا افزایش کیفی شریب تفوذ شبکه رادیویی ورزش: نفوذ در میان گروه های تبدیل به جایگاه رسانه ورزشی مرجع برای همه اقراد و گروه های مرجم جامعه. ‏ارتقاء و تعميق معرقت و ایمان روشن پیتانه . اخلاق فاضله و حفظ و اعتلای فرهنگ. هویت و سبک زندگی ایرانی اسلامی. ‏ع کسترش و تعميق شناعت و باور عمومی در حوز. ‎ ‎ ‏إكذار و مرجع. ‏ود ود ‎ ‎ ‏ارزش ها و بنیان های فکری انقلاب و نظام ۷ اقزایش قدرت مدیه ۸ اقزایش باور عمومی به اصالت و پایگاه مردمی و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران. ‎٩‏ ایجاد انگیزه ملی. همگرایی و انسجام عمومی در چهت افزایش اقتدار, وحدت و امتیت ملی. ‏1 تحکیم و ارتقای نقش رسانه ملی در پسیج عمومی و ملت و سازمان ها و دستگاه ها در مسیر پیشیرد سیاست های کلات نظام ‏1 1 ایجاد امید. تشاط و خودیاوری ملی در راستا ‎zor‏ ‏۳ جذابیت و ضرب آهتگ مناسب پرنامه. ۴ تقویت احساس غرور ملی. ‏6 1 افزایش 7گاهی مخاطبان از ورزش. ۶ ترویج ارزش های قرهنگی ! ۷ توسعه ارتباط پا مخاطبین. ‏سرگرمی و تشاط رای آحاد جامعه. ‎ ‎ ‏ای تهضت ترم اقزاری و تولید علم و قناوری. متاسب پرنامه ها در جدول پخش برنامه های شبکه. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 44:
خوسعه سرمایه اتسافی. ‎Sa‏ آیران و ‏عیعه در سوه بروت. ‏جوسعه عضای مجازی وایسته به کبک ‎Pleas ethane ‏#دوين. پروزرسانی و غتی سازی برنامه راهیردی و اجرایی ‏خیعه ورزش و ویر یت معایع. ‎ ‎١‏ متشتی و کارآمد. معناسب با چاپک سازی ساختار» حذف فعالیت های موازی. پروتسیار ی وتارف ‏غير حاتى ‎ets‏ يمزء ودع ۳ توسعه اس كاه هد عتسيو و السيق حاو جهو مامد احا يد يتحو ‎Seer‏ ه يعد ‎abel elisa‏ 37 پیش بیتی و تعریف ارتباطات مدیرات شبکه با قدراسیون‌ها. مستولین و مراکز آموزش عالی برای ‎ ‎ ‏1 قراحی و اجرای تقام جامع مدیریت و توسعه سرمایه انساتی سازمانت ‎oF‏ استفاده ازتخصصی دست اتدر کاران وامکانات غتی شبکه برای جذب حداکدری مخاطبان ورزض. 30 تاعید بر نظام خایسته سالاری در شبکه ورزض: ‏جر قاعید پر توانستدسازی تیروی السانی موجود: ‏هد توسعه تظام چانکین پروری ‏ع کتاسایی و چذب نیروهای کارآسد به ویقه در اسر گزارش و اجرا و خولید محتود. ‏پرندسازی و پرچسته سازی شخصیت جای قمال در بخ های مختلف رادیو ورزش ‏رسانه ای پر وت مرزی و افزایتی ضریب نقوذ آن در جوانع حرف و مقایله موقر رات هراسی در صحته چمان. ‎A eos ‏و‎ ‎ ‎ ‎So ee ‏رساته فى قراكير و تلفن حسرا‎ Lae toe oso le Sls Sto ‏استفاده حداکتری از‎ ۲ ‏توسعه ظرقیت حای استودیوی بخ‎ 1 ‏۲. خوسمه تجهیزات فتی و تخصصی خبکه پر اسانی عکتولوژی روز. ‏اد استفاده موثر از امكانات شتى يرا بهبود کمی و کیقی پرنامه حاء ‏۴ بركزارى جفساءت متتظم با هسکاران واحد فنی. ‎ ‏8 توسمه رویکرد مژوهش محوری در غتی سازی برنامه عیکه و محتوای پرنامه ها ‎OF‏ توسعه رویکرد تظارت و ارزیابی. ‏اد توسعه متايع ‎vetlel‏ ‏توسمه متایع مافی. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 45:
ساختاراجرایی رادیو ۳ شکل ۲-۷ ساختار اجرایی دروت شبکه. =|

صفحه 46:
جدول 1-۷ الگوی مصوب تیروی انساتی به تفکیک عناوین شغلی مجموح الگوی تیروی انساتی شبکه ورزش در سال ‎٩۵‏ (۷۰تقر رسمی ‏ ۴۷ تقر قیررسمی) ۱۱۷ فلز

صفحه 47:
S| rere ‏مد‎ ۱ ارتقاء سواد ورزشی | توسعه ورزش های بومی و محلی ‎Po ee en‏ ورزش باتوان و الگو سازی و تمایش جایگاه رن در تظام اجتماعی خاتواده محور توسعه ورزش قهرمانی حمایت و توسعه ورزش قهرماتی توسعه ورزش حرقه ای حمایت و توسعه ورزش حرقه ای جریان سازی مورد انتظار: حقظ

صفحه 48:
جدول ۲ <شاکله محتواعی رادیو ورز شش ترویج ورزش حمکانی و تقویت هویت و افتخار ملی ‎oe‏ ‏علاقمندان ورزشی و جامعه ورزش صعای کدرستی. تقاط و افتخار تندرستی جامعهترویج ورزش تربیتی. همگانی. حرفه ای و قهرمانی - صعاسل با سارمان ها و جامعه ورزشی - تحول محتوایی برنامه های شبکه برای پاسخ به نیازها و علایق مخاطبان - مدیریت کاریرد موسیقی در برنامه های شبکه - تمهید برای تولیدات چندرسانه ای — ورزش و تفریحات - مسابقات ورزشی - علوم ورزشی

صفحه 49:
نتیجه گیری ِ شبکه رادیویی ورزش به عنوان یکی از شبکه های پرمخاطب و فراگیر رادیو ویه عنوا ۲ یکی از اجزای رسانه ملی با قدمت تاریخی طولانی بنا دارد تا در پیشبرد اهداف ملی و به ویژه توسعه ورزش در ابعاد مختلف, نقشی موثرتر از گذشته را ایفا نماید. وترویج زندگی سالم از طریق ورزش, رعایت ارزش های اخلاقی و فرهنگی, حفظ کرامت انسانی؛ مدیریت تحول گراء آموزش, ِ 1 تفکر برنامه محوری» نگرش سیستمی و اعتقاد به کار گروهی به اجرا درآورد .

صفحه 50:
*A Historia da Radio em Datas (1819-1997) (in Portuguese) - notes on etymology *L. de Forest, article in Electrical World 22 June 1270/1 (1907), early use of word "radio." http://web.mit.edu/varun_ag/www/bose.html - It contains a proof that Sir Jagadish Chandra Bose invented the Mercury Coherer which was later used by Guglielmo Marconi and along with other patents. “Cheney, Margaret (1981). Tesla - Man Out of Time. New York: Simon & Schuster. ISBN 978-0-7432-1536- 0۱96۵۵40۵۵۵۵۸6 916۵06 526۱0۵26۸۳7۵0 9268 عراز رو وق و86۵[ وه اس 6( ‎http://radio.irib.ir/about,‏ tps://www.isna.ir/news/94020401762/ »alaiel wlleseol xslorutel http://radiovarzesh.ir/ChannelNewsDetails/?m=080001&n=41786 رادیو تهران رادیو ورزش نقش رسانههاي جمعي در توسعه ورزش ‎Olas, saa‏ F69 7 زنينمضطفايي 1 17 ههران‌ضتجدي 2 3, ‏7فرخ کیا‎ ls. ll, ‏تسس‎ a,

صفحه 51:
2

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
25,000 تومان