معماری و عمرانعلوم مهندسی

پاورپونت معماری گیلان

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
وی زگیهای جغرافیایی وطبیعی گیلان: 6 سرزمين كيلان وسعتى در حدود ۱۴۷۰۰ کیلومتر مربع داشته که معادل ‎14٩‏ ‏مساحت کل ايران می باشد. این استان در ۳۶ درجه و ۳۶ دقیقه تا ۳۸ درجه و ۷ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ درجه و ۴۵ دقيقه تا ۵۰ درجه و ۳۴ دقیقه طول شرقی از نصف النهار قرار گرفته است. طول استان از شمال غربی تا جنوب شرقی ۲۳۵ کیلومتر و عرض آن از ۲۵ تا ۱۰۵ کیلومتر تغییر می کند. بادهای باران آور که از شمال و شمال غرب مبوزد هر ساله نزولات چوی خود را تماما دز دامته های شمال رشته کوه البرز فرومی ویزد بدین لحاظ اين متطقه پرباران ترین منطقه ایران است.

صفحه 4:
رطوبت زياد و گرمای هوا در تابستان» شرایط اقلیمی ویژه- اء را پدید آورده است که مشابه آلن را شاید بتوان تنها در مناطقی از آمریکای مرکزی, بنگلادش؛ مالزی و بااندونزی یافت. این وضعیت قاصن انب و فرآنیمبواق ساگنین قفی ار خانی روا ‎Bat alg spl‏

صفحه 5:
"ویژگی های معماری گیلان: | مصالح و امکانات ساخت: در روستاهای گیلان به دلیل بارش فراوان و امکان استفاده ی زیاد از چوب و مصالح گیاهی این عناصر را در همه ی اجزاء ساختمان به کار برده اند به گونه ای که در جلگه ی مر کزی, بناها را از پی تا سقف از چوب و مصالح گیاهی ساخته اند. لازم به ذ کر است که چوب دارای ظرفیت حرارتی پایین است که به کا رگیری آن در قسمت های مختلف ساختمان» نظیر دیوارها و سقف, سودمند است و موجب گرم تر شدن دمای فضاهای داخلی در شب های تابستان نمی شود.

صفحه 6:
. جلگه ایران مولود انباشت رسوبات رودخانه ای و به همین سبب دارای خاک های رسوبی و رسی فراوان است .بنا امکان استحصال خاک رس »خشت از جمله مصالح در دسترس در این منطقه است.اين عنصر که نسبت به چوب دارای ظرفیت حرارتی بیشتری است ؛عمدتا در قسمت های پایین ساختمان و زمستان نشین مورد استفاده قرار میگیرد .در روستاهای کوهپایه ای به علت روطوبت نسبی کمترءسرمای هوا در شب ودسترسی آسان به سنگهای طبیعی تا ارتفاع قابل ملاحظه ای دیوارها از سنگ تشکیل شده اند.

صفحه 7:
در بناهای روستایی الیاف گیاهی غیر مقاوم مانند گالی و کولوش در قسمت فوقانی بنا به کار برده می شود.در مناطق کوهستانی و کوهپایه ببه ارتفای وشیب زمین کشت برنج محدود است .بدین سبب به جای گالی و کولوش از چوب درختان جنگلی استفاده می کنند که این ساختمانها لت پوش نامیده می شوند.به طور کلی مصالح مناسب برای دیوارها را آجر قرمز .برای بام سفال نیم کوزه و در ایوان ها :تلارها و کف اتاق های مسکونی را چوب بیان نموده اند - ساته برنج است كه به دسته هاى كوجكك به شكل جارو به سقف با متصل می کنند

صفحه 8:
تناسبات و انتظام : مندسه غالب درمعماری بومی گیلان برپایه استفاده ازاشکال مربع پامستطیل ساده است.در معماری این مناطق ازفرم های چند ضلعی ومنحنی به شدت پرهیزشده وساد گی درتمام اجزا بناءدرپلانهاونماها دیده می شود بيشتر ساختمان های مسکونی دارای نسبت عرض به طول ابه ۵/۱ می باشند.این نسبت با ملاحظات اقلیمی و سطح تابش آفتاب در تابستان و زمستان بهترین پاسخ طراحی اقلیمی است .یکی از دلایل به کا رگیری فرمهای هندسی ساده .استحکام بيشتر در مقابل زلزله است

صفحه 9:
چشم انداز و دیدهای داخلی و خارچیی: در معماری ‏ روستایی گیلان اصولا محوطه فقط محدوده ی یک خانه و مرز دو واحد همسایه یا واحد مسکوئی و معبر را مشخص می کند و اف نیست. اما در شهرها حريم خانه چارچوب دقیقتری يافته و با دیواره هایی با ارتفاع بالاتر از قد. محصور عل اسع وجوه ‎bles! Lis sigs‏ بصری خانه با معبر شهری را قطع می کند و تنها منظر حیاط و باغچه از درون خانه دیده می- شود. در این شرایط وجود باغچه هایی که به گیاهان و گل هابی آن نظم ویژه ای دهدء ضروری به نظر می رسد؛ زیرا مردم گیلان با طبیعت و چشم انداز و دیدن محیط اطراف زندگی کرده

صفحه 10:
تزئينات : هر منطقه ای که مورد هجوم وبوده؛ بناهای مسکونی آن از بیرون ظاهری ساده و بی پیزایهدافته انده اما در درون با تزئینات ساده با پیچیده نیازهای زییایی ° شناختی خانواده را پاسخ داده اند. در هر دوره ای از تاریخ» در پس گذشت زمان و تأمین امنیت نسبی و آرامش منطقه ای؛ تزئینات کم کم به بیرون بنا کشیده شده و ابتدا در سردر بنا و پس از آن در تمامی نمای ساختمان تزئینات ساده و پرکار بروز می کرده است. اما گیلان از این امر مستثتی است. 0 در تیرهای سقف تزئینات زیبای معروف به کله شیری زینت بخش این گونه مساکن است. در شهرها که حضور ساکنان بنا در ساختمان بیشتر بوده» رفاه و زیبایی بنا از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. میزان تزئین در تمامی بخشهای ساختمان از ابزار کاری اتصال دیوار به سقف گرفته تا حلب بری دور دریچه لوجنکک » متفاوت است. در بناهای افراد مرفه » ارسی های ظریف با شيشه های رنگین» زینت بخش پنجره هایی است که ارتباط درون اتاق را با محوطه و حیاط تأمین می کنند. -دریچه ای بر روی بام ساختمان.

صفحه 11:

صفحه 12:
9 عناصر ‎GW‏ خانه ها: دیوار محوطه و ورودی: اين دیوارها موجب انقطاع بصری از معبر به واحد مسکونی می شوند. این دیوارها به رغم سادگی در معابر از درون دارای تقسیمات هندسی موزونی می- باشند که با طاق نماها و طاقچه ها تزئیناتی از آج رکاری به همراه دارند. در و سردر و تزئینات آن نشانه ای از خصوصیات صاحب ملک است.

صفحه 13:
اقاق : سلما مهمترین فضایی که رید می آوردو حرارت را در زمستان حفظ می ‎AT‏ اتاق است. با توجه به عملکرد ایوان» تعداد اتاق ها در ‎1٩۰‏ از منازل قدیمی شهرها و روستاهای شمال کشور بین ‎FEY‏ ‏اتاق است. مکان قرارگیری اتاق در لایه ی دوم بنا؛ یعنی بعد از ايوان و ار اتاقها در بناهای شهری عموما از آجر بوده اند که با ضناست زیدتفیت له که ذر الباشنت یی حوارت در مستا موثرترند بلکه از نظر سازه ور بهتری دارند. قلار اسث. د:

صفحه 14:
ايوان: ايوان از مهمترین اجزای واحد مسکونی شهری و روستایی محسوب می شود. این عنصر نه تنها ارتباط دهنده ی حیاط با ساختمان» بلکه محل مهمترین فعالیت ها در روزهای گرم سال است. ایوان در روزهای سرد سال؛ واسطی برای تعدیل هوای بیرون است. هم چنین ارتباط اتاق ها از طریق ایوان میسر است. ایوان طبقه ی دوم ؛ معروف به تلار» نقش مهمتری در تابستان ایفا کند. زیرا با ارتفاع گرفتن از سطح زمین و امکان حرکت راحت تر هواء موجب تأمين هوايى مطبوع مى شود

صفحه 15:

صفحه 16:
به طور کلی سه نوع فضای معماری در گیلان وجود دارد:

صفحه 17:
© به طور کلی معماری گیلان با توجه به تاثیر مستقیم از شرایط زیست محیطی؛ دارای وجوه ابهی است که می توان آن را این گونه خلاصه کرد: ۱-پلان گسترده و باز و ساختمانهای غير متم ركز. ‎٩‏ ۲-ارتفاع گرفتن بخشهای مسکونی از سطح زمين. ۳-قرا رگیری فضایی محدود و محصور در قلب بنا؛ احاطه شده توسط تلار و ایوانها برای اوقات فراغت. ۴-وجود ایوان و تلار در یکک تا چهار طرف بنا که از مهمترین فضاهای زیستی است. ‎٩‏ ۵بامهای چهار شیبه با شیب تند. ۶-چند لایه ای بودن نماهای اصلی و فضاهایی با حدا کثر تخلخل در خارجی ترین سطح. ‎٩‏ ۷-تعداد و سطح زیاد پنجره هاء ‎٩‏ ۸-ارتباط تنگاتنگ درون و برون بنا و محوطه ی مسکونی. ‎

صفحه 18:
تأثیر پذیری معماری از ویژگی های محیطی : بنا باید به طریقی رطوبت هوای اطراف بدن انسان را کاهش دهد و امکان تعرق و تبخیر سطح پوست و در نتیجه کاهش دمای بدن را مهیا سازد. راحت ترین راه دستیابی به این امر؛ ایجاد کوران در بنا و دفع هوای مرطوب توسط باد است. فضاهایی که دارای بازشوهای فراوان و حداقل سطوح دیوار باشند؛ در ایام گرم سال موجب هدایت راحت باد به فضاهای زیستی می شوند.

صفحه 19:
رابطه ی ویژگی های معماری و فرهنگی : همانطور که گفته شد در ر معماری گیلان فضاهای نیمه بازی مانند ایوان قرار دارد که به وسیله نرده های چویین محصور می شود که هم ديد به محیط اطراف و هم استفاده از جریان هوا را میسر می سازد اما در عين حال بايد به اين نكته نيز توجه كرد كه اين فضاها كه بيشتر فعاليت هاى ساكنين نيز در آن انجام مى - شود قرار دارد. البته زنان كيلاتى با توجه به اينكه. مسلمان می باشند در تمام اوقات با حجاب گیلان در این فضاها حضور دارند ولى با اين حال به دا اين فضاهاى نيمه باز ما: اين حال به دليل ايتكه | اى نيمه باز مائع دیدن نمی شوند» مى توان آن را يكى از عوامل تأثي ركذار بر فرهنكك برونكراى مردم كيلان

صفحه 20:

صفحه 21:

صفحه 22:

صفحه 23:

صفحه 24:
۷ ۱۷/5 ۲۸۳5 که

صفحه 25:
> FARS NEWS AGENCY

صفحه 26:
۷۷ ۵ که

صفحه 27:
<> FARS NEWS AGENCY

صفحه 28:

صفحه 29:
> FARS NEWS AGENCY

صفحه 30:
0فتیجه گیری :مسکن در گیلان تحت تأثیر عواملی چند قرار دارد. طبیعت گیلان در تعامل با فرهنگ گیلان بر معماری گیلان تأثیر گذار می باشد. اما ما امروزه شاهد هستیم که معماری سنتی گیلان در حال نابودی است و معماران ساختمانهای گیلان را بدون توجه به ویژگی های طبیعی و فرهنگی طراحی می کنند و معماری شبه مدرئیسم جایگزین معماری بومی گیلان شده است. . ما اکنون باید معماری سنتی خود و نحوه ی چیدمان آنها را با شرایط حاکم امروز ادغام کرده ومعماری امروز گیلان را بوجود آورده بامید آنکه این ساختمانها معماری های بیگانه و بدون حکمت وهویت نباشند و واقعا به زیست گاه های انسانی و به حفظ و توسعه میراث فرهنگی کشور کمک

صفحه 31:
وبا تشکر از همراهی شما

62,000 تومان