صفحه 1:
نام دبیر:استاد رضایی
تهیه کننده:عرفان صالح
کلاس: 704
صفحه 2:
:به جمله های زیر دقت کنید
.علفدرسهايشرا نوشطة1
.مادرم در أشپزخانه غذا معيزد(2
. هوا ت اریکاسل3
بو دلنشدارن_ بر نا ود
در جمله های 1و2 فعلها انجام کاری را نشان می دهند. مثلا
نوشتن درس و غذا پختن
در جمله های 3و4 چیزی به چیز دیگری نسبت داده شده
است .مثلا تاریکی به هوا و برنا به دل يير نسبت داده شده
به جمله 1و2 جمله غیر اسنادی و به جمله 3و4 جمله اسنادی
إيند
صفحه 3:
نهاد (مسند الیه) = هوا
1
گزاره(مسند) = تاريك
|
<p jogs
فعل اسنادی ست است
نهاد گزاره فعل
مستد اليه مسيد استادی
اجزای جمله ی غیر اسنادی :فعل,فاعل,مفعول
اجزای جمله ی اسنادی :مسند,مسند الیه,فعل اسنادی
صفحه 4:
بعافمل هادي مقل نمشد گالب گزرمیجوس خن اسنادی
7 اين فعل ها ویژگی ها و حالتی را به نهاد جمله نسبت
~ میدهند.
* اين فعل ها علاوه بر نهاد به جزء دیگری نیاز دارند که به
صفحه 5:
* ویژگی و یا حالتی را که به نهاد جمله نسبت داده می
شود.
منال:
1)هوا روشن شد. (روشنی به هوا نسبت داده شده)
2)علی از دیدن پدرش خوشحال گشت - (خوشحال به على
نسبت داده شده)
3)رضا از برادرانش بزرگتر است . . (بزرگتر بودن به رضا نسبت
داده شده)
اگر یکی از فعل های اسنادی با فعل دیگر بیاید.دیگر آن فعل اسنادی
علی به مدرسه رفته است.چرا؟چون دیگر حالت نسبت دیده نمی
شود.
صفحه 6:
لا نكته
” براى تشخيص مسند در جمله سوالهاى جطور يا
جكونه را از فعل مى يرسيم و ياسخ مسند است.
7 مثال:
" 1)محمد در امتحانات قبول گشت . چطور + گشت؟(قبول
فستج)
" 2)گل در گلدان شکوفا گردید. چگونه+گردید؟ (شکوفا
1
nis
3)مادر مهریان است. چگونه+است؟ (مهربان "
مسنید)
صفحه 7: