علوم انسانی و علوم اجتماعیادبیات و زبان

پاورپوینت درس اول فارسی پنجم ابتدایی

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 13 اسلاید دانلود پاورپوینت درس اول فارسی پنجم ابتدایی به صورت درس به درس

hamid

صفحه 1:

صفحه 2:
درس 1: تماشاخانه

صفحه 3:
جهانی که در آن زندگی می‌کنیم. سرشار از شگفتی‌ها است. پدیده‌هایی لطیف, زیبا و عجیب. پیش روی ما هستند که به سادگی از کنارشان می‌گذریم؛ در حالی که اگر اندکی درنگ کنیم. می‌بينيم که هر کدام از اين پدیده‌ها تماشاگهی برای دیدن زیبایی‌های آفرینش و ایستگاه‌هایی برای اندیشیدن هستند. اگر می‌خواهیم عالم را بهتر بشناسیم, یک راه ساده آن است که پدیده‌ها را خوب تماشا کنیم, دربارة آفرینش هریک بیندیشیم و آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم. مثلاً کوه‌های سر به فلک کشیده را با دژه‌های عمیق, كل را با خار, زنبور را با خرمگس, بهار را با زمستان و ...

صفحه 4:
مطالعه در طبيعت و تأمّل دربارة چیزهایی که هر روز می‌بينیم و از کنارشان می‌گذریم, راه مناسبی برای شناخت آنها است. پرسش از هر چیز و جست‌وجو برای یافتن پاسخ. کاری است که همه دانشمندان و عالمان انجام می‌دهند. من و شما هم, باید اين ویژگی را در خود پرورش دهیم. ما برخی از رفتارها, کردارها و کارهای خودمان را از روی عادت انجام می‌دهیم؛ به همین دلیل هم از خود نمی‌پرسیم که چرا این گونه است. جرا بايد اين كارها را بکنیم؟ و بسیار پرسش‌های دیگر. همین آب گوارایی که زندگی ما به آن وابسته است. بهترین موضوع برای فکر کردن و یکی از شگفتی‌ها است. آب چیست؟ چگونه به وجود آمده است؟ اگر روزی آب در روی زمین نباشد. ‎UT‏ انسان می‌تواند آن را پدید آورد؟

صفحه 5:
به هر حال عالم تماساحانه سکشی‌های آغرییس است بعی به هر برد که نگاه می‌کنيم. آفریده‌های زیبای خداوند را می‌بینیم. این جهان, دفتری است که خدای مهربان. به پاکی و زیبایی در آن نکاشته و می‌نگارد. یکی دیگر از این آفریده‌های زیبا و لطیف, گیاهان و سبزه‌ها هستند. علف‌های سبز را دیده‌لید؟ خیلی نرم و شکننده هستند. در سرمای سخت يا گرمای زیاد, پژمرده می‌شوند ولی گاهی می‌بينیم همین علف‌های نازک و لطیف, از ‎Ube‏ سنگلاخ سر در می‌آورند, یا کف زمین سخت و محکم را می‌شکافند و برون مي‌آنند. در نوشتة زیر. یکی از نویسندگان, زیبایی‌های آفرینش خدای مهربان ‎dy‏ اين گونه توصیف می‌کند:

صفحه 6:
«هیس, گوش بده! به آفریده‌های ساکت خدا گوش بده. به پروانه‌ای با بال‌هایی مخملی. به قطره‌های باران که حلقه‌های ساکت روی آب را می‌سازند. گوش کن. آیا می‌توانی صدای جشره‌هایی را که در زیر زمین می‌چنبند, بشئوی ؟ صدای ماهی‌های تالاب را چطور؟ آن بالا را نگاه کن! آسمان, آبي آبی است و یک تکه ابر ساکت در آن شنا می‌کند. ‎wl‏ پایین را ببین! علف‌ها و برگ‌ها در نسیم, فقط تکان می‌خورند. ‏نگاه کن... و صداهای کوتاه و بلند. گوش بده, تا آفریده‌های ساکت خدا را بشناسی. ‏بادها سخر می‌کنند علف‌ها رشد می‌کنند. عنکبوت‌ها: بين زمین و آسمان, تار می‌قند. ‏آیا تو صدای تاریکی شب را می‌شنوی؟ صدای روشنایی روز را چطور؟ صدای شبنم صبحگاهی ‎iL‏ هنگامی که سرزده به خانة بزرگ, وارد می‌شود؟ ‏به هر طرف نگاه کن... و گوش بده. ‏آفریده‌های ساکت خدا هميشه آنجا هستند.

صفحه 7:
درست و نادرست 1 دیدن شكفنىهاى عالم و تأقل دريارة انها راه مناسبى براى شناخت است. درست 2- سبزه‌ها و علف‌ها به اندازه‌ای نرم و شکننده هستند که نمی‌توانند از میان سنگلاخ سر در بیاورند. نادرست 3- تاریکی شب, روشنایی روز و شبنم صبحگاهی همه از آفریده‌های ساکت خدا هستند. درست

صفحه 8:
درک مطلب 1- چه راه‌هایی برای شناخت بهتر این عالم. وجود دارد؟ نگریستن به جهان پیرامون ما دقت و اندیشه کردن در پدیده‌های اطراف به همراه مطالعة کتاب‌های مفید و سودمند به شناخت بهتر این عالم کمک می‌کند. 2- علف سبز و لطیفی را که در میان سنگلاخ روبیده است با چشمة روانی که از دل کوه می‌جوشد. مقایسه کنید. شباهت‌ها و تفاوت‌های آنها را بگویید. شباهت: هر دو آفريدة خداوند هستند. هر دو جزو زیبایی‌های آفرینش هستند. هر دو با وجود نرم و لطیف و شکننده بودن راه خود را برای رسیدن به هدف از میان سختی‌ها و مشکلات بزرگ و دشوار پیدا شکننده بودن راه خود را برای رسیدن به هدف از میان سختی‌ها و مشکلات بزرگ و دشوار پیدا می‌کنند. تفاوت: علف سبز موجود زنده است اما چشمه نه. 3- منظور از آفریده‌های ساکت خدا چیست؟ منظور آفریده‌هایی است که در حالت عادی ما به سختی متوجه وجود آن‌ها و نقش مهم آن‌ها در زندگی روزمره می‌شویم. مانند: قطرات باران. پروانه‌ها. حشرات زیر زمین. آسمان آبی, ابرهاء علف‌ها و برگ‌ها و .. 4- چرا عنوان «تماشاخانه» برای این درس انتخاب شده است؟ شما چه عنوانی را برای این درس انتخاب می‌کنید؟ چون این درس مربوط به آفرینش الهی و پدیده‌های طبیعی جهان هستی است که بسیار تماشایی و یبا هستند. عنوان پیشنهادی: راز آفرینش

صفحه 9:
واژه اموزی و ل ع هم ‎QE) OG)‏ * با دقت به خوب و بد حرف‌های دوستم, گوش می‌کردم. *مامي‌توانيم گل را با حار مقایسه کنیم. * ستجاقی با و پایین میبرید از معنی واژه‌ها. مي‌فهميم که این کلمات. مفهوم مخالف هم يا ضة هم را بیان مي‌کنند. این گونه وازه‌ها را #محالف با متضاد» مي‌نامیم. آکنون با نومه به آموحته‌های بالاء نمونه‌های زیر را کامل كنيدء ‎)—G) GG)‏ رس ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 10:
1- ديدن: تصوير را با دقت ببينيد و به جزئيّات آن توجّه ich 2- اندیشیدن: بای درک ارتباط اجزای تصویر, فك ركنيد و مطالبی را که از تصویر برداشت کرده‌اید, در ذهن خود مرور کنید. 3- یافتن: زمانی که ارتباط میان اجزای تصویر و مفاهیم آن را درک کردید, یک موضوع را انتخاب کنید. 4- گفتن: هر وقت آماده شدید, روي صندلی معلم بنشینید و دربارٌ موضوع انتخاب شده, برای دوستانتان

صفحه 11:
بخوان و حفظ ۶ ‎dir‏ سيد 17 رسد 77 زد ‎Bre g fie‏ ‎OTT in gee Roy Bro KIS =)‏ جام حك شد. ‏ ی آب شد ...وتان .بان« خراب خر Ky PAS Satie. ‏ره‎ (رقص باد, خندهة ‎(JS‏ tee alee Ba ome bets zk ‏ضل‎

صفحه 12:
خوانش و فهم ‎-١‏ در بیت «گل بخندد, بر سر كل بوته‌ها / پر کند بوی خوش گل, باغ را» منظور از خندة گل چیست؟ منظور شکفتن گل‌ها در فصل بهار و باز شدن غنچه‌ها است. 2- در بیت سوم دو واه «برگ برگ» چگونه خوانده می‌شود؛ بری برق كل. برق اول: شاكن روى حرف «ل» و برك دوم: کسره روی حرف «گ».

صفحه 13:

39,000 تومان