آموزشادبیات و زبانسایر

پاورپوینت درس دوم فارسی پایه نهم (عجایبِ صُنعِ حق تعالی)

تدریس کامل درس دوم(عجایبِ صُنعِ حق تعالی) فارسی پایه نهم پاورپوینت آموزش ادبیات پایه نهم درس دوم در 34 اسلاید شامل: ۱-معنی نثر ۲-نکات زبانی و ادبی ۳-کاربرد واژه “چون” ۴-واژه های مهم املایی ۵-معنی واژه ها 6-اعلام 7-انواع وابسته ها و… این پاورپوینت قابل ویرایش می باشد و در آن از مطالب کتاب کمک آموزشی مبتکران ویژه تیزهوشان فارسی نهم نیز استفاده شده است.

ppt.ir

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
اين درس كه از كتاب كيمياى سعادت امام محمد غرّالى انتخاب شده است بر شناخت خداوند و شناخت ت دنيا تأكيد شده است. غرّالى مى كويد : اكر عظمت و بزركى دنيا و يديده هايى را كه در آن آفريد ه شده آند. درک کنی و در طبیعت با اندیشه گشت و گذار کنی پی می بری که برای همه ی این ها ء خدایی لازم است چون که بدون خداوند بزرگ» انسجام این دنیای بیکران غیر ممکن است در آخر به همه ی انسان ها توصیه می کند که در اين دریا وبوستان بیکران معرفت ( دنیا ) با عقل و انديشه, تفر کنند تا به بزرگی خداوند راه یابند در غیر این صورت در همان حذّ و اندازه ی جسم مادّی خود و دنیای مادّى باقی می مانند و از حقیقت. دور می شوند .

صفحه 4:
بدان : آگاه باش وجود : هستی صنع : آفرینش, احسان» ساختن و نیکویی کردن تعالی : بلند مرتبه نباتات :ج نبات گیاهان ميغ : ابر قوس قزح : رنكين كمان نهرها : جوى هاء رودخانه ها جواهر: ج جوهر كوهرهاء سنگ های قیمتی بو : خشک بحر : دریا سخت : محكم آيات : نشانه هاء ج آيه (آيت) فراخ : گسترده » وسیع روان : جاری دیبا : پارچه ی ابریشمی رنگین آشیان خويش جون كند : چگونه لنه ی خود یه را بسازد. در خانه ای شوی : وارد خانه ای بشوی “ها کی تر شگفت آنگیز تر © قندیل : مشعلی که از سقف آويزان کنند. ‎Ww‏ ‎it dual Elec als gLe‏ de 2 ~ ‏صدای ابرها‎ : sey ae 9" ‏قاط : فرش, کی نی‎

صفحه 5:
مثل : وصف حال, داستان, به عنوان مثال صفت : وصف کردن مختصر : کم و کوتاه ناچیز ملک : پادشاه ‎coils lee‏ بستان : بوستان, گلزار معرفت: شناخت صورت : ظاهر قناعت : خرسند بودن به مقدار کم خشنود بودن از آنچه که روزی انسان است. ‎Sle‏ : پادشاهی, مملکت سریر: تخت اورنگ مدهوش : سرگشته » سرگردان تحیّر : حیران. سرگردان = عو کنده کرده باشند : کنده کاری( گچ بری) کرده ۰ _ . ‎٩۹‏ 2 . جوانب : جمع جانبء اطرافء كناره ها لطيف : خوش كوار گوارا بلکه : علاوه بر اين: اضافه بر این ‎+e‏ ‏مرغان هوا : پرندگان آسمان ۱ نيكوتر : زيباتر » خوب تر جه چون : چگونه ‎Ww‏ ‏ا عل

صفحه 6:
کاربرد واژه ی « چون » 1- گاهی چون به معنی «از قبیل» و حرف اضافه است؛ مانند : چون کوه ها و بیابان ها و نهرها و ...( در این عبارت تشبیه وجود ندارد و «چون» ادات تشبیه نمی باشد.) 5 ۰۰ 2- چون به معنی «چگونه» و نقش قید پرسشی دارد: مانند: 4 ۳ 20 57 Tae ۲ ae 57 غذاى خويش جون به دست اورد و بچّه را چون نگه دارد. ‎<o‏ 3 جون به معنی «مثل» و «مانند» که در دستور به آن حرف اضافه دود آرایه به آن ادات تشبیه می گویند : مانند : مثل تو جون مورجه اى که در قصر ملکی سوراخی دار هم ‎١ ۰‏ 2 = ۹ م وین =

صفحه 7:
اين درس به توصيف زيباي هاي طبیعت می پردازد. توصیف يعني وصف نمودن و جزئیات و ويژگي هاي يك يديده را بازگو کردن. در وصف يديده هاء توجّه به عنصر تخیّل مانند تشبیه و تشخیص و. . هت بسزايي دارد. در خواندن این گونه متن هاء از لحن توصيفي ی بهره مي كيريم. همچنین دقت در مفهوم جمله ها در نوع بیان هنگ کلام. مؤثر است. لحن توصيفي با هدف شرح و توصیف خصوصیّات و ویژگی هاي پدیده ها به کار گرفته مي شود.

صفحه 8:
این درس ید توصیف زیبایی‌های طبیمت می‌بردازد. توصیف یمنی وصف تمودن و جزتیات و ویژگی‌های یک پدیده را بازگو کردن. در وصف پدیده‌ها. توخه به عنصر تخیل مانتد تعییه و تشخیص و.. اهّیت بسزایی دارد در خواندن این کونه متن‌ها. از لحن توصیقی و آهنکی ارام و لطیف. ببهره می‌گیریم. عمچنین دقّت در مفهوم جمله‌ها در توع بیان آهنک کلام- مور است. لحن توصیقی با هدف ترح و توصیف خصوصیات و ویژگی‌های پدیده‌ها ید کار گرفتد می‌شود. بدا َك خرچ در وجود استء مر طلغ ضرایتعال است. آعان ‏ آخاب و نا وننتا ركان و ‎weal a ZT ogi‏ يذو كدسنا ابا بازی‌ها و ترا و ته فر وه حاست, از جواحر و مماون رآ روی رن است, از اقوارحباتاست هآنهر در يد و حر استء از ‎CW‏ حوانات و آنچر میا یآتماون و ین است . ‎od SOS oF 8 9 Sets 1098 SF 53 ses‏ ينيد" ‎Sd SOF TF od 9 SS EP‏ و را موده ات ‎SF ATA uh ASE Moe ‎

صفحه 9:
من رن جه ده ون ار ۱

صفحه 10:
مرفانن وا و عشرات زین را ری ری ویظر و بر صورق ویظر و ور ‎SP ELLEN‏ را نم هگا بايد » داد و حرككق را بي مدخ کر فزای ‎RTF‏ ‏سیم جد رو ع دوروج مررال غود و تين حي ‎Mawel‏ ‎Bel‏ ‏الجر داق شل قت 125 ته لمم بيعم بوررى مررى سبرم ولق ‎ai Foal‏ ليث 09 ‎Baa Be‏ » جح تع بكليق! د لعن عالم» خاءةخراست و فش عی زین ‎eh!‏ 8 :سب ااست و يجراخ وى ناه اسك و شلد یآتاب و قریل‌سای وی ستارگان و از اهب لفن .خا فلك جا جل درل است و بش توس تم و ور وی ‎SG‏ ‏و مكل نه چون عورچای اس تک در قص کل سوراخی واروه جز غذاى خويش و يادان خیش پییزی نی ند و اذ جمال صورت قصر و سيارى غلانان و سي كلب وىء يج خبر تدارد. ‎ei Fh SB gr pn GI‏ راعت «ادماند تا مر شتان یرد تشم با رگ تا ایب لک رحوش و مر

صفحه 11:
معنى: آكاه باش كه هر جه در جهان هستی وجود دار همه را ا لد نقد لات طن المت ما خداوند بلند مرتبه؛ آفریده است.آسمان: آفتاب ماه ستارگان 9 ان ات تک ان 1 زمین آنچه بر روی زمین است مانند کوه؛ بیابان و رودخانه و کت اه آنچه در کوه هاست از سنگ های قیمتی و معدن ها و آنچه که بر روی زمین وجود دارد. از گیاهان گوناگون و آنچه که در خشکی و دریا وجود دارد از انواع حیوانات و آنچه که در ميان آسمان و ‎pigs.‏ است از الا بلاتدآکر ‎ ‎i place fain 2 A, bbe 0 Foal ‏ران ليف ديل ديم ديق دلي ليع دلا للم لايد‎ one a 7 ‎١‏ يبب عن ارت یتسردنت ‏زمین است. مانند ابرباران, برف؛ تگرگ, رعد. برق» رنكين كمان و نشانه هایی که در هوا آشکار می شود همه , شگفتی های ‏آفرینش خداوند بلند مرتبه است و این هاء نشانه هایی از خداوند ‎ ‏بلند مرتبه است که به تو فرمان داده است که در آن ها نگاه ‎ ‎oe a Saal on Se chial tt. Cle ibe taal os. acts, ‏مو‎

صفحه 12:
آرایه: آفتاب ماه و ستارگان: مراعات نظیر/ زمین, كوه و بیابان: مراعات نظیر/ جواهر و معادن: مراعات / 5 ‎we . 5 2‏ ال رد وت اس مر رای ال است, آمان و ثاب و نظير / ميغ؛ باران, تگرگ و قوس قزح: مراعات 1 ‎ue‏ ۳ 7 َس ‎press pis‏ است: تن دبا رجا در نظیر(در قسمت آغازین درس چون چند مجموعه ی کت ار ات از ات یر درزوگرات ارام نات دا مراعات نظیر با هم به کار رفته است. شبکه معنایی به 2 ورن درف درو We ا یا تن نج / 5 اد ری وجود آمده است )/ آسمان و زمین: تضاد / بر و ۱ يبب م نل ات دلي مت ات رات fe 17 ۳ PAu pag) fat بحر:تضاد / این عبارت. تلمیح دارد به آیه های 6 تا 11

صفحه 13:
۰.. افلم ینظروا الی السماء فوقهم کیف بنیناها و زیّناها و مالها من فروج (۶) با ود رات ما ات ما بو ترجمه : آیا منکران حق , آسمان را فراز خود نمی نگرند که ما چگونهبنای آن را محکم اساس نهادیم و آن .رن دزد است: ‎why‏ دنر ور ...را به زيور ستاركان درخشان آراستيم كه هیچ خللی در آن راه ندارد 5 ‎Frat ace pigs lager MRA‏ = ۰ ( و رات ازع رات دای ما سما وش تقوم یز یادآوری: دراین عبارت تشبیه وجود ندارد (چون کوه ها و بيابان ‎FRAGILE ١‏ ۱7 «باران دليف درل درس ديل د فس ع دطاال لم ابقر . ها و...) تشبيه نيست کب من تل امت ولق لات ات ندمت 0 ‏رد‎ iat نکته ی دستوری: (وی)در(بر وی است) ضمیر شخصی است که به زمين برمى كردد. اين كاربردء قدیمی است و در گذشته برای غير انسان هم از ضمیر شخصی استفاده می کردند ./تو را فرمود: (را ) به معنی(به) و حرف اضافه / تو: متمم

صفحه 14:
معنی: به زمین نگاه کن که [ خداوند ] چگونه آن را مانند فرشی برای تو ساخته . و اطراف آن را وسیع » گسترده است و از زیر سنگ های محکم , آب های گوارا ۱ جاری کرده است , که بر روی زمین » جارى ب می شود و اندک اندک از زیر زمین 5992 ‎AD)‏ ‏مى آيد و به هنكام بهارء نگاه کن زمین » جكونه زنده و شاداب مى شود و مانند پارچه ی ابریشمی , رنگارنگ و زیبا می شود , بلکه هزار رنگ می شود.

صفحه 15:
آرایه: ‎wl Siw‏ لطیف 9 روان : مراعات نظير / زمين چون ( مانند) دیپای هفت رنگ - تشبيه/آسمان و زمين : تضاد نکته ی دستوری:چگونه : قید /سخت, لطیف و هفت رنگ(مرکب):صفت بیانی/هزار رنگ: مسند(مرگب)

صفحه 16:
زر ‎ofa‏ فان رات زر رک بل و وب و یوجر و الو ۳ ار ۳3 عل را ‎toh cab be‏ & 4 اک فان 5 ‎a‏ 2 تن بروصت ورد د ب را ‎Lye‏ داردما مزرل شور وآشيان یش ین در اه 1 ان کنر معنی: به پرندگان آسمان و حشره هاى روى زمين نكّاه كن كه هريك را با شکل و ظاهری متفاوت آفریده و هر کدام از دیگری بهتر و زیباتر است . آنچه که لازم بود به هر یک ( موجودات ) داده و به هر کدام , یاد داده كه چگونه غذا به دست بياورد و بچه رانگه دارد تا بزرگ بشود و چگونه لانه ی خود را بسازد . به مورچه نگاه کن که چگونه در زمان مناسب , غذایش را

صفحه 17:
‎Jb‏ فان و رات زین را رکشل ی وب رد و جر ی ی ی 7 3 57 از یر تاره ‎ST EP‏ برکا یره داد و ری را یاوخ رگ غذاى خيس بدن ~ 7 مط ‏پررست آورد و کر ‎gor Siz Cul Ls‏ آسيان توش ‎ob a yi‏ کیک دق یش فجن من . آرایه : هوا ( - آسمان ) و زمین - تضاد دارد نکته ی دستوری : مرغان: متمّم(را: حرف اضافه)/ هوا: مضاف اليه /هر یکی و همه: ضمیر مبهم/دیگر (دوباره تکرار شده ): صفت مبهم/ نیکوتر: صفت تفضیلی/ آنچه: مفعول(ضمیر اشاره) / هریکی:متمم (هر یکی را آنچه به کار باید...) / چون ( - چگونه ) : قید پرسشی ‎

صفحه 18:
‎Se gio of‏ ولب تقش دک کنر ره پاش » روزگاری دراژ: صف تآن ‎deh FE. Glace ot fF of‏ فانف است و فش وى 4 ين ات ملستت ‎HR.‏ رد یسرم ‎gage Jude Sloe‏ متاركان د تداز ایب من فا لح بس ‎Si‏ ‏معت ع عن ‎Ap ge‏ 1 معنی: اگر داخل خانه ای بروی که نقاشی ‎eae ass‏ باشند . زمان زیادی, آن را وصف می کنی و از آن کار تعجب می کنی در حالی که هميشه در خانه خدا ( دنیا ) هستی و اصلاً تعجب نمى كنى و اين دنياء خانه ی خداست و فرش ‎wl‏ زمين است و سقف بی ستون ‎wl‏ اسمان است كه اينء بسیار عجیب است و چراغ آن, ماه است و شعله ی آن, خورشید 9 جراغدان هايش ستاركان هستند وتو ازشكفتى هاى اين دنیاء بی خبری, زیرا دنیا بسیار بزرگ است و تو کوتاه نظری و زیبایی ها و بزرگی ها ى آن ‎dy‏ درک نمی کنی. ضمیر «وی» به «چشم» باز میکردد. در فارسی کهن؛ ‎

صفحه 19:
SH sly gins Proll (La ‏خاداى شوى] ب فق‎ i lank dec ‏تبك‎ fil ‏و ی اس دم فى لسن د لفن » بر است د مغ دی اه اتید‎ | Spiel, Je ‏دیسرن با‎ ofS OT gabe امت و ثم وس ‎Mg pF‏ آرایه ‎eae‏ ی : استعاره از دنيا / اين عالم [مانند ] خانه ی خدا : تشبیه / زمین مانند فرش : تشبیه / سقف: استعاره از آسمان / ماه [ مانند ] چراغ : تشبیه / آفتاب [ مانند ] شعله : تشبیه / ستارگان [مانند ] قندیل : تشبیه / ماه . آفتاب و ستاره : مراعات نظیر / مختصر بودن چشم و در وی ‎ae‏ دم ار و توا زا ی زا کر و ی ار سا ف ود

صفحه 20:
Te ‏درا‎ fakin ithe Leo AG iba l ‎ase off Fah‏ تجن بد لي عام انه امت في 2 ‎el er BR feel pigs‏ است و بتار وى ناه ست و ‎7 a, ۳ ae ‏شُلوو یآتاب و قتريل عا ى وى ستارگان و از جایب ان اف لک اذ بس يرك ‎Mb ror pi foo ‏نکته ی دستوری: شوی, به معنی «بروی»»فعل غیر اسنادی/دراز: صفت بیانی‎ ‎ ‏پسین/آن: ضمیر اشاره ( - صفت آن ) /هیچ: ضمیر مبهم است و نقش قیدی دارد/این: صفت اشاره(این عالم) /این: ضمیر اشاره (<اين . عجب تراست )/این: ‏ضمیر اشاره (-از عجایب این ) /«است» بعد از مختصر به قرینه ی لفظی, حذف ‎a. ii ۳۹9

صفحه 21:
‎Kei slat RIF >‏ در ‎flr EA‏ درد جز غزای خیش و ‏- ادا خیش پیز نیب از ال ‎igh pies Aoi‏ سر بكب وى ‎Mee‏ ‏000 مجو قا تكن 7 ‏عرفت حق تال اکن ویر نآ ‎ur ‎ ‎ ‏راحت ذادطئ تا ور تان گنت یب تک مرهوش دم ‎ ‏معنی: ای انسان, مثل تو در اين دنياء مثل مورچه ای است که در قصر پادشاهی, لانه دارد و جز غذا و یاران خويش به چیز دیگری فکر نمی کند و از زیبایی قصر و غلامان بسیار و تخت پادشاه باخبر نیست. ‏اگر می خواهی در حدّ واندازه ی مورچه باشی, در همان حد. باقی بمان واگر نمی خواهى مثل مورجه باشى به تو اجازه داده اند كه در باغ شناخت خداوند بلند مرتبه , دقت و تماشا کنی و خارج شوی . پس چشم باز کن تا شگفتی های جهان را ببینی که شگفت زده و حیران شوی.

صفحه 22:
ء مّل تو چون موبیرای اس تک ور قص کل سوراغی واروه جد خا خويش د یاران خیش بچیزی نی بیتر و از ال صورت قصر و بسيارى غلانان و سر کلب ویب اج ‎wee‏ eee کل ده راعت «ادمند تا در شتا م با دكن حا ‎Ba Pr St‏ « يرو نإ ,+* آرايه: مثل تو جون مورجه: تشبيه / قصرء ملك و غلام: مراعات نظير / بستان معرفت: تشبيه (معرفت مانند بستان) امّا «بستان معرفت» در اين درس کلاً استعاره از دنیا می باشد./چشم و دیدن (< بینی ) : مراعات نظیر نکته ی دستوری:مورچه: متمم / سوراخی: مفعول / قصر ملکی : متقم / غذا - متقم ( جز - حرف اضافه ) / هیچ خبر < ترکیب وصفی (هیچ - وابسته پیشین | خبر- هسته) / راهت»(راه - مفعول /" ت - متمم ( راه را به تو داده اند ) / مرجع ضمیر « وی » » ملک (-پادشاه) است /خواهی: مضارع اخباری/کنی وآیی: مضارع التزامی/می باش: فعل امر قدیم /داده اند: ماض (ملک: املاک | مّلک: ممالک | مَلك: ملو ك | مکت: ملاتک )

صفحه 23:
ابو حامد محمّد غرالی از دانشمندان معروف دوره ی سلجوقی است.وی در فقه و حکمت و کلام سرآمد روزگار خویش بود. پدرش مردی بافنده بود و برخی لقب غزالی را به مناسبت پيشه ی او می دانند.وی به مدّت پنج سال در مدرسه ی نظامیّه تدریس کرد. در طابران توس درگذشت و همان جا مدفون شد.از آثار او می توان به «کیمیای سعادت», «نصیحه .الملوك» و «احياءالعلوم الدّين» اشاره کرد

صفحه 24:
0 كيمياى سعادت كتابى است اخلاقى و دينى به زبان فارسى تأليف ‎sore‏ غژّالی .نویسنده, عمده ی محتویات آن را از کتاب دیگر خود به نام «احیاء العلوم» که به زبان عربی نوشته شده بود, به طور خلاصه به فارسی نقل کرده است.

صفحه 25:
1 کدام بخش درس, به روز رستاخیز» اشاره دارد؟ ۴" عبارت «هر یکی را آنچه به کار بایده داد» را توضیح دهید. ‎EF‏ بند پیانی درس «.و مّل تو چون مورچه‌ای...» چه ارتباطی با درک شگفتی‌های آفرینش دارد؟ ‎5 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 26:

صفحه 27:

صفحه 28:
نکته ی زبانی گروه اسمی: هر اسم به تنهایی یا با وابستههایی که پیش يا پس از آن می‌آید یک گروه اسمی محسوب یک گروه اسمی است به علت اسم بودن آن است؛ یعنی به صرف اين كه در گروه اسم ها قرار می گیرد یک گروه اسمی به حساب می آید.

صفحه 29:
وایسته 3 پنابراین هسته می تواند به تنهأیی یا همراه با وابسته لا ‎aad ae ef ce‏ ار الف) وابستههای پیشین

صفحه 30:
لیشتر بدانیم: ۷-شاخص : هعة القاب و عناوینی که بی فاصله پیش از هسته می‌آیند شاخص هستند مثل: فلم ادو تين و -. نکته: البته شاخص گاهی پس از هسته نیز می آید: مثال: حسین آقا

صفحه 31:
نکته: ابس أ تعس عماف ونر هی هه واه پیب میآید دهد هیچ کاه جلی ‎Ol‏ نف بای اجافه تیاده

صفحه 32:

صفحه 33:
واه ی ام املا ‎gid‏ - خدای تعالی - نهرها - جواهرومعادن - آنواع نباتات - بژوبحر- میغ - رعد و برق - قوس قزح - علاماتی ‏- عجایب - بساط - لطیف - به تدریج - دیبای هفت رنگ - حشرات - بیاموخته - کنده کرده باشند - ولکن - سقفی بی ستون - قندیل - مختصر- مثل - جمال صورت قصر- غلامان - سرير مُلى دقاعت -بستان معرفتٍ حق تعالى - مدهو ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 34:

51,000 تومان