پزشکی و سلامت بیماری‌ها

پروتکل درمان وابستگی به مواد افیونی با داروهای آگونیست

methadone_protocol

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “پروتکل درمان وابستگی به مواد افیونی با داروهای آگونیست”

پروتکل درمان وابستگی به مواد افیونی با داروهای آگونیست

اسلاید 1: پروتكل درمان وابستگي به مواد افيوني با داروهاي آگونيست ويرايش دوم- زمستان 84

اسلاید 2: ورود بيمار به درمان با متادونارائه شناسنامه، براي تجويز دوز منزل ضروري است. بنابراين در معتادان خياباني و بي‌خانمان (كه به آنها دوز منزل تعلق نمي­گيرد)، نيازي به احراز هويت جهت دريافت دارو نيست. در بيماران مراجعه­كننده به مراكز درماني، بر اساس نام و نام خانوادگي ذكرشده توسط بيمار، پرونده تشكيل مي­گردد. به بيمار تذكر داده مي­شود كه تنها در صورت احراز هويت، در ماه­هاي بعد به او دوز منزل تحويل داده خواهد شد.

اسلاید 3: تا قبل از راه­اندازي شبكة رايانه­اي، در مسافرت­هاي بيمار كه طول آن بيش از مدت زمان دوز منزل مي‌باشد، لازم است كه پزشك مربوطه (مبدأ) با مركزي در شهرستان مقصد هماهنگي به عمل آورده، و بيمار را با معرفي­نامه­اي كه در آن مشخصات بيمار، مرحلة‌ درمان و دوز متادون دريافتي او قيد شده است، به آن مركز ارجاع دهد. لازم به ذكر است كه بهتر است در هنگامي كه بيمار در مرحلة‌ القاي درمان است، مسافرت نكند.

اسلاید 4: نحوة تجويز متادون  پس از تعيين نوع درمان (سم‌زدائي يا نگهدارنده) و وارد كردن بيمار به برنامه درماني، پزشك دوز مصرفي متادون را تا ويزيت بعدي تعيين مي‌كند. مقدار متادون مورد نياز با توجه به دوز تعيين شده توسط پزشك براي مدت يك هفته نسخه شده و نسخه به پرستار تحويل داده مي‌شود.

اسلاید 5: ادامه: تجویزپرستار مقدار متادون مورد نياز هفتگي هر بيمار را به تفكيك در گاو‌صندوق نگهداري مي‌كند.بهاي دارو و ويزيت توسط بيمار پرداخت مي‌گردد (البته در مورد معتادان خياباني تحت پوشش واحدهاي درمان نگهدارندة اجتماع مدار بيمار از پرداخت وجه معاف است)

اسلاید 6: ادامه: تجويزدر موارد خاص با هماهنگي مددكاري مي‌توان هزينه دارو را رايگان نمود.بيمار به طور روزانه و در ساعات تعيين شده براي دريافت متادون مراجعه مي‌كند.در هنگام مراجعة بيمار، پرستار مقدار داروي ارائه شده به بيمار، تعداد قرص تحويل شده و زمان تحويل را در فرم مربوطه ثبت مي‌كند.

اسلاید 7: ادامهپرستار مقدار داروي مورد نياز را به صورت پودر شده به بيمار تحويل مي‌دهد و بيمار پس از مصرف آن يك ليوان آب مي‎نوشد. تحت نظارت پرستار، بيمار محلول متادون را به صورت خوراكي مصرف مي‌كند.

اسلاید 8: معيارهاي ورود به درمان نگهدارنده با متادون با توجه به محدوديت توليد و عرضه متادون در كشور از يك‌سو و نقش كليدي درمان نگهدارنده در برنامه‌هاي كاهش آسيب از سوي ديگر، فعلاً تنها بيماراني وارد درمان نگهدارنده با متادون مي‌شوند كه واجد همه شرايط (1 تا 4) زير باشند:وابستگي به مواد افيوني بر اساس معيارهاي DSM IVوجود يكي از حالات زير:مصرف تزريقي مصرف هروئين مصرف كراك/ كريستال (فرم خالص هروئين)

اسلاید 9: ادامه: معیارهای ورودمصرف ترياك/شيره در صورت وجود سابقة حداقل سه بار عود پس از درمان يا حداقل 10 سال سابقة مصرف مواد بيماران زن بيماران داراي سابقة زندان بيماران HIV مثبتسن بالاي 18 سالامضاي فرم تعهدنامة درمان

اسلاید 10: دوز درماني در درمان نگهدارنده با متادوندرجه تحمل به مواد افيوني وضعيت فعلي جسمي منجمله وضعيت كبديمدت زمان پس از آخرين مصرفميزان وجود علائم ترك يا مسموميت زمان حاضراحتمال سوء مصرف همزمان الكل، يا بنزوديازپينها توسط بيماروزن بيمارساير داروهاي مصرفي كه با متابوليسم متادون ممكن است تداخل كنند

اسلاید 11: ادامه: دوز درمانیدر بيماران وابسته به هروئين دوز شروع متادون 15 تا 30 ميلي‌گرم در روز اول است.در بيماران وابسته به ترياك، مقادير كمتر (اغلب 20 ميلي‎گرم) براي شروع مناسب است. بهتر است پس از مصرف متادون در روز اول، بيمار تا 4 ساعت پس از مصرف مجدداً ويزيت شود تا عوارض احتمالي قابل درمان باشند.

اسلاید 12: ادامه: دوز درمانیچنانچه ميزان مصرف مواد غيرقانوني بيمار بالاتر بوده كه نياز به دوزهاي بالاتر را در روز اول ضروري مي‌سازد، مي‌توان دارو را به صورت منقسم تجويز نمود؛ به طوريكه ابتدا 15 تا 20 ميلي‌گرم تجويز شده و 2 ساعت بعد، علائم ترك ارزيابي مي‎گردد. در صورت وجود علائم خفيف، دوز دوم تجويز نمي‎شود. در صورت بروز علائم متوسط (درد، تهوع، خميازه، گشادي مردمك) 5 تا 10 ميلي‎گرم، و در صورت بروز علائم شديد (استفراغ، افزايش ضربان قلب، افزايش فشارخون،سيخ شدن موها= piloerection) 10 تا 15 ميلي‎گرم متادون تجويز مي‎گردد. در صورت بروز علائم مصرف بيش از اندازه نظير خواب‌آلودگي پس از دوز اول از تجويز دوز بعدي خودداري مي‎شود.

اسلاید 13: ادامه: دوز درماني توصيه مي‎شود در روز اول بيمار بيش از 40 ميلي‎گرم متادون دريافت نكند. بهتر است دوز مصرفي در سه روز اول ثابت نگاه‌داشته شود، زيرا نيمه عمر متادون حدوداً 25 ساعت است و طي سه روز اول سطح خوني به 5/87% وضعيت پايدارخواهد رسيد.پس از سه روز با توجه به وضعيت باليني مي‌توان دوز را افزايش داد.بهتر است درمان با دوز كم شروع گرديده و مقدار مورد نياز به تدريج بالا برده شود.

اسلاید 14: بدون ويزيت پزشك، نبايد افزايش دوز صورت گيرد.بيماراني كه علاوه بر مصرف متادون به مصرف مواد غير قانوني همانند ترياك يا هروئين ادامه مي‌دهند، در خطر بالاي مسموميت قرار دارند. مصرف همزمان الكل و بنزوديازپينها خطر مسموميت را افزايش مي‌دهد، پس بايد حتماً در مورد مصرف خارج از برنامه به بيمار هشدار داد.توضيح خطر مسموميت به خانواده‌هاي بيماران نيز بسيار مهم است.

اسلاید 15: بعد از رسيدن به دوز 40 ميلي‎گرم در روز بهتر است افزايش دوز يك روز در ميان و به ميزان حداكثر 5 الي 10 ميلي‌گرم در روز انجام شود.پس از رسيدن به دوز mg80-60 ، بهتر است افزايش دوز در هر هفته از 5 الي 10 ميلي گرم تجاوز نكند.ممكن است برخي بيماران با 50 ميلي گرم پايدار شوند و بعضي از آن‎ها تا 120 ميلي گرم در روز براي پايدار شدن نياز داشته باشند.دوز بالاي 120 ميلي گرم دوز بالا حساب مي شود، اما در مواقعي ممكن است مورد نياز باشد.توجه داشته باشيد كه افزايش كمتر از ميزان مورد نياز مي‎تواند موجب مصرف غيرقانوني متادون يا مواد ديگر گردد. افزايش بيش از ميزان مورد نياز باعث خواب‌آلودگي و ساير عوارض مصرف بيش از حد مي گردد.

اسلاید 16: دوز منزلدر دو ماه اول بردن دوز منزل ممنوع است. در صورتي كه وضعيت بيمار به هر علتي تثبيت نشده باشد، دادن دوز منزل ممنوع است.در شرايط ذيل دادن دوز منزل ممنوع است: ـ افراد بي‎خانمانـ وجود لغزش‎هاي متعددـ وجود اختلالات روان‎پزشكي همراه

اسلاید 17: دوز منزل در صورت تثبيت بيمار، دوز منزل به اين شرح تجويز مي‎گردد:-       - در ماه سوم درمان براي روزهاي آخر هفته-       - در ماه چهارم يك روز درميان-     - در ماه پنجم حداقل مراجعه دو روز در هفته ضروري است.-   - از ماه ششم به بعد حداقل مراجعه يك بار در هفته ضروري است (مراجعة بيمار به واحد هيچ‎گاه از يك بار درهفته كمتر نمي‎شود)

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید