صفحه 1:
صفحه 2:
چالش های برنامه های پرورش مدیر :
Ne ene ene Oya ee Sa iaa لا
ما در انتخاب یا عدم انتخاب ن مختار هستیم . یا یک نیاز
استراتزيك جهت حل يك مساأله استراتزيك است ؟
ا ا 0
ee Sy ا ل ا ا ا ا ar ein)
سم ما را اريم و عامل اساسى تم كلك
ا ا ين ered
4- جكونه مى توانيم يك مركز ارزيابى مديران (۵.6برا اندازی
$s
صفحه 3:
جالش اول :
آيا برنامه هاى برورش مدير يك مد يا موج مديريتى است كه
ا ال ee ان رك با
استراتژیک است ؟
صفحه 4:
If we know one thing
_ today, it is that leaders are |
' made not born. There has |
| to be a systematic way to |
| develop the skills of
| tomorrow. Top
/ Management can not
صفحه 5:
طول عمر سازمان های اروپایی که در سال ۰1920
حدود 65 سال بوده است در سال 1998 به حدود 10
سال كاهش يافته است و بين سالهاى 1975 تا
0نزدیک به 75/ از سازمان ها و شركت هاى
موجود در فهرست 500 50111126 از بين رفته يا
توسط سازمان هاى موفق تر جايكزين شده اند و عامل
۱
رهبران و مدیران و شیوه های رهبری و مدیریت
این سازمانها جستجو کرد.
صفحه 6:
3
۳۳۱ 1110
درآمد 5 | 9/129 أبرلبر 09/5
bem 5/1 2 710000
ارزش بازار ۱ 97/13 6/476 1/34
ab 050
شركت
«ایقام بسه بسیلیوندلار»
صفحه 7:
اخیرا در امریکا از 110 مدیر خواسته شد که هزینه های سال
اول استخدام , توجيه و يرورش يك مدير از خارج از سازمان را
rN ey OB Mn OE ters) coms Ee)
یافتن فرد موردنظر و آموزش و پرورش او و نیز هزینه فرصت هایی
Pe ee eae ng aL eo
Ce te et cere ee ree ae wey)
شغلى خود بين 5 تا 7 بار تغيير شغل و سازمان مى دهند و
ا ا ل تا
02000
صفحه 8:
تعداد سایت ها در موتور جستجوگر ۷51۱00
تعداد
450000
427000
305000
129000
116000
105000
94600
31000
29500
۰۰۰ و
٩۰ص«
نام سایت
Mgt. development
Job site
Executive search
Succession planning
۲ ۸55655166
تخنتفتتوتی
Executive development
Talent mgt.
aL
صفحه 9:
۳
:مناصب مديريتى 3 رويكرد وجود دارد
00000 ال CS ye ee
يا مرور زمان بسياريم
2 نیازهای خود را از خارج از سازمان تامین
و استخدام کنیم
ا 20
Sad سا
سومين روبكرد روحيه ها را بهبود مى بخشد ء استعدادها را در سازمان حفظ
ee we) ل ل ل لت
Cee
صفحه 10:
تامین نیروی انسانی :
HOTELS Dl wn (orl) ey STI ie
(CSE or ee ei no mal
2 سادگی و پیچیدگی مشاغل و مسئولیت های مورد نظر
Or ee eel
i nee si a
۱ See me)
Cee ao
Sat eae SL ی
۱ اب eye Cl sd Go)
صفحه 11:
آثار سیاست ارتقاء از داخل :
Pye Sneha
**” ارضاء( تامين) نياز كاركنان به رشد و بيشرفت
کمک به نگهداری استعدادها در داخل سازمان
(retention)
ا 1
سازمان
Peeves eae rT em CO Ry eer Te
در سازمان
1 ا ae
5 00
|
صفحه 12:
Ure
RNB rT OM ie CMe] Ome ne pee | eC) era
***مشکل توجیه و حفظ روحبه کسانی که در رقابت های داخلی سازمان
ل ۱
8
BS
PCH ecm yor Qe ve Cme C RL eR eR
Rene Bron Te sy ol
Fer Pee PONT AL SCD JR yy nes
دارای منشاء خارجی
[0 Cie hee
صفحه 13:
شرکتهای آرمانی در مقایسه باشرکتهای رقیب به مراتب
بيشتر به پرورش مدیران مستعد داخلی می پردازند. این
اقدام گامی برای حفظ اصول و ارزش های این شرکتها
است. بافته های ما نشان می دهد که در فاصله 1806
قا 1992 فقط 2 شرکت آرمانی ؛ گاهی مدیران ارشد
خود را از بیرون تامین کرده اند » اما اين رقم در
.ش رکتهای طرف مقایسه 13 مورد است
ساختی برای ماندم
صفحه 14:
ساختی برای ماندی.
از مجموع 113 مدیر عامل شرکتهای آرمانی
که ما از آنها خبر داریم فقط 5/3 درصد از
بیرون وارد شرکت شده اند . اين رقم در
شرکتهای طرف مقایسه 1/22 درصد است. تعبیر
اين ارقام آن است که شرکتهای آرمانی 6 برابر
شرکتهای طرف مقایسه » مدیران داخلی موجود
را پرورش و ارتقاء داده اند.
صفحه 15:
آنچه ینب تبایر تبرکتهای: آرماني از مُزکتهای
طرف مقاسه مى شود کیفیت: رهبزق تست بلکه
مداومت در رهبری: کیفی ] 1
به پزورش مدبزان و از
طرزف: مقانسه : اهمت:: داده اتف و این :کار دز
سازمان آنها: نهادینه شده است : اطلاعات نشان
ی دهد که در 15 شوکت از 18 شرکت:»: برای
پرورش: و ارتفاء مدیران مستعد و شایسته برنامه.
وضو ذاره:
صفحه 16:
فرایند انتخاب جک ولش در جنرال الکتریک:
رجینالد جونز . مدیر عامل اسبق 7 . "2) سال قبل از بازنشستگی
۱
مشورت با کارکنان واحد منابع انسانی و دو سال بررسی و ارزیابی ۰ 12
hee ey ea cme ee) ا رز ۱
سپس تعداد آنها را به 6 نفر تقلیل داد. هر یک از اين 6 نفر به مدیریت
اس وا
ا ا لل ل ا 00
co) ee ۱
ا eee eee eee Be
انتخاب گردید. تا درا اه
صفحه 17:
پل( ل
براى جانشين سازى مديريت ارشد سازمانها بجاى جست و جوى
مديرى برجسته ترء بايد كسى را يافت كه در راهبرد و روش كذشته
Ce ye] ل Pel eC RST Reece
Open Loe eB re Te) 2
CeCe ee SS eee Lod
.دیدگاههای تازه است
Sos mre ieee را
a al lin dl cece el all ce alee)
دكركونى ها را سريع تر مى بينند و بيشتر و بهتر درمى يابند ,
همانكونه كه در فصل بهار ء برفهاى كوه ابتدا از دامنه آب مى شود
ee ee ny
صفحه 18:
دیوید اورسلت » مدیر منابع انسانی من » شامه ای تیز برای
بو كشيدن استعداد داشت و كسى بود که همه به او اعتماد
داشتند» يى خصلت بر قيمت براى شخصى كه در منابع
.انسانى كار مى كند
« جكولش سخنواز دروزدل»
صفحه 19:
هنگامی که بیل کوناتی را به جایگاه معاونت ارشد منابع انسانی
(در نوامبر 1993 ) منصوب کردم ؛ به او گفتم که بزرگتوین
کار ما برگزیدن مدیر عامل بعدی شرکت است.چیزی که شما و من
باید برای مدتی با آن زندگی کنیم برگزیدن فردی مناسب و
شایسته در این جایگاه است . این ماموریت از بهار 1994 تا سال
2001 جمعا 7 سال به طول انحامید.
« جکولش سخنیز دروندل»
صفحه 20:
داشتن مدیری لابق همجون جک ولش تحسین برانگیز
است. اما تحسین برانگيزتو, نظامی است که می تواند
اين قببل مدیران را درون خود پرورش دهد و این یکی
از راز و رمزهای آرمانی شدن جنرال الکتریک است.
صفحه 21:
چالش دوم :
فرایند و کامهای پرورش مدیر کدامند ؟
صفحه 22:
مدیریت استعداد بابی و پرورش جانشین(668551001 5۱
ات ۱
[. . تعبین محدوده و میزان کمبود ( نیاز) در سطوح مدیریت و رهبری
BRST RCL reece oe nl ier ne ۱
نيازهاى آينده سازمان ٠ ارزش هاو استراتزى ها
0 ل ا Fe ee el
0
صفحه 23:
دنباله :
14 . ارزبابی اين افراد برای تعیین نقاط قوت و پتانسیل های بهبود
آنها و تعیین افراد واجد صلاحیت
۱ ete RC ee RCE ae Weds ee
Lo) جایگزینی افراد جدید در مناصب مدیریتی متناسب با مقتضیات
مشاغل و قابلیتهای افراد
_ نظارت مستمر این سیستم و حمایت مستمر مدیریت ارشد
صفحه 24:
مراکز توسعه
(D.C)
پرورش و توسعه بدون ارزیابی
مراکز ارزیابی توسعه مسیر شغلی
) مراکز ارزیابی ظرفیت ها ( مدیریتی
مراکز ارزیابی ترقیع و انتخاب درونی
,+ مرایز ارزیابی جذب بیرونی
مصاحيه eee
مراکز ارزیابی
(A.C) ۱
طیف مراکز ارزیابی مدیران (-۵۲/تا مراکز توسعه (DA) Slee
صفحه 25:
معضلات رهبری
نخبگار
ان
ae 1 72 3
فراتر از
حد انتظار
oo 6 3 4
CL
۳
فرصتهاى
پایین تر از
9 8 1 با
etre] es
Pees
پایین تر از حد انتظار ater Ree فراتر از حد انتظار
شناسايى استعدادهاى مدير يتى بالقوه
صفحه 26:
چالش سوم :
Ol 0 الات
Fe) eg OCR ep) Oi CC Pe SON | Se ape)
تعيين كننده قابليت هاى مديريتى مورد نياز ما كدامند ؟
صفحه 27:
9 ss Eeorsy lO ty ,
۳۹ مورد نیاز
جه نوع قابليت هايى يرورش داد شود
صفحه 28:
4
* سازمان های جوان نیازمند مدیرانی هستند که به رشد آنها
کمک می کنند .
۴سازمان های در حال توسعه و با اندازه متوسط مدیرانی
می خواهند كه ضمن حفظ منافع و موقعیت موجود
۰ فرصت های جدید بیافربنند.
1
صفحه 29:
وتبه بندى افراد براساس قابليت ها :
اا SN ol رشد دارند و می توانند مسئولیت های
بالاترى را بيذيرند.
”7 براى اين افراد , بايد از طريق برنامه هاى « مديريت استعدادها»
gO TRC tore) ا CR SO
ee ed
Cm SEPIA FIN eel Ce 1
فعلی مسئولیت های بیشتری بپذیرند.
برای این افراد باید درسطح فعلی مشاغل غنی تر(6۳۳۱6۳۳6۲۴ حامز
رت رت 9903+
6
صفحه 30:
دنباله رتبه بندی افراد بر اساس قابلیت ها :
1 ee Cee)
اما به حداکثر بهره وری خود رسیده اند.
Orel et ont) Tr ge
ا ا سا RE od
پچ ۱
ابن افراد را بايد آموزش داد و حمايت كرد تا در شغل
Pe) 50711000
4
صفحه 31:
ار
می توان تعیین کرد :
1) تجزیه و تحلیل رفتارهای قبلی کارکنان موفق ( 06۲۲0۵۲۲۳6۲5 9000)
1
۱
های آینده
صفحه 32:
0 ا ا Ome KY)
1 مهارت های فنی
۳
2
aL) ا ل ل el ab al ا
قناسب دارد.
صفحه 33:
مدل دانیل گولمن در مورد قابلیت های مدیریتی:
۱1 rr cr rere a
Pete Pe Ace) eon) Were ا ee
) نگری و...
9 eel Re eT a
مهارتهای اجتماعی و...) ae
صفحه 34:
مدل رابرت كوئين در مورد قابليت هاى مديريتى:
pero Cr ies
۱ cone cents ane
نقش توليدى و كسب نتيجه ”
نقش راهبرى و هدايت
7 نقش هماهنکی
000700
1 Ont) nes an nce
نفش آموزش , ارشاد و يرورش ديكران <
صفحه 35:
Head-heart-leg-model
model ™
System flexibility
Comprehensiveness
Abstract thinking
Willingness to take risks
Self-coutrol
Empathy
Social contact
Social flexibility
Support
Confidence/Trust
Competitiveness
Influence
Self confidence
Independence
Psychological strength
Physical ener
Result performance
صفحه 36:
قابلیت های مدیریت و رهبری سازمان ملل متحد:
. Leadership
Co Wy ie Dery ere ل Re Tree ee
موجود و برجمدارى تغيبر
. Vision
۲ ۱ eee ee ee eed
COR ee ROE Te Fan kee rc ee)
. Empowering others
تفویض مسئولیت » روشن کردن انتظارات . مشارکت دادن » قدردانی در
قبال تلاش و توفیق . تشوبق دیگران برای چالش و ریسک
صفحه 37:
OCS | OS) OPER een men Cr eR)
D. Building trust
CC Beira Le ROTO
E. Managing performance
روشن کردن نقش ها و مسئولیت هاء ارجاع کار به کاردان ؛ مربی گری ؛
FeO aCe e OB Re Crm re res eyes] ea
31121101
F. Judgment / decision making
eT rer Ldn oe Nel. ROY Maan Lee ee IoD)
BL ee SP none eins Wel)
صفحه 38:
ED 0 و STC So)
ریسکو حمایتاز یسکل ۱۳۲6۵۲ .
اظهار ولقعيتحتياكر خوشايند نباشد© 00 ۱
omen ele 0 ل ام
تلاربسراعوشد ديكرلن ا 10م 0اع /اع0 عاممعم
شكستزمرزهاىوسازماني|!0للا 16810 .
ا 2
دك يان
5
صفحه 39:
دنباله رفنارهای رهبری در شرکت ford :
7. Desire to Serve sits jie
. ۱۳06۲۱۷6 10 تشخیملویتها . تعدیلاقتضائیت کتیکها 6أالا۲65
9. Systematic thinkingacs »paigus
Conn rm eC eel
10. 81051655 36 116لا ١ شم كسبو كارء بيش سينيروندها
ان 0 a)
اه ما
foe)
صفحه 40:
فهرست ويزكى هاى يى 050 در 62 :
- درستى - کارمایه
- ارزش ها - تعادل
- روبای بلند ye
- رهبری - اشتهاى سير ناشدنى براى آموختن
- تجربه - پشتیبانی شجاعانه
- برتری kis ۱
- شان - دليرى براى بازى يرخطر
صفحه 41:
جالش جهارم :
* جكونه مى توانيم يك مركز ارزيابى مدیران ( ۸۰6 ) راه
اندازی کنیم ؟
صفحه 42:
استعدادهای انسان را می توان به کوه یخ تشبیه
۱ Le Oke eee wae
بنجم بقيه نهان است و ممكن است هيجكاه بكار نيايد .
وظيفه برنامه هاى استعداديابى » كشف و بكار كيرى
ابن استعدادها در مورد كاركنانى است كه داراى
1 TOPE OTC Cee
. سازمان هستند =
ys
صفحه 43:
اجراى برنامه هاى جايكزين برورى و مديريت
استعدادها مستلزم آنست كه سازمان داراى يى
نظام ارزبابی عملکرد مناسب و موثر باشد . در
ل ا ا ا له
MEET GW Sibi 4 Cabl ello g vaio
ee Se ee an]
فقدان جنين نظامى مى توان از روش SB
موازی » مثل « مراکز ارزیابی» برای ارزیابی و
انتخاب ١ ستعدادهاى مديريتى سازمان بهره
صفحه 44:
(assessment center) (963)! مركز
رويكرد يا روش جامعى براى ارزبابى توانايى ها
و قابليتهاى افراد است . اين ارزبابى مى تواند
eT an ee ne nen Cr
فعلى افراد readiness)
1a 0 0 07
Reso 0 110
5
صفحه 45:
Ue ee ere Ses eu aL
: برای مقاصد مختلف بکار برد
OCS Oe ST rere ie PC ees
PORWR ere Pore) ee ee اا
itor تشخیص نیازهای افراد برای پرورش و تکمیل شایستگی ها
RLS OBER mC on Weel 1 aa
SPCR BT RSTn S) oe S\N Neo)
صفحه 46:
ار تسد
i)
bo
1 ۷
0 ا eS od
۱ eC ng
تاکید بر مطالعه دلائل موفقیت شاغلین موفق مشاغل مورد نظر
ree ne eo ۱69
ل (Ser eh Bere
NT erent 1 ROT BEST MeL 1 Se ST AL
he ee oe RSE ROS]
2
صفحه 47:
ار
6
Per eT ON ani clulolam resi ee wr ee
ل اب اس(
RUNG ON cece nN ا Sy)
re nO nee res)
ذهنی
تلاش برای تحقق انفاق نظر ارزبابان از طربق گفتگو و اقناع
به جای رای گیری
۱
صفحه 48:
انواع تست های معمول در ارزیابی و انتخاب :
7
ا لي سس -
= eed
فاقد جواب های صحیح و غلط
۱
Pe ee Se ee ey rel ال ae
فرد به زندكى
Po
a
صفحه 49:
دنباله تست ها :
۱۵
. تست های روان سنحی متمرکز بر استعداد و توانائی:
دارای پاسخ های صحیح و غلط
۱ Ee mew Os Reel)
Re eee mle eRe ROr ES)
EL UES a Soe koe ne te) ل
W
صفحه 50:
S|
دنباله تست ها :
BOR Cs] ee ee Res We enc) ot)
تمرينات كازيه (كارتابل)
آرائه مطلب
00
تمرین نوشتن نامه با تفاهم نامه
ايفاى نقش
موردکاوی i
4 تست هاى دانش محور
دا و و ما و و
صفحه 51:
(۲۱آن) طیسکبریسیدر سدل! 200 برلیسنجشمیزان
لستفاده انولع تستها در سازمانهایلنگلیسیسه لیننتبجه
وسيد:
een mn EER TOR IE TOM TOE
از تست های توانائی عمومی استفاده می کنند. / 5/54
1۱ ل ver] CIRO TREC ont err By Ca
ال en) ror en | Omri) WA EO
صفحه 52:
eS ee wre Syn ld)
(Observe) eartio (1
(Record) ey (2
(Classify) طبقه بندى (3
(Rate) wai, (4
(Share) ىميهست )5
صفحه 53:
SOLS SA BE eS ed cree)
© In basket
© Fact finding
© Interaction with subordinate
© Interaction with peer
© Interaction with customer
© Oral presentation
a
صفحه 54:
: دنباله تمرینات
© leaderless group discussion
* Assigned role or not
* Competitive vs. Cooperative
© Scheduling
© Sales call
© Production exercise
صفحه 55:
Sree te Sr OS CUNO Sy Sern) oa
CULT Wer tir Crs Slee tec Speen af
های پرورش مدیر می بایستی ایفاء کنند ؟
صفحه 56:
ا ا 2
وظيفه كيست ؟
بسيارى مجرى برنامه ريزى جانشينى و
۳ اسيك © ايا اين مهاه
است , چرا؟
صفحه 57:
براى مديران عامل حفظ مسووليت ( وظيفه )
يرورش استعدادهاى مديريتى ٠ واقع بينانه و
ال ل
| ا ا ا ا ل SUS NRC MES Sm
صفحه 58:
مدیران موجود سازمان در فرایند استعدادیابی نقش های مهمی دارند:
۱
۳
۱
eel Leer eel bolwe ey BY
0 آنها باید با اعمال روشهای مدیربت حمایتی
(coaching & supporting)
1 Rt TCP ree
ل NCL moLkeron|
۱۳ (۲ ۱ ار
| pee eo
صفحه 59:
پر
Re ere PE STE pees
Bw
ها
نگاه مثبت و خوش بینانه مدیران به منابع انسانی ۴
ار ۱
Ree] ا لك
Ee) Rosen Tor Coe ETT) ا
تعداد كاركنان و ....)
Le re ا ل ا را
تجربيات موفق در سياست ارتقاء (انتصاب) از داخل
5
صفحه 60:
دنباله :
0 2 ie ne
5 بات نسبی تیم مدیریت ارشد
2000 ا ا ا
۱ Ten | Be neon)
(CO ee Rel Ree Wn) eons eT Mees yeaa
PAST ROT NORINCO
2.داشتن سیاست ها و سیستم های پرسنلی مناسب و پشتیبان (مدیریت
0000000
صفحه 61:
سس
چه کسانی بلید در برنلمه پرورش مدیر و
جانشین پروری مشارکت کنند :
۱ واحد منابع انسانی ستاد مادر شرکت
”"_ واحد منابع انسانى شركت هاى تابعه
an كر 008 9 مدیران ارشد
اا ار
و شرکت های تابعه
صفحه 62:
ن سطوح میلنی بدون مشارکت فعال در برنامه
= و پرورش مدير . احساس
می کنند که برنامه های جانشینی و پرورش یک
" فعالیت سطحی بوده و تاثیر مثبتی در برنامه ها و
عملکردها ندارند و مدیران بخش ها با تقلب در نتیجه
ارزيابى ها . کارکنان مستعد را نادیده |
مى كيرند و يا سركوب مى كنند . ۱
صفحه 63:
ta galt کارشناسی Ja
CH CHR E)
عملیات روزمره
انق هاي حوره مدارع الاي
1_ Process 2_ Pepole
2 Future Istrategic 4_Day to Day Operational focus
صفحه 64:
صفحه 65:
صفحه 66:
صفحه 67:
صفحه 68:
صفحه 69:
صفحه 70:
صفحه 71: