صفحه 1:
تزوژه ی زنبور تهیه کننده اسلاید آموزشی فرخنده پارسا

صفحه 2:
"گروه سنی : ابتدایی و راهنمایی مدت پروژه:8 هفته *اهداف شناختی : بررسی زندگي زنبور عسل , پرورش مفاهیمی چون ‎os‏ , زنبور گارگر ,زنبور ملکه ,تهیه ۴اهداف نگرشی ‎oe‏ , علاقه مندی , مسئولیت ‎Gull. we Sy‏ شمردن رنر ‎Bee‏ ؟اقداف مهارتی : مهارتهای تجزیه و تحلیل , فرضیه سازی ء پیش بینی شاهدة .ثبت داذه ها . برد ۳۹۱۳۱۳۱۳۰ كار روهى :مهارت استفاده از محبط زيست ,مهارت پر ی و..

صفحه 3:
‎Se ۰ 5‏ جم - شروع پروژه ى زنبور عسل #معلم از دائش آموزان مى خواهد كه بع جا ها رک ‎J.‏ ورش مى دهند بروند + و ى وه و اطلاعا را پرورش زنبور در مدت دو ‏و ل دو هفته , معلم و دانش آموزانش ها ‎sh‏ تاه جمع ۳ ارش حبه پرورش دهنده که وس ی بررسی می ‎ORE FOF‏ ها مدل هايى | و خته بودند . دی به این مد ‎Bet‏ ‏های دست سار و مقایسه ‎i‏ با کندو عسل واقعی داتش 5 اذاارا با ويركي هأى ديكرى از جمله اندازه کتدو ها ‎٠ 7 2‏ ارتفاع ‎oe‏ ها ی ‎es‏ ونوع مصا زاين موارد مى تواند ‎Oe‏ باشد .مى توانند اشنا شوتد.

صفحه 4:
ع2 ا لبور عسل بعد از نيش زدن می میر؟؟ ار دانش آموزان تاره ی این > كه آيا زنبو لا وش ردن من ميرد؟ يأ نم » با 0 أبن مسئله ‎SEU‏ رن أبن سنوال شد د 10ل زنبور ‎bao sl‏ ودش و كندو آز نيش استقاده مى کند . معلم ب و كعك بوداي موزان جهت بافتن ‎geek‏ ‏های ‎ey its‏ ۱ ۱ رک یه نش یه خار های نیش نشان می دهد , در کتا ات 5 ات دراز و توحالی است وفتی که زنبور عسل آن رد بدن 000 و می کند , سم موجود در پدتش از آزز 51 می آید ‎i ee ee‏ د. خورده می شو ۲ نمى زند شود أكر تبش یی معلم خود توأنستند

صفحه 5:
بتسط پروژه ؟يى ببرند كه اغلب اوقات زنبور ها بعد از نيش دن هبرند. پیش زنبو عسل دارای چنگکهایی ‎Jo‏ ی که رتور عسل پرواز کت کنان دور ‎ee pa‏ ‎oe ee‏ . اگر این انا زنبور > _مى ميرد ‎ca‏ موزان به گروه های کوچک تقسیم شدند: 3 که زیر را بررسی ‎ose Je ae‏ وزوز مى ‎ag Gas‏ #زنبور عسل چگونه عسل می سازد؟ "در كلنى زنبور عسل جند نوع زنبور وجود دارد و هر نوع جه وظيفه اى دارند؟ ie Pe, هگا 0 3

صفحه 6:
بسح پر رز ی استفاده ازا اع مختلف مدل های کندو و عقس ها های | ‎ae‏ ر ها لا ‎oe‏ کردند اه با 9۳ ی ای شش ار ‎te‏ به صورت نما کتندو به سئوال" باسچ دهد" قبل أر شرت بزو ؛ بيش بينى به مد برای ‎Ste‏ , گروهی که اخ ل د | باكندو ‏واقعی یسه می کردند » پیش بینی ‎aa‏ ‏2 عواد لازم براي ساخت کندو توسط زنبور ‏كار لمذ می شود . به هر حال أيتكوته بيش بينى ‏ها ء م كنجكاوي هابى را برانگیخت و بحث هات راد ‏را دامن زد. آنها برای ۱ ت موضوع و درسین ؛ ‏بینی های خود فیلم های ‎oe‏ ‏دزباره زند زنبو 23 ‎ose‏ ‏شناسان و .... مشاهده , لعه لحه و برس ۳۳۰۰ ‎ ‎er

صفحه 7:
درو ی بررسی ها , تجزیه و تحلیل مشخص نمود که پیش بینی ‎il‏ درست يوده و زنبور هاى كاركر سه نوع ماده براى استفاده در و مي سازند .موم ءعسل . چسب زنبوری كه م از حلقه شكمى زنبور ثار بوكر ‎ae‏ رب اين ماده لا بعد از اينكه : مقدار زيادى خوردم تاش ‎as ols‏ نود ن دیگر موم شده‌را برمي دارند و می ۳ شود و سپس | كاركران در ا ی سا ‎Mes ar lS. as Slings ee‏ لو وت که از میلولهای شش صلعی سا ۴۳ شود رای ذبره کردن عسل بو غدای م۳ قوت زنبور نامیده می شود و از گرده گیاهان و بزاق زنبور ساخته مى شود به کار می رود.

صفحه 8:
ار ‎f‏ ‏9ج آيا مى دانيد زنبور عسل بعد از بازدید از چند نوع گل از كوتاهترين راه به كندو مى رود؟

صفحه 9:

صفحه 10:
بسصلٌ پروژه کی زیر با استفاده از ضبط صوت به صدا ها ضبط شده زنبور ها با دقت گوش می دادند و به حرکت اراد ها در فیلم به دقت ‎PS‏ و حتی دو نفر از بجه هاى اين كروه دو بال شبيه به بال زنبور با سناد آر مقوا و بلاستيى و سيم و... ساخته بود وك أن دو بال مى خواستتد ارمايش ‎BES GES‏ صداى وزوز مربوط به به هم خوردن يالهاى زنبور عسل يديد می آید؟ بررسى و مطالعه و ... انها به اين نتيجه رسيدن كه بين صداى وزوز كردن و به هم خوردن بالهاى زنبور رابطه مستقيمى وجود دارد. و بالهاى زنبور انقدر 9 ترکت می کتند که شما نمی توانید حرکت ۳۳۲ ببینید. we a Ue HE wi a ‏له‎ we

صفحه 11:
Eppa a ۰ دیگر به ب مشاهده طریقه نشستن ارب د بروسى و مشاهده واريقه نفسين ای تیه ده مش توا ۳ این سیب برای این سئوال که زنء ‎٩‏ گونه از شهد تلها استفاه مر ۰ ۳ چگونه شهد مکیده شده را به ‎wo‏ ‏کنند ؟ بيابند. بررسی ها و بحث ها به آنجا خنم ‎os au‏ ر عسل دارای یک خرطوم م دراز و یک زب ست و براى بن موضوع به الي ار ی وی 2 در اختیارشان قرار داده بود با دقت نگاه می کردند. زنبور کارگر بر و كل من ‎fi ee‏ شهد ‎gel‏ شامد سپس شهد در معده اش مى و به كندو مى برد . در بين راه ‏ معده زنبور عسل اين شهد را به عسل تبديل مى كند .

صفحه 12:
“ES 59 dey ‏ورعسل وفتی به کندو بر می گردد با فشار‎ ماهيجه هايى » بها د ?2 22 ‎ee‏ ‏شود سيس زنبور عسل ‎ie yor dae‏ قرار مى هد و مقدارى از ‎sla‏ كركى زنبور مع 3 ‎oie lg sa‏ یت از ‏إن در ‎ae‏ نام که در هر ار با تاد ار دارد نه تشين دده ادا شيل براى هيه غذ به کندو برده می شود. و برای مشاهده این حفره های زنبیلی دم دز ۲ ‏ی زنبور حتی یک ‎ee‏ نموه وا در زیر مبکر سکره سکوب با کمک معلم شان قرار دادند و همگی با شوی و عله ‎Bs Ya be ee‏ ‎ea) ce‏ ی شا و ۶ ۱

صفحه 13:
بسط بروزه 9 1 به دنبا سای ملک ‎rh‏ موزشى به دنبال بودند. و دریا زنبور ها و رفتار او بحث می کردند. به و نتيجه ‎ees‏ ‏سن زنبور كلنى است ۳ شكمى نو وك تيز و ملكه بزركة درا ‎Si‏ در 2 فا رکه ‎J‏ ‏شوش کر كذارى در نوق یک صور ( ۰ بز ‎Fos ce Cee‏ از داخل کتای ‎“tis tel a 3‏ و كناب را در ‎Tol‏ نا با مطالعه ان بتوانند ‎Deis‏ ا به توافق برسند: ۰ بح و ‎eo‏ ‏و انش وبا کمک | مشخصات وظي ‎٩‏ تم تور [ملکه ‎See‏ )نج كردند. 1 oops ee ‏تا‎ * 6

صفحه 14:
#در این مرحله دانش آموزان تحقیقات خود را کامل کردندو داده های خود را برای کلاس , معلم و والدین نمایش گذاشتند . مرحله ی سوم این پروژه ,حدود چهار هفته به درارا کشید در اين مدت . دانش آموزان فعالیتهای گوناگونی از کمله «نقاشی از زندگی زنبور ها و رفتار آنها , خواندن کتاب ها درباره زنبور ها . گوش کردن به صدای زنبور ها , مشاهده فیلم های آموزشی در باره زنبور ها , خلق داستان , تهیه جدول و ساخت مدل های از کندو با مواد مختلف مانند مقوا يا خمیر ,گل و آجر و... و در نهایت طبقه بندی مطالب و نوشتن گزارش برای معلم و والدين خود را در اين مدت ياد كرفتند.

صفحه 15:
مهار ت های حرکتی

صفحه 16:

صفحه 17:

صفحه 18:
ساختمات داحلی بدن زتبور شریات بزرگ aorta esophagus heat ‏قلب‎ ‎۱ ‏مری‎ salivary gland brain ‏معز‎ ‏روده‎ ‎intestine ‏مععد‎ ‎8 sting eet ‏تیش‎ ‏حلق‎ ‎pharynx na ‏حنگال سیستم‎ ‏عصبی‎ ‏شك‎ ventral wl> Aum crop venom sac ‏کیسه زهر‎ nervous system

صفحه 19:
و پروردگارت به زنبور عسل وحی نمود که خانه هایی از کوهها و درختان و داربستهایی که مردم مي سازند, انتخاب کن ... و از درون زنبوران عسل, نوشیدنی مخصوص خارج مي شود که رنگها (خواصْ) گوناگون دارد و شفای مردم د رآن است. (سوره نحل» آیات: 68 و69)

صفحه 20:
و بروردگارت به زنبور عسل وحی نمود که خانه هابی از کوهها و درحنان و داربستهابی که مردم مي سازند, انتحاب كن ... و از درون زنيوران عسلر نوشيددى مخصوص خارح مي شود كه رنكها (خواص) كوناكون دارد و شقاك مردم د رآن است. (سوره نحل, ابات: ۶۸ ۶۹9)

صفحه 21:

پروژه ی زنبور عسل تهیه کننده اسالید آموزشی فرخنده پارسا گروه سنی :ابتدایی و راهنمایی ‏مدت پروژه 8:هفته اهداف شناختی :بررسی زندگی زنبور عسل ،پرورش مفاهیمی چون کندو ،زنبور گارگر ،زنبور ملکه ،تهیه عسل ،شانه عسل و... اهداف نگرشی :کنجکاوی ،عالقه مندی ،مسئولیت پذیری ،اعتماد به نفس ،با ارزش شمردن زندگی زنبور عسل و.... اهداف مهارتی :مهارتهای تجزیه و تحلیل ،فرضیه سازی ،پیش بینی ،مشاهده ،ثبت داده ها ،برقراری ارتباط و کار گروهی ،مهارت استفاده از محیط زیست ،مهارت پرسشگری و... شروع پروژه ی زنبور عسل معلم از دانش آموزان می خواهد که به جا هایی که زنبور عسل پرورش می دهند بروند .عکس و فیلم ها ی کوتاه و اطالعاتی راجب پرورش زنبور عسل در مدت دو هفته فراهم کنند .در طول دو هفته ،معلم و دانش آموزانش عکس ها و فیلم های کوتاه جمع آوری و گزارش مصاحبه پرورش دهنده گان زنبور عسل را بررسی می کنند .عده ای از بچه ها مدل هایی از کندو عسل ساخته بودند .نگاه کردن به این مدل های کندو های دست ساز و مقایسه آن با کندو عسل واقعی دانش آموزان را با ویژگی های دیگری از جمله اندازه کندو ها ، شکل ،وزن ،ارتفاع دیواره ها ی کندو و نوع مصالح ساختمانی کندو و ...که هر یک از این موارد می تواند یکی از اهداف آموزشی باشد ،می توانند آشنا شوند. آیا زنبور عسل بعد از نیش زدن می میرد؟ گروهی از دانش آموزان درباره ی این که آیا زنبور عسل بعد از نیش زدن می میرد؟ یا نه ،با هم بحث می کردند. این مسئله باعث طرح این سئوال شد که آیا اصوأل زنبور ها فقط برای حفظ خودش و کندو از نیش استفاده می کند .معلم برای کمک به دانش آموزان جهت یافتن پاسخ این سئوال ،کتاب های گوناگونی را به کالس آورد و در باره کاربرد نیش زنبور ها به آنها شکل هایی که تصویر بزرگ شده نیش زنبور عسل که خار های نیش نشان می دهد ،در کتاب به آنها نشان داد .او گفت «:نیش یک لوله دراز و توخالی است وقتی که زنبور عسل آن را در بدن دشمن فرو می کند ،سم موجود در بدنش از این لوله پایین می آید .این سم چیزی است که باعث درد آمدن محل نیش خورده می شود .اگر نیش را بیرون بکشیم صدمه چندانی نمی زند ».دانش آموزان با راهنمایی معلم خود توانستند بسط پروژه پی ببرند که اغلب اوقات زنبور ها بعد از نیش زدن می میرند .نیش زنبور عسل دارای چنگکهایی است که بعد از گزیدن از بیرون آمدن نیش جلوگیری می کنند. هنگامی که زنبور عسل پرواز کنان دور می شود اغلب نیش و قسمتی از بدنش را جا می گذارد .اگر این اتفاق بیفتد زنبور عسل حتمأ می میرد. دانش آموزان به گروه های کوچک تقسیم شدند .و سئوال های زیر را بررسی کردند. ‏زنبور عسل چگونه وزوز می کند؟ ‏زنبور عسل چگونه عسل می سازد؟ در کلنی زنبور عسل چند نوع زنبور وجود دارد و هر نوع چه وظیفه ای دارند؟ بسط پروژه کودکان با استفاده از انواع مختلف مدل های کندو و عکس های انواع زنبور ها تالش کردند که با تجربه و مشاهده و مدل سازی و باز سازی زندگی زنبور ها به صورت نمایش و ایفای نقش ،مسائل را حل کنندو به سئوال ها پاسخ دهند .قبل از شروع پژو هش ،پیش بینی های مختلفی به عمل آمد ،برای مثال ،گروهی که کندو های مصنوعی را باکندو واقعی مقایسه می کردند ،پیش بینی کرده بودند که مواد الزم برای ساخت کندو توسط زنبور های گارگر تولید می شود .به هر حال اینگونه پیش بینی ها ،کنجکاوی هایی را برانگیخت و بحث های زیادی را دامن زد .آنها برای اثبات موضوع و درست بودن پیش بینی های خود فیلم های آموزشی و کتابها ی درباره زندگی زنبور ها و بررسی تحقیقات زنبور شناسان و ....مشاهده ،مطالعه و بررسی کردند. بسط پروژه بررسی ها ،تجزیه و تحلیل مشخص نمود که پیش بینی آنها درست بوده و زنبور های گارگر سه نوع ماده برای استفاده در کندو می سازند .موم ،عسل ،چسب زنبوری که موم از حلقه شکمی زنبور گارگر تراوش می شود. این ماده معموال بعد از اینکه زنبور گارگر مقدار زیادی عسل خورده باشد تولید می شود.کارگران دیگر موم تولید شده را برمی دارند و می جوند تا نرم شود و سپس آنرا به گارگران دیگری می دهند تا از آن برای ساختن شانه عسل در کندو استفاده کنند .شانه عسل قسمتی در کندوست که از سلولهای شش ضلعی ساخته می شود .و برای ذخیره کردن عسل و غذای مخصوص که قوت زنبور نامیده می شود و از گرده گیاهان و بزاق زنبور ساخته می شود به کار می رود. زنبور و کندو ها ی شش ضلعی آیا می دانید زنبور عسل بعد از بازدید از چند نوع گل از کوتاهترین راه به کندو می رود؟ بسط پروژه گروهی دیگر با استفاده از ضبط صوت به صدا هایی ضبط شده زنبور ها با دقت گوش می دادند و به حرکت بال های زنبور ها در فیلم به دقت نگاه می کردند .و حتی دو نفر از بچه های این گروه دو بال شبیه به بال زنبور با استفاده از مقوا و پالستیک و سیم و ...ساخته بود و با بهم زدن آن دو بال می خواستند آزمایش کنند که آیا صدای وزوز مربوط به به هم خوردن بالهای زنبور عسل پدید می آید؟ بررسی و مطالعه و ...آنها به این نتیجه رسیدن که بین صدای وزوز کردن و به هم خوردن بالهای زنبور رابطه مستقیمی وجود دارد .و بالهای زنبور آنقدر سریع حرکت می کنند که شما نمی توانید حرکت شان را ببینید. بسط پروژه گروهی دیگر به بررسی و مشاهده طریقه نشستن زنبور عسل روی گلها و نحوه ی حمل عسل توسط آنها در فیلم های تهیه شده مشغول بودند و می خواستند پاسخی مناسب برای این سئوال که زنبور عسل چگونه از شهد گلها استفاده می کنند و چگونه شهد مکیده شده را به کندو حمل می کنند ؟ بیابند .بررسی ها و بحث ها به آنجا ختم شد که زنبور عسل دارای یک خرطوم دراز و یک زیان تو خالی است و برای اثبات این موضوع به شکل ساختمان داخلی بدن زنبور که معلم در اختیارشان قرار داده بود با دقت نگاه می کردند .زنبور گارگر بر روی گل می نشیند و با زبانش شهد گل را می آشامد سپس شهد گل را در معده اش خمل می کند و به کندو می برد .در بین راه ،معده زنبور عسل این شهد را به عسل تبدیل می کند . بسط پروژه زنبور عسل وقتی به کندو بر می گردد با فشار ماهیچه هایی ،عسل به دهان زنبور وارد می شود سپس زنبور عسل آن را داخل شانه عسل قرار می هد .و مقداری از گرده های گل روی پا های کرکی زنبور می نشیند ولی مقدار زیادی از آن در حفر ه های به نام زنبیل گرده که در هر یک از پا های عقب قرار دارد ته نشین می شود و سپس برای تهیه غذا به کندو برده می شود .و برای مشاهده این حفره ها ی زنبیلی گرده در قسمت پا های زنبور حتی یک زنبور عسل که مرده بود نمونه را در زیر میکرو سکوب با کمک معلم شان قرار دادند و همگی با شوق و عالقه زیاد منتظر بودند تا نوبت شان شود و از زیر میکر وسکوپ زنبور عسل را ببینند .و... بسط پروژه گروهی دیگر در عکس ها و فیلم آموزشی به دنبال شناسایی ملکه بودند .و در باره ملکه زنبور ها و رفتار او با یکدیگر بحث می کردند .آنها به این نتیجه رسیدن که ملکه بزرگترین زنبور کلنی است و شکمی نوک تیز و دراز دارد و اندام تخمگذاری در نوک آخرین حلقه شکمش قرار گرفته است .معلم یک تصویر رنگی و بزرگ از ساختمان بیرونی و درونی ملکه از داخل کتای پیدا کرد و به آنها نشان داد .و کتاب را در اختیار آنها گذاشت تا با مطالعه آن بتوانند پاسخ سئوال خود را بیابندو به توافق برسند .معلم براساس نتایح و بررسی دانش آموزانش و با کمک آنها یک جدول مشخصات و وظیفه سه نوع زنبور (ملکه ،نر و گارگر ) تهیه کردند. پایان پروژه در این مرحله دانش آموزان تحقیقات خود را کامل کردندو داده های خود را برای کالس ،معلم و والدین نمایش گذاشتند .مرحله ی سوم این پروژه ،حدود چهار هفته به درارا کشید در این مدت ،دانش آموزان فعالیتهای گوناگونی از کمله ،نقاشی از زندگی زنبور ها و رفتار آنها ، خواندن کتاب ها درباره زنبور ها ،گوش کردن به صدای زنبور ها ،مشاهده فیلم های آموزشی در باره زنبور ها ، خلق داستان ،تهیه جدول و ساخت مدل های از کندو با مواد مختلف مانند مقوا یا خمیر ،گل و آجر و ...و در نهایت طبقه بندی مطالب و نوشتن گزارش برای معلم و والدین خود را در این مدت یاد گرفتند. . و پروردگارت به زنبور عسل وحی نمود که خانه هايی از کوهها و درختان و داربستهايی که مردم مي سازند ،انتخاب کن ...و از درون زنبوران عسل ،نوشيدنی مخصوص خارج مي شود که رنگها (خواّص) گوناگون دارد و شفای مردم در آن است( .سوره نحل ،آیات 68 :و)69

51,000 تومان