صفحه 1:
7 DT Y/ YY 77

صفحه 2:
Uy yy |

صفحه 3:
فهرست < تاربخچه پست مدرنیسم < جایگاه پست مدرن < پست مدرنیسم به مثابه دوعنوانگی < مرگ معماری مدرن < گرایشات پست مدرن در معماری ویژگی‌های عمومی انديشه و دوران پیت مدرن سفید 1 چارلز وبلارد چارلز وبلارد مور = خا خانه مادر رابرت ونتوری 2۶/۳

صفحه 4:
سوى انسان و ‎eee‏ ‏بزرگی بود که در مقابل همه ارزش‌ها و آرمان‌های ‎ry‏ ‏از,چند و چون آن‌ها پرسش کرد و کوشید آّن را مو قرار دهد. جنگ جهلنی اول و دوم امیدبه پیشرف 9 انم يشه. مدرنیته را مورد شک و تب ‎J‏ درباره اندیشه‌های پسامدرنیستی‌به به دهه شصت باز می‌گردد.

صفحه 5:
آنکلوامریکایی به صورت با ‎See eat‏ ۱ از لحاظ لفوی ‎ee eee si Post‏ ۵۶/۵

صفحه 6:
بوده‌اند. (دبیری مهر»۱۳۸۷) إن اوليه لين مکتب نیچه. هایدگر و وبتگنشتلین اضر نیز افرادی چون ژاک دریداء فرانسوا و زیاء دلوز و فوکو از سردمداران برجسته OF/F

صفحه 7:
ان اول از موهبت قسمتی مدرن پی‌گیر مقولة تعدّد فر است وعى كويد حقوق اقليت ها بليد احقاق شودتا آن‌جا که دیگر اقليتها را نفى نكند . جان سامرسون. تاریخ‌دان معماری. درباره پست مدرني اكه چلاق ترین و اصلاح‌طلبانه ترین باورش «مرگ» مدر ‎stl 1‏ فوت مدرنیسم.بی شک درهای زيادىازاء "از انواع ‎Cg‏ مدرن به سوى آينده كشود. زيرا نشان مَتاونيسِم_بر تملّى انحصارى حال حاضر وژ بی‌اساس است. یرل چنکس ۳۷۶ ۶/۷

صفحه 8:
رک رآ معماری می‌افزاید. چنانکه لوکوربوزیه در دیوارنمای پشتی مدرسه‌ای ‏ سنك رابه صورت طبيعى و عريان.به كار كرفت و نيز از [ثارا اواظرح + كاج يشوراها در اتحاد جماهير شوروى و ويلاى ساوواً وف نام ]رز زیتی ۳۷۶ ‎N‏ ‏| ](منوچهر مزیتی \ دا لیا

صفحه 9:
یکی از مشخصات پست مدرنیسم آزادی فرم و آزادی در ‎Nee‏ ‏اصول مدرنیسم است. که در آثار آلتو کاملا بارز است وی بیشتر در آثار خود. ساختن و خوب ساختن و کمال در ساختمان را مد نظر داشت. از آثار او نمای خوابگاه دانشجوبان ام . ی .تی. ساختمان شورای ده سانتیسالو و... سی توان نام برد که از مشخصه‌های آنها دیوارهای آجری و زامبه های نود درجه و عدول از خطوط مستققیم مى باشد. لوكوربوزيه بشارتش اين بود: ب «عصر بزركى آغاز شده است. در لين جهان روحى جد پل وأ جود داردويليد توليدى صنعتىءبا آن برخوردى ويقه داشته بِأشِيم ها انبوه را بيافرينيم. روح ساختن, خله + ی ولج ۶/۹

صفحه 10:
معماری مدرن را بلید سبکی جهلنی و بین المللی دانست از واقعیت ابزارهای سازه‌ای جدید و مطلبقبا جامعه نوین صنعتی‌به پا خاست و هدفش دگرگون سازی جامعه هم در مذاق و هم در ساختار اجتماعیش بود. (منوچهر مزینی ۱۳۷۶) در لین جاء در لین مدرنیسم. چیزی خلاف قاعده وجود دارد. که هم بسیار غللب است و هم منتقسین ن را فراموش می‌کنند ون لین که با مدرنیست های رلیج در فلسفه و دیگر هنرها کاملاً متضاد است: چون آنها اصلاً خوش‌بین و ترقی خواه نيستند. برای مثال تانذانشه ‎Spi jal Jat ago‏ هایدگر و سارت » را در نظرژیکنزلند: به ن [إبيهت درست باشد» يا نيهيليسم يا عدم قاظفيك یکتر ‎i.‏ تنبت تلبت كرليى فولر .بة هر حال مدرنيست دوزمینه کلیدی‌با هم تولفق دایند و لّن ارزش انتزاع و > مهم زیبابیَتَانتتیایست. (هلن گاردنر ۳۷۹ | ۵۶/۰ |

صفحه 11:
1 110210۵۵ BEEBY AND ۳۲۵ ‏تصویر۱-‎ ‎BABKA SELL ۱۱۳۱۸ ‎iad‏ نا ‎

صفحه 12:

صفحه 13:
با امکانات کمتر ». بنابرلین» می‌توان مدرنیسم را ‎Pe nies‏ مفكوي بزرگ نسبت به بحران اجتماعی و فروپاشی دين ‎A: VER‏ پمواجههبا جامعه‌ای پسامسیحی, اند بشملللاه ‎ely gS Ely OU 1‏ زدندا که‌تبه"هر (چاراز جنکس ۱۳۷۶) ‎ ‎۳ ‎

صفحه 14:
غيره. و در برخى 000 تعريف نشدهلند ا قي مذ نداشته باشد . در معمارى . هنر. ادبيات و فلسفه كرا MM Vf ijjy, a vee 1 Gs G «Ef BS 6 ليك

صفحه 15:

صفحه 16:
ترتیب از یک طرف دركير كَل + رو سوت بسيار ‎eee‏ لت تب راد حرو إر لين شیزوفینی رادیکال است. لین که تربیت شده باشیم در تن وا: دو جهت متضاد نگاه کنیم. بنابرلین تنها راه حل يست مدزن ان ری به لحاظ حرفه‌ای. استخوان دار و عاّه ٍ 2 7 7 isssii, ) (تصویر۴) عا/عة

صفحه 17:
۶-۱۷

صفحه 18:
مرگ معماری مدرن انگیزه اصلی تلد معماری پست - مدرن. شکست اجتماعی معمار مدرن بود که مرگ اسطوره‌ای ن در طول ده سال پی‌درپی اعلام ث در ۰۱۹۶۸ طبقات یک برج مسکونی در انگلیس‌به نام رونن + ‎ede‏ نارسایی‌هایی که‌به آّن نام «شکست مجتمع‌ها» داده شده است با یک انفجار پایین آمد. در ‎۸٩۷۲‏ بسیاری از بلوک‌های مسکونی: نواری. به عمد در پروئیت ایگوء سن لوييس . منفجر شدند پر ۵) 8 تصویر ۵ _ مینورو پاماساکی ۱۹۵۲ 1111

صفحه 19:
با شروع نیمه دوم دهه هفتاد. لین انفجارها روشی شدند ‎Ses‏ ‏معمول. در برخورد با شکست روشهای ساختمان سازی : مدرنیستی. قطعات پیش ساخته ارزان. فقدان « حریم‌های شخصی» و مجتمع مسکونی بیگلنه با انسان. «مرگ» معماری مدرن و دیدگاه آن نسبت به پیشرفت. که برای مشکلات اجتماعی راه‌حل‌های نی ارلیه می‌داد..به شیوه‌ای رو شن بر همگان هویذا شد. (تصویرع) | تصویر ۶_بر تولسلو بتکین_واحدهای مسکونی هالفیلد لندن ۵۵-۱۹۴۷

صفحه 20:
نیستند. «مرگ» مدرنیسم در هنر نیست. و در ضمن در لین حوزه‌ها انگیزه‌های اجتماعی معما پست- مدرن را نمی‌توان ‎THARLES JENCKS) come‏ BI ‏می‌توان در ضمیمه اشتاتسگالری در‎ i ‏شيد . ذر لين جا مى توان ديد كه جكوا‎ » تتوزه را به روشی جالب و کنایه آمیز گسترش داد هاند.

صفحه 21:
تصویر ۷ _ نوی اشتاتسگالری صحن مجسمه و ‎Neha‏

صفحه 22:
در عكس فوق كه بليه كلاسيى كاراتِى بسیار لازم و ‎ay sal IS‏ می‌دارد. گارایی که در خود کنایه‌ای دارد از سنگ هلیی که‌به زمين. ربخته‌لند . حفره های حاصل, سازه واقعی را نشان حی دهند که د يكن قطعات مرمر ضخیم آکروپلیس واقعی نیستند و چارچوب فولادی ست ‎No ee ee‏ ممکن می‌سازد البته یک مدرنیست وجود چنین لذلتی را برای ما ود خودش رد می‌کند . به دلایلی نظیر: «اصالت مواد و مصالح» و «بيوستكى منطقى». «صراحت وا لتاقي و | رلنشوهمواره پاکسازی و تطهیر. حد اعلای لین دو ‎ine‏ زاورودی إبنا ۱ 5 1 ۲

صفحه 23:
بیک چارچوب فولاد شبیه طرح كلى معلبد يونلنى كه محل توش تاکسی رانشان عی دهد و سایبان فولادی مدرنیستی که‌به مردم می گویند از کجا داخل شوند. در لین بنا در حللی که نمی خواهند (استرلینگ) وضعیت مان را بیش از حد ساده جلوه دهد. واقعی ترین زیبایی معماری پست- مدرن را تاکنون پدید آورده است. (تصویر ۸ تصویر ۸ _ جیمز استرلینگ, مایکل ویلفرد و شرکاء نوی اشتوتگارت ۸۴-۷ اوففام(

صفحه 24:
پست مدرنیسم) . مانند ابزاری ‎ioe‏ در ايجاد ارتباط در سطوح مغتلقا ودر زمان واحد . برای مثال. در اشتوتگارت نرده‌های قرمز وّبی راه پله و رنگآمیزی تند. مورد پسند جوانلنی است که موزه می‌آیند. به : بچه های, مدرسه‌ای و بازرگانان مصاحبه ‎ai‏ تب ادراکات و مذأقهای متفاوت آنها پاسخ انبسساط خاطر یافته‌اند .(چارلزجنکس ۱۳۷۶)

صفحه 25:
لین کثرت گرلیی در پست- مدرن همچون ‎N‏ ‏ا ‎eee‏ 66۱۱۱۱۱ تصویر ‎٩‏ - بورلى بير پیکره زمینه. که در لن فضای عمومی |چشم انداز پارک دل پیکره می‌شد و عرصة خصوصی زمینه . استسیودل نرد. بارسلون_|. برای مثال بارسلون .با پاسکال ماراگال. / ۱ شهردار. پست- مدرن و با سبکی خود ساخته‌اش, نمونه‌ای شد. مثال زدنی از برنامه ریزی شهری کثرت گراء با خوردهاى متفاوت با ناحیه های شهر. پیشماز یکصد پارک. تقویت کیفی برای هزّامنطقه و ساخت و ساز جدید برّای,تکمیل نقشه قرن نوزدهمی‌اش (متوچهر مزبنی ۱۳۷۶),(تصویر٩)‏ 2۶/۲۵

صفحه 26:
گرایشات پست مدرن در معماری ‎N‏ ‏از نظر پست مدرن‌ها شرایط زیر فرم ساختمان را تعیین می‌کنند: ۰ ۱ لا خصوصیات فرهنگی . اجتماعی . تاربخی و اقتصادی افراد که از آن ساختمان استفاده می کنند. ۱ لا خصوصیات شهری . خیابان . میدان . کوچه . مغازه (معماری معاصر غرب دکتر قبادیان) . 2/۶

صفحه 27:
ويزكيهاى عمومی اندیشه و دوران بسامدرن ) پست‌مدرن نسبت به مفروضات و اصول و مبانی تفکر مدرن: ۳ رویکرد انتقادی و تردید آمیز و انکارآلود دارد . ۲ اندیشه پست‌مدرن اساساً سلبی و انتقادی است. روح این رویکرده ۳ نقد مفروضات و یقینیات مدرن است. درواقع رویکرد پسامدرن: + گویی طوفانی از تردید و شک و انکار به جان- میراث عقل ‎ase‏ تعبیر نیچه. دارد با پتک نفی و انکار. ‎eel eee‏ زد هجوم قرار می‌دهد . OF/tY

صفحه 28:
۳ انديشه پسامدرن صرفاً دارای وجه سلبی و انتقادی نسبت ‎S‏ ‏مدرنیته است؛ و وجه ایجابی و جانشین و سازنده‌ای را ارائه نمی‌دهد. از این روست که پسامدرنیسم آدمی را در جهانی پر از" شک و تردید و در حالتی تماماً معلق و اسیر بی‌معنایی و بی‌سرانجامی رها می‌کند. جوهر انديشه پسامدرن. نسبی‌گرايي سوفسطایی مآیانه است. ۴ انديشه پسامدرن. تکنولوژی مدرن و بویژه جهتگیری ویانگر نم نسبت به محیط زیست را مورد انتقاد شدید قرار ملی دهد و به خرد ابزاری مدرن و مظاهر آن (تکنولوژی پورق ايح" کفتمّاني علوم مدرن)_رویکردی انتقادی دارد. ۴ 1 1 i 1 1 OF/TA

صفحه 29:
۵ متفکران پُست‌مدرن غالبا توجه خاصی به مقوله «زبان» ‎Ns‏ ‏آنان حقیقت و باطنی معنوی و یا شأن واقع‌نمایی برای زبان قائل تيستلدة و اتات كا ل ‎SNe oe‏ رويكردى تماما نسبىانكارانه. و به سبب بىاعتقادى به وجود ماهيت و حقيقت ثابتى براى امور و اشياء «زبان» را عبارت از يكب نظام بازي. تابع اهواى نفسانى مىدانند. «زبان» در نكرش غالب پسامدرنیستها. از همان افقی مورد توجه قرار می‌گیرد که نیچه از ‎gl‏ سخن مىكفت. يعنى يك «ابداع بىمعنا» براى تحقق أرزاده ‏, معطوّف به قدرت بشر. از این‌رو بازار هرمنوتیک ‎SEs‏ دار ‎١‏ بن اند يشة. رونق بسيار دارد. | ‎1 ‎1 ‎1 ‎۱ ‎1 ‎i ‎ ‎ ‎ ‎١ ‎ ‎ ‎00

صفحه 30:
۶ اندبشه پسامدرن تقریباً در تمامی گرایشهای خود. ای وجود حقبقت ابت وبا امکان دربافت معرفت مطلق ندارد ۰ هیچ انگاری مفهومی نیچه ای است که با معنای سیال و بى ثبات از واقعیت رابطه ی تنگاتنگی دارد . شعار " مرگ خدا " ی نیچه به لین معنی است که دیگر نمی توانیم به هیچ چیز یقین داشته باشیم . اخلاق دروغ است و حقبقت افسانه. ۷ گرایشهای پررنگ آنارشیستی و ستیز با عقلگرایی بتهی و طبیعی. در آرای پسامدرنیست‌هایی چون «میشل ‎We i a‏ «لیوتار». وجود دارد. } 2/۳۰

صفحه 31:
«گرگیاس» سوفسطایی باستانی : «گرگیاس قرن بیستم» نامیده‌اند. استیلاجوی معروف به قدرت بشر. و یک نیرنگ + عطلكرايانه می‌داند. از این‌رو. در آرای فیلسوفانی چون | ‎vail >|‏ «لیوتار». نمی‌توان خط تعییز روشني ان( "لبلا ‎paz ab 9 SS mys Co GE‏ در بك كاد بیّمعنا و نیست‌انگاری سیّال و سرگردان. رها شده اه 2/۳۱ وجا ‎Yi‏ 2

صفحه 32:
‎(A‏ نهیلیسم پسامدرن. مبنایی سوفسطایی و تماما ماه رویکردی ویرانگر نسبت به همه اصول و معیارها و موازین و آرمانها و اعتقادات و ایدئولوژیها (به تعبیر لیوتار: «فراروایت»). دارد. و بر پایه رفتاری ساختارشکنانه. صورت خودویرانگر گرفته. به انكار خويش و تمامیت تمدن مدرن. و اساس و مبانی بدیهی و فطری زندگی بشر می‌پردازد. البته میزان و مراتب این نیست‌انگاری خودویرانگر. در همه گرایشهای انديشه پسامدزن: پکسان و به یک میزان نیست. اساسا پسامدرنیته. گرفتاز ُژلزل و ‎٠‏ طواب و یأس و حس. بحران و هراس و حال و ‎Sar Bx‏ ‏و بونوعناست 3 ‎ ‎۳۲ ‎

صفحه 33:
۰ پسامدرنیزم در ساختارهای اجتماعی و اداری خود. به > تعمیق نیست‌انگاری خودویرانگر. موجب از هم گسیختگی‌های اجتماعی. شدت‌یابی فروپاشی نظامهای خانوادگی. گسترش وحشتناک بحرانهای روانی و اخلاقی. و احساس بی‌معنایی و سرگردانی و لابالیگری و هرزه‌گردی. کاهش ضریب مسئولیت پذیری 3 و وجدان کاری و انضباط اخلاقی در کارمندان. و تشدید هولناک حس بیگانگی و تنهایی و بی‌هویتی و اضطراب وجودی مبززه ‎ERE‏ ‏در اجوامع غربی گردیده است. ‎SH‏ 29/۳۳

صفحه 34:
۱ اقتصاد پسامدرن. که‌با سر و صداهای تبلیغاتی در > «جابه‌جایی قدرت از سرمایه به دانایی» و ظهور «نقلاب الکترونیک» و «موج سوم». هياهوي عجیبی برای پنهان کردن. ماهیت سرمایه‌سالارنه و بهره‌کشانه خود به راه انداخته است: درواقع همان سرمایه‌سالاری مدرن است. که بویژه از دهه‌های. شصت و هفتاد قرن بیستم میلادی. بیش از پیش روبکردی نئولیبرالی و به شدت مصرفی و مبتنی بر استفاده زر تام ظوفيد های تکنوکراتیک در پیش گرفته است. if 1 ۱ 1 1 1 1 ۱ 1 2/۳۴

صفحه 35:
هن نام "ينج ‎ae‏ در نیوبورک به ‎ee‏ رحد که در معمار جوان (پیتر ایزنمن, مایکل گریوز . چایلز گواتمی . جان و ربچارد میر) مطالبی جامع درباره ساختمان های دهد" هفتاد خود چاپ کردند. این معماران ساختمان های مدرن | و سقآمیلادی در دوره مدرن متعللی خصوصا ساختمان 1 ۰ ۲ 1 5 زلا ‎ae‏ " لا ‎٠‏ "لوكوربوزيه" مانند "ويلا ساوا ی ار خود قرار دادند. ff 5 / 7 hifi

صفحه 36:
لذا منجربه پلیه ریزی سبک جدیدی شدند که پست مدرن نام داشت و بعدها آن را نئو مدرن نامیدند. ی حاضر چهره ساحس این سیک معماری ۰ ربجارد إن خود را مقيد يه اصول فكرى لين سبك ۶/۳۶

صفحه 37:
سفید برخلاف خاکستری ها بسیار محدود بود و معماران اتّن,سبک بعدها از عقاید خود فاصله گرذ (9۳۷

صفحه 38:
آثار اوست. مور دانش آموخته دانشگاه میشیگان و دکترای دان یتست یه

صفحه 39:
چارلز مور: ‎“A‏ * ساختمانها قادرند وباید سخن بگویند. ‎ *‏ بنابرلین بلید حق سخن گفتن داشته باشند . بلید قادرباشند مطللب متفکرلنه . عاقلانه . قدرتمندلنه . مطبوع وحتی. احمقانه رابیان کنند. ‏* ساختمانها بیید ظرفیت پذیرش کالبدها واذهان مردم راداشته باشند. = ‏۴ ساختمانهاانه تنها بلید برانتزاعهای احجام ساده ‎wat‏ ‏باشند بلکه باید دارای جاذبه های احساسي ‎ee‏ . ‎dul‏ رابطه وا تصال‌با گذشته راخلق ‎ees‏ اراد ‎ ‏زنده کنند. ‎ ‎۶/۳۹ ‎

صفحه 40:
موزه هنری هود » اثر چار لز مور مشخصات پروژه : 0 معمار : چارلز مور 0 مکان : هانوور - نیو همپشایر © تاريخ ساخت : ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۳ ۵ نوع ساختمان : موزه هنری ‎٩‏ سیستم‌ساخت: ستون‌ها و قالب بتونى. قالب بام فولال لت رت (پایگاه اینترنتی ویکی پدیا ۶/۴۰

صفحه 41:
آمریکلیی ‎ee‏ میزان سر تری ی کسترش 0 است .به گهنه ای که تا حدودی معماری صنعتی انگلستان د نوزدهم 5 به خاطر می آورد. .مدرن مركز هايكينز كه در كنار كن قرار دارد سمی و در عين حال تو در توى آن ء بدرسا+ ستاختمان. به گونه ای عالی در محل خود قرار گرفته ۱

صفحه 42:
ازیک پیاده روی ی نسبتا ‎ae‏ وير بيج و خمنه چندان واضح . کننده را به حیاطی فرا می خواند که ورودی موزه در آن واقع شت:

صفحه 43:

صفحه 44:

صفحه 45:

صفحه 46:
یکی از طرح های پست مدرن .میدان ایتالیا در نیو ارلثان ۷ آمریکا توسط چایلز مور است(سنتوری تزئینی غیر عملکردی در بالای برج)که منبع الهام او دراین طرح میدان های ایتالیا و بالاخص فواره تروی ۱۷۳۳ در شهر رم بود. در میدان جدید.همانند میدان قدیم.ساختمان.مجسمه.محوطه و خصوصا لب و فواره بصورت میک مجموعه به هم تنیده‌به نمایشش گذاشته شده است.طراحی سایت پلان لین میدان نیز حلنز,توجه ایست.مور نقشه شبه جزیره ایتالیا را بر روی پلان این میا پیاده كرد زيره ى سيسيل در وسط لين ميدان قرار داده شد و فمركز ‎om‏ #سط جزیره ی سیسیل قرار گرفت. ۱5 ‎١‏ 2۶

صفحه 47:

صفحه 48:
خانه مادر رابرت ونتوری #*در پنسیلوانیا ۱۹۶۲ *#*اولین ساختمان به سبک پست مدرن است . # در عین سادگی . پیچیدگی و در عین تقارن. نامتقارن است و پاش رسارس کثرت دارد. ۲ **در لین طرح نمادهلیی چون بام شیبدار, قوس. سردر ورودی: پنجره هاء لوله دودکش وجود دارد. ساختمان دارای فضاهای مختلف و گوناگون | ساد بلاق را روی نما نشان داده است. نمای ساختمان نشان دادن ذهنیت یک کودک از خاا (تعماري معاصر غرب دکتر قبادیان) OF/FA

صفحه 49:
WU OD fff io است. ذهنیت یک کودک از خانه نمای ساختمان نشان دادن

صفحه 50:

صفحه 51:

صفحه 52:

صفحه 53:

صفحه 54:
Ver let Note ‏يي‎ ۳ Philadel phar, ۷۵۱ won, | | ۵۶/۵۴ ۱

صفحه 55:
v مزینی. منوچهر از زمان و معماری, انتشارات مرکز مطالعه و . تحقیق شهرسازی و معماری ایران (۳۷۶) ۱ ۲ جنکس چایلز. پست مدرن چیست؟. نشر مرندیز, چاپ سوم ۱۳۷۶ ۳ ۱۳۷٩ ‏گاردنر. هلن. هنر در گذر زمان. انتشارات نگاه(پاییز‎ v ۴ قبادیان وحید(۱۳۸۲). مبلنی و مفاهیم معماری ‎SS; at‏ ۵۶/۵۵

صفحه 56:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
24,000 تومان