علوم مهندسیمهندسی صنایع و مواد

پیاده سازی مدیریت دانش 2

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
Care ees دومین کنفرانس سازمان‌هاي دانش بنیان استراتژي‌هاي دانش|

صفحه 4:
سرفصل مطالب Contents =

صفحه 5:

صفحه 6:
‎nd‏ روز ‎٠ ۳ 0 ٠ ‏از اه اارست م‎ (sl ‎

صفحه 7:
وا ار وعم ود يررك« 7 ‎SN) NAD‏ و ‎eee‏ تس مومه ۵ ۳ — oe CUI 7 eae ‏در‎ 7 حي ‎if‏ مر خن 0 30 2

صفحه 8:
وتو يس از حدود يك دهه» کدام سازمان ايراني در مقياس‌هاي 4< بينالمللي دانشي محسوب } شم نه ۹۱ \ ‎y‏ ۱ مي‌سو دد: 01 ۹ _ ‘ = ‏سس‎ = ww جا ۷

صفحه 9:
وان از وضعت موتوديريرت دان داران (2) __ - اقتصاد دولتي و متكي بر نفت در کنار سياست‌هاي ابلاغي, باعث آّن شده است که خلاف تفکر رایج در دنیا (نگاه سودآو به اقدامات ‎cor.‏ دانش). جهت‌گيري سازمان‌هاي ايراني به سرمايه‌گذاري در مدیریت دانش: اغلب به دلایل زیر باشد: « استفاده از بودجه‌هاي مختلف سازمان « جوایز و نشان‌هاي مختلف « موح‌هاي مديريتي جا ۷

صفحه 10:

صفحه 11:
4 75 روزه م رمث | استخراج دائش و با داش \ تجارب خبران ‎ knowiedg‏ و 1 5 ‎tract‏ ‎Vy‏ 0 مدیریت دانش ‎Knowledge‏ ~ Manageme ey Sra 9 =) ae sfowledge eit sion \ eee | gtorming ae 0 LEGG

صفحه 12:
بوه نوين ۳

صفحه 13:
جرف ار الى ‎SCs SAN‏ 51 _ ۷ \ i 7 -4 مدر سي ۸ ۶ مدیران و کارشناسان مستول ( 3 مدیریت دانش سازمان « مشاوران مدیریت دانش در اين شرايط بايد به‌دنبال شيوه‌هايي اجرايي بود كه علاوه بر يوشش اهداف ‎cos see UL‏ نتایج را از نگاه مديريت دانش براي سازمان داشته باشد. ورد

صفحه 14:
KM implementation Steps =

صفحه 15:
KM Is a Unique Solution for Oe TO ال بای هسازان

صفحه 16:
6 سب رت مر 7 4 اد ‎Fr‏ رنف زاون )مات جا ۷

صفحه 17:
« سازمان یا شرکت بزرگ ازمان يا 59 ” دولتي. نيمه دولتي. خصوصي. غيرانتفاعي « شکل ساختار سازماني سازماندهي لايدهاي مديريت 0 کار کارکنان ‎oi ale»‏ ها « زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات ‎ere) baat‏ 0 سوابق اقدامات مشابه إثبات مديريت

صفحه 18:
ترکیب معيارهاي شناسايي شده در گام نخست. راهنماي شناسايي مشکلات ناشي ز عدم به كارگيري مدیریت دانش خواهند بود. به‌عنوان مثال: « آیا مدیران و متخصصاني در حال خروج از سازمان هستند؟ ‎LI”‏ طرح‌هايي از سازمان برون‌سپاري شده‌اند؟ ‎ ‏با تغییرات در لايه‌هاي مديريتي زیاد اتفاق مي‌افتد؟ « آيا طرح‌ها و نوآوري‌هاي متنوعي در سازمان در حال اجراست؟ ‏« آیا سازمان به عوامل بيروني متعددي در ارتباط است؟ ‏« آیا سامانه‌هاي ارتباط با مشتریان و تأمینکنندگان در سازمان راهاندازي شده است؟ ‏« آیا در برنامه‌هاي شرکت اهدافي وجود دارند که استراتژي‌هاي دانشي براي آن‌ها نیاز باشد؟ > ‎35 ‎055 3 tase eae: ‎

صفحه 19:
كام سوم : كاه رك ‎(De tun‏ 5 کوه يخي مدیریت تغییر تصويرسازي از جوهره تغییر در سازمان است جا

صفحه 20:
1 مو :اهر ‎Looe‏ )2( اقدامات مديريت تغيير بايد از زمانيكه نخستين جرقة اقدامات مديريت دانش در سازمان شکل مي‌گیرد. آغاز شود. ان تعريف مدير دانش در برنامه‌هاي سازمان ” زمان تصمیم‌گيري در مورد نحوة اجراي برنامه‌ها و پروژه‌ها « زمان ارائة پروپوزال توسط يك مشاور * زمان تصمیم‌گيري در مورد انتخاب مشاور « حین اجراي برنامه‌هاي مدیریت دانش « يس از اتمام برنامه‌هاي تعریف شده و برنامه‌ريزي‌هاي آتي جا ۷

صفحه 21:

صفحه 22:
_ atl rcs Sf oe) ipl ~ حرکت ‎sal sha‏ بهء سوي «_ برنامه‌ريزي جامع دانش سازملني اصلي‌ترین اقدام است که به‌هیچ عنوان قابل چشم پوشي نیست. * بسیار زمان‌بر است. > نتایج ملموس به‌زودي قابل مشاهده نیستند. *« در طي زمان نیاز به ایجاد انگیزه براي ادامة مسیر مي‌باشد. 5 پروژه‌هايي کوچك اما در مسیر اقدامهاي جابي طرح اصلي « در مسير دانش محور شدن سازمان هستند. « نتايج آنها در زمان كوتادتري قابل دستيابي خواهد بود. « انگیزاننده هستند. * هم‌راستاي پرنلمه‌هاي مدیریت تغبیر مي‌باشند جا ۷

صفحه 23:
کم :َو هکل ورف اقراات و ماس (2) _ برنامه جامع مديريت دانش ۶ راه‌اندازي اسازمان عامل كليدكر تعريق «اقدامات زود بازده ‏ | مشکلات اصلي شناسايي شده است. | این اقدامات باید در

صفحه 24:
مب 5 9 جات سترمان : ~ ‎Fern‏ نت ‎aot ١‏ بت ‎Sa‏ جا ۷

صفحه 25:
۰ ۰ a? _ Cbs PALI : ‏م‎ ¢ «مدیربت دانشيك اقدام دفعي در سازمان نیست. چرا که اگر این‌طور بود. مدل‌هاي مدیریت دانش سازماني به‌صورت چرخه ارائه «به لین ترتیب. درس آموخته‌ها و نتلیج تمام اقدامات انجام شده (چه اقدامات زود بازده و چه پایلوت اقدامات زيرساختي) براي برداشتن گام‌هاي بعدي بسیار مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرند. جا 32

صفحه 26:
At Last >>

صفحه 27:
‎of‏ ء ‎be‏ میت ‎eg 9‏

صفحه 28:
۳ ( iL, 1 cute ‏كاه ص‎ 0 LEGG

صفحه 29:

س ن ت مع ع خي ي ي ه ل و هب ن و و را نارص و ن حافظ شيرازي رد سازمان‌اهي زبرگ ن اريا ي دومين كنفرانس سازمان‌هاي دانش بنيان و استراتژي‌هاي دانش راهنماي پياد‌ه‌سازي مديريت دانش ارائه دهنده :سيد عليرضا متوليان ‏motevallian@gmail.com سرفصل مطالب 1 ‏Contents ت حل ‏KM in Iran ل ي ي از ضع ي ج م و ت و ود ه شت ن گا ي هب گذ ه 13781381 م ش ظه ور و ربوز كالت ش ن س ان ي از گاه انرد ت هب ورود مديريت دانش به ادبيات مديريت كشور سيد عليرضا متوليان -دي‌ماه 1390 13821385 ي آشنايي سازمان‌ها و اجراي نخستين پروژه‌هاي مديريت دانش ن 13851390 رشد سريع پروژه‌هاي مديريت دانش در سطح سازمان‌ها ‏motevallian@gmail.com ن قع ن ي ضع ت ي وا ني هاز و ت موجود دمرينيت دا ش رد ياريان (1ن) گا ي هب رپوژه‌اهي ا جام شده دمري ت دا ش سط ف ن ضع كش ي ل ع ي رد ح ور و و ت ي دمري ت دا ش م بس نشان ي‌دهد رد حال حارض رد ياري از ش ن ك ك ي فت سازمان‌اه ،رد ي از دمري ت دا ش ل رگ ه سيد عليرضا متوليان -دي‌ماه 1390 است! ‏motevallian@gmail.com ضع ي كن ن و ت وي پس از حدود يك دهه ،كدام سازمان ايراني در مقياس‌هاي بين‌المللي دانشي محسوب مي‌شوند!؟ سيد عليرضا متوليان -دي‌ماه 1390 ‏motevallian@gmail.com هاي ‌ قع ت در ن س ي ضع ت ي وا ي از و ت موجود دمرييت دا ش ردسيا اريان ا(يج ) 2 ن ار ر ر ش)، ك ك ف ن ا ت در ف ت ت د در ري ال ب ر نف ه خ م ديري گذا تك مايه‌ كي ت داما و مت سر اس تي شده ه ق ا : ب شد ه دول ي ان ن ب ن ا ا ثآ آور ير ب اي ر ص اد زم لز سا باع س ود هاي اقت ي ، ف دال غي مان‌ ه ا ختل ب به ابال ز گ ا ن يم ا( يس ل غ ش ،ا دني ا ر ه ي گ ف ه ‌ ج ن جهت‌ ت دا ختل بود يم ديري از اده نها م ا ‌ ستف ش تي ون «ا يري ز واي مد «ج اي جه و‌ «م سيد عليرضا متوليان -دي‌ماه 1390 ‏motevallian@gmail.com پ س هچ بايد ركد؟ ن !كدام رپوژه دمرييت دا ش؟ استخراج دانش و ارزيابي بعد از اتمام فعاليت PostAction Appraisa l تجارب خبرگان روش‌ها عملكردهاي Best برتر Practice s Knowledg e Extraction Commun ity of ارزشگذاري دارايي‌هاي دانشي Knowledge Asset Valuation ارزيابي دانش Knowledge Auditing / Knowledge Assessment / Knowledge appraisal مديريت دانش محافل تخصص بازار دانش Knowledg e Market Knowledge برنامه‌ريزي مديريت دانش Manageme KM Planning Practice Stداستان‌گويي ory Telling تكنيك‌هاي جذب و كسب دانش Knowledge Acquisition Mechanisms motevallian@gmail.com محافل تخصص Community nt طوفان فكري Brain Storming of Practice استدالل مورد Case- محور Based Reasonin g 1390 دي‌ماه-سيد عليرضا متوليان مس ي پ ي راهي ش‌رو خريد يك نرم‌افزار نظام مديريت دانش مسيرهاي پيش‌رو در نگاه كنوني راه‌اندازي واحد مديريت دانش برنامه‌ريزي جامع مديريت دانش ...انجام يك پروژة مستندسازي يا سيد عليرضا متوليان -دي‌ماه 1390 ‏motevallian@gmail.com ي م ط هدف از ا ن اراهئ و خا بان آن « مديران ارشد تصميم‌گير « مديران و كارشناسان مسئول مديريت دانش سازمان « مشاوران مديريت دانش در اين ش<<رايط باي<<د به‌دنب<<ال ش<<يوه‌هايي اجرايي بود كه عالوه ب<<ر پوش<<ش اه<<داف ب<<الا ،به<<ترين نت<<ايج را از نگ<<اه م<<ديريت دانش براي سازمان داشته باشد. سيد عليرضا متوليان -دي‌ماه 1390 ‏motevallian@gmail.com هن گام‌اهي را ماي ايپده‌سازي ‏KM implementation Steps ن ي دمري ت دا ش را ‌هكاري خاص رباي ره سازمان KM Is a Unique Solution for Each Organization ن گام‌اهي راهنماي ايپده‌سازي دمرييت دا ش گ گام -1شناخت وژي ي‌اهي سازمان با ن ن گاه دمريي ش دا ت م ش گام -2شناسايي كالت اصلي ي تغ ي ي گام -3ن گاه جدي هب دمري ت ر تص ل ك ي تع ي گام -4ا جاد وري ي و ر ف اقدامات و ربانهم‌اه گام -5راه‌اندازي اپيلوت گام -6رديافت بازخورد و اصالح سيد عليرضا متوليان -دي‌ماه 1390 ‏motevallian@gmail.com خ ن ن س گ گام ت :شناخت وژي ي‌اهي سازمان با ن گاه دمرييت دا ش ابعاد سازمان نوع سازمان « تعداد كاركنان « پراكندگي جغرافيايي « وزارت‌خانه « سازمان يا شركت بزرگ « دولتي ،نيمه‌دولتي ،خصوصي ،غيرانتفاعي نوع فعاليت سازمان « پروژ ‌ه‌اي يا فرآيندي « حاكميتي يا اجرايي « توليدي يا خدماتي يا تحقيقاتي سازماندهي « شكل ساختار سازماني « اليه‌هاي مديريت كاركنان « سن « سابقه كاري « تحصيالت برنامه‌ها و زيرساخت‌ها « زيرساخت‌هاي فناوري اطالعات « برنامه‌هاي شركت ساير موارد « بودجه تخصيص‌داده شده « سوابق اقدامات مشابه « ثبات مديريت سيد عليرضا متوليان -دي‌ماه 1390 ‏motevallian@gmail.com م ش ل ص ي ك گام دوم :شناسا ي الت ا ي تركيب معيارهاي شناسايي شده در گام نخست ،راهنماي شناسايي مشكالت ناشي از عدم به‌كارگيري مديريت دانش خواهند بود .به‌عنوان مثال: « آيا مديران و متخصصاني در حال خروج از سازمان هستند؟ « آيا طرح‌هايي از سازمان برون‌سپاري شده‌اند؟ « آيا تغييرات در اليه‌هاي مديريتي زياد اتفاق مي‌افتد؟ « آيا طرح‌ها و نوآوري‌هاي متنوعي در سازمان در حال اجراست؟ « آيا سازمان به عوامل بيروني متعددي در ارتباط است؟ « آيا سامانه‌هاي ارتباط با مشتريان و تأمين‌كنندگان در سازمان راه‌اندازي شده است؟‌ « آيا در برنامه‌هاي شركت اهدافي وجود دارند كه استراتژي‌هاي دانشي براي آن‌ها نياز باشد؟ « و ... سيد عليرضا متوليان -دي‌ماه 1390 ‏motevallian@gmail.com ي تغ ي ي گام سوم :ن گاه جدي هب دمري ت ر ()1 کوه يخي مديريت تغيير تصويرسازي از جوهره تغيير در سازمان است سخت سطح تکنيکي نرم سيد عليرضا متوليان -دي‌ماه 1390 سطح سازماني ،فرهنگي ‏motevallian@gmail.com ي تغ ي ي گام سوم :ن گاه جدي هب دمري ت ر ()2 اقدامات مديريت تغيير بايد از زماني‌كه نخستين جرقة اقدامات مديريت دانش در سازمان شكل مي‌گيرد ،آغاز شود. « زمان تعريف مديريت دانش در برنامه‌هاي سازمان « زمان تصميم‌گيري در مورد نحوة اجراي برنامه‌ها و پروژه‌ها « زمان ارائة پروپوزال توسط يك مشاور « زمان تصميم‌گيري در مورد انتخاب مشاور « حين اجراي برنامه‌هاي مديريت دانش « پس از اتمام برنامه‌هاي تعريف شده و برنامه‌ريزي‌هاي آتي سيد عليرضا متوليان -دي‌ماه 1390 ‏motevallian@gmail.com خت تع ي ك ر ف رطح‌اهي زريسا ي رد نار اقدامات زود بازده تص ل ك ي تع ي گام چهارم :ا جاد وري ي و ر ف اقدامات و ربانهم‌اه ()1 حركت سازمان به‌سوي اقدام اصلي سازماني دانشي « برنامه‌ريزي جامع دانش سازماني اصلي‌ترين اقدام است كه به‌هيچ عنوان قابل چشم‌پوشي نيست. « بسيار زمان‌بر است. « نتايج ملموس به‌زودي قابل مشاهده نيستند. « در طي زمان نياز به ايجاد انگيزه براي ادامة مسير مي‌باشد. پروژه‌هايي كوچك اما در مسير اقدام‌هاي جانبي طرح اصلي « در مسير دانش محور شدن سازمان هستند. « نتايج آن‌ها در زمان كوتاه‌تري قابل دستيابي خواهد بود. « انگيزاننده هستند. « هم‌راستاي برنامه‌هاي مديريت تغيير مي‌باشند سيد عليرضا متوليان -دي‌ماه 1390 ‏motevallian@gmail.com تص ل ك ي تع ي گام چهارم :ا جاد وري ي و ر ف اقدامات و ربانهم‌اه ()2 مديريت دانش • تدوين برنام ‌ه جامع مديريت دانش • راه‌اندازي نظام جامع مديريت راه‌اندازي دانش • مركز اسناد ‌اندازي • راه مستندساز •ي دانش و واحد تجارب مديريت راه‌اندازي دانش •انجمن‌هاي سازماني خبرگي عامeeeل كليeeeدي تعريeeeف • راه‌اندازي استخراج بeeeeازده، اقeeeeدامات زود نقشةم‌هاي • نظا دانش اصeeeeeeeلي مشeeeeeeeكالت مديريت • شeeدهراه‌اندازي اسeeت. شناسeeايي دانش دانشگاه در بايeeeeد اين اقeeeeدامات بخشي اصeeeلي مسeeeير برنامeeeه تعريف سازماني متوليان -دي‌ماه • سيد عليرضا باشند. ‌1390ها آموزش طرح‌ه اي اقداما زيرسا ت ختي زودباز ده ‏motevallian@gmail.com پنج گام م :راه‌اندازي اپيلوت امكان مقايسة نتايج كار در دو وضعيت جديد و قديم را داشته باشد. در دسترس باشد بيشترين آمادگي فرهنگي را داشته باشد قابل كنترل باشد تصويري كوجك‌شده از واقعيت سازمان باشد تا حد معقولي پيچيده باشد سيد عليرضا متوليان -دي‌ماه 1390 ‏motevallian@gmail.com قابليت تست سيستم را داشته باشد شش ف خ گام م :رديا ت باز ور و اصالح « مديريت دانش يك اقدام دفعي در سازمان نيست ،چرا كه اگر اين‌ط]]ور ب]]ود ،م]]دل‌هاي م]]ديريت دانش س]]ازماني به‌صورت چرخه ارائه نمي‌شدند. «به اين ترتيب ،درس آموخته‌ها و نت]]ايج تم]]ام اق]]دامات انجام شده (چه اقدامات زود بازده و چه پايلوت اقدامات زيرساختي) براي برداشتن گام‌ه]]اي بع]]دي بس]]يار مهم بوده و بايد مورد توجه قرار گيرند. سيد عليرضا متوليان -دي‌ماه 1390 ‏motevallian@gmail.com ن آرخ سخ At Last م گ ن ن ي گاه جا ع‌ ر هب دمري ت ن ن دا ش سازما ي ن م ن گ ن ي ن گاه جا ع‌ ر هب دمري ت دا ش سازما ي يادگيري سازماني سيد عليرضا متوليان -دي‌ماه 1390 رسماهي‌اهي فكري دمرييت دانش نوآوري ‏motevallian@gmail.com پاس از ن گاه ماش س با ّس ل ل ع وا ّبالم ي لت م ل ن‌ا ع ا هدي ‏motevallian@gmail.co ‏m

51,000 تومان