صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
Care ees
دومین کنفرانس سازمانهاي دانش بنیان
استراتژيهاي دانش|
صفحه 4:
سرفصل مطالب
Contents =
صفحه 5:
صفحه 6:
nd روز
٠ ۳ 0 ٠
از اه اارست م (sl
صفحه 7:
وا ار وعم ود يررك« 7 SN) NAD
و eee تس مومه
۵ ۳ — oe
CUI 7 eae در
7
حي if مر خن 0 30 2
صفحه 8:
وتو
يس از حدود يك دهه» کدام
سازمان ايراني در مقياسهاي
4< بينالمللي دانشي محسوب
} شم نه ۹۱ \
y ۱ ميسو دد: 01 ۹
_ ‘
= سس =
ww
جا ۷
صفحه 9:
وان از وضعت موتوديريرت دان داران (2) __ -
اقتصاد دولتي و متكي بر نفت در کنار سياستهاي ابلاغي,
باعث آّن شده است که خلاف تفکر رایج در دنیا (نگاه
سودآو به اقدامات cor. دانش). جهتگيري
سازمانهاي ايراني به سرمايهگذاري در مدیریت دانش:
اغلب به دلایل زیر باشد:
« استفاده از بودجههاي مختلف سازمان
« جوایز و نشانهاي مختلف
« موحهاي مديريتي
جا ۷
صفحه 10:
صفحه 11:
4 75
روزه م رمث |
استخراج دائش و
با داش \ تجارب خبران
knowiedg و
1 5
tract
Vy 0
مدیریت دانش
Knowledge
~ Manageme
ey Sra
9 =) ae
sfowledge eit
sion
\ eee | gtorming
ae 0 LEGG
صفحه 12:
بوه نوين ۳
صفحه 13:
جرف ار الى SCs SAN 51 _
۷ \
i 7
-4
مدر سي
۸
۶ مدیران و کارشناسان مستول (
3 مدیریت دانش سازمان
« مشاوران مدیریت دانش
در اين شرايط بايد بهدنبال شيوههايي
اجرايي بود كه علاوه بر يوشش اهداف
cos see UL نتایج را از نگاه مديريت
دانش براي سازمان داشته باشد.
ورد
صفحه 14:
KM implementation Steps =
صفحه 15:
KM Is a Unique Solution for
Oe TO
ال بای هسازان
صفحه 16:
6 سب رت مر
7 4 اد Fr رنف
زاون )مات
جا ۷
صفحه 17:
« سازمان یا شرکت بزرگ
ازمان يا 59
” دولتي. نيمه دولتي. خصوصي. غيرانتفاعي
« شکل ساختار سازماني
سازماندهي لايدهاي مديريت
0 کار
کارکنان oi ale»
ها « زيرساختهاي فناوري اطلاعات
ere) baat
0
سوابق اقدامات مشابه
إثبات مديريت
صفحه 18:
ترکیب معيارهاي شناسايي شده در گام نخست. راهنماي شناسايي مشکلات ناشي
ز عدم به كارگيري مدیریت دانش خواهند بود. بهعنوان مثال:
« آیا مدیران و متخصصاني در حال خروج از سازمان هستند؟
LI” طرحهايي از سازمان برونسپاري شدهاند؟
با تغییرات در لايههاي مديريتي زیاد اتفاق ميافتد؟
« آيا طرحها و نوآوريهاي متنوعي در سازمان در حال اجراست؟
« آیا سازمان به عوامل بيروني متعددي در ارتباط است؟
« آیا سامانههاي ارتباط با مشتریان و تأمینکنندگان در سازمان راهاندازي شده است؟
« آیا در برنامههاي شرکت اهدافي وجود دارند که استراتژيهاي دانشي براي آنها نیاز باشد؟
>
35
055 3 tase eae:
صفحه 19:
كام سوم : كاه رك (De tun 5
کوه يخي مدیریت تغییر تصويرسازي از جوهره تغییر در سازمان است
جا
صفحه 20:
1 مو :اهر Looe )2(
اقدامات مديريت تغيير بايد از زمانيكه نخستين جرقة اقدامات مديريت دانش در
سازمان شکل ميگیرد. آغاز شود.
ان تعريف مدير
دانش در برنامههاي سازمان
” زمان تصمیمگيري در مورد نحوة اجراي برنامهها و پروژهها
« زمان ارائة پروپوزال توسط يك مشاور
* زمان تصمیمگيري در مورد انتخاب مشاور
« حین اجراي برنامههاي مدیریت دانش
« يس از اتمام برنامههاي تعریف شده و برنامهريزيهاي آتي
جا ۷
صفحه 21:
صفحه 22:
_ atl rcs Sf oe) ipl ~
حرکت sal sha بهء سوي
«_ برنامهريزي جامع دانش سازملني اصليترین اقدام است که بههیچ عنوان قابل چشم پوشي نیست.
* بسیار زمانبر است.
> نتایج ملموس بهزودي قابل مشاهده نیستند.
*« در طي زمان نیاز به ایجاد انگیزه براي ادامة مسیر ميباشد.
5 پروژههايي کوچك اما در مسیر
اقدامهاي جابي طرح اصلي
« در مسير دانش محور شدن سازمان هستند.
« نتايج آنها در زمان كوتادتري قابل دستيابي خواهد بود.
« انگیزاننده هستند.
* همراستاي پرنلمههاي مدیریت تغبیر ميباشند
جا ۷
صفحه 23:
کم :َو هکل ورف اقراات و ماس (2) _
برنامه
جامع
مديريت
دانش
۶ راهاندازي
اسازمان
عامل كليدكر تعريق
«اقدامات زود بازده
| مشکلات اصلي
شناسايي شده است.
| این اقدامات باید در
صفحه 24:
مب 5 9
جات سترمان : ~
Fern نت
aot ١
بت
Sa
جا ۷
صفحه 25:
۰ ۰ a?
_ Cbs PALI : م ¢
«مدیربت دانشيك اقدام دفعي در سازمان نیست. چرا که اگر اینطور
بود. مدلهاي مدیریت دانش سازماني بهصورت چرخه ارائه
«به لین ترتیب. درس آموختهها و نتلیج تمام اقدامات انجام شده (چه
اقدامات زود بازده و چه پایلوت اقدامات زيرساختي) براي برداشتن
گامهاي بعدي بسیار مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرند.
جا 32
صفحه 26:
At Last >>
صفحه 27:
of ء be میت
eg 9
صفحه 28:
۳ ( iL, 1 cute كاه ص
0 LEGG
صفحه 29:
س
ن
ت
مع
ع
خي
ي
ي
ه
ل
و هب ن و و را نارص و ن
حافظ شيرازي
رد سازماناهي زبرگ
ن
اريا ي
دومين كنفرانس سازمانهاي دانش بنيان و
استراتژيهاي دانش
راهنماي پيادهسازي مديريت دانش
ارائه دهنده :سيد عليرضا متوليان
motevallian@gmail.com
سرفصل مطالب
1
Contents
ت
حل
KM in Iran
ل
ي
ي از
ضع
ي
ج
م
و ت و ود
ه
شت
ن گا ي هب گذ ه
13781381
م
ش
ظه
ور و ربوز كالت
ش
ن
س
ان ي از گاه انرد ت هب
ورود مديريت
دانش به
ادبيات
مديريت
كشور
سيد عليرضا متوليان -ديماه 1390
13821385
ي
آشنايي
سازمانها و
اجراي نخستين
پروژههاي
مديريت دانش
ن
13851390
رشد سريع
پروژههاي
مديريت
دانش در
سطح
سازمانها
motevallian@gmail.com
ن
قع
ن
ي
ضع
ت
ي
وا ني هاز و ت موجود دمرينيت دا ش رد ياريان (1ن)
گا ي هب رپوژهاهي ا جام شده دمري ت دا ش
سط
ف
ن
ضع
كش
ي
ل
ع
ي
رد ح ور و و ت ي دمري ت دا ش
م
بس
نشان يدهد رد حال حارض رد ياري از
ش
ن
ك
ك
ي
فت
سازماناه ،رد ي از دمري ت دا ش ل رگ ه
سيد عليرضا متوليان -ديماه 1390
است!
motevallian@gmail.com
ضع
ي
كن
ن
و ت وي
پس از حدود يك دهه ،كدام
سازمان ايراني در مقياسهاي
بينالمللي دانشي محسوب
ميشوند!؟
سيد عليرضا متوليان -ديماه 1390
motevallian@gmail.com
هاي
قع
ت در
ن
س
ي
ضع
ت
ي
وا ي از و ت موجود دمرييت دا ش ردسيا
اريان ا(يج
)
2
ن ار
ر ر ش)،
ك
ك
ف
ن
ا
ت در ف ت ت د
در
ري
ال
ب ر نف ه خ م ديري گذا
تك
مايه
كي
ت
داما
و مت
سر
اس
تي شده
ه
ق
ا
:
ب
شد
ه
دول
ي
ان
ن
ب
ن
ا
ا
ثآ
آور
ير ب
اي ر
ص اد
زم
لز
سا
باع س ود هاي
اقت
ي
،
ف
دال
غي
مان
ه
ا
ختل
ب به
ابال
ز
گ
ا
ن
يم
ا( يس
ل
غ
ش ،ا
دني
ا
ر
ه
ي
گ
ف
ه
ج
ن
جهت ت دا
ختل
بود
يم
ديري
از
اده
نها
م
ا
ستف
ش
تي
ون
«ا
يري
ز
واي
مد
«ج
اي
جه
و
«م
سيد عليرضا متوليان -ديماه 1390
motevallian@gmail.com
پ
س هچ بايد ركد؟
ن
!كدام رپوژه دمرييت دا ش؟
استخراج دانش و
ارزيابي بعد از
اتمام فعاليت
PostAction
Appraisa
l
تجارب خبرگان
روشها
عملكردهاي
Best برتر
Practice
s
Knowledg
e
Extraction
Commun
ity of
ارزشگذاري داراييهاي
دانشي
Knowledge
Asset
Valuation
ارزيابي دانش
Knowledge
Auditing /
Knowledge
Assessment /
Knowledge
appraisal
مديريت دانش
محافل تخصص
بازار دانش
Knowledg
e Market
Knowledge
برنامهريزي مديريت
دانش
Manageme
KM Planning
Practice
Stداستانگويي
ory
Telling
تكنيكهاي جذب و
كسب دانش
Knowledge
Acquisition
Mechanisms
motevallian@gmail.com
محافل تخصص
Community
nt
طوفان فكري
Brain
Storming
of Practice
استدالل مورد
Case- محور
Based
Reasonin
g
1390 ديماه-سيد عليرضا متوليان
مس
ي
پ
ي
راهي شرو
خريد يك نرمافزار نظام مديريت دانش
مسيرهاي
پيشرو در
نگاه كنوني
راهاندازي واحد مديريت دانش
برنامهريزي جامع مديريت دانش
...انجام يك پروژة مستندسازي يا
سيد عليرضا متوليان -ديماه 1390
motevallian@gmail.com
ي
م
ط
هدف از ا ن اراهئ و خا بان آن
« مديران ارشد تصميمگير
« مديران و كارشناسان مسئول
مديريت دانش سازمان
« مشاوران مديريت دانش
در اين ش<<رايط باي<<د بهدنب<<ال ش<<يوههايي
اجرايي بود كه عالوه ب<<ر پوش<<ش اه<<داف
ب<<الا ،به<<ترين نت<<ايج را از نگ<<اه م<<ديريت
دانش براي سازمان داشته باشد.
سيد عليرضا متوليان -ديماه 1390
motevallian@gmail.com
هن
گاماهي را ماي
ايپدهسازي
KM implementation Steps
ن
ي
دمري ت دا ش را هكاري
خاص رباي ره سازمان
KM Is a Unique Solution for Each
Organization
ن
گاماهي راهنماي ايپدهسازي دمرييت دا ش
گ
گام -1شناخت وژي ياهي سازمان با
ن
ن گاه دمريي
ش
دا
ت
م
ش
گام -2شناسايي كالت اصلي
ي تغ
ي
ي
گام -3ن گاه جدي هب دمري ت ر
تص
ل
ك
ي
تع
ي
گام -4ا جاد وري ي و ر ف
اقدامات و ربانهماه
گام -5راهاندازي اپيلوت
گام -6رديافت بازخورد و اصالح
سيد عليرضا متوليان -ديماه 1390
motevallian@gmail.com
خ
ن
ن
س
گ
گام ت :شناخت وژي ياهي سازمان با ن گاه دمرييت دا ش
ابعاد سازمان
نوع سازمان
« تعداد كاركنان
« پراكندگي جغرافيايي
« وزارتخانه
« سازمان يا شركت بزرگ
« دولتي ،نيمهدولتي ،خصوصي ،غيرانتفاعي
نوع فعاليت
سازمان
« پروژ هاي يا فرآيندي
« حاكميتي يا اجرايي
« توليدي يا خدماتي يا تحقيقاتي
سازماندهي
« شكل ساختار سازماني
« اليههاي مديريت
كاركنان
« سن
« سابقه كاري
« تحصيالت
برنامهها و
زيرساختها
« زيرساختهاي فناوري اطالعات
« برنامههاي شركت
ساير موارد
« بودجه تخصيصداده شده
« سوابق اقدامات مشابه
« ثبات مديريت
سيد عليرضا متوليان -ديماه 1390
motevallian@gmail.com
م
ش
ل
ص
ي
ك
گام دوم :شناسا ي الت ا ي
تركيب معيارهاي شناسايي شده در گام نخست ،راهنماي شناسايي مشكالت ناشي
از عدم بهكارگيري مديريت دانش خواهند بود .بهعنوان مثال:
« آيا مديران و متخصصاني در حال خروج از سازمان هستند؟
« آيا طرحهايي از سازمان برونسپاري شدهاند؟
« آيا تغييرات در اليههاي مديريتي زياد اتفاق ميافتد؟
« آيا طرحها و نوآوريهاي متنوعي در سازمان در حال اجراست؟
« آيا سازمان به عوامل بيروني متعددي در ارتباط است؟
« آيا سامانههاي ارتباط با مشتريان و تأمينكنندگان در سازمان راهاندازي شده است؟
« آيا در برنامههاي شركت اهدافي وجود دارند كه استراتژيهاي دانشي براي آنها نياز باشد؟
« و ...
سيد عليرضا متوليان -ديماه 1390
motevallian@gmail.com
ي تغ
ي
ي
گام سوم :ن گاه جدي هب دمري ت ر ()1
کوه يخي مديريت تغيير تصويرسازي از جوهره تغيير در سازمان است
سخت
سطح تکنيکي
نرم
سيد عليرضا متوليان -ديماه 1390
سطح سازماني ،فرهنگي
motevallian@gmail.com
ي تغ
ي
ي
گام سوم :ن گاه جدي هب دمري ت ر ()2
اقدامات مديريت تغيير بايد از زمانيكه نخستين جرقة اقدامات مديريت دانش در
سازمان شكل ميگيرد ،آغاز شود.
« زمان تعريف مديريت دانش در برنامههاي سازمان
« زمان تصميمگيري در مورد نحوة اجراي برنامهها و پروژهها
« زمان ارائة پروپوزال توسط يك مشاور
« زمان تصميمگيري در مورد انتخاب مشاور
« حين اجراي برنامههاي مديريت دانش
« پس از اتمام برنامههاي تعريف شده و برنامهريزيهاي آتي
سيد عليرضا متوليان -ديماه 1390
motevallian@gmail.com
خت
تع
ي
ك
ر ف رطحاهي زريسا ي رد نار
اقدامات زود بازده
تص
ل
ك
ي
تع
ي
گام چهارم :ا جاد وري ي و ر ف اقدامات و ربانهماه ()1
حركت سازمان بهسوي
اقدام اصلي سازماني دانشي
« برنامهريزي جامع دانش سازماني اصليترين اقدام است كه بههيچ عنوان قابل چشمپوشي نيست.
« بسيار زمانبر است.
« نتايج ملموس بهزودي قابل مشاهده نيستند.
« در طي زمان نياز به ايجاد انگيزه براي ادامة مسير ميباشد.
پروژههايي كوچك اما در مسير
اقدامهاي جانبي طرح اصلي
« در مسير دانش محور شدن سازمان هستند.
« نتايج آنها در زمان كوتاهتري قابل دستيابي خواهد بود.
« انگيزاننده هستند.
« همراستاي برنامههاي مديريت تغيير ميباشند
سيد عليرضا متوليان -ديماه 1390
motevallian@gmail.com
تص
ل
ك
ي
تع
ي
گام چهارم :ا جاد وري ي و ر ف اقدامات و ربانهماه ()2
مديريت
دانش
•
تدوين
برنام ه
جامع
مديريت
دانش
•
راهاندازي
نظام جامع
مديريت
راهاندازي
دانش
•
مركز اسناد
اندازي
• راه
مستندساز
•ي دانش و
واحد
تجارب
مديريت
راهاندازي
دانش
•انجمنهاي
سازماني
خبرگي
عامeeeل كليeeeدي تعريeeeف
• راهاندازي
استخراج
بeeeeازده،
اقeeeeدامات زود
نقشةمهاي
• نظا
دانش
اصeeeeeeeلي
مشeeeeeeeكالت
مديريت
•
شeeدهراهاندازي
اسeeت.
شناسeeايي
دانش
دانشگاه در
بايeeeeد
اين اقeeeeدامات بخشي
اصeeeلي
مسeeeير برنامeeeه تعريف
سازماني
متوليان -ديماه •
سيد عليرضا
باشند.
1390ها
آموزش
طرحه
اي
اقداما
زيرسا
ت
ختي
زودباز
ده
motevallian@gmail.com
پنج
گام م :راهاندازي اپيلوت
امكان
مقايسة
نتايج كار
در دو
وضعيت
جديد و
قديم را
داشته
باشد.
در دسترس
باشد
بيشترين آمادگي
فرهنگي را داشته
باشد
قابل كنترل
باشد
تصويري
كوجكشده از
واقعيت سازمان
باشد
تا حد معقولي
پيچيده باشد
سيد عليرضا متوليان -ديماه 1390
motevallian@gmail.com
قابليت تست
سيستم را
داشته باشد
شش
ف
خ
گام م :رديا ت باز ور و اصالح
« مديريت دانش يك اقدام دفعي در سازمان نيست ،چرا كه
اگر اينط]]ور ب]]ود ،م]]دلهاي م]]ديريت دانش س]]ازماني
بهصورت چرخه ارائه نميشدند.
«به اين ترتيب ،درس آموختهها و نت]]ايج تم]]ام اق]]دامات
انجام شده (چه اقدامات زود بازده و چه پايلوت اقدامات
زيرساختي) براي برداشتن گامه]]اي بع]]دي بس]]يار مهم
بوده و بايد مورد توجه قرار گيرند.
سيد عليرضا متوليان -ديماه 1390
motevallian@gmail.com
ن آرخ
سخ
At Last
م
گ
ن
ن
ي
گاه جا ع ر هب دمري ت
ن
ن
دا ش سازما ي
ن
م
ن
گ
ن
ي
ن گاه جا ع ر هب دمري ت دا ش سازما ي
يادگيري
سازماني
سيد عليرضا متوليان -ديماه 1390
رسماهياهي
فكري
دمرييت
دانش
نوآوري
motevallian@gmail.com
پاس از ن گاه ماش
س
با
ّس
ل
ل
ع
وا ّبالم ي
لت
م
ل
نا ع ا هدي
motevallian@gmail.co
m