صفحه 1:
صفحه 2:
Ethical Challenges of
Abortion
(چالش های اخلاقی سقط جنین)
صفحه 3:
درآمدی بر موضوع
اسقط جنین یکی از مباحث حث برانگیزی است که درا
تمام متون فلسفه ی طب و اخلاق پزشکی لز آن
به عنوان نمونه ای ازمعضلات فلسفی و اخلاق
پزشکی یاد شده است که فا التحصیلان(علوم
#شکیرممکن است در مواج)96 4 لن تحت تأثیر
شایط مختلف یا وجدلن خود تصمیماتی بگیرند .برای
آنکه کادر درمان بتواند تصمیم درستی بگیرند و
مراجعه کننده ی خود ail, خوبی اداره کنند باید با
توجیهات اخلاقی ازدیدگاه اشخاص متقاضی سقط
که بسیار متنوع هستند» دلايل اخلاقى دين كه در
اديان مختلف متفاوتاقتستند. مباحث قانونى و
فلسفه ی اخلاقی درست و غلط سقط عمدی آشنا
باشد تا بتواند درست رین رفتار را در مقبلّه با
درخواست سقط عمدی از خود بروزدهند.
صفحه 4:
واه "جنین
از نظر لغوینبه معنای هر چیر پوشیده و,مستور است و به بچه تا زمانیکه در شکم مادر
است جنین گفته می شود . بنابراین محصول حاملگی را که مبدا آن استقرلر نطفه در رحم و انتهای آن
لحظه ی ما قبل ولادت است »
۱ نامیده آند. gy
سقط جنین از لحاظ پزشکی عپارت است از اخراج قبل از موعد چنین به نوی که قلبل زیستن
است يانه ؟ اكر جلیز است.ذاز جه jue نباشد. ما ,سوال اینجاست که آیا سقط جنین از نظر اخلاقي
موارّدی و 99 alongside ای از بارداری جایز است ؟
ee ann a
. در حال حاضر در سطح جهانی ۰ تقریبا از هر پنج بارداری, یک مورد سقط می شود
صفحه 5:
ay طور کلی دیدگاه هایظط( در مسالهی سقط عمد جنین باگو ۱ ١ ک_تقسیم می شوند:؟
مخالفان سقط عمد جنینْ,: این گروه الب جنین را از نخستین" زمان های رشدش و شاید از زمان
لقاح و بارداری یک شخص کامل اخلاقی می دانند و همان حقوق اخلاقی اشخاص کامل را برای او
قلثل هستند که مهمترین حق. حق مصونیت از قتل است . البته غلب مخالفان ۰ سقط را برای حفظ
جان/پارسلامت مادر . از باب داز نفس » مجاز ی شمارند.
موف ,ستط عمد جنین ی گروه به ندرت آن را غیر مجاز مي شتا بسیاری از آن ها Se
هستند و تصمیم گیری زن برای تولد حبل خود یا عدم آن راز جمله حقوق اصیل زن.در تولید مثل
می دانند.برضی یگ از مافقان غیر فمنیست. بیشتر روی استقلال اغلافی زن"تاکید می كنند. به
عبارتی گرچه آنان به الزامات اخلاقی در مورد عدم قتل و آسیب به دیگران معتقدند ولی جنین را فاقد
خصوصیات روانشناختی و بیولوژیکی به عنوان یک شخص دارای حقوق میدانند و سقط جنین را
کشتن و قتل تفسیر نمی کنند .
صفحه 6:
نزاع
دو مساله مطرح در سقط چتی لین است که آیا جنین, انسان است وّاز چه موقع دارای حقوقی همانند
دیگر اشخاص بالغ از جلّه جق حبات می شود که[ آن به مساله تشخص باد هی شود .دیگر اینکه بر
فرض انسائیت و تشخص اخلاقی جنین ۰ « در تعارش میان حقوق مادر و حقوق جنین کدامیک مقدم
پاست. به طور خاص حق عبات جلّین مقدم استاناً حق کنترل مادر بر بدثش 4۴
الف ) مساله تشخص جنین
استدلاى مخالفان لللقظودر مساله ى تشخص: جان تى نونين از مخالفان سقط جتتيقجنين استيلال
میکند؛ ۱
مقدمه اول: همیشه کشتن انسان بی كناة نادرست
مقدمّةادوم : جنین یک انساق بی گناه اطلت .
استدلال: پس کشتن و سقط جنین نادرست است .
مهم اثبات مقدمه دوم است. به عقیده ی نونین معیار انسانیت آبستن شدن از والدینی انسانی است و
جنین از همان زمان لقاح یک.موجو3 انسآنی است. بنابراین سقط او ازءآغاز. کشتن انسان پی گناه
محسوب می شود:
صفحه 7:
استدلال مواققان سقط در مسئله تشخص : ماری آنه ویرن معتقد است کهچنین شخص اخلاقی نیست و
حق حیات و مصونیت از قتل را ندارد. او می گوید قبول داریم که جنین انسان بیولوژیکی است ولی اين
باعث نمی شود که حق حیات دلشته باشد : تنها اشخاص اخلاقی دارای این حق هستند
ویرن شخصی را اخلاقی می داند که داری ویژگی های زیر باشند:
دارای شعور ُودن و قابلیتداشتن تجربیات و احسابنات آگاهانه
تعقل ( قوه ی حل مسایل پیچیده جدید)
فعالیت ارادی
قوه ی ارتباط و انتقال اطلاعات از طریق معائی و پیغام ها
خوداً گامی و ادراک نفس
۰۰۰۰
لازم نیست یک موجود همق این موارد را همزان داشته پاشد ولی هر تعداد از انا ا بیشتر داشته باشد
اطمینان به تشخص او بیشتر است. و اگر هبچکدام از موارد بالا را نداشته باشد مطمثن می شویم که او
شخص اخلاقی نیست .
صفحه 8:
هر موجودی که از نظر بیولوژیکی حیات داشته باشد. از حق حیات نیز برخوردار است گرچه خود اگاه
Gul حق نباشد و نتولند مطالبه کند. ما کشتن انسانهای بالغ را پخاطر زنده بودن آنها نادرست
میدانیم نه رشد روانشناختی و عقلانی آنها !.اگز شخص بالغفی حتی کمترین شعور و آگاهی از خود
تٌپاشته باشد و رشد روانی او به آندازه جنین چهارماهه باشد ما باز کشتن !و را ثأدرست میدانیم .
در یمن درکث سقط جنین . مساله این نیست که با جین حق حیات دارد يا نه » مساله
که ییا حق کشتلگنین را داريم با نه؟ ممکن است کسی قلثل باشد که pate وان" است.ها
«ارخولی ای ماو 82 روا ما در كشتن أو نيست .
صفحه 9:
ب) مساله اولویت حقوق زن یا جنین
بسیاری از افراد معتقدند کهساله تشخص اخلاقی مساله ی میم است و یمی توان عامل یگانه
ای برای تشخص اخلاق لرائه کرد بنابراین ET ge Be مساله سقط جنین را با دلایل دیگری حل
aus
۶
استدلال جودیث تامسون:
وی می گوید ما حتی اگر جنین را از زمان لقاح شخص بدانیم از ن دلیل نمی شود که سقط چایز
نیست » شکی نیست که زن حق تصمیم گیری دارد و سپس به بیان استدلال زیر می پردازد:
"روزی صبح از خولب بیدار می شویك ورمی بینید پشت به پشت یک نوازنده ی ویولون بر روی, تخت
بیمارستان هستید. اين ویولون نواز مشهور از بیماری مهلک.کلیه رنج می برد. جامعهردوستدلران
موسیقی با مطالعه تما گزارشات پزشکی مشاهده کردند که تنها شم از نوع خونقناسب با ویولون
نواز برخوردار هستید و می توانید به لو کمک کنید بنابراین شما را دزدیده و سیستم گردش خون
ویولون نواز رابه شما متطل کرده اند.قطع اتصال از شما موجب گشته شدناو خواهد شد. اما اگر ٩
ماه به شما متصل باشد بیماری آو بهو۹ بأقه و با سلامتی از اکتا کوآهد شد .*
صفحه 10:
خانم تامسون اشاره می کند که حق حیات داشتن به معنای حق کشتّه,نشدن نیست» بلکه
به معنای حق کشته نشدن ظالمانه و ناعادلانه است. ویولون نواز حق حیات دارد ولى شما
هم حق بر بدنتان دارید و با قطع اتصال ظلمی به او نکرده و او را ظالمانه نکشته اید
wt 802
صفحه 11:
ند تدای سین AY
فرانسيس بك وايت_ميكويد اشكال اول تامسون اين است كه جنين جزء بدن مادر نيست و حق
كنترل مادر بر بدن خوذ به معناى حق كنترل بو تجنين نيست. اشكال ادوم لي
مادر به طور طبیعی حقی بر ین مادر دارد بر خلاف ویولون نواز کهآهیچ حقی نداشت. لین ساختار
طبیعت است که رحم را محیط زیست و رشذ جنین قرار داده است.لذا لین حق جنین حق کنترل
بدن مادر را تحت الشعاع قرار می ذهد. ۲
| لت كه بجه در رحم
آقاع//بروج وگگتنیز در نقد تامسون میگهید ما بلید دو کته ر از هم تفکیک کنیم زیحفظ عبات و
گیات.
آنچه خانم تامسون مدعی نفی آن لست داشتن وظیفه حفظ حیات ویولون نولز یا جنین است.ما ملزم
به حفظ حبات دیگوان نیستیم اما اجازه سلمیحیات دیگران ,([ نیز تداریم. لین که مادرق کنترل بر
بدن خود داردباعث نمی شود که مجاز به سلب حیات از جنین باشد. ۸
صفحه 12:
آشار ادیان در مورد سقط
اسلام سقط جنین را بدوتالهرگونه دلیل 5 ضرورتی حیرام می دای و بر وجوٌ حفظ نفس و احترام
به حیات انسانی به دلیل مقام و منزلت والای انا نزد پروردگار تاکید دارد .
اکن LAS فلا خن رقم یم
gles كان خطأ كبيرأ؛ وز بكم تنكدستى فرزندان
لبود رويتشيد مابيم ته به اط و شما ejay
میبخشيم آری کشتن آنان همواره خطایی بزرگ
است1#يه ١؟ سوره مباركة#اسيراء
در ادیان مسیحیت 83077 030017 ١ اللتى وبودلة 7 10 0100 1992ل شدت مذمت
شده است.و هر كدام قوانين و مجازات هايى را براى اين عمل بیان داشته اند. *
صفحه 13:
در ایران ۳۸ درصد از حاملگی(ها توسطً زن. شوهر یا هر دوه تاخپاسته می/باشند. شیوع حاملگی
ناخواسته در نواحی مختلف ایران متفاوت است به طوری که حدود ۱۶ از حاملگی های ناخواسته در
ایران متجر به سقط میشوند.
۴ نون مجازات عمومی تنها موردی که سقط جنین از مجازات معاف است برای حفظ جان مادر
میباشد.
0۳۵۵ آیین نامه هیقت وزیران آزادی مطلق سقط جنین را حتی برای افراد مجرد پذیرفت
۸۱ برای بیماریهای مادری خاص و بای ۲۸مورد ناهنجاری چثینی اجازه سقط جنین داده شد.
۴ نماده واحده سقط جَتین درمانی به تصویب مجلس شورای لسلامی “a
مک
هج Do
ارد
صفحه 14:
ایط قانونی سقط جنین ۳
* سن بارداری ۱٩ هفتهً کمتر
رضایت زن
۷ وجود یکی از شوایط زیر
۱) وجود ناهنجاری اثبات شده چنین به طوری که
این ناهتجاری پس از تولد برای مادر سختی و
مشقت به alia داشته باشد.
۲) بیماریمادر در حدی که ادامة ازداری با تهدید
جانی مادر همراة باشد.
نو ای أز مجوز سقط جنين در موارذ جنيتى
از ماحب عكس وى خانم... فرزند.. معاينه به عمل أمد حسب
سونوكرافى ارئئه شدة تامبردة در حال حاضر ... شفته باردار اس
و حسب كزارش أمنبوسنتز ره شذة جنين مبتلا يه ....... فى
باشد. از آتجابی که تاهنجریفول موب حرخ ماد مد
جنين خواهد شد كه به تاييد سه تن از كارشناسأن نبز رسيا
cul لذا مجوز سقط جنبن نا قبل از پایان4ماهگی(19
از 1/۳ )در یک مرکز مجوز پرشکی, توسط متخصص
ga plo lag) Ub گرد.
صفحه 15:
فنیل کتوری آوری
تیروزینوس
سیستینوز
گاستروشزی
آمفولوسلٍ
هرنی دیافراگم
احرااه قح ۶
گرانولوماتوز مزمن
فوکو ملیا
سندرم پاتر
بيمارى قلبى كه نياز به
جراحی دارد:
ve
۳۴
۲۳۵
۲۶
۲۲
A
va
۳۱
۳۳
۳۳
سندرم وردنیک هافمن
بیماری دوشن
تیبلوئیدی 206269
سندرم داون
تریزومی ۱۳,۱۵,۱۸
بیماری موکویلی ساکاریدوز
آژنزی کلیه ها
کلیه پلی کیستیک
تالاسمی ماژور
هیدروپس
ستدرم قزياد كرية
۳
۳
sy
آنسفالی
هولوپروتسفالی
آگزنسفالی
ge
کرانیوسینوستوزیس
میلو منتگوسفال
Poss
آپلازی مخچه
SS
آرنولد کیاری تیپ ۲
ميلو انسفالوسل
15
صفحه 16:
۲ بیماری مادری مجوز
سایقه پارگی رحم در مارد خاص
5 شدید
۷ در موارد خاص
نارسایی کلیوی
هر نوع آنسفالوپانی
هر وضعيتى كه ادامه باردارى منجر به آز
رفتن یکی از اعضای حیاتی مادر كردد
الزامی است.
7
©
Nei PR OM
Aa
نع سرطان پیشرفته
سیروز کبدی
واریس مری پیشرفته
آسم شدید
هر نوع بیماری ریوی شدید
* تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی
صفحه 17:
در چه مواردی مجوز سقط جنین صادر نمی شود:
سن بارداری بالای ۱٩ هفته
حاملگی ناشی از تجاوزات جنسی
لبتلامادر به بیمازی های واگیر نظیر توکسوپلانتموز؛ سرخک. سرخجه: آبله مرغان
." الیگو هیدرامنیوس(در صورت عدم تشخیص ناهنجاری زمینه ای)
“” ناهنجارى هاى كوجك قابل درمان (Cleft lip) | club footy ats
." موزائيسم با درگیری سلولی کمتراز۱۵
در موارد چندقلوبی, که در آن فقط یکی از جنین ها ناهنجار باشد. سقط جنین سالم مجازثمی باشد.
ty Sas,
,* شیستیک هیگرومای منفرد
۲( لفزلیشبافته جنیندونشخیصةطمی:_اهنجلیی
7 افزایش آمونیاک یا کتون در مایع آمنیوتیک 3
صفحه 18:
a 1
سیر صدور مجوز سقط جنین ۱
. مراجعه مستفیم مادر بهاژشکی قانوني (فقط در مرکز استانها)
در دست داشتن مذارک هویتی معتبرمادز
دردست داشتن سونوگرافی جهت تعیین سن بارداری
يذ بت
A اگر ناهنجاری جنین با سونوگرافی به تأیید رسیده است داشتن حداقل ۲ سونوگرافی که یکی در یکی
از مراکز دانشگاهی انجام شده باشد ضروری است.
B اگر ناهنجاری جنین باآمنیوسنتزیا اکوکاردیوگوافی.به Abb ورسيده باشد فقط یک سونوگرافی جهت
تعیین سنبارداری کفایت می کند.
۴ خالتمادر جهت مجوز سقتچنین(در حال
حاضر رضایت پدر الزامی نیست)
۵ استعلام نظر متخطتتین در مورد خطر جلنی مادر در(صورت.
ادامه بارداری, یا اهنجاری جنین.
ع درصورت تایید لفط جيم ۱
میگردد.
صفحه 19:
پماده ۶۲۲ ق.م!. : هر کس عالمییا عامداً پواسطه ضرب و اثیت زن حامله؛ موچب سقط جنین وی شو
اوه بر پرداخت دیه يا قصاص حّْب مورد به.چپلس از یک تا سه سال محکوم خواهد شد.
مادم ۶۲۲ تا : هر کس به واسطه دادن ادویه یا وسایل دیگری موجب سقط جنین زن گردد به شش
ماه تا یکسال حبَِس محکوم خواهد شد. و اگر عاملاً و عامداً زن حامله ای را دلالت به استعمال لدویه یا
وسایل دیگری نماید که جنیِن وی سقط گردد به حبس از سه تا شش ماه محکوخخوآهد شد. مگر اینکه
تلبت شود لین اقدام برای حفظ حیات مادر می باشد و در هر مورد. حکم به يرداخت ديه مطابق مقررات
مربوط داده خواهد شد.
ماده ۶۲۴ ق.مل : اگر طبیب یا ماما یا دارو فروش ولشخاصی که به عنوان طبابت یامامایی یا دارو فروشی
اقدام می کنند وسايل سقط جنین را فراهم سازند ویامباشرت به اسقاط جنین تمایند به حبس از دو تا
پنج سال محکوم خواهند شد وحکم به پرداخت دیه مطابق مقررات مربوط صورت خواهد پذیرفت .
صفحه 20:
رفرنس
۱ آترک حسین . سقط جنین در فلسفه اخلاق .مجله اخلاق و ناریخ اخلاق پزشکی ۱۳۸۷
۲ عباسی محمود . حقوق جزای پزشکی ۱۳۸۹
. Sedgh G, Henshaw S . Induced abortion : rate and trends world wide.
Lancet2007
. Davis AN. Abortion In: Encyclopedia of Ethice . New York : routledge
publishing;2001
. Warren MA . on the moral and legal status of abortion .Ethice in
practice.Blackwell;1998
. Jarvis TJ.A defenge of abortion controversy. wadshorth publishing
company;1998
. Beckwith FJ . Arguments from bidily rights : wadshorth publishing
company;1998
. Brody B. Opposition to abortion a human rights approach . morality
controversise.
۱۳۹۲ احسانی مطلق محمد.رضا: مفتاح احمدرضااحق حیات در ادیان توحیدی.مجله الهیات تظبیقی A
رستمی سح عبدی فاطمه . بررسی تطبیقی قوانین سقط جنین در کشورهای جهان. فصلنامه تاریخپُزشکی ۳۹۲( ر ۰
۱۳۹۶ لا جانی سعید.,بزرسن.بزه سقط جنین در حقوق ایرانفصلنامه:علمی حقوقی ۱
صفحه 21: