صفحه 1:
صفحه 2:
ارائه درس تاسیسات مکانیکی و برقی
موضوع : چیلرهای هوا خنک
استاد : جناب آقای مهندس خانعلیپور
گرد آورنده برضا قاسمی دهچشمه
بهار ۱۴۰۰
صفحه 3:
چیلر هوا خنک یکی از انواع چیلرهای تراکمی و از اجزاء سیستم های تهویه مطبوع است که بمنظور
خنک کاری درون کمپرسور از لب استفاده نمی نملید و از هوا استفاده می کند . دمای آب خروجی از
چیلر اعم از هوا خنک , آبی . جنبی و یا تبخیری بین ۲ تا ۷ درجه سلسیوس می باشد . قیمت اولیه
چیلر تراکمی از قیمت چیلرهای جذبی کمتر ا ن در ادامه بدلیل اينکه از برق درون لین چیلرها
استفاده می شود هزینه راه اندازی چیلرهای جذبی از نمونه های تراکمی کمتر خواهد بود.
يكل تبريد تراكمى» سیستمی آشنا و بسیار قدیمی در صنایع تهویه مطبوع میباشد که در آن با تام
انرئی - عموما به شکل برق - گرما توسط مبرد از فضای سرد گرفته شده و به فضای گرمتر منتقل
مى كردد.
صفحه 4:
انواع چیلرها
یلرهای سرمایشی به دو دسته چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی تقسیم میشوند. شکل دیگر
یم بنبی:چیلرها پر انتاس شکل بن ماده مبرد است که به سه دسته آب خنک: هوا خنک
وتبخیری تقسیم بندی میشوند. چیلرهای تراکمی با استفاده از انرّی الکتریکی و چیلرهای جذبی با
استفاده از انرژی حرارتی باعث ایجاد برودت و سرما میشوند.
چیلر تراکمی بر اساس نوع کندانسور مورد استفاده درون سیستم به سه دسته هوا خنک ۰ لب خنک و
تبخیری قسیم میشود . نکته مهم اينکه چیلر لب در زمینه بازده و تاثیرات ز
محیطی نسبت به چیلر هوا خنک مزیت دارد ولی در برخی مناطق بدلیل کمبود لب انتفاده از چیار
هوایی اجباری می باشد.
صفحه 5:
صفحه 6:
چیلر تراکمی
در چیلرهای تراکمی گاز ابتدا توسط کمپرسور متراکم میگردد. لین گاز سپس به کندانسور وارد شده
توسط لب یا هواى محيط: خنک شده و به ملیع تبدیل میگردد لین ملیع با عبور از شیر انبساط یا لوله
موئین وارد خنک کننده (اواپراتور) میشود که در فشار کمتری قرار دارد لین کاهش فشار باعث تبخیر
ملیع گردیده و در تنيجه مایم سرد کننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر خود از محیط < ۵
باعث ایجاد برودت در موادی که با قسمت خنک کننده در ارتباطند میگردد. سپس گاز ناشی از تبخیر
Ae کمپرسور منتقل میشود. با عبور بخار با سرعت در یک مسیر هوای کندانسور مکیده میشود. خلاء
در کندانسور به علت تبدیل بخار به اب و اختلاف حجم بین بخار و اب ایجاد میگردد.
اجزا اصلی چیلرهای تراکمی عبارتند از : کمپوسور. اواپراتوره شیر انبساط و کندانسور. وظیفه کمپرسور
ایجاد نیروی محرکه درون دستگاه می باشد و وظیفه اواپراتور خنک کاری آب گرم وارد شده. وظیفه
کندانسور نیز انجام عمل میعان می باشد.
صفحه 7:
صفحه 8:
انواع چیلر تراکمی
بر اساس تحوه کار کمپرسوری که درون چیلرهای تراکمی استفاده شده اس چیلرهای تراکمی يفك
های زیر تقسیم بندی می شوند.
* چیلر تراکمی رفت و برگشتی
چیلرهای تراکمی با کمپرسور سانتریفیوژی
* چیلر تراکمی اسکرو
* چیلرهای تراکمی اسکرال |5۲0۱
صفحه 9:
اصول کار چیلر تراکمی
اصول کار چیلر تراکمی بدین شکل می باشد که سیال مبرد وارد لوله ها یابه اصطلاح تبخیر ۵ که
در داخل اتاق یا محلی که می خواهیم سرد کنیم می شود گرما از هوای اتاق به سیال مبرد داده می
شود و سیال در نتيجه گرفتن گرما تبخیر می شود و در عوض درجه حرارت اتاق پایین می آید و دارای
شرایط زیر باشد:
* دمای آب رفت برج خنک کن بایستی ۲۸ درجه سانتیگراد باشد .
دمای آب برگشت برج خنک کن بایستی ۵ درجه سانتیگراد با رفت اختلاف داشته باشد .
فشار كاز فریون در مکش چیار تراکمی بایستی ۴۵ تا ۷۵ پیاسآی ورانش ۲۰۰ تا ۲۶۰ پیاسآی باشد
با کندانسور آبی.
1 ور ابی:
هنگامی که میخواهیم گاز تزریق کنیم بایستی شیر سرویس آن را ببندیم .
صفحه 10:
اصول کار چیلر تراکمی
* در حالت کارکرد چیلر تمامی شیرهای آن بایستی باز باشد. مکش - رانش - مایع
برای روشن کردن چیلر ابتدا فن برج سپس پمپ فن کوثل و بعد از آن پمپ برج را روشن میکنیم.
*_برای وکیوم کردن چیلر بایستی چیلر خاموش باشد .
برای روغن زدن هم بایستس دستگاه خاموش باشد.
* فشار روغن حداقل ۲۰ ۳51 بیشتر از درجه فشار مکش باشد.
۴ سطح شیشه نشان دهنده مایع مبرد بايد صاف و بدون حالت کف زدگی باشد .
۴ روغن داخل کمپرسور حدود ۱/۲ سطح شيشه روغن نما باشد و اگر از ۱/۴ سطح شیشه کمتر با
روغن لازم را تامين كنيد .
صفحه 11:
اصول کار چیلر تراکمی
مقدار اسید برای هر ظرفیت چیلر معادل ۱/۵ کیلوگرم پيشنهاد می شود
از گیج قرمز برای فشار زیاد و تست ازت استفاده می شود
از گیج آبی (يا سبز) برای فشار کم و وکیوم کردن دستگاه چیلر استفاده میشود
در کنار دریا فشار وکیوم بایستس ۱.۲۹ اینچ جیوه باشد و در تهران ۲۷ اینچ جیوه
صفحه 12:
در چیلرهای جنذبی برخلاف چیلرهای تراکمی از جذب کننده (050۲/06۲( و مولد حرارتی (زنراتور)
بجای کمپرسور استفاده میگردد.
عمومیترین خنک کننده در چیلرهای جذبی سیستم برمید لیتیم (لیتیوم برملید) است. در لين سیستم.
در قسمت جذب کننده؛ بخار آب توسط لیتیوم برملید غلیظ جذب شده و در ة لد خرازتی: :ات
بر اثر حرارت تبدیل به بخار میشود. بخار آب در کندانسور که دارای فشار ۱/۰ اتمسفر است به حالت
ملیع در میآیذ و سپس در خنک کننده که تحت قشار ۰۱/۰ اثمسفر دوباره به بخار تبدیل میگردد و
آب برای اینکه تبخیر گردد گرمای نهان خود راز محیط خنک کننده میگیرد و باعث ایجاد برودت
میگردد سپس بخار آب ایجاد شده در خنک کننده به جذب کننده منتقل میگردد و دوباره لین چرخه
تکرار میشود.
صفحه 13:
انواع چیلر جذبی
چلیرهای جذبی به دو گروه تک اثره و دو اثره تقسیم می شود :
(Single effect) o 51.5 o> be *
که خود به سه دسته چیلرهای تک اثره با تغذیه بخار تک اثره با تغذیه آب داغ (دمای بالای ۱۰۰ درجه
سانتیگراد) و تک اثره با تغذیه آب گرم (دمای زیر ۱۰۰ درجه سانتیگراد) تقسیم میشوند که نحوه کا
آنها مشابه بوده و همگی دارای حداقل یک مولد حرارتی میباشند .
" جيلر جذبى دواثره (# ©6166 عاطناهط)
که به دو دسته دو اثره با تغذیه بخار و دو اثره با شعله مستقیم طبقهبندی میشوند. این چیلرهاء جز
نسل جدید چیلرهای جذبی بوذه و دارای سیکل تبرید کاملتری نسبت به چیلرهای جذبی تک اثره
است.
صفحه 14:
ضریب عملکرد چیلهای جذبی و چیلهای تراکمی
۴ ضریب عملکرد چیلرهای جنبی تک اثره بین ۰۶ الی ۰۸ است.
* ضریب عملکرد چیلرهای جذبی دو اثره ۱ است.
* ضریب عملکرد چیلرهای تراکمی بین ۲ تا seul
در جيلر هاى جذبى انرذى ورودى كاز ميباشد كه 008) لن بر اساس ن محاسيه مى شود ولى در
جيلرهاى تراكمى انرذى ورودى لن برق است كه در اين صورت نمى Gal COP als دو را با هم
مقایسه کرد. با توجه به تولید برق با استفاده از گاز و افت ۷۰ درصدی شبکه انتقال برق و راندمان ۱۸ تا
۰ درصدی نیروگاه ها 26(۳) چیلر های تراکمی بر اساس گاز ورودی تقریبا برابر ۱ می باشد که از
چیلر جذبی کمتر است:
صفحه 15:
چیلر تراکمی هوا خنک
چیلرهای تراکمی به دو سته چیلر هوا خنک و لب خنک تقسیم بندی می شود به صورتی که روش
کارکرد و قطعات آنها ببتیار شبیه به: هم هستند ولی با لین تفاوت که در چیلر تراکمی هوا ختک؛
کندانسور سیستم از نوع هوا خنک بوده و با هوای محیط که توسط فن هایی که بالای چیلر هستند
ک کاری صورت میگیرد ولی در چیلرهای آب < انسور با استفاده از لب خنک می شود که
لين لنب در يريج شنده خنک کاری می:شود:به چیلر:های تراگهمی: هو خنک:» چیلر: هوا غنکیا
جيلر هوايى نيز كفته مى شود .
صفحه 16:
چیلر تراکمی هوا خنک
چیلرهای هواخنک یکی از مناسب ترین دستگاه های سرمایش برای مصارف مسکونی ۰ تجاری » اداری ۰
صنعتی ۰ ورزشی و ... می باشد . از چیلر هوایی در مناطقی که مشکل تامین آب دارد و یا هزینه آب
رسانی بالا است مقرون به صرفه می باشد.
به طور کلی چیلرهای تراکمی بر اساس سیستم خنک شوندگی (کندانسور) بر ۲ نوع تقسیم بندی می
شوند (آب خنک و هواخنک) و بر اساس نوع کمپرسور بر ۴ نوع (اسكرو اسکرال ۰ پیستونی ۰
سانتریفیوژی)
صفحه 17:
صفحه 18:
اصول کار جيلر هوا خنک
* اصول کار چیلر هوا خنک اینگونه است که آب را در یک مدار بسته سرد کرده و به یونیت های
داخل ساختمان مانند فن کویل و هوا ساز منتقل میکند . آب سر در لوله های فن کویل و هوا ساز
جريان بيدا كرده و یک فن با دمیدن هوا به لوله ها دمای هوای محیط را کاهش میدهد و آب گرم
شده دوباره به سیستم برای خنک کاری مجدد بر میگردد .
صفحه 19:
انواع چیلر بر اساس سیستم خنک شوندگی
۴ کندالسور آبی یعنی نیازمند به برج خنک کننده
* کندانسور هوایی یعنی بی نیاز به آب
صفحه 20:
انواع کمپرسورهای چیلر هوا خنک
کمپرسور اسکرال (حلزوفی) : در لين نوع کمپرسور ها مبرد بين دو چرخ دنده حلزونی که یکی
متحزک و دیگری ثابت است متراکم شده و خارج می شود:.
* کمپرسور اسکرو (مارپیج) : در لين نوع کمپرسورها مبرد بین دو چرخ دنده که به صورت مارپیچ
است متراکم میشود
کمپرسور پیستونی (رفت و برگشتی) : یک کمپرسور پیستونی همزمان با رفت و برگشت ۰ عمل
مکش و دهش را نیز انجام میدهد که باعث متراکم شدن گاز مبرد شده و حرکت پیستون از طریق
OS > دوار موتور و به کمک یک میل لنگ انجام میگیرد.
صفحه 21:
انواع کمپرسورهای چیلر هوا خنک
* کمپرسور سانتیریفیوژی : کمپرسور گریز از مرکز با استفاده از افزایش انریٍی جنبشی گاز خنک
مبرد » به کمک پرههای دوار . فشار و دمای گاز را بالا برده و متراکم میکند. گاز به داخل محفظه
مکیده شده و پرهه كاز را مجبور به چرخش با سرعت بالا میکند. در نهایت گازی که بیشترین
سرعت را دارد از یک دیفیوزر عبور می کند و در آن حجم گاز افزایش و سرعتش کاسته میشود. در
این فرآیند انرئُی جنبشی گاز در فشار پایین و بالاه به سرعت پایین و فشار بالا مبدل
میشود. با افزلیش سرعت دورلنی پره. فشار نهلیی نیز دچار افزلیش می شود در کمپرسور گریز از
مرکز. تمام فرایند مکش . تراکم و تخلیه به طور همزمان و مداوم اتفاق می افتد.
صفحه 22:
کمپرسور اسکرال (حلزونی)
صفحه 23:
کمپرسور اسکرو (ماربیج)
صفحه 24:
کمپرسور پیستونی (رفت و برگشتی)
صفحه 25:
صفحه 26:
مزایای چیلر تراکمی هوا خنک
* چیلر هوا خنک نیازی به برج خنک کننده ندارد
حذف هزینه های مربوط به لوله کشی کندانسور آبی
* امکان نصب کنترلر برای سیستم و کنترل از راه دور
* چیلرهای هوا خنک آب کمتری مصرف میکند
مناسب برای آب و هوای گرم و خشک ایران
* این نوع چیلرها نیازی به فضا بسته ندارد و در محیط باز قرار میگیرند
صفحه 27:
مزایای چیلر تراکمی هوا خنک
* هزینه نگهداری کمی به خریدار تحمیل می نمایند
* عدم يخ زدكى هوا
۴ عدم ایجاد و بستن رسوب درون سیستم بدلیل عدم استفاده از آب و در
چیلر هواخنک.
تیجه عمر دو یا سه برابری
صفحه 28:
معایب چیلر تراکمی هوا خنک
* چیلر آب خنک معمولا ارزانتر از چیلر های هوا خنک هستند در حقیقت هزینه اولیه ز
هواخنک بسیاری از کارفرمایان را از انتخاب این نوع سیستم خنک کننده باز می دارد .
* چیلر آب خنک کارآمد تر هستند به ابن مفهوم که فدرت خنک کنندگی آب از هوا بیشتر است .
* مشکل در فراهم کردن هوای تازه نیز یکی از معایب چیلرهای هوایی می باشد .
نویز و صدایی که بدلیل مکیدن هوا در چیلر هوا خنک ایجاد مى شود بعضا آزار دهنده است .
* با توجه به اينکه بدنه چیلرهواخنک در محیط سر باز بلید نصب شود بدن هدستگاه عمری کمتری
نسبت به نمونه های آب خنک دارد چرا که باران و نور خورشدی باعث فرسودگی زود هنگام این
تم ها نسبت به چیلر تراکمی لب خنک که در موتورخلنه و محیط امن نصب می گردد. خوا
صفحه 29:
چیلرهای تراکمی هواخنک با کمپرسور اسکرو
چیلرهای نوع 96۳61۷ را بایستی نسل جدید چیلرهای تراکمی به حساب آورد.
تکنولوژی ساخت و نوع خاص کمپرسورهای این دستگاهها که از نوع مارپیچی میباشند. امکانات ویژهای
را نسبت به چیلرهای تراکمی نوع معمولی به وجود آورده است.
کنترل ظرفیت یا همان مکانیزم بیبار کننده (1(]۱۱۵306۲) که توسط فشار روغن فعال میشود . به
نظور کاهش بار در حین راهاندازی و کنترل ظرفیت در حین کاربری به صورت کاملا متناسب با میزان
تبرید مورد تفاده میشود که این امر سبب عمر بسیار طولانیتر دستگاه و راندمان بینظیر آن
نسبت به سایر سیستمها شده و هزینه انریُی ۰ تعمیر و نگهداری را کاهش چشمگیری میدهد . بیبار
کردن کمپرسور متناسب با کاهش بار سیستم نه تنها سبب کاهش توان ورودی به کمپرسور میگردد.
بلکه تتشهای وارده به موتور و کمپرسور را که در لثر تعداد دفعات روشن - خاموش شدن به وجود
میآید نیز کاهش میدهد در نتیجه نیاز به تعمیرات به حداقل خواهد رسید.
صفحه 30:
صفحه 31:
ویژگیها و مزایای چیلر تراکمی اسکرو نسل جدید
ناب زیست
دارای ظرفیتهای ۲۴ تا ۳۳۰ تن تبرید
۱یا ۲ کمپرسور نیمه بسته (6۲۳6/6 [6610) از نوع اسکرو
کندانسور با راندمان بالا و دارای فن با کوپل مستقیم
اوايراتور از نوع يوسته-لوله
سیستم کنترل میکروپروسسوری
چیلرهای تراکمی هواخنک با کمپرسور رفت و برگشتی
صفحه 32:
ویژگیها و مزایای چیلر تراکمی اسکرو نسل جدید
ناب زیست
* دارای ظرفیتهای ۱۴ تا ۱۱۸ تن تبرید
* ۱یا ۲ کمپرسور نیمه بسته (۵۲۳06[6 666۳۳ از نوع رفت و برگشتی
* کندانسور با راندمان بالا و دارای فن با کوپل مستقیم
اواپراتور از نوع پوسته وله
سیستم کنترل میکروپروسسوری
صفحه 33:
صفحه 34:
قیمت چیلر هوا خنک
پارامترهای تاثیر گذار بر قيمت چیلر هوایی عبارتند از :
* ظرفیت چیلر: هر مقدار ظرفیت دستگاه بالاتر رود قیمت چیلر هواخنک نیز بالاتر خواهد رفت)
* کمپرسور دستگاه :با توجه به مزلیا و معلیب هر یک از انواع کمپرسور و کشور تولید کننده اعم از
چینی و یا اروپا و آمریکایی بودن کمپرسور قیمت چیلر هوا خنک تغییر می یاب
۴ نوع كاز مبرد درون دستگاه از 8410 ,8407 ٩22, در قیمت چیلر هوایی تاثیر خواهند
گذاشت.
صفحه 35: