صفحه 1:
استاد گرامی:
دکتر نصر آزادانی
دانشجو:
محمدمهدی مداح
AY EY ATTY.
سال تحصیلی ۸۵-۸۴
صفحه 2:
یف کامپوزیت و مختصری در مورد آن
-تعریف کامپوزیت
تقسیم بندی مواد کامپوزیت
نقاط قوت کامپوزیتها
مهمترين موارد کاربردکامپوزیت.
مصرف سراته مواد كاميوزيتى در كشور
آشنایی با چند پروژه کامپوزیتی درایران
فصل ۲ - آشنایی با تکنولوژی پالتروژن وبرخی از مهمترین الا
- پالتروژن -بکی از سربعترین و مهمترین روشهای تولید محصولات کامپوزیتی
تکنولوژی پالتروژن
وکامپوزیت ها
در ایران
۲-۵ -کامپوزیت ۳10۳
فصل ۲ - معرفی کاربردهای کامپوزیت در صنایع ساختمانی و ریلی
۳-۱ -کاربردکامپوزیت ها در صنعت حمل ونقل ریلی
-کاربردکامپوزیت ها در ساخت تراورس
-استفاده از امپوزیتها در صنعت حمل نقل ریلی کشور هند
۳-۲ - رواج کاربرد کامپوزیت در پل سازی
-کاربردکامپوزیت در صنعت ساختمان
منابع ومآخن
صفحه 3:
مقدمه:
با پیشرفت علم و تکنولوژی مصالح ساختمانی نیز تحول چشمگیری پیدا کرده اند بطوریکه در جهان توسعه
یافتهامروز کمتر از مصالح سنتی استفاده ميشود.
یکی از علومی که به این پیشرفت کمک شایانی کرده است علم متالوژی است که با پیشرفت سریع خود
هر روزه مصالح جدیدرابا کیفیت و رفتار بسیار بهتر ومفیدتر ارائه ميكند.
کامپوزیت ها که از مصالح جدید و به روز به شمار میروند ازاین دسته هستند. اين دسته از مصالح با تنوع
فراوان وکاربردهای رو به افزایش خود سهم بسیاری در پیشرفت وتوسعه صنعت ایفا ميکنند.
در این تحقیق پس از بیان تعریفی کلی از کامپوزیت ومهمترین خصوصیات وکاربردهای لن در فصل اول »در
موردپالتروژن بعنوان یکی از مهمترین تکنولوژی های تولید کامپوزیت ونیز برخى از انواع اليافهاوكامبوزيتها
در فصل دوم بحث شده است. در فصل سوم نیز به گوشه ای از کاربردهای وسیع لین نوع مواد درصنایع
حمل ونقل ریلی وصنایع ساختمانی اشاره گردیده است.
محمدمهدی مداح
دانشجوی مهندس خط وسازه های ریلی
دانشگاه علم وصنعت ايران
صفحه 4:
و مختصری در مورد آ
کامپوزیتها (مواد چند سازه ای یا کاهگل های عصر جدید )رده ای از مواد پیشرفته هستند که در آنها از ترکیب
موادساده به منظور ایجاد موادی جدید با خواص مکانیکی و فیزیکی برتر استفاده شده است.اجزای تشکیل دهنده
ویژگی خود را حفظ کرده در یکدیگر حل نشده و با هم ممزوج نمی شونداستفاده از اين مواد در طول تاريخ نیز
مرسوم بوده است از اولین کامپوزیتها یا همان چندسازههای ساخت بشر میتوان به كاه گل وآجرهای گلی که در
ساخت آنها از تقویت کننده کاه استفاده می شده است اشاره کرد.هنگامی که لین دو باهم مخلوط بشوند در نهلیت
آجرپخته بدست می آید که بسیار ماندگار تر و مقاوم تر از هر دو ماده اولیه يعنى كل و کاه استقایقهایی که
سرخپوستها با قیر و بامبو میساختند و تنورهایی که از گل ۰ پودر شيشه و پشم یز ساخته میشدند و در نواحی
مختلف کشورمان یافت شده است.نیز از کامپوزیتهای نخستین هستند. بسیاری از نیازهای صنعتی صنایعی مانتد
صنایع فضایی . راکتورسازی . الکترونیکی و غیره نمیتولند یا استفاده از مواد معمولی شناخته شده . برآورده شود.
اما قسمتی از آسن نیازها؛ میتواند با استفاده از چندسازهها یا کامپوزیتها برآورده گردد.
۱-۱-تعریف کامپوزیت
معمولا یک ماده کامپوزیت را به صورت یک مخلوط فیزیکی در مقیاس ماکروسکوپیک ازدو یا چند ماده
تعریف میکنند که لین مواد خصوصیات فیزیکی و شیمیلیی خودرا حفظ کرده و مرز مشخصی رابا یکدیگر تشکیل
ميدهند.لين مخلوط در مجموع وبا توجه به برضی معیارها خواص بهتری از هریک از اجزای تشکیل دهنده خودرا
دارا میباشد.در کا عموما دو ناحیه متمایز وجود دارد.
۱- فاز پیوسته (ماتریس)
در بیک کامپوزیت به طور کلی الیافعضو بار پثیر اصلی سازه هستند در حالیکه مانریس آنها رادر محل وآرایش
مطلوب نگاهداشته وبعنوان یک محیط منتقل کننده بار بین الیاف عمل میکندبه علاوه آنهاراز صدمات محیطی
دراتربالارفتن دما ورطوبت حفظ میکند.
صفحه 5:
۲-۱- تقسیم بندی مواد کامپوزیت
۲)کامپوزیتهای زمینه سرامیکی ( 0386 )
ن دسته کامپوزیت هستند و بیش از ٩۰ درصد مصرف
جهانن کانپوویت:را یه خود اختصامن,داده اد
۳-۱-نقاط قوت کامپوزیتها
*وزن کم اين مواد در عين بالا بودن نسبت مقاومت به وزن آنها (حتى نا 18 برابر برخی از فولادها
" مقاومت بالا نسبت به خوردكى.
*وجود روش های مختلف ساخت و امکان تولید اشکال پیچیده و متنوع
۴-۱-مهمترین موارد کاربرد کامپوزیت
سابقه استفاده از کامپوزیتهای پیشرفته به دهه ۱۹۴۰ باز میگردد. در آن زمان ارتشهای آمریکا و شوروی سایق
در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر « موفق به ساخت کامپوزیت پایه پلیمری لیاف بور - رزین اپوکسی برای استفاده
در صنعت هوا فضا شدند. ۲۰ تا ۳۰ سال پس از آن » کامپوزیتهای پایه پلیمری بطور گستردهای به سوی صنایم
شهری از جمله ساختمان و حمل و نقل روی آوردند. بطور مثال امروزه خودروهایبی ساخته میشود که تمامً
كامبوزيتى هستند. استفاده از كامبوزيتها در لين كاربرد به علت ویژگیهایی چون وزن کمتر . در
كمتر و عمر طولانى تر آنهاست.
مواد کامپوزیت تقویت شده با لیاف «ترکیبی از مقاومت كششى ومدول بهتر نسبت به مواد فلزى را دارند وبعلت
پایین بودن وزن مخصوص نسبت به وزن (مقاومت کششی ویچّه) نسبت مدول به وزن (مدول ویژه» مواد
کامپوزیت به طور مشخص بهتراز موادفلزی هستند ودر یسیاری از كاربردهليى كه كافش وزن سازه از اهمیت
برخوردار است میتواندد جایگزین فلزات شوند.
صفحه 6:
با توجه به پایداری بسیارزیاد کامپوزیتهای پایه پلیمری و مقاوست بسیار خوب آنها در محیطهای خورنده.
این کامپوزیتها. کاربردهای وسیعی در صنایع دریلیی پیدا کردهاند که از تن جمله میتوان به ساخت بدنه
قايقها و کشتیها و تاسیسات فراساحلی اشا
صرفهجویی اقتصادی داشته است که علت اصلی God مربوط به پایداری این مواد است. صنعت ساختمان
وصنایع مرتبط بان پرمصرفترین صنعت برای مواد کامپوزیتی است که در فصل ۲یا برخی از آنها بیشتر
آشنا ساخت پره های توربین بادی و پره های هلی کویتر وپوشش رادار هواييماز
كاربردهاى كاميوزيت در صنعت هوافضا استاين مواددرصنعت نفت وكاز نيزيه منظور ترميم وتقويت سازه
های فرسوده و ترمیم لوله های فرسوده نفت و گاز . عايق توربين به كار ميروند.(كامبوزيت ها با توجه به
ساختار شبکه ای و طیلی ای که دارند گرما را فقط در جهت طولی منتقل می کنند ونه عرضی بنا بر این به
عنوان عایق گرما برای دیواره توربین ها مناسب می باشند. - نقل قول از دكتر مظاهرى رئيس كروه
آیرودینامیک وپیشرانش دانشکده هو خضای شریفه)
داشت. استفاده از کامپوزیتها در ایسن صنعت. حدود 1۶۰
ساخت بدنه هواپ
۵-۱-مصرف سرانه مواد کامپوزیتی در کشور
مصرف سرانه مواد کامپوزیتی در کشور یک دهم سرانه مصرف در کشورهای پیشرفته است و سالانه بیش از۶
میلیون تن مواد کامپوزیتی به ارزش ۱۳۵ میلیارد دلار در صنایع مختلف جهان مصرف میشود. به گفته دکتر
مهرداد شکریه : ریس موسسه کامپوزیت ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علسم و صنعت:" سرانه
مصرفکامپوزیت در کشورهای پیشرفته جهان ۲کیلوگرم است در حالی که این سرانه در کشور ماتنها
۲/۰کیلوگرم است ولى درعين حال ايران از نظر سرانه مصرف مواد کامپوزیتی. همرده کشورهای آسیایی قرار
دارد. علت پایین بودن سرانه مصرف مواد کامپوزیتی در این قاره وسعت این قاره و نیز وجود کشورهای فقیردر
این منطقه است.در عين حال کشور ژاپن با سرانه ۵/۴ کیلوگرم در سال به عنوان نمونهای از یک کشورآسیایی
شرفته با مصرف سرانه مواد کامپوزیتی است*
صفحه 7:
۶-۱-آشنایی با چند پروژه کامپوزیتی درایران
*گروه کامپوزیت و چسب -پژوهشگاهپلیمروپتروشیمی ایران .
*ساخت هواپیمای ۴ نفره تمام کامپوزیت فجر ۳ در شرکت هواپیمایی فجر.
*مقاوم سازی پالایشگاه نفت آبادان, پل تقاطع اتوبان شهید همت و اتوبان
آهن در استان یزد.
*مقاوم سازی سطح خارجی بتون با استفاده از مواد کامپوزیتی (اين طرح توسط موسسه کامپوزیت ایران به
عنوان اختراع به ثبت رسیده است. به گفته دکتر مهرداد شکریه رئیس موسسه کامپوزیت ایران . در اين روش
لايههايى از الیاف شيشه یا کربن به ضخامت ۳/۰ میلیمتر با استفاده از یک رزین مثل اپوکسی روی ساژه بتونی
کشیده میشود و به اين ترتیب میزان مقاومت بتون ۴ برایر خواهد شد)
خ فضل الّه نوری و نیز دو پل راه
صفحه 8:
فصل ۲ - آشنایی با تکنولوژی پالتروژن وبرخی از مهمترین الیاف وکامپوزیت ها :
۱-۲- پالتروژن-یکی از سریعترین و مهمترین روشهای تولید محصولات کامپوزیتی
۱-۱-۲-تکنولوژی پالتروژن
پالتروژن از جمله روشهای سریع تولید کامپوزیتهای تقویتشده با الیاف پیوسته میباشد که به کمک آن
میتوانانواع پروفیل کامپوزیتی با مقطع ثابت را با سرعت بالا تولید نمود. این روش اولین بار در سال ۱۹۵۱
Say گرفته شد. محصولات تولیدی به اين روش داراى استحكام بالا, وزن كم و عمر طولانى بهويزه در
محيطهاى شيميايى مىباشند. در اين فرايند, الياف ييوسته به صورت الياف بلند, بارجة بافته شده و بارجة الياف
كوتاه از داخل حمام حاوى رزين عبور كرده و آغشته به رزين مىشود. بس از خروج از حمام, الياف به قالبى كرم
هدلیت شده و در داخل قللب محصول شکل نهلیی را بهخود میگیرد. عملیات سختشدن و پخت نیز در داخل
قالب صورت مى بذيرد.بس از خروج از قالب, محصول پیوسته سرد شده و با طول مورد نظر برش مىخورد. به ين
ترتيب محصول نهايى بدون نيازبه انجام عمليات ديكرى آماده عرضه به بازار مىباشد. قللب مورد استفاده معمولاً
فولادی و دارای طول ۳۰ الی ۱۵۵ سانتیمتر است.
۲-۱-۲ -مزیت ها
پروفیلهای تولیدی متعارف, معمولاً در طولهای ۲۵ میلیمتر تا ۵,۳ متر تهیه میشوند. سرعت تولید در
اینفرایند ۲ للی ۳۰ متر در ساعت است که به شکل محصول و رزین مورد استفاده بستگی دارد. معمولاً دراین
فرایند ارزینهای بلىاسترو ابوكسى و الياف شيشه, كربن, آراميد و پلیتین استفاده میگردد. محصولات این
روش دارای نسبت استحکام به وزن بالا . مقاوست خوردگی و پایداری ایعادی خوب می باشند و از مقاومت
الكتريكى بالا برخوردارند. از محصولانى كه با اين روش توليد مىشود مىتوان انواع الوار, ناودانهاء قابهار
فترهاى خودرورجوب ها ى ماهىكيرىتيرآهن,دستدهاى جكش, تيرك جادرجوب كلف. جوب اسكى, راكت
تنيس و ديكرشكلها ى بروفيلى رانام يرد.
صفحه 9:
تولید قطعلتی بامقاطع پیچیده به صورت پیوسته و پیدرپی از ویژگی های منحصر بهفرد کامپوزیتها است.
تنها با تعویض قالب مناسب میتوان مقطع دلخواه را ساخت. درصد وزن الیاف به کل وزن محصول در این
نوع فرایند نسیت به سایرروشهای تولید موادمرکب بالاتر می باشدوبه همین دلیل روش پالترویین برای تولید
قطعاتی با استحکام طولی بالا به کار میرود.
محصولات تولیدی بهوسيلة روش پالترژین در برابر مواد شیمیایبی مقاومت بیشتری ازخود نشان
میدهندویکی آزموارد استفاده این محصول در محیطهای اسیدیو بازی با 31 بالا میباشد, بعلت فرآیند
پیوستهای که در تولید قطعات بروش پالتروئن به کارگرقته میشود. قطعات تولیدی محدودیت طولی
اندارند. بالا بودن سرعت و استفاده از تجهيزات ساده و ارزان و وابستگی کم به نیروی انسانی سبب پایین
آمدن
براساس آمارهاى موجود توسعة فرآيندهاى توليد كاميوزيت در مناطق مختلف دنيا الكوى واحدى را دنبال
نم ىكند. به عنوان مثال در ايالات متحده به علت شرايط خاص لن سرزمين و نيازيه سازههاى دريابى در
بسیاری از نقاط این کشور, فرآیند پالتروین به شدت مورد توجه قرار گرفته است. لین استقبال در اروپا
شدت کمتری دارد.
,در تولید محصول نسبت به سایر روش های ساخت مواد مرکب شده است.
صفحه 10:
در اروپای غربی لین بازار در بین سالهای ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۰۰با ۴۷ درصد افزلیش به ۳۲۰۰ تن رسیده |
لین بازار شامل صنایع الکتریکی ۳۲درصد ساختمان ۱۷ درصد , حمل و نقل ۱۵ درصد , محصولات مقاوم به
خوردگی ۱۷ درصد , محصولات مصرفی ۷ درصد و سایر موارد ۱۷ درصد آست و پیوسته جایگاه خود را در
صنایع مختلف اروپا گسترش میدهد.
۳-۱-۲-معایب
با اين همه استفاده از روش پالتروژن کاستیهایی دارد که سیب محدود شدن کستره کاربرد آن
همانكونه كه ذكر شد در روش بالتروزن از يك كالب با مقطع خروجى ثايت براى شكل دهى 3
میشود و امکان تولید قطعاتی که مقاطع متفاوت دارند وجود ندارد. بايين بودن مقاومت برشى محصولات
تولیدی از دیگر نقاط ضعف محصولات تولید شده با این روش محسوب میشوند. همچنین این محصولات در
مقایل عملیات سوراخکاری نسیتاً ضعیف میباشند.
۴-۱-۳-پالتروژن در ایران
در کشور ما با توجه به خورندگی خاکها و شرایط بد اقلیمی بسیاری از مناطق کشور استفاده از محصولات
بالتروزنى مى تواند در صنعت ساختمان و صنايع دريايى و حمل ونقل كاربرد فراوانى داشته باشد. بروفيلهاى
پالتروژنی در کارخانجات تولید تجهیزات انتقال نیرو و صنایع الکتریکی کشور ما نیز مورد استفاده واقع میشوند
و هم اکنون شرکتهای متعددی مصرفکنندة این پروفیلها در ابعاد و طولهای مختلف میباشند. امروزه
درصد عمدة نیازبزار داخل از ریق واردات محصولات خارجی تأمین میگردد و حجم اندکی از آن نیز در
داخل کشور تولید میشود. در سالهای اخیر در کشور ما نیز چندین موسسه و شرکت. فعالیتهایی را جهت
کسب و گسترش این قناوری آغاز نمودهاند و گامهای مناسبی را در این راستا برداشتهاند از آن جمله میتوان
به "پژوهشگاه پلیمر ایران " و شرکت "دلتاتک" در زنجان اشاره نمود.
صفحه 11:
۲-۲-الیاف شیشه(فایبرگلاس ها):
ساختمان و اندزه این الیاف شیشهها بسیار متفیر است. کوچکترین آنها پوسیله چشم غیر مسلح دیده
نمىشود و بسيار ريز هستند. اندازههاى كمى بزركشر از آمن ذراتی هستند که در کارخانجات ساخت
فرآوردههای لیاف شیشهها به کمک هو نقل و انتقال يافته و سبب شوزش پوست و بینی و گلو میشود.
الیاف شیشه متداولترین الیاف مصرفی کامپوزیتها در دنیا و ایران است که متاسفانه در ایران ساخته
نمیشود. انواع الیاف شیشه عبارتند از انواع 5 ۰ ۶ ۰ و کوارتز. ترکیب الیاف شيشه نوع LE
الکتریکی . از جنس آلومینویور و سیلیکات کلسیم بوده و دارای مقاومت ویژهالکتریکی بالایی است.
الیاف شيشه نوع 5. تقریبً ۴۰ درصد استحکام بیشتری نسبت به الیاف شیشه نوع 8 دارند. الياف شيشه
نوع © يا الياف شيشه شيميايى ٠ دارای ترکیب بور و سیلیکات کربنات دو سود بوده و نسبت به دو مورد
قبل پایداری شیمیایی بیشتری بخصوص در محیطهای اسیدی دارد. لیاف شیشه کوارتز ؛ بیشتر در
مواردی که خاصیت دیالکتریک پایین نیاز باشد. مانشد پوشش آنتنها و یا رادارهای هواپیما استفاده
میشوند. ۱
سبکی . سهولت شكلدهى ؛ مقاومت در برار خوردگی و قابلیت آببندی . از ویژگیهای کامپوزیتهایی
است که در صنعت ساختمان بکار میرود. فایبرگلاس یا الیاف شیشه که پرکاربردترین کامپوزیتها
هستند. فیبرها یا لیاف ساخت بشر است که در آلن . ماده تشکیل دهنده فیبر . شيشه است. الیاف
شیشهها . موارد استفادههای فراولنی از جمله در ساخت بدنه خودروها و قایقهای تندرو و مسایقهای . كلاه
ایمنی موتورسواران . عايقكارى ساختمانها و كورهها و يخجالها و ... دارتد.
صفحه 12:
۳-۲-الباف كزين |
از جمله خصوصیات آن ماهیت غبر ایزو
تروییک مدول كششى بالاء سختى بالاء مقاومت
كششى بالا. قابليت هدايت الكتريكى. ضريب
أبساط رازن پاین:مقاوتتخننتگی زیاد تقوم
دربرار خوردگی» پایداری در دماهای بلا تا ۱۹۰۰
من باشدد
این نوغ الیاف کاربردهای بسیار ژیادی در
صنایع مختلف بالاخص سلخت موادى با كارابى
بألا دارند. دربينالياف ساخت بشرءكه درتوليد آنها
.سعى فراوانى در تقليد از نمونههاى طبيعى انجام
گرفتهاست. لیاف کرین شایسته توجه خاصی است.
این الباف از جند جنبهاهمیت دارند كه عبارتند از:
خصوصیات متحصر بهفرد مکائیکی, قیمت روبه
کاهش و برد تدریجی خواص كه همه و همه بر
أهميت أن مى افزايد . براى تهيه ابن الباف مىتوان از
رش يلى اكريلونبتريل (17400) روش سلولزى و
روش قيراندود كردن (811210) استفاده نمود.
از مپسترین خواص الیأف کرین مىتوان به
سیکی وزن» مقاومت کششی و سختی بل عدم
تحت تاثیر قرار گرفتن در رطوبت, حلالهابازها.
سید هاوبه طور کلیمحیط های شیمییی وخورندء
اشار نمود. لاف کرینهمچنیناکتریسته نیز
هدایت مینسایند که معمولا
کشتی؛ سیزان تابلیت هدایت الکنریکی آنها
افرایش می يابد. ازنقاط ضعف اين الياف مى توآن به
قیمت بالاو شکنندگی آناشارهنمود.
۴-۲- الیاف آرامید _
از جمله خصوصبات آن ماهیت غیر ایزو
تروبیک. مقاومت کششی بل مقاوم در برابر
حرارت. جذب انرژی با در هنگام شکست. مقاوم
در برابربارهای ضربای؛ تخريب در مقابل تور
ماوراء نفش, رطوبت مقاوم در ابر خستگی
میباشد. ِ
آراميد عبارتى است كلى:براى پلی آمید ای
حلقوى. اينكها زميانالياف موجود اليا ف آراميد
مداد کب تجاری رسیدهاند رای
دلیل تکنواوژیک واقتصادی میباشد.
صفحه 13:
۵-۲-کامیوزبت 1182
کامپوزیت ۳11۳ محصولی است برای تقویت
سازهها کهبا چسباندن لابهای از منسوح الياف
كربن» شيشه يأ أراميد به وسيله رزين أيوكسى به
روی سطح عضوی از سازه كه بأيد تقويت كردت
انجام میگیرد. این لایه بصورت عضو تقویت
مضاعف عمل میکند.
این فرآيند بريايه قراردادن منسوج الياف توام با
ملاط چسبندهرزین بامقارمت کشش بسیار الا که
بر اساس محامبات فنی به قسمت تحت کشش
عضو موردنظر سازه چسبانده می شود استوار
است. باین کار عملکردر کارآبی عضو ودرنتیجه
مقاومت سازه افزایش میبابد.
امروزه پروفیل های 178 به شکلهای استاندارد
ادر بازار عصرف عرضه میشوند . کیفیت
پروفیلها باعراملی چوت جهتگیری, موقعیت:
اکیفیت الباف و نوغ وزیین تعیین میشود. این
أيروفيلها با محدودة مفاوتی از استحکام: مقاومت
به خوردگی و پایداری حرارنی تولید و عرضه
آمیشوند. روش اصلی تولید ان پروفیلها فرایند
Satoh A
صفحه 14:
فصل ۳- معرفی کاربردهای کامپوزیت در صنایع ساختمانی و ریلی
همانطور که قبلا نیز بیان شد کامپوزیت ها در صنایع مرتبط با ساختمان بیشترین کاربرد را دارا هستند.مواردی
مشل استخرهای شنا. وان حمام . سینک ظرفشویی و دستشوبی » کف پوش . نماپوش ۰ سقفپوش ۰ برجهاى
خنک کننده, ريلهاوتراورس هاى راه آهن. تیرهاوقطعات پل ها..برخی از کربردهای وسیع کامپوزیت در صنعت
ساختمان استولی بطور کلی موارد مصرف کامپوزیتها در صنعت ساختمان را مىتوان بيه سه مورد, سازمهلى
pat ab باربر و مقاوم به خوردگی تقسیمبندی نمود.که در دو حوزة سازههای باربر و مقاوم به خوردگی,
محصولات پالتروینی کاربردهای گستردهای دارند. سازههای باربر شامل کاربردهلیی همانند نردهها, ریلهاء تفرروها
(راههای یک نفره دور خط راه آهن و غیره), اجزای ساختاراولیه و ثنییه(تیرهای [ شکل, تیرهای قوطی و غیره).
بلها و قطعات بلها, چارچوبهای بارر و آرمتورهامیشودسازههای مقاوم به خوردگی کاربردهای فراوانى دارند.
در اسکلهها, سازههای دور از ساحل, سکوهای نفتی و کلية تأسیسات دریلیی و محیطهای شور به وفور از اب
سازهها استفاده میشود.
در این فصل با برخی از کاربردهای کامپوزیت ها در صنایع ساختمانی وریلی بیشتر آشنا خواهیم شد.
۱-۳-کاربرد کامپوزیت ها در صنعت حمل ونقل ریلی
کامپوزیتها به صورت فزایندهای در صنعت راه آهن چه در سازه های ریلی وچه
در ماشین های ریلی به کار گرفته شد ه اند. برای مثال به کارگیری این مواد
در ساخت تراورس باعث افزایش حدود ۳برابر طول عمر آنها شده است ویا
خواص بسيار مناسب اين مواد امكان كاهش يا حذف ديوارههاى ضخيم واكنها و
افزايش فضاى داخل كوبه را فراهم ميآورد. همجنين نصب اجزای یک پا
كامبوزيتى درداخل واكن ها نسبت به نمونة مشابة جندتكة جوبى و
فلزى. بسيار سريعتر و راحتتر ميباشد. مسافرين نيز از بهکارگیری لین مود در ساخت واكنهايه دليل سطح زيبا و
ظاهر جذابى كه بديد ميآورد. كاملاً راضى هستند.
خراين قسمت بانمونه هایی از بکار گیری کامپوزیت در صنعت خمل ونقل ریلی بیشتر آشنا میشویم.
صفحه 15:
۱-۱-۳-کاربرد کامپوزیت ها در ساخت تراورس
شرکت تایتک واقع در هوستون د ایالت تگزاس. یک واحد تایعه از گروه تکنولوژیهای آمریکای شمالی است.
اين شركت بیش از شش سال است که در زمينة توسعه و آزمایش تراورسها (چوبهای عرضی که در زير ريل
al, آهن قرار میگیرند) کار میکند. تایتک با استفاده از پلاستیک بازیافتی و مواد دورریختنی که با افزودنیها
و پر کنندههای ویژهای مخلوط شدهاند. یک نوع تراورس ساخته است.
تراورسهايتايتك هماندازة تراورسهای چوبی هستند و میتوانند همانند چوب میخکوبی شوند. برخلاف چوب
این تراورسها نمیشکنند و ترک برنمیدارند. همچنین مستعد پوسیدگی نیستند. حشرات نمیتوانند به آنها
آسیبی بزنند و خواص خود را نیز به مدت طولانیتری حفظ میکنند. ۱
هشتاد درصد محتوای این تراورسها را ضایعات بازیافتی کمقیمت. مثل ضایعات رزینی آسیاب شده. لاستیک
خرد شده از تایرهای بازیافتی و ضایعات فیلمهای پلیاتیلتی با دانسیته بالا(۳11(1۳) تشکیل میدهند. به
اين مواد اصلی. پرکنندهها و تقویتکنندهها نیز افزوده میشوند. سپس تراورسهاءقالبگیری شده و درون قالب.
سردمیشوند تا شکل و ابعاد مناسب خود را حفظ کنند.
قیمت نهایی تراورسهای كامبوزيتى برابر با قیمت یک تراورس چویی با کیفیت بالا خواهد بود؛ یعنی بین ۳۰
تا۴۰ دلار در آمریکا و حدود ۵۰ دلار در اروپا
اخیراً شرکت تایتک قراردادی دو ساله یه ارزش ۱۰ میلیون دلار برای تامین تراورسهای کامپوزیتی راهآهن
یونیون به پاسفیک منعقد ساخته است. تایتک امیدوار است که بيش از پنج درصد بازار تراورسهای عرضی
جهان را در اختیار بگیرد. به این ترتیب سالانه بیش از سه میلیون تراورس تولید خواهد کر
چنانچه از متن خبر فوق مشاهده میشود. تراورسهای کامپوزیتی با داشتن قیمتی معادل قیمت بهترین نوع
چوبی آن, از مزیای دیگری نظیر سهولت کاربرد. عمر طولانیتر و خواص مکانیکی بهتر پرخوردار هستند که
اقتصادی بودن استفاده از آنها را مسلم میسازد. علاوه بر اینها مواد اولية مورد استفاده برای ساخت این
تراورسها اغلب از مواد ارزان هستند که از ضایعات کارخانجات دیگر به دست آمدهاند.
صفحه 16:
این مساله علاوه بر ایجاد یک منبع درآمد برای این کارخانجات منجر به خروج آنها از طیف آلایندههای زیست
محیطی و تبدیل به مود بازیافت شده و مفید میگردد. بهعلت عدم پوسیدگی. استفاده از این تراورسها در
مناطق مرطوب به صرفهتر از نوع چوبی آن است. با توجه به آمار ارائه شده در مطلب فوق. وجود بازار بزرگی
در جهان برای این محصول قابل تصور است. روش جدید. همچنان که شرکت تایتک پیشبینی کرده است.
سهم خوبى از بازار را بدست خواهد آورد.
در کشور ما ساليانه مقادير بسيار زيادى تراورس راه آهن تعويض يا بهسازى ميكردد واين جداى از هزينة
هنگفت بستن خط و تغییرریلها و زیرسازیهای لازم است. اما اگر همین تراورسها با کمپوزیت تقویت شوند
عمر ۷ سالذ تراورسها را تا ٠٠١ سال ميتوان افزايش داد و در ازاى برداخت هزينة اولية دو يا سه برابرء هزينة
تعمير و تعويض نا ؟ برابر كاهش مييابد و در نهايت صرفة اقتصادى دارد.
۲-۱-۳-استفاده از کامپوزیتها در صنعت Jor نقل ریلی کشور هند
سازمان "استانداردسازی, طراحی و تحقیق هند". با همکاری 11۳/2 و کارخلنه واگنسازی 10۳ پروه
le زیادی را تعریف و اجرا نمودهاند موارد زیر معرفی مختصری از این پروژهها میباشد:
) تراورس کامپوزیتی برای خطوط راهآهن: تراورسهای کامپوزیتی طی یک تحقیق و توسعة متاسب. جهت
جایگزینی با تاورسهای متداول فولادی و چهبی. طراحی, ساخته و مورد استفاده واقع شدهاند. لين تراورسها
در ابعاد واقعی تحت بارگذاریهای مختلف. ارتماش و خستگی قرار گرفته و آزمایشات لازم را به گونف موفقیتآمیز
پشت سر نهادهند.تکنولوی فوق به تعداد محدودی مقاطمهکار منتقل خواهد گردید تا توليد انبوه اين
محصول آغاز گردد. این تراورسها با ارزش تقریبی ۱۲۰۰۰ روپیه. از نمونههای چوبی خود ارانتر بوده و در برابر
خوردگی نیز بسیار مقاومند. همچنین از خواص ويئّة مناسبی مانند مقاومت الکتریکی مناسب و توان جذب
ارتعاش بالا برخوردار میباشند.
۲ واحدهای بهداشتی 1۳ برای واگنها: دیوارهها و کف اين واحدها از کامپوزیتهای پلیمری
شده با الیاف شیشهای (311)) تشکیل شده و حتی دربها و ستونهای واحد از جنس مواد مرکب میباشند.
صفحه 17:
۳)تیرهای به کاررفته در پلهای زیر خط ریل: تیرهای فوق به خوبی لرزشهای ناشی از حرکت قطار روی ریل را
جذب مینمایند و در برابر قوذ رطیبت. مقاومت بالایی از خود نشان میدهند. لین خصوصیات آنها را جانشینهای
مناسبی برای چوب و آهن قرار داده است. همچنین این محصولات به دلیل دوام و مقاومت بیشتر در شرایط
نامساعد و ویژگیهای فیزیکی مطلویتر نسیت به نموتههای چوبی و فولادی, دارای عمر بیشتره ارایی عملیاتی بالات
نصب سادهتر و تعمیر و نگهداری آسانتر میباشند. ین تیرها. توسط فرایند 1811۷1 شکل میگیرند و سپس جهت
انجام نواع تستهای استاتیک و دینامیک روانهآزمایشگاه میگردند
۴ صفحات ساخته شده از الیاف طبیعی: صفحات کامپوزیتی کاربرد فراولنی در واگنهای قطارهای مسافرتی
دارند. اين صفحات در دیوارههای کاذب. سقف کاذب. تختخواب. قفسه. کمد و سایر فضاهلیی که داخل کوپه
های واکن تعبیه شده است. مورد استفاده قرار ميكيرد. علاوه بر كاربرد آنها در حملنقل ریلی. میتوان از این
محصولات مواردی از قبیل فضاسازی داخل ساختمانها و ساخت بدنه وسایل نقلیه نیز استفاده کرد.
تحقیقات یک موسسه صنعتی در هند نشان داده است که استفاده از صفحات کامپوزیتی مذکور بسیار بهصرفه بوده
و نسیت به چوبهای 1110۳ و ۳137۷000 بسیار مفیدتر میباشد. استفاده از لين صفحات مزایای بسیار زیادی
دارد: اولا از شکل ظاهری مطلوبی برخوردارند و سطح آنها به سادگی سمباده خورده. tigen Si, ثانياً در مقايسه
یا نمونههای چوبی. جذب رطوبت ناچیزی داشته و طبیعت و استحکام بالیی دارند. عملیات ماشینکاری همچون
سوراخ کردن؛ برش زدن و پیچ کردن اين صفحات نیز بسیار ساده میباشد.
۵) فنهای (پروانههای) محوری کامپوزیتی: فنهای فلزی و آلومینیومی معمولی که طراحی ضعیف و در نتیجه
مصرف انرژی بالا و بازده پایبنی دارنده با فتهای کامپوزیتی جایگزین میگردند. به این ترتیب ضعفهای فوق به کمک
فنهای سیک کامپوزیتی مرتفع میگردد. لین فنها علاوه بر استفاده در قسمت خنک کنندة لوکوموتیوهای دیزل در
موارد صنعتی دیگری نیز کاربرد فراوان دارند. این محصولات به روش 1*1 ساخته شدهاند و طبق استانداردهای
12580 با موفقیت آزمایش شدهاند.
صفحه 18:
برای لوکوموتیوها: با انجام این پروه به طور متوسط 372 160 از وزن هر قطار
کاسته شده است. همچنین در مقایسه با توع فولادی خود تعمیر و نگهداری کمتری را میطلبند. پیشبینی میشود
که در مقایسه یا عمر ۲ للی ۳ ساله جعبه دندههای فولادی. محصول جدید تا ۶ سال دوام داشته باشد. بررسی
مخارج نیز نشان داده است که جعبه دندههای کامپوزیتی در طول دورة عمر خود هزينة کمتری نسبت یه انواع
متداول فلزی دارند.
۷) درهای واگنهای مسافرتی راهآهن: جهت جایگزینی و حذف دربهای سنگین فولادی واگنهای راهآهن, بروزة
ساخت دربهای ۳18۳ که وزن سبک و مقاومت بالایی در برایر خوردگی و سایش داشته باشند آغاز گردیده است.
این دربها تحت فرایند قالبگیری همراه با تزریق رزین(۳11۷) ساخته شده و پس از انجام آزمایشات و کنترل
کیفیت جهت استفاده در واگنهای مسافربری قایل استفاده خواهندیود.
(A توسعه پروفیلهای پالتروینی: این پروفیلها از جنس پلاستیک تقويت شده با الياف شيشه (181©) مم
باشند. این پرویه با هدف کاربرد در صنعت حمل و نقل ریلی یا حمایت تکنولوژیکی آزمایشگاههای ملی علوم
شیمیلیی آغاز کردید. حاصل انجام لین طرح. ساخت محصولات مختلف از پروفیلهای کوناگون کامپوزیتی میباشد.
پروفیلهای مذکوربه روش پالتروین تهیه میگردد و در قطارها جهت ساخت جارجوب در و ينجره. ميلهها. نردبانها.
قطمات باریک. قفسة لباس و غیره مورد استفاده قرار میگيرند. انجام لين پروژهها با هدف استفاده از مواد مرکب
پلیمری تقویت شده با Le (GRP) ans SU شده با الیاف طبیعی (*1۷[1) در ساختار قطارهاء اف
le روشتی از کاربردهای جدید مواد کامپوزیتی در صنایع مختلف دیگر را نمایان ساخته است.)
صفحه 19:
۲-۳- رواج کاربرد کامپوزبت در پل سازی
پروفیلهای کامپوزیتی که به روش بالتروژن تهیه میشوند. کربر فراوانى در ساخت يلها دارند. يلهاى
کامپوزیتی حاصل, در مقایسه با پلهای مشایه از جنس بتن و فولاد. از سبكى. طول عمر و سرعت نصب بیشتری
برخوردارند و هزین نصب کمتری دارند.
یکی از وسیعترین کاربردهای محصولات پاتروژتی در ساختمان, توليد سازدهاى باربر است. ساخت يلها و
زیرسازهها با پروفیلهای پالتروژنی بهشدت مورد توجه مهندسین آمریکایی و اروپایی قرار گرفته است. عمر مفید
الا و کاهش هزینههای نگهداری پل در طول دورة کاری. دلیل استقبال از کامپوزیتها در ساخت پلها مىباشد.
سازههای بزرگی که توسط تیرهای فولادی ساخته شدهاند در طول عمرشان چندین باررنگآمیزی میشوند.
تعمیر و نگهداری و رنگآمیزی این تیرهای فولادی بهویژه در پلهای قدیمی بلند که دسترسی بهآنها مشکل
است. بسیار پرهزینه میباشد.
سطوح پلهای کمپوزیتی نیز از پالهای کامپوزیتی ساخته میشوند.استفاده از پلهای کامپوزیتی روشی مناسب
برای کاهش هزینههای تعمیر و نكهدارى اين سازدهاست. اين يائلها از روشهابى همجون لايهجينى دستى و
پالتروژن ساخته میشوند و با طول عمر بالا و استحكام بيشتره جايكزين ايدهآلى براى مشابه فولادى خود
هستند. سطوح پلهای کامپوزیتی بصورت طولهای پیوسته توسط فرآیندپالتروژن طراحی و تولید میگردند.
این قطعات متناسب با احتیاج مصرفکننده میتواند در سایزهای مختلفی بریده شود تا با ایعاد پل موردنظر
سازگارباشند. پلهای کامپوزیتی اکنون بهمنوانپلهای دایمی برای راههای اصلی بسیاری از کشورهای
بيشرفته بكار كرقته مىشوند. اين يلها بهميزان قابل قبولى اهداف موردنظر طراحان را برآورده ساختهاند.
gl aad ges پلها جر بالات متحده آمریکا طراحی و هنت شدند و اولین نقونه آن :دز روننتایی :جر
ویرجینیای غربی نصب شد. نصب پلها در ویرجینیای غربی ثابت کردند که کامپوزیتها بطور عملی برای ساخت
پلهای هوایی بسیار مفید هستند. این یک مرحله مهم در توسعه پلهایی بود که با کامپوزیتها ساخته شدهاند.
صفحه 20:
نمونة دیگری از پلهای کامپوزیتی. یک پل در دانمارک است که در
آن از بروفیلهای پالتروزتی استفاده شد. این پل با ۴۰ متر طول و ۳ متر
عرض جهت عبور عابرین پیاده. دوچرخهها و موتور سیکلتها طراحی
شده و بر روی خط راهآهن احداث گردیده است. پل مذکور میتواند
بارهای معادل 600 160/192 را تحمل کند و این استحکام
بوسیله یک سطح کامپوزیتی که تنها ۱۲ تن وزن دارد مهیا میشود. در
حالی که سطوح پلهای یتونی و فولادی که بتوانند همین میزان
استحکام را داشته باشند بهترتیب دارای وزنهای ٩۰ و ۲۸ تن خواهند
بود. ارتفاع این پل ۱۸۵ متر است. تیرها و پانلهایی که در ساخت این
پل بکارگرفته شدالد از پروفیلهای پالتروژنی ساخته میشوند.برجها و
بخشهای دیگر بصورت پیشساخته نهایی در محل پل نصب میشوند
بهدلیل سیکی وزن كاميوزيتهاء نصب بل تنها ۱۸
ساعت طول کشید و مزاحمت و آشفتگی در ترافیک ریلها به کمترین حد ممکن رسید.
در فيلادفياى آمريكا با استفاده از كامبوزيتهاء نوعی پل کابلی طراحی شده است که تونلیی جمع شدن
دارد. اجزای کامپوزیتی پلها نسبت به مشلبه فولادی خود. علاوه بر سبکتر بودن. از مشخصات مکانیکی
بهتری نیز برخوردار است وبه آسانی و بدون تجهیزات سنگین یا کار کنان زیاد نصب میشوند. این
يلها در مکانهایی مانند پارک ملی ایسلند و یا گلدنگیت مورد استفاده قرار گرفتهاند. اکنون ساخت
پلهای عبور وسایل نقلیه بهشکل یک کار مرسوم تجاری در آمریکای شمالی و اروپاروتق گرفته است.
هماکنون در ساخت بسیاری از پلها تماما از کامپوزیتها استفاده میشود. یکی از موارد کاربرد
کامپوزیتهای سیک. در ساخت پلهای رودخانهها و مسیرهای آبی است که در انگلستان و سایر کشورهای
اروپلیی مورد استقبال فراوان واقع شده است. لین پلهابرای عبورقایقها هستند و حمل ونقل و نصب آنها
در نقاط دورافتاده و پست. یدون نیاز به تجهیزات بالابر سنگین ممکن میباشد.
صفحه 21:
سطح کامپوزیتی, ۶ تا ۷ برابر سطح بتون آرمه ظرفيت
تحمل بار را دارد و لين در حللى است که تنها ۲۰ درصد
وژن آتراداراست. طول عمر آنها نسبت به مشابه فولادی و
بتنى جندين برایر است. کامپوزیتها در طول دوره سرما
منقبض نمیشوند و مانند آهن در محیط مرطوب زنگ
نمیزندد و در محیط دریا دچار خوردگی نمیشوند
سطوح کامپوزیتی برای جایگزین کردن با سطوح قدیمی
و سنتی در پلها بسیار مورد استقبال قرار گرفتهان. چرا
که دارای ساختار بهتر و بیعیبتری میباشند. اين
جایگزینی میتولند در زمان كوتاهى انجام شود و كمترين
مزاحمت را براى ترافيك و حملونقل ايجاد نمايد.
نفاده از کامپوزیتها در ساخت سازههای پیشساخته و سبکوزن باعث میشود که هزينة بنای سا
توانایی |
بشدت کاهش یابد. سازههای کامپوزیتی سبکوزن میتوانند در چند ساعت نصب شوند. در عوض روزها و
هفتهها وقت لازم است تا پلهای متداول آهنی و بتنی به شکل سنتی مرسوم نصب گردند. وزن سبک سطوح
کامپوزیتی. همچنین قابلیت تحمل باربالاتر را بای پل فراهم میآورد. کامپوزیتها میتوانند با مقاومت بالایی
که در برابر خوردگی و خستگی از خود نشان میدهند. هزینههای مربوط به تعمیر و نگهداری خود را به
حداقل برسانند.
صفحه 22:
۳-۳-کاربرد کامپوزیت در صنعت ساختمان
بلید گفت کامپوزیتها مزایای بسیار زیادی دارند: دارای مقاومت بسیار بالا و وزن بسیار اندک هستند. کاربری
آنها بسيار ساده است و نياز به تخريب تعميراتى سازه يا متوقف كردن عملكرد سازه ندارند و در مقابل خوردكيها
نيز بسيار مقاومند. با در نظر كرفتن همة اين خصوصيات وبا توجه به مشكلات ساختوسازء استفاده از آنها
اجتناب ناپ
۱. تعمیر و تقویت خارجی سازه ها: سازههای ساختمانی مخصوصاً سازههای بتن آرمه در هنگام اجرا یا بهره
برداری به دلایل مختلف از جمله ضعف اولیه یا عمر زياد تحت لثر عوامل مختلف محیطی یا مکانیکی تضعیف
ميشوند. روشهای سنتی تقویت این سازهها دارای دو مشکل اساسی هستند:اولاً در اجرا بسیار مشکلساز مي
باشند. چرا که برای تقویت مثلاً یک ستون به کمک غلاف بتنی بلید قسمتی از سازه تخریب موضعی شود تا
قطعات فولادی لازم در سازه جاسازی شوند و سپس بتتریزی انجام گیرد که بسیار پردردسر و گاه غیرممکن
است. ثانیأبا توجه به مشکلات رایج در ساخت بتن, احتمال آنکه قسمتهای تقویت کننده نتوانتد در هنگام اجرا
به گونة مناسب با سازث در دست تعمیر هماهنگ شهند وجود دارد. که در صورت وقوع چنین امری سازه
انتظارات مورد نظر را برآورده تخواهد کرد.
۲ ساخت سازه های تمام کامپوزیت:حتی در کشورهایی همچون مالزی, ساخت سازههای تمام کامپوزیت از
قبیل کنیدها آغاز شده است. در ایران نیز سازههای کنبدی شکل وجود دارند که وزن یتن مورد نیاز برای
ساخت آنها بللغ بر ۷۰ هزار تن خواهد گردید و اگرآنها ا از کامپوزیت بسازیم وزن آنها تا یک سوم تقليل مم
ay tele این ترتیب علاوه بر اجرای سادهء مقادیر معتنایهی در هزينة زیرسازی صرفهجویی میگردد و علاوه بر آن
عمر سازه نیز با توجه به مقاومت کامپوزیتها در رابر شرایط محیطی مختلف افزایش مییابد.
.ير است. اين مواد در صنعت ساختمان کاربرد وسیعی دارند که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
صفحه 23:
۲ تعمیر و تقویت داخلی سازه ها در :2
بودن رطوبت و سایر مواد خورنده. آرماتورهای
فلزى بتن. دجار يوسيدكى زودهتكام ميشوند 5
که این خود باعث کاهش مقاومت آرماتور و 4
ترك برداشتن و گسیختن بتن در اثر ازدیاد
حجم آرماتورهای پوسیده میگردد. در چنین
شرایطی آرماتور های کامپوزیتی تولید شده
توسط فرایند پاتروئن میتوانند پاسخگوی مناسبی به این مسئله باشد. همچنین گاه برای افزليش استحکام
فشاری و کششی ملاتهای سیمان یا بتن. از الياف كوتاه كاميوزيتها در تركيب با ملات یا بتن مورد نظر استفاده
ميشود. به اين ترتيب میتوان از عملکرد مناسب سازه اطمینان حاصل کرد.
استفاده از الیاف کامپوزیتی در ملات گچ یکی دیگر از نمونه های تقویت سازه هابوسیله کامپوزیت است. مورد
مصرف کامپوزیتهای گچی در تهیهپالهای پیش ساخته بای ساخت دیوارهای گچی است واستفاده از اين
پانلها سرعت ساخت و سبک سازی ساختمان و مقاومت سازه را در مقابل نیروی زلزله افزایش میدهد.
از این نوع کامپوزیت ها میتوان به نوعی کامپوزیت گچی جدید که اخیرا در دانشکده مهندسی معدن ومتالوژی
دانشگاه امیرکبیر طراحی وساخته شده است اشاره کرد.
در لین نوع کامپوزیت الیاف لاستیک به صورت فیبرهای کوچک ۱۲ میلیمتری در آمده و کامپوزیتهای گچی با
۲ تا ۵ درصد الیاف ساخته می شود. ازمزیتهای لین کامپوزیتها نسبت به کامپوزیتهای گچی ساده لین است
كه مىتوان با ايجاد حفرههایی در درون پئلهای ساخته شده از جدس این کامپوزیتها هم محلی برای عبور
سیمهای جریان برق ایجاد کرد و هم علیق پذیری آنها را افزليش داد. مقاومت كششى لين نوع کامپوزیت هانیز
نسبت به کامپوزیتهای گچی ساده بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است .از طرف دیگر؛ وجود این الیاف در
درون كجاز كسترش ترك در آن جلوكيرى م ,كند.
صفحه 24:
همانطور که از مطللب بالا برمی آلید میتوان استفاده از مواد کامپوزیتی در تقویت سازه را یکی از بهترین راههای
مقابله با حوادثی مثل زلزله نام بردازانجاكه لثر زلزله بر سازه. با وزن سازه تقريباً نسبت مستقیم دارد و هر چه
سازه سنگینترباشد. لثر له نیز بیشتر میگرددچون در روشهای سنتی تقویت wile وزن قسمتهای تقویت شده
حدوداً ۱۵ للی ۲ برابر میگردید. دنيابه کامپوزیتها که نسبت مقاومت به وزن بسیار بالا و کاربری سادهای دارند.
روی آورد و از حدود ۲۰ سال پیش استفاده از آنهابه عرصف عمل کشیده شد. از کشورهایی که بطورگسترده به
سازه های کامپوزیتی برای تقویت سازه های خود رویآورده است میتوان به کشور ژاپن اشاره کرد.
در کشور زلزلهخیز ما نیز سازههای بتنی چه در مرحلة اجرا و چه در مرحلة بهرهبرداری, در لثر بارهاى مكانيكى
یا عوامل محیطی تضعيف ميكردند و نیز مبرم به تقویت دارند. در راستای پاسخگویی جه لین نیزه پروژهای تحت
عتوان بررسی رفتار تیرهای بتن آرمه تعریف شد و برتری کاربرد تیرهای تقویت شده با کامپوزیت نسبت به نمونه
های تقویت نشده یه ۲ روش حل عددی. تحلیلی و تست آزمایشگاهی یه اثبات رسید. لین موضوع به عنوان
اختراع نیز ثبت گردیده. در کنفرانس بینالمللی بتن و توسعه در ایران و کنفرانس مشایهی در هنگکنگ به صورت
مقاله ارائه شد.
هماکنون پروژههلیی در کشور هستند که در همان مراحل اولیه قبل از بهرهبرداری به صورت مناسب اجرا نشده
ند و ناچارندبه علت عدم استحکام مناسب یا کار نبودن روشهای سنتی جهت تقویت بنا را کاملاً تخریب كنند.
بهعنوان مثال در پروة یک بنای ده طبقه در تهران. پیمالکار طرح. طبقات زیرین را بسیار ضعیف اجرا میکند که
در نتيجه بس از بايان طبقة هشتم. آثار تزلزل در ساختمان پدیدار میشود و به ناچار به استفاده از کامپوزیتها
روی ميآورد.
بحث تقویت با کامپوزیتها میتولند در لولههای انتقال نیز به کار گرفته شود. یه طور مثال لولههاى انتقال كاز غالباً
دچار مشکل خوردگی میگردند و امروزه یکی از روشهای مناسب تعمير در دنياء استفاده از كامبوزيتها میباشد. یا
مثلاً مواردی پیش میآید تا لولهای که جهت انتقال سیال یا دبی کم J شده است به دلایل مختلف از قبیل
رشد جمعیت با یک لولة فشار بلا تعویض شود و در اینجاست که میتوان تنهابا تفییت لوله از مزینههای اضافی
تعویض لوله جلوگیری نمود.
صفحه 25:
منابع ومآخذ:
() وبلاگ "آشنایی اشنایی با علوم مهندسی 9 dhttp.ielm-science persianblog.com)" yp ak
مقاله ی*کامپوزیتها مود چند سازه ای یا کاهکل های عصر جدید "-کردآورنده :مهدی شفاعی
منابع مقاله : كروه علوم روزنامه شرق -روزنامه هموطن سلام -شبكه
(۲) سایت اینترنتی "شبکه تحلیل گران !| Chttpswwwitanetworkorg) “gly!
ماه ی" تکنولوژیپالتروژن در توليد محصولات كامبوزيتى و جايكاه آن در ابران و جهان "کردورنه: محمد رضا بدا
منايع مقاله : مجله كاميوزيت شماره؟ -" كاميوزيت. تعريف و جايكاه جهانى " . كزارش اول . مركز صنايع نوين
مقاله ی " کاربرد کامپوزیتها در راه آهن "_گردآورنده: حسین صالحی وزبری - آبان۸۱
li gn مجله نشرية كاميوزيت. شمارة أ صفحة ؟9
مقاله ی " استفاده از کامپوزیتها در صنعت حمل نقل ريلى كشور هند “- كردآورنده : محمد رضا آباديان
منايع مقاله :برگرفته زاگ یترنتی هاعهعهلاسس هل
همقل ی "روج کاربردپلهای کامپوزیتی در نیا *- ملع مقله : برگرفته از شمرههای 1 ۲ و۴ مجلا کامپوزیت
#كزارش ” مزاياى استفاده از کامپوزیت در صنعت ساختمان ایران *-کردآورنده : محمدرضا آبادیان - فروردین۸۱
a
منبع گزارش : مصاحبه با مهندس موسوی از اعضای مؤسسة كاميوزي
(http://www. irancivilcenter.com/news/index_fa.phpy gl! g)0e 35 3" 3 ts! سایت )۳(
(۴) سایت اینترنتی "شبکه رشد
مصنوعیٍ
8 طوود. طعحصحصطه مه //:28۳) متاله ی * کامپوزیتها با چندسازههای
(۵) سایت اينترنتى "ساختمان وكامييوتر "نتطدهء. وهصى لصده. محم //نصاخط)
#مجله شاختمان وکامپپوترشماره ۵ -مقاله ی کاربردکامپوزیتهای 1۳18 در تقويت ويهسازى سازه هاى بتتى و بنابى*-
Bendel Code ConforrecofBuldngOtfeals ss 0
emaconl ae ا ] تس
PederationforStructural Concrete BC AmericanCencretelnstitute [CBO Uniform Building Code =F
ماهتا
