صفحه 1:
عنوان ارائه
کاویتاسیون در پمپ
ارائه دهنده
منصور عشقی
استاد ارجمند
جناب مهندس مامات
صفحه 2:
مان نک شوه يا برسد د مايع موعود در Origa ie a
مى كند. و هباب هاى بخار در آن تشكيل مى شود. 51 اب های .
کوچک به همراه مایع به نقاطی که فشار در انجا با pu است
منتقل مى شود و مى كند و باعث ايجاذ aT به يدنه هاى لل
و پره های توربین می شود.
این پدیده را كاويتاسيون cea ea) نامند.
کاویتاسیون در پمپ ها باعث ایجاد سوه
جات ۵ لس 0
ندمان آن می شوند Ks
2
زرد
صفحه 3:
reat ی
Age
ate 3
oh 0) جدیدی را ارائه داده که با مطالعه وضعیت
بدقت مورد مطالعه قرار مى كيرد. اصول و مكا
سیکنال های ارتعاشی محور توریین می ۱
نصب شده بر روی یاتاقها اندازه كيرى مى شود. با پردازش این
میتوان محل ومیزان شدت پدیده کاویتاسیون را :
صفحه 4:
|
1 استفادهاا زاین ار وش 17181 امزاباي !1111 SL |
1 1
eS
1 2 1 0 وضعيت بهره ٠
ا : 1
" افت هاى عملكرد ام لل يابند
apy
صفحه 5:
ل ا ا
9 فرآیند عاركيرى اين روش به رتیب زیر می با
۵ 9
تعبیه هس کننده لرزش ياتا 1
i كردن مكانيكى مس کننده ها Nee
1 Ke 1 5 پردازش سيكنال
= 0 4 دینامیکی one
= وسعت منطقه کاویتاسیون شده و
1S
وهای اين روش در موارد زیر می a
oe فا ی
3
صفحه 6:
0 Ne
۱
انهاه آزمایش هاى اوليه بر روی مدل
eta ae 56 شده
7 ا
i £
محتیرها و مجاری عبور سیال و غيره
3
صفحه 7:
مم ul ae است = ۳ به حدى بانين بيايد كه برابر فشار ..
wha پدیده ای است که در سرعقهای بالا باعث nasal
و ایجاد کودال می گردد . گاهی در یک سیستم هیدرولیکی
به علت بالا رفتن سرعت,فشار منطقه ای پائین مى ايدو
است که به فشار بخار سیال برسد .
صفحه 8:
1
تس یز
Ai TN es
. دوعامل بلافاصله مایعی که در آن قسمت
۱ وشش درامده و سیال به بقار ;
تبدیل شده و مجابهای از بفار بوجود میاید .این حبابها پس ا[ طی :
مسير كوتاهى به منطقه ای با خشاز بيشتر رسيده و منفجر ميشود و
توليد سر وصدا مى كند و امواج ضربه اى ايجاد مى كند و به
a
سیال و سازه ضریه زده و پس از مدت کوتاهی روک مرز چا
hy 3
فرسایش و خوردگی میکند . تبدیل مجدد مبابها به
gi a ge
ناشی از انفجار آن گاهی به ۱۰۰۰ مگا پاسکال میرسد.
=
صفحه 9:
ME ING NG
لل ل Ug of nial spb asain 9
تويك مى باشند نیروی فوق. لعاده زیادی در اثر این
بسترهای سرريز [ ها و حوضچه .هاى آرامش وارد
عم در یک مدت کوتاه و با تکرار زیاد ee
قوردكى بستر سرريز مى شود و به تدريع ا -
صفحه 10:
1 er NE ONG
العاده. ey سیال noe در سرريز چون ٠
uhh
صا فیهای ee در هد ree, هم می
ث ایجاد جدا سل ٠ ce هر ن
,در نتیجه
صفحه 11:
۲ 17
9 2 0
1 as ree
het oils 0 7 آب مفزن مى باشد يطور عاد در
ie; we
معرض خطر کاویتاسیون قرار دارد . پدیده کاویتاسیون د دود 8
جريانات فوق اشفته در يرش هيدروليكى در مكاذ
حوضهه هاى خلاءزايى مشكلات فراوانى ايجاد
صفحه 12:
1
4
و
کاویتاسیون در اثر whe مجموعه ای از 7 شرايط است. 22
معمولا یک عامل به تنهار وت 1 :
کافی نیست ولی ترکیبی از عوامل هندسی و ee
! فاکتورهای وابسته دیگر ممکن است منجر ٠
. کاویتاسیون گردد
صفحه 13:
۷ * 3 رح
8 ۶ 5 2
eg ا اك ا انك أيه ممكن است « 7
و
1- عوامل ها شامل موارد زیر al.
الف : Rha: سرریز خصوضا apts موضعی
EG, شتافهاى 5 ی کشویی و مه دریچه های قطاعی
a
i" he
مسا 4
د- درزهای ام
dePlevior 8 سرد ربول) هجدا کننده ۷ لک
۳ وس IG GM
ف Cr. oP ter - تغير در شكل عبو
1 1 ادن م انق يا ألفراف در هی 1117لا
3
صفحه 14:
۲- عوامل هیدرودینامیکی :
الف- دبی مخصوص
ب - سرعت جریانم
د- توسعه لایه مرزی
صفحه 15:
ا 0(
00
i a4
% 1
*؟ هنكامى كه فشار سيال بسيار كاهش يا
eG تعیین می MSc. أن
آب فنك و تازه در دمای 00 CO است
eS OM
صفحه 16:
۰ ی تا
تلفات می ٠ باد از به :
صفحه 17:
- تفريق هد مثبت خالص مكش مومود (06/۷۸۵) و فشار ies
5 2 بمب ده عددی + و ۰ bi lay
. هد مثبت فاص مکش ازم باشد ie
تبخير بايد هد مكش ا افزايش « دهای نا
,۷۷ را كاش ا
می شوند : -
2 ۰
صفحه 18:
صفحه 19:
tt
5 چیزک داغل لوله گیر کرده که ممکن است
یا طی آخرین باز کردن سیستم از آن خارج
است .
مفزن باز است و مسدود نیست .
احتمال دارد شير يكطرفه بشكند و نشيمنكاه آن در دافل ١
گند . و
صفحه 20:
ao Tee و Pi ies
3 0 1 ee a wv
۲ Mik: 0220 جدازه لوله يا اتصال فوا هشدهاست.
ve شیازف زرگتر نصب شده و سیستم موجود بخاطر Jo -
Z 4 یافته" . تلفات بسیار یادی
هی شير كشو یی از شير سوپاپی استفاده شا -
زده و لوله ترعیده ات Sis پوششهای
۶ cash واشرى داخل لوله كير کرده 2
. سرعت پمپ افزایش يافته است >
1: eee
3
apy
صفحه 21:
ا ری
1 سيال sles آوردن ond (o
لایس از cs) Ey ۶
قابل 1 ات
(eal a a
لوله کشی را از تابش آفتاب ایزوله ۰
صفحه 22:
ج) کاهش ,0۳01() لازم :
7 از پمپ دو مکشه استفاده i
0۸( را تا 7۲۷ کاهش داده ويا در بعضى موارد به شما
aie دهد که سرعت پمپ را تا 7۴۱ افزایش د. دهید .
2 از د پمپی با دهانه بزرکتر چشم پروانه استفاده كنيد .
۰ در صورت آمکان ایندیوسر نصب کنید ؛ چرا که می تواند .
)را تا هد 1/۵۰ کاهش دهد . 8
ز ند پمپ کوهکتر استفاده کنید ۰ سه پمپ
ارزانتر il پمپی بزرکتر a علاوه یدکی آن خوا
آنرژی کمتری هم مصرف می کنند .
صفحه 23:
=
۰
مه
جع
های مختلف وارد — مع شود كا
کند 9 ie 7
۶ هوا . نتایج من خطرناک. ao ۰ هوا از را
هه
واركلد ال: ا
كاسه نمد
ol ؛ (وى خط لوله ( slow
کردابه سار
نصب خط فرضی بای پس بسیار نزدیک به 6
: :
ay
صفحه 24:
تلفات دبى مى ...2
٠ء اكرهه بلعيدن هوا و تبذ
فا جداكانه اى دارند .
ان
صفحه 25:
ممکن است در چشم مکش پمپ نیز پدیدار شود. .۲
0 ول a
(اهنمايى نمايد .
صفحه 26:
دبی هر پمپ باید rs از 8000( Fico
فاصله بين لقى ديواره يشت يروانه تا محور يمب بايد هداقل ۱ 3
مکش باشد.
صفحه 27:
۰ توجه داشته با باشید که آسیب وارده به
اش می شود » Ant) ed eS بين لبه يروانه و دماغه ملزونى) بسيار
سرعت افزايش و خشار کاهش ی یاب و در نتيجه تبخير
6 ۱ 3
كشادى بين لبه پرهانم و خماخه؛ را عاب قطر پروانه برای
و ۱ (كتر
بگیرید . می توانید این مشكل را رفع كنيد .
صفحه 28:
old by}
ی 1 ۰ (۵۵۰۰ متريك) يبتر اهتما
AER ی ۱
کارکرد رضایت بخشی دا
اس مم وم مت وريد رد ی ب
ارت
۰ عموما پمپی که 7۵۰ زیر نقطه بهترین بازده (0696۳) کار می کند . کمتر قاب
apy
صفحه 29:
7 ind,
NG NG
= در پمیهایی با پروانه باز. معمولً می تن با یم ٠
:. طبق مد ات سازنده مش سم کرد
پرونه بسته مشکلات بيشترى دارند و
5 حل كاربردى نسي ص با سازنده oh :
; شود تادر من د طراهی يروانه و تغييرات
کند. oom لقی های رینگ سایشی
e 2 x
poe