کتاب درآمدی بر نظریههای مدیریت دولتی ارائه فصل چهارم: مدیریت دولتی نوین
اسلاید 1: کتاب درآمدی بر نظریه های مدیریت دولتی ارائه فصل چهارم: مدیریت دولتی نوین استاد گرامی: سرکار خانم دکتر اصغریدانشجویان: محدثه قبادی و احسان اله شافعی
اسلاید 2: دولت را همانند یک کسب و کار تجاری بچرخانیدورود به شرایطی همچون جهانی شدن، افزایش رقابت، ظهور فناوریهای نوین و افزایش اهمیت فعالیتهای بین المللی موجب پدید آمدن رویکردهای ”ضد بوروکراتیک“ و مبتنی بر ”حکمرانی مدرن“ در عرصه مدیریت دولتی گردید.این جنبشهای نوین تاکید فراوانی بر بهبود کارایی و صرفه جویی در عملیات دولت دارند.واژه NPM(New Public Management) در اوایل دهه 1990 و با شکل گیری اصلاحات مستمر در بخش دولتی کشورهایی نظیر انگلستان و نیوزیلند توسط کریستوفر هود مطرح گردید.مقدمه
اسلاید 3: ابعاد اصلی مدیریت دولتی نوین رودز (1996) NPM را تلاش برای تحقق سه E یعنی صرفه جویی (Economy)، کارآیی (Efficiency) و اثربخشیEffectiveness ) ( در کلیه سطوح می داند.کارآیی:تولید ستاده ها با استفاده از حداقل ممکن ورودیهااثربخشی: تحقق اهداف سازمان هم از جهت کمی و هم از جهت کیفی صرفه جویی : استفاده بهینه از منابع موجود
اسلاید 4: جامع ترین چهارچوب از NPM را هود با 7 ویژگی اساسی تدوین کرده است :استفاده از مدیریت حرفه ای در بخش دولتیتدوین استاندادرها و معیار های واضح عملکرد(مدیریت عملکرد)تاکید بیشتر روی کنترل های ستاده ای(تخصیص منابع براساس نتایج)حرکت به سمت تفکیک و جداسازی واحدها در بخش دولتیحرکت به سمت ایجاد رقابت بیشتر در بخش دولتیتاکید بر استفاده از سبک های مدیریت بخش خصوصیتاکید بر نظم و انضباط به همراه صرفه جویی بیشتر در استفاده از منابع
اسلاید 5: پنج بعد اصلیNPM از دیدگاه هودسازمانهای تختعقد قراردادمقررات زدایی و یا تنظیم مجدد مقرراتخدمت رسانی مشتری محوربازمهندسی دولت
اسلاید 6: مبانی نظری مدیریت دولتی نوینمتاثر از نظریه های اقتصادی نظریه انتخاب عمومی(وینسنت استروم): تعریف؛ افراد به طریقی عقلایی و منفعت طلبانه عمل می کنند و همواره به دنبال این اند که نفع خود را حداکثر سازند. طرفداران نظریه انتخاب عمومی معتقدند که فرضیه عقلانیت گرایی و منفعت طلبی، در هر حوزه ای کاربرد دارد.دو دلیل به کارگیری نظریه انتخاب عمومی توسطNPMبوروکراسی دولتی به میزان زیادی آزادی فردی را محدود می کند .مدل بوروکراتیک سنتی فاقد ساختار مطلوبی از مشوق ها و پاداش های هم تراز در مقایسه با بازار است؛ بنابراین کارآیی آن نسبت به بازار کمتر است.وجود شرایطی نظیر رقابت، حاکمیت مشتری و حق انتخاب او در بازار مشوق هایی را ایجاد می کند که منجر کاهش هزینه ها می شود در حالی که بوروکراسی فاقد این ویژگی هاست.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.