صفحه 1:
كريس آرجريس
مدیریت برنامه ریزی وتوسعه
نه
صفحه 2:
0
“متولدا اجولاى 1577 درنيوارك نيو جرسى
*جنگ جهانی دوم :افسر مخابرات ارتش امریکا
*سال ۱۹۵۱ : دکترای تخصصی دانشگاه کرنل
*سال 149١ : استاد فرهنكى ورفتار سازمانى
00
صفحه 3:
زیست نامه
استاد ممتاز كرسى جيمز كاننت
لت اك
كسب عنوان افتخارى از دانشكاههاى ايالات متحده
تامس كر a nea eed rs داشكاه حل براي
رس
صفحه 4:
: آثار عمده آرجریس
۱
ادغام فرد و سازمان ۱۹7۶
سازمان و نوآوری ۱۹۵
تثورى و روش تداخل 191١
صفحه 5:
|
چا ۱2
* تثوری در عمل ( 1۹۷۶) به همراه دونالد شان
* افزايش اثر بخشى رهبرى 19176
* يادكيرى سازمانى ( 191/8 ) به همراه دونالد شان
صفحه 6:
ار عمده رسن
۳
یادگیری سازمانی ۱۹۹۳
دانش برای عمل : ۱۹۹۳
اندرز غلط و دامى براى مدير : 7٠٠٠١
ا ا 1۱۹۹
صفحه 7:
بنیان فکری :
© مجموعه آثار كريس ارجريس نمايانكر لن ات كه وى تحت
orn سا ا ا ل Pee el
04 ene
صفحه 8:
* دراين كتاب فعاليت هاى مديريتى در سازمان هاى
سلسله مراتبى وسنتى با نيازها وتوانايى هاى افراد بالغ
مقايسه ونتيجه كيرى مى شود كه اقدامات مدير در اين
سازمان هابا نياز هاى افراد بالغ ار(
صفحه 9:
: نظریه شخصیت وسازمان
* نظریه شخصیت و سازمان از جمله رهیافت های منابع انسانی به
مدیریت است .
برخی از فعالیت هلیی که تحت تاثیر رهیافت هاوشیوه های ستت
مدیریت انجام می پذیرند با شخصیت افراد بالغ ناسا زگارند .
5 اصل تخصص گرایی در مدیریت علمی وسازمان بوروکیاتیک
ماکس وبر
صفحه 10:
نظریه شخصیت وسازمان
اصل تخصص گرایی در مدیریت
علمى
0
کارایی می شود..
نظریه بوروکراسی وبر
بايد سلسله مراتب اختيارات روشن و
مديران سطوح بالاتر افراد سطوح يايين
ees) 0[
نظریه کریس آرجریس
این عمل مانع خود شکوفایی افراد در
محيط كار است
نظریه کریس آرجریس
منجر به وابسته شدن افراد به مسئولان
ESR precy eam Ce ree
صفحه 11:
بید مطلبق مفروضات نظریه مک گریگور انسانها را افراد بللغ
به حساب آورد تابه عنوان اعضای گروه علاوه بر تامیین
۳
در صورتیکه انسانها به طور درست برانگیخته شوند خود
0
صفحه 12:
نظریه بلوغ وعدم بلوغ
ل ا ل ل
اه
١.فرد نابالغ مانند يك كودك غير فعال است. در مقابل؛ فرد بالغ
enol) ا ا كك
شود.
صفحه 13:
نظریه بلوغ وعدم بلوغ
۲ افراد نابالغ جون كودكان وابسته هستند و افراد بالغ استقلال
نسبی دارندکه تا بزرگسالی افزایش می یابد .
".رفتار افراد نا بالغ منحصر به اشكال و راههاى محدود استءولى
افراد بالغ به اشكال مختلف متعدد رفتار مى كنند.
Epes نابالغ مانند كودكان رفتار وعلايقى سطحى دارند در
صورتيكه افراد بالغ از رفتارى با ثبات وعلايق عميق برخوردار
ات
صفحه 14:
نظریه بلوغ وعدم بلوغ
.افق دید افراد نابالغ از نظر زمانى كوتاه ومتوجه زمان حال است در
صورتیکه دامنه دید افراد بالغ ety ۱
.افراد نابللغ لت افراد بللغ در صورت داشتن
نقاط مشترك فكرى ».همراه ميشوند .
۷ افراد نا بللغ چون کودکان از خود آگاهی ندارند. ولی افراد بللغ نه
تنها از خودشان آأكاهى دارند بلكه قادر به كنترل خود نيز هستند.
صفحه 15:
رابطه بین بازدهی .رضایت شغلی واحساس خوشبختی فردی
و ا peter Congres
احساس خوشحالی و خوشبختی کنند. کارآئی و بازده آنها زیاد
ee
؟ کارایی تابعی از رضایت شغلی در خوشبختی فردی است .
صفحه 16:
ویژگی های افراد بالغ از دیدگاه آرجریس
* افزایس فعالت
* استقلال
* آكاهى وخود كنترلى
ا ل يلك
ديدكاه مشخص
صفحه 17:
See See Pac Rae Se)
۳ eat
صفحه 18:
محاسن نظريه كريس آرجريس
000 ESS
خود كنترل بودن كاركنان
مسئولیت پذیری افراد تحت شرایط مناسب
errr Te oe لوك
صفحه 19:
معايب نظريه كريس آرجريس
* همه افراد نمى خواهند مسئوليت بيشترى بيذيرند يا بامشكلات
بیشتری که مسئولیت ضرورتا" به بار می آورد سرو کار داشته
باشند.
* تناقض بين تقاضاهاى سازمانى و نيازهاى انسان بالغ
صفحه 20:
راههای مبارزه با تقاضاهای متناقض سازمانی
Rie eerie
* حمله : کم کاری و اعتراض
* تطابق : پذیرش وضع موجود همراه با بی تفاوتی
صفحه 21:
See Se wee er we sve
* نظام ارزشی هرمی - بوروکراتیک
* نظام ارزشی انسانی - دموکراتیک
صفحه 22:
ror ne bp es pets meas te re Beare pers rks
1 <n Ps AEDES
Pra Rome Op SER <a) el ees gee ie a
تدریج اتکا به دیگران کاهش می یابد. سپس فعال می شود و
مراحل دیگر را طی می کند تا به استقلال نسبی می رسد. این
مرحله بلوغ است.
صفحه 23:
نتيجه ( ادامه )
ا ا ا ا ات
افراد در سازمان عامل مهمى در بروز رفتار سازمانى است و
افراد باید برای رسیدن به رفتار سازمانی حداقلی از استقلال
Sea Jos Ws
صفحه 24:
نتيجه (ادامه)
بر این اساس تاکیدات آرجریس عبارتند از :
توسعه مسئوليتهاى شغلم
استفاده از سبکهای مشارکتی
eine eee as