صفحه 1:
اكه كر للك ريف ‎Electronic Business - Digital‏ ‎en siaec‏ مدرس: یاسر ظهوریان ‎MBA - Carleton‏ UUniversity

صفحه 2:
ارزیابی & فعالیت کلاسی ‎YOO‏ 7 از کلیه دانشجویان انتظار می رود به طور فعال در مباحث کلاسی فعال باشند و حضور صرف گر چه ضروری است کافی نیست RIO ‏در کلاس‎ all> “ارائه يروزه و يا حل مسائل و کیسهای عملی "گروه بندی < آزمون 960 ۷" آزمون نهایی از مباحث تدریس شده

صفحه 3:

صفحه 4:
& کسب و کاری که عملیات روزانه خود قسمتهای مختلف خود را از طریق اینترنت و یا سایر شبکه های الکترونیکی انجام دهد ۶ شامل هماهنگی با تامين کنندگان و مراکز پخش» سرویس دهی به مشتریان انجام تحقیقات مشترک با شرکا و ... ‎www.census.gov *‏ ۶ هر پروسه ای که یک سازمان از طریق شبکه های کامپیوتری انجام دهد

صفحه 5:
تعریف کسسو کار الکترونیک > کسب و کار الکترونیکی» همچون اصطلاحاتی چون "تجارت الکترونیک" و "نامه الکترونیک؟*» انجام کسب و کار است با استفاده از اینترنت ۷7 اولین بار ۱814 در یک پروژه تبلیغاتی از این عنوان استفاده کرد

صفحه 6:
‎www.wikipedia.com *‏ < استفاده از تکنولوژیهای اطلاعاتی و ارتباطی (۱۲) در پشتیبانی فعالیتهای یک کسب و کار > کسب و کار الکترونیکی در یک تعریف ساده واژه ای به معنی انجام کسب و کار با استفاده از ارتباطات راه دور و ابزار های مرتبط ‎cal ‏کسب و کار الکترونیک عبارتست از کاربردی کردن کلیه سیستمهای‎ ‏اطلاعاتی برای تقویت و کنترل فرآیندهای کسب و کار.‎ ‏& امروزه اين فرآیندها با استفاده از تکنولوژیی های مبتنی بر وب توسعه می یابند.

صفحه 7:
98 تام ثبادل محصولات و با خدمات بين افراد. گروهها و یا سازمانها می باشد. > تجارت الکترنیک بر استفاده از )| در ممکن کردن رابطه یک کسب و کار با سایر افراد و گروهها و سازمانهاتمرکز دارد & تجارت الکترونیک زیر مجموعه کسب و کار الکترنیک می باشد

صفحه 8:
2 حوزه نفوذ کسپ و کار الکترونیک مدل زنجیره ارزش مایکل پورتر ۱ مديريت زنهيره تامين 9

صفحه 9:
اكور مالك 0 يي ا اانا Ce pees Cee

صفحه 10:
حوزه نفوذ کسب و کار الکترونیک کاربریهای سیستمهای کسب و کار الکترونیک سيستمهاى داخلى كسب و كار ”مديريت ارتباطات مشتريان لابرنامهريزى منايع سازمانى #درگاه اطلاعات کارمندان ۷مدیریت دانش “”مديريت كارهاى تيمى ۷سیستم‌های مدیریت اسناد ۷"مدیریت منابع انسانی کنترل فرآیند ۷مدیریت تعاملات داخلی

صفحه 11:
حوزه نفوذ كسب و کار الکترونیک ارتباطات و همکاریهای سازمانی نامه های الکترونیکی #صدا نامه ها “”انجمن هاى بحث ‎ual as”‏ ها ۷سیستمهای همکاری کننده ‎v‏

صفحه 12:
حوزه نفوذ کسب و کار الکترونیک تجارت الکترونیک- بنگاه با بنگاه و بنگاه با مشتری ۷سرمایه گذاری الکترونیکی ”مديريت زنجيره تامين لبازاريابى الكترونيكى "يردازش برخط تعاملات ‎v‏

صفحه 13:
2 تعریفی دیگر از کسب و کار الکترونیک EB=EC+BI+CRM+SCM+ERP ERP ‏ثبت سفارش خودرو تا تحویل نهایی‎

صفحه 14:
سير بيدايش رسانه هاى مورد نياز 1870 دوران آنالوگ 1920 دوران دیجیتال 1975 1980

صفحه 15:
سیر تکامل اینترنت ** 95: ۸6۳۸۱۱۴۲ به وسیله 0010 مامور تحقیوة درباره امکان شبکه سازی کامپیوترها شد

صفحه 16:
سیر تکامل اینترنت Hobbes’ Intemet Timeline Copyright ©2005 Robert H Zakon http://www.zakon.org/robert/internet/timeline/ | 12/93 623, 2 10 | 06/94 ۰. 8 50 | 12/94 10,022 130 | 06/95 0 204 | 01/96 100,000 ۱ 06/96 252,000 7 Sep-97 Dee-97 Mar-98 8 Sep-98 Dec-98 Mar-99 un-99 Sep-99 Dee-99 Mar-00 ‏صل‎ ‎Sep-00 ‎Dec-00 ‎Mar-01 ‏رال‎ ‎Sep-01 ‎Dec-01 ‎Mar-02 ‎shun-02 ‎Sep-02 ‎Dec-02 ‎Mar-03 ‎shun-03 ‎Sep-03 ‎Dee-03 ‎Mar-04 ‏فصل‎ ‎Sep-04 ‎Dec-04 ‎Mar-05 ‎05 ‎Sep-05 ‎Dee-05 Mar-97 12/91 12/92 06/93 09/93 Sep-96 Deo-96 80,000,000 70,000,000 60,000,000 50,000,000 40,000,000 30,000,000 20,000,000 10,000,000 0 فول # Web Sites

صفحه 17:
۰ #فصف ونون فاون فم 4 فرخيق شو ندمو ۱[

صفحه 18:
1988: Canada (CA), Denmark (DK), France (FR), Iceland (iS)p (NO), Sweden (SE) 1989: Australia (AU), Germany (DE), Israel (IL), Italy (IT), Japan UP), Mexico (MX), Netherlands (NL), New Zealand (NZ), Puerto Rico (PR), United Kingdom (UK) 1990: Argentina (AR), Austria (AT), Belgium (BE), Brazil (BR), Chile (CL), Greece (GR), India (IN), Ireland (IE), Korea (KR), Spain (ES), Switzerland (CH) 1991: Croatia (HR), Hong Kong (HK), Hungary (HU), Poland (PL), Portugal (PT), Singapore (SG), South Africa (ZA), Taiwan (TW), Tunisia (TN) 1992: Antarctica (AQ), Cameroon (CM), Cyprus (CY), Ecuador (EC), Estonia (EE), Kuwait (KW), Latvia (LV), Luxembourg (LU), Malaysia (MY), Slovenia (SI), Thailand (TH), Venezuela (VE) 1993: Bulgaria (BG), Costa Rica (CR), Egypt (EG), Fiji (FJ), Ghana (GH), Guam (GU), Indonesia (ID), Kazakhstan (KZ), Kenya (KE), Liechtenstein (LI), Peru (PE), Romania (RO), Russian Federation (RU), Turkey (TR), Ukraine (UA), UAE (AE), US Virgin Islands (VI)

صفحه 19:
1994: Algeria (DZ), Armenia (AM), Bermuda (BM), Burkina Faso (BF), China (CN), Colombia (CO), Jamaica (JM), Jordan (JO), Lebanon (LB), Lithuania (LT), Macao (MO), Morocco (MA), New Caledonia (NC), Nicaragua (NI), Niger (NE), Panama (PA), Philippines (PH), Senegal (SN), Sri Lanka (LK), Swaziland (SZ), Uruguay (UY), Uzbekistan (UZ) 1995: Ethiopia (ET), Cote d'Ivoire (Cl), Cook Islands (CK) Cayman Islands (KY), Anguilla (Al), Gibraltar (Gl), Vatican (VA), Kiribati (Kl), Kyrgyzstan (KG), Madagascar (MG), Mauritius (MU), Micronesia (FM), Monaco (MC), Mongolia (MN), Nepal (NP), Nigeria (NG), Western Samoa (WS), San Marino (SM), Tanzania (TZ), Tonga (TO), Uganda (UG), Vanuatu (VU) 1996: Qatar (QA), Central African Republic (CF), Oman (OM), Norfolk Island (NF), Tuvalu (TV), French Polynesia (PF), Syria (SY), Aruba (AW), Cambodia (KH), French Guiana (GF), Eritrea (ER), Cape Verde (CV), Burundi (BI), Benin (BJ) Bosnia-Herzegovina (BA), Andorra (AD), Guadeloupe (GP), Guernsey (GG), Isle of Man (IM), Jersey (JE), Lao (LA), Maldives (MV), Marshall Islands (MH), Mauritania (MR), Northern Mariana Islands (MP), Rwanda (RW), Togo (TG), Yemen (YE), Zaire (ZR) 1997-1999: The rest of the world

صفحه 20:
تعداد کاربران Worldwide Internet Users in Millions ol ۱ 1 ۳ ۳۳ 935 1596 17 1988 7959 2000 2001 02 a 7008 2 2042 2005

صفحه 21:
اینترنت ابزاری بسیار مهم برای کسب و کارالکترونیک است

صفحه 22:
کسب و کار الکتروتیک و کوک ی

صفحه 23:
سیر تحول بازار Shift From To * Mass marketing and * Target, one-to-one interactive advertisement marketing and advertisement * Mass production (standard * Mass customization products, services) * Monologue; information * Dialogue; information sharing asymmetry * Paper catalogs * Electronic catalogs + One-to-many communication model; TV + Many-to-many communication model; Blog * Supply-side thinking * Demand-side thinking * Customer as a target * Customer as a partner + Physical products and services * Digital products and services

صفحه 24:
یک نمونه از کسب و کار الکترونیک

صفحه 25:
مزایای که اینترنت برای کسب و کار دارد ارتباط جهانی - اتصال همگانی ** کاهش هزینه نمایندگی - مشکل نمایندگی ۶ هزینه ای که شخص يا سازمانی به خاطر مشکلاتی نظیر عدم یکسان بودن سهامداران و مدیران و يا ... و یا عدم تقارن اطلاعات متحمل می گردد کاهش هزینه ارتباطات کاهش هزینه بر هم كنش افزایش هماهنگی و حوزه مدیریت * قابلیت تعامل (/۱۳(]6۲۵1۷10)» انعطاف و مخصوص (Customization) oS ‏انتقال دانش‎

صفحه 26:
مزاياى كسب و كار الكترونيك * تسهیل ارتباطات درون سازمانی * قابلیت های بازاریابی بیشتر ** زمان کار 00 ساعته امکان دسترسی آزاد به اطلاعات ** کاهش هزینه ها از طریق کاهش هزینه های برهمکنش و *# ایجاد فرصت جهت پذیرش مدلهای کسب و کار جدید امکان کاهش هزینه ها از طریق تبدیل فرآیندهای فیزیکی به مجازی

صفحه 27:
* امکان کار از منزل و کاهش هزینه های اجاره و فضا *** امکان کاهش هزینه ها از طریق کاهش پرسنل #* استفاده راحتتر معلولین و افراد مسن سرعت بالای انتقال اطلاعات تطبیق پذیری و امکان ارسال اطلاعات چند رسانه ای ##دقت در ارسال اطلاعات [1۲ ‏امکان پیاده سازی‎ od

صفحه 28:
Sf ‏گنستت و کار‎ wall, ting bia ** پیشرفت حیرت آور علم الکترونیک (قانون مور) *** کاهش قیمت سخت افزارها و نرم افزارهای لازم در دسترس قرار گرفتن زیرساختهای لازم # افزايش حجم اطلاعات افزایش حجم» پیچیدگی و حوزه فعالیت شرکتها سرعت تغییرات و نیاز به ياسخكويى به اين تغييرات ** قوانين

صفحه 29:
۶ هزینه بالای پیاده سازی اولیه و هزینه های پنهان << معمولا هزینه نهایی بیش از میزان پیش بینی شده می شود © هزینه های پیش بینی نشده ** سرعت بالای تغییرات هزینه ها را بالاتر می برد **حجم بالاى اطلاعات منتقل شده به كاررمندان **مباحث قانونى ** عدم فرصت تفكر #۴ دوباره کاری (مانند سیستم اتوماسیون اداری ادارات)

صفحه 30:
معایپ کسپ و کار الکترونیک * ممکن است آنچه را فکر می کنید نخریده باشید!!! ‎(Identity theft) 425 cul‏ # ویروسها و کرمها و تروجانها

صفحه 31:
دشواریهای مدیریت ۴ تکنولوژی اطلاعات یک منبع فرصت و مزیت است اما ريسك ها و عدم قطعيت هايى هم دارد ##*تفاوت دیدگاهها مدیران عالی به تکنولوژی اطلاعات با ترس نگاه می کنند مدیران فنی مدیران عالی را فاقد بینش لازم می دانند آنچه غیر قابل انکار است سرعت تغییرات است در < معماری سیستم و میانجی (۱۳16۵۲۲۵>6) كسب و كار ماهیت کار و نیروی کار

صفحه 32:
چالشهای کلیدی % چگونه در یک فضای مجازی سازمان را مجتمع (۱0۱60۲۵۲6) کنیم!؟ ‎an‏ مدل کسب و کاری را انتخاب کنیم؟

صفحه 33:
چالشهای کلیدی سرعت پیوسته تکنولوژی مستلزم مواجهه با انتخابهای جدید برای طراحی و ساخت صنایع و بازارها و *** مدلهای کسب و کاری که برای سالها بر بازار مصلط بوده اند در حال تغييرند **نوع فرصتهايى كه دنبال مى شوند و تكنولوزى كه به خدمت كرفته مى شود به شدت بر روشى كه 1] بياده سازی و بهره برداری و مدیریت می شود تأثیر می گذارد

صفحه 34:
چالشهای کلیدی ‎١ ۶‏ آنماییکه زیرساختهای ۲] استاندارد» مدولار و پوست ‏کندنی (56۵13016) می شوند تغییراتی در اولویتها و تصمیمات سرمایه گذاری در این زمینه به وجود می آید ‎ ‏*** زمان مورد نیاز برای آموزش سازمانی و درونی سازی تکنولوژی های به سرعت عوض شونده در عمل سرعت تغییرات ممکن را محدود می کنند ‏تغییرات خارجی صنایع و تغییرات داخلی سازیمانی و تکنولوژیکی فشار مضاعفی به سازمانها می آورند تا به جای ساخت راه حلهای 7] آنها را خریداری ‎US‏

صفحه 35:
۶ توانایی بهره برداری از تکنولوژی نیازمند سطح بالایی از تعهد و هماهنكى بين جهار عامل است © مدیران اجرایی ۶ مدیران تکنیکی ۶ کاربران تامین کنندگان تکنولوژی و شرکا * توانایی تضمین امنیت» حریم خصوصی, اعتماد و دسترسی یک قابلیت کلیدی و تعیین کننده موفقیت و نجات نهایی است

صفحه 36:
* آنجه مى دانيم دنيا براى هميشه تغيير كرده است. '1] هرگز به پستو بر نخواهد گشت تكنولوزى هسته فعال كننده اين تغيير و كانال اوليه كسب و كار است دهکده جهانی برای ماندن اینجاست! مرزهای سفت و سخت سازمانها فرو می ریزند *** آنچه نیازمندیم انجام دهیم ۶ جهت و نحوه انجام تغییرات را درک کنیم از تجربیات یک دهه گذشته استفاده کنیم ۶ با تركيب اين دو مسير را رو به جلو بيدا كنيم

صفحه 37:
هناف درس در بخش کست و کار الکتروتیکن ‎F‏ هر روز شرکتها چه از لحاظ کار‌هایی که می کنند و جه از. لحاظ نحوه انجام آن "دیجیتالتر" می شوند. لذا بر آنیم اين سر فصنها را ارائه کنیم: ‏چگونه پروسه های کسب و کار مجازی را به صورت کاربرپسند طراحی کنیم ‏> جكونه ميزان كارايى ‎Adi 8) 5 (efficiency)‏ (55ع 6۳ 6]۲601۷) را اندازه گیری کنیم ‏> چگونه مدلهای کسب و کار را درک کنیم

صفحه 38:
هدف درس در بخش کسب و کار الکترونیک ۶ چگونه بازار با مهاجرت مشتریان به سوی خرید آنلاین تغییر می کند ۶ تکنیکهایی برای اتوماسیون پروسه های کسب و کار & چگونه اعتماد را در پروسه هایی که در آنها کامپیوتر به عنوان واسطه عمل می کند جلب کنیم > چگونه یک سازمان دیجیتال را ایمن کنیم << چگونه از مالکیت معنوی دیجیتال خود دفاع کنیم

صفحه 39:
هدف_درس_در بخش تجارت الکترونیک ۶ آشتایی با تجارت الکترونیک ۶ کار با اینترنت ۶ برنامه ریزی برای تجارت الکترونیک ۶ پول در آوردن بر روی وب > طراحی و ساخت و ارزیابی وبسایتها > پرداخت برخط < بازاریابی برخط خایمنی شبکه

صفحه 40:
‎fel‏ تعیین کننده جایگاه استراتژیک سازمان ‏ساده انكارانه ‎ ‏بزرگ كوجى ‏اندازه فرصت ‏قابلیت اجرا

صفحه 41:
ترگه:های امتیان:مصادل [Financial Perspective How do we look to shareholders? Howdo customers see we? aL must we excel at? Customer Pexpective Tater Dusiness Perspective Goale | Mestre Goal | Messin Tanovation and Learning Perspective Goals [Meares 5 can we continue to improve and create value?

صفحه 42:
ag pal ch latest tla از دید شرکت کنندگان» ا دید نحوه ایجاد در آمد

صفحه 43:
Amazon.com B2C Solution این شرکت به عنوان واسطه میان تولید کنندگان و مصرف: کنندگان عمل می کند. ** همه چیز از, کتاب و لوازم الکترونیک تا جواهرات و راکت تنیس می فروشد *** در لیست 06000 شرکت مهم فورتون قرار دارد ** یکی از. اولین شرکتهایی بود که تحت اینترنت موفق بود

صفحه 44:
مثالهایی دیگر ۷۱۷۷۷۷۷۰۵۵۹۱۵۵۵۳ ** ۶ یت سوير ماركت آنلاین www.cashstore.com * << این سایت هر بار که مشتری خرید می کند به او جایزه می دهد و هنگامی که جمع جوایز به حد کافی رسید مشتری می تواند آن را در همان سایت خرج کند www.popcrnopolis.com * & سایت تخصصی پاپ كرن!!! ‎www.itunes.com “‏ فروشگاه آنلاین موسیقی برای ۱۵00

صفحه 45:
02 در این مدل فروشنده ها و خریداران افراد هستند که مستقیما از طریق یک سایت با یکدیگر در ارتباطند در مدل 0262 فروشندگان اجناس این امکان را می‌یابند که در يك محيط گسترده اجناس خود را به خریداران نهایی ارائه کنند *#ير امیدیار می‌گوید ایده فرروش کالا از طریق وب سایت در وحله اول برای فروش شیرینی‌های پخته شده توسط همسرش برای توزیع در شهر لس‌آنجلس به ذهنش رسید

صفحه 46:
Ebay.com C2C Solution سایتی كه اين امكان را برای کاربران فراهم می کند که اجناسی را که مایلند به مزایده بگزارند. ۶ پیر امیدیار می‌گوید ایده فروش کالا از طریق وب سایت در وحله اول برای فروش شیرینی‌های پخته شده توسط همسرش برای توزیع در شهر لس‌آنجلس به ذهنش رسید * او در طرح اولیه سايت خودش از مدل 826 استفاده كرده بود و به مرور زمان و توسعه این سایت مدل جدیدی را براساس حراج الا و فروش اجناس دست دوم در دنیای حقیقی طراحی کرده است. امیدیار کوشید با توجه به طیف گسترده بازدیدکنندگان در اینترنت» بستری را فراهم کند که فروشندگان بتوانند کالای خود را به شیوه حراج اجناس (با شیوه‌ای مشابه دنیای واقعی) به فروش برسانند. تعداد بی شمار شرکت کنندگان در حراج 2,3 #

صفحه 47:
دولت الکترونیک ۵2۳ و 826 نهادها و مراکز دولتی و وابسته به دولت درارتباط با مراکز اقتصادی؛ بنگاه‌های تجاری و شرکت‌های تولیدکننده و ارائه‌کننده کالا و خدمات هستند ۶ در این ساختار طرفین با مراجعه به یکدیگر و تعامل با هم از طریق شبکه‌های کامپیوتری امور بازرگانی میان خود را انجام می‌دهد. ** شامل مواردی چون گرفتن انواع مجوززها از دولت و سازمان‌های مربوطه پرداخت وجه مورد درخواست دولت. گرفتن اطلاعات از نهاد دولتی و موارد دیگری است که در اين دو مدل خلاصه می‌شوند. مزیت اصلی این دو ساختار صرفه‌جویی در انجام عملیات گوناگون برای دولت و سازمان‌های مربوطه و کاهش زمان انجام اين امور و کاهش نیروهایی است که بیهوده صرف انجام کم‌بازده و يا بدون بازده در سازمان‌ها می‌شود.

صفحه 48:
دولت الکترونیک :)22) و 0262 * این دو مدل ارتباط بین مردم و سازمان‌های دولتی مطرح می‌باشد و رابطه میان دولت و مردم بیش از آن‌که ماهیتی تجاری داشته باشد» حول و حوش خدماتی که دولت می‌تواند به مردم ارائه کند و يا تسهیل ارتباطات مالی مردم و دولت در زمینه امور مالیاتی و مشابه آن دور می‌زند. *** فعالیت‌های این دو مدل شامل مواردی چون گرفتن انواع مدارك شناسایی» انجام عملیات بانکی و گرفتن اطلاعات از دولت است.

صفحه 49:
دولت الکترونیک ‎G2G‏ دسته سوم نیز براساس مدل 265) است که ارتباط و تقابل بین دو سازمان دولتی دو یا چند وزارتخانه را فراهم می‌سازد و مواردی چون ارتباط شهرداری‌ها با ‎son‏ ‏وزارت کشور. نهادهای نظامی و ... را شامل می‌شود. در اين مدل مبادلات ميان دوسوی يك فرآیند الکترونیکی ممکن است شامل مبادلات بازرگانی باشد يا صرفاً به تبادل اطلاعات محدود باشد.

صفحه 50:
ل کسب و کار ‎Business Model‏ 010 کت و کار تعریف می کند که چگونه یک سازمان برای تیف آستراتژی» جذب منابع؛ ایجاد تواناییها و مدیریت آنها و ايجاد ارزش براى كليه ذى حقوقان خود با محرظ اطراف بر هم نش مى كند ۳ این مدل روشی است كهاشركت جهت بقاى خود. يزاق كسية و کار انتخاب کرده است. این مدل با مشخص کردن جایگاه شرکت در زنجیره ارزش مشخص می کند که شرکت چگونه کسب درآمد می کند ** بعضى از مدلها مثل تولید و فروش ساده و واضحند *#*بعضی دیگر پیچیده ترند مثل رسانه ها

صفحه 51:
مدلهای تجارت الکترونیک از دید نحوه ایجاد درآمد رشد اینترنت مدلهای کسب و کار جدیدی را ایجاد کرده است و اینترنت نیز بسیاری از مدلهای سابق را بهبود داده است (مثل مزایده) خدلالی ۱۵06۷ 8۲۵۱6۲۵96 < تبلیغات ۸0۷6۲5۱۴9 ۳۵06۱ واسطه گری اطلاعات ۱۳۴۵۳۴۵۵13۲۷ ۱۵۵6۱ خ بازرگانی ۵06۱ ۱6۲۵۳۵۳۴ Model Manufacturer (Direct) sb u15 > Affiliate Model «=';> Community Model ‏<“مدل اجتماعى‎ Subscription Model - =1>

صفحه 52:
دلالی # دلالها فروشندگان و خریداران را به هم معرفی می کنند و بر هم کنش را تسهیل می کنند. *** در هر سه مدل 826 828۰ و 026 نقش دارند *** معمولا بر اساس فرمولهاى موجود مبلغى را كميسيون مى كيرند << ايجاد خريد يا فروش: سفارش مشترى را براى خريد يا فروش يك كالا دريافت مى كنند (شامل قيمت و نحوه تحويل) و آنها را منطبق مى كنند ] ‎CarsDirect,‏ ‎[Respond.com‏ > دلالان مزایده: فضایی را ایجاد می کنند که در آن فروشندگان می توانند کالاهایشان را به مزایده بگزارند. دلال بر اساس مبلغ مزایده مبلعی را به عنوان حق ثبت نام و مبلغی را به عنوان کمیسیون دریافت می کند [681] دلالى بر هم کنش: از طریق یک طرف سوم پرداخت را ممکن می کنند ‎[PayPal, Escrow.com]‏

صفحه 53:
دلالی > پخش کننده ها: تعداد زیادی از تولیدکنندگان کالاها را با فروشندگان خرد و جزء متصل می کنند. ۶ مامور جستجو: یک شخص یا ربات است که به دنبال قیمت و همچنین موجود بودن یک کالا و يا خدمات جستجو می کند & بازار مجازی: سرویسی که امکان عرضه مستقیم کالاها به شرکت های گوناگون میزبانی می کند

صفحه 54:
* شاخه ای از تبلیعات رسانه ای است *** در این حالت تبلیغ کننده یک وبسایت یک سرویس دهنده و یا یک سایت تولید محتواست که با پیامهای تبلیغاتی ترکیب شده است ۰ ** اين روش وقتی موثرتر است که وبسایت مورد نظر بازدیدکنندگان زیادی داشته باشد ۶ درگاه و یا دروازه ۳0۳/۵۱: معمولا موتورهای جستجویی هستند که ‎jr cals‏ ينها و خدمات گوناگونی می شوند. به علت اينکه تعداد ره است تبلیغات سودآوری دارد و اين سوداورن باعث افزايش روزافزون خدمات سایت می گردد. اين سایتها می توانند برای هر شخص سفارشی شوند. ‎www.yahoo.com‏

صفحه 55:
3 طبقه بندی ۱255[]60): لیستی از اقلام آماده فروش و پا قابل خرید را برای بازدیدکنندگان مهیا می کنند ] ‎Monster.com,‏ ‎[Craigslist‏ بازاریابی رفتاری :۳/۵۲6/۳۲9 8602۷0۲۱ سازندگان نرم افزار که نرم افزارهایشان را مجانا در اختیار کاربران قرار می دهند و در عوض آن در هنگام اجرا تبلیغاتی به نمایش در می آید که منطبق بر فعالیتهای آنلاین شخص است ‎[Dap]‏ << رتبه بندی پرداخت شده: بعضی سایتهای جستجو مبلغی از سایتها دریافت می کنند و رتبه آنها را بهبود می دهند [6009|6] < شبکه های تبلیغاتی ۳6۲/۷۵۲۱6 6۲156۳۳6۲ ۸0۷: خوراک بنر سایتهای زیادی را تامین می کنند و به اين وسیله شرکتها را قادر به انجام مبارزات بزرگ تبلیغاتی می 288 ‎[DoubleClick]‏

صفحه 56:
واسطه گری اطلاعات داده های مربوط به مشتریان رفتار خریدشان با ارزش است به خصوص اگر اين اطلاعات به خوبی تجزیه و كين نك باقن ** اطلاعات مربوط به شركتها و محصولاتشان نیز. ‎Gh‏ ‏مشتریان مهم و با ارزش است بعضی از سایتها از اين موقعیت برای ایفاء نقش واسطه اطلاعات استفاده می کنند Orkut.com, Nytimes.com *

صفحه 57:
بازرگانی فروشندگان عمده و جزء کالاها و یا سرویسها که ممکن است بر اساس ليست قيمت و يا مزايده عمل كنند > بازركان مجازى ‎Merchant‏ ۲1۵۱ ۷: یک تاجر مجازی که کالای خودراصرفا برروی اینترنت می فروشد ‎Amazon.com‏ << بازرگانی کاتالوگی ‎Sluis Catalogue Merchant‏ محصولات را بر روی سایتی قرار می دهند و سفارش را از طریق ايميل و يا تلفن مى كيرند [51301 '13205] < دستفروش بیت ۷6۳0/0۲ 816: جایی که فقط محصولات دیجیتال می 45.4 ‎[Apple iTunes Music Store]‏

صفحه 58:
تولید يا مستقیم این مدل به توليد كننده امکان می دهد که با دور زدن کانالهای توزیع مستفیما به مشتریان دسترسی داشته باشند خرید و فروش اجاره لیسانس

صفحه 59:
پیرامونی ۹ te در عوض درگاهها که سعی می کنند کاربران زیادی را جذب کنند اين نوع تبلیغات را در سایتهای وابسته اش به نمایش می گذارد و به سه نوع به آنها بازپرداخت می کند > نمایش بنر آن سایتها در سایت مادر < پرداخت مبلفی به ازای هر کلیک پرداخت مبلغی به ازای هر نمایش & پرداخت کمیسیون به کلیکهایی که منجر به خرید شود

صفحه 60:
* بقای این نوع به میزان وفاداری کاربران به آن بستگی دارد. کاربران سرمایه گزاری وقتی و احساسی سنگینی در این سایتها می کنند. درآمد می تواند بر مبنای فروش کالاهای جانبی تبلیغات» ثبت نام بررای سرویسهای خاص و یا کمک کاربران باشد 006۲ ۵ Open content > Social networking services >

صفحه 61:
۶ سایت ‎a‏ ‏ایتهایی که برای استفاده کا ن از آذ @ 4 - ه کاربران از آنها حق ثبت نام می & انواع مختلف دارند

صفحه 62:

کسب و کار الکترونیک Electronic Business – Digital Business ظهوریان :مدرس یاسرظهوریان یاسر :مدرس MBA MBA– –Carleton Carleton University University ارزیابی فعالیت کالسی %30 از کلیه دانشجویان انتظار می رود به طور فعال در مباحث کالسی فعال باشند و حضور صرف گر چه ضروری است کافی نیست ‏ارائه در کالس %30 ‏ارائه پروژه و یا حل مسائل و کیسهای عملی ‏گروه بندی آزمون %40 ‏آزمون نهایی از مباحث تدریس شده کسب و کار الکترونیک تعریف ،کاربرد ،تاریخچه تعریف کسب و کار الکترونیک ‏www.businessdictionary.com کسب و کاری که عملیات روزانه خود قسمتهای مختلف خود را از طریق اینترنت و یا سایر شبکه های الکترونیکی انجام دهد شامل هماهنگی با تامین کنندگان و مراکز پخش ،سرویس دهی به مشتریان ،انجام تحقیقات مشترک با شرکا و ... ‏www.census.gov  هر پروسه ای که یک سازمان از طریق شبکه های کامپیوتری انجام دهد تعریف کسب و کار الکترونیک ‏searchcio.techtarget.com کسب و کار الکترونیکی ،همچون اصطالحاتی چون ”تجارت الکترونی ک“ و ”نامه الکترونیک“ ،انجام کسب و کار است با استفاده از اینترنت ‏اولین بار IBMدر یک پروژه تبلیغاتی از این عنوان استفاده کرد تعریف کسب و کار الکترونیک ‏www.wikipedia.com  استفاده از تکنولوژیهای اطالعاتی و ارتباطی ( )ICTدر پشتیبانی فعالیتهای یک کسب و کار کسب و کار الکترونیکی در یک تعریف ساده واژه ای به معنی انجام کس ب و کار ب ا اس تفاده از ارتباطات راه دور و ابزار های مرتبط است. کسب و کار الکترونیک عبارتست از کاربردی کردن کلیه سیستمهای اطالعاتی برای تقویت و کنترل فرآیندهای کسب و کار. امروزه ای ن فرآینده ا ب ا اس تفاده از تکنولوژ ی های مبتنی بر وب توسعه می یابند. کسب و کار و تجارت الکترونیک تجارت شامل تبادل محصوالت و یا خدمات بین افراد ،گروهها و یا سازمانها می باشد. تجارت الکترنیک بر استفاده از ICTدر ممکن کردن رابطه یک کسب و کار با سایر افراد و گروهها و سازمانها تمرکز دارد تجارت الکترونیک زیر مجموعه کسب و کار الکترنیک می باشد حوزه نفوذ کسب و کار الکترونیک مدل زنجیره ارزش مایکل پورتر ود س فعالیتهای پشتیبانی زیر ساختها (حقوقی ،مالی و )... مدیریت منابع انسانی توسعه تکنولوژی مدیریت زنجیره تامین س ود از فروش خدمات پس فروش و بازاریابی پخش تولید -عملیات پشتیبانی داخلی فعالیتهای اصلی حوزه نفوذ کسب و کار الکترونیک منابع انسانی فروش و بازاریابی • • • • • Competitor analysis Price updates Promotional campaigns Sales presentations Sales contacts امور مالی • • • • General ledger reporting Project costing Annual reports Budgeting • • • • • کسب و کار الکترونیک Corporate policies Employee savings plans Benefits enrollment On-line training Job postings تولید • • • • • Quality measurements Maintenance schedules Design specifications Machine output Order tracking حوزه نفوذ کسب و کار الکترونیک کاربریهای سیستمهای کسب و کار الکترونیک سیستم‌های داخلی کسب و کار ‏مدیریت ارتباطات مشتریان ‏برنامه‌ریزی منابع سازمانی ‏درگاه اطالعات کارمندان ‏مدیریت دانش ‏مدیریت کارهای تیمی ‏سیستم‌های مدیریت اسناد ‏مدیریت منابع انسانی ‏کنترل فرآیند ‏مدیریت تعامالت داخلی حوزه نفوذ کسب و کار الکترونیک ارتباطات و همکاریهای سازمانی ‏نامه های الکترونیکی ‏صدا نامه ها ‏انچمن های بحث ‏کنفرانس ها ‏سیستمهای همکاری کننده ...  حوزه نفوذ کسب و کار الکترونیک ‏تجارت الکترونیک -بنگاه با بنگاه و بنگاه با مشتری ‏سرمایه گذاری الکترونیکی ‏مدیریت زنجیره تامین ‏بازاریابی الکترونیکی ‏پردازش برخط تعامالت ...  تعریفی دیگر از کسب و کار الکترونیک ‏EB=EC+BI+CRM+SCM+ERP ‏ERP ثبت سفارش خودرو تا تحویل نهایی سیر پیدایش رسانه های مورد نیاز Telegraph 1870 Telephone دوران آنالوگ Telex/Fax/Radio 1920 1975 دوران دیجیتال EDI/Telnet 1980 POS 1990 EDIFACT/IOS 1995 Extranet/XML سیر تکامل اینترنت مامور تحقیقDoD به وسیلهARPANET :1969  درباره امکان شبکه سازی کامپیوترها شد SODS 940 IBM 360/75 #2 Stanford research institute #4 Utah PDP 10 #3 U CU Santa Barbara #1 UCLA SODS Sigma 7 سیر تکامل اینترنت شکست حباب کشورهایی که به ایترنت پیوستند  1988: Canada (CA), Denmark (DK), France (FR), Iceland (IS), Norway (NO), Sweden (SE)  1989: Australia (AU), Germany (DE), Israel (IL), Italy (IT), Japan (JP), Mexico (MX), Netherlands (NL), New Zealand (NZ), Puerto Rico (PR), United Kingdom (UK)  1990: Argentina (AR), Austria (AT), Belgium (BE), Brazil (BR), Chile (CL), Greece (GR), India (IN), Ireland (IE), Korea (KR), Spain (ES), Switzerland (CH)  1991: Croatia (HR), Hong Kong (HK), Hungary (HU), Poland (PL), Portugal (PT), Singapore (SG), South Africa (ZA), Taiwan (TW), Tunisia (TN)  1992: Antarctica (AQ), Cameroon (CM), Cyprus (CY), Ecuador (EC), Estonia (EE), Kuwait (KW), Latvia (LV), Luxembourg (LU), Malaysia (MY), Slovenia (SI), Thailand (TH), Venezuela (VE)  1993: Bulgaria (BG), Costa Rica (CR), Egypt (EG), Fiji (FJ), Ghana (GH), Guam (GU), Indonesia (ID), Kazakhstan (KZ), Kenya (KE), Liechtenstein (LI), Peru (PE), Romania (RO), Russian Federation (RU), Turkey (TR), Ukraine (UA), UAE (AE), US Virgin Islands (VI) کشورهایی که به ایترنت پیوستند  1994: Algeria (DZ), Armenia (AM), Bermuda (BM), Burkina Faso (BF), China (CN), Colombia (CO), Jamaica (JM), Jordan (JO), Lebanon (LB), Lithuania (LT), Macao (MO), Morocco (MA), New Caledonia (NC), Nicaragua (NI), Niger (NE), Panama (PA), Philippines (PH), Senegal (SN), Sri Lanka (LK), Swaziland (SZ), Uruguay (UY), Uzbekistan (UZ)  1995: Ethiopia (ET), Cote d'Ivoire (CI), Cook Islands (CK) Cayman Islands (KY), Anguilla (AI), Gibraltar (GI), Vatican (VA), Kiribati (KI), Kyrgyzstan (KG), Madagascar (MG), Mauritius (MU), Micronesia (FM), Monaco (MC), Mongolia (MN), Nepal (NP), Nigeria (NG), Western Samoa (WS), San Marino (SM), Tanzania (TZ), Tonga (TO), Uganda (UG), Vanuatu (VU)  1996: Qatar (QA), Central African Republic (CF), Oman (OM), Norfolk Island (NF), Tuvalu (TV), French Polynesia (PF), Syria (SY), Aruba (AW), Cambodia (KH), French Guiana (GF), Eritrea (ER), Cape Verde (CV), Burundi (BI), Benin (BJ) Bosnia-Herzegovina (BA), Andorra (AD), Guadeloupe (GP), Guernsey (GG), Isle of Man (IM), Jersey (JE), Lao (LA), Maldives (MV), Marshall Islands (MH), Mauritania (MR), Northern Mariana Islands (MP), Rwanda (RW), Togo (TG), Yemen (YE), Zaire (ZR)  1997-1999: The rest of the world تعداد کاربران اینترنت ابزاری بسیار مهم برای کسب و کارالکترونیک است اما تمام آن نیست کسب و کار الکترونیک مزایا ،معایب ،چالشها ،تحوالت بازار سیر تحول بازار Shift From • Mass marketing and advertisement To • Mass production (standard products, services) • Mass customization • Monologue; information asymmetry • Paper catalogs • Dialogue; information sharing • One-to-many communication model; TV • Many-to-many communication model; Blog • Supply-side thinking • Customer as a target • Demand-side thinking • Customer as a partner • Physical products and services • Digital products and services • Target, one-to-one interactive marketing and advertisement • Electronic catalogs یک نمونه از کسب و کار الکترونیک USER PROFILE / USER PREFERENCING SYSTEM 2- ریدارkخ 3- ریدارkخ 4- ریدارk خ6- ندهkشkروkkف 7- ریدارkخ لkباkنkه دkkkحصولرا بkم شراkفارkkس حصولراkم یkتمkخkرداkkkپ یkحصولمkند مkkیکkتخابمkنkی اkشمkفارkkند سkkیکkید مkایkkkت ندkkک رددkkگ هدkد ORDER HOME PAGE CONTENT SERVER 1- ریدارkخ ازارkkkوارد ب ودkkیشkم PURCHASE ORDER TRANSACTIO N PROCESSING CATALOGS DYNAMIC PUBLISHIN G SERVER CONFIRMATIO N PAYMENT OPTIONS TRANSACTIO N PROCESSING 5- P.O. 8-عاتkالkطkا LEGACY sent to تkخkرداkkkپ INTEGRATIO LEGACY کk ن اkkkب هkkkب N INTEGRATIO seller هkتادkرسkkف N SELLER ودkkیشkم BAN SELLER’ 12-حصولkم سدkیرkم 11-حصولkم یkملمkح ودkkش LEGACY SYSTEMS * S BANK 10عتبارkا Credit یkم یدkایkkkت approv ودked kش K 9- عتبارkا 9 یkکمkچ BUYER’ودkkش S BANK مزایای که اینترنت برای کسب و کار دارد ارتباط جهانی – اتصال همگانی کاهش هزینه نمایندگی – مشکل نمایندگی هزینه ای که شخص یا سازمانی به خاطر مشکالتی نظیر عدم یکسان بودن سهامداران و مدیران و یا ...و یا عدم تقارن اطالعات متحمل می گردد کاهش هزینه ارتباطات ‏کاهش هزینه بر هم کنش افزایش هماهنگی و حوزه مدیریت قابلیت تعامل ( ،)Interactivityانعطاف و مخصوص کردن ()Customization ‏انتقال دانش مزایای کسب و کار الکترونیک تسهیل ارتباطات درون سازمانی قابلیت های بازاریابی بیشتر زمان کار 24ساعته امکان دسترسی آزاد به اطالعات کاهش هزینه ها از طریق کاهش هزینه های برهمکنش و ‏ایجاد فرصت جهت پذیرش مدلهای کسب و کار جدید امکان کاهش هزینه ها از طریق تبدیل فرآیندهای فیزیکی به مجازی مزایای کسب و کار الکترونیک امکان کار از منزل و کاهش هزینه های اجاره و فضا امکان کاهش هزینه ها از طریق کاهش پرسنل ‏استفاده راحتتر معلولین و افراد مسن سرعت باالی انتقال اطالعات تطبیق پذیری و امکان ارسال اطالعات چند رسانه ای ‏دقت در ارسال اطالعات امکان پیاده سازی JIT عوامل پیش راننده کسب و کار الکترونیک پیشرفت حیرت آور علم الکترونیک (قانون مور) کاهش قیمت سخت افزارها و نرم افزارهای الزم در دسترس قرار گرفتن زیرساختهای الزم افزایش حجم اطالعات افزایش حجم ،پیچیدگی و حوزه فعالیت شرکتها سرعت تغییرات و نیاز به پاسخگویی به این تغییرات قوانین معایب کسب و کار الکترونیک هزینه باالی پیاده سازی اولیه و هزینه های پنهان معموال هزینه نهایی بیش از میزان پیش بینی شده می شود هزینه های پیش بینی نشده سرعت باالی تغییرات هزینه ها را باالتر می برد ‏حجم باالی اطالعات منتقل شده به کارمندان ‏مباحث قانونی عدم فرصت تفکر ‏دوباره کاری (مانند سیستم اتوماسیون اداری ادارات) معایب کسب و کار الکترونیک ممکن است آنچه را فکر می کنید نخریده باشید!!! ‏امنیت شبکه ()Identity theft ویروسها و کرمها و تروجانها دشواریهای مدیریت تکنولوژی اطالعات یک منبع فرصت و مزیت است اما ریسک ها و عدم قطعیت هایی هم دارد ‏تفاوت دیدگاهها ‏مدیران عالی به تکنولوژی اطالعات با ترس نگاه می کنند ‏مدیران فنی مدیران عالی را فاقد بینش الزم می دانند آنچه غیر قابل انکار است سرعت تغییرات است در معماری سیستم و میانجی ()interface ‏کسب و کار ‏ماهیت کار و نیروی کار چالشهای کلیدی چگونه در یک فضای مجازی سازمان را مجتمع ( )Integrateکنیم!؟ ‏چه مدل کسب و کاری را انتخاب کنیم؟ چالشهای کلیدی سرعت پیوسته تکنولوژی مستلزم مواجهه با انتخابهای جدید برای طراحی و ساخت صنایع و بازارها و سازمانهاست مدلهای کسب و کاری که برای سالها بر بازار مصلط بوده اند در حال تغییرند ‏نوع فرصتهایی که دنبال می شوند و تکنولوژی که به خدمت گرفته می شود به شدت بر روشی که ITپیاده سازی و بهره برداری و مدیریت می شود تاثیر می گذارد چالشهای کلیدی از آنجاییکه زیرساختهای ITاستاندارد ،مدوالر و پوست کندنی ( )scalableمی شوند تغییراتی در اولویتها و تصمیمات سرمایه گذاری در این زمینه به وجود می آید زمان مورد نیاز برای آموزش سازمانی و درونی سازی تکنولوژی های به سرعت عوض شونده در عمل سرعت تغییرات ممکن را محدود می کنند ‏تغییرات خارجی صنایع و تغییرات داخلی سازمانی و تکنولوژیکی فشار مضاعفی به سازمانها می آورند تا به جای ساخت راه حلهای ITآنها را خریداری کند چالشهای کلیدی توانایی بهره برداری از تکنولوژی نیازمند سطح باالیی از تعهد و هماهنگی بین چهار عامل است مدیران اجرایی مدیران تکنیکی کاربران تامین کنندگان تکنولوژی و شرکا توانایی تضمین امنیت ،حریم خصوصی ،اعتماد و دسترسی یک قابلیت کلیدی و تعیین کننده موفقیت و نجات نهایی است که چی؟ آنچه می دانیم دنیا برای همیشه تغییر کرده است IT .هرگز به پستو بر نخواهد گشت تکنولوژی هسته فعال کننده این تغییر و کانال اولیه کسب و کار است دهکده جهانی برای ماندن اینجاست! مرزهای سفت و سخت سازمانها فرو می ریزند آنچه نیازمندیم انجام دهیم جهت و نحوه انجام تغییرات را درک کنیم از تجربیات یک دهه گذشته استفاده کنیم با ترکیب این دو مسیر را رو به جلو پیدا کنیم هدف درس در بخش کسب و کار الکترونیک هر روز شرکتها چه از لحاظ کارهایی که می کنند و چه از لحاظ نحوه انجام آن ”دیجیتالتر“ می شوند .لذا بر آنیم این سر فصلها را ارائه کنیم: چگونه پروسه های کسب و کار مجازی را به صورت کاربرپسند طراحی کنیم چگونه میزان کارایی ( )efficiencyو اثربخشی ( )effectivenessرا اندازه گیری کنیم چگونه مدلهای کسب و کار را درک کنیم هدف درس در بخش کسب و کار الکترونیک چگونه بازار با مهاجرت مشتریان به سوی خرید آنالین تغییر می کند تکنیکهایی برای اتوماسیون پروسه های کسب و کار چگونه اعتماد را در پروسه هایی که در آنها کامپیوتر به عنوان واسطه عمل می کند جلب کنیم چگونه یک سازمان دیجیتال را ایمن کنیم چگونه از مالکیت معنوی دیجیتال خود دفاع کنیم هدف درس در بخش تجارت الکترونیک آشنایی با تجارت الکترونیک کار با اینترنت برنامه ریزی برای تجارت الکترونیک پول در آوردن بر روی وب طراحی و ساخت و ارزیابی وبسایتها پرداخت برخط بازاریابی برخط ‏ایمنی شبکه عوامل تعیین کننده جایگاه استراتژیک سازمان بزرگ برد سریع ریسک ماندگاری ساده انگارانه ریسک اجرا کوچک اندازه فرصت برگه های امتیاز متعادل مدلهای مختلف تجارت الکترونیک از دید شرکت کنندگان، از دید نحوه ایجاد درآمد Amazon.com B2C Solution این شرکت به عنوان واسطه میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان عمل می کند. همه چیز از کتاب و لوازم الکترونیک تا جواهرات و راکت تنیس می فروشد در لیست 500شرکت مهم فورتون قرار دارد یکی از اولین شرکتهایی بود که تحت اینترنت موفق بود مثالهایی دیگر ‏www.ooshop.com  سایت سوپر مارکت آنالین ‏www.cashstore.com  این سایت هر بار که مشتری خرید می کند به او جایزه می دهد و هنگامی که جمع جوایز به حد کافی رسید مشتری می تواند آن را در همان سایت خرج کند ‏www.popcrnopolis.com  سایت تخصصی پاپ کرن!!! ‏www.itunes.com  فروشگاه آنالین موسیقی برای Ipod C2C در این مدل فروشنده ها و خریداران افراد هستند که مستقیما از طریق یک سایت با یکدیگر در ارتباطند در مدل C2Cفروشندگان اجناس این امكان را می‌یابند كه در یك محیط گسترده اجناس خود را به خریداران نهایی ارائه كنند ‏یر امیدیار می‌گوید ایده فروش كاال از طریق وب سایت در وحله اول برای فروش شیرینی‌های پخته شده توسط همسرش برای توزیع در شهر لس‌آنجلس به ذهنش رسید Ebay.com C2C Solution سایتی که این امکان را برای کاربران فراهم می کند که اجناسی را که مایلند به مزایده بگزارند. پیر امیدیار می‌گوید ایده فروش كاال از طریق وب سایت در وحله اول برای فروش شیرینی‌های پخته شده توسط همسرش برای توزیع در شهر لس‌آنجلس به ذهنش رسید او در طرح اولیه سایت خودش از مدل B2Cاستفاده كرده بود و به مرور زمان و توسعه این سایت مدل جدیدی را براساس حراج كاال و فروش اجناس دست دوم در دنیای حقیقی طراحی كرده است. امیدیار كوشید با توجه به طیف گسترده بازدیدكنندگان در اینترنت ،بستری را فراهم كند كه فروشندگان بتوانند كاالی خود را به شیوه حراج اجناس (با شیوه‌ای مشابه دنیای واقعی) به فروش برسانند. تعداد بی شمار شرکت کنندگان در حراج 2,3  دولت الکترونیک G2Bو B2G نهادها و مراكز دولتی و وابسته به دولت درارتباط با مراكز اقتصادی، بنگاه‌های تجاری و شركت‌های تولیدكننده و ارائه‌كننده كاال و خدمات هستند در این ساختار طرفین با مراجعه به یكدیگر و تعامل با هم از طریق شبكه‌های كامپیوتری امور بازرگانی میان خود را انجام می‌دهد. شامل مواردی چون گرفتن انواع مجوزها از دولت و سازمان‌های مربوطه، پرداخت وجه مورد درخواست دولت ،گرفتن اطالعات از نهاد دولتی و موارد دیگری است كه همگی در این دو مدل خالصه می‌شوند. مزیت اصلی این دو ساختار صرفه‌جویی در انجام عملیات‌ گوناگون برای دولت و سازمان‌های مربوطه و كاهش زمان انجام این امور و كاهش نیروهایی است كه بیهوده صرف انجام كم‌بازده و یا بدون بازده در سازمان‌ها می‌شود. دولت الکترونیک G2Cو C2G این دو مدل ارتباط بین مردم و سازمان‌های دولتی مطرح می‌باشد و رابطه میان دولت و مردم بیش از آن‌كه ماهیتی تجاری داشته باشد ،حول و حوش خدماتی كه دولت می‌تواند به مردم ارائه كند و یا تسهیل ارتباطات مالی مردم و دولت در زمینه امور مالیاتی و مشابه آن دور می‌زند. فعالیت‌های این دو مدل شامل مواردی چون گرفتن انواع مدارك شناسایی ،انجام عملیات بانكی و گرفتن اطالعات از دولت است. دولت الکترونیک G2G دسته سوم نیز براساس مدل G2Gاست كه ارتباط و تقابل بین دو سازمان دولتی دو یا چند وزارتخانه را فراهم می‌سازد و مواردی چون ارتباط شهرداری‌ها با پلیس، ‌وزارت كشور ،نهادهای نظامی و ...را شامل می‌شود .در این مدل مبادالت میان دوسوی یك فرآیند الكترونیكی ممكن است شامل مبادالت بازرگانی باشد یا صرفا ً به تبادل اطالعات محدود باشد. مدل کسب و کار Business Model مدل کسب و کار تعریف می کند که چگونه یک سازمان برای تعریف استراتژی ،جذب منابع ،ایجاد تواناییها و مدیریت آنها و ایجاد ارزش برای کلیه ذی حقوقان خود با محیط اطراف بر هم کنش می کند این مدل روشی است که شرکت جهت بقای خود برای کسب و کار انتخاب کرده است. ‏این مدل با مشخص کردن جایگاه شرکت در زنجیره ارزش مشخص می کند که شرکت چگونه کسب درآمد می کند ‏بعضی از مدلها مثل تولید و فروش ساده و واضحند ‏بعضی دیگر پیچیده ترند مثل رسانه ها مدلهای تجارت الکترونیک از دید نحوه ایجاد درآمد رشد اینترنت مدلهای کسب و کار جدیدی را ایجاد کرده است و اینترنت نیز بسیاری از مدلهای سابق را بهبود داده است (مثل مزایده) داللی Brokerage Model تبلیغات Model Advertising واسطه گری اطالعات Model Infomediary بازرگانی Merchant Model تولید یا مستقیم (Model Manufacturer )Direct وابسته Affiliate Model مدل اجتماعی Community Model ثبت نام Subscription Model داللی داللها فروشندگان و خریداران را به هم معرفی می کنند و بر هم کنش را تسهیل می کنند. در هر سه مدل B2B، B2Cو C2Cنقش دارند معموال بر اساس فرمولهای موجود مبلغی را کمیسیون می گیرند ایجاد خرید یا فروش :سفارش مشتری را برای خرید یا فروش یک کاال دریافت می کنند (شامل قیمت و نحوه تحویل) و آنها را منطبق می کنند [CarsDirect, ]Respond.com دالالن مزایده :فضایی را ایجاد می کنند که در آن فروشندگان می توانند کاالهایشان را به مزایده بگزارند .دالل بر اساس مبلغ مزایده مبلعی را به عنوان حق ثبت نام و مبلغی را به عنوان کمیسیون دریافت می کند []eBay داللی بر هم کنش :از طریق یک طرف سوم پرداخت را ممکن می کنند []PayPal, Escrow.com داللی پخش کننده ها :تعداد زیادی از تولیدکنندگان کاالها را با فروشندگان خرد و جزء متصل می کنند. مامور جستجو :یک شخص یا ربات است که به دنبال قیمت و همچنین موجود بودن یک کاال و یا خدمات جستجو می کند بازار مجازی :سرویسی که امکان عرضه مستقیم کاالها به شرکت های گوناگون میزبانی می کند تبلیغات شاخه ای از تبلیعات رسانه ای است در این حالت تبلیغ کننده یک وبسایت ،یک سرویس دهنده و یا یک سایت تولید محتواست که با پیامهای تبلیغاتی ترکیب شده است این روش وقتی موثرتر است که وبسایت مورد نظر بازدیدکنندگان زیادی داشته باشد درگاه و یا دروازه :Portalمعموال موتورهای جستجویی هستند که شامل سرویسها و خدمات گوناگونی می شوند .به علت اینکه تعداد بازدیدکنندگان زیاد است تبلیغات سودآوری دارد و این سودآوری باعث افزایش روزافزون خدمات سایت می گردد .این سایتها می توانند برای هر شخص سفارشی شوندwww.yahoo.com . تبلیغات طبقه بندی :Classifiedلیستی از اقالم آماده فروش و یا قابل خرید را برای بازدیدکنندگان مهیا می کنند [Monster.com, ]Craigslist بازاریابی رفتاری Behavorial Marketing:سازندگان نرم افزار که نرم افزارهایشان را مجانا در اختیار کاربران قرار می دهند و در عوض آن در هنگام اجرا تبلیغاتی به نمایش در می آید که منطبق بر فعالیتهای آنالین شخص است []Dap رتبه بندی پرداخت شده :بعضی سایتهای جستجو مبلغی از سایتها دریافت می کنند و رتبه آنها را بهبود می دهند []Google شبکه های تبلیغاتی :Advertisement networksخوراک بنر سایتهای زیادی را تامین می کنند و به این وسیله شرکتها را قادر به انجام مبارزات بزرگ تبلیغاتی می کنند []DoubleClick واسطه گری اطالعات داده های مربوط به مشتریان رفتار خریدشان با ارزش است به خصوص اگر این اطالعات به خوبی تجزیه و تحلیل شده باشند اطالعات مربوط به شرکتها و محصوالتشان نیز برای مشتریان مهم و با ارزش است بعضی از سایتها از این موقعیت برای ایفاء نقش واسطه اطالعات استفاده می کنند ‏Orkut.com, Nytimes.com  بازرگانی فروشندگان عمده و جزء کاالها و یا سرویسها که ممکن است بر اساس لیست قیمت و یا مزایده عمل کنند بازرگان مجازی :Virtual Merchantیک تاجر مجازی که کاالی خودراصرفا برروی اینترنت می فروشد Amazon.com بازرگانی کاتالوگی :Catalogue Merchantکاتالوگ محصوالت را بر روی سایتی قرار می دهند و سفارش را از طریق ایمیل و یا تلفن می گیرند []Lands' End دستفروش بیت :Bit Vendorجایی که فقط محصوالت دیجیتال می فروشند []Apple iTunes Music Store تولید یا مستقیم این مدل به تولید کننده امکان می دهد که با دور زدن کانالهای توزیع مستقیما به مشتریان دسترسی داشته باشند ‏خرید و فروش ‏اجاره ‏لیسانس پیرامونی در عوض درگاهها که سعی می کنند کاربران زیادی را جذب کنند این نوع تبلیغات را در سایتهای وابسته اش به نمایش می گذارد و به سه نوع به آنها بازپرداخت می کند نمایش بنر آن سایتها در سایت مادر پرداخت مبلغی به ازای هر کلیک پرداخت مبلغی به ازای هر نمایش پرداخت کمیسیون به کلیکهایی که منجر به خرید شود اجتماعی بقای این نوع به میزان وفاداری کاربران به آن بستگی دارد .کاربران سرمایه گزاری وقتی و احساسی سنگینی در این سایتها می کنند .درآمد می تواند بر مبنای فروش کاالهای جانبی ،تبلیغات ،ثبت نام برای سرویسهای خاص و یا کمک کاربران باشد ‏Open source  ‏Open content  ‏Social networking services  ثبت نام سایتهایی که برای استفاده کاربران از آنها حق ثبت نام می گیرند انواع مختلف دارند شروع یک تجارت الکترونیک

62,000 تومان