کسب و کارعلوم مهندسیمدیریت و رهبریمهندسی صنایع و مواد

کلیات تحول در نظام های اداری

صفحه 1:
حقیقتا خداوند سرنوشت هیچ قومی را دگرگون نمیکند مگر اینکه خودشان بخواهند مسلمانی که دو روزش برابر باشد مغبون است حضرت محمد (ص)

صفحه 2:

صفحه 3:
تغییر و تحول قانون ثابت ولایتغیر جهان هستی است. تغییر نکردن و بهبود نیافتن مساوی مرگ است. تنها دو گروه نمیتوانند افکار خود را عوض کنند: دیوانگان و مردگان انسان می تواند با تغییر ذهنیت خود زندگی خود را تغییر دهد. تغفییر آن گاه شروع می شود که فردی پله بعدی را ببیند. "عادت های کهنه یکی از موانع بسیار مهم تحول و بهبود است. نگاه ما به زندگی, نگاه عادتمندانه است که باید هوشمندانه باشد. امروزه ثابت ماندن»

صفحه 4:
Change is a window to the future © 2-6 +١ ‏د‎

صفحه 5:
تحول یعنی فرآیند ذوب شدن اندیشه ها و باورها و رفتارهای سنتی و تثبیت ارزش های نوين و استقرار نظام های جدید.

صفحه 6:
را نیز در آینده پیش‌بینی کرده و قادر باشند که اين تغییرات را در جهت ایجاد تحولات مطلوب برای ساختن آینده‌ای بهتر هدایت کنند. *موج دریا تجربه ترسناکی است. اگر در مقابل آن ایستادگی کنید شما را به گوشه ای پرتاب می کند. مع ذالک اگر بر آن سوار شوید می تواند در زمان کوتاهی شما را به جای دوری برد .به طور قطع بسیار ساده تر است که منتظر امواج تغییر باشید و بر آنها سوار شوید تا اینکه اصرار ورزید که بی‌حرکت بمانید و به سویی رانده شوید. *برای رسیدن به رشد .نوسعه و کمال باید تغییر و تحول ایجاد کرد.

صفحه 7:
*نیروی انسانی: هدف وعامل تحول انسان ها هستند. *تکنولوژی: ابزاری جهت تسریع و حصول اهداف تعییین شده است *اطلاعات: ماهیتا تغییر گرا است,

صفحه 8:
۱.تغییرات در معرفت ۲.تغییرات در نگرش يا گرايش ۳.تغییرات در رفتار فردی ۴ تغییرات در رفتار گروهی

صفحه 9:
سه دید گاه دررابطه با تحول 1.روان شناختی: دیدگاهی که نوآوری را بیشتر يك امر روان شناختی و مربوط به میزان هوش و استعدادهای فردی تلقی می کند 2. جامعه شناختی: دیدگاه اجتماعی که خلاقیت و نوآوری سازمانی را بیشتر امری جامعه شناختی و مربوط به فراهم آمدن محیط و زمینه مناسب برای بروز استعدادها می داند. 3 سیستمی: دیدگاه سیستمی است که ایجاد نوآوریها و استمرار و فراگیری آنها در سازمان را يك امر سازمانی یعنی فراتر از عوامل فردی و فراهم آوردن صرف امکانات و زمینه های لازم تلقی می کند

صفحه 10:
۱.تغییر برنامه ای : کوششی آگاهانه وعمدی برای اداره رویداد به منظور رسیدن به نتایجی که از پیش تعیین گردیده است . ۲.تغییر خود جوش:یا نوعی دگرگونی که در کوتاه مدت به علت رویدادهای طبیعی و پیش آمدهای تصادفی ظاهر می گردد. ۳.تغییر تدریجی : با تکامل تندریجی که شامل مجموعه دگرگونی های بزرگ و کوچکی است کهدر درز مدت: در یک سازمان رخ میدهد:

صفحه 11:
aa

صفحه 12:

صفحه 13:
نتایج آینده بازنگري

صفحه 14:
بیش از آغاز. فرآیند تغيير» چهار معیار باید برآورده شوند: 0). مسير يا نتيجه بايد تعيين شود. افراد باید بدانند که ماندن در شرایط فعلي خيلي سخت‌تر از رسیدن به نتایج تغییر است. 9. يك سیستم یا استراتژي اجرا و اندازمكيري بايد بكار گرفته شود تا فاصله بین شرایط فعلي و آینده مطلوب به خوبي پر شود. مهارتها و منابع مورد نیاز براي دستيابي به نتایج باید واقعي و دستيافتني باشند. ‎a‏

صفحه 15:
6. مقاومت(کاملا مخالف تغییر) تبعیت(9)0 درصد با تغییر موافق) 0 رهبری(کاملا پذیرای تغییر)

صفحه 16:
مقاومت سازماني مقاومت فردي ۱

صفحه 17:
1 یکباره 2 موازى 3. تدريجى معیار انتخاب روش استقرار:ميزان اطمينان به نتايج حاصل از تغییرات. نوع تغییرات , شرایط امکانی و زمانی

صفحه 18:

صفحه 19:
رب اشرح لى صدرى © و یسرلی امری واحلل عقده من لسانی* یفقهوا قولي | و اجعل لي وزیرا من ۱ اهلي

صفحه 20:
تحمل و بردباری: سعه صدر و بردباری دست افزار سروری است و سالاری (امام علی(ع)) با تمرین بردباری و تحمل انسان دو خصیصه مهم پیدا می کند: 1.وسعت دید 2.كرامت نفس eo

صفحه 21:
راهکار افزايش تحمل و بردباری * آگاهی: به میزان افزایث د . ‎Is‏ به میزان افزایش آگاهی, انسان دیدش ‎jh jg‏ أكاهى: به ۳ ش وسبع تر و تحملش * عشة: عشق به كا رز 2 عسو عشق به ثار و به زير مجموعه نسان ‎Se 3‏ زير مجموعه و يرسنل تحمل انسان را eq

صفحه 22:
تسهیل و آسان سازی: * نتیجه و بازتاب تفکر سهولت در انجام امور است. * یک مدیر فکور هميشه کوتاه ترین راه را برای مقصد انتخاب میکند راهی که مبتنی بر تفکر باشد.(صراط مستقیم) 66

صفحه 23:
به ديدگاههاي مختلف احترام بگذارید. . موارد توافق را پیدا کنید. در مقابل ايده‌هاي جدید پذیرا و انعطاف‌پذیر باشید د م ق

صفحه 24:
0. جذب ©. ايجاد انگیزش + نگهداشت

صفحه 25:
رهبران تغيير بايد به کارمندان بگویند که: + مقصد آنها كجاست ‎٠‏ كسب و كار آنها جيست ‏۶ با چه كساني کار خواهند کرد ‏۰ چه چيزي در راه است ‏۶ از آنها چه انتظاري مي‌رود ‏۶ ارزشها کدامند ‏۶ تغییر در رویه‌ها و فرایندها چه مواردي خواهد بود ۰ چگونه اين تغییرات اندازه‌گيري خواهد شد ‏+ عملکرد آنها چگونه اندازه‌گيري خواهد شد ‏۰ چگونه رهبران» تغییر را مدل کرده و مي‌پذیرند * دو اصل اساسي براي ایجاد تغییر سازماني وجود دارد: پيوستگي و تغییر.

صفحه 26:
قدرت: مستبد. مشارکت با حداقل کارکنان تغییر از طریقم استدلال: به کارکنان اطلاعات می دهد و تشخیص نیازهاو انگیزه بازآموزي:ارزش به آموزش و توسعهءتشویق کارکنان به فراگیری مهارت جدید

صفحه 27:
د 5 0 و و ذه 3 برنامه منطقى نمودن اندازه دولت برنامه تحول در ساختارهاى تشكيلاتى دولت برنامه تحول در نظامهاى مديريتى تحول در نظامهاى استخدامى برنامه هاى آموزش و بهسازى نيروهاى انسانى برنامه اصلاح فرايندها و روشهاى انجام كار و توسعه فناورى ادارى برنامه ارتقاء و حفظ كرامت مردم در نظام ادارى

صفحه 28:
د م 0 5 ها 5 ده © a 8 روش اجراء اصلاحات اداری تعيين قلمرو و محدوده اصلاحات ادارى پیش بینی زمان مناسب برای انجام اصلاحات gj ela Brae Gass Gas روشن بودن اهداف وراهبردهای کلی و جزئی (کلان وخرد ) و سازگار بودن آنها میزان مشارکت کارکنان و ذینفعان در اجرای برنامه اصلاحات منابع مورد نیاز اصلاحات ارزیابی عملکرد برنامه اصلاحات به منظور بازنکری و تصحیح برنامه ترویج موفقیت های حاصل از اجرای برنامه اصلاحات (ارایه الگوها و تجربه های موفق( وجود یک سندملی(قانون یا برنامه مصوب) وسازمان اجرایی مناسب برای اصلاحات در بخش دولتی . حمایت مدیریت عالی کشور از برنامه اصلاحات و عزم جدی برای تححق آن

صفحه 29:
0. روش موازی 9 روش یکباره 9. روش تدریجی

صفحه 30:
زمان © نیروی انسانی (آمادگی فیزیکی و آمادگی آموزشی) 9. منابع (ابزار - وسایل)

صفحه 31:
0 منطقي کردن حجم سازمان. آموزش و بهسازي نيروي انساني تکریم مردم و رضايتمندي ارباب رجوع. بهینه سازي سیستمها و روشهاي انجام کار . ارزيابي عملکرد مدیریت و بهبود آن. . توسعه اتوماسیون اداري و فن آوري اطلاعات. . ارتقاي سطح سلامت نظام اداري. DOOBSOO

صفحه 32:
0. تقسیم صحیح و منطقي کار درمیان ‎CUS IS‏ 9 استقرار مناسب ترین روشها و شیوه هاي انجام ‎IS‏ ©. افزایش كارايي سازمان و کاهش هزینه هاي عملياتي و نيروي انساني, کوتاه ساختن زمان انجام کار و صرفه جويي در وقت مدیریان. ©. تهیه اطلاعات صحیح و به موقع براي مدیران به منظور

صفحه 33:
با یچ ان ان یذ مه ما 6 5 اولین قدم برای تحول , داشتن هدف است. از آموزش به عنوان موثرترین ابزار تغییر استفاده کنید. برای ایجاد تحول , تیم های کاری تشکیل داده و از آنها یاری بجویید. تحول را با قدرت و جسارت آغاز کنید. نیروی انسانی را کانون در برنامه های تحول قرار دهید. مدیراق الکو و پرچمدار تحول هستئد. دیدگاه کل نگر داشته باشید. از حمايت مديزيت عالى سنازمان مظمئن شويد: مشاركت را ترغيب كنيد. به کسانی که اشتراک مساعی کرده اند پاداش بدهید.

صفحه 34:
1 تحول از طریق تدوین و ابلاغ آئین امه و دستورالعمل اتفاق نمی افتد. 2 تحول از طریق زور , اجبار و ارعاب حاصل نمی شود. 3. تحول قابل تفویض نیست. ۶ تحول اتفاقی و شانسی نیست. oe

صفحه 35:
علاقه دانش تجربه قدرت تحلیل و تصمیم گیری مسئولیت پذیری توان برقراری ارتباط توانایی فیزیکی توانایی فکری 6

صفحه 36:
هه

صفحه 37:
روش تحول سازماني 9 ‎AS‏ Pk 4 تحول تدريجي این تحول نشان دهنده تغییر : بهبود تدريجي است . © تحول پیوسته این تحول شامل تغییریکنواخت و فزاینده در محیط در طي زمان است . واکنش مناسب به اين سطح از تحول» اصلاح و بهبود مستمر و پیوسته است. ©- تحول گسته این تحول نشان دهنده تغییرات ناگهاني» غيرخطي و عمیق در يك محیط است. اين تحول عملکرد را از يك سطح به سطح کاملاً متفاوت و با لاتر هدایت مي کند. اين تحولات که اصولا بنيادین است «نقطه عطف استراتژيك» یا «چرخش راهبردي» مي نامد. این سطح از تحول مستلزم تحول اساسي در محصولات. خدمات » فرایندهاء نظام ها .ساختارا و الگوهاست. ابت و خطي در محیط است. واکنش مناسب به اين تحول؛ ارتقاء و

صفحه 38:
اتغییر بیشتر حالت سطحي و يك بعدي دارد و غالبا در لایه هاي بالايي سازمان يا عملکردها رخ میدهد بدون اینکه پایه ها و زیربناها مورد بازبيني مجدد قرار گیرند . اما تحول حالت عمقي و چند بعدي دارد و لایه هاي زیرین سازمان و عملکردها را نیز تحت الشعاع خود قرار میدهد . تحول دگرگوني اساسي در کلیه سطوح سازماني و کارویژه ها ایجاد میکند. 80

صفحه 39:
اهداف تحول: )- وضوح اهداف و نقشها ©- ايجاد انكيزش و تعهد 2- ایجاد همکاری و ساخت گروهی انگیزش و سلوک کارکنان 289

صفحه 40:
0 موفقیت و تحصیل سود 2 کارآیی و بهره وری 2. کاهش و تلفیق تعارضات ۶- مسائل روحی و اخلاقی» غیبت و بازده فردی 0

صفحه 41:
0- طراحی شغل 9- رفتار کارکنان ©- فرایندهای گروهی ۴ فرهنگ و جو محیطی ©- انتظارات نقش

صفحه 42:
#کایزن تركيبي دو کلمه اي از يك مفهوم ژاپني است که تعریف آن تغییر به سمت بهتر شدن یا بهبود مستمر و تدريجي است. در واقع كايزن بر اين فلسفه استوار است که براي ایجاد بهبود در سازمان ها لازم نیست به دنبال تغییرات انفجاري یا ناگهاني باشیم» بلکه هر نوع بهبود یا اصلاح به شرط آنكه پیوسته و مداوم باشد» ارتقاي بهره وري را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد. 6م

صفحه 43:
تحول بهبود اضافه كردن بهبود ند ریجی ادغام حذف -

صفحه 44:
بهره وري سازماني ارتقاي كارآئي ‎efficiency‏ ‎Doing things right‏ کارها ۳ درست انحام دادن ارتقاي اثر بخشي 6۲۲60۷60655 ‎Doing right things‏ کارهاي درست را انجام دادن بهبود ‎productivity gos eye‏ ‎Doing right things right‏ کارهاي درست را درست انحام دادن ee

صفحه 45:
رويكرد تحول ۲ ‎AS‏ is 2126۳ ‏روش بهبود تدريجي - کایزن‎ روش جهش بزرگ - نوآوري خلاقیت یا 6۲۵۵۷10۷ مرحله ذهني نوآوري یا 00۷110 مرحله عملي یا پیاده سازي روش تركيبي - کایزین و نوآوري 9

صفحه 46:
روش بهبود تدريجي - کایزن foe Obw wad stead) wie te rae رهرو آن نیست که گهي تند و گهي خسته رود رهرو آن است که پیوسته و آهسته رود

صفحه 47:
روش جهش بزرگ - نوآوري

صفحه 48:
روش تركيبي - کایزن و نوآوري

صفحه 49:
1 ۲۱۱۲5۶ 5آموزش‌فراد به پیرویاز عاداتپ سندیده و نظارناکید بر اجرایق ولنینمحل‌کار 2 5۱۱دسته بندیو کنار گناشتن‌موارد غیر ضروریاز محل کا J 3. [5۶1۲01مرتبو منظم كردناقلام ضرورييه بهتريزوجه ‎ai‏ دسترسیبه نها را درمولقع لزوم اسان تهاية 4. 55150نظافتمحلكار به ترتيبيكه هيجكونه كرد و غباري رويكفاتاقها و ساازها .ماشينا للتو تجهيزاتماقينماند 615105 5نكهدارهمحلكار بترتيبيكه با تكرار مرتب سازیروزلنه راحتیو بهره وری‌حاصل‌شود ‎wo‏

صفحه 50:
با تشکر از حضور شما عزیزان موسه تحقیقات پژوهشی علمی مدیریت کارکیا so

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان