صفحه 1:
< کلیسای نور
تادائو آندو
صفحه 2:
تلا
صفحه 3:
) تادلئو آندو ۵۳۵0 ۲8060(
v
زاده ۱۳ سپتامبر ۰۱٩۴۱ اوساکا
"۲ قبل از اينکه با جدیت به معماری روی آورد مدتی راننده ی کامیون و قبل از آن
بوکسوربود.
آندو از سن ۱۷-۱۰ سالگی
مدلهای چوبی از کشتی و هواپیما می پرداخت.
یک کارگاه نجاری کار مىكرد. وی اغلب به ساخت
در دهه ی سالگی, آندو تصمیم به یادگیری خودآموز مستقیم معماری گرفت. که او
را به خارج از ژاین برای مشاهده ی معابد. مقابر و جاى خانه هاء به اروبا. آفريقا و آمريكا
برد. او معماری را با رفتن و دیدن ساختمانهای واقعی و مطالعه ی کتابهایی در مورد
کارهای معمارانی از قبل : لوکوربوزیه, لودویش میس فن در روهه. لور لته فرانک
لویدرایت و لوثی کان یاد گرفت.
وی قبل از بازگشت به اوساکا در سن ۲۸ سالگی و بازکردن دفترش, به عنوان استادیار
در دانشگاههای توکیوء هاروارد. دانشگاه کلمبیا بودهاست.
v
2
با نفوذ ترین معماران پست مدرن نسل دوم ژاپن محسوب مى شود.
صفحه 4:
عناصر اصلی و متناقص معماری آندو :
او در معماری خود, به گوته ای متضلد,
آنها را با هم ارتباط مى دهد و ميان آنها
Shel alt كد
مصالح معماری آندو, بتن خام. خورشيدء آسمان» سایه و آب است یا به عبارت بهتر فضا.
تأكيد او بر این نکته است که استفاده کنندگان از پناباید طبیعت را تجربه و احساس کنند و اینها همه ريشه در سنت منطقه
ای زیستگاه او - کانزایی - دارد.
صفحه 5:
.معماری اوه معماری نفی و اتکار است
او جامعه مدرن و جهانی بودن را نفی می کند. لولین چیزی که آندو نفی کرده» مفاسد جامعه مدرن و ارزشهای آن است.
(برای مثال. مقولة راحتی) آندو راحتی مدرن را نفی کرده. تلاش می کند ارتباط پویلیی با جهان برقرار کند. او راحتی را
از معماری خود دور می کند و به جای آن امکان حضور انسان و طبیعت را در کالبد معماری اش فراهم می سازد.
صفحه 6:
سبک معماری
* لستفاده از بتن نمایان به عنوان ماده اولیه تقریباً در همه پروژه ها (بتن را _با اين که اینکه از مواد
جدایی ناپذیر جنبش مدرن لروپاست - در جهت نشان دادن زیبایی شناسی شرقی به کار می برد.)
* دقت در ساخت و قالب گیری فرم های بتنی برای به دست آوردن بتن نرم تمیز وکامل
فرمهای مدرن با مفاهیم و شیوه های سنتی ژاپن استوار است ؛ به
توچه عمده وی بر 3
بیان دقیق تر. هدف او تغییر معنای طبیعت از گذرگاه معماری است.
صفحه 7:
اولین تمرین معماریش را در سال ۱٩ ۶٩
کرده است.
زاكا آغاز کرد و تاکنون بیش از صد و پنجاه پرژه معماری را طراحی
یگانه انگاری
= ROT Cee ترا
ل es [ دو كانه انكارى
ل كثرت كرايى
صفحه 8:
موزه هنر مدرن فورت ورث ۲۰۰۲ تگزاس
” كالرى هابى با مساحت ۵۳هزارفوت مربع
” كالرى هلق دو طبقه با ستون هلق SEY
” انعكاس نور از بزتاب آب روی دیوارهای بزرگ خاکستری رنگ
۱ E ۱
صفحه 9:
کلیسای روی آب ۱۹۹۸ تامامو ژاپن
۳ دید آمدن دریاچه مصنوهی با تقییر هسیر جویبار عبیعی
صفحه 10:
خانه ی ردیفی سومیوشی
ترکیبی تقارن محوری فرمی سراسری و دروزهمانن با درگاهی مرکزی سرتاسر نمای
این ساختمان
فرم مستطیلی استفاده کرده است.
نما : هنگامی که در حیاطی می ایستیم و در آسمان شامگاهی به ستارگان می نگریم
دیوارهای خاموش به صورت قایی برای این منظره در می آیند و ما در
رك و اعتساس
ى كذر فصل بيدا مى كنيم
حیاط خانه : فضایی جدا افتاد |
شلوغی شهر و تنها رو به آسمان
گشوده است . حیاط همچون پنجره ای است که نور . باد. بران را پذیرا است تا
طبیعت بتواند در قلب بینندگان رسوخ کند
بن بدان علت است که دیوار ساخته شده از بتن شیشه و سنگ لوح » نورهای تصادفی
را بازتاب می دهد
صفحه 11:
معبد آب هومپوکو
بر بالای تپه ی مشرف ay خیلج بنا شده است
این معید نمایانگر آروزی آندو (طراح) برای ساختن مکانی است که بودا و همه
موجودات زنده بتوانند در آن در بوشش از نبلوثر آبی به خواب روند .
برشی در میانه ی حوضچه ای ایجاد شده و پلکانی رو به پایین در آن بوجود آمده
هنگام پایین رفتن از پله گویی در اعماق حوضچه فرو می رویم.
توالی فرم های هندسی بیضی, مربع.دایره و شبکه موجب افزایش تمرکز ما هنگام
بزدیک شدن به مقدس ترین مکان های معید می شود.
حوضچه ای بیضی شکل و تالار شكرف زير آنه از طربق يك مسیر دسترسی بسیا
تماشایی و طواف مانند با هم ارتباط بيدا مى
صفحه 12:
oe مورهة
در منطقه ای کوهستانی بنا شده است.
ساخت یک چهارچوب نیرومند چوبی بر دامنه پردرخت کوه
فضا متشکل از آسمان و آب که با سازه حلقه واری از چوب در برگرفته شده است.
صفحه 13:
سال ساخت ۱۹۸۹-۱۹۹۹
این کلیسا به کلیسای کوچک و خانه وزیر كه قبلاً در محل وجود
.داشت اضافه شددا.
تورء درون مایه ی اصلی این کلیسا است. ولى در عين حال. إيجاد
تاريكى نيز اهميت قراوان داشت. زيرا تور فقط در جلوى يس زمينه
ی از تاريكى عميق» درخشش مى يابد
مساحت سایت :۸۳۸۸ متر مریم
مساحت کلیسا: ۱۳ امتر مریم
صفحه 14:
موقعیت جغرافیایی «کنار خانه وزیر)
شهر ایباکی در اوزاکای ژاین
صفحه 15:
فرم کلیسا
کلیسا یک مکعب مستطیل بتنی به ابعاد (۶۶۱۸۰۶ متر) است.
جعبه با دیواری با زاویه ی ۱۵ درجه بریده می شود. دیوار
اریبی که کاملا آزاد است فضای اصلی را به نیایشگاه و هشتی
ورودی تقسیم می کند. ما از این هشتی از طریق یک بریدگی
در ديوار اريب و جرخش 16١ درجه با به نيايشكاه مى كذاريم.
این بریدگی باعث شده تا بیننده به سمت ورودی هدایت شود.
صفحه 16:
rT
A. Main chaple/ / 0
Altar B. Sunday school / عم
Seating f
Transitional ۳ gf 2
faccess / - از
/
1 کی
مر سايت بلان كليسا
بت پادن سب a
صفحه 17:
صفحه 18:
CROSS SECTION LONGITUDINAL SECTION
صفحه 19:
LIGHTING
صفحه 20:
SYMMETRY & BA;LANCE
CIRCULATION TO USE
صفحه 21:
ساختار بتنی کلیسا هم افزون بر آن که نمادی از استحکام است»
نشاندهندهی سادگی و زيبايي نهفته در en gral از آرایههای بیکابرد و
us! درون مایه ی اصلی این بناست. ولی در عین حال.ایجاد تاریکی
اهمیت فراوان داشت. زیرا نور فقط در جلوی پس زمینه ای از تاریکی عمیق.
درخشش می يابد. در اینجا طبیعت فوق العاده فشرده و مختصر در محیط
درونی گنجانده شده و به عنصر نور محدود می شود. بدین شکل, فضای
معماری خلوص پیدا می کند.
صفحه 22:
شکاف کلیسا
شکافی به شکل صلیب در دیوار آنتهای دیگر نیایشگاه از
آفتاب سپیده دم غرق در نور می شود و صلیبی نورانی
يديد مى آورد. فضای کلیسا یادآور محفظه ی درون
دوربینهای سوراخ سوزنی قدیمی است: صلیب نورانی چشم
را به خود خیره می کند. کلیسا هم دارای عناصر عینی و
تصویری است و هم دارای عناصر انتزاعی, یک لکه ی نور
خطی روی زمین کشیده می شود و مصالح طبیمی که بر
حواس ما تأثیر می گذارند. در تاریکی باقی می مانند. روح
ما به يرواز درمى آيد و اوج مى كيرد. ما از طريق نور به
ابتدايى ترين شكل ممكن ناكزيريم به بيوند خود با طبيعت
اذعان كنيم.
صفحه 23:
Reused wooden
planks
نیمکتها از تخته های چوپی خشنی ساخته شده
اند كه معمولا در داریستها مورد استفاده قرار می
كيرند. با آنکه این تصمیم ناشی از محدودیت بودجه
بود. ولی از این نظر که درک و آگاهی مستقیمی از
بافت ماده به مردم می داد» تأثیر مثبتی داشت. او
همواره در بخشهایی از ساختمان که در تماس
مستقیم و فیزیکی با انسانها قرار می گیرند. از مواد
طبیعی استفاده می کند و اعتقاد دارد مصالح بنيادينء
مانند چوب و سنگ و بتن. در معماری اهمیت بسیار
خارقة,وربه ما امكان مى دهند ساختمان رابه طور
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
ری از نظرات و دیدگاههای تادائو آندو
© نكاه انتقادى به معمارى مدرن
» احساس تكرانى برا آينده به خاطر وجود كامبيوترها ترس از اينكه خلاقيت را از معمار بكيرند ومعمارى به يك فرمول برای
تمام نقاط زمين انجامد.
© اهميت فوق العادة به طبيفت
در معمارى بخشى وجود دارد كه نتيجه يك استدلال منطقى است و بخش ديكرى است كه از مجراى احساس خلق مى شود
همواره یک نقطه هست که اين دو با هم طلاقى مى كنند. من فكرتمى كنم معمارى بدون اين تلاقى بتواند خلق شود.
* معماری خلق فضایی برای زیستن و به تفکر وآذاشتن آفرم از تاثیر فضایی می کاهد و در فتیچه جنابیت معماری را محدود
* تور بد زیبایی تمود می بخشد : و باد و باران با اثیری که بر بدن اسان می گذارند به زندگی رنگ و رو می دهند. معماری
واسطه ای است که انسان را فادر می سازد تا جضور طبیعت را حبی گند.
* من با نشاندن طبیعت و نور متغیر در درون فرم های هندسی ای که از زمینه شهری شان بریده شده اند : فضاهایی پیچیدد.
می آفرینم.
صفحه 27:
renee
https://www.archdaily.com ۰
http://archline.ir