صفحه 1:
صفحه 2:
۱۶ راز زر et]
سمعكء شنوايى كافى و مناسب ندارند و نمى توائند از برنامه
معمولى مدرسه استفاده كنند. دشوارى اصلى اين گروه از دانث
آموزان رشد ناقص تكلم آنان استء به عبارت ديكر. به علت نشنيدن
نمی توانند صحبت کنند.
renee 6 به معلم ویژه ناشنوایان احتیاج دارند که
بتواند تقاوت های بین فردی و درون فردی آنان را در نظر بگیرد و
براى eas) role is err 1
err م یا در
ON EE Sree] ep eaecs me prer les] Mra) peerel caee tent Seren n es
PU MpUr ce ا ا S| Cron] Bee pS C more LT Wor || آموزشی,
دانش آموزان طبيعى با تسین آشنا سس ۳ آنان را در کنار خود.
صفحه 3:
در مقایسه با دانش آموزان ناشنواء
هد و اکر به موقع, به مشكل آنان در مورد صحبت كردن 6 5
rome etry) | آموزان طبیعی زیاد عقب نمی az) ojlail ym riile
ناشنوايى دانش اموزى كمترباشذءبه اموزش ويزه كمترى نياز دارد.
0
امواجی که توسط ادوات صوتی ایجاد می شوند, به وسیله هوا بر پرده صماخ
يا يرده كوش مى رسد. اين امواج تارهاى عصبى كوش را تحريك مى كند و
kepe Tige| ا ا ل ا ا ا 0
0100 ences Appel e roe tesa ir
۳ : برش عرضی گوش انسان
ارتعاشات صونى از طريق مجراى برده كوش برخورد مى كند و آن را
0 0% 0) force arol reser rere eras es] 0
۱ ا ا iy)
چکشی در ا ا لك
صفحه 4:
۲ 5-5 5
ای كل اسست كه اواج مويك 2 TEAL io eel bce del,
می یابد. 4
استخوان های کوچک گوش میانی چنان به وسیله رباط ها به هم متصل
شده است که مجموعه استخوان چکشی و استخوان سندانی به صورت
or ey ee eed i ا
AE PCE esa reo nape ee year t yh
نقطه اتكاى اهرم نسبت به دسته استخوان جكشى قرار دارد تقريبا به
۱ اا an Site MN rcs lets
لحا تدر وضع .دن. فنشار وذ برده صماخ را افزايش يا كاهش نمي
٩ ۲ ۱ وان سنذانی با استخوان رکابی سبب می گردد,
صفحه 5:
را ,روسته به وسيله رباط ها و عضله
|0203 1ه برده صماخ به طرف داخل كشيده مى
۰ ا ال 00
اأ أ ا ا ا ROU
fe ede Rate eee ا
۱ ل
0 ie
وجود نداشت و امواج صوتى مستقيما هواى كوش ميانى را
اسان
۳ 0 ih ihcn
Pree NM I) Se
oY ۱
۰ ۸ ۲ OMe MPSS scr le
\ /
حلزون گوش:
حلزون گوش لوله ای بلندو پر از مابع می باشد که سه لول . ماس
ی مختلف پیچ خورده به نام های نردبان دهلیزی,نردبان
uss. را ۱ ۱۳۳
00000 وشيله قشاى دهليزى و نردبان صماخى و
FROM lil.
اس و افتشاى قاعده سا
mln Seton
مکانیکی موسوموبه مزّىٌ دار مى باشدءاينَ سلول
3 ناز 1901م 38 كبرتده أىداست كه در باسخ به
صفحه 6:
| ری و
براك 2 لل جلسعك اكلا باى مزكدار كيرنده صوتى صردوى avi .ارتعا شات عي
س0 57 رط -
اا ل ا
ربات حلقوی نسبتا سستی به لبه های این پنجره متصل میباشد, به طوریکه
yeas, On ie) 1
ار Perens e
lol. إن PM ries
حلزون اسث كه متعاقب أن بنجره مدور به طرف خارج برآمدكى بيدا مى
کند.انتهای دور نردبان دهلیزی و نردبان صماخی از طریق منفذی به نام
۱ ۳۳ ۱۳
ان PPM
و[
POE i.
اما اگر استخوان رکابی با سرعت به طرف داخل و خارج مرتعش شود مایع
فرصت كافى ندارد متوالى تمام طول نردبان دهليزى را طى كند و از طريق چيه
نك ای ای ی برستد:و.مجدذا به
۲ فيك sty 3 1 غشا
صفحه 7:
mate ا ل
Suen Sis) SAL alee
einen eeemenll بر از isis Mee ab cis
aces ار
Teeth ا ری Ml eee ORs
با افزايش دامنه ارتعاش سلولهاى مزكى دار بيشترى در
erent ees ال ای ار
شود و به اين ترتیب ارسال زنش ها از طریق تعداد زیادتری
te ل 0
مرى دارت وماق Shine roc ee Epes pa ico
نسبتا زيادى نرسد تحريك نمىشود و جنين به نظر مىرسد
که تحریک این سلولها بگونهای سیستم عصبی را آگاه می
صفحه 8:
واقعی 1 we می شود. یک افزایش ده aie Si:
کر تا 3694
(Coordi hcp el eed re ore eC SS ee pel need
یک بل و یک دهم آن یک دسی بل خوانده می شود.
از بررسیها چنین برمی آید که شدت صوت صحبت
۱ rn ee
دسى بل دردآور مىشود, لذا اكر فردى براى ١1٠١ حدود
IG مدت طولاني در جريان ب
صفحه 9:
ير <<
3
۱ انواع ناشنوایی :
le ای رجود دارد: یکی ناشنوای ناشی از اختلال حلزون یا عصب شنوایی
PMS ON pee oh ui
۱ 9 ۰ به راخل گوش ناشنوایی هدایتی خوانده می شود. بدیهی است
ا ل ا 20
۱ 3 حلرون و عصب شنوايى سالم باشد ولى سيستم استخوانى
Toy 7 0
هدایت از طریق استخوان های جمجمه وارد حلزون گردد. گستره شنوایی انسان های
سا ۱ ( WO
ا ا ا ا foo
000
کمکی یا بدون بهره گیری از آنها نمی تواند گفتارهای دیگران را از طریق حس شنوایی
پشنود به عبارت دیگر میزان ناتوانی حس شنوایی این گروه اقراد ۷۰ دسیبل يا بيشتر
است و لذا از فرا 0 ادن 2د آر طاريق حس ياد شده محروم مى باشد و به
أجنين أفرادى يك از st ۳ م هاى نج عادی
lel
اه rrr ۳۵ افراد ن 5 rere
صفحه 10:
ا ا ا ا م ا ا E] percep ل
0
teen ار ا ا ع ا ل لا ل ند رای
زیان و ا 1 1 باشوایی ارفا ا لال py SG
امل ل ا اا را ار لس ا لبان ل لاس سا ا قتي
مواجه هستند.
1
وا امل
7 ۱
يكى oe که Wp Siero on fins Bae ALA J poll enh
و بخواهد که آنچه می فهمد بیان نماید با انجام دهد.برای اینکه مطمتن شوید دانش آموز از روی حرکت لب
هاى شما به كفتدهايتان بى نمى برد.مى توانيد از او بخواهيد در حالى كه بشتش به شما الست به حرف هاى
Gere ی د فار
en en Aer Tee ارت ی ای ما رب
Dyin Soni eee ار ی
متخصص جشخص شود که او ob ell ار Sera
0
معمولاً سادهتر است و |غلب قبل أز مدرسه رفتن مشخص من شودي أله
صفحه 11:
دانش آموزان کم شنوا نسبت به دانش آموزان عادی
از منبع کنترل بیرونی تری استفاده میکنند؛ یعنی نتایح
کار خود را به بخت, اقبال یادیگران قدرتمند, بیشتر
تنيت من دهد كه ان مت که فشان روا
رای یرای اما كدراء دارد سابال 5 ]1ن 2 Bs
بين سلامت روانى دختران و يسران كم شنوا تفاوت
ماذاری وج دارد فا nes 0190 05
يسران كم شنوا كمتر از دختران كم شنوا است كه
عواملى از قبيل ساختار زيست شناختى و زنتيكى
ضعيف يسران نسبت به دختران و نيز توقعات و
انتظارات بیشتر خانواده و جامعه از پسران؛ در اين
آمر بی تأثیر نیست. اما طور کلی کم شنوایی با بروز
اختلالات رفتاری و هیجانی ارتباط دارد. که یکی از
علل اصلی آن را می توان تجربیات کودک در درون
او نام برد که البته می توان با آموزش والدین بر
اس فرزندپروری مثبت, باعث کاهش مشکلات
خارج ازکتاب درسء
یم =
مسح ———
صفحه 12:
خارج ازکتاب
پادکری وا ده رما
نظری و به طورکلی موضوعاتی که
و قابل لمس نيستند. برای ناشنوا
(آسیب دیدی شنوایی) مشکل است
وعلت آن نير ضعف در تكلم و تفكر أ
eal pues اران من يوان كنت 56
آسیب شنوایی موجب نوعی تنبلی
غیرواقعی و عقب ماندگی ذهن,
کاذب تحصیلی می شود. تحقیقاتی که
در ارتباط با پیشرفت تحصیلی کودکان
5 آسسیب دیده شنوایی انجام شده. به توعی
3333 عدم پیشرفت تحصیلی این کودکان را بیان
هه wo کند که در اين رابطه پیتر و ریمر در
— پژوهش هایی که طی سال 1920 انجام
2 دادن دریافتند که این کودکان ممکن —
SS
۲
Se |
Sing a
است از لحاظ تحصیلی به میزان 5 سال,
عقب باشند
صفحه 13:
Sr LZ خارج ازکتاب
تاریخچه آموزش کودکان آسیب دیده ی شنوای در ایران و Me
در قرون اوليه يس از ميلاد ردم معتقد بودند كسانى كه ناشنوا متولك مى شوند طبعاً نمی
توانتد صحبت كنند و اين غير ممكن است كه بياموزند و سخن بكويند. جنانكه كالزرني A. ١
كويد:هبين حس شنوايى و اعضاى تكلم يك بستكى فيزيكى وجود دارد و به همین دلیل
كات كه ناشنوا ستولد مى شونده تمن توااندا صسبت كسد اولين Roe ES a
آموزش ناشنوايان مربوط به بيتروكاسترو ايتاليايى مى باشد كه در سال 21١ ميلادى اقدام
به تعليم و تربيت كودك ناشنوايى نمود. با شروع قرن بيستم آموزش ناشنوايان بهدليل ساخت
وسايل الكترونيكى مانند سممك؛ دسكاء هاى شنوان شناسس» كاشت حلزون و:- وابارد
مرحله جديدى شد. تاريخجه آموزش و برورش ناشنوايان در ايران به دهه اول ۱۳۰۰ شمسی
بر مى كردد. جبار باغجه بان فردى بود كه اولين بار در ايرانء مدرسه ويزه كودكان ناشنوا را در
esl jos ts سه قودت نله وا وین کم را در جيهت [مورس نلك وليان
برداشت. جبار باغچه بان به دنبال راهی می گشت تا چگونگی نشان دادن کلمات را به
ماگردانش که به جای شنیدن با گوش, بید با چشم می شنیدند را باموزد و به نها
شانس بیشتری برای آموختن و حرف زدن بدهد. لذابرای اینکه صدا را برای شاگرد
ny fl lye sas pees Galant مد گرفت ویدار انس و
تلاش زياد و كشف اسرار صداهاى زبان فارسى. آواهاى زبان فارسى را به دو say F
صداهای حنجره اى يا آوايى و صداهاى تنفسى طبقه بندى كرد. امروزه در آواشناسى اين
با عنوان آواهاى واككدار و ببى واك نامكذارى مى شوند. الفباى كوياى ياغجه بان
ديطبقه 1
اشامن 59 حركت دست (برتر) هعراء با تعیر شکل لب ب رای بان تمامی روف الفای
ase
>»)
مه
صفحه 14:
علل ناشنوایی:
ناشنوایی علل محتلفی داردکه عبارتنداز: ۱-ورائت ۲-سرخک یا
سرخچه مادرزادی۳_پیش رسی نوزاد ۴ POPS ee
ei ee ee
ناشناخته باقی مانده است.
صفحه 15:
۱
pe Sor ner ere rene
ا Ab
است؛اما دامته آن بین ۱۳۰ ۶۰ درضد تحمین ری یا ۱
ee pe eee ee ل ري ريك رصعي اباي
be] ا ل ال
ا ا 7
است.درصد توزيع معلوليت هاى اين كودكان مشتمل بر 0٠ درصد
اا ل درصد مشکلات قلبی است.
پیش رسی: : کودکانی که vast کمتراز۲/۵کیلوگرم به دنیا می آیندپیث
ال ا ا ار رج لي ل رشن
en م ار
کودکی که در مدارس ناشنوابان ثبت نام کرده اند.۵۳ نفر از آنان پیش رس
بوده آند | bg ape اه مس موس ا ور
صفحه 16:
كودكان ناشتوا بعدازتولدديه سبب بيمارى مننزيت كه
تشامل حملة, میکزویی بةگوتش میانی انست:نانوايي
ااا 121100
تيمارق مننزيت'بة:ستفب تجويز داروهاق
يافته است.
شدن fs ۳9 ee مى شود.اكراين وضعيت
مزمن گردد,اختلال شتوایی ازنوع حفیف:تا متوسط را
صهودد ی آورد؛ با توجه بهالین که از هرهشت
ALEF STO
صفحه 17:
0 ا y | OPEV Em MU) bry eet Pin) Cran ct ee SP EST IOe
ای را یر وا رار lbs
0 7 PMC Tere SMU) ST Mt ver Ure)
footy yn HA MA ceed rats Milley Sen Mees oH] elem eeeraec
Pe eC Td eee prayer] mee me Up ering e] mere] Prevtrcoy Ceri mr CSWr] OST OSr eS me SInU DLE
ويزه هستند. قلمداد شوند
ع ا ا كت
ا 7 لات نت
شنوايى نيازمند درى بيشتروبهتراز طرف والدين و دست اندركاران اموزش و يرورش
sly ا 2 ا ل ا tub rue rilei no aise j
صفحه 18:
it ofS) کی ارم ری رسای تشن
ا ا ل
ار را را
تا زر ا
er PINRO gts Eat Lert ieee 1
به طريقى ساخته شده است كه شنونده از فاصله
دور,صدای گوینده را به همان وضوح و شدتی که وی
ی را رد ار
قسمت شامل ميكروفون ,تقوي تكننده و كيرنده تشكيا
شده است. میکروفن و گیرنده انرژی را از یک نقطه به
tH 00 0000
نقيت كتتده قرار دارد؛ وسيله اى كه سيب افزايشس
ا ا |
ی اس رم
i ۱
صفحه 19:
00 کب ایتفاده مناسب از سمعک ay نكات زير توجه
کنید؛
۱.چندین روز سمعک را فقط در داخل خانه و محیط بی سروصدا برای
کودک مورد استفاده قرار دهیدو سعی کنید در هر زمان یک نفر یا دو نفر
ااه صحيت نكت
۲.پس از انجام فعالیت شماره ۱, تا چندین روز صدای زمینه قابل کنترلی
aie am لازيزيون با سبط صوت در مکالمات خود با عودی
همراه کنید و تدریجا مدت استعمال سمعک را افزايش دهید و نیز صدای
Spee
۴ از چند روز سمعک زا در مواقعی که کودک داخل اتاق است دائما
210001200 قام روز صدای آن را به حد مقناسب ارتقا دهید
1٠ رات كاد به كودى اجازه دهید ستعک را در همه جا وبا
شرایط مختلف مورد استفاده قرار دهد.
مانند سایر وسایل مکانیکی.سمعک ها نیز می شکنند و یا گاهی 2
ee ی ات 5 الستقاده صرف كودى از دی
ae 20 كه اين وسيله درست كازرهى كند.
1520 تفر مراقنت از سمعک هت-
صفحه 20:
١سمعك را در جاى كرم قرار دهيد
و 000
۴ هرت sean Aiba oh لي
»كوش سمعك رأهر روراتمير ۱ ۱
و منفى باطرى ها را صحيح جايكذارى كنيد
DE Coren ا ا See eC
ل ا كا
صفحه 21:
1 موارد, پرای افراد ناشنوایی که
رورس ورس وس سر موی
10 68,5 yl 59 5 Soll.
rere ral nee are reese eer perenne tery
ميانى.دجار كمبود شنوايى شده اند.مى توانند از اين
000ص OTE TNE ty PIPE IC Revrc arn reonn IAD
Pee rersitrie rel peat ea arceoeryiey Maren 9
۳ pera ا Perec raetcoreg seg noe
Oger cee Re cr Re OS] PRC pec yer)
ال ا
صفحه 22:
تا سا
های آموزشی فشرده و منطفی که به وسیله معلمال تاسنوایان ۳
ارائه می شود همراه گردد.
أموزش ويرورش زبان و مهارتهاى ارتباطى كودكان ناشنوا:
در أموزش ee ا ی
evr 1a Pea إلفة ققد زبآن ب -رشد
مهارتهای ارتباطی؛ زیرا رشد اين دو مهارت هم براى
فردوبرای آگاهی و نیز بیان خود بسیار با اهمیت است. گروهی
از متخصصان که در زمینه ناشنوايان كار مى كنند بر تكلم و
آموزش كفتار درمانى تاكيد مى ورزا 0
حركات OO are ل
ناشنوایان می Prd) nee eee | بل مخترع تلفن كه
در واقع بيشتر اوقات زندكى خودرا صرف 0
0 بی
7 OST cee Bat Shy Mb no ya
2 ts تكلم مشاهده أى را بيشتهاد كرد .در
See eter er een aT ne
اإغارى براى نولي وكازيرد سمعك به 00000
۶۶ کب کزدکان با اسیب SNe
شنوایی می باشد
صفحه 23:
7777777777 ee
4 ی ار ee feelers mesh ibe,
er te eS Ms Soh reer er eee es
های شنوایی ,رعایت نکات زیر ضروری است:
Laie Aer ee leer ty rity) ی رب ور
۳ ی را try) 5 bs)
۱ اه ور را APA Fears
MeN kyo sn ار
Wt ere Mare rit men res el) orf (ier (ovr,
rye re ge ee ere
ی رن ار
صفحه 24:
Sra eae
Rec erne er eC Re Rv i Roce ene
است برای کودک دردتاک باشد
!۱ hae eae eee ne oN Pe Ie ge eC
0 RCo Ce CC eerie Teed el ASCE tr BCG
0
ب:روش روجستر: اين روش تركيبي از روش شفاهى
صفحه 25:
سس یوب
وش ee) : روش ارتباطی کلی اختلاطی از هجی کردن ۳
Coe eee mee cree, ین
تکلم را
PR tS CUS ea rearceecircrentner et
أشاره داده شود , وى تلاش لازم را براى يادكيرى تكلم نخواهد كرد.از
ا 0
باورند كه رشد زبان كودكانى كه از زبان اشاره و هجى كردن با انكشتان
رو a عمست تحت سا لوحا د
صفحه 26:
00
شنوايى
1 بافته ها عبارت است از :
۱ ار ود کان با آسیب شنوایی دارای مشکلاتی
در زمینه رشد هیجانی_ اجتماعی هستند
00 nel wes ivn
مراکز تخصصی روانی , آموزشی نقش مثبت و مفیدی بر
000 (اا ا
9 ۱1
0200 nore ape آموزان
برترا
FS lly can
كودكان .بروز رفتارهاى انطباقى متناسب با سن را در آنان
افزايش مى دهد. 9
cack ار 20
١.در ارتباط با كودى تا مى توانيد صبور باشيد
0 ررك تبن
رح ا ES
صفحه 27:
۱ 1 se ROE er eae
Petr ا ل Puc eve oy)
لت 1 1 صا 1 لات
دهيد.
Sn eh ee رین زاه رف مس
۳۰ 1 aor
والدین توجه داشته باشند که روند اصلاح و ترميم اين
کودکان مستلزم صرف زمان کافی و اجرای راه حل های
مختلف و پی گیری آنها می باشد