صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
موخوي: خوروش خبیر
Vere ره
+ باسارگاد پابتخت بزرگ مرد هخامنشجر
تون aati حقوق ey
+ عبت یامه کوروش HS
صفحه 4:
پاسارگاد تخستین نشانه بارز معماری سلطنتی هخامتشی است. پاسارگاد را همه با نام کوروش بزرگ می شناسند.
در دوران سلطنت بنبانگذار هخامنشیان کوروش بزرگ پاسارگاد را پایتخت فرمانروایی خود قرار داد. دشت پاسارگاد نیز
به دشت مرغاب معروف است, این دشت در شهرستان پاسارگاد استان فارس قرار گرفته است. پاسارگاد مجموعه ای
از آثار باستانی مشهور در کشور را در خود جای داد است که مورد علاقه وتوجه جهانیان به ویژه علاقه مندان به میراث
ملل مي باشد. این مجموعه دربرگیرنده ساختمانهایی چون,., ۰۱۰۰ ۰۰" ... نقش برجسته انسان بالدار,باغ
پادشاهی پاسارگاد. کاخ دروازه, پل, کاخ بار عام. کاخ اختصاصی,دو کوشک, آب نماهای باغ شاهی, آرامگاه کمبوجیه.
ساختارهای دفاعی تل تخت. کاروانسرای مظفری. محوطة مقدس و تنگه بلاغی است.
این مجموعه, پنجمین مجموعه ثبت شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که در نشست یونسکو که در
تیرماه سال ۱۳۸۳ در چین برگزار شد به دلیل دارا بودن شاخص های فراوآن با صد در صد آرا در فهرست میرات جهانی
.به ثبت رسید.
تام اصلی شهر پاسارگاد چیزی شببه "پسرگد" بوده و تلفظ امروزی نیز درست است و رابطه اي میان این نام و پارس"
نیت نام پاسارگاد از اسم قلة نشاهان پارسی يعني قبيله باساركاد" گرفته شده که "نان که رز ین میکشند
.معنی مي دهد ۳
همچنین گفته شده که پاسارگاد ممکن است تغییر یافته پارسه گراد باشد که معنی آن شهر پارس است. گراد و گورد و
گرد(مانتد دستگرد) معنی شهر می دهد
صفحه 5:
کوروش بزرگ پایتخت هخامنشی را با مشارکت مردمان گوناگون امپراطوری که بنا نهاده بود ساخت. این حرکت به
صورت یک مرحله بنیادی در تحول هنر و معماری کلاسیک ایران درآمد. از گواهی هایی که مورخان یونانی و رومی بر
جای گذارده اند مشخص است که پاسارگاد را بیشتر ساخته و پرداخته کورش بزرگ می دانسته اند. اين نظریه به چند
دلیل دیگر استوارتر می شود. اول آرامگاه کوروش بزرگ بوده ,دوم باغها و کاخهای اطراف دشت پاسارگاد بوده که
همگی از معمازی و سلیقه خاصی برخوردار بودند و سوم تنها کتیبه سه زبانه عیلامی, پارسی باستان و اکدی بر روی
. ارتباط داشته اند جرزها و درگاه های آن سه کاخ بیانگر آن است که آن ها با
متن آن چنین است:
«آدم کوروش خشایثی یه هخامنشی یه»
««من کوروش شاه هخامنشی (ام)
صفحه 6:
\\ یکی از مهم ترین آنها آرامگاه کوروش بزرگ از
آرامگاه کوروش مرگ ترین بخش مجموعة پاسارگاد است. بنای
آرامگاه باغ های سلطتتی قرار داشته GW Sed) Jy
بزرگ که درارای پاره ای MMM NST Ol
رید ساخته نون انس | GING 6) Cash
ل عمط وی دش بای ی
به ویژه اگر از سمت جنوب غربی از راه باستانی گذر
کنیم و از تنگه بلاغی وارد دشت شویم, نخستین چیژی
که جلب توجه می کند آرامگاه کوروش بزرگ
است. آرامگاه کوروش در گوشه جنوبی محوطه ای
جا دارد که زمانی بوستان شاهي پاسارگاد بوده ابیت
ساختمان آرامگاه دو هزار و پانصد سال در برابر
عوامل مخرب طبیعی و غیرطبیعی پایداری کرده
است و هنوز در دشت پاسارگاد پابرجاست
صفحه 7:
خاخ بارعا
کاخ بار عام يا کاخ اختصاصی پذیرایی کوروش بزرگ
می باشد که وسعت این کاخ ۲۴۷۲ متر مربع است که
در مجور شمال غربی - جنوب شرقی ساخته شده
است. اين کاخ شامل یک تالار گسترده مرکزی با
هشت ستون است که وسعت آن ۷۰۵ متر مربع
است. چهار ایوان در چهار سمت کاخ با ستونهایی
کوچکتر و دو اتاق, دیگر قسمتهای اصلی بنا را تشکیل
میدهد. ارتفاع تالار کاخ به گونه ای بوده که چند متر
از سقف ایوانهای اطراف بالاتر بودهاست. از هشت
ستون این تالار تنها یک ستون آن پابیجاست که ارتفاع
کنونی این ستون به ۱۰/۱۳ متر میرسد. زیر ستون ها
و سر ستون های تالار مرکزی از سنگ سیاه و قلمه
ستونها از سنگ سفید ساخته شده است
صفحه 8:
نقش پرجسته نسان بالدار
نقشبرجستة انسان بالدار یکی از ستون های
بازمانده از کاخ بارعام در پاسارگاد است که
روزگاری روبروی دو درگاه تلار مسقف ستوندار
قرار داشتند. برخی از پژوهشگران اين
نقشبرجسته که شاخهای قوح و بالهای عقاب
وی کی ادخ روش ترر گدارد را تضویر
گفت ابل تنها تصویزی از کوروش بزرگ در جهان
است. gel Bylo نقش, تفسیرهای بسیاری انجام
شده که یکی از آنها اين است که نقش مدکور
ذوالقرنین یعنی «صاحب دو شاغ» است. دربارة
شخصیت ذوالقرنین که در کتابهای مقدس
بهودیان, مسیحیان و مسلمانان از آن سخن به
میان آمده, چندگانگی وجود دارد و اين که به واقع
ذوالقرنين جه کسی بوده, بهطور قطعی مشخص
نشده است
صفحه 9:
مگاه کمبوجیه هخامنشی
در حدود پانصد متری آرامگاه کوروش بزرگ در دشت بزرگ پاسارگاد آرامگاهی وجود دارد که طبق گفته محققان
لگ om کوزوش بزرگ می باشد. زیرا قدمت ساخت این بنا قدیمی تر از آرامگاه کوزوش بزرگ است. آن چه از
باقی مانده دیواری بلند به ارتفاع حدود ۱۴ و طول تقریبی ۷ر۵ متر است. این بنا به بنای کعبه زرتشت )در
gl مشهت دارد در حالی که از نظر قدمت. قدیمی تر و از نظر استحکام و فن ساخت تمابانگر اجرایی قوف
تر از بنای کعبه زرتشت است
صفحه 10:
طلغ های پاسارگاد
باغ اییانی پاسارگاد یکی از بخش های مجموعه پاسارگاد است که آن را رشه معماری باغ های ایرانی دانسته
اند. تحلیل های منظرین مبتنی بر اسناد تاریخی و باستانشناسی حاکی از آن است که کلیه بناهای دشت پاسارگاد
در یک ساختار منظم فضایی احداث شده اند و باغی وسیع بر کلیه عناصر احاطه داشته است. «باغ شاهی» تنها
.بخش کوچکی از اين مجموعه وسبع بوده و به بیان دیگر در پاسارگاد با یک طرح «باغ در یاغ» روبروهستیم
صفحه 11:
قوانین نخستین هنشور حقوق بشر (خوروش خبیر)
صفحه 12:
-ماده 1 -
تمام افراد پشر آزاد به دنیا می آیند و از لحاظ حیثیت و حقوق با هم برابرند . همه دارای عقل و وجدان می باشند و باید
. تشببت به یکدیگر با روح برادری رفتاز کنند
ماده ۲
هر کس می تواند بدون هیچ گونه تمایز , خصوصا از حیث نژاد , رنگ , جنس , زیان , مذهب , عقیده سیاسی یا هر
omic دیگر و همچنین ملیت , وضع اجتماعی , ثروت , ولادت یا هر موقعیت دیگر , از تمام حقوق و کلیه آزادی هایی که
در اعلامیه حاضر ذکر شده است ؛ بهره مند گردد. به علاوه هیچ تبعیضی به عمل نخواهد آمد که مبتنی بر وطع سیاسی:
أدارى و قضایی یا بین المللی کشور یا سرزمینی باشد که شخص به آن تعلق دارد . گواه ان کشور مستقل, تجتتٌ
یمیت یا غیر خود مختار بوده یا حاکمیت آن به شکل محدودی شده باشد
ماده ۳
. هر کس حق زندگی , آزادی و امنیت شخصی دارد
ماده ۴
احدی را نمی توان در بردگی نگه داشت و داد و ستد بردگان به هر شکلی که باشد ممنوع است
ماده ۵
احدی را نمی توان تحت شکنجه یا مجازات یا رفتاری قرار داد که ظالمانه و یا بر خلاف انسانیت و شئون بشری یا
موهن باشد
ماده ۶
. هر کس حق دارد که شخصیت حقوق او در همه جا به عنوان یک انسان در مقابل قانون شناخته شود
صفحه 13:
ماده ۷
همه در برابر قانون : مساوی هستند و حق دارند بدون تبعیض و بالسویه از حمایت قانون برخوردار شوند.همه حق
دارند در مقایل هر تبعیضی که ناقض اعلامیه حاضر باشد و بر علیه هر تحریکی که برای چنین تبعیضی به عمل آید به
طور تساوی از حمایت قانون بهره مند شوند
ماده ۸
در براید اعمالی که حقوق اساسی فرد را مورد تجاوز قرار بدهد و آن حقوق به وسیله فانون اساسی یا قانون دیگری
sly او شناخته شده باشد , هر کس حق رجوع به محاکم ملی صالحه دارد
ماده ٩
. احدی را نمی توان خود سرانه توقیف , حبس یا تبعید نمود
ماده 10
هرکس با مساوات کامل حق دارد که دعوایش به وسیله دادگاه مساوی و بی طرفی , منصفانه و علنا رسیدگی بشود و
چنین دادگاهی درباره حقوق و الزامات او یا هر اتهام جزایی که به او توجه بیدا کرده باشند. انخاذ تصمیم پنماید
ماده ۱۱
الف) هر کس به بزه کاری متهم شده باشد بی گناه محسوب خواهد شد تا وقتی که در جییان یکه دعوای عمومی که
.در آن کلیه تضمین های لازم برای دفاع ازاو امین شده باشد , تقصیر او قانونا محرز گردد
ب) هیچ کس برای انجام با عدم انجام عملی که در موقع ارتکاب , آن عمل به موجب حقوق ملي يا بين المللى جرم
شناخته نمی شده است محکوم نخواهد شد . به همین طریق هیچ مجازاتی شدیدتر از آنچه که در موقع ارتکاب چرم
بدان تعلق مى كرفت درباره احدى اعمال نخواهد شد
صفحه 14:
ماده 12
اخدی در زندگی خصوصی , امور خانوادگی , اقامتگاه یا مکاتبات خود نباید مورد مداخله های خود سرانه واقع شود و
شرافت و اسم و رسمش نباید مورد حمله قرار گیرد . هر کس حق دارد که در مقابل این گونه مداخلات و حملات .
.مورد حمایت قانون قرار گیرد
ماده 13
.الف) هر کس حق دارد که در داخل هر کشوری آزادانه عبور و مروز کند و محل اقامت خود را انتخاب نماید
«ب) هر کی حق دارد هر کشوری و از جمله کشور خود را ترک کند یا به کشور خود باز گردد
ماده 14
«الف) هر کس حق دارد در برابر تعقیب , شکنجه و آزار , پناهگاهی جستجو کند و در کشورهای دیگر پناه اختبار کند
ب) در موردی که تعقیب واقعا مبتتی به جرم عمومی و غير سیاسی و رفتارهایی مخالف با اصول و مقاصد ملل متحد
باشد . نمی توان از اين حق استفاده نمود.
ماده 15
.الف) هر کس حق دارد . که دارای تابعیت باشد
ب) احدى را تمی توان خود سرانه از تابعیت خود یا از حق تغیبر تابعیت محروم کرد
ماده 16
الف) هر زن و مرد بالغی حق دارند بدون هیچ محدودیت از نظر نژاد . ملیت , تابعیت یا مذهب با هم دیگر زناشویی و
هنگام انحلال آن , زن و شوهر در کلیه امور مربوط به ازدواج دارای حقوق مساوی می باشند
ب) ازدواج باید با رضایت کامل و آزادانه زن ومرد واقع شود
پ) خانواده رکن طبیعی و اساسی اجتماع است و حق دارد از حمایت جامعه و دولت بهره مند شود
صفحه 15:
ماده17
الف) هر شخص . منفردا یا به طور اجتماعی حق مالکیت دارد
ب) احدی را تمی توان خود سرانه از حق مالکیت محروم نمود
ماده 18
هن کس حق دارد که از آژادی فکر , وجدان و مذهب بهره مند شود .اين حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عفیده و
آیمان می باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجیای مراسم دینی است . هرکس می تواند از اين حقوق یا مجتمعاً به
طور خصوصی یا به طور عمومی بر خوردار باشد
ماده 19
هر کس حق آزادی عقبده وبیان دارد و حق مزیورشامل آن است که از داشتن عقاید خود بیم و اضطرابی نداشته باشد
. و در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن , به تمام وسایل ممکن و بدون ملاحضات مرزی, آزاد باشد
ماده 20
الف) هرکس حق دارد آزادانه مجامع و جمعیت های مسالمت آ میز تشکیل دهد
) هیچ کس را تمی توان مجبور به شرکت در اجتماعی کرد
ماده 21
الف) هر کس حق دارد که در اداره امور عمومی کشور خود , خواه مستقیما و خواه با وساطت نمایندگانی که آزادانه
انتخاب شده باشد شرکت deg?
.ب) هر کس حق دارد با تساوی شایط , به مشاغل عمومی کشور خود نایل آید
پ) اساس و منشا قدرت حکومت , اراده مردم است . اين اراده باید به وسیله انتخاباتی ابراز گردد که از روی صداقت
و به طور اذوارى , صورت پذیرد .انتخابات بايد عمومى و با رعایت مساوات باشد و یا رای مخقی یا طریقهای نظیر آن
انجام گیرد که آزادی رای را تامین نماید
صفحه 16:
ماده ۲۲
هر کنیل به عنوان عضو اجتماع « حق امنیت اجتماعی دارد و مجاز است به وسیله مساعی ملی و همکاری بین المللی 1
حقوق اقتصادی , اجتماعی و فرهنگی خود را که لازمه مقام و نمو آزادانه شخصیت اوست با رعایت تشکیلات و منایع هر
.كشور به دست آورد
ماده 23
الف) هر کس حق دارد کار کند. کار خود را آزادانه انتخاب نماید , شرایط منصفانه و رضایت بخشی برای کار خواستار باشد
و در مقابل بیکاری مورد حمایت قرار گیرد
«ب) همه جق دارند که بدون هیچ تبعیضی در مقابل کار مساوی , اجرت مساوی دریافت نمایند
پ) هر کس که کار میکند به مزد متصفانه و رضایت بخشی ذیحق می شود که زندگی او و خانواده ابش را موافق تون
.انسانى تامین کند و آن را در صورت لزوم با هر نوع وسایل دیگر حمایت اجتماعی, تکمیل نماید
.ت) هر کس حق دارد که برای دفاع از منافع خود با دیگران اتحادیه تشکیل دهد و در اتحادیه ها نیز شرکت کند
ماده 24
هرٍ کس حق استراحت و فراغت و تفریح دارد و به خصوص به محدودیت معقول ساعات کار و مرخصی های ادواری , با اخذ
«حقوق, ذیحق می باشد
ماده 25
الف) هركس حق دارد كه سطح زندگی او , سلامتی و رفاه خود و خانواده اش را از حیث خوراک ومسکن ومراقيتهاى طبی
و خدمات لازم اجتماعی تامین کند و همچنین حق دارد که در مواقع بیکاری , بیماری . نقص اعضا . بیوگی . پیری با در تمام
موارد دیگری که به علل خارج از اراده انسان , وسایل امرار معاش او از بين رفته باشد از شرایط آبرومندانه زندگی
.برخوردار شود
ب) مادران وکودکان حق دارند که از کمک و مراقبت مخصوصی بهره مند شوند . کودکان چه براثر ازدواج و چه بدون ازدواج
به دنیا آمده باشند , حق دارند که همه از یک نوع حمایت اجتماعی برخوردار شوند
صفحه 17:
ماده 26
الف) هز کس حق دارد که از آموزش و پروزش بهره مند شود . آموزش و پروزش لااقل تا حدودی که مربوط به تعلیمات
ایتدایی و اساسی است باید مجانی باشد . آموزش ابتدایی اجباری است . آموزش حرفه ای باید عمومیت پیدا کند و
آموزش عالی باید با شرایط تساوی کامل , به روی همه باز باشد تا همه , ینا به استعداد خود بتواند از آن بهره مند
.گردند
ب) آموزش و پرورش باید به طوری هدایت شود که شخصیت انسانی هر کس را به حد اکمل رشد آن برساند و احثرامٌ
eee ی ای ری را تقویت کند | آموزش و پرورش باید حسن تفاهم.. گذشت و احترام عقاید مخالف وروت
بین تمام ملل و جمعیت های نژادی یا مذهبی و همچنین توسعه فعالیت های ملل متحد را در راه حفظ صلح , تسهيا
نماید
.ب) پدر و مادر در انتخاب نوع آموزش و پرورش فرزندان خود نسبت به دیگران اولویت دارند
ماده 27
الف) هر کس > دارد در زندگی فرهنگی اجتماع شرکت کند , از فنون و هنرها متمتع گردد و در پیشرفث علمی و قوائد
آن سهیم باشد
.ب) هر كس حق دارد از حمايت متافع معنوی و مادی آثارعلمی , فرهنگی با هنری خود برخوردار شود
ماده 28
هر کس حق دارد برقراری نظمی را بخواهد که از لحاظ اجتماع و بین المللی , حقوق و آژادی هایی را که در اين اعلامبه
دکز گرزیده , تامین کند و آنها را بم مورد عمل بگذارد.
صفحه 18:
ماده 29
.الف) هرکس در مقایل آن جامعه ای وظیفه دارد که رشد آزاد کامل شخصیت او را میسر سازد.
ب) هر کس در اجیای حقوق و استفاده از آزادی های خود , فقط تابع محدودیت هایی است که به وسیله قانون ,
منحصرا به منظور تامین شناسایی و مراعات حقوق و آزادی های دیگران و برای مقتضیات صحیح اخلاقی و نظم
:عمومي و رفاه همگانی , در شرایط یک جامعه دموکراتیک وضع گردیده است
131 راتت ها در شيع موردى نمس نواد بز حلاف مقاصد و اضول ملد ۱ bps
هيج يك از مقررات اعلاميه حاضر نبايد طورى تفسير شود که متضمن حقی برای دولتی یا جمعیتی یا فردی باشد که به
موجب آن بتواند هر یک از حقوق و آزادی های مندرج در اعلامیه را ازبین ببرد ویا در آن راه , فعالیتی بنماید
صفحه 19:
وصیت نامه کوروش
ای بروردگار بزرگ , خداوند ياکان من , ای آفتاب و اى خدايان اين قربانيها را از من ببذيريد و سباس و نيايش مرا نيز
در ازاى عناياتى كه نسيث به من فرموده و در همه زندكانيم به وسيله علایم آسمانی , نوای برندگان و ندای انسان
ارشادم کرده اید که چه باید بکنم و از چه کارها احنراز نمایم .به خصوص قدر شناسی بی خد و قیاس دارم که هیچ گام
مرا از باری و حمایت خود محروم نداشته ابد و هرگز حتی در حين نهایت کامیابی باز مقهور غرور نشده ام ۰ اکنون از
درگاه متعال شما در خواست دارم زندگی فرزندانم , زن , دوستاتم و وطنم را قرین نیکی و سعادت بدارید و مرگ مرا
هم مانند زندگانیم توام با عزت و افتخار
پسرآن من و شما ای دوستانم . پایان عمر من فرا رسیده است . من این حالت درگذشت. را بنا بر آثار و فراینی:
درک می کنم . وقتی که از میان شما رفتم باید به وسیله گفتار و عمل نشان دهید که مرد سعیدی بوده ام .هنگامی که
کودک بودم و باز در اوان جتوانی و روزگار سالخوردگی از نعمتها و خوشیهای هر یک از آن مراحل نیک برخورداز شده ام
با مروز زمان بر قدرتم پیوسته افزوده شده است اما در زمان کهولت نا توان تر از عهد جوانی نبوده ام و به خاطر
ندارم اقدام به کاری کرده باشم و یا چیزی طلب نموده باشم ولي کامیاب نشده باشم ببه علاوه دوستانم را به وسیله
نیکیها بهره مند و خوشبخت و دشمنان خود را خوار و زیون کرده ام و اين سرزمین ISL خوییش را که پیش از من نام
و نشانی . در سراسر زندگی به آنچه خواسته ام رسیده ام و همواره نگران که مبادا به شکستی دچار آیم یا خبر نکبت
باری بشنوم و همین بیم و نگرانی مانع از آن شد که به شیوه سبک سران زیاده از خود راصی و غره شوم . اینک که از
میان شما می روم پسرانم را باز می گذارم ,همان فرزندانی که هدیه خدائی اند . وطن خود و دوستانم را سرفراز می
گذارم و می گذرم . در آسیا نداشت به اوج ترقی و تعالی رسانیده ام و حتی یکی از کشورهای مسخر خویش را از
. دست نداده ام
صفحه 20:
شکی نبست که همگان مرا خوش بخت خواهند پنداشت و یاد مرا ارجمند و گرامی خواهند داشت . اکنون باید دستوراتی
راجع به کشورم و دستگاه پادشاهی خویش بدهم تا پس از درگذشتم میان شما اختلاقی پیش نیاید . ای پسرانم , من هر دو
شما را یکسان دوست دارم . اما فرزند ارشدم را که بر اثر عمر طولانی تر تجربیات بیشتری دارد رهبر جرگه آزاد مردان و
زاهنمای کار و عمل بر می گزینم . خودم نیز در وطنم که خانه غزیز همه ماست یه همین گونه بار آمده ام که در قبال
بزرگتران , برادران و هم وطنانم در شهر یا جلسات و یا در حین مذاکرات گذشت و مدارا نمایم . هر دو شما را هم به همین
سان پرورش داده ام که نسبت به بزرگتران خود احترام نمایید و دیگران که از شما جوان ترند شرط و ادب و احترام را
رعایت نمایند . ينها موازین و قواعدی است که به دست شما می سپارم و آن حاصل تجربه های زندگی و موافق با عادات و
رسوم ملی و جژو آیین ماست ای کمبوجیه . پادشاهی توراست و اين عین مشیت خداوندی است و تا آنجا نیز که به خودم
مربوط است و به تو ای تانا اوکسار ( بردیا احکومت خطه های ماد . ارمنستان و کادوسیان را می سپارم . هر چند که
پهناوری حصه برادر ارشدت بیشتر است و او عنوان شاهی نیز دارد تو با یان سه قطعه سهم خویش به عقیده من Aig
بیشتری خواهی داشت و گمان نمی کنم که از اسباب کامیابی و رفاه چیزی کم و کسر داشته باشی : آنچه دل و جان دمن
را وجد و جلا می بخشد در اختیار توست اما به آنچه دور از اختیار و دسترسی است ولع نمودن و غم گرفتاریهای بسیار
داشتن , از رشک کامیبیهای من دمی تیاسودن , در را دیگران چاه کندن و با خود در دام با افتادن , نها نضب و بار در
تاج دار توست و موانعی است که مجال و فراغتی برای آسایش او باقی نخواهد گذاشت و تو ای کمبوجیه خود بهتر می دانی
و گفتن من لزومی ندارد که آنچه تخت و تاجت را حفظ کند این عصای شاهی من نیست بلکه وجود یاران صدیق و وفا دار
است . صداقت آنها نگهبان حقیقی تو وو مایه اقتداری است که هیچگاه بی هوده نخواهد بود . ولی هميشه در این اندیشه
باش که درستی و وفا مانند علف صحرا به خودی خود رشد و نما ندارد . زیرا اگر نهادی بود در همه افراد یکسان مشاهده
می گردید . جنان كه خاصیت تمام مواد طبیعی نسبت به همه افراد بشر مساوی است . هر رهبری باید پیروانی صدیق برای
خود فراهم سازد و اين منظور با تهدید و زور حاصل شدنی نیست بلکه لازمه آن احسان و مهربانی است .خداوند رشته
محکم برادری را استوار فرموده است که اثرات و نتایج بی شمار دارد . شما نیز رفتار خود را بر اين قاعده آسمانی نهاده
آن را وسیله مهر ورزی متقابل قرار دهید . هر گاه چنین کنید هیچ قدرتی دیگر بر نیروی دو برادر چیرگی نخواهد.
صفحه 21:
یافت . آن کسی که در فکر بیادر است به خویش نیکی می رساند . چه کس دیگری به قدر برادر خواستار بزرگی و
سرپلندی برادر است ؟ و چه کسی به وسیله ای دیگر مگر اقتدار برادر مصون از خطر ؟ ای تانا اوکسار مبادا هیچ کس بهتر
و بيشتر از تو نسبت به برادرت اطاعت نماید و در حمایت وی از تو کوشا تر باشد . برکات قدرت او و یا ادبار و بدیختی او
زودتر از هر کس به تو خواهد رسید . پس خودت انصاف بده که در ازای کمترین محبت از كدام ناحيه خير و خوشی بیشتری
انتظار توانی داشت و در مقابل مدد و حمایت خودت یاری و حمایت بیشتر ؟ آیا سخت تر از سردی و برودت بین دو برادر
چیزی هست ؟ کدام قدر و احترامی گرامی تر از احترام متقابل دو برادر می شود ؟ ای کمبوجیه تو نيز بدان که فقط
برادری که در قلب برادر کانون محبتی دارد از مکر و فسون مردم زمانه مصون خواهد بود . ای هر دو فرزندم شما را به
خدایان اجداد خویش سوگند می دهم که اگر به خوشنودی خاطرم علاقه دارید با هم خوب باشید و خيال نكنيد جون از ميان
شما بروم پاک نیست و نابود شده ام . شما با دیدگان ظاهری خود هیچگاه روحم را ندیده اید اما همواره شاهد اثراتش بوده
أيد . ايا نديده ايد كه روح مقتولان چه اتشی در جان جنایت کاران می افکند و شراره انتقام چه طوفانی در وجود تبهکاران بر
می انگیزد ؟ آیا خیال می كنيد اكر آدميان مى دانسته اند که ارواح آنها هیچگونه قدرتی ندارد باز احترام و ستایش مردگان
دوام می یافت ؟
ای فرزندانم بدانید که هستی روح انسان فقط تا وقتی نیست که در این تن فانی است و تا از بدن رفت . نابود می
شود . نه , به عقیده من تا موقعی که روح در کالید ماست مایه زندگی تن است و این تصور به نظر من دور از امکان که با
جدایی از بدن بی جان , روج نیست و نابود می گردد . برعکس پس از رهایی از تن که سرانجام پاک و منزه و از بندها آزاد
Go شود به عالی ترین مدارج عضم و تعالی خواهد رسید . وقتی که بدن ما به حالت انحلال افتاد هر یک از اجزای ترکیبی آن
. یه عنصر اصلی خود باز می گردد . در هر حال خواه روح فانی شود با یاقی بماند : باز دیدنی تیست
صفحه 22:
. ملاحظه کنید این دو عامل توامان کامل , یعنی مرگ و خواب چه شباهت عظیمی با هم دارند . در خواب است كه روح
انسان جد اعلای جنبه ملکوتی خود را باز می یابد و آنچه را که شدنی است و در پیش است در می یابد زیرا که در حالت
خواب بیش از هر موقع دیگر روح آزاد است . پس اگر آنچه می گویم حقیقت باشد و روح فقط از بدن جدا و آزاد می
شود بر شما است كه در تكريم و نبایش روح من بکوشید و به آنچه اندرز می دهم رفتار کنید و اگر هم چنین نباشد و
هستی روح به بقای تن بسته باشد و فانی می شود , خداوند همواره جاودانی است و بر همه امور عالم ناظر و قادر
متعال و نگهبان نظم کرداری جهان است و عظمت و خير او به وهم و خيال در نيايد
ای فرزندان پس از خدا بترسید و هرگز در پندار و گفتار و رفتار به راه گناه نروید .یعد از پروردگار . انتظارم از
شما اين است كه به افراد بشر که در نتیجه زاد و ولد جاودانی هستند احترام بگذارید , زیرا که خدایان شما را در طلمت
مستور نمی دارند بلکه کردار شما در انظار نیک هویدا است . هر گاه اعمال شما قرین تیکی و داد باشد نفود و قدرت
شما درخشان خواهد نمود , آما اگر در صدد صدمه و آزار یکدیگر برآیید اعتماد همگان از شما سلب خواهد شد , چون تا
معلوم شود که نسبت به کسی که بیش از همه باید احترام و محبت ورزید اندیشه آژار دارید . هيج كس اكر خود نيز مايل
باشد باز به شما اطمینان نخواهد داشت .پس اگر سخنانم به اندازه کافی خوش اثر و نافذ باشد و به رعایت وظایف خود
نسیت به یکدیگر آشتا می شوید چه بهتر و گرنه تاريخ که بهترین مربی است به شما درس عبرت خواهد داد . زیرا که
والدین همواره درباره فرزندان خویش علاقه دارند و برادران نسبت به یکدیگر . اما مواردی هم بر خلاف این قاعده
طبیعی پیش آمده است . از این رو خود درست بنگرید که کدام راه نتیجه بهتری داشته است و ار آن پیروی کنید كه عين
صلاح و رستگاری است ۰ فتی که از دنی رفتم بدنم را در تابوت زریا نقره وی هر گونه حفاظ دیگری نگذارید, بلکه
هر چه زودتر دفن کنید و چه بهتر که در آغوش خاک که مادر همه نعمنهای نیک و نازنین است و نگهبان چیزهای خوب و
سودمند , آرام گیرم . من در همه عمر خود خواستار خیر و صلاح آدمیان بوده ام و بس نیکو است که در دل خاک که ولی
تعمت پشر است بمانم . ایرانیان و پارانم را بر مزارم فرا آورید تا شریک آسودگی و سعادتم باشند و تهنبتم گویند که
سرانجام , رستگار از دنیا رفته ام و دیگر بار غصه و ادبار ندارم . خواه من با خدایان قرین شوم و یا نا کام به همه آنها که
هنگام دفن جنازه ام حضور دارند , پیش از فرا رفتن به خاطر وجودی که سعادتمند زیسته است بخششها کنید و این
آخرين حرفم را نيز در خاطر يسباريد : « اكر بخواهيد دشمنان خود را خوار كنيد . با دوستان خويش خوبى كنيد »
صفحه 23:
بخشي از وحيت ذافة كُوروش بكم
aD re wep م۵ ۳ «سنب
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
سرپرسوتم تحفیق: سرکار خانه خاروان
رتیپ wer Wore: Bert چم
سر قضيه كننده خزل صدري
Bre Nrowsrre viet
پایه شم -دپستان معا 1
Tre Oper wre vist