صفحه 1:
به نام دانای مهربان
گزارش دستاوردهاي اجراي طرح توسعه
سوادآموزي در منطقه دشتياري
اسفند 1393
صفحه 2:
خلاصه اجرائي
نیمه دوم شهریور93
پایان دیماه 93
بنیاد همدلان کودك و توجوان. انجمن حامي. آموزش و پرورش منطقه و آفاي علي
صدافتی(عموخباط)
منطقه دشتيازي, مدرسه باوچي
حدود 10 معلم از مدرسه امام رضا روستای بلوچی عبدالله
خدود 209دانش آموز مدرسه امام رضا روستای بلوچی عبدالله
روش سواد آموزي سریع از طریق روش آفاي علي صداقتي
بودجه اجراي طرح تماما توسط بنیاد همدلان کودك و نوجوان
sll) صدافتی + افراد اعزامی از تهران) * 8 ساعت در روز
زمان شروع
زمان پایان
همکاران طرح
محل برگزاری طرح
تعداد معلمین تحت آموزش در هر فاز
تعداد دانش آموزان تحت پوشش در
فا
3
روش مورد استفاده
بودجه
نفرساعت صرف شده
صفحه 3:
* کلیات طرح
منشاء تعریف پروژه و دلابل و ضرورت اجراي طرح
ويزگيهاي روش مورد استفاده
معرفي همکاران در پروژه
< نحوه اجرا
تعداد و وضعیت دانش آموزان پیش از اجراي پروز
تعداد معلمان بومي آموزش داده شده در آين پروژه
ملزومانی که در اجرای پروزه مها گردید
فعالیتها و نفسیم کار انجام شده.
زمانندی tian sel
روش سنجش اثر بحشي پروزه
* نتایج و دستاوردهاي حاصل از اجراي پروژه
آثر بحشي طرح
فظر مذیر و مقلمان مدرفته در عصوص اتربهشی علو
نظر اولیاء دانش آموزان در خصوص اثربخشي طرح
بتانسيلهاي ايجاد شده در بلط
< گامها و برنامه هاي آینده
انتظارات از مسئولین منملقه جهت توسعه سواد آموزی
صفحه 4:
صفحه 5:
منشاء تعریف پروژه و دلایل و ضرورت اجراي
محرومیت شدید منطقه دشتیاری در زمینه سوادآموزي و عدم پرخورداری از امکانات
اولیه آموزشی همچون کلاس درس و معلم کافی
فعاليتهاي قبلي و اشراف انجمن حامي به محرومیت ها و مسائل آموزشي در منطقه
عدم آشنایی داتش آموزان منطقه به زبان فارسی
تیاز معلمان منطقه به ارتقاء مهارت و تواتایی های سوادآموزی و بهبود روش تدریس
* برگزاری کلاس های ابتدایی به صورت چند پایه و غالباً یک معلم با 40-30 دانش آموز
( کلاسهای درس ابتدایی عموما 6 پایه هضتند و معلم زمان کافی برای oly
آندازی و آموزش سواد پایه برای دانش آموزان اول ابتدایی ندارد. اين دانش
آموزان به دلیل تکلم به زبان بلوچی و عدم استفاده از کانالهای تلوزیون
ایران در میان خانواده هایشان کوچکترین آشنایی با زیان فارسی ندارند و
با توجه به شلوغی کلاسها و ناتوانی معلم در رسیدگی به 40 دانش آموز
بی اطلاع از زبان فارسی , به عنوان مشکل بنیادی به جای خود باقی مانده
و دانش آموزان بدون مهارت خواندن و نوشتن در نظام توصیفی آموزش و
پرورش بد بالاتر مى روند در حاليكه قادر به خواندن و نوشتن
مطالب کتاب Jol انتدایی هم نيستند).
صفحه 6:
شرح پروژه
< انجمن حامى با همكارى بنياد همدلان کودک و و توجوان آقاي علي صداقتي و
با همكاري سازمان آموزش و يرورش اين منطقه, طرح مشتركي را براي
شناساندن و بكاركيري روش نوين سوادآموزي براي مقطع ابتدائي اجرا
نمودند.
* اين طرح براي تعداد 209 نفر از دانش آموزان برگزار گردید و دوره اي نیز
براي تربیت معلمین بومي مسلط به این روش برگزار گردید که مجموعا
5 معلم پذیرش شده با موفقیت اين دوره را بطور کامل سپري نمودند.
این پروژه از نیمه دوم شهریور 1393 آغاز شد و در انتهاي پروژه دو
دوره ؟؟؟ نفره و ؟؟؟؟ نفره از دانش آموزان و يك دوره ۴۲۲۶ نفره از
معلمین بوسی:تحب آیوریان قزاز گزفبید:
صفحه 7:
معرفي همکاران در پروژه
* تیم اجرایی آقای صداقتی خیاط:
)4 على صداقتى خياط
©- سام بور بور
©- هادى مختاريان
© سمیرا, . . .
** تیم پشتیبانی مالی و اجرایی بنیاد همدلان کودک
** تيم هماهدكى و بشتيبانى منطقه اى انجمن حامى
** همكاران محلى طرح: آقاى ذاور: مدير مجتمع و 00 نفر از معلمان مدرصه امام رضا روستاى بلوجى
اداره آموزش و پرورش منطقه دشتیاری : آقای سرحدی» رئيس اداره و آقاى بردل معاون آموزش اداره و
خانم كفاش مستول آموزش ابتدايى اداره
صفحه 8:
روش سواد آموز: مورد استفاده
ویژگیها
این روش سوادآموزی قادر است افراد بالای ۱۰ سال را در ۳۰ جلسه دو ساعته افراد زیر ۱۰ سال را
در 1۰ جلسه دو ساعته قادر به خواندن و نوشتن و انجام چهار عمل اصلی ریاضیات بکند. در ادامه
نحوه انجام کار و فرآیند آموزش دانش آموزان توضیح داده خواهد شد. هر جلسه ۲ زنگ 40 دقیقهای
با یک زمان استراحت مناسب است که بستگی به توان ذهنی دانشآموز بین ۱۵ دقیقه تا یکی دو
ساعت هم می تواند باشد.
ارزیابی توان خوانش دانش آموزان_. .
ارزیبی تعداد لغات حافظه ذهنی دانش آموز با در نظر گرفتن سن او
آموزش نشانهها(حروف) با پذیرش این اصل که خواندن و نوشتن حفظی و کار حافظه نیست بلکه
مهارت است.
آموزش آواها
آموزش ترکیب نشانهها و آواها
از مرحله اتاه آموزش به زبان بومی دانش آموز باید بائسد چون دانش آموز فارسی بلد نیست و به
مفهوم کلمات فارسی آشنا نیست. مثلا اگر در زبان مادری اش به سیب کلمه دیگری اطلاق می شود با
گفتن کلمه سیب به زبان فارسی تصویری در ذهن او شکل نمی گیرد تا مفهوم را بسازد و یاد بگیرد.در
اين © مرحله دانش آموز به وسیله مهارت زبان بومی خود نشانه ها و آواهای فارسی را یاد می گیرد.
آموزش خوانش کلمات یک بخشی- دوبخشی- سه بخشی تا هفت بخشیها
صفحه 9:
هشت مرحله بل به زبان فارسی طی میشود.
آموزش استثنانات زبان فارسی
آغاز نوشتار خط تحریری زبان فارسی
آموزش پایه حساب: مفهوم جمع,منها ضربتقسیم
آموزش به 6 دوره تفسیم می شود:
آموزش بالای ده سال: آموزش دوره هنرخواندن و نوشتن در ۳۰ جلسه
آموزش از ۱۰-۷ سال همان الگوی ده سال به بالاست فقط به جای ۳۰ جلسه در ٩۰ جلسه برگزار می شود.
آموزش ۳ سال: ترکیب بازی و آموزش رسمی در یک بازه زمانی دقیق کلاسی
آموزش بالای ۲ سا بر مبنای بازی. برای افراد داری 160 زیر ۵۵. کودکان بین ۷-۲ سال
تیزهوشان: در روند آموزش بر اساس توان ذهتن و بدنی ذانشاموز[چشني, گوش,» لكنت زبان: اعصاب) ميزان
فراگیری دانش آموز و سرعت یادگیری او فرآیند آمورش را تشدید یا کند می کند.
اين روش بر مبناى مهارت تنظیم شده است نه بر مبنای حافظه و محفوظات و به ان دیلفراموشی خیلی دير
اتفاق مى افتد همانند ربان مادری یا دوچرخه سواری و ثمنا که با یکبر یادگرفتن هرگز فراموش نمی شود.
تمام حروف و کلمات به صورت ترکیبی از حرکت- داستان به دانش آموز یاد داده می شود و هرگز از ذهنش
خارج نمی شود.
صفحه 10:
نحوه اجرا
صفحه 11:
تعداد و وضعیت دانش آموزان پیش از اجراي
پروژه
تمام دانش آموزان منطقه دشتيارى بلااستثناء از مشكل ناتوانى در خواندن و نوشتن رنج مى برند .
معدود دانش أموزى را ميتوان بيدا كرد كه به خواندن و نوشتن و جدول ضرب مسلط باشد. و اين
عده مننود خانش آموزاین هستتد که یکی از این سه حالت lila Ip ged
۱- پدر و مادرشان معلم است و يا به مسائل فرهنگی اهمیت می دهند.
۲- مخاطب شبکه های تلوزیون ایران هسستند.
UP داتش آموز دز خانه بهزبان فارسی عم عبحبث ده بت و الننانی با زیان فازسی ily
صفحه 12:
تعداد معلمان بومي آموزش داده شده در اين
پروژه
معلمان مقطع ابتدایی مدرسه امام رضا روستای بلوچی
تعداد ۱۰ نفر معلم در اين دوره آموزش دیده اند. ۵ نفر از معلمان
مدارس دیگر در دوره پایلوت طرح آموزش دیده اند که ۲ آقا و ۳
خانم بودند. اسامی ۱۰ نفر معلم مدرسه امام رضا بلوچی به شرح
زیر است:
معلمان پایه اول: خانمها شهرکی و بورک زایی
معلم پایه دوم:خانم رودینی
معلمان پایه سوم: خانها میری و بامدی
معلم پایه چهارم: آقای آسوبار
معلمان پایه پنجم: خانمها صابری و بورک زایی
معلم پایه ششم: خانم رودینی
صفحه 13:
فعالیتها و تقسیم کار انجام شده
oe مستول
بنياد هلان كودك و توجوان
‘alee sls
aan aa ود و توخوان
الجمن حامي و آموزش و پرورش
aie
اد همدلان كودك و توجوان
بنياد همدلان كوك و نوجوان
ithe lls Ss ota
بنياد همدلان كوك و نوجوان
بنياد فمدلان كودك و توجوان
انجمن حامي و آموزش و پرورش
she
الجمن حامي و آموزش و پرورش
مه
ايم اجرالي آقاى صداقتي
oi
cite علی صدافنی(عمو خاط) به مدت چهار مه حصور مسنمردر ali
تعدا 5 تأوطلب آز تهران جهت دستبارى و حمابت امورتي بصورت كردشي در هر
دونه رماي دو يقر
دشر تفر افراد تحصيل كرده يومي به عنوان دستيار بومي در اين طرع.
همکاری داشته ند
مجموعا برا اعزام دستياران و حاميان اعزامي و آقاي صداقني ؟؟؟ قطعه بلبط رفت
wo a ts
تیم آموزیشی آفای صدافتت عبط دز خوابگاه هنرستان شبانه روز
روستاك بلان اسكان داشتيد.
ابه دوزيان و كويش TS ON توسط تيم أقاي صداقني در منطقه صورت
Wane 5556 نسعه جزوه آمورشي به زبان 5955 و تعداد 55؟؟؟ سخ بير جزوة
آموزشی به زان ۲۹۹۲ نذر ود اختار دس آموزان و معمین فرا گرفت
مجموعا 5555 تعداذ ميان وعدة بين دانش آلموزان توزيع كردي
(ARO eg مور قر مفرسة ad FRY gag مفرسة 9564 تعبا لبر
سایرمدارس اطرای) دز ده پیرش شدند
game ۲5۲ نداد معلم در این طرح پذریش شدند که در نات مداد ۹۹۴ نفر از
sap Sy aly al امل lg te oe بطور پراکنده حسور دشته اد
aes پلوچي و خوایگاه هنرستان شبانه روزی بلان
Rome)
بليط هوابيما ارقت (a9
خوراك مدرسين دور
اتكثير جزوه و موارد كمك آموزنشي
ميان وعد براي داش آموزان و
ests
Nad pl Sinan
la Sinan
هماهتكي فسای ipl
عکاسی و فیمبداز از كلانه
a
10
a
2
صفحه 14:
زمانبندي اجراي پروژه
۱ .]تون رده وتسویببین هلان کیدگ ونوجواننجمن حامی وی علی سداتی»
٠ | ليزيابى وليه ل سعاج تحصيلى وسواداموزى هر متطقه توسط اقا دای
۴ | بو سازى متد
4 | تعيه مزومات اجراى طرح شامل لتكثير جزوات ولوازم لتخرير و-.)
Ucn |g لام در منطقه تامل (فضاى اموزشى مورد تايمست دان أموزان؛ اقامت
Cyt leat sy tl oan ial
بركزارى بيش امین« آمیزانسری و15 ترا
.بركزارى هوره داش اموزان سرى اول 150 تفي
بركزارى بيش ازمون دانش لموزان سرى (Se
بركزارى هورهدانش أموزان سرى دوم 90؟؟ قرا
٠١ | بركزارى ازمون تععين سطح واثر يخشى دان لموزان هر دودورة
١ | بركزارى دوره امش معلمين يوم
۲ | بوكزارى جلسه اختتعية
صفحه 15:
روش سنجش آثر بخشي پروژه
آزمون
* ارزيابي میزان سواد دانش آموزان در ابتداي دوره توسط
نماینده آموزش و پرورش منطقه
۲ پس از دوره
* ارزيابي میزان سواد دانش آموزان در انتهاي دوره توسط
نماینده آموزش و پرورش
* نمایش نمونه برگه آزمون
صفحه 16:
نتایج و دستاوردهاي حاصل از
اجراي پروژه
۱
صفحه 17:
دانش آموزان سری اول
آموزش(۱۲۰ نفر)
از اجراي طرح پیش از اجراي طرح 9
صفحه 18:
نمونه برگه آزمون پیش از اجراي دانش آموزان
نمونه برگه هاي آزمون س از تعلیم دانش آموزان
لیست و تعداد دانش آموزان تعلیم دیده
٩ دانش آموز مدرسه بلوچی عبدالله
۰ دانش آوز متفرقه از روستای پلان و اطراف در دوره پایلوت
۵ نفر افراد بزرگسال کاملابی سواد که به صورت داوطلبلنه از آقای صداقتی
آموزش مستقیم دیده اند. لين افراد اغلب غروبها به محل اسکان تیم مراجعه
میکرده و آموزش می دیده اند.
لیست و تعداد معلمین و افراد تعلیم دیده
eo pass phew ph
-عبيد الله
صفحه 19:
مدیر و معلمان مدرسه در خصوص اثربخشي
دانش آموزان قادر به خواندن هستند.
دانش آموزان اول ابتدایی هم حروف را می
etn a
دانش آموزان سوم و چهارم بتدیی جدول ۲۳5/7۳۳۹۱۳1۲
ضرب را کاملا بلدند. kee ۳-۳
صفحه 20:
نظر اولیاء دانش آموزان در خصوص اثربخشي طرح
در زمان اجرای طرح دروس دیگر دانش آموزان عقب ماند. چون بی نظمی دانش
آموزن در زمان حضور در کلاس و جو غیر جدی درس خواندن در منطقه دشتیاری
و دیر آمدن دانش آموزان سر کلاس ها زمان زیادی از تیم آموزش آقای صداقتی
خیاط می گرفت و از سوی دیگر موجب کند پیش رفتن برنامه ایشان و همچنین به
تاخیر افتادن تدریس دیگر دروس می شد.
پیشنهاد معلمان به اجرای این طرح در شهریور ماه بود ولی با توجه به تجربه تیم
آموزش انجمن حامی و نتیجه دیگر پروژه های آموزشی در اين منطقه اجرای اين
طرح در شهریور ماه غیر ممکن است.
ah ehh ascot oD مت حین تدویسو
صفحه 21:
نتايج و دستاوردهاي حاصل از اجراي پروژه
شرح
آشنا شدن معلمین بومي با روش نوین سوادآموزي
ارتقاء سطح سواد دانش آموزان تحت تعلیم
امکان اچراي مجدد دوره توسط معلمین آموزش داده شده بومي
امکان توسعه بکار گيري اين روش در صورت حمایت آموزش و پرورش
درك اهمیت آموزش و تقویت زبان فارسی در بین اولیا و مربیان
علافه مندق دانش آحوزان به درسی به دلبل تقویت نوان خواندن و نوشتن آنها
رده
صفحه 22:
پتانسيلهاي ایجاد شده در منطقه
* ارتقای باور و اعتماد به نفس معلمان و دانش آموزان در مورد میزان استعداد و
توانمندی هایشان و باور به توانمندی خواندن و نوشتن به عنوان یک دانش
آموز دو زبانه
* علاقه مندی و پیگیری خانواده دانش آموزان و افراد محلی که توان خواندن و
نوشتن نداشتند و اشتیق به یادگیری
* آرامش معلمان به دلیل یادگیری تکنیکی که بتوان مشکلات آموزشی دانش
آموزان را رفع کرد.
صفحه 23:
گامها و برنامه هاي آینده
صفحه 24:
جایگاه طرح سواد آموزي در برنامه هاي انجمن
wo
انجمن حامی تمام تلاش خود را به گسترش این روش آموزش به
دیگر مدارس منطقه دشتیاری و سایر مناطق محرومی که مشکل
دوزبانه بودن را داشته باشند خواهد کرد.
در حال حاضر پایش مرتب دانش آموزان مدرسه امام رضا بلوچی
عبدالله و رفع مشکلات آموزشی آنها با این روش و حفظ ارتباط با
معلمان مدرسه کذ کاملا این روش را یاد گرفته اند از برنامه های
جاری انجمن است.
از سوی دیگر تلاش و مذاکره با اداره آموزش و پرورزش دشتیاری برای
حفظ ترکیب فعلی معلمان مدرسه بلوچی جهت تداوم این طرح در
سالهای آتی از دیگر برنامه های انجمن حامی است.
صفحه 25:
طرح هاي آتي
در خصوص نحوه اجرا و گسترش این طرح انجمن حامی فعلا برنامه اجرایی مدونی
ندارد.
صفحه 26:
انتظارات از مسئولین منطقه جهت توسعه
ا 131
اداره آموزش و پرورش دشتیاری نقش فعالانه تری در اجرای طرح
داشت باشد و اقتدار بیشتری برای اجرا این دوره ها و ایجاد انگیزه
برای معلمان جهت حضور در کلاسها ایجاد کند.
صفحه 27:
پيشنهادات
استفاده از تيم معلمان مدرسه امام رضا
بلوچی برای آموزش این روش سوادآموزی
به دیگر معلمان منطقه
استفاده از دستیاران آقای صداقتی خیاط برا
ی اعزام به منطقه و نظارت بر طرح
صفحه 28:
0
نمونه مکاتبات با آموزش و پرورش
نمونه برگه آزمون پیش از اجراي دانش آموزان
نمونه برگه هاي آزمون س از تعلیم دانش آموزان
لیست دانش آموزان تعلیم دیده
لیست معلمین و افراد تعلیم دیده
صفحه 29:
صفحه 30:
گالري عکس و فیلم
صفحه 31:
* سپاس و درود ویژه از آقای صداقتی خیاط که 6 ماه شبانه روز برای بومی سازی و اجرای اين
طرح زحمت کشیدند و با کمترین امکانات در آن منطقه محروم بین مردم زندگی کردند و به
بهترین نحو ممکن اين روش را برای زبان بلوچی بومی سازی کردند.
* تشکر و قدردانی ویژه از بنیاد همدلان کودک که در اين راه؛ صبورانه و با اشتیاقی وصف ناپذیر
حمایت مادی و معنوی و کارشناسی شان را از طرح حفظ کردند و نهایت همکاری و همراهی و
همدلى را با انجمن حامى ذاشتقد.
* تشکر از انجمن حامی که بدون هماهنكى ها و همراهى هاى أنها در بيشبرد و اجراى طرح در
منطقه محروم دشتيارى و استفاده از ظرفيتهاى بومى منطقه اين طرح به ثمر نمى رسيد.
