صفحه 1:
گزارش صبحگاهي
7 ما جلتبخق ماس
7 فش رف نید
اعطگروجاد ,010101۲۲۲۲0 CODON Ss
صفحه 2:
گزارش صبهگاهي واقعیات
گزارش صبحگاهي تقریبا"" در تمامي گروههاي داخلي وجراحي
برگزار مي شود .
برگزاري آنرا براي اعتبار بخشي دوره هاي دستياري ضروري
می دانند.
در بین گروههاي مختلف ورشته هاي تخصصي براي نحوه
اجراي ان توافقي وجود ندارد.(سليقه اي بركزار مي شود)
تعریف همگوني از گزارش صبحگاهي در دسترس نیست .
اهداف گوناگوني در گزارش صبحگاهي پيگيري مي شود.
صفحه 3:
گزارش صبهگاهي واقعیات
کیفیت اجرا در گروههاي مختلف یکسان نیست.
حضور اساتید در گزارش صبحگاهي هم ارز یکدیگر ارزيابي نمي
شود.
حاضرین در گزارش صبحگاهي انتظارات گوناگون دارند.
صفحه 4:
گزارش صبحگاهي هدف
* آموزش به كي؟
* كنترل درمان جكونه؟
* كنترل كيفيت اقدامات انجام شده به جه وسيله؟
صفحه 5:
گزارش صبهگاهي مشحدت اجا
اجرا
معرفي بیمار
بحث
شرکت کنندگان
نحوه اجرا
حضور بیمار؟
پيگيري بیماران
صفحه 6:
گزارش صبحگاهي
گروه داخلي دانشكاه كرمان براي رفع مشکلات موجود
آموزشي اقدام به برگزاري جلسات منظم و هدفمند نموده وبراي
شروع گزارش صبحگاهي را در برنامه خود قرارداد.
در مرحله اول اقدام به نظر سنجي از مخاطبان نمود.
در مرحله دوم اقدام به بررسي مشکلات موجود نمود.
همزمان مرور متون علمی را برا یافتن کارهای انجام شده و
اطلاعات وشواهدروز دنیا انجام داد.
درمرحله بعد اقدام به تعریف عملی از گزارش صبحگاهي نمود تا
بر lal آن احخاف و نحوهاجزا وملزوعات salad "abba, AS
صفحه 7:
موضوع و اهداف
* بررسي نقاط قوت و ضعفه گزارش صبحگاهي
بخش داخلي از نظر شرکت کنندگان غیر هيأت
علمي
* بررسي روشهاي مختلف اجراي برنامه با توجه به
میزان علاقه مندي شرکت کنندگان
* ارتقاء کیفیت برنامه با استفادة مستقیم و کاربردي
از نظرات شرکت کنندگان
صفحه 8:
جدول فراواني پاسفگویان به تفکیک مقطع تمصيلي
صفحه 9:
نظر کل پاسخگویان در مورد اجراي برنامه به شيوة فعلي آن
صفحه 10:
میزان رضایت پاسفگویان از شرکت در جلسات گزارش مبمگاهي
كاملاناراضي . ناراضي . نظرونارم راضي كاملاراضي
صفحه 11:
نظر پاسفگویان در مورد پرداختن به مسائل تشضيصي و درماني
pigs le aol .. موافم کاملاموافقم
صفحه 12:
نظر پاسفگویان در مورد معرفي بیمار توسط رزیدنت کشيت و ارشد
pigs le aol .. موافم کاملاموافقم
صفحه 13:
نظر پاسخگویان در مورد معرفي بیماران مسئله دار
alle نظي ندارم موافقم کاملاموافقم
صفحه 14:
میزان تمقق اهداف و انتظارات شرکت کنندگان در گزارش مبمگاهي
پاسخگویان | درصد تحقق اهداف لطا
۲ بلى 900 نسبعاً 907/85 73566
رزيدنت 5
۲ بلی ۹67/6 نسبتاً ۹03/53 8/33%
اینترن 1
7 بلي 960 نسيتاً 963/73 3/26%
دانشجو ی
بلى 966/2 نسيتاً 901/64 1/31%
جمع 5
صفحه 15:
درصد رضايتمتدي از گزارش صبمگاهي در هر يك از روزهاي هفته از
تومور برد
ژورنال
كلاب
نظر كروههاي ياسفكويان
رزيدنتها | اينترنها
0/60 8/42
6/34 7/35
8/30 0
1/58 8/72
9/42 4/41
0/28 4/36
دانشجویان
8/62
2/50
3/22
6/59
1/40
4/33
صفحه 16:
گزارش صبحگاهي
* بررسي مشکلات موجود:
"مشکلات فيزيكي صدا - نور
لاعدم مشارکت فعال رزيدنتهاي سال بالا وگاه رزیدنت کشیک در
v
v
نقش رزیدنت ارشد؟
نداشتن انگیزه براي شرکت در گزارش صبحگاهي براي
دانشجویان
”معرفي صادقانه بیماران !
صفحه 17:
گزارش صبحگاهي
* بررسی مشکلات موجود:ادامه
از ساعت 1 تا صبح چه می گذرد؟
حجب حیا دربازخواست از رزیدنت و انترن در حضور دانشجویان
عدم شرکت همه اساتید در گزارش صبحگاهی
به روز نبودن اساتید ۱
معرفی بیماران نا مربوط با تخصص اساتید حاضر
نداشتن آزمایشگاه رزيدنتي در شب براي کشیک
عدم حضور همکاران راديولوزي وآزمایشگاه وپاتولوژي در گزارش صبحگاهي
مشکلات مالي بیماران که سبب نارسايي در اقدامات تشخيصي و درماني
مي گردد.
{ALKA SK
صفحه 18:
یی سای
Google roming ep | [Bese] Advanced Scholar Search
Scholar Results 1 - 10 of about 58,100 for morning report. (0.04 seconds)
The principles and practice of moming report
TA Parrino, AG Villanueva - Cited by 11
-» The principles and practice of morning report. TA Parrino and AG Villanueva. Morning
Feport is a traditional ritual on academic medical services.
JAMA, 1986 - jama.ama-assn org - nebi.nim.nih.gov
Evidence-based moming report: a popular new format in a large teaching hospital
B Reilly, M Lemon - Cited by 13
Click here to read Evidence-based morning report: a popular new format in
allarge teaching hospital. Reilly B, Lemon M. Cook County...
‘Am J Med, 1997 - nebi.nlm.nih.gov - nebi.nim.nih.gov
ance adverse event detection
Use of morning report
CH Welsh, R Pedot, RJ Anderson
Use of morning report to enhance adverse event detection. Welsh CH, Pedot
R, Anderson RJ. Department of Medicine, Department of
J Gen Intern Med, 1996 - nebi.nlm.nih.gov
Morning report: a survey of resident attitudes
MWays, K Kroenke, J Umali, D Buchwald - Cited by 9
... Morning report. A survey of resident attitudes. ... BACKGROUND: Moming reportis a a
a ۳3
صفحه 19:
و
of Medicine Kt
pen نب
9
“init Engi
سوم summany مصصس9 معا نوات
‘ame 2-20 of 752 العم | of 8 nn
11
ات امامت میس منطو[
he 95 Oe SEND
1605 bein procee]
ی 3 عم هد ا
Bp Maui crt, aad eprint ete (Opt) ce ean oF eres pea
dna el pes
Teaches en 93033070
[Pda تن ام
stoi PoruypR,Colbgneil Fano Fos A, tes
Doi 04 Cecedan Raps ot ene Fates Paty Liha aed Factor VIL Acme. ]=[ لل لا
وه میت تس ملد تم fae ملد وه ars
ا HE Seis Peed
(Cs agp ca Lan ha,
ی یت ل ا wi pecnenopma and posinspni eon wee, rnd mice,
eeu | ay
ies (nT 4 Deas 196
صفحه 20:
مج اند
Library (i
of Medicine Kt
~ Jf mening wpe
جنس Prevewndax ۳ مجه
il Tit, isis Publication Date frm 2000711 to 2005/1, English
(aso | امسخاته _ معا ات سس 3
مر One pee
Ci: as tai, اه هو Like
موجه موه لا ام هلاه سوه امه ی اف روت هچ
Gute e Montesa
هد تیاس
۱ ۱۳
پوس مر موی وس هر سر
PAID 147503 Pued-tadorod on MEDLINE)
[ic in sowing saliva ome aeeciared wih abdominal chest in se a peeliiaay reper.
0-0-6 ۳
مات لگ PED 1a اقا ری عیسسی کد سا
مس رت 5 دا
sl eg ese Bl eee based acl ersten ساد انرو و مط ا مس30 و
ا ا
رسای ک بلاط ۱ ما
Adminstration امک سین موف طواه aber ewakenng prevents a oming sin hypertensive pabets, Case ماه موم
صفحه 21:
alae cis inks
Aisin fa i Cnc a یج ar sa Ne NaC Cat en
led ton Sup 08 Mg.
LGD. aS! یتنا or MEDLS]
Erato (6: Dunes Sean st 6
‘Morng Repost an sales of cumculr conteat end companion to national معط ضع
Teach ed 292 Winey 54-4
PROD (E20 Ded ded oy EDL]
7, Seem AB, dose?
سمه روسناس ep مضه همه کال موه مق Site: roses
۳ 4
PEG 2لا کشک or MEDLDS]
۳9: ادوس تمس کش اسلا ate aie Like
BB em لو و caps pear ees othe ances Board feel Med Ears
en ten ed 208 Mae) 29 a
PROD 11D (doe MEDLDB)
و[ elated a
|] Resign Moning Report in Pepin Taig Deven ofa Model ad a Survey cf Resides Asus
دوه لمق 12 Marae S16
bit Hosen peed a spol by pulses)
io: Rona ela a
05 Morita Rayo
TenaMe, 20 Ape 44) 118.10 about elo
PID 113582 Puede ie CLINE)
Linke
cle, Links
با 00 Peon ead عملم ممست :11ص
9 ماه اعد عم عرو تاي day
0
9
صفحه 22:
ne Eat Yor Foes Tos 2
ها ها ۵ سیم
sie lhl bitch
eee AEDOF!
15011: enopedor Peas dc
BE fatabtog marstacmar a uadnstn’ ecm day
eek esmded 0, Waar 1D.
PAID 1127800 Pubted- indeed fer MEDLANE)
1512: pica Ryan Maney hd Fab, elas Lik
۳ ارم شمه و3 ane ofience rite we ie een prograne
{Gee aa hl. 20 Nosy
|
يهنا يماقم سما None هه تسا Hagen همع :۲۳19
“Edonce-besed morangsepet for ipatiest pasate eotstons
2 ات ختددمي اند رمدم
ی
Ys Ain ماو Wiaaeai ها لو dem
Morning pea: ود and metho over the past tice decades
‘AowdM ad Oss Sag 3-5. ew. Noes ea.
0 er SOEDLINE]
Ruka AE Mn ate aie Like
“More pros for he outpaest orn epest
‘Acad Mea 200 $5790) 2557 No abate alee
سما کساج مرح ir EOLA)
16; Losec, arent. Fela mls, Linke
DD) يه نابو ع oct Mopatie pbrserte asthe ial mannan flaps دشر
ای تیوه داد لک فلوم ار ماه
|
CDF; Wma son ela a
و Beep Rape yg st ys geste eng
ena Med 00 ur 10,15 1 eae are
PRMD 1141 PubMed dsc MEDLINE)
Links
صفحه 23:
تساو
Tone Heb وس هی
ها ها ۵ سیم
‘More praise for he outpabest using ممت
KE] enone sn 9:75 2857 Ka datas eu
AMD mers Pod odd ir EOLA)
یه عم
“Vande moming report Idiopttic plpmgo sis as the inal عدخمامگتممت flops enthematosu
‘Teale, 00 Aug یی یو داد لک
|
۲۳15: wena اسف
و] Meter ig Rape yg sn yt geste eng
ane 200 M8310, 15 Te tect arabe.
PAD i061" PubMed سما 1 1130101
DUS: Neloioet, Thoms Aco Scipio A,
[Dy مط وممصم بو عات ع ل oni ep.
|
] ss686 Ped. edeed er OEDLINE)
Sou od Hale Bi
Outpace sneming reper anew educational wens
۳ 7
AMD 100385 Pubes scm ie tOEOLNE)
۰ اه سا تاو ...مسق
(one ne Hata nse
لا دقع
Sressom اه هو
صفحه 24:
Evidence-based Morning Report for
npatient Pediatrics Rotations
Alan Schwartz, PRD, Jordan Hupert, MD, Anuar S. Eten, PAD, and Petes Noronha, MD
A foxmal evaluation of the ecation’
fice on pactcgans’ sl apppng
evidence to cincal decision moking i
cureaty underway. Since coe of the mae
joe lls of EBM is the ality to تسعد
‘he quality finrmation, she evan
امه on the degree to which جم
‘dent ler thir bliss inthe valde a
clival decsion following expose د
cog vers weak evidence. Our iii
findings sugges that afer the باه
resets re moe likey to appropriately
alc tect when expse to stone
cents evidence than they were beiee
the race”
De. Sta sae مت رسارس of
اسان نی ماد عم اقا
reo Pars: Dr. Hope asp,
Dako of Pals Eins ps, De
ures of Mad Elan: ond De, Non خ
alana pf andrea of be Din of
the Libary of Health Sciences patici-
pate, ln addition, the head of the De-
partment of Pais and the inpatient
mmolica dector participate in these con
ferences, and thei presence lends EBM
sesion song نها
‘The fist week’ sesion acqusits eam-
es wth the PICO (patent, interventicn
comparison, outcome) method foe fir
rmuating an answerable clinical qution’
and introduces تا کل وتا همق
ing each ofthe flloning weeks a dif
لسلست تملس يوت team (f about foun)
is esposile for senting a cuent pa
vient ease aout which they have aque
tion, fommulating the ution xing
IO, mecting with the Hori co fer>
fon a literatu sea, and selecting an
article that they believe hestansnerstheit
question They then present the details of
tic research proces, a cstcal approisal
of tha ania an dae lo.
‘ABSTRACT.
The authors describe a عتمم
centered method for teaching evi
ence hase medicine that is part
of the iopaient momine report fr
pediatrics residents atthe Univer
sity of Hlinois at Chicago. With li-
brary spt, resides search fr
evidence to answer their own ques-
tions about patients, and present it
a morning rept
Acad. Med, 2000751229.
The pedis دنا بلتم of
Iincs a Chicago Cailege of Medicine
inclds montblong مس نموه
for reside in ther fist and tid yea
and an eight-week rotation for medical
stufzets. A daily hourlong mcening ع
صفحه 25:
Outpatient Morning Report:
A New Educational Venue
Anderson Spickind IM, MD, MS, Jeff B. Hales, MD, and Shelley Elis, MD
ADSTRACT exe; and allonseesidents and students che case proves a five-minute sum
who are rotating in geographically dif- mary of che topic and a review aticle
Increasingly, medical educa are | fereot sites to share their experiences or handout. Afterward, the presenter
locking foe ways o tain eesidees | and learn from cach other: The one- adds the diagnosis and bandeut infor
and metal stunts مره مز | hour conferences ae held four meen mation othe Weh ste to archive
modiciae. One novel idea, cua | ings cach weck and are facilitated by a learning points for fature reference
tient morning report, ams upon | faculty member in general internal Ina tecent 12-month prospective
theconceptfinpatent momingee- | medicine or by one of our two chief study at our institution, residents and
portend applies a smiarconfrence | medical رنه ها میم care, salen rated te eicational vale of
چيه ما هم setting, | Participants include fst and second- the outpatient moening eport 47 on a
The authors descre cunpatinr | year soreral medicine esdents taking five-point scale. They partially liked
sncening pot andl comment ea is | par ia acne or rwo-menth ambiatory the learning atmosphere, the leadeship
succes us in their institution. | lock rotation and fourth-year mecical ofthe ciel resilents, the practicality of
‘Acad. Med, 2000,75:197, students completing a coquired four- he cases and the oppoctuity to review
week clerkship i primary care mick copies not covered ehewhere in their
cine. Internal medicine cesidents on training. While othe formas for mom.
The neighhorhood of mesial taining ore rotations are ako welcome to at- ing rperts might be succesful, patici-
is changing. Much of patient care is tend, The residents attend all four ses- PANS’ responses support a more partic~
‘mowing out of the hospital, physicians sions each week and the medical su ipatry sole for medical stants and
ae working more in teams and less dentscome ance or twice a week. Every ‘sidents anda facilitating rte fr chiet
صفحه 26:
Moderator: Dawid Steward, MD
Parens
@ REVIEW PAPER
Moning Report: Focus and Methods over the Past Three Decades
‘ZUBAIR AMIN, JESUS GUAJARDO, WLODZIMIERZ WISNIEWSKI, GEORGES BORDAGE,
‘ARA TEKIAN, and LEO G. NIEDERMAN
four major ateas for review: purpose of moming یه ,جنر
tion, instructional methods, ard educational oatcoms. Each topic
area's presented followed by an overall discussion at the end.
Purpose of Morning Report
Histeically, noming tepeetprokahly was ceated to meet the de-
mands of ure hicrachical ystems of public hospital In many ees,
there were no wand attendings, and the chief of service had eo
ensure the health and safety of all the patients, Morning report
provided the chief of service with the information nesded to
achieve this level of oversight.” Bodh the purpose and the audience
of moming report have evolved over the yeas, and moming report
is now conducted for diverse purposes with a wide variety of a
dlences. The various purposes were evident in the literaune re-
viewed, with education becoming the main سر مت کته
poses were aio mentioned, such as evaluating rsklents and the
‘quality of services, detecting adverse events, and socal interaction.
‘The multiple purposes were evident in Parrino and Villanuevals
sarvey of faculty and chief residents from 124 departments of med
icine. Half ofthe tescondents considered momnine report “an im-
Residens rank moming report 2 the most important educational
activity of theie residency ersining” Although there is lace of
documented evidence as to the educational value of momning re-
zt, the practice is ubiquitous across almost all primary care tee
dency programs in North America, The ever-changing practice of
medicine and ongoing demands for evidence in medial education
force us to examine essential agpects of morning report in order م
tose furue decisions akot moraing ماه تسه ده موی
evidence, Thus, 2 systematic review ofthe published literature on
morning repor was done in onder eo identify the various purposes
and meadlitis of moming rept, to find evidence in support of es
ehucational value, and wo discuss possible future dtections for عع
search on morning ror:
‘The term “mnomning report” is used to describe ense-hased com>
fernces where residents attending physicians, and others meet م
میم and discuss clinical eae. The term includes resident re-
tts, moming or housetaf conferences, and maming sesions but
excludes work ours or teaching rounds In « ینوی اون
report, the team on. dury during the sighe presents recently admit
ted patients, folloned by a general discusion of the cases and لع
lated topics.
صفحه 27:
گزارش صبحگاهي
» تعریف كزارش صبحكاهي:
گزارش بیماران مراجعه کننده به بيمارستان ويا مسئله دار
بخش در 06۳ ساعت گذشته توسط رزیدنت ارشدومعرفي
بیماریان منتخب* توسط کشیک**به حضار *** به منظور
اطمینان از صحت تصمیمات تشخيصي ودرماني براي
بیماریان و ارزيابي اقدامات انجام شده.
* كدام بيمان؟
** انترن يا رزيدنت؟
*** جه كسي شركت كند؟ تا جلسه بعد!!