صفحه 1:
صفحه 2:
QFD
Quality Function Deployment
¥
صفحه 3:
مقدمه
هاینوینمهندس یکیفیت از مطالعه بازار و شناسایی
ند بررسیو تحلیلخود ضمن
Pong) 3) QFD
عیدر لحاظ نمودنلنها در ۲
یانمحصولشریع شده و در ف
ناساییخولسته ها و نیام ندیهایم
. تمامیمراحلطراحیو تولید را دارد
In a few words: The voice of the customer
translated into the voice of the
-engineer
:010 ترجمه و اعمال خواسته های کیفی مشتری در مراحل مختلف تکوین
محصول.
بنابراین تمامی خصوصیات و مشخصات طراحی محصول با توجه به نقطه
نظرات مشتری و مصرف کننده آن حاصل می شود.
صفحه 4:
نياز به ابزاری چون 0۴]0) از توجه به دو هدف مرتبط با هم
نشات گرفته است :
- تبدیل (ترجمه) خواسته های مصرف کننده (تقاضاهای مشتری) از
محصول به مشخصه های کیفی در مرحله طراحی
cle arte ( (Deploy sus -r° کیفی شناسایی شده در مرحله
طراحی به سایر فرایند های تولید و تکوین محصول با استفاده از تعیین و
برقراری نقاط کنترلی و بازرسی قبل از شروع تولید واقعی.
صفحه 5:
روش 0۴0 و مزایای آن :
* مقايسه فرايند طراحى را از دو ديذكاء ستقى و جديد يا النتفاده از 9۳0 مایق كلع
ett
Service فاگ
Designed Ie de te Installed Ie
طراحی به کمک FD
Zs
Wrat The Ae Sales As Market Planning
Costomer Wanted Oracred it Requested Te
Designes tt
صفحه 6:
QFD ° سعیدارد از نخستینمرلحلشک لگیریمفهوم
محصولدر ذهنطرلحانسانمان از طریقتمرکز بر روعدرک
به تمامىمرلحل:كوينم حصولء موجباتلیجاد ارزشلفزوده
را برلىمحصولمورد نظر فرلهم نمايد.
* اين فرايند شامل
۱- شنناننایی ۳- تعیین بهترین اززش ها برای قطعات: اجزای
مختلف ۰ مواد و مشخصه های فرایند های تولید محصول
صفحه 7:
مزایای 40۳۴0 «به شرط استفاده مناسب از فرایند آن)
*زمان کوتاه تر توسعه محصول ( ۲۰تا ۵۰ درصد)
*؟ کاهش تعداد دفعات تغییر در طرح های مهندسی ( ۲۵تا ۵۰ درصد)
* کاهتن هرینه:های اولیهامترفی محضول یه تبازار
* رضایت مشتریان از تأمین خواسته ها و الزامات آنها
* بهبود قابليت های ساخت محصول
*ایجاد یک زبان مشترک بین واحدهای مختلف سازمان
۴ایجاد یک بانک اطلاعاتی مناسب برای استفاده و کاربردهای آتی
توجه : ]۳ )جایگزینی برای فرایند طراحی فعلی نیست. بلکه از 0۴
باید به عنوان ابزاری کارآمد و تولنا برای حمایت و پشتیبانی از تمامی
فعالیت هایی که در حوزه فرایند طراحی انجام می شود » استفاده کرد.
صفحه 8:
* تاریخچه 0۳۲0:
-۱۹۶۶ طرح مفهوم گسترش کیفیت پروفسور یوجی آکائو
- ۱۹۶۹ انتشار مقاله ای علمی با نام. گسترزش کیفیث توسط وی
ga la) (ESE , glial y Ly Beis : حقاول SN AY
توسط وی در در صنایع کشتی سازی کوبه به منظور طراحی QFD
تانکرهای کشتی (ارائه ایده خود در قالب یک سیستم و با عنوان
(Hinshitsu Tenki System
انتشار کتلبی با همین عنوان از سوی یوجی آکائو و شیگرو در ۱۹۷۸ -
می زونو
صفحه 9:
-۱۹۸۰ اعطای جایزه دمینگ به شركت كايابا به دليل استفاده مناسب از اين روش براى رشد
و ارتقای مفاهیم نظری 0۳0) و استقرار عملی آن در صنایع ژاپن
۳۰ طرح 0۴0 در امریکا برای اولین با طی دوره آموزشی ۴ روزه برای ۸۰ تن از
مدیران تضمین کیفیت شرکت های آمریکایی توسط آکائو
-۱۹۸۶ استفاده شرکت فورد از 0ا4۳) در طراحی قطعات خودرو
-شرکت فورد از اولین پیشگامان استفاده از اين ابزار در آمریکا قرار گرفت و از آن تاریخ به
بعد . استفاده از 0۳]0) در صنایع ایالات متحده و اروپا . به تدریج به عنوان ابزاری کارآمد و
موثر در طراحی محصولات جدید گسترش یافت .
- 00۳0 و مفاهیم مرتبط با آن از ژاپن شروع و استفاده عملی از آن در صنایع این کشور
میسر شد. ولی ورود لين ابزار به آمریکا وبه خصوص صنایع خودرو سازی این کشور » تأثیر
شگرفی بر تکامل آن فرب als
صفحه 10:
نقش مشتری در فرایند 040۴0
برای فهم بهتر منظور و خواسته مشتری خود به محل استفاده محصول بروید
تحوهاستفاده از امحصول ,را فتاه کتیه احننای کقیدامالمسی:کنینه
(مدتی را همراه مشتریان خود و مانند آنها زندگی کنید.)
آماده شدن برای 0۳0
استفاده از 0ا۴() در فعالیت های طراحی محصولات جدید . مستلزم سرمایه
كذارى اوليه نسبتا زیاد زمانبپول و نبرویانسانی مى باشد .
نكته مهم: در مورد روش هاى سنتىء. استفاده بسیار کند از منلبع در ابتدای پروژه
است که به مرور زما لين مصرف به حداكثر مقدار خود مى سك . در حقیقت
در روش سئتی نقطه اوج بکارگیری و استفاده از منلبع هنگامی اتفاق مین S281
که مشکلات بسیار عمده ای در محصول نمایان شده است و مشتری همچنان
منتظر انجام اقدامات اصلاحی است . البته در بیشتر اوقات راضی کردن مدیران
مالى براى تزریق منابع مالی از ابتدای پروژه تا اندازه ای مشکل است. 0
صفحه 11:
منابع مورد
زمان
مقایسه تخصیص منابع در دو روش طراحی سنتی و طراحی به کمک ۴0
صفحه 12:
مقایسه تعداد تغییرات مهندسی در روش سنتی طراحی و طراحی با کمک 0۴۲
طراحی و توسعه با 0۵۴0
lad تقبيرآت:
۳
B
السرم ری
۰
(زمان) اولین روز تولید 4 تا 3ماه 9 ماه 4 تا 30 ماه
12
صفحه 13:
جا استفاده از روش 0۳]0) تغییرات مهندسی ۱۹ ماه قبل از اولین روز تولید . محصول .به نقطه اوچ
خود رسیده (نقطه (و تقریباً پس از اولین روز 235 vel نه تغییری نخواهد داش"
(نقطه .(8سازمان هليى كه از 0110 استفاده مى كنند توا های آزمایشی را نیز برای تأیب
طراحى هاى انجام شده در برنامه خود دارند و براى اين منظور فرايند طراحى را از ۲۰ تا ۲۴ ماه
قبل از توليد اولين محصول شروع مى نمايند (نقطه .(©
در روش تغييرات مهندسى تا چند روز قبل از وارد شدن ل جه بازار بيشترين تعداد خود
را دارد (نقطه aD نزولی تغییرات ۰ از زمان ورود محصول به بازار متوقف می شود که اين
موضوع بستگی به نوع و تعداد شکایت های مشتریان درباره طراحی بل دارد (نقطه ع).
نقطه اوج دوم به فاصله کمی از اولین روز تولید مشاهده می شود (نقطه (دلیل نقطه اوچ اول
فرایند طراحی است . لین نمودار معرف سازمانی است که طراحی می کند . می سازد . آزمليش مى
کند و مجدداً نمونه آزمایشی را طراحی می کند .سازمان انتظار دارد که نمونه آزمایشی ساخته
شده احتیاج به بازبینی داشته باشد . به عبارت دیگر ۰ این روش به معنای انجام بازرسی ۱۰۰
فرایند طراحی است ؛ اما لین بازرسی ۱۰۰ ۰ هیچ کمکی برای محصولاتی که کیفیت مورد انتظار
مشتری از ابتدا در " طراحی " آنها در نظر گرفته نشده است » در پی نخواهد داشت.
صفحه 14:
تمودار راد مد OED
نمودار رادار ig, due ما یک سازمان
سوير
مااز زميندهاى مختلف
ستاندهای طراحی ما
همیشه قابل کاربرد در
ساخت و مونتاژ هستند.
کاربرد محصول مطلع هستیم.
ما برای شناسایی نیازهای مشتريان تمامی فعالیتهای سازمانی که
منابع مورد نیاز را از بتداییترین مراحل متأثر از طراحی هستنده در طراحی
طراحی مورد استفاده قرار مىدهيم. محصول. مورد نظر قرار م ىكيرند.
14
صفحه 15:
که در برخی از منلبع آموزشی 0۳0) علاوه بر شش معیار کلی ۰ مندرج در ارزیلبی و تحلیل برخی از موارد
نیز در نمودار رادار توصیه شده است.
luau, a نمونه موسسه GOAL / OFC یکی از بزرگترین موسسه های مشاوره و آموزش QFD برای
ن منظور , سیزده مورد ذیل را برای ارزیایی وضعیت موجود سازمان پيشنهاد می کند
۱- شناسایی مشتریان داخلی و خارجی
۲- فهم و درک دقیق خواسته ها وانتظارات مشتریان
۳- ارایه کامل خواسته های مشتریان به طور پیوسته در ستانده های طراحی
۴- ارایه تعریفی دقیق از محصول بر اساس نیازمندی های مشتریان توسط واحد بازاریابی
۵- تغییر ناچیز مشخصه های طراحی بعد از ورود محصول به بازار
۶- شناسایی دقیق محدودیت ها و قابلیت های فرایندهای جاری
۷- یکپارچگی کامل فرایند طراحی از طرح ریزی (برنامه ریزی) » طراحی . تولید , فروش تا خدمات پس از
فروش ۱
۸- ناچیز بودن تأخیر زمانی (مرتبط با فرایند طراحی) برای معرفی و ورود محصول به بازار
-٩ انطباق ستانده های طراحی با خواسته های تولید. ساخت و مونتاژ
۰- وجود فرایند | ارتباطی متاسب بین متری سا ازمان برای ترجمه خواسته های مشتری
۱- حداقل بودن احتمال برگشت محصول از نزد مشتری و کاهش هزینه های ضمائت (گارانتی)
۳-مشتری مدار بودن فرایند طراحی و توسعه محصول
۳- تمرکز و سعی همه جانبه کارکنان به منظور دریافت و درک خواسته های مشتری و ارلیه آنها به بهترین
شکل ممکن
البته پایه ولساس معیارهای سیزده گانه فوق همان معیارهای شش گانه مورد بحث می باشد.
15
صفحه 16:
درک مشتری و خواسته های او:
aN ی هش
سازمندهی اطلاعات براساس تموفار
دریافت خواسنهه(گوش داد ees
we
جدول نداى مشترى (90©1)
صفحه 17:
اولین مرحله مورد بررسی در یک پروژه 2 0۴) : شناسایی مشتری آن محصول (خدمت) مورد
بررسی
واحدهای داخلی سازمان و مشتریان خارجی هر یک چه خواسته ای از ویژگی های محصول دارند؟
برای لین منظور گروه های مختلف مشتریان (مصرف کنندگان) . توزیع کنندگان » پیمانکاران فرعی +
فروشندگان ۰ تعمیر کاران . کارکنان خدمات پس از فروش ۰ سایر واحدهای سازمان (مونتاژ » تولید
و...) که به نوعی متأثر از ویژگی های کیفی محصول می باشند . مورد شناسایی قرار می گیرند .
مشتریان (تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی متأثر از ویژگی های محصول)
دومین مر حله : تعیین ابزارها و روش های مورد استفاده به منظور " شنیدن ندای مشتر
از مهمترین روش های مورد استفاده در این مرحله می توان به:
نظرات مصرف کنندگان درمورد نحوه کارکرد محصول ,گزارش های مراچع قاونی . مصاحبه (لفنی .
خخضی» وود مان متمرکو: اه ای سمل از موز رانسی سول + شگایات مسریان »
مشاهده مستقیم رفتار مصرف کنندگان «مصاحبه عمقی, پرسشنامه و ... اشاره نمود
روش های فوق که همگی به عنوان ابزارهایی برای دریافت خواسته هاى مشتريان مورد استفاده قرار
می گيرندسبه طور کلیبه دو گروه کلی تحقیق کمی و کیفی تقسیم بندی حی شهند . واضح
است که هر یک از روش های مذکور بهنوبه خود دارای مزیا و معیبی می باشند که با توجه به
شرایط خاص هر پروژه و تحقیق بازار یابی » مورد استفاده قرار می گیرند 17
صفحه 18:
سومین مرحله:
فرایند 00۳۲0 با دریافت خواسته های مشتری شروع شده و با ارزیابی و تحلیل
آنها خاتمه می یابد.
خواسته های خام مشتریان ن بدون انجام هیچ گونه تحلیل و بررسی روی آنها کمک
چندلنی به سازمان نمی کند . برای رفع لین و طبقه بندی اولویت بندی و
تحلیل خواسته های مشتریان ابزارهای مختلفی وجود دارد که از جمله مهمترین
آنها می توان به مواردی چون نمودار وابستگی بین عوامل . نمودار درختی ۰ مدل
کانو . جدول ندای مشتری و ... اشاره نمود .
چهارمین مرحله:
تعیین مسئولیت های واحدهای مختلف در ارتباط با هر یک از مراحل پروژه
مهمترین این مسئولیت ها عبارتند از:
دریافت خواسته ها (گوش دادن به ندای مشتریان) ۰ بررسی و اطمینان از صحت
داده ها . بررسی و تحلیل داده ها و در نهلیت به روزآوری داده های جمع آوری
شده.
صفحه 19:
بررسی مقدماتی ندای مشتری با استفاده از جداول ۷/0۲
راهکاری مناسب برای بررسی و تحلیل خواسته های خام مشتریان »
استفاده از جداول ندای مشتری می باشد.
جدول ندای مشتری (۷067۲) ابزاری مفید جهت ایجاد درکی عمیق از
خواسته ها و انتظارات مشتریان در ارتباط با محصول می باشد.
قسمت های تشکیل دهنده جدول ۷۵۲ :
۱.مشخصات مشتری 0//۳0)
۲ندای مشتری (NOC
۳چه کاربردی (What
۴.زمان استفاده WHEN
۵.محل استفاده 0۷۱6۲6)
ع.علت انتخاب (Why
۷چگونگی استفاده (۳۱۵۷۷)
۸بازبینی خواسته های مشتری
19
صفحه 20:
ندای مشتری
۷09
داشتن جیب
ett
obs ke] خانم ۲۳ ساله |
وضعیت ظاهری
(USE) استفاده
جه چیزی | چه وقت | us چرا
هر بار |روی شیشه
استفاده | کناری
نگهداری | هنگام
قیضهای | رانندگی
چریمه
در شرایط
آب و
هوایی گرم
ححا
چگونه
ی
نقطه قابل
مشتری یرای آفتابگیر خودرو
تنظيم ياشد
صفحه 21:
طبقه بندی اطلاعات حاصل از جدول ۱۷/۵0۲
اطلاعات حاصل از جدول ۷02)2۲ «ستون آخر جدول) شامل طیف وسیعی از خواسته های مشتریان می باشد
که قابل تفکیک بررسی و مقایسه با هم هستند.
به طور کلی اطلاعات مذکور را می توان به صورت زیر طبقه بندی کرد :
۱- ویژگی های عملکردی:
اطلاعاتی هستند که حاوی وظایف و عملکردهای محصول می باشد.
۳-ویزگی های گیفی نوزی قاط
مواردی هستند که حاوی تفسیر ذهنی مشتری از ویژگی های محصول می باشند و اقلب حللت کیفی و وصف
دارند.
۲-مشخصه های فنی و کمی:
شاخص هایی به منظور ارزیلبی ویژگی های کیفی مورد تقاضا از محصول و یا ویژگی های عملکردی محصول
می باشد.
۴- حالت های شکست یا خطا
شامل جملاتی هستند که انواع عیب و نقض محصول را بیان می دارند و معمولا مشتریان در قالب جملات
منفی عنوان می کنند.
۵- پایایی:
برخی از خواسته های مشتریان بیان کننده "مدت زمان کارکرد صحیح محصول "پیش از بروز عیب و نقض در
أن مى باشداين كونه موارد در كروهى با عنون پایایی بررسی می شوند. 2
صفحه 22:
مزایای استفاده از ۷/0۲
*آشنایی مجریان پروژه با نحوه استفاده محصول توسط مشتریان
*شناسایی و تعیین نیازهای مشتربان از طریق ترجمه . تفسیر و تأمل بر صحبت های
شفاهی و داده های مشاهده شده
*تعریف و تبیین خواسته ها و ویژگی های جدید محصول بر اساس تحلیل فعلی و
کاربردهای احتمالی آتی
*ایجاد و توسعه بازارها و محصولات جدید
*سازماندهی و مختصر نمودن ماتریس های بعدی
*عدم انخراف اولویت بندی نتایچ از ماتریس ها به واسطه داده های نادرست
صفحه 23:
ر وابستگی
ah, GS
مشخصههای پایایی
وجود تسهیلات جانبی
امکان قفل كردن
در چند نقطه
ن عوامل:
دفرمه نشدن در
طولانى مدت
در طولانی مدت مشکل عملکرد
نداشته باشد
مناسب آفتابگیر
مشخصههای یک آفتابگیر خودرو
عملکرد مناسب روی
شيشه کناری
عدم وجود چرا
روی لبه ذوخت
بازنشدن دوعت
دور آشايكير
مشخصههای عملکردی
شخصههای ظاهری
عملکرد مناسب روی
اشيشه جلو
وضعیت ظاهری
مناسب محور فلزی
قارگیری مناسپ در
خودرو بعد از نتصب
صفحه 24:
نمودار " درختی "۲
ظاهری
پایایی
عملکره مناسب روی شيشه جلو
عملکرد مناسب روی شيشه کتاری
باز نشدن دوخت دور آفتبکیر
عدم وجود چروک روی لبه دوخت
قرارگیری مناسب بعد از تصب
وضعیت ظاهری مناسب محور فلزی
عدم دفرمکی در طولاتی مدت
شکستن پایه پلاستی
عدم بروز مشكل عملكرد در طولاتى مدت
aa عيب
امكان قفل كردن در چند نقطه
24
صفحه 25:
: کانو J
*_ دکتر نوریاکی کانو در مدل خود ن
دسته تقسیم می کند.
* مطابق شکل وی هر سه نوع نیازمندی های کیفی مورد نظر را در یک نمودار دو بعدی نمایش
می دهد:
یهای مشتریان (خصوصیات کیفی محصولات) را به سه
o
EXCITEMENT
NEEDS
Oran ao m at att ع ات ig It very weit
1
os 7 NEEDS
صفحه 26:
* محور عمودی میزان رضایت و خشنودی مشتری و محور افقی
ارایه الزام کیفی مورد نظر مشتری را نشان می دهد . بالاترین و ٍ
ترين نقطه از محور عمودی نمودار ۰ به ترتیب بیانگر نهایت ر
عدم رضايت مشتریان است محل تلاقی محور افقی و عمودی بی
جایی است که مشتری در حالتی متعادل (نرمال) از نظر رضایت و عدم
رضایت قرار دارد .
سمت راست محور افقی . بیانگر جلیی است که الزام کیفی مورد نظر به
طور کامل عرضه شده است . سمت چپ محور افقی . نقطه ارایه
محصولی است که خصوصیات کیفی مورد انتظار را ندارد و الزام کیفی
مورد نظر به هیچ عنوان در محصول پا خدمت لحاظ نشده است .
صفحه 27:
۱-الزامات اساسی :
دسته اول خصوضیات. الزامات اساسی می باشند که از هید دکتر کلنو » در صورت
لحاظ شدن كامل آنها در محصول . فقط از نارضايتى مشترى جلوكيرى مى شود و
رضایت و خشنودی خاصی را در وی فراهم نمی آوردبه عبارت دیگر ارضای کامل
الزامات اساسی (86۵) محصول .تنها مقدمات "حضور" محصول در بازار را فراهم
می آورد وبرای پیروزی بر رقبا کمکی به ما نمی کند.نکته قلبل توجه در مورد اين
oy الزامات بو خصوسیات گیفی لین است که مشتری فرضن cal OS gr
خصوصیات در محصول لحاظ شده اند و به عبارت دیگر این خواسته ها "ناگفتنی"
یا "تلویحی " هستند.
صفحه 28:
۲-الزامات عملکردی
دسته دوم خصوصیات کیفی . الزامات عملکردی محصول است که عدم
برآورده شاختن آنها موجب نارضایتی مشتریان می شود و در مقابل .
برآورده:ساختن کامل و:منانتب آنها رضایت وخشنوهی مشتری را دنبال
خواهد داشت. اهمیت الزامات عملکردی محصول (۳۵0) درن است که
شناسایی و لحاظ نمودن آنها در محصول .حداقل تلاشی است که که
موجب حفظ موقعیت تجاری سازمان در بازار رقابتی می شود.این نوع
خواسته ها بر خلاف دسته اول گفتاری بوده و توسط مشتریان و مصرف
کنندگان به طور مستقیم عنوان می گردد.
صفحه 29:
۳-لزامات انگیزشی :
دسته سوم خسصوصیات:کیقی :در هدل گلقو خواسسته-های کیقی هی
که در زمان کاربرد محصول به عنوان یک نیاز و الزام از دید مشتری
تلقی تمی گردند و در نتیچه عدم برآورده ساختن این گروه از لزامات
کیفی.موجب عدم رضلیت مشتری نمی شود ؛ولی ارلیه آنها در محصول
هیجان و رضایت بسیار بالایی را در مشتری پدید می آورد .
خصوصیت بارز الزامات انگیزشی00 ) این است که از طرف مشتری
عنوان نمی شوند ولی در صورت شناسایی آنها در طراحی .محصول
مورد نظر با سرعت جایگزین سایر محصولات مشلبه رقبا در بازار خواهد
شد.نکته قلبل توجه این است که در صورت لحاظ شدن این نیازمندی
ها در یک محصول و ارلثه آن در حجم بالا به بازار «مشخصه کیفی مورد
a بسا مدت کوتاهی توسط سایر رقبا کپی برداری شده و به یک
و عملکردی (0)و یا حتی یک نیاز اساسی
محصول(()8) تبدیل می شود.
صفحه 30:
سوال all SU ys, gO +
دكتر كانو به منظور درك و شناسایی خواسته های کیفی مشتریان از روشی ساده. متشکل از دو
سوال مثبت و منفی استفاده می نماید . به عنوان مثال برای بررسی وجود یا عدم وجود مکانی برای
شنا و سونا در هتل از نظر مشتریان , دكتر كانو دو سوال زير را مطرح می نماید :
[أ-يظن واحساسن شما جر سورت وجوه سهيلات استشر وسونا در عتز ؟ (سوال مثبت)
yg ght ¥ عماس ما اةرصورك دم ووو (in pa EB Slip ag REI AS gad
پاسخ مشتری به سوال ۱ ۰ یکی از حالت های ذیل است که با اعداد ۱ تا ۵ مشخص شده است :
بسیار با آن موافقم ...۱
با آن موافقم ... ۲
تفاوتی برای من ندارد ... ۳
با آن مخالفم ... ۴
بسیار با آن مخالفم ... ۵
برای سوال دوم نیز همان پنج پاسخ قابل تصور است که آنها را به ترتیب با حروف ۸ تا تانمايش
می دهیم.
30
صفحه 31:
D E
EQ | PQ
عدم
© مسي
وم أ عم
تفاوتی برای من ندارد
a
EQ
علاقهستدی |
عدم
ارزیابی
علاقهمندی |
صوالحاى .
بسيار با آن موافقم
با آن موافقم
صفحه 32:
طبقه بندی الزامات کیفی مشتریان طبق روش دکتر کانو:
پاسخ های 21) و 21] بیانگر الزامات نوع سوم هستند.پاسخ 1 الزامات نوع دوم
مشتری را نشان می دهد.پاسخ های 2 و 3]] نیز الزامات اساسی مشتری را در
بر میگرد.خلنه های 022 و 22] و 3) و 23] نشان دهنده لین است که مشتری
شما در مورد وجود يا عدم وجود مشخصه كيفى مورد نظر ء ابرازعلاقه مندى
ندلنی نماید.خلنه 4) بیانگر نظر مشتریلنی است که ارزیلبی منفی و بدی
نسبت به مشخصه کیفی خاص دارند.مواردی هم که هاشور خورده اند از نظر
منطقی امکان پرشدن ندارند.
آخر این که در صورت پاسخ ۵ به سوال اول(سوال مثبت) و ۸۸ به سوال
دوم(سوال متفی) در حقیقت با وجود یک مشخصه و خواست شدید می
شود و لين خلنه به علت ايجاد تمليزبه حرف (الم285/ا82) 8 نمايش داده
می شود.
صفحه 33:
اطلاعات سوال های دوگانه
نمودار کانو بر اساس
باآنموفقم سس
سوالهای مثبت
2 سوالهای منفی
33
تارضايتى
صفحه 34:
پسیار با آن موافقم.
ب أن موافقم -
Ste clipe
با آن مخالفم
کلنو معتقد است كه در بازار رقابتى امروز برداختن به الزامات نوع اول و دوم شليد متضمن حضور شما در بازار باشد ولى با
انكا به آنها نمی توان انتظار "پیروزی مطلق بر رقبا را داشت.
وى معتقد است موسسه هليى موفق به يكه تازى در بازار می شوند که نه تنها به خواسته های امروزی مشتریان توجه می
کنند بلکه در پی خلق نیاز های جدید می باشند که نگیزه بالایی را در مشتری به وجود می آورد.
صفحه 35:
بدون شك نقطه قوت (011) در مقايسه با ساير روش هاى مهتديتى
۳۱۱۴۸ ۰ 200 و..» نمایانگر گستردگی و تنوع مفاهيم آلن مى
باشد.0۳0) به طور کلی با سه دیدگاه و نگرش مختلفی که توسط آکلئو ماکابه و
فوکوهارا بنیانگذاری فنده اندهشناخته می شود
نگرش آکلئو: فرایندی مشتمل بر بررسی سی ماتربس می باشد که بنا به نیاز
تعدادی یا تماسی آنها در تجیه و تحلیل داده های طراحى محصول استفاده مى شود .
نگرئی ماکابه: که اولین بار در آمریکا توسط دونالد کلازینگ و در شرکت فورد مطرح
شد ,شامل چهارما تریس پیوسته است که به ترتیب عبارتند از : طرح ریزی محصول
(خانه کیفیت) طراحی محصول, طرح ریزی فرایند و برنامه ریزی کنترل فراین
نگرش فوکوهارا: آخرین مدل معروف و عمومی 0۴]0) که شامل هجده ماتریس
می باشد که اولین بار در شرکت تویوتا مورد استفاده قرار گرفت .
با وجود دیدگاه های متفاوت در مورد 2۳0) دو دیدگاه چهار ماتریسی و سی
ماتریسی از اقبال بیشتری نسبت به سایر دیدگاه ها برخوردار شده است.
صفحه 36:
تشریح روش چهار مرحله ای QED
صفحه 37:
مراحل تکمیل خانه
در روش چهار مرحله ای QED ارلین فزخله رخ ریزی متضول است کتاقة واسنطه طاهت میسان
زياد ماتریس آن به شکل خانه . به آن " خانه کیفیت " اطلاق می شود.
خلنة کیفیت . ابزاری توانمند برای ترجمه ندای مشتری و خواسته های کیفی او از محصول به الزامات
کمی می باشد که به نجو بسیار چشمگیری قابلیت پیگیری و لحاظ نمودن آنها را در محصول . از طرف
سازمان بالا می برد
خانه کیفیت به گونه ای بسیار ساده و ملموس ۰ می تولند به صورت ماتریسی از ۷۱2/5 چه ها
HOW'S , چگونه ها که تبیین کنندة مفاهیم ذیل می باشند ,در نظر گرفته می شود :
What's چه ه) : (الماتمشتری
شامل خواسته ها و نیازهای مشتریان از محصول و یاخدمت شما می باشند .
5 (چگونه ه) (لماتفنیمحصول
مبین چگونگی ارایه خواسته ها مشتریان ۷۷/]۱2"5در محصول می باشند
خانه کیفیت ماتربسی است که در آن رابطه میان )۷۷/3/5 چه ها) و ۳۱۵۷۷5 )چگونه ها) مشخص
عن aos
صفحه 38:
ارزيابي رقبا
( با در نظر
كرفتن خو استه
هاي كيفي)
خواسته ها
و الزامات
مشتريان
ره
صفحه 39:
sQFD خلنه کیفیت .با مشتری و خواسته های کیفی او از محصول آغاز می شودبدین
ربا استفاده از روش هلیی چون تحقیق و بررسی بازار . مصاحبه. انفرادی گروه
های متمرکز . مشاهده نحوه عملکرد محصول هنگام استفاده . نظرات کارکنان .
سوابق فروش محصول . بازبینی سوابق شکایت ها و موارد عدم انطباق صورت گرفته »
داده های حاصل از خدمات ارایه شده در دوره گارانتی محصول و سایر روش های
تحقیقات بازار . خواسته های کیفی مشتریان از محصول مورد نظر تعیین و تدوین می
گردد .
اولویت Gay نیازمندی های کیفی
بدون تردید درجه اهمیت تمامی خواسته های
شتری و تولید کننده . تعدادی از آنها از اهمب برخوردار هستند بدین
منظور مین, توان از درجه يندئ هائ متفاوتى مثل vue ٩ 0 ا 1" عا ١" (استفادة
نمود . نکته قلبل توجه در لین قسمت , استفاده مناسب از نظرات مشتریان و افراد با
تجربه سازمان مي باشد . لازم به ذکر است که در برخى از موارد وزن و أعميث هر
یک از الزامات کیفی به صورت " درصد" (نسبی) بیان می شود .
صفحه 40:
wlw Bp uUlN Bw ند
عدم وجود چروک روی لبه دوخت
قرارگیری مناسب در خودرو بعد از نصب
وضعیت ظاهری مناسب محور فلزی
عدم دفرمكى در طولانى مدت
عدم بروز مشكل عملكرد در طولانى مدت
نشکستن پایه پلاستیکی
جيب مناسب آفتاب كير
قفل کردن مناسب در چند نقطه
ظاهری
40
صفحه 41:
ارزیابی رقبا (با در نظر گرفتن خواسته ها و الزامات کیفی)
*سازمان هلیی که قصد رقلبت و حضور موثر در بازار دارند ء بلید بدانند که محصول آنها
از دید مشتریان وبا توجه به خصوصیات کیفی مورد نظر آنان ۰ در مقایسه با سایر رقبا
در چه جایگاه رتبه ای قرار دارد . برای لحاظ نمودن لین امر در خلنه کیفیت ۰ در سمت
راست ماتریس» محصول مورد نظر را با محصول مشابه رقبا مورد ارزیابی قرار می گیرد
*از جمله فولید انجام فرایند الگو برداری و استفاده از نتلیج آن درخلنه کیفیت » تعیین
مواردی است که محصول رقبا در وضعیت مناسبی نبوده و در صورت ارایه محصول
مشابه و لحاظ نمودن خصوصیت کیفی مورد نظر در آن . می توان انتظار استقبال
گسترده مشتریان را از محصول خود داشت .
صفحه 42:
برای نمایش خروجی های فرایند الگو برداری اغلب از درجه بندی ۱ (برای بدترین) تا ۵ (برای بهترین)
استفاده می گردد.لازم به ذکر است که در برخی از موارد در کنار نمایش عددی از شکل های شماتیک
بسیار ساده نیز برای لین منظور استفاده می شود.
الكو بردارى خواسته های مشتری
با توجه یه خوسته های مشتری ون هد Sa
45 123
5 | عملكرد مناسب روى شيش ه جلو
عه
4 | عملكرد متاسب روى شيخه كتارى
5 أبازتحدن دوعت دور اقتيكير
3 أعدم وجود جروك روى ليه دوخت
sale
4 | قاکیری مناسب در خودروبعد ازتصب
2 | وشمیت ظاهری مناسب محور فلزی
5 | عدم دفرمكى در طولاتى مدت
4 | عدم يروز مشكل عملكرد در طولقى منت | عايادى
و _ | نسکستن پایه پلاستیکی
3 | جیب متاسب آقتاب کی
2 | ققل کردن مناسب در چتد نقطه
تارمن ولیب سازمان
42
صفحه 43:
(How's )
تبدیل خواسته ها و لزامات کیفی به مشخصه های فنی و مهندسی محصول
واحد بازاریابی ضمن شناسایی ۰ بررسی و تدوین الزامات مشتریان ۰
خصوصیات و الزامات "چه بودن "محصول را تعیین نموده . سپس بخش
مهندسی ."چگونگی " تولید محصولی با خصوصیات مورد انتظار را مشخص
می کند . لذا در قسمت بالای ماتریس. مشخصات فتی و مهندسی از محصول
که به نحوی با خواسته های کیفی مشتریان مرتبط می باشد » درج می شود .
در مقلبل و زیر هر یک از مشخصات مهندسی سه علامت "ٌ ‘ * درج شده
است. یا ! به لین معنی است که افزلیش یا کاهش هرچه بیشتر خصوصیت
مورد نظرءهدف طراحان محصول بوده و علامت * نشانه عدم تمایل طراحان
محصول به کاهش یا افزايش خصوصیت مورد نظر از مقدار هدف مربوطه می
باشد.
صفحه 44:
ارزیایی سازمان
ه او اه اه اه اه اه اد
ء أه اه مه ام ام ام ام
اور بد حول محور فلزى در تقاط تونف| و
زلويه بد با مطح بايه در قاط توق
تست دوم Sal
ژ
aii
ee
3]
گشتاور بد حول محور فلزی
آگشتاور محورفلزی حول SOK
الزامات فنی و مهندسی
(HOWs)
3
خواستهها و الزامات کیفی
(WHATs)
عملکرهمناسب روی تبله جلر
Se روی قبته گتاری
بازنشدن دوخت دور آقتابگیر
عدم وجود جروك روى لبه دوختت
اقراركيرى متاسب در خودرو بعد از تصب
وضعیت ظاهری مناسب محور فلز
عدم دفرمكى در طولائى مدت
عدم بروز مشكل عملكرد در طولانى مدت
SRS
Se
قفل كردن مناسب در چند تمه
عملکردی
ظاهری
صفحه 45:
ارتباطات
تیم اجرایی 0۳]0) ارتباطات مورد نظر با توجه به نظرات مهندسان متخصصان با
تجربه سازمان . نظرات مشتریان » داده های آماری و ۰.. تعیین می کند . در منایع
كوناكون . = ارتباط هر یک از نیازمندی ها با خصوصیات فنی با علامت ها و
ثال ارليه شده در مورد ماتریس خانه
اشکال مت ان ذاذه مى شود در
نماد های 3“ به منظور تعیین رولبط سطرها و ستون های ماتریس استفاده شده
اند:
« رابطه قوی (A)
۰ رابطه متوسط (۲)
>
رابطه ضعیف (۱)
صفحه 46:
بد حول محر لزید قاط
plas نقاط توق
SH a استحكام
BUST po تت دوام
انست مالت اسبرى محور فار
۱
33
2/3
>
گنناور محور فلزی حول باه بلاسیکی
Shape
الزامات فتی و مهندسیٍ
(HOWs)
يشه كتارى
بازنشدن دوخت ET op
عدم وجود چروک روی آبه دوخت
ف اركيرى متاسب در خودرو بعد از تسب
توسمت قاهری ماسب محور ری
عدم دترمگی ور طرلائی مدت.
SEAS poke Rong
FER SS
عيب عنامب ااي
قفل كردن ماسب در چند تقل
خواستهها و الزامات كيقى
(WHATS)
عملکردی:
ظاهری
oth
cr
oe
صفحه 47:
ارزیابی رقبا با در نظر گرفتن الزامات فنی و مهندسی
فرایندی شبیه به آن چه در گام سوم در مورد خواسته ها و الزامات
مشتریان انجام شد . این بار در مورد الزامات فنی و مهندسی
محصول ضورت: می گیرد.در انجام این قسمت از خلنه كيفيت
توصیه می گرددکه از متخصصان داخلی و نیروی انسانی با تجربه
سازمان » به نحو مطلوب و موثرى استفاده گردد. لازم به ذكر است
كه در برخى از موارد . عملا امكان ارزيابى و مقايسه شرايط و
الزامات فنى محصول خود با محصولات رقبا وجود نداشته و عدم
تكميل اين قسمت از خانه كيفيت در مورد برخى از مشخصات
فنی . لطمه چشمگیری به خانه کیفیت وارد نمی آورد .
صفحه 48:
توسعه و بهبود خواسته ها و الزامات کیفی مشتریان
فرلین قنبمث از تکمیل خانه کیفیت» پس Glee qua I بهبوذ در هر یک از
خواسته های کیفی5 تسبت به وضعیت کنونی » میزان اهمیت نسبی
هر یک از الزامات کیفی به منظور تحلیل و بررسی بیشتر در مراحل بعدی
010 محاسبه مى كردد . براى نيل به هدف گام های زیر به ترتیب دنبال می
شون
میزان بهبود و افزلیش هر یک از الزامات کیفی مشتریان (نسبت بهبود) از حاصل
تقسیم ستونی با عنوان "برنامه" (۳) به ستون وضعیت کنونی(لا) تعیین می
گردد . لازم به ذکر است مطابق مدل کلنو در ارتباط با خصوصیات سه گانه کیفی
محصول برنامه ریزی بهبود نحوه و میزان ارایه هر چه بیشتر و بهتر خواسته
کیفی مشتریان . باید در مورد آن دسته از نیازمندی هایی صورت
بهبود آنها موجب ایجاد رضایتمندی بسیار بالایی در مشتریان گردد.(انگیزن
صفحه 49:
پس از تعیین مقادیر نسبت بهبود ستون () برای هر یک از نیازمندی های کیفیبرای
تاکید بیشتر درمورد برخی از خواسته های مشتریان ضرایبی با عنوان ضریب تصحیح
ستون ()) به آنها تعلق می گیردبه این ترتیب که یرخی از مشخصه ها که از درجه
اهمیت بالایی در نزد مشتریان برخوردار بوده و ارلیه آنها در سطحی مطلوب موجب ایجاد
انگیزه و رضلیت بسیار زیادی در آنها می شود ضریب ۱.۵ را گرفته و مواردی که موجبات
رضایت مشتریان را باعث می شوند ولی نه به اندازه گروه اول ضریب ۱.۲ به آنها تخصیص
می یابد.مواردی که نیاز به تاکید بیشتر بر آنها نیست ضریب ۱ میگيرند.
صفحه 50:
در قدم دوم از مراحل تكميل خلنه كيفيت هريك از مشخصه ها و الزامات كيفى محصول
ars L Whats) 4 نظرات مشتريان و از ديدكاه ايشان اولويت بندی شده لند . اما
آنجه مسلم است اولويت بندى انجام شده از سوى مشتريان بدون توجه به شرايط
سازمان(نقاط ضعف و قوت) و شرايط محيطى بازار (فرصتها و تهديدها) مى باشد .
بنابراين در اين قسمت هر يك از خواسته ها با توجه به شرايط سازمان و از ديدكاه
اعضای تیم 0۳]0) وزن دهى مى شوند براى اين منظور اعداد متناظر با " درجه اهميت
هر خواسته ۰۳ " نسبت بهبود " و " ضریب تصحیح " درهم ضرب شده و حاصل این
ضرب . بیانگر میزان اهمیت و وزن
مشخصه کیفی مورد نظر می باشد .
-6 * 8 * ۵ ضریب تصحیح) * (نسبت بهبود) * (درجه اهمیت) - وزن هر خواسته
صفحه 51:
برای مقایسه نسبی نیازمندیهای کیفی مشتریان در آ خرین مرحله از قدم
هفتم اقدام به محاسبه ضرایب نسبی اهمیت هر یک از مشخصه های
کیفی می نماییم . برای این منظور وزن مطلق هر یک از خواسته های
کیفی (ستون (أبه حاصل جمع ستون D تقسیم می شود و عدد حاصل
در ۱۰۰ ضرب می گردد.
وزن مطلق هر خواسته(0)
مطلق خواسته های
— x 100
جوز (]/وزن نسبی هر خواسته ی کیفی
صفحه 52:
اولویت بندی مشخصه های فنی و مهندسی محصول
وزن هر یک از خصوصیات فنی ومهندسی محصول (۳۱۵۷۷۲5) با
توجه به ارتباط خصوصیت مورد نظر با خواسته های
مشترى(003]5/لا ) تعيين می گردد . اگر رابطه میان هر یک از
خواسته هاى كيفى(أ) با خصوصيات فنى و مهندسى [) با dij
تعريف كردد و ۷۷ درجه اهمیت هر خواسته کیفی باشد ۰ وزن مطلق
هر یک از مشخصه های فنی ومهندسی ([/۷۷) محصول با توجه به
رابطه ذیل حاصل می شود:
wi- } Widij خولسته هایکیفیمحمول 121: 8
نحل تمه هیا وتو
> 7
صفحه 53:
به منظور سهولت مقایسه مشخصه های فنی محصول .میزان اهمیت
(وزن) نسبی هر یک از مشخصه های فنی با استفاده از رابطه زیر
100 وزنمطف سییر , 9
Wee” ۶ وزن نسبی هر متخصه فنی و مهندی
صفحه 54:
vey
ey
2
ae ou : ۲ als
wows fA) 81S i ۴۶ 5 3
۶ج( ۹ كاذ
۵ چا 5 5 و31
ما i 14 5
2] 5 ١
خواستا و لمات کی 3 4 3
وعدم sitet
ate AG
4 35 1
5 = 4
3 مد
1۹
1 بح ۹
ری 7
جرب وج 0 =
027 وذت ملق || |] 8] ||]
57
صفحه 55:
بررسی رابطه مشخصه های فنی ومهندسی محصول با یکدیگر در برخی از
موارد | یا کاهش یکی از خصوصیات مهندسی تأثیر مستقیمی بر
خصوصیات مهندسی دیگر محصول می گذارد . برای لحاظ نمودن >
همب هایی بین پات مهن محصول . در ق انه
کیفیت چگونگی لین همبستگی هأبا علاعت هلیی به شرح زیر مشخص می
شود :
© بسيار مثبت
+ مثبت
9 بسیارمنقی
در صورت عدم وجود همبستگی بین خصوصیات مهندسی . سلول مرتبط
در .سقف خانه کیفیت خالی باقی می ماند
صفحه 56:
تعیین مقادیر هدف برای خصوصیات فنی
از جمله آخرین مراحل تکمیل خانه کیفیت تعیین مقادیر هدف برای هر یک از مشخصه
های فنی و مهندسی محصول می باشد که با توجه دقیق به موارد ذیل صورت می پذیرد:
*میزان همبستگی خصوصیات فنی و مهندسی مورد نظر با سایر الزامات فد ال و
موارد مندرج در سقف ماتریس
*نتایج حاصل از انجام الگوبرداری از محصول رقبا در خصوص مشخصات و الزامات فنی
محصول
*استفاده مناسب از | بزارهایی چون طراحی آزمایش ها و روش تاگوچی به منظور تعیین
مقدار بهیتههذف,
لازم به ذکر است که تعیین مقادیر هدف . در صورت امکان باید در آخرین مرحله خانه
کیفیت صورت پذیرد تا بدین ترتیب حداکثر استفاده از داده های موجود در ماتریس خانه
کیفیت شده باشد
صفحه 57:
5555-2 OS >
eo 4
هد =
2 1
wows PLR 5 3
هد 3 1
2 0 1
۳
خواستهها و فسات عیفی 5 3 >
a > i
3 whe
= ee
5 4 :
ringer vanes) fg;
صفحه 58:
مفاهیم قابل استخراج از خانه کیفیت
موارد عمومى كه معمولا از خانة برداشتت مي il Coal CH LB: dp
* تعيين مهمترين مشخصه فنى محصول (بر اساس وزن مطلق)
* تعيين نقاط قوت نيازمندى هاى كيفى در مقايسه با محصول سايررقبا
(تحليل نتايج ارزيابى رقبا در سمت راست ماتریس)
تعيين نقاط قوت مشخصه هاى فنى محصول در مقايسه با محصول ساير رقبا
(تحليل نتايج ارزيابى رقبا در بايين ماتريس)
* تعيين ميزان همبستكى ميان مشخصه هاى فنى محصول
* شناسايى و بررسى فرصت هاى بهبود
(نتايج الكو بردارى ذر سمت راست'ماتريس)
صفحه 59:
در ادامه عمده ترین مشکلاتی را که ممکن است در یک خانه کیفیت به وجود آیند و علت بروز
آنها و اقدام اصلاحی مورد نیاز به منظور رفع اشکال پیش آمده را مورد بررسی قرار می دهیم:
۱-وجود سطر خالی (بدون ارتباط با ستون های ماتریس)
عدم وجود ارتباط بین یک یا چند مورد لز خواسته ها و الزامات کیفی مشتریان(ک] ۷۷]8) محصول . از
جمله معمول ترین مشکلات خانه کیفیت به شمار آمده و این مفهوم را در پی دارد که نیازمندی مورد
نظر از طرف هیچ یک از مشخصات فنی پوشش داده نمی شود . توسعه مشخصات فنی جدید (ستون
های ماتریس) تنها را ه اصلاح مشکل مورد نظر می باشد.
59
صفحه 60:
۳۲-وجود ستون خالی (بدون ارتباط با سطرهای ماتریس(
بدون شک لحاظ نمودن مشخصات فنی بی مورد در ماتریس خانه کیفیت جز دردسر
چیزی به همراه ندارد لذا در این گونه موارد باید با یک بررسی دقیق اطمینان حاصل
نمود که مشخصه فنی مورد نظر در ارتباط با محصول مورد بررسی بوده و در ارتباط با
محیط استفاده و یا مصرف کننده آن نمی باشد . در این گونه موارد ؛ حذف ستون مورد
نظر برای اصلاح خانه کیفیت توصیه می گردد.
صفحه 61:
۳-وجود سطری بدون داشتن ارتباط قوی با ستون های ماتریس
هر يك از خواسته ها يا الزامات مشتريان ٠ بايد حداقل با يكى از مشخصات فنى محصول
ارتباطى قوى داشته باشند . در صورت عدم وجود چنین ارتباطی . توسعه مشخصات فنی
ل به منظور يوث اسب نیازمندی کیفی (سطر) مورد نظر . پیشنهاد می گردد .
صفحه 62:
۴-وجود سطرهای مشابه
تکرار نو عنی ارتباط خاص اذر چنند سظر تماترنس.» ناشی از عدم ظبقه بتدی مناسب نیازمندی اهای
کیفی محصول ( ۷۷۱305 ) می باشد . در لین گونه موارد . سلسله مراتب سطرهای ماتریس باید
مورهبزنگری قرار کیرد .به منظور رفع مشکل مورد نظر . طبقه بندی مجدد ازامات کیفی محصول
با استفاده از نمودار درختی پيشنهاد می گرده . لازم به ذکر است در صورت عدم رفع این شکل
ممکن است برخی از مشخصه های فنی محصول . بدون هیچ دلیل منطقی و صحیحی وزن بالایی را
به خود اختصاص دهند.
۳
صفحه 63:
۵-وجود بلوک هایی در ماتربس ار تباطات
علت اصلی بروز این اشکال ۰ طبقه بندی نامناسب سطرها و ستون های
ماتریس می باشد .در لین گونه موارد بلید سلسله مرلتب نیازمندی های کیفی
در (سطرها) و مشخصات فنی (ستون ها) بازنكرى و اصلاح شود .
صفحه 64:
۶-وجود سطری با ار تباطات زیاد با ستون های ماتریس
در لین گونه موارد سطر(مشخصه کیفی) مورد نظر در | ارتباط با مفاهیمی چون " هزینه "۰
یلیی " ویا "ایمنی " محصول می باشد . لذا نیازمندی مورد نظر بلید از ماتریس خانه
کیفیت حذف و در ماتریس های مربوط به خود بررسی شود .علت دیگر بروز این اشکال
طبقه بندی نامناسب سطرهای ماتریس می باشد. به این ترتیب که نیازمندی های مورد
نظر احتمالاً مربوط به سطح اول و یا دوم بوده (در سطح بندی ارایه شده در نمودار
درختی)ولی در سطح آخر آورده شده است.
e
fo}
0
© ©
>
e
>
e
صفحه 65:
۷-وجود ستونی با ارتباطات زیاد با سطرهای ماتریس
علل بروز و نحوه رسیدگی به این اشکال شبیه مورد ششم می باشد
۰
—> bleolee>
0
۰
صفحه 66:
۸-تشکیل یک خط مورب (در قطر ماتریس ارتباطات)
لین اشکال زملنی بروز پیدا می کند که مشخصه های فنی محصول(00۷/5) به اشتباه
وبا مفهوم و زبان دیگری . در سطرهای ماتریس قرار گرفته باشند . توجه به این
نکته ضروری است که سطرهای ماتریس بیانگر ندای مشتریان می باشند نه تدای
مهندسان طراح محصول.
و احا
صفحه 67:
+-وجود تعداد زيادى ارتباط ضعيف (در ماتريس ارتباطات):
در يك خلنه كيفيت . هر يك از مشخصه هاى فنى و مهندسى (1011/5) بليد حداقل با
یکی از خواسته ها و الزامات کیفی مشتریان ارتباط قوی داشته باشد درغیر این صورت
بیان واضح تر و شفاف تر مشخصه های فنی محصول (ستون های ماتریس) و توسعه و بسط
آنها (در صورت نیاز) ضروری می باشد .
eo) 2 2 2
۸۱ ۵ 2
٩۱ 6
2 ۱۵۱2۱۸ ۸
2۱ ۳
۱ ۸ AlAlole
صفحه 68:
يرنه ريز
IS 23
| 777
68
صفحه 69:
تشریح روش چهار مرحله ای
مرحله یک:طرح ریزی محصول(خانه کیفیت)
مرحله دو: طراحی محصول:
هدف اصلی این مرحله ترجمه مشخصه های کیفی محصول از خانه کیفیت به مشخصه ها و ویژگی هایی
است که اجزا و قطعات محصول باید داشته باشند .منظور از اجزا دراین مرحله , اقلام محسوسی هستند که
از ترکیب آنها محصول نهایی حاصل می شود (مانند موأد خام « عناصر و یا زیر سیستم های محصول اصلی).
ورودی هایی که در اين مرحلة مورد بررسى قرار مى گیرند عبرتند از
*مشخصه های کیفی- ویژگی های فنی و مهندسی- که در مرحله یکاز اولویت بالایی برخوردار بوده اند.
*وزن و مقادیر هدف هر یک از مشخصه های کیفی
*خواسته های عملکردی محصول
*اجزا و زیر سیستم های محصول اصلی
خروجی های حاصل از این مرحله نیز به شرح زیر می باشند :
* شناسایی و تعیین مشخصه های کلیدی اجزا و قطعات
*انتخاب بهترین طرح ممکن برای رسیدن به خواسته های مشتری
صفحه 70:
طراحی محصول
1 lal وا واه
۱
و2
2| 01| ات
۳ 8 ۶
Sas jae 5 3 7 je} fe
i
wa} ot ۱
fete [Wtf
سم oh
وس 5
"سكل لامج | 1“ ae 7
Bestar | ve] Fh
qseh ek s
3 TEES
23 ها دا :| | عا
aye) RY YP
107 |10 |۷۳ | ۳۰ [5 1
Tre ae re re i er ep
صفحه 71:
مرحله سه: طرح ریزی فرایند
شوند .در طی این مرحله مشخصه های قطعات به پارامترهای کلیدی فرایند ترجمه می شوند . هدف مرحله سوم ایجاد اطمینان از
برقراری فرایندی است که قطعات و اجزای محصولات تولیدی به مقادیر هدفی که از پیش برای آنها تعیین شده است » دست می
oak
ورودی های این مرحله عبارتند از
* معشمه هایی از قلمات مخصول که خر رخله ای محتنول Ay Vy cag
*مقادیر هدف و وزن هر یک از این مشخصه ها
* قابليت فرايندهايى كه در ستون هلى این مرحلهقرر می کیرد
#خطاهاى بالقوه شناسابى شده هر قرايند
خروجى هاى حاصل از اين مرحله نيز به شرح زير مى باشند
*شناسایی و تعیین مشخصه های کلیدی فرایند که باید کاملاً تحت کنترل باشند
*مقادیر هدف برای هر یک از اين مشخصه ها
در وهله اول ٠ بايد فرايندى كه پاسخگوی نازهای طرح شده است . نتخاب شود .گر در طی بررسی و امکان سنچی که صورت می
یک فریندا تکووژی جدید احساس شود , بايد راه حل هاى مختلف با دقت بررسی شود و در نهایت
حل بهيئه انتخاب شود . در ادام تمودار جريان فرايند را به تحوی که عنوین زیر را پوشش دهد
*جاهایی که مواد اضاقی به فرایند وارد می شوند
*چه کسانی و در چه مراحلی در فرایند تولید مشارکت دارند.
صفحه 72:
طرح ریزی فرابند
كترل حين قرايتد | بازرسىركترلقطمات ۳
1۳ AIA} ۵ چا یادخ
اه (SE) BRB
۵5 ۱۱۳۰۱۶ 13
ee | 2
سارت سم جر رتست Testes] |” | |
aw تاد |
awake 7 2 1 |
Eo 2 5
21+ وا عا | b
ali lei] 6
ة] 5 | داسرس 3 | :
25 1 1
a|> 2 3
4 R 3
3 3 :
1 fae epee
صفحه 73:
مرحله چهار : برنامه ریزی کنترل فرایند :
هدف کلی این مرحله تعیین نحوه و چگونگی ثابت نگهداشتن مشخصه های
کلیدی فرایند است .هدف این نیست که کدام یک از مشخصه های فرایند
بايد كنتر ل شوند . بلكه تأكيد بيشتر بر روى ميزان كنترل مورد نياز است.
قرايعيها و عملتاك هاف براق در سطرهاى :يا تريس #الزانات مربوظ
به كنترل آنها به منظور پیشگیری از بروز خطا و شکست در آنها . در ستون
های ماتریس برنامه ریزی کنترل فرایند تعیین می شوند.
صفحه 74:
طرح ریزی کنترل فرایند
یرس تسود
SA sas soos 2 rae | | براحل
a 2 ۲ 3
ABET 1 1
۳3 4 نا 1
Hae igs 3
i تا
5 که
ft 3
/ جا ولج 0
t ا سا
7 کال لاس له ie
ی an
7 ماس سس
wel ا us
5 كا الیل 8
Se eS 2
ie ی از
1
صفحه 75:
+ Concept Generation and Sketches
+ Introduction:
* Several design concepts we’re developed during the
brainstorm process, however, only four concepts we’re
considered as achievable designs for the hub-blade
interface. In order to select an optimal design, a
selection matrix was used during lab #6 to downsize
the possibilities of a final design. However, the
selection matrix for lab #6 yielded only three of the
best concept designs out of the possible four, so an
additional selection matrix was incorporated to yield
the optimal interface design. Lab #8 achieved the final
design concept for the hub-blade interface by
performing one more selection matrix to the top three
designs
+ possibly preserve the current budget.
صفحه 76:
+ Hub-Blade Interface Concept Sketches:
+ Figures 1-4 show the top four concepts developed
during the brainstorming process. Figure 1 shows the
hub-blade interface design having interior bolt-holes
patterns that allow for a secure hold, in addition to its
feature which allows the bolt-holes to be elongated so
that the blade tip angle may be adjusted when
necessary. Figure 2 illustrates the existing interface
design, which yields a circular bolt pattern around its
base. Furthermore, Figure 3 shows a flange jointed
interface design that is based off the benchmarking
done, and the interface is somewhat used for wind
turbines so it was incorporated as a possible design
solution. Moreover, Figure 4 shows the existing
design however a different material selection was
integrated to possibly preserve the current budget.
صفحه 77:
Figure 1: Hub-Blade Interface Concepts.
SG Cast Iron Interior Interface
Figure 4:
صفحه 78:
Design/Concept Selection:
The four concepts we’re analyzed by using a QFD
selection matrix which was done during lab#6. All
four concepts yielded strong and weak points
within the design, however, the selection matrix
downsized the possibility to the top 3 choices for a
final design. Table 1 illustrates the QFD selection
matrix showing the requirements for the hub-
blade interface, in addition to the importance of
each parameter and the final rankings of the four
concepts.
QFD Selection Matrix-Phase I:
Below is the first conducted QFD selection matrix
which determined the top 3 designs.
صفحه 79:
Table 1. Phase | QFD Selection Matrix.
Design |
Trades
52 8
Ge 5
Engineering Metrics | =
1 [Stiffness/Wt. 3 9] ۶ 1 3
2 [Safety 9 21 3 1 3
3 [Mass 1 9 9 9
Assembly & Manufacturing
4 | time 3 1 3 9 1
5 [Attachment Strength 9 9 3 3| 3
6 [tooling investment cost 1 3 3 31 2
reaccuring manufacturing
7 | cost 3 1 3 1 3
8 | Low Fatigue properties 9 9 9 ۲۷ وف
9 [Ease of Attachment 3 3 9 98
Raw 5| 2| &
score
Relative
Rank 4 2 43
صفحه 80:
Concept Modeling:
Using the results obtained by the first QFD selection matrix, two solid
models we're created to yield a better understanding of how the
top two designs could be incorporated into the overall test-bed
design. The number one candidate as the final design was the SG
Cast Iron Interior interface concept, Figure 2. Moreover, the
runners-up was the existing hub-blade interface design, Figure 3.
During the concept modeling some additional design modifications
we're integrated into the existing interface design, this included a
die-locking geometry to the interface which changed the design to
a tapered geometry interface. This die-locking integration is to
reduce direct loading of the adhesives and to counteract the axial
load and the torsion moment produced by the rotating blade. This
tapered geometry was expected to change the results of the
second QFD analysis. However, the SG Cast Iron interior interface
yields special features within its design. Within the SG Cast Iron
interface are bolt-holes that are elongated so that the blade tip
angle may be adjusted when necessary which is an tremendous
asset to the overall wind turbine design
صفحه 81:
ع( 1 تا ما و( 50 .6 Prue
qo ۴ ee و
Vertical
Forese 96
© © Torsional
Bending ۴
۳
Moment ۳ |
ذه ه لل eo ob
a 5
0 |
becca
وه وه ه
صفحه 82:
Figure 3. Existing Design with Tapered
try.
Vertical
Force
Bending یگ 5 >|
Induced of
Moment
صفحه 83:
QFD Selection Matrix Phase II
In completion of the second QFD
selection matrix, the results show a
new #1 candidate for the final
design. The existing 4140 Steel
interface design with the additional
tapered geometry feature yielded
safer parameters in addition to
greater manufacturing advantages.
Table 2 illustrates the second phase
of the QFD selection matrix.
صفحه 84:
195
J أس أ امات إن | سإسأداتى
249
صاب |ص- |ص باصن
Table 2. Phase Il QFD Selection Matrix.
Weights
of} }rofu}afofus
5
Raw
score
Relative
Rank
Engineering Metries
Stiffness/Wt.
Safety
Mass
Assembly & Manufacturing time
Attachment Strength
tooling investment cost
Reaccuring manufacturing cost
Low Fatigue properties
Ease of Attachment
awe
إن وه یبد مه وا
صفحه 85:
ec
صفحه 86:
86
صفحه 87:
صفحه 88:
کتابخانه دیجیتال ایبوکا
Shop.phdkar.ir
مرجم دانلود پایان نامه ارشد. دکترک
@e@booka — 09124384291
صفحه 89:
Phdkar@yahoo.com
ایمیل سفارش پروژه
صفحه 90:
@eb ooka
آدرس كانال ايبوكا؛ يايان نامه. يرسشنامه و مقاكه
صفحه 91:
@Accepta
آی دی پشتیبان
صفحه 92:
www.facebook.com/payannamehaphd
ایبوکا ...۰ :
صفحه 93:
Phdkar.ir
سایت مرجم ایبوکا