پزشکی و سلامت طب سنتی

گیاه دارویی بولاغ اوتی یا علف چشمه

boola-ghooti-alaf-cheshme

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “گیاه دارویی بولاغ اوتی یا علف چشمه”

گیاه دارویی بولاغ اوتی یا علف چشمه

اسلاید 1: بسمه تعالیتهیه وتدوین: عزیز حیاتی دانشجوی دکتری زراعت تخصص گیاهان داروییجهاد کشاورزی شهرستان اقلیدEmail:hayati265@yahoo.comاسفند 1398

اسلاید 2: .علف چشمه سلطان گیاهان دارویی

اسلاید 3: علف چشمهیکی از گیاهان بسیار پر خاصیت است که به آن سلطان گیاهان دارویی می گویند و جزو گیاهان دارویی آبزی یا نیمه آبزی طبقه بندی می شود. در طب سنتی این گیاه دارای طبعی گرو تر است موطن اصلی این گیاه مناطق اروپا و آسیای مرکزی است ولی امروزه در سراسر جهان کشت می شود . به صورت خود رو در کنار جویبارها و مسیر جریان آب رشد می کند این گیاه در طب سنتی از جایگاه بالایی برخوردار بوده و در کشور ما در مناطق مختلف با نام های متعددی یاد می شود به طوری که در اذربایجان « بولاغ اوتی » در نائین « سلماچو » در خرقان « كورتین » و در سایر مناطق « اب تره » ، « علف چشمه » ، و حتی در شهرستان اقلید به نام ترتیزک آبی یا شاهی آبی وحتی در بعضی مناطق این شهرستان افراد قدیمی به نام بکلو آن را می شناسند .علف چشمه

اسلاید 4: گیاه چشمه آبی

اسلاید 5: گیاه شناسی ) Lepidium Sativum علف چشمه یا بو لاغ اوتی با نام علمی ( ا بولاغ اوتی یا علف چشمه نام های مختلف دیگری دارد که به نام های شاهی آج، جرجیره آبی، رشاد، کرسون و همچنین به نام آب تره خوراکی هم نامیده می شوند.بولاغ اوتی جزو تیره شب بو؛ گیاهی علفی، پایا و با ساقه ای بالا رونده است که ساقه آن چهار گوش و ریشه دار و برگ های آن متناوب و شبیه به پر است. در انتهای ساقه خوشه ای از گل های سفید می روید. این خوشه در اواخر فصل گل دادن بلندتر می شود. میوه آن به صورت خورجین خمیده است.یک گیاه شناور و وابسته به آب است، با تعداد زیادی شاخه های خزیده و ساقه، برگ های عمودی و به شکل پر دارد؛ قسمت فوقانی آن 3 تا 7 بالچه دارد و قسمت پایین آن دارای 3 بخش به صورت بریدگی می باشد.گل های سفید رنگی دارد که در مدت کوتاهی رشد می کنند. گلبرگ ها بلندتر از کاسبرگ ها و دانه هایش کوچک و دوتایی هستند.

اسلاید 6: .

اسلاید 7: ارزش غذایی:این گیاه حاوی مقدار قابل توجهی املاح معدنی از قبیل آهن، کلسیم،فسفر ،پتاسیم ،منگنز،منیزیم و ویتامین هایی مانند ویتامین آ ،ویتامین ث ،ویتامین د و انواع ویتامین ب می باشد .بهتر است بدانید آهن موجود در این گیاه از اسفناج بیشتر بوده و کلسیم موجود در این گیاه نیز از کلسیم موجود در شیر و پرتقال بیشتر است.

اسلاید 8: ارزش غذایی: مواد مغذی موجود در 100 گرم علف چشمه به صورت زیر است:کالری: 11 چربی: 0.1 گرم کربوهیدرات: 1.3 گرم فیبر: 0.5 گرم پروتئین: 2.3 گرم شکر: 0.2 گرم

اسلاید 9: خواص دارویی :لاغریشاهی آبی از گیاهان کم کالری است و به دلیل فیبر فراوان موجود در آن برای کاهش اشتها و سیری طولانی مدت مفید بوده و به لاغری کمک می کند.

اسلاید 10: تیروئید مصرف آب تره خام به دلیل ید فراوان موجود در این گیاه به عملکرد طبیعی غده تیروئید کمک می کند و از بروز بیماری هایی همچون گواتر یا کم کاری تیروئید که از جمله علائم آن می توان به افسردگی، یبوست و افزایش وزن اشاره کرد پیشگیری می کند.

اسلاید 11: تقویت سیستم ایمنی محتوای فراوان ویتامین (سی)موجود در این گیاه بدن را در برابر انواع بیماری های ویروسی، باکتریایی و قارچی محافظت کرده و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی با آسیب ناشی از رادیکال های آزاد مقابله و به کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

13,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید