کسب و کارعلوم مهندسیمدیریت و رهبریمهندسی صنایع و مواد

یادگیری سازمانی و سازمان‌های يادگيرنده

صفحه 1:
0۵0 دانشگاه صنعتی امی رکبیر دانشکده مهندسی صنایع عباس افرازه يادكيرى سازمانى و سازمانهاى يادكيرنده

صفحه 2:
رئوس مطالب یادگیری سازمانی . * نیاز و الگوبرداری طبیعی * تعریف‌ها # سازمان یادگیرنده * تعریف‌ها مدل‌ها * شركت يادكيرنده - يدلر و ديكران * سازمان یادگیرنده - سنگه و دیگران

صفحه 3:
یادگیری سازمانی و طبیعت "" تکامل در طبیعت سازمان‌هایی عالی ایجاد کرده است "" آیا می‌توان مشابهی برای تکامل طبیعی یافت تا سازمان‌های انسانی اینگونه تعالی یابند؟

صفحه 4:
یادگیری سازمانی و طبیعت 1 سياست‌ها در سازمان همانند ژن‌ها در موجودات زنده‌اند: گایجاد پروتئین‌ها گایجاد تصمیمات > فعالیت سلول ؟ فعالیت سازمان < تغییر در ژن‌ها ارگانیسم تغییر در سياست‌ها سازمان ۳ بر می‌دهد.

صفحه 5:
یادگیری سازمانی و طبیعت "" ژن‌ها در سلول‌ها بر روی کروموزوم‌ها ذخیره می‌شوند "" در سازمان‌ها سياست‌ها کجا ذخیره می‌شوند؟ < در مکتوبات و دسئورالعمل‌ها؟ در کمیته‌ها؟ بر کامپیوترها؟ خر مفز انسان‌ها!

صفحه 6:
یادگیری سازمانی و طبیعت فرآیندها و سیاست‌ها 2 ,۱ > نوآورى © تركيب در توليد مكل > يادكيرى ميان فردی گانتخاب طبیعی و جفت > مكانيزم هاى راهنمايى و گزینی به جلو هل دادن اناك يريس * آموختن از بهترین

صفحه 7:
یادگیری سازمانی - تعریف * آرجیرس (۱۹۷۷): فرایند کشف و اصلاح خطاها * یادگیری از طریق افراد صورت می‌گیرد. سیستم این یاد گیری را تشویق یا نهی کرده و جهت می‌دهد. هوبر (۱۹۹۱) از منظر رفتاری: تغییر دامنه رفتارهای بالقوه از طریق پردازش اطلاعات > چهار عامل اکتساب دانش توزیع اطلاعات تفسیر اطلاعات و حافظه سازمانی * لازم نیست آگاهانه یا عامدانه باشد * هميشه منجر به افزايش کارآیی نمی‌شود.

صفحه 8:
یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده یادگیری سازمانی رشته‌ای از تئوری سازمان و مدیربت است. ‎a‏ یادگیری ارزشمند. پیوسته. و اثربخش است. وقتی که مشترک باشد. ‏"" سازمان یادگیرنده مدلی برای سازمان است که اصول رشته را تجمیع مینکن ‏سازمان یادگیرنده نوعی یادگیری سازمانی است. از طرفی طبق ‏بعضی تعاریف دیگر, یادگیری سازمانی فرایندی در سازمان‌های پاد گیرنده است. ‎

صفحه 9:
سازمان یادگیرنده - تعریف * پیتر سنگه» پنجمین فرمان (۱۹۹۰): ‎Mt‏ سازمان‌هایی که در آنها افراد به طور مستمر توانایی خود را برای کسب نتایج دلخواه افزایش می‌دهند. الگوهای تازه و توسعه گرای ‏نفک يزورش دادهجمى ننودة اشتياق جمعى رادم شود و افزاد هدام ياد مى كيرند كه جطور باهم ياد بكيرند. ‏جایی که افراد نمی‌توانند یاد نگیرند! ‎

صفحه 10:
سازمان یادگیرنده - تعریف ‎Rowden R.W. 2001‏ # مدلی از تغییرات استراتژیک که در آن همه درگیر شناسایی و حل ‎oa‏ هستند . بطوریکه سازمان بطور پیوسته درحال تغییر» آزمایش و پیشرفت است. لذاء پیوسته در حال گسترش ظرفیت براق رش وبرسيون :يه اهداق اسح ‎‘Learning in Action, 2000‏ "" سازمانی است ماهر در ‎when!‏ كسبء تفسيرء تبادل و حفظ دانش؛ ماهر در اصلاح عامدانة رفتار خویش در اثر دانش و بصیرت جدید.

صفحه 11:
سازمان یادگیرنده - مدل‌ها * شرکت یادگیرنده : پدلر و دیگران ‎Pedler M, Burgoyne J, and Boydell J - The-‏ ‎Learning Company‏ شرکت یادگیرنده: سنگه و دیگران ‎Senge P, 1990, The Fifth Discipline‏ - ‎Easterby-Smith, M., Burgoyne, J. and‏ - ‎Araujo, L. (eds.)-(1999) Organizational‏ ‎Learning and the Learning Organization‏

صفحه 12:
سازمان یادگیرنده - مدل‌ها مشخضات *شرکت یادگیرنده* »:بدلر و دیگران ‎M. Pedler‏ ‎١‏ _ اتخاذ رویکرد یادگیرانه نسبت به استراتژزی ۴ یات گذاری مشارکتی ۳ اطلاع‌رسانی (سیستم‌های اطلاعاتی) ‏؟. حسابداری سازنده - ارزش‌گذاری, مسئولیت‌پذیری شخصی ارزیابی؛ هدف گذاری. مدیریت منابع» و تجدید نظر ‏8 یادل داهلی (مفتری- خدمتگزا ‎

صفحه 13:
سازمان یادگیرنده - مدل‌ها: شرکت یادگیرنده مشخصات " شرکت یاد‌گیرنده* » پدلر و دیگران ‎M. Pedler‏ ۶ انعطاف‌پذیری پاداش‌ها ۷ نقش‌های العظاف بای ‎eS QL je‏ ۸ کارمندان "مرزی" به عنوان جمع‌آورندگان اطلاعات ‎A‏ یادگیری کمپانی - کمپا ۰ محیط یادگیری ۱ فرصت‌های ارتقاء شخصی برای همه

صفحه 14:
سازمان یادگیرنده - مدل‌ها : شرکت یادگیرنده ‎٩‏ اتخاه رویکرد باه‌گیوانه سبت,به انترآتخی استراتژی و سیاست‌ها طوری ساختاردهی شود که اجرا و ارزیابی یک فرایند آگاهانة یادگیری را امکان‌پذیر کند. "1 تدوین سیاست‌ها لازم نیست رادیکال باشد. بلکه می‌تواند با تأکید مدیریت بر آزمایش گری توسعه‌ای تکامل یابد. در محیط‌هایبا ققبیرات سریع: اتعطاف پذبری مهم است:

صفحه 15:
سازمان یادگیرنده - مدل‌ها : شرکت یادگیرنده ۲ سیاستگذاری مشارکتی "" تشویق آگاهانه مشارکت یعنی رفع تنش‌هاء دیدها و ارزش‌های متعارض به جای تصمیم‌گیری یک سویه تضاد سازنده: اعتماد و احترام «ان فی اختلاف امتی رحمه» ‎Mf‏ فضا دادن به تفاوتها و تأمين اجماع؛ تا همه از تصمیمات حمایت کنند ‏"ا بعدی اخلاقی دارد. راضی کردن همه نیست. چه گروه‌هایی حق دارند در تصمیم‌سازی شرکت کنند؟ ‎

صفحه 16:
سازمان یادگیرنده - مدل‌ها : شرکت یادگیرنده ۳ اطلاع‌رسانی (سیستم‌های اطلاعاتی) اطلاعات تا جای ممکن به صورت گسترده در دسترس استفاده از سبستم‌های اطلاعاتی برای کمک به درک بیشتر افراد و سوار شدن بر کار به جای تأکید بر پاداش/ تنبیه محتوا و ارزشن.داده‌ها شناخته شود آپا معثبر هستند؟ اگر نه؛ ,جرا و چه می‌توان کرد؟ !GIGO: Garbage in = Garbage Out ®

صفحه 17:
سازمان یادگیرنده - مدل‌ها : شرکت یادگیرنده 3 خسان ار ار گسترش اخلای خود مستولی «کلکم راع و کلکم عن رعیته مسئول» سیستم‌های حسابداری, بودجه‌بندی گزارش‌دهی در جهت تشویق یادگیری و ایجاد ارزش‌افزوده. چگونه؟ با ايجاد سیستم‌هایی که افراد و واحدها را تشویق کند هرکدام مانند کسب و کارهای کوچک عمل کنند (البته با تنظیم روابط برای پاسخگویی).

صفحه 18:
سازمان یادگیرنده - مدل‌ها : شرکت یادگیرنده ۵ تبادل داخلی (مشتری - خدمتگزار) واحدها و بخش‌های داخلی یکدیگر را به صورت مشتری ببینند *_تأکید بر رابطه "برد - برد" " بخش‌ها سعی می‌کنند مشتری داخلی را خشنود کنند ۴ ووابط مشتری- خدمتگزار شامل: گفتگو: انتظارات مشترک؛ تبادل اطلاغات. مناکره» بازخورد در مورد کیقیت خدمات» احترام به حقوق متقابل (از جمله احترام مشتری به نیازها و حقوق تأمين کننده)

صفحه 19:
سازمان یادگیرنده - مدل‌ها : شرکت یادگیرنده ۶ اتعطاف ینوی باداش ها "" چگونه پاداش‌ها (و قدرت؟) توزیع می‌شوند ارزش‌ها و پیش‌فرض‌های پشت پاداش‌ها کاوش شود "! بسیاری موارد بیش از دستمزد و حقوق پاداش محسوب می‌شوند.

صفحه 20:
سازمان یادگیرنده - مدل‌ها : شرکت یادگیرنده a نقش‌های انعطاف پذیر ساختار ماتریسی سازمان نقش‌های کاری بسیار آزادتر تعریف شده‌اند تا فضای پیشرفت شخص و شرکت باز باشد نقش‌ها بیشتر تیم محور و ماتریسی هستند لازم است افراد درک کنند که مرزهای واحدها و کارها ساختارهایی موقت هسشند. این بناختارها بایذ بزای تیازها حال و آینده ساوگار و قابل انعطاف باشند.

صفحه 21:
سازمان یادگیرنده - مدل‌ها : شرکت یادگیرنده ۸ کارکنان "مرزی" به عنوان جمح‌آورندگان اطلاعات کارکنان مرزی کسانی هستند که در معرض ارتباط با محیط بیرون هستند مديريت ارشد بايد به محيط بيرون توجه داشته باشد "31 جمعآورى اطلاعات و بررسى محيط خارج وظيفه همه کارکنانی است که در ‎bis)‏ با عشتریان و فی‌تفعان غارجی هنعد: ازهدیران آرشد و میانی 1۶ فروشندگان و رانندگان! کارکنان مرزی منبعی برای اطلاع از این هستند که مشتریان و دیگران چه احساس:و یا ثیازی ذارئد.

صفحه 22:
سازمان یادگیرنده - مدل‌ها : شرکت یادگیرنده A ا اك د همكارى در فعاليتهاى يادكيرى: آموزش مشترك. سرمايهكذارى مشتركء تحقيق و توسعه. تبادل نيرو و.. مشاركت در بنجمارك كيرى ديلماى دوستى و رقابت رابطه برد- برد. مثلا در مقابل رقيب مشترك. يا بين شركتهايى كه رقيب محسوب نمى شوند.

صفحه 23:
سازمان یادگیرنده - مدل‌ها : شرکت یادگیرنده ۰ محیط یادگیری مديران بايد تشويق پروژه‌ها و تجربههاى اعضاء در يادكيرى يادكيرى از تجربدها و بهبود مستمر مسأله حل کنی و چرخة عمل. بازتاب. تفکر تا آموختن از اعمال هنجار شود پیشدستی در سوّال کردن از عملکرد خودشان دیدن اشتباهات به صورت فرصت‌هایی یاد گیری از بین‌بردن فرهنگ مقصریابی» تو اخراجی! (کی بود کی بود من نبودم!)

صفحه 24:
سازمان یادگیرنده - مدل‌ها : شرکت یادگیرنده ۱ قزست‌های:ارتقاء شخصی,برایتخمة فرهنگ خود ارتقائی حمایت. راهنماییء و بازخورد ارائه می‌دهد منابع در دسترس قرار می‌گیرند: © کلاس‌ها. کارگاه‌هاء سمینارها خودآموزها فرایندهای خود ارتقائی: وه‌های پیشرقت تا رت ودمشوره زمان آزاد برای مطالعه قرصت‌های جدید: پروژه‌هاء بازدیدها و . ‎or‏ تشویق آموزش‌های گسترده برای زندگی و نه فقط مختص به شغل ‎

صفحه 25:
سازمان یادگیرنده - مدل‌ها : سازمان یادگیرنده سازمان یادگیرنده: سنگه و دیگران ‎Senge P, 1990, The Fifth Discipline‏ - ‎Easterby-Smith, M., Burgoyne, J. and‏ - ‎Araujo, L. (eds.)-(1999) Organizational‏ ‎Learning and the Learning Organization‏

صفحه 26:
سازمان یادگیرنده - مدل‌ها : سازمان یادگیرنده ویژگی‌های سازمان یادگیرنده | تفکر سیستمی ۲ مهارت شخصی ۳ مدل‌های ذهنی ۴ چشم‌انداز مشترک ۵ یادگیری تیمی

صفحه 27:
سازمان یادگیرنده - مدل‌ها : سازمان یادگیرنده ‎a‏ پیتر سنكه اين اجزاء را به عنوان نظام ياد مىكند "ذ! آنها بدنه نظریه و روشی برای بکار گیری در سازمان را تشکیل می‌دهند ‎Ml‏ تفکر سیستمی, همه آنها را متحد می‌کند ‎ ‎

صفحه 28:
سازمان یادگیرنده - مدل‌ها : سازمان یادگیرنده Systems | ۱۱ | Sieg ‎AY foe rl‏ ات۱ ‎Learning‏ ‎ ‎

صفحه 29:
سازمان یادگیرنده - مدل‌ها : سازمان یادگیرنده 3 چارچوبی برای درک ساختارهاء الگوها و روابطی که رفتار سازمان را شكل مىدهند * نظامى براى ديدن كلها "" اجازه مىدهد راههاى تغيير كشف شوند * قدرت فرایندهای داخلی را ارزش م ىكذارد

صفحه 30:
سازمان یادگیرنده - مدل‌ها : سازمان یادگیرنده مهارت شخصي "1 تعهد و مهارت شخصی برای یادگیری در تمام عمر «ز گهواره تا گور دانش بجوه * نظامی که در آن شخص دائما اولویت‌ها را تعیین می‌کند و واقعیت را به صورت شفاف می‌بیند * بر مبنای شایستگی‌ها و مهارت‌ها ‎a:‏ حسی از هدفمندی, توانایی» ارزشمند بودن» و چشم‌انداز شخصی ایجاد می‌کند ‎

صفحه 31:
سازمان یادگیرنده - مدل‌ها : سازمان یادگیرنده مدل‌های ذهنی * تصویری عمیق از طرز کار جهان "" نظامی برای شکل دادن به اين تصویر شخصی از جهان و درك اينكه آنها چطور بر رفتار تأثیر می‌گذارند می‌تواند آگاهانه بررسی و شکل داده شود

صفحه 32:
سازمان یادگیرنده - مدل‌ها : سازمان یادگیرنده چشم‌انداز مشترک توانایی ایجاد و نگهداری جمعی تصویری از آینده‌ای که جستجو ی تمایل به شرکت در دنبال‌کردن هدفی بزرگتر تعهد با انتخاب است نه با اجبار طرح‌ریزی سناریو ابزاری برای ایجاد چشم‌انداز مشترک

صفحه 33:
سازمان یادگیرنده - مدل‌ها : سازمان یادگیرنده پادگیری تیمی "" با مهارت در مباحثه و گفت و شنود آغاز می‌شود * تضاد سازنده: اعتماد و احترام «آن فی اختلاف امتی رحمه» * مباحثة با مهارت: گفتگویی که با مجموعه‌ای از تکنیک‌ها هدایت می‌شود که کمک می‌کند افراد مختلف نظرات و شرایط خود را در کنار هم بگذارند گفت و شنود: بیان و کاوش آزادانه و خلاقانه نظرات و ایده‌ها تظامی جمعی یرای همراستا کزدن اندیشه‌های:اعضاء تیم و دستیابی یه نتایج دلخواه

صفحه 34:
سازمان یادگیرنده - انتهاد * مهمترین هدیه‌ای که نظریه سازمان یادگیرنده به شاه پیشرفت سازمانی ارائه کرده. رویکردی انسانی به سازمان بوده است. ۴ تمرکز بر این قرار گرفته که چگونه فکر می‌کنيم. چه چیزی ‏ واقعاً می‌خواهیم و چگوته با یکدیگر تعامل کرده و می‌آموزیم.

صفحه 35:
سازمان یادگیرنده - انتهاد 8# در هر دو مدل» مشارکت. بحث آزاد و توانمندی کارکنان اهمیت دارد و فرض بر وجود یا امکان روابط کثرت محور ( تأْ1117115) در سازمان بوده در حالی که در بسیاری موارد این فرض برقرار وا یا مطلوب نیست: ‎ *‏ سازمان‌های در مراحل پائین شکل‌گیری که وحدت حول بنیانگذار وجود دارد و روابط وحدت ‎(Unitary) cu! pre‏ ‏سازمان‌هایی که روابط سیاسی و پشت‌پرده در آنها نقش ویژه دارد و روابط قدرت محور است (008۲6176) ‎

صفحه 36:
سازمان یادگیرنده - انتهاد "1 یادگیری فردی و سازمانی را تشویق می‌کند. اما ارتباط بین آن و استراتزی سازمان,را ابرقرار تکركة است. 1# بیشتر به بعد فرهنگی توجه کرده و به ابعاد دیگر توجه نکرده است. در حالی که برای تغییر یک سازمان توجه به ساختار و سازمان انجام کار هم در کنار توجه به فرهنگ و فرایندها لازم است. "1 نیاز به معیار برای سنجیدن یادگیری سازمانی دارد.

صفحه 37:
سازمان یادگیرنده - انتهاد هنوز نیاز به ایجاد سیستمی واقعی برای مدیریت ظرفیت رو به تکامل یادگیری سازمان وجود دارد.

صفحه 38:
جمع بندی هر سازمان اجتماعی برای برآورده نمودن نیازهای فردی. نیازهای اجتماعی و نیازهای تکاملی به وجود می‌آید و فعالیت می‌کند. سازمان‌های یادگیرنده نیز به عنوان نمونه‌هایی از سازمان‌های اجتماعی برتره جهت برآورده ساختن نیازهای مزبور داراى ظرفيت تقويت شدهاى براى يادكرفتن. انطبا قيذيرى و تغيير هستند. شناخت عواملى كه ما رابه اين هدف نائل سازند اولين قدم براى ايجاد سازمان یادگیرنده است. در این ارائه. اين عوامل به عنوان عوامل مؤثر بر يادكيرى سازمانى شناخته مىشوند. لين عوامل در فرايند نيازسنجى آموزشى به عنوان موقعيت سازمانى از طريق تعيين سطح يادكيرى سازمانى به ما براى تعيين نوع نيازسنحى اموزشى كمكسى کنند و همجنین قاط فقوت وضعف سازمان را برای برنامه‌ریزی آموزشی مشخص می‌نمایند.

صفحه 39:

دانشگاه صنعتي اميرکبير دانشکده مهندسي صنايع عباس افرازه یادگیری سازمانی و سازمان‌های يادگيرنده رئوس مطالب یادگیری سازمانی نیاز و الگو‌برداری طبیعی تعریف‌ها سازمان یادگیرنده تعریف‌ها مدل‌ها شرکت یادگیرنده – پدلر و دیگران سازمان یادگیرنده – سنگه و دیگران یادگیری سازمانی و طبیعت تکامل در طبیعت سازمان‌هایی عالی ایجاد کرده است آیا می‌توان مشابهی برای تکامل طبیعی یافت تا سازمان‌های انساني اینگونه تعالی یابند؟ یادگیری سازمانی و طبیعت ‏ ژنها در موجودات زنده‌اند: سیاستها در سازمان همانند ‌ ‌ ژن‌ها سیاست‌ها ‏ایجاد پروتئین‌ها ‏فعالیت سلول ‏ایجاد تصمیمات ‏فعالیت سازمان ‏تغییر در ژن‌ها ارگانیسم را تغییر می‌دهد. ‏تغییر در سیاست‌ها سازمان را تغییر می‌دهد. یادگیری سازمانی و طبیعت میشوند سلولها بر روی کروموزوم‌ها ذخیره ‌ ‌ ژن‌ها در میشوند؟ سازمانها سیاست‌ها کجا ذخیره ‌ ‌ در ‏ ‏ ‏ ‏ در مکتوبات و دستورالعمل‌ها؟ در کمیته‌ها؟ بر کامپیوتر‌ها؟ در مغز انسان‌ها! یادگیری سازمانی و طبیعت فرآیندها ژنها ‌ ‏جهش ‏ترکیب در تولید مثل ‏انتخاب طبیعی و جفت گزینی بقای بهترین سیاستها ‌ ‏نوآوری ‏یادگیری میان فردی ‏مکانیزم های راهنمایی و به جلو هل دادن آموختن از بهترین یادگیری سازمانی -تعریف آرجیرس ( :)1977فرایند کشف و اصالح خطاها یادگیری از طریق افراد صورت می‌گیرد .سیستم این یادگیری را تشویق یا نهی کرده و جهت می‌دهد. هوبر ( ،)1991از منظر رفتاری :تغییر دامنه رفتارهای بالقوه از طریق پردازش اطالعات چهار عامل اکتساب دانش ،توزیع اطالعات ،تفسیر اطالعات و حافظه سازمانی الزم نیست آگاهانه یا عامدانه باشد همیشه منجر به افزایش کارآیی نمی‌شود. یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده یادگیری سازمانی رشته‌ای از تئوری سازمان و مدیریت است. یادگیری ارزشمند ،پیوسته ،و اثربخش است ،وقتی که مشترک باشد. سازمان یادگیرنده مدلی برای سازمان است که اصول رشته را تجمیع می‌کند. سازمان یادگیرنده نوعی یادگیری سازمانی است ،از طرفی طبق بعضی تعاریف دیگر ،یادگیری سازمانی فرایندی در سازمان‌های یادگیرنده است. سازمان یادگیرنده -تعریف پیتر سنگه ،پنجمین فرمان (:)1990 سازمان‌هایی که در آنها افراد به طور مستمر توانایی خود را برای کسب نتایج دلخواه افزایش می‌دهند ،الگوهای تازه و توسعه‌گرای تفکر پرورش داده می‌شود ،اشتیاق جمعی آزاد می‌شود و افراد مدام یاد می‌گیرند که چطور باهم یاد بگیرند. جایی که افراد نمی‌توانند یاد نگیرند! سازمان یادگیرنده -تعریف ‏Rowden R.W. 2001 مدلی از تغییرات استراتژیک که در آن همه درگیر شناسایی و حل مسائل هستند .بطوریکه سازمان بطور پیوسته درحال تغییر، آزمایش و پیشرفت است .لذا ،پيوسته در حال گسترش ظرفیت برای رشد و رسیدن به اهداف است. :Learning in Action, 2000 سازمانی است ماهر در ایجاد ،کسب ،تفسیر ،تبادل و حفظ دانش؛ ماهر در اصالح عامدانة رفتار خویش در اثر دانش و بصیرت جدید. سازمان یادگیرنده – مدل‌ها پدلر و دیگران: شرکت یادگیرنده Pedler M, Burgoyne J, and Boydell J - The Learning Company سنگه و دیگران: شرکت یادگیرنده - Senge P, 1990, The Fifth Discipline - Easterby-Smith, M., Burgoyne, J. and Araujo, L. (eds.)-(1999) Organizational Learning and the Learning Organization سازمان یادگیرنده – مدل‌ها مشخصات ”شرکت یادگیرنده“ ،پدلر و دیگران M. Pedler .1 اتخاذ رویکرد یادگیرانه نسبت به استراتژی .2 سیاست‌گذاری مشارکتی .3 اطالع‌رسانی (سیستم‌های اطالعاتی) .4 حسابداری سازنده – ارزش‌گذاری ،مسئولیت‌پذیری شخصی ،ارزیابی، هدف‌گذاری ،مدیریت منابع ،و تجدید نظر .5 تبادل داخلی (مشتری – خدمتگزار) مدلها: ‌ سازمان یادگیرنده – شرکت یادگیرنده مشخصات ” شرکت یادگیرنده“ ،پدلر و دیگران M. Pedler .6انعطاف‌پذیری پاداش‌ها .7نقش‌های انعطاف‌پذیر ،ساختار سازمان ماتریسی .8کارمندان ”مرزی“ به عنوان جمع‌آورندگان اطالعات .9یادگیری کمپانی – کمپانی .10محیط یادگیری .11فرصت‌های ارتقاء شخصی برای همه سازمان یادگیرنده – مدل‌ها : شرکت یادگیرنده .1اتخاذ رویکرد یادگیرانه نسبت به استراتژی استراتژی و سیاست‌ها طوری ساختار‌دهی شود که اجرا و ارزیابی یک فرایند آگاهانة یادگیری را امکان‌پذیر کند. تدوین سیاست‌ها الزم نیست رادیکال باشد .بلکه می‌تواند با تأکید مدیریت بر آزمایش‌گری توسعه‌ای تکامل یابد. در محیط‌های با تغییرات سریع ،انعطاف‌پذیری مهم است. سازمان یادگیرنده – مدل‌ها : شرکت یادگیرنده .2سیاست‌گذاری مشارکتی تشویق آگاهانه مشارکت یعنی رفع تنش‌ها ،دیدها و ارزش‌های متعارض به جای تصمیم‌گیری یک سویه تضاد سازنده :اعتماد و احترام «ان فی اختالف امتی رحمه» فضا دادن به تفاوت‌ها و تأمین اجماع ،تا همه از تصمیمات حمایت کنند بعدی اخالقی دارد .راضی کردن همه نیست .چه گروه‌هایی حق دارند در تصمیم‌سازی شرکت کنند؟ سازمان یادگیرنده – مدل‌ها : شرکت یادگیرنده .3اطالع‌رسانی (سیستم‌های اطالعاتی) اطالعات تا جای ممکن به صورت گسترده در دسترس استفاده از سیستم‌های اطالعاتی برای کمک به درک بیشتر افراد و سوار شدن بر کار به جای تأکید بر پاداش /تنبیه محتوا و ارزش داده‌ها شناخته شود .آیا معتبر هستند؟ اگر نه ،چرا و چه می‌توان کرد؟ ‏Garbage in = Garbage Out  !GIGO: سازمان یادگیرنده – مدل‌ها : شرکت یادگیرنده .4حسابداری سازنده گسترش اخالق خود مسئولی «کلکم راع و کلکم عن رعیته مسئول» سیستم‌های حسابداری ،بودجه‌بندی ،گزارش‌دهی در جهت تشویق یادگیری و ایجاد ارزش‌افزوده .چگونه؟ با ایجاد سیستم‌هایی که افراد و واحدها را تشویق کند هرکدام مانند کسب و کار‌های کوچک عمل کنند (البته با تنظیم روابط برای پاسخگویی). سازمان یادگیرنده – مدل‌ها : شرکت یادگیرنده .5تبادل داخلی (مشتری – خدمتگزار) واحدها و بخش‌های داخلی یکدیگر را به صورت مشتری ببینند ‏ تأکید بر رابطه ”برد – برد“ ‏ بخش‌ها سعی می‌کنند مشتری داخلی را خشنود کنند ‏ روابط مشتری– خدمتگزار شامل :گفتگو ،انتظارات مشترک ،تبادل اطالعات ،مذاکره ،بازخورد در مورد کیفیت خدمات ،احترام به حقوق متقابل (از جمله احترام مشتری به نیازها و حقوق تأمین کننده) سازمان یادگیرنده – مدل‌ها : شرکت یادگیرنده .6انعطاف پذیری پاداش‌ها چگونه پاداش‌ها (و قدرت؟) توزیع می‌شوند ارزش‌ها و پیش‌فرض‌های پشت پاداش‌ها کاوش شود بسیاری موارد بیش از دستمزد و حقوق پاداش محسوب می‌شوند. سازمان یادگیرنده – مدل‌ها : شرکت یادگیرنده .7نقش‌های انعطاف‌پذیر ،ساختار ماتریسی سازمان نقش‌های کاری بسیار آزاد‌تر تعریف شده‌اند تا فضای پیشرفت شخص و شرکت باز باشد نقش‌ها بیشتر تیم محور و ماتریسی هستند الزم است افراد درک کنند که مرزهای واحدها و کارها ساختارهایی موقت هستند .این ساختارها باید برای نیازها حال و آینده سازگار و قابل انعطاف باشند. سازمان یادگیرنده – مدل‌ها : شرکت یادگیرنده .8کارکنان ”مرزی“ به عنوان جمع‌آورندگان اطالعات کارکنان مرزی کسانی هستند که در معرض ارتباط با محیط بیرون هستند ‏ مدیریت ارشد باید به محیط بیرون توجه داشته باشد ‏ جمع‌آوری اطالعات و بررسی محیط خارج وظیفه همه کارکنانی است که در ارتباط با مشتریان و ذی‌نفعان خارجی هستند :از مدیران ارشد و میانی تا فروشندگان و رانندگان! ‏ کارکنان مرزی منبعی برای اطالع از این هستند که مشتریان و دیگران چه احساس و یا نیازی دارند. مدلها : ‌ سازمان یادگیرنده – شرکت یادگیرنده .9یادگیری شرکت-شرکت ‏ ‏ ‏ ‏ همکاری در فعالیت‌های یادگیری :آموزش مشترک ،سرمایه‌گذاری مشترک ،تحقیق و توسعه ،تبادل نیرو و... مشارکت در بنچ‌مارک‌گیری دیلما‌ی دوستی و رقابت رابطه برد -برد ،مثال در مقابل رقیب مشترک ،یا بین شرکت‌هایی که رقیب محسوب نمی‌شوند. مدلها : ‌ سازمان یادگیرنده – شرکت یادگیرنده .10محیط یادگیری مدیران باید تشویق کنند: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ پروژه‌ها و تجربه‌های اعضاء در یادگیری یادگیری از تجربه‌ها و بهبود مستمر مسأله حل کنی و چرخة عمل ،بازتاب ،تفکر تا آموختن از اعمال هنجار شود پیشدستی در سؤال کردن از عملکرد خودشان دیدن اشتباهات به صورت فرصت‌هایی یادگیری از بین‌بردن فرهنگ مقصر‌یابی ،تو اخراجی! (کی بود کی بود من نبودم!) مدلها : ‌ سازمان یادگیرنده – شرکت یادگیرنده فرصتهای ارتقاء شخصی برای همه ‌ .11 فرهنگ خود ارتقائی حمایت ،راهنمایی ،و بازخورد ارائه می‌دهد منابع در دسترس قرار می‌گیرند: ‏ کالس‌ها ،کارگاه‌ها ،سمینارها خود‌آموزها ‏ فرایندهای خود ارتقائی: ‏ ‏ ‏ .11 .12 .13 گروههای پیشرفت ‌ هدایت ،نظارت و مشاوره زمان آزاد برای مطالعه ف„رصت‌های جدید :پروژه‌ها ،بازدید‌ها و ... تشویق آموزش‌های گسترده برای زندگی و نه فقط مختص به شغل سازمان یادگیرنده : مدلها ‌ – سازمان یادگیرنده سنگه و دیگران:سازمان یادگیرنده - Senge P, 1990, The Fifth Discipline - Easterby-Smith, M., Burgoyne, J. and Araujo, L. (eds.)-(1999) Organizational Learning and the Learning Organization سازمان یادگیرنده – مدل‌ها : ویژگیهای سازمان یادگیرنده ‌ .1تفکر سیستمی .2مهارت شخصی .3مدل‌های ذهنی .4چشم‌انداز مشترک .5یادگیری تیمی سازمان یادگیرنده سازمان یادگیرنده – مدل‌ها : سازمان یادگیرنده پیتر سنگه این اجزاء را به عنوان نظام یاد می‌کند„ آنها بدنه نظریه و روشی برای بکار گیری در سازمان را تشکیل میدهند ‌ تفکر سیستمی ،همه آنها را متحد می‌کند سازمان یادگیرنده : سازمان یادگیرنده – مدل‌ها Systems Thinking Personal Mastery Team Learning Mental Models Shared Vision سازمان یادگیرنده – مدل‌ها : سازمان یادگیرنده تفکر سیستمی ‏ ‏ ‏ ‏ چارچوبی برای درک ساختارها ،الگوها و روابطی که رفتار سازمان را شکل می‌دهند نظامی برای دیدن کل‌ها اجازه می‌دهد راه‌های تغییر کشف شوند قدرت فرایندهای داخلی را ارزش می‌گذارد سازمان یادگیرنده – مدل‌ها : سازمان یادگیرنده مهارت شخصی تعهد و مهارت شخصی برای یادگیری در تمام عمر «ز گهواره تا گور دانش بجو» نظامی که در آن شخص دائما اولویت‌ها را تعیین می‌کند و واقعیت را به صورت شفاف می‌بیند بر مبنای شایستگی‌ها و مهارت‌ها حسی از هدفمندی ،توانایی ،ارزشمند بودن ،و چشم‌انداز شخصی ایجاد می‌کند سازمان یادگیرنده – مدل‌ها : سازمان یادگیرنده مدلهای ذهنی ‌ تصویری عمیق از طرز کار جهان نظامی برای شکل دادن به این تصویر شخصی از جهان و درک اینکه آنها چطور بر رفتار تأثیر می‌گذارند می‌تواند آگاهانه بررسی و شکل داده شود سازمان یادگیرنده – مدل‌ها : سازمان یادگیرنده چشمانداز مشترک ‌ توانایی ایجاد و نگهداری جمعی تصویری از آینده‌ای که جستجو میشود ‌ دنبالکردن هدفی بزرگتر ‌ تمایل به شرکت در تعهد با انتخاب است نه با اجبار ‏ چشمانداز مشترک ‌ طرحریزی سناریو ،ابزاری برای ایجاد ‌ سازمان یادگیرنده – مدل‌ها : سازمان یادگیرنده یادگیری تیمی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ با مهارت در مباحثه و گفت و شنود آغاز می‌شود تضاد سازنده :اعتماد و احترام «ان فی اختالف امتی رحمه» مباحثة با مهارت :گفتگویی که با مجموعه‌ای از تکنیک‌ها هدایت می‌شود که کمک می‌کند افراد مختلف نظرات و شرایط خود را در کنار هم بگذارند گفت و شنود :بیان و کاوش آزادانه و خالقانه نظرات و ایده‌ها نظامی جمعی برای همراستا کردن اندیشه‌های اعضاء تیم و دستیابی به نتایج دلخواه سازمان یادگیرنده -انتقاد مهمترین هدیه‌ای که نظریه سازمان یادگیرنده به شاخة پیشرفت سازمانی ارائه کرده ،رویکردی انسانی به سازمان بوده است. تمرکز بر این قرار گرفته که چگونه فکر می‌کنیم ،چه چیزی را واقع ًا می‌خواهیم و چگونه با یکدیگر تعامل کرده و ‌می‌آموزیم. سازمان یادگیرنده -انتقاد ‏ در هر دو مدل ،مشارکت ،بحث آزاد و توانمندی کارکنان اهمیت دارد و فرض بر وجود یا امکان روابط کثرت محور ( )Pluralistدر سازمان بوده ،در حالی که در بسیاری موارد این فرض برقرار و /یا مطلوب نیست: ‏ سازمانهای در مرا„حل پائین شکل‌گیری که وحدت حول بنیانگذار وجود دارد و ‌ روابط وحدت محور است ()Unitary ‏ پشتپرده در آنها نقش ویژه دارد و روابط قدرت ‌ سازمانهایی که روابط سیاسی و ‌ محور است ()Coercive سازمان یادگیرنده -انتقاد ‏ یادگیری فردی و سازمانی را تشویق می‌کند .اما ارتباط بین آن و استراتژی سازمان را برقرار نکرده است. ‏ بیشتر به بعد فرهنگ„ی توجه کرده و به ابعاد دیگر توجه نکرده است ،در حالی که برای تغییر یک سازمان توجه به ساختار و سازمان انجام کار هم در کنار توجه به فرهنگ و فرایندها الزم است. ‏ نیاز به معیار برای سنجیدن یادگیری سازمانی دارد. سازمان یادگیرنده -انتقاد هنوز نیاز به ایجاد سیستمی واقعی برای مدیریت ظرفیت رو به تکامل یادگیری سازمان وجود دارد. جمع بندي فردي‌ ،نيازهاي اجتماع„ي و ‌ ه„ر س„ازمان اجتماع„ي براي برآورده نمودن نيازهاي „ازمانهاي يادگيرنده نيز ب„ه كند .س ‌ نيازهاي تكامل„ي ب„ه وجود مي‌آيد و فعاليت مي‌ ‌ نمونههايي از س„ازمان‌هاي اجتماع„ي برتر‌ ،جه„ت برآورده س„اختن نيازهاي ‌ عنوان مزبور داراي ظرفيت تقويت شده‌اي براي يادگرفتن‌ ،انطباق‌پذيري و تغيير هس„تند .شناخ„ت عوامل„ي كه م„ا را ب„ه اين هدف نائ„ل س„ازند اولين قدم براي ايجاد س„ازمان يادگيرنده اس„ت‌ .در اين ارائ„ه ،اين عوام„ل ب„ه عنوان عوام„ل مؤث„ر بر شوند .اين عوام„ل در فراين„د نيازس„نجي آموزش„ي ب„ه يادگيري س„ازماني شناخت„ه مي‌ ‌ عنوان موقعيت س„ازماني از طريق تعيين س„طح يادگيري س„ازماني ب„ه م„ا براي تعيين نوع نيازس„نجي آموزش„ي كم„ك م„ي كنن„د و همچنين نقاط قوت و ضع„ف برنامهريزي آموزشي مشخص مي‌نمايند. ‌ سازمان را براي پایان با تشکر از توجه شما

51,000 تومان