صفحه 1:
صفحه 2:
WIE
صفحه 3:
|
بدخشان
satrap021@gmail.comw/
OT ta
حرارت 206
Johann Friedrich Herbart
صفحه 4:
ندگی نامه
00000 سا اولدن برگ آلمان به دنیا آمد پدر
ی 0
wile igh oi}. ا ا ل BS
هربارت تا 1 اسالكى از سوى آموزكاران خصوصى در خانه آموزش ديد يس از
آن درحالي كه از نظر آموزشى از هم سالان خود بسى بيشتر و برتر بود به
ape) ا 0310000
ل ۱
.آن كشور كرديد
ا ل ل
bole ا را
صفحه 5:
ببس از به آلمان به پایان بردن دوره دکترا به استادی فلسفه و آموزش پرورش دانشگاه کونیکسبرک و گوتینگن . 7
برگزیده شد و درسال۱۸۴۱در۶۵سالگی در گذشت
صفحه 6:
6 o deed
Soe ie CW ee COPE ete Te Teer Lat
کار هربارت که درتاریخ فسلفه اهمیت چندانی ندارد.در قلمرو روان شناسی و آموزش و پروش.از
اه BE TC Se
ICSE EOS) Ait re ICE ier
ere Cr ewes ee Se eee eee ea a
صفحه 7:
و Sree
ولى بر خلاف آنانءبر فعال بودن روان تأكيد مى كند.تصورهايى كه در روان بديد
ا ا ا ل كت
0 ا ا ا ا ا ال ال RCT SY
٠آموزش اسه
صفحه 8:
انديشهها
.از اندیشه ل RR Tee ht NC Tbs be Mec)
از این دیدگاه,چگونگی خواهندگی وحالت های عاطفی نيز به جكونكى اين ايده ها باز می گردد
.این نکته که تنها از یک نظر یاد آور آموزش سقراط وافلاطون درباره ی پیوند میان دانش وفضیلت وبا اندیشه وکردار است
.ازدیدگاه فسلفه تربیتی هربارت اهمیتی بسزا دارد
صفحه 9:
ais 7 5
مورس و بر وس
ee keel PUTO Teo) nt a) Sat
از این رو ست که پیش از پرداختن به روش آموزش؛به بررسی چگونگی فهمیدن می
پردازد
OP Te DT oe eles telat eee!
Seer tek OTe Les Le
Pee ا ore E Ree Les Td tated
By ee DLP etc as eae EE hele
000
صفحه 10:
eC CS eS TCS eet te Me ted
CPB Pel ne Bie ene we tod eee Tre Te)
0 non) Sy eee ey re LB Tere, Seren ge
۱ i ROM) Sy te Toe
صفحه 11:
با آن که بنامه آموزشی پستالوتسی فعاليت هاى كوناكون از آموختن حرفه ها كرفته ا
0 م ا ا ا ل reread
eS ا ل ال اي ا ا ا
| ار سا سس سس Te eat od
Cele a tole BS eb est ee
صفحه 12:
كام نخست
Cee eee Ere ey ا ل re ss
گذشته که به درس کنکونی بستگی دارند-توجه شاگردان را به نکته های لازم برانگیزد
گام دوم
رت
ات
.سنجیدن آن با درس های گذشته ونشان دادن بستگی آن هاست
ریا
ا ۱
گام پنجم
Pes I OT So Meee ee atone LTE ee) PN ery eos
صفحه 13:
اما ONE
اراده با ارزش های عالی انسانی تعریف می کند.اما این را فقط زاییده آموزش وپروش می
ry
el aed carci lcd وی سم و و ا
کاربرد روان شناسی در آموزش وپرورش»بیش از هر چیز درباره ی روش کار است ونه
Se Ne 1
حسن
بدخشان
اس تادsatrap021@gmail.com
اقی رص ی
رم بوهط :آ ان
موضوع :رهبارت
Johann Friedrich Herbart
زندگی نامه
یوهان فریدریش هربارت در سال1776در اولدن برگ آلمان به دنیا آمد پدر
او وکیل دادگستری بود ولی آموزش و پرورش وی به ویژه زیر نظر مادرش که
.زنی هوش مند بود و به تربیت فرزند خویش توجه بسیار داشت انجام گرفت
هربارت تا 12سالگی از سوی آموزگاران خصوصی در خانه آموزش دید پس از
آن درحالی که از نظر آموزشی از هم ساالن خود بسی پیشتر و برتر بود به
دبیرستان و در 18سالگی برای فرا گرفتن فلسفه به دانشگاه ینا رفت پس از سه
سال تحصیل در دانشگاه برای آموزش فرزندان یک خانواده سوئیسی،رهسپار
.آن کشور گردید
در آنجا از آموزشگاه پستا لوتسی در بورگدورف دیدن کرد و برآن شد تا راز
.تاثیر اورا در برانگیختن دانش آموزان در یابد
پس از بازگشت به آلمان به پایان بردن دوره دکترا به استادی فلسفه و آموزش پرورش دانشگاه کونیگسبرگ و گوتینگن
.برگزیده شد و درسال1841در65سالگی در گذشت
سرانجام رساندن روانشناسی پستالوتسی
.پستالوتسی بر آن بود تا روش آموزش و پرورش را بر اصل های روانشناسی استوار کند
کار هربارت که د.رتاریخ فسلفه اهمیت چندانی ندارد،در قلمرو روان شناسی وآموزش و پروش،از
اهمیت بسیار برخوردار است .او از سویی از پیشروان روان شناسی نو واز سوی دیگر از
.بنیانگذاران روش علمی آموزش و پرورش است
.با کار اوست که آموزش و پرورش بربنیاد روان شناسی استوار می گردد وجنبه .ای علمی می یابد
با آن که مانند فیلسوفان وروان شناسان انگلیسی،ایده های نهادی را به کنار می گذارد
ولی بر خالف آنان،بر فعال بودن روان تأکید می کند.تصورهایی که در روان پدید
می آیند از سویی نتیجه تأثیر عامل های بیرونی اند واز سوی دیگر نتیجه فعالیت
روان.البته فعالیتی که به تاثیر آن عامل ها،بر انگیخته می شود.زیرا همه محتوای آن،از
.آموزش است.
اندیشه ها
.از اندیشه های با اهمیت هربارت،تکیه بر پیوند میان این ایده ها وحالت های گوناگون روانی است
.از این دیدگاه،چگونگی خواهندگی وحالت های عاطفی نیز به چگونگی این ایده ها باز می گردد
.این نکته که تنها از یک نظر یاد آور آموزش سقراط وافالطون درباره ی پیوند میان دانش وفضیلت ویا اندیشه وکردار است
.ازدیدگاه فسلفه تربیتی هربارت اهمیتی بسزا دارد
آموزش و پروش
.هربارت کوشید تا آموزش و پرورش را بر بنیاد روان شناسی استوار کند
از این رو ست که پیش از پرداختن به روش آموزش،به بررسی چگونگی فهمیدن می
.پردازد
پس از پذیرفتن اهمیت روش پستالوتسی درفراهم آوردن زمینه ی حسی و تجربی
.آموزش،آن را ناکافی وتنها نخستین گام این راه می شمرد
باید به جستوجوی روش برآمد که از یک سو از این یافته های حسی وتجربی،نظامی
فهمیدنی پدید آورد و از سوی دیگر،از حد آموزش های حسی وتجربی،که بیشتر در خور
.کودکان است فراتر رود
هر بارت فهمیدن را به هم پیوستن تصورهای تازه به تصورهای ادراک شده ی قبلی
می داند وبر این نکته تأکید می کند که این کار نتیجه ی کنایی فهم و از این رو گونه
ای شکل دادن،سازمان دادن و از آن خود کردن تصورهاست.این پیوند،همواره به
.چگونگی تصورهای ادراک شده ی پیشین بستگی دارد
با آن که برنامه آموزشی پستالوتسی فعالیت های گوناگون از آموختن حرفه ها گرفته تا
نقاشی،سرودخوانی،خواندن قرآن و درس هایی مانند حساب و هندسه و تاریخ را در بر می گرفت.ولی
پستالوتسی هیچ تکیه وتاکیدی برآموزش سازمان یافته،از پیش معین واز روی برنامه نداشت.هربارت این
چگونگی را نقص شمرده با تاکیدی که بر اهمیت آموزش دارد،هم به آموزش از روی برنامه اهمیت می دهد،هم
.به آموزش از روی طرح از پیش معین،با گام هایی مشخص
گام نخست
آماده کردن شاگردان است برای فهمیدن درس تازه.آموزگار می تواند با بازگفتن یا پرسیدن درس های
.گذشته-که به درس کنکونی بستگی دارند-توجه شاگردان را به نکته های الزم برانگیزد
گام دوم
.عرضه کردن درس تازه است
گام سوم
.سنجیدن آن با درس های گذشته ونشان دادن بستگی آن هاست
گام چهارم
یگانه کردن آن ها وبیان نتیجه کار است به کلی ترین صورت
گام پنجم
.که از سوی پیروان هربارت افزوده شده است –نشان دادن کاربرد آن است درموردهای جزئی
هر بارت مقصد تربیت را دست یافتن به هنرهای اخالقی می داند وهنر اخالقی را مطابقت
اراده با ارزش های عالی انسانی تعریف می کند.اما این را فقط زاییده آموزش وپروش می
.شمارد
اما با همه تاکیدی که هربارت بر اهمیت روان شناسی می کند به این نکته توجه دارد که
کاربرد روان شناسی در آموزش وپرورش،بیش از هر چیز درباره ی روش کار است ونه
.آرمان و مقصدی که همه ی کوشش ها باید به سوی آن ها هدایت شوند