سایرورزشی

یوگا

صفحه 1:
9

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
موضوع :ورزش وگ | 0 تمیه کننده ازهرا امانی خشتی 66 «إ| استاد مربوطه :نسترن نيكخواه أ

صفحه 5:
یو کا إيوكا ورزشى جسمى و روانى (فكرى) مى باشد كه در شبه قارة هند و توسط هندوها بوجود و ا 1 2212111011 ل فا

صفحه 6:

صفحه 7:
بل لال Pe Tere LOE em Se ees EP NCES) Pe ee Kel ey Red ee one 1 rey ead eS BR ERS eles Dooney pba ‏شدواست.‎

صفحه 8:

صفحه 9:
شناسه و تعريف eran eI Se eT on keener or ve eT) Ce Ly at) ele hele Seed Cea cele ae TC OB) al ee Bad ‏ی‎ ‏ل‎ N alo ae) Pr it eri ra hee TIC Peon fees ae eel) renee cool cme at a Fe ee ere ee Feel ek Real alt cede eT on [ere Eee aad PT ere ree Ciao M emer eee eit ie rt ‏و خالص شده توصيف شدهاستء و سرانجام يوكا را به معنى «وصل و يكى شدن» نيز ترجمه كردهاند‎ Ce hd Med ‏ل ل ل‎ aA al RTE Pere rer ree roe or Conic ac) perenne ed ‏كه منجر به تلخيص انرزى» توسعة آكاهى و در نهايت اتحاد با آكاهى (512111 0]3113) حواس‎ ‏كفته شده : (1010131[/2073]31012]) متعال خواهد شد. بنابر اين قصورء در رودرايا مالاتانترا‎ | De OWE Yes SPR x CINE ee te nie eed ESTE Om Pere ne rr ere er ere

صفحه 10:
فلسفه يوكا با روح درونى ‎see‏ کیتی و چکونگی رض و ‎os ١‏ دو ‎iM rm‏ يوكا مى تواند روح انسان را تقويت كند و آن را به 1 ۱ 0111100 rear ye a ry - مستقیم و بی واسطه از ژرفای هستی خویش و هماهنگی با قوانین طبیعت است. اين معرفت شهودى در بى سلوكى بى كير و عشقى صادقانه حاصل مىشود. در بى اين سلوكىه فرد تسلطی همه جانبه بر قوای تن؛ احساسات و افکار خود پیدا می‌کند. و در نهایت می‌تواند خود را از حيطة تغيرات احساسى و نكرانيهاى فكرى فراتر برده» در عمق قلب خود قرار يابدء جابى كه تلاطمات فكرى و محبط خارجى قادر نيست تاثيرى بر آن داشته باشد. در مورد وازة OTN oye eer به زبريوغ آوردن" ‎Yet re val SUE ee eh eee or‏ بلکه در ق توف كا در متون كوناكون آمده نيز تفاوتهايى وجود دارد. 1 تن كردهاند. ولى در واقع هيج تعريف مشتركى ببرامو,

صفحه 11:

صفحه 12:
یوک تعریفی از یک گروه محدودی از تعرینات با حالت معینی نیست, بلکه بیشتر اشاره به اس( ۱ .سلوک کامل دارد ‎eT DET a lead 3)‏ ۱ حالاتی متفاوت از آگاهی را کشف و تجربه کردند. مجموعة این حالات و فنون و تعالیمی که ا ل ل ل 1 ‏.خوانده می‌شود ‏ا ‎CPE eT Saas Tele e) ge‏ براساس آن تعريفى اراثة كردداند. البته اين تعاريف از هم ببكانه نيستند. آنها تماماً در حول خودشناسی و بالا بردن توان فردی و توسع آکاهی متم ركز مىباشند. ولى برخى روش اين علم و بعضى غرض از اجراى اين ‎0 a mae ‏كردهاند.‎ ‏.است كه اين تعابير مختلف را در كنار هم كذاشته و از همة آنها بهره بريم ‎

صفحه 13:
alate) — ee SS NODS Cael PE Des eb a ele teed (9 pas (Vedic Yoga) PX sony BY Pree OPN (ake le] ,093( cA voy ME at PY Y (OIL Tt-1(er-1 Cole] )) Ce Ah eA Classical Yoga) Ey

صفحه 14:
دوران ودابى ۰ تا ۲۰۰۰ پ.م هر جند در اين دوران مستقيماً از وازْهُ يوكا نشانى نمىيابيم» ولى بنداردهاى قابل استنادى :در متون ودایی یافت می‌شود. منظور از متون ودایی چهار جنگ کمن به نام‌های زیر است 3ع وذ جيعيدا. 1 ‎La‏ ل ‏.لا 6ناز/ا ياجور ودا.3 ‎UNLV‏ ا ۱ ‎Cree Be eM OBE ro Bike BT Beemer eT eyed)‏ ‎pee eT ee ee el Teese eon Tee alk‏ ‎DE aes Daal ee a PA ey ol ee edad Parl URC k}‏ ‎ered‏ ا ‎UTM eMC Ce ect sen‏ ‎ey ‏ی‎ ‎Pe OC EN UN I ET. Byte a TC) eset. are oe ‏ل‎ ee Ba COE reeled ee ee reek a hand Tee ered) ‎er ‏ا‎ ere rue) ‏.دوران به یوگای اصطلاحی نزدیک می‌شویم‎ ‎

صفحه 15:
را بمنظور فهم و (۷۵03792) برای درک بهتر و کامل دوداها» «ریشی‌هاء ودانگا . ‎RT et CUCL Ly Peto hee Poa eit eon)‏ ] .بعنی اجزاء و شاخه‌های ودا که شامل موارد زیر می‌شود تک ‎Lary‏ ‏وا ۱ ‎Nirukta‏ Jyotisha Chandas ‏فيز به (021/©03لا) از طرفى زمينة ديكرى از آموزشهاى ودايى به نام اوباودا‎ ‏.منظور استفادکاربردی از وداها شکل گرفت که شامل موارد زیر بود‎ (طموهليل 03ع/الالاظ (ورنشرزمیو یی ۷6۵05 00۵0۲ ‎Coca‏ ني ل فل نينت ‎Gandharva Veda‏ ‎

صفحه 16:
ph Cobra a Lotus (Half) Triangle

صفحه 17:
دوران پیش از کلاسیک ‏ ۲۰۰۰ تا۳۰۰ پ.م Bhagavad) ts Rr ry (Upanishad) otinileg! c9i0 ‏از دستاوردهاى والاى اين دوران است. در اين دوران به صراحت‎ ) 3 ‏واژه بو گا و ابعاد عملی بوگا قابل بررسی است. مهمترین پیام این دوران‎ ‏شناسایی آتما (۵۲۱۵) و برهما (52۲۵۱۱۳۱۵) و طریق همسویی بین آن دو‎ ‏را را‎ a ‏ل ل ا ل ا ف‎ ‏يكبار جداست.‎ ) 0

صفحه 18:
25 ار ۱ در این دوران خلاصه و زبدة تام آموزه‌های یوگایی تا آن زمان در متنی به نام یوکا توسط حكيم و يوكى نامدار هندء باتانجلى؛ كردآورى و قدوين (50673 (092! سوترا شد. به همين دليل اين دوران را به نام دورة باتانجلى يا دورة بوكاى هشت مرحلداى نيز ۱ :هشت مرحله‌است. (همرهل) ياما ‎١١‏ ‏0 ‏( 5303ة) آسانا .1 (303/ا0]303) براناياما .©" (636/30313) براتياهارا .0 الو ‎Pam ACP‏ (مهلاط0) ديانا ./ا ایا 7 ۱۳۳

صفحه 19:
دوران بعد از کلاسیک ‏ ۱۰۰۰ )۱۷۵۰ میلادی در این دوران سعی در ارتباط بیشتر با مردم دارند و در نتیجه آموزه‌های خود را ‎Dib weed‏ ا ‎DOO ER‏ ‎(Shiva Samhita) (Ghrand Samhita) «(Yoga Pradipika‏ 0,441 رای ‎CE aE ad Ce reed ee Bl‏ ‎er nC oe aS ere‏ ل ال ‎CoD‏ قرار گرفتند

صفحه 20:

صفحه 21:
دوران جديد از ‎18٠‏ ميلادى تا ‎RY‏ Ce Oe eT eee LS Cee eet) Ploy rae es eee ‏ی شرقى مايل به توسعة آموزشهاى سنتى معلمين و كوروهاى هندى‎ ‏نبود. ولی سرانجام در سال ۱۸۹۳ با سخنرانی سوامی ویو کاناندا ل ۷۱۷6 5۷۰) و‎ rr ee aL ned SUMED rr cr nen rin Recs ‏مرحلذ امروزین خود شد؛ بعنی کسترش بیش از حد به کمک وسایل ارتباط جمعی» یافتن مبانی‎ ‏علمی برای تمرینات یوگاه استفاده قاعده‌مند از فنون بوگا براساس نگرشهای علمی و سرانجام عوام‎ زدگی و فراموش کردن پیام و اهداف اصلی دانش یوگ

صفحه 22:
فواید و ویژکی‌ها و ی در ۱ از ابين ( ‎ee eee‏ ۱ زيكى بدن (كنترل بهتر بدنى) سات وج اا ‎FER Pr Spe EAN‏

صفحه 23:
eee ner eT ere rte ey 7 ‏ا‎ npr rere

صفحه 24:
aly ات

صفحه 25:
۱ |۱0 ‏ا اا‎ en een Pry eal Pome mf a aa eee ak aed ee 3 ۱ PR ne ee L Py SOM hy nLP NA ie et eee Pee ee SA et TO terete Te SLT ieee) ‏روی زمین نگه داشته‌اید» زانوی راست خود را خم کنید و انگشتان پای راست را به آرامی‎ 1 ۱ ‏.حالت بمانيد (تا زمانى كه خسته شديد) و سعى كنيد تمركز و تنفس آرام را حفظ كني‎ ‏سبس آرلم آرام به وضيعت اول باز كرديد و جند لحظهاى استراحت كنيد. بعد اينكار را‎ ‏.دومرتبهء اما با باى ديكر تكرار كنيد‎

صفحه 26:
Peed اين وضعيت به شما كمك مى كند تا عضلات ب پشت بدن خود را تقویت .قفسه سینه و کمک به تنفس بهتر اشاره کرد برای تمرین این وضعیت. ابتدا برروی زمین (روی شکم) دراز بکشید. بال ا ا ل ا آرام را حفظ کنید. زانوها را خم کنید تا کف پاهایتان به پشت ‎BT ee nee Te ete Eee te)‏ .مج بكيريد 211111111100000 Tee tree, eee ee FOR es Peper a Ee teceD en PMC Tg ede eae 1 tor Teper re ae .كنيد و ‎ee RL‏ این وضعیت ادامه دهید

صفحه 27:
ممنوعیت در کشورهای اسلامی در سال ۲۰۰۸ شورای فتوای مالزی یوگا را برای مسلمانان اين کشور ممنوع کرد 00 که می‌تواند برای اسلام خطرناک باشد ویوگاه تنها شامل تمرین‌های بدنی نبوده و 4 3 : ‏مى‎ ‎000 ‏ا‎ eres OTP a Tome fale on Ret ee Te ae eet i Cy eed ey eal cated as ‏ا‎ eaten pee oe] PUES a ‏ا‎ el re ‏سر سس با‎ BBY ead Daa

1 سالم و درود خداوند بر بزرگترین معلم عالم هستی و پیامبر نور و رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) 2 3 موضوع :ورزش یــوگــا تهیه کننده :زهرا امانی خشتی استاد مربوطه :نسترن نیکخواه 4 یوگا یوگا ورزشی جسمی و روانی(فکری) می‌باشد که در شبه قارهٔ هند و توسط هندوها بوجود آمده استریشه یابی دقیق این ورزش که توسط چه شخصی و دقیقآ چگونه بوجود آمده کمابیش ‌ ناممکن است چرا که تاریخ شکل گیری یوگا به سالهای بسیار دور برمی گردد 5 6 پیرامون واژه واژه Yogaدر اصل از واژهٔ «یوج»( )Yujدر زبان سانسکریت که به معنی یکپارچه سازی و یگانگی آمده‌است .واژهٔ «یوج» با واژگان «یک» و «یگانه» در فارسی ـیوغ» گرفته ـاوند است .برخی نیز باور دارند که Yogaاز واژه ٔ پارسی « خویش شدهاست. ‌ 7 8 شناسه و تعریف یوگا از طرفی به معنای «کنترل کردن» آمده‌است و در آن صورت یوگا را می‌توان علم کنترل امواج فکر و علم مهار قوای و ذهن به منظور تسلطی همه جانبه بر توان بالقوة خود دانست .در این صورت به «روش» این دانش که همانا کنترل قوای تن و فکر است تأکید می‌شود .با توجه به چنین درکی، این گونه تعریف شده‌است« :یوگا (Shandilyopanishad)،یوگا ،در کتاب شاندیلیوپانیشاد عبارت از کنترل امواج ذهنی است ».از طرف دیگر می‌توان یوگا را به معنای نظاره کردن و دیدن، ـد و خودشناسی است .بدین ترتیب غایت این دانش ـگا علم نظارة خو در نظر گرفت که در نتیجه یو آشکار می‌ شود .یعنی واقع شدن در طبیعت اصیل خویش و شکافتن تمامی حجابهای نفسانی .بر اوج یوگا ،رویت ذات درونی از طریق ذهن پاک ) (Bhagavad gitaهمین اساس در باگاواد گیتا و خالص شده توصیف شده‌است ،و سرانجام یوگا را به معنی «وصل و یکی شدن» نیز ترجمه کرده‌اند که در آن صورت غرض از انجام تمرینات یوگا آشکار و هویدا می‌شود .به این معنا ،یوگا عبارت است با قوای حیاتی تن و ) (Chitta shaktiاز عملکرد هماهنگ قوای فردی و اتحاد قوای ذهنی که منجر به تلخیص انرژی ،توسعة آگاهی و در نهایت اتحاد با آگاهی ) (Prana shaktiحواس گفته شده (Rudrayamatantra) :متعال خواهد شد .بنابر این تصور ،در رودرایا ماالتانترا «یک یوگی ،فقط در اتحاد با آگاهی متعال ،به تجربة یوگا نایل می‌گردد ».بدین ترتیب هر کدام از معانی واژة یوگا ،قسمتی از این معرفت عمیق باطنی را آشکار می‌سازد و اختالف ذاتی در میان آنها .دیده نمی‌شود .يك واژه سانسكريت است 9 چیستی یوگا دارای ابعاد فلسفی و در عین حال کاربردی می‌باشد .به گفته کارشناسان این ورزش، فلسفه یوگا با روح درونی انسان ،گیتی و چگونگی ارتباط و پیوستگی این دو سروکار دارد. تمرینات یوگا می‌ تواند روح انسان را تقویت کند و آن را به آفریننده جهان هستی نزدیکتر کند، .تا بدین صورت انسان از لحاظ روحی ،درک بیشتری به خود و خدای خود داشته باشد یوگا شناختی مستقیم و بی واسطه از ژرفای هستی خویش و هماهنگی با قوانین طبیعت است. این معرفت شهودی در پی سلوکی پی گیر و عشقی صادقانه حاصل می‌شود .در پی این سلوک، فرد تسلطی همه جانبه بر قوای تن ،احساسات و افکار خود پیدا می‌کند .و در نهایت می‌تواند خود را از حیطة تغیرات احساسی و نگرانیهای فکری فراتر برده ،در عمق قلب خود قرار یابد، جایی که تالطمات فکری و محیط خارجی قادر نیست تاثیری بر آن داشته باشد .در مورد واژة «یوگ ًا اختالفاتی دیده می‌شود ،و آن را به معانی »:اتحاد و وصال«» ،رؤیت و نظاره«و»کنترل و ـگا اختالفاتی دیده می‌شود، بردهاند .نه تنها در مورد ریشة واژة یو ‌ به زیر یوغ آوردن" به کار بلکه در تعاریف و توضیحات مشروحی که دربارة یوگا در متون گوناگون آمده نیز تفاوتهایی وجود دارد .این در حالی است که متون کهن و مختلف یوگا ،تعاریف متنوع یکدیگر را تأیید کردهاند .ولی در واقع هیچ تعریف مشترکی پیرامون این تجربة عمیق ارائه نشده‌است .ظاهر ًا ‌ ـدهاست ـگا را تعریف کرده‌اند با یکدیگر متفاوت بو ‌ .در اکثر موارد ،زاویة دید اساتیدی که یو 10 11 یوگا تعریفی از یک گروه محدودی از تمرینات یا حالت معینی نیست ،بلکه بیشتر اشاره به مجموعه ای از فنون ،از ساده تا بسیار پیشرفته ،و احوال باطنی مختلف و در واقع یک سیر و ‌ .سلوک کامل دارد روشن بینان و دانایان بسیاری ،بویژه در هند ،در پس سالها تزکیه نفس و مراقبه‌های ژرف، حاالتی متفاوت از آگاهی را کشف و تجربه کردند .مجموعة این حاالت و فنون و تعالیمی که ـگ ًا ـسط آن مردان خردمند طراحی و دریافت شد "یو برای درک و وصول به این احوال تو .خوانده می‌شود هر کدام از این خردمندان ،جنبه‌هایی خاص از این معرفت گسترده را مورد توجه قرار داده، ـانه نیستند .آنها تمام ًا در حول براساس آن تعریفی ارائة کرده‌اند .البته این تعاریف از هم بیگ خودشناسی و باال بردن توان فردی و توسعة آگاهی متمرکز می‌باشند .ولی برخی روش این علم و بعضی غرض از اجرای این فنون و گروهی نیز غایت این تعالیم را توصیف و تشریح کرده اند .بنابر این برای درک بهتر از این معرفت گسترده و نه چندان روشن ،مطلوبتر آن ‌ .است که این تعابیر مختلف را در کنار هم گذاشته و از همة آنها بهره بریم 12 ـه پیشین :به لحاظ تاریخی می‌توان سیر تحوالت یوگا را در پنج مرحله بررسی کرد 1. ـی ـی ) (Vedic Yogaعـصر ودا ـیک2. ـنپـیشاز کـالس ) (Preclassical Yogaدورا ـیک3. ـنکـالس ) (Classical Yogaدورا ـیک4. ـد از کـالس ـنبـع ) (Post Classical Yogaدورا ـن5. ـنمـدر ) (Modern Yogaدورا 13 دوران ودایی ۴۰۰۰تا ۲۰۰۰پ.م هر چند در این دوران مستقیم ًا از واژة یوگا نشانی نمی‌یابیم ،ولی پنداره‌های قابل استنادی :در متون ودایی یافت می‌شود .منظور از متون ودایی چهار جنگ کهن به نام‌های زیر است 14 ودا1. ـگ ـی ‌ Rig vedaر Sama V.سـاما ودا2. Vajur V.یـاجور ودا3. Atharva V.آتاروا ودا4. در واقع کهن ترین متون مکتوب و ادبیات بشری همین کتاب‌ها هستند .طی تحقیقات باستان ناحیهای ‌ شناختی در دو دهة اخیر سرآغاز تمدن در هند از هفت هزار سال پیش از میالد از شدهاست و در هزارة سوم پیش از میالد ) (Mehrgarhنزدیک به دهکدة مهرگر آغاز ‌ )(Mohenjo daroمنجر به ساخته شدن شهرهای بزرگ و مهمی مثل موهنجو دارو شد .این تمدن از شرق گنگ به طرف )(Dholaviraو دالویرا ) (Harappaهاراپا ـی بمبئی توسعه یافت .این تمدن کهن را عموم ًا به نام تمدن افغانستان و از ایران به سو میشناسند .طبق نگرشهای ودایی شعور ناب و وجود متعال که ) (Sarasvatiساراسواتی ‌ ـدهاست «وداها» را به نوع بشر آموخت تا چگونگی خالق هستی از روی عشق و مهر بو ‌ زیستن در همسویی با قوانین «دارم ًا حفظ شود .به این معنا»وداها«در قلب خود در این ) (Tapahمفهوم»یوگ ًا را در بر دارند هر چند که تنها از طریق واژگانی چون " تاپ ًا .دوران به یوگای اصطالحی نزدیک می‌شویم . را بمنظور فهم و ) (Vedangaبرای درک بهتر و کامل «وداها» «ریشی‌هاً ،ودانگا به معنای شاخه و بخش است پس ودانگا )(Angaاستفاده از وداها ارائه کردند».آنگ ًا .یعنی اجزاء و شاخه‌های ودا که شامل موارد زیر می‌شود ‏Kalpa ‏Shiksha ‏Vyakarana ‏Nirukta ‏Jyotisha ‏Chandas نیز به ) (Upavedaاز طرفی زمینة دیگری از آموزشهای ودایی به نام اوپاودا .منظور استفادة کاربردی از وداها شکل گرفت که شامل موارد زیر بود ـی Ayurveda ـی ( )طـبودا ـی Dhanur Veda ـی ( ـیودا ـم ـشرز )ورز ـی Sthapatya Veda ـی ( ـیودا )مـعمار ـی Gandharva Veda ـی ( ـیقیودا )مـوس 15 16 دوران پیش از کالسیک ۲۰۰۰تا ۳۰۰پ.م متون اوپانیشاد ( )Upanishadو نهایت ًا باگاواد گیتا (Bhagavad )Gitaاز دستاوردهای واالی این دوران است .در این دوران به صراحت واژة یوگا و ابعاد عملی یوگا قابل بررسی است .مهمترین پیام این دوران شناسایی آتما ( )Atmaو برهما ( )Brahmaو طریق همسویی بین آن دو از طریق سلوک و معرفت است .از دیگر دستاوردهای مهم این دوران طبقه ـری و امکان استقرار و یگانگی در آگاهی(Chatur بندی سه گانة آگاهی بش )Avasthanamیکپارچه‌است. 17 دوران کالسیک ( ۳۰۰پ.م .تا ۱۰۰۰میالدی در این دوران خالصه و زبدة تمام آموزه‌های یوگایی تا آن زمان در متنی به نام یوگا توسط حکیم و یوگی نامدار هند ،پاتانجلی ،گردآوری و تدوین ) Yoga) Sutraسوترا مرحلهای نیز ‌ شد .به همین دلیل این دوران را به نام دورة پاتانجلی یا دورة یوگای هشت می‌ شناسند .یکی از مهمترین دستاوردهای این دوران طبقه بندی راه عملی یوگا به :هشت مرحله‌است ) (Yamaیاما ۱. ) (Nyamaنیاما ۲. ) (Asanaآسانا ۳. ) (Pranayamaپرانایاما ۴. ) (Pratyaharaپراتیاهارا ۵. ) (Dharanaدارانا ۶. ) (Dhyanaدیانا ۷. ) (Samadhiسامادی ۸. 18 دوران بعد از کالسیک ۱۰۰۰تا ۱۷۵۰میالدی در این دوران سعی در ارتباط بیشتر با مردم دارند و در نتیجه آموزه‌های خود را نیز قابل فهم‌تر ارائه کرده‌اند .از مهم ترین متون در این دوران می‌توان به (Hatha )Shiva Samhita( ،)Ghrand Samhita( ،)Yoga Pradipikaاشاره ـ گسترش یافت و به موازات کرد .در این عصر تعالیم عملی تر و قابل فهم تر یمثل «» آن گروه‌ها و سنتهای گوناگون آموزش این روشها مانند ( )Nathنیز مورد توجه قرار گرفتند 19 20 دوران جدید از ۱۷۵۰میالدی تا کنون در اینجا اشاره به دورة حکومت بریتانیای کبیر بر شبه قاره هند ضروری به نظر می‌رسد .چرا که ه آموزشهای سنتی معلمین و گوروهای هندی انگلیسی‌ ها بویژه کمپانی هند شرقی مایل به توسع ٔ نبود .ولی سرانجام در سال ۱۸۹۳با سخنرانی سوامی ویوکاناندا ( )Sw. Vive Kanandaو متعاقب آن ورود سوامی یوگاناندا ( )Sw. Yoganandaدر سال ۱۹۲۰به آمریکا ،یوگا وارد ه امروزین خود شد ،یعنی گسترش بیش از حد به کمک وسایل ارتباط جمعی ،یافتن مبانی مرحل ٔ قاعدهمند از فنون یوگا براساس نگرشهای علمی و سرانجام عوام ‌ علمی برای تمرینات یوگا ،استفادة زدگی و فراموش کردن پیام و اهداف اصلی دانش یوگا. 21 ویژگیها ‌ فواید و گستردهای دارد .توجه کنید که اگر این ورزش به طور ‌ یوگا فواید و ویژگی‌های مرتب و از سنین پایین (کودکی) شروع و پی گیری شود ،فواید آن چند برابر :خواهد شد .از فواید یوگا می‌توان به نکات زیر اشاره کرد تقویت در دقت و تمرکز تقویت تفکر و روشن بینی و امیدواری تقویت قدرت تخیل و خالقیت تقویت اعتماد به نفس و مثبت گرایی تقویت قالبیت هماهنگی ذهنی با فیزیکی بدن (کنترل بهتر بدنی) تقویت اعتقاد (اعتقاد به خالق هستی با برانگیختن قدرت اندیشه و آرامش) 22 حرکات و حالت‌ها ـشی بی تمرینات اصلی (وضعیت‌های) یوگا که به آنها آسانا نیز گفته می‌شود ،تمرینات کش خطری هستند که به غیر از انعطاف پذیری و تمرکز فکری ،خسته گی را از بدن شما دور .می‌کنند 23 24 وضیعت کماندار این تمرین که به آن تمرین تیرانداز هم گفته می‌شود ،باعث به حرکت در آمدن تقریبا ـتر این مفاصل تمامی مفاصل دست و پا می‌گردد ،که این عمل سبب انعطاف پذیری بیش میشود .تمرین کماندار به بهبود تعادل فیزیکی و هماهنگی حرکات بدنی کمک فراوان ‌ میکند ‌ . برای انجام این وضعیت ،برروی زمین بنشینید و پاهایتان را به صورت کشیده به جلو دراز کنید .سپس دستهایتان را آرام آرام دراز کرده و شصت پاها را بگیرید .در حین اینکار، تنفس آرام را نیز فراموش نکنید .هنگامیکه شست پای چپ خود را گرفته‌اید و آنرا محکم روی زمین نگه داشته‌اید ،زانوی راست خود را خم کنید و انگشتان پای راست را به آرامی به سمت گوش راست خود نزدیک کنید .فرض کنید که یک کماندار هستید و پای چپتان یک کمان است ،که آنرا ثابت نگه داشتید و با دست راست می‌خواهید شلیک کنید .در همین .حالت بمانید (تا زمانی که خسته شدید) و سعی کنید تمرکز و تنفس آرام را حفظ کنید ـ آرام به وضیعت اول باز گردید و چند لحظه‌ای استراحت کنید .بعد اینکار را سپس آرام .دومرتبه ،اما با پای دیگر تکرار کنید 25 وضعیت کمان این وضعیت به شما کمک می‌کند تا عضالت پشت بدن خود را تقویت کنید .همچنین این تمرین باعث می‌شود تا ستون مهره‌های شما انعطاف پذیر شوند .از مزایای دیگر تمرین کمان می‌توان به باز شدن .قفسه سینه و کمک به تنفس بهتر اشاره کرد برای تمرین این وضعیت ،ابتدا برروی زمین (روی شکم) دراز بکشید. پاها را کمی از هم باز کنید و دستهایتان را دو طرف بدن قرار دهید. تنفس آرام را حفظ کنید .زانوها را خم کنید تا کف پاهایتان به پشت نزدیک شوند .بعد دست هایتان را آرام به عقب ببرید و پاهایتان را از .مچ بگیرید سپس با دستها ،پاهایتان را به عقب بکشید و آرام تنفس کنید .در این حین سعی کنید تمرکز کنید و اصال عجله نکنید .تا جایی که احساس خستگی نکرده‌اید در این وضعیت بمانید .بعد چند لحظه استراحت .کنید و دوباره به تمرین این وضعیت ادامه دهید 26 ممنوعیت در کشورهای اسالمی در سال ۲۰۰۸شورای فتوای مالزی یوگا را برای مسلمانان این کشور ممنوع کرد واعالم کرد که این ورزش جسمانی هندی همراه با آموزه‌هایی از هندوئیسم است که می‌تواند برای اسالم خطرناک باشد ویوگا ،تنها شامل تمرین‌های بدنی نبوده و عناصر مذهبی روحانی هندو نیز همراه با ذکر و عبادت از اجزای آن به شمار میروند.رئیس این شورا همچنین اعالم کرد که بسیاری از مسلمانان که این ورزش ‌ را می‌کنند ،نمی‌دانند که هدف نهایی آن ،یکی شدن با خدای یک مذهب دیگر است.ولی احمد بداوی نخست وزیر وقت مالزی پس از صدور چنین فتوایی اعالم کرد که شورای فتوا تنها بخش مذهبی و روحانی یوگا را ممنوع کرده‌است ومسلمانانی که به این فعالیت بدنی مشغول بوده اما به بخش مذهبی و روحانی یوگا عمل نمی‌کنند ،می‌توانند همچنان به کار خود ادامه دهند .پیش از مالزی یوگا .در مصر و سنگاپور نیز برای مسلمانان ممنوع شده بود 27

51,000 تومان