صفحه 1:
(VIE ده قانون ذاتی اقتصاد دیجیتال (شیکه) اقتباس از کوین کلی (168 /) پسون) ره لب0) رامین عرفاتیان واسط تجارت الکترونیک

صفحه 2:
ye ruvtical |) ‏بالیس‎ O@daptatica Cprte Re a ally Big) Ge a ap) Big, G: ih @

صفحه 3:
(VIE dotercet (Dusicess Oodels ٠ Orokerace = Darkrai mark او( ‎QOucPacturer (direct)‏ Cowwuaiy ‏سول‎ ‎Orla,

صفحه 4:
(VTE Orokernye wodel DePratios: © Orvkers we warket wakers 9 @riey buyers ued setters toyether ° Puptttate ‏م۲‎ ٠ Phy ve ico OCO, OSC ud we CCO ٠ Duke wouey Brow powwissiod vo fronsuriivas Cow wissivd va buck ‏او‎

صفحه 5:
(VTE Orokernye wodel Ouketphce ‏اتود‎ ‎OPPer ‏مور ال و‎ oP services vovericry the

صفحه 6:
(VTE (rokeraye wodel ®w ud sell PuPikoect Dake pousuwver order ty buy ace sell a product or service, iuchidtay ters the price ocd delivery. Gxexvple: CursOirect, Respoed.cow

صفحه 7:
(VTE Orokernye wodel QOewerd Culeviod syste tis potected! “Ouave pour prive” wodet. Wt wos 252777 (beckett) ‏و‎ eed und services, und broker anon ‏.لمعو ]ارخا د‎ Cxavple: Priveice.cow

صفحه 8:
(VTE Orokernye wodel ‎Broker‏ میت ‎Cornturts aurtivus Por setters (fedividuals or‏ ‎werchuits). Orvker charges the seler o ksticry‏ ‎Pee ond cowewission scded wits vatue oP the‏ ‎irocsuctiod. uotives vary widely ia tercvs oF the‏ ‎oPPeriag ued biddicey nutes.‏ ‎ECxavpe: eOw, vosrtes‏

صفحه 9:
(VTE (Brokerage wodel Praaurion broker Crovide 3" pany popwedt werkudsw to buyers un sellers to sete a trocsuctiod. Gaxnvpe: pup, ESUITDW.DoW

صفحه 10:
(VTE Orokernye wodel Otirbuior © votalby pperdor thot aoceerts a barge ‏حون‎ oP poodunt ‏نموه‎ wits vole ood retail buyers. Orvker Puviltotes business trocsuriiows beter ‏نامه‎ distributors ocd their ‏داوس‎ ‎putters. Cxavpe: Geus.cow, Cu.ca

صفحه 11:
(VTE Orokernye wodel Georck ugot 5 ‏ورام‎ aged or “robot” used to searck-vut the poe vod wulabiliy Por a yood or service spevitied by the buyer, or to locate hard to Picrd toPorvatio. Gxavple: wy Sioa

صفحه 12:
(VIE Orokernye wodel Ortud warket Oirtud wall, a hostioy service Por coer werchouts that churyes setup, wouthly listo, crd/or Cxavple: 2Skops, ‏)مت‎ ‎vervives)

صفحه 13:
(VTE Odvenise wed wodet DePreatioc: * Cxdecsivd oP trodiicca wed broadcast wodet ٠ @uccer wp be the horyest source but ewull, chat, Poros ore dso used * Orowlcoster way be coated provider or distributor. ٠ tod works P the ‏اه امین‎ viewer troPPic is barge Gervice Por Pee

صفحه 14:
(VTE Odvenise wed wodet Porta Geock euyice thot wap fohude vodied pouteut or services. ‏جرا‎ vole woukes advertise wed proPitable ord perwits Further diversificaica oP site services. 0 ued poutedt to the user. (D uicke porta mulivates u Lue ]) pukoo!, OGD

صفحه 15:
(VIE Odvenise wed wodet اسان وزرا ‎List itewos Por soles or weooted Por purchuse.‏ ‎but there ure usv way be‏ روت ‎Pees ure‏ ‎wewbership Pee.‏ Cxavpe! wouster.cow, Owrehk.cow, 1110© ‏عا هده‎

صفحه 16:
(VTE Odvenise wed wodet Oser Reysiruivd Oowted based sites thot ane Pree to ‏لها وین‎ require users to revister ond provide dewoyruphic data. Revisteaive ulus ioter-session trackiogy oF users volue io targeted advertisiagy mompuiges. Exaople: OY Tee Digit

صفحه 17:
(VTE Odvenise wed wodet Query besed pod placewedt Gell Pavorable ‏نوم اهنا‎ (ie. spousprship) or adversity keyed ty padicutar seurch ters ia a ۰ ماوكا ورن ,ط2) :مومسم

صفحه 18:
(VTE Odvenise wed wodet اكجم وله لوصو ‎ods. wits their‏ الما مان ‎reewure developers‏ ‎pooducts. (Por exavple, u browser exteusiod thot‏ ‎wicwotes wutheoticaica cd Porc Pics. @lsv delivers‏ ‎dvertisiay fk i pop ups us the users surf the web.‏ ‎Covtextud advertisers coc sell targeted advertisiag bused‏ ارو ‎peroo fodvicudl user's surPiac‏ Exavple: Garr, Okew, &Tuty

صفحه 19:
(VTE Odvenise wed wodet Content Targeted udvertstay ioceered by Bove, it extecnds the previsiod ve seurch udventisiay ‏صا‎ the nest of the web. Gove ‏نانبل‎ weociey oF a web paye ubd thea ‏موزل اوه‎ relevodt ds ‏مرب‎ a user Visits that pace. Gxavpe: Coode, spricks, ContedOprinks

صفحه 20:
(VIE Odvenise wed wodet طسو Quivoted Pultsoreru uds placed ut the edit ve a site bePore a user neuckes the iotewded coated. Exanpe: O86 OotkeOutrck

صفحه 21:
(VIE Odvenise wed wodet Olravercids Ieteructive voice ads thot requires the user tv respos iotercvitiedty it order to wade thoouch the Cxavpe: Guo ta poppercioa wit Oercedes ®ruz

صفحه 22:
قانون ارتباط (مشسصو) ‎(baw oP‏ قانون تکثر (طله۳) (ه سسا) قانون رشد ارزش به صورت تصاعدي (عل) لعسس) <« سسا قانون سرریز (۳0۷) وب ‎(Law oP‏ قانون برگشت افز اینده(2) مس ۳« سس قيمت كذاري معكوس ‎Prick)‏ سم ‎(Lene oP‏ (Lew oF Gecervsiy) ‏قانون سخاوت‎ (Lene oF the Dlkeqrame)s is 5 Gant ‏قانون‎ قانون واگذاری و تفویض اختیار ‎(Lew oP Devohiioa)‏ 0 قانون جانشینی و جابجا شدگی (مسسس0) ۲« سسا) ط ۵ ۵ 3 ۵ ود و ه

صفحه 23:
(VTE ‏قانون ارتباط‎ ‏اقتصاد دیجیتالی بوسیله دواتفاق بارز تغذیه می شود:‎ * ‏پایین آمدن مداوم اندازه چیپ ها و قیمت آنان‎ - ‏متصل شدن همه چیز به هم‎ - ‏نیاز به هوش مصنوعی نیست. وقتی گره (ول) های‎ * ‏زبان بسته متصل تبدیل به شبکه هوشمند می شوند‎ ‏همه چیز به همه چیز مرتبط خواهد شد‎ ۶

صفحه 24:
قانون تکثر ‎(vie‏ وقتی هم چیز به همه چیز متصل می شود اتفاق عجیبی می افتدا - وقتی تعداد گره های شبکه به صورت ریاضی اضافه می شود؛ ارزش شبکه به صورت جبری بالا می رود در اقتصاد سنتي - ارزش از كميابي و نادر بودن مي آيد - به نسبت افزایش عرضه. قیمت کاسته مي شود در اقتصاد نوين - قانون فكس (تكثير ارزش زا است) 17 تنها جيز نادر روابط مي باشد در آینده تولید یک عدد اضافه پیراهن» یک بسته ویتا شدنی بسیار کم هزینه خواهد بود. در حالی که ارزش شبکه طراحیء تولید و توزیع آن بسیار بیشتر می شود. زياد زياد تر مي هد

صفحه 25:
قانون رشد ارزش به صورت ‎(Veta‏ موفقیت غير خطی می باشد ِ مایکروسافت در ۱۰ سال اول موفقیت کمی داشت ولی زمانی که سود آن به یک درجه رسید, موفقیت آن شرکت تصاعدی بالا رفت ) برلی‌سا(ها با سود لندکی‌کار کرد ولی‌در سا(های۸۰ به یکبار به مرزهای‌ب اور نکردنی‌رسید ماشین فکس هم به مدت ۲۰ سال منتظر ماند که یک شبه ره چند صد ساله برود اینترنت هم به همین صورت موفقیت برای مایکروسافت, فکس, «۷) و اینترنت در یک زمان اتقاق افتاد. دلیل آن؟ 7 چیپ ها با سایز های بسیار کوچک ارزان شدن هزینه مخابرات قانون شبكه - ارزش به اضافه ن اعضا به صورت تصاعدی برشد می کند. و همین باعث جذب اعضای بیشتری می شود

صفحه 26:
‎(VTE . .‏ قانون نقاط سرریز ‏مهم بودن ارجعیت به سرعت دارد ‏در بلایای پزشکیی, در ی یک زمان مریضی از تعداد کمی به یک اپیدمی تبدی وق که ان نف برد ام کرد ‏در هر كسب و کار و شبکه ای هميشه نقاط سرریز وجود دارد ‎ ‏كه بعد از آن موا می آورد! هرچقدر نقاط سرریز پایین تر باشد» همانقدر محل نقطه سرريز پایین می باشد! ‏ردیابی و دیدن واقعه زمانی که هنوز در زیر نقطه سرریز می باشند ‏كليد موففیت می باشد (سرمابه گذاری) ‏اک ‎ee‏ ‏یجیتالی مهم بودن به سرعت ارجعیت دارد

صفحه 27:
‎(VTE ِ‏ قانون برگشت افزاینده * در شبکه. ارزش با عضویت به طور انفجاری بالا می رود و انفجار ارزش اعضای بیشتری را به خود جذب می کند »* برگشت افزاینده بسیار بیشتر از قانون مزیت و منفعت تولید بیشتر (صاممك اه برج حوووج) مى باشدء فرقشان: - بركشت افزاينده از شبكه نيروى خود را مى كيرد - منفعت توليد بيشتر خطى مى باشد ولى بركشت افزاينده جبرى - منفعت توليد بيشتر هميشه كوشش بسياريك بازيكر براى جيره شدن بر رقبا مى باشد كه بر اساس ايجاد ارزش با قيمت كمتر مى باشد. بركشت افزاينده بوسيله كل شبكه ايجاد و تقسيم مى شود! - استاندارد شدن در شبكه هم دعا خير مى باشد و هم نفرين: ۰ دعای خیر چون با استاندارد قدرت شبکه انفجار می کند ‎ ‎ ‏۰ نفرین چون برگشت افزاینده به صورت ناعادلانه به کنترل کنندگان استاندارد پاداش می دهد

صفحه 28:
(VTE قانون قیمت. گذاری معکوس (۳۳۳۷۲) عحصه1 ‎(bow oP‏ بيش بيتى ارزان را بكنيد در اقتصاد سنتى كمى بهبودى در كيفيت همراه با كمى ترقى قيمت بود با ورود میکروپروسسورها, بهبود کیفیت فوق العاده با ارزان تر شدن توام شد. حتی تعجب آور نیست اگر ارزان تر کیفیت بهتری باشد! با کامپیوتر. مهندسین یاد گرفتند که با استفاده از آن به طور مستقیم و يا غیر مستقیم می شود نسخه بعدی را بسیار بهتر و با قیمت کمتر تولید کرد اين روزها مخابرات هم به قانون میکروپروسسورها گرفتار شده است. دو برابر شدن قدرت و نصف شدن هزی قانون 2) ججح) در هر ۱۲ ماه پهنای باند اطلاعات سه برابر می شود حداقل تا ۲۵ سال آینده! با کوچک تر شدن میکروپروسسورها و ارزان تر شدن پهنای باند. هزینه یک بایت ارسال اطلاعات خیلی نزدیک صفر می شود بدون آنکه به آن برسد! تنها پهنای باند نیست که به صفر نزدیک می شود. لجسح</0100) , هزینه تعامل و حتی اطلاعات همین سر: را دارند. بهشت مصرف کنندگان, قیمت به نزدیکی صفر می رسد ولی کیفیت می باید بهتر شود که بنگاه ها رقابتی بودن را حفظ کنند

صفحه 29:
(VTE قانون قیمت. گذاری معکوس (۳۳۳۷۲) عحصه1 ‎(bow oP‏ پس چه طور شرکت های مخابراتی و تولیدی می توانند به اندازه کافی درآمد زایی کنند که به توانند هزینه های خود را بپردازند؟ - با نوع آوری و ایجاد چیزهای جدید. دیری نخواهد گذشت که شبکه خود را به هر نوع آوری مى رسائد و قيمت آن را به صفر تزديك مى كند - يس شغل ما ايجاد هر سريعتر و بيشتر جيزهاى جديد مى شود (نوع آورى) كه مى بايد سريعتر از شبكه باشد در اقتصاد ديجيتالى اين بسيار آسان تر از كذشته مى باشد: - زيك زاك بودن آيده ها — هاپر لینک بودن روابط - چایکی متحدان - سریع و چالاک بودن گره های جدید (عط). همه کمک خواهند کرد در ضمنء اشتها برای چیز های جدید غیر قابل سیر نشدنی خواهد بود روزی برای هر چیزی در منزل یک .خط با پهنای باند زیاد خواهد بود!

صفحه 30:
قانون سخاوت (بوسسحه (سما ‎(VTE‏ پی رو رایگان باش وقتی خدمات ارزش مند مى شوند. تكثر بيدا مى كنند (قانون ؟) برود ارزش آنان بالا مى رود (قانون 5) بنابراين ادامه اين منطق اين خواهد بود كه همه جيز مى بايد به رايكان داده شود در اقتصاه دبحیتالی» ادن رایگان محصولات یک استراتدی صحی می باشه - جمع شدن دانش در شبکه باعث پایین آمدن قیمت ها می شود - هزینه توليد يك كبى اضافه ۳۳۳ ۰۸۳) به صفر نزدیک می شود > جون اررض رائطة مستقم به تقداد در حال استفاده حول دارد اروش همکی [ن ها با بالا رفتن تعداد بالا مى دود وقتى محصول به تعداد ارزش مند وجود داشته باشد. شركت ها شروع به فروش محصولات جانبى و نسخه هاى ييشرفته مى كنند

صفحه 31:
‎(VTE ee .‏ قانون سخاوت (ومصمه ++ سما ‏اين قانون فقط براى نرم افزار نيستء سخت افزار نيز به همين سرنوشت دجار می شود ‏* شرکت ها موبایل رایگان می دهند که مصرف کننده از خدمات استفاده کند ‏* . شبکه های تلویزیونی بشقاب ماهواره رایگان می دهند که برنامه ها را به فروش برسانند ‏- و هر چیزی که با متصل شدن به شبکه ارزش افزوده بیاورد به رایگان داده ‎A ‏خواهد شد كه در انتها ارزش خود شبكه را بالا ببرد جه طور شركت ها مى توانند ادامه دهند؟ حصولات و حدمات فى بايد با ‎Sek old sp SEA el‏ حنی اگر نشود كاملا رايكان انان را راهى بازار كرد معمولا وقتی ی ل رایگان می باشد. خدمات مرتبط ارزشمند می شوند ‏پی روی از این قانون بنگاه ها را آماده شرنوشت نهایی محصولات و خدمات آنان می نماید ‎

صفحه 32:
VTE ae wes © ‏قانون سخاوت (بوسسحه (سما‎ ‏تنها توجه مصرف کننده محدود می باشد, ما فقط ۲۶ ساعت داریم که به‎ - تعدادی از میلیون ها نوع آوری توجه کنیم! * رایگان یا توجه را جلب می کند و یا شراکت در فکر را که هر دو باعث افزایش سهم بازار می شوند * پی رو رایگان بودن کاری دیگری نیز می کند؟ - بسیاری از چیزی هایی که الان رایگان می باشند می توانند بسیار ارزش مند شونده حدس بزنید! 5 ۰ سال پیش آیده بیرون دادن محصولي به صورت ناتمام. با نيت گرفتن کمک از صرف کننده برای اتمام آن امری بزدلانه» احمقانه و یا مه به نظر می آمد!

صفحه 33:
(VTE ‏قانون تابعیت و وفاداری‎ * اول به وب (شبکه) برسیدا * یکی از مشخصات بارز شبکه عدم وجود مرکز و یا حاشیه مشخص می باشد - به همین دلیل فرق داخل (ما) و خارج (آنها) به صورت در حال از بين رفتن مى باشد - فرق داخل و خارجء ما و انهاء خودی و یا غریبه فقط به آن می باشد كه آيا در شبكه هشتيد و يا خير - افراد و شركت ها به طرف شبكه و يا سكوهاى شبكه اى مى روند. آيا شما روى -ه-() هستيد و يا دسرطلك:(/)؟

صفحه 34:
(VTE ‏قانون تابعیت و وفاداری‎ ۶ به جای حداکثر کردن ارزش خود به اضافه کردن ارزش شبکه فکر كنيد! ‎٠‏ رام كردن تعداد كثيرى ازراه هاى رقابت باعث هرجه قوى تر شدن شبكه مى باشد - استاندارد يكى از كليدى هاى تسريع نوع آورى و بهبود مى شود محدويت هاى استانداره به راه مشاركت كردن كمك به سزابى مى كند - بنكاه هايى كه در دروازه استاندارد كردن نشته اند بيشترين استفاده را مى ‏برند ‎٠‏ شبکه به مانند کشور می ‎cals‏ براى موفق شدن شخصى مى بايد به ‏موفقيت سيستم كمك كرد

صفحه 35:
(VTE ‏قانون تابعیت و وفاداری‎ ۶ سه فرق عمده بین کشور و شبکه وجود دارد: 0 ._ هیچ منطقه جغرافیایی و يا مرز وجود ندارد. روابط 2*6 در حال جربان هستند ©. روابط در شبکه قوی تر» نزدیک تر و طولانی مدت تر می باشد ©. جندين شبکه می تواند با هم وجود داشته باشد که در قسمت هایی نیز در تابعیت و وفاداری ابرم می باشند برای موفقیت اول به شبکه برسید

صفحه 36:
‎(VTE 0‏ قانون واگذاری و تفویض موقعيت صدر نشینی و موقعیت بالا را واگذار کنید ‏اقتصاد ديجيتالي به دلیل وجود روابط پیچیده شبیه لانه زنبور می ‏باشد» موفقیت فقط ارتباط به قابلیت های یک بنگاه ندارد بلکه مو رتناط مسقم 2 ‏بستكى به همسايه هاء شركا تجارىء رقبا و مسلما محيط (شبكه) ‏دارد ‏موجودات و ياخته هاى بيولوزيكى يا مى توانند خود را وفق دهند و ‏يا از بين مى روند ‏در اقيانوس قطب جنوب فقط © نوع فرم زندكى مى تواند وجود ‏داشته باشد. موجودات يا خود را تطبيق با يكى از اين دو فرم مى ‏کنند و يا منهدم می شوند ‏در اقتصاد دیجیتالی یک روز شما در بالای قله کوه فرمان روایی ‏مى كنيد و روز بعد كوهى وجود ندارد! ‏فقط بنگاه های می تواند به نوک قله کوه برسند که بتوانند حداکثر ‏تطبیق با نیازهای مشتری را انجام دهند ‎ ‎

صفحه 37:
‎QvrE 7‏ قانون واگذاری و تفويض موقعيت * بنگاه های دو چالش در پیش رو دارند: - در اقتصاد سنتی خیلی آسان تر می باشد که بدانید شکل و شمایل محصول و خدمات باید چه باشد. نوک کوه ها بسیار مشخص می باشد و اکثرا می دانند که نقطه بهینه کجاست! - در اقتصاد دیجیتالی» بنگاه می تواند خود را بهترین در یک تکنولژی معرفی کند که به زودی از بین خواهد رفت! در بيولوزى اين ”كير كردن در نوك قله محلی" می باشد - در اقتصاد دیجیتالی» كير كردن يك قانون مى باشد. دير يا زود به دليل نوع آورى مداوم هر محصولى و بنكاهى ”كير خواهد کرد" - فقط یک راه وجود دارد و آن واگذاری موقعیت بالا و صدر نشینی می باشد. اين خود چالش دوم را به وجود می آورد

صفحه 38:
re. ee a ‏قانون واگذاری و تفویض موقعیت‎ ‏بنگاه ها در ژنتیک خود این خصیصه دارند که از آن چیزی‎ ‏که می دانند به طور بهینه استفاده کنند و موفقیت را دور‎ ‏نندازند. يس مى بايد عوض شوند‎ ‏بنكاه ها تفويض و تغيير را:‎ ‏غير ممكن‎ .0 ‏احمقانه مى دانند‎ .© ‏اين به اين دليل مى باشد كه دست كشيدن از تكنولزى كه‎ ‏بسیار گران به وجود آمده» پایین آمدن از نوک قله به اميد‎ ‏اينكه قله دیگری می باید فتح شود و خود اين راه بسیار‎ ‏مخاطره انگیز می باشد در فرهنگ کنونی بنگاه ها موجود‎ ‏نمی باشد‎

صفحه 39:
‎(VTE ِ‏ قانون جانشینی و جابجا شدگی ‏* شبکه پیروز می شود ‏+ جابجایی ارزش از مواد و اجسام فیزیکی به اطلاعات ‏۰ اتومبیل ها بسیار سبک تر از گذشته هستند بجای وزن کم شده تکنولژی و دانش آمده است ‏» اقتصاد دیجیقالی به حرکت خود بررای جانشینی اقتصاد سنتی ادامه خواهد داد تا زماتی که تمام اقتصاد دیجیتالی شود ‏۰ اقتصاد دیجیتالی دانش ارزش(سسسح) و ‎Lele Ib (conser) Sls‏ خواهد کرد ‎٠‏ چقدر اندازه تجارت چون تمام اقتصاد جاا ‏شبکه پیروز می شود چون تمام تعاملات و چیزهای می باید از قوانین آن پی روی ‎ ‎ ‏(دیجیتالی) خواهد بود؟ سووال درستی نخواهد بود بيدا كرده است! ‎

ده قانون ذاتي اقتصاد دیجیتال (شبکه) اقتباس از کوین کلی ()Kevin Kelly ‏Digital Economy Visionary رامین عرفانیان واسط تجارت الکترونیک Practical Technology Adaptation Cycle Internet Business Models • Brokerage – Marketplace exchange • Advertising • • • • • • • Infomediary Merchant Manufacturer (direct) Affiliate Community Subscription Utility Brokerage model Definition: • Brokers are market makers • Bring buyers and sellers together • Facilitate transactions • Play role in all B2B, B2C and even C2C • Make money from commission on transactions Commission on each transaction Brokerage model Marketplace Exchange Offer a full range of services covering the transaction process, from market assessment to negotiation and industry consortium. Example: orbtiz, chemConnect Brokerage model Buy and sell fulfillment Take consumer order to buy and sell a product or service, including terms like price and delivery. Example: CarsDirect, Respond.com Brokerage model Demand Collection system It is patented! “Name your price” model. It was pioneered by priceline.com. Prospective buyer makes a final (binding) bid for a specific good and services, and broker arrange s fulfillment. Example: Priceline.com Brokerage model Auction Broker Conducts auctions for sellers (individuals or merchants). Broker charges the seller a listing fee and commission scaled with value of the transaction. Auctions vary widely in terms of the offering and bidding rules. Example: eBay, vaseteh Brokerage model Transaction broker Provide 3rd party payment mechanism to buyers and sellers to settle a transaction. Example: paypal, escrow.com Brokerage model Distributor A catalog operator that connects a large number of product manufacturers with volume and retail buyers. Broker facilitates business transactions between franchised distributors and their trading partners. Example: Sears.com, Bay.ca Brokerage model Search agent A software agent or “robot” used to search-out the price and availability for a good or service specified by the buyer, or to locate hard to find information. Example: mySimon Brokerage model Virtual market Virtual mall, a hosting service for online merchants that charges setup, monthly listing, and/or transaction marketing services . Example: zShops, amazon.com (merchant services) Advertisement model Definition: • Extension of traditional media broadcast model • Banner may be the largest source but email, chat, forums are also used • Broadcaster may be content provider or distributor. • It only works if the number of viewer traffic is large or highly specialized. Service for fee Advertisement model Portal Search engine that may include varied content or services. High volume makes advertisement profitable and permits further diversification of site services. A personalized portal allows customization of the interface and content to the user. A niche portal cultivates a welldefine user demographics. Example: yahoo!, MSN Advertisement model Classified List items for sales or wanted for purchase. Listing fees are common, but there are also may be membership fee. Example: monster.com, Vaseteh.com, ITBazar.ir Advertisement model User Registration Content based sites that are free to access but require users to register and provide demographic data. Registration allows inter-session tracking of users surfing habits and thereby generates data for potential value in targeted advertising campaigns. Example: NYTimes Digital Advertisement model Query based paid placement Sell favorable link positioning (i.e. sponsorship) or advertising keyed to particular search terms in a user query. Example: Google, Overture Advertisement model Contextual advertisement Freeware developers who bundle ads. with their products. For example, a browser extension that automates authentication and form fill-ins. Also delivers advertising link to pop ups as the users surf the web. Contextual advertisers can sell targeted advertising based on an individual user’s surfing behavior. Example: Gator, WhenU, eZulu Advertisement model Content Targeted advertising Pioneered by Google, it extends the precision of search advertising to the rest of the web. Google identifies meaning of a web page abd then automatically delivers relevant ds when a user visits that page. Example: Google, sprinks, ContentSprinks Advertisement model Intromercials Animated full-screen ads placed at the entry of a site before a user reaches the intended content. Example: CBS MarketWatch Advertisement model Ultramercials Interactive online ads that requires the user to respond intermittently in order to wade through the message before reaching the intended content. Example: Salon in cooperation with Mercedes Benz )Law of Connection( قانون ارتباط.1 )Law of Plentitude( قانون تكثر.2 )Law of Exponential Value( قانون رشد ارزش به صورت تصاعدي.3 )Law of Tipping Point( قانون سرریز.4 )Law of Increasing Return(قانون برگشت افزاینده )Law of Inverse Pricing( قانون قيمت گذاري معكوس )Law of Generosity( قانون سخاوت )Law of the Allegiance(قانون تابعیت و وفاداری )Law of Devolution( قانون واگذاری و تفویض اختیار )Law of Displacement( قانون جانشینی و جابجا شدگی .5 .6 .7 .8 .9 .10 قانون ارتباط • اقتصاد دیجیتالی بوسیله دواتفاق بارز تغذیه می شود: – پایین آمدن مداوم اندازه چیپ ها و قیمت آنان – متصل شدن همه چیز به هم • نیاز به هوش مصنوعی نیست ،وقتی گره ( )nodeهای زبان بسته متصل تبدیل به شبکه هوشمند می شوند • همه چیز به همه چیز مرتبط خواهد شد قانون تكثر • وقتی هم چیز به همه چیز متصل می شود اتفاق عجیبی می افتد! – وقتی تعداد گره های شبکه به صورت ریاضی اضافه می شود ،ارزش شبکه به صورت جبری باال می رود • در اقتصاد سنتي – ارزش از كميابي و نادر بودن مي آيد – به نسبت افزايش عرضه ،قيمت كاسته مي شود • در اقتصاد نوين – قانون فكس (تكثير ارزش زا است) – تنها چيز نادر روابط مي باشد • در آینده تولید یک عدد اضافه پیراهن ،یک بسته ویتامین ،اتومبیل و هر یا هر چیز تولید شدنی بسیار کم هزینه خواهد بود .در حالی که ارزش شبکه طراحی ،تولید و توزیع آن بسیار بیشتر می شود. • زياد زياد تر مي هد قانون رشد ارزش به صورت تصƒاعدي • • • • • • موفقیت غیر خطی می باشد مایکروسافت در 10سال اول موفقیت کمی داشت ولی زمانی که سود آن به یک درجه رسید ،موفقیت آن شرکت تصاعدی باال رفت FedExب00را0یس0ا0لها ب00ا س0ود ا0ندکیک00ار ک00رد ولیدر س0ا0لهای 80ب00ه 0ی00کب00ار ب00ه 0م0رزهایب00اورنکردنیرسید ماشین فکس هم به مدت 20سال منتظر ماند که یک شبه ره چند صد ساله برود اینترنت هم به همین صورت موفقیت برای مایکروسافت ،فکس FedEx ،و اینترنت در یک زمان اتفاق افتاد، دلیل آن؟ – چیپ ها با سایز های بسیار کوچک – ارزان شدن هزینه مخابرات قانون شبکه = ارزش به اضافه شدن اعضا به صورت تصاعدی برشد می کند .و همین باعث جذب اعضای بیشتری می شود قانون نقاط سرریز • • • • • • مهم بودن ارجعیت به سرعت دارد در بالیای پزشکی ،در یک زمان مریضی از تعداد کمی به یک اپیدمی تبدیل می شود که به آن نقطه سرریز می گویند در هر کسب و کار و یا شبکه ای همیشه نقاط سرریز وجود دارد که بعد از آن موفقیت موفقیت می آورد! هرچقدر نقاط سرریز پایین تر باشد ،همانقدر محل نقطه سرریز پایین می باشد! ردیابی و دیدن واقعه زمانی که هنوز در زیر نقطه سرریز می باشند کلید موفقیت می باشد (سرمایه گذاری) در گذشته سرعت نوع آوری عالمت مهم بودن بود ولی در اقتصاد دیجیتالی مهم بودن به سرعت ارجعیت دارد قانون برگشت افزاینده • در شبکه ،ارزش با عضویت به طور انفجاری باال می رود و انفجار ارزش اعضای بیشتری را به خود جذب می کند • برگشت افزاینده بسیار بیشتر از قانون مزیت و منفعت تولید بیشتر ( )economy of scaleمی باشد ،فرقشان: – – – – برگشت افزاینده از شبکه نیروی خود را می گیرد منفعت تولید بیشتر خطی می باشد ولی برگشت افزاینده جبری منفعت تولید بیشتر همیشه کوشش بسیاریک بازیگر برای چیره شدن بر رقبا می باشد که بر اساس ایجاد ارزش با قیمت کمتر می باشد .برگشت افزاینده بوسیله کل شبکه ایجاد و تقسیم می شود! استاندارد شدن در شبکه هم دعا خیر می باشد و هم نفرین: • دعای خیر چون با استاندارد قدرت شبکه انفجار می کند • نفرین چون برگشت افزاینده به صورت ناعادالنه به کنترل کنندگان استاندارد پاداش می دهد • • • • قانون قيمت -گذاري معكوس ()Law of Inverse Pricing پیش بینی ارزان را بکنید در اقتصاد سنتی کمی بهبودی در کیفیت همراه با کمی ترقی قیمت بود با ورود میکروپروسسورها ،بهبود کیفیت فوق العاده با ارزان تر شدن توام شد .حتی تعجب آور نیست اگر ارزان تر کیفیت بهتری داشته باشد! با کامپیوتر ،مهندسین یاد گرفتند که با استفاده از آن به طور مستقیم و یا غیر مستقیم می شود نسخ-ه بعدی را بسیار بهتر و با قیمت کمتر تولید کرد • این روزها مخابرات هم به قانون میکروپروسسورها گرفتار شده است ،دو برابر شدن قدرت و نصف شدن هزینه • قانون ،George Gliderدر هر 12ماه پهنای باند اطالعات سه برابر می شود حداقل تا 25سال آینده! • با کوچک تر شدن میکروپروسسورها و ارزان تر شدن پهنای باند ،هزینه یک بایت ارسال اطالعات خیلی نزدیک صفر می شود بدون آنکه به آن برسد! • تنها پهنای باند نیست که به صفر نزدیک می شود ، MIPS/second ،هزینه تعامل و حتی اطالعات همین سرنوشت را دارند. • بهشت مصرف کنندگان ،قیمت به نزدیکی صفر می رسد ولی کیفیت می باید بهتر شود که بنگاه ها رقابتی بودن را حفظ کنند قانون قيمت -گذاري معكوس ()Law of Inverse Pricing • پس چه طور شرکت های مخابراتی و تولیدی می توانند به اندازه کافی درآمد زایی کنند که به توانند هزینه های خود را بپردازند؟ – با نوع آوری و ایجاد چیزهای جدید .دیری نخواهد گذشت که شبکه خود را به هر نوع آوری می رساند و قیمت آن را به صفر نزدیک می کند – پس شغل ما ایجاد هر سریعتر و بیشتر چیزهای جدید می شود (نوع آوری) که می باید سریعتر از شبکه باشد • در اقتصاد دیجیتالی این بسیار آسان تر از گذشته می باشد: – زیگ زاگ بودن آیده ها – هاپر لینک بودن روابط – چابکی متحدان – سریع و چاالک بودن گره های جدید ( ،)nodesهمه کمک خواهند کرد • در ضمن ،اشتها برای چیز های جدید غیر قابل سیر نشدنی خواهد بود • روزی برای هر چیزی در منزل یک خط با پهنای باند زیاد خواهد بود! قانون سخاوت • • • • • ()Law of Generosity پی رو رایگان باش وقتی خدمات ارزش مند می شوند ،تکثر پیدا می کنند (قانون )2 و اگر قیمت پایین برود ارزش آنان باال می رود (قانون )6 بنابراین ادامه این منطق این خواهد بود که همه چیز می باید به رایگان داده شود در اقتصاد دیجیتالی ،دادن رایگان محصوالت یک استراتژی صحیح می باشد – – – – جمع شدن دانش در شبکه باعث پایین آمدن قیمت ها می شود هزینه تولید یک کپی اضافه ( )marginal costبه صفر نزدیک می شود چون ارزش رابطه مستقیم به تعداد در حال استفاده محصول دارد ،ارزش همگی آن ها با باال رفتن تعداد باال می رود وقتی محصول به تعداد ارزش مند وجود داشته باشد ،شرکت ها شروع به فروش محصوالت جانبی و نسخه های پیشرفته می کنند قانون سخاوت – این قانون فقط برای نرم افزار نیست ،سخت افزار نیز به همین سرنوشت دچار می شود! • • – • ()Law of Generosity شرکت ها موبایل رایگان می دهند که مصرف کننده از خدمات استفاده کند شبکه های تلویزیونی بشقاب ماهواره رایگان می دهند که برنامه ها را به فروش برسانند و هر چیزی که با متصل شدن به شبکه ارزش افزوده بیاورد به رایگان داده خواهد شد که در انتها ارزش خود شبکه را باال ببرد چه طور شرکت ها می توانند ادامه دهند؟ .1 .2 .3 م0حصوالت و خدمات می باید با ایده رایگان بودن طراحی شوند ،حتی اگر نشود کامال رایکان آنان را راهی بازار کرد معم0وال وقتی یک محصول رایگان می باشد ،خدمات مرتبط ارزشمند می شوند پی روی از این قانون بنگاه ها را آماده شرنوشت نهایی محصوالت و خدمات آنان می نماید قانون سخاوت ()Law of Generosity – تنها توجه مصرف کننده محدود می باشد ،ما فقط 24ساعت داریم که به تعدادی از میلیون ها نوع آوری توجه کنیم! • رایگان یا توجه را جلب می کند و یا شراکت در فکر را که هر دو باعث افزایش سهم بازار می شوند • پی رو رایگان بودن کاری دیگری نیز می کند؟ – بسیاری از چیزی هایی که االن رایگان می باشند می توانند بسیار ارزش مند شوند ،حدس بزنید! • 50سال پیش آیده بیرون دادن محصولی به صورت ناتمام ،با نیت گرفتن کمک از صرف کننده برای اتمام آن امری بزدالنه ،احمقانه و یا cheapبه نظر می آمد! • قانون تابعیت و وفاداری • اول به وب (شبکه) برسید! • یکی از مشخصات بارز شبکه عدم وجود مرکز و یا حاشیه مشخص می باشد – به همین دلیل فرق داخل (ما) و خارج (آنها) به صورت در حال از بین رفتن می باشد – فرق داخل و خارج ،ما و انها ،خودی و یا غریبه فقط به آن می باشد که آیا در شبکه هشتید و یا خیر – افراد و شرکت ها به طرف شبکه و یا سکوهای شبکه ای می روند .آیا شما روی Macهستید و یا Windows؟ قانون تابعیت و وفاداری • به جای حداکثر کردن ارزش خود به اضافه کردن ارزش شبکه فکر کنید! • رام کردن تعداد کثیری ازراه های رقابت باعث هرچه قوی تر شدن شبکه می باشد – استاندارد یکی از کلیدی های تسریع نوع آوری و بهبود می شود – محدویت های استاندارد به راه مشارکت کردن کمک به سزایی می کند – بنگاه هایی که در دروازه استاندارد کردن نشته اند بیشترین استفاده را می برند • شبکه به مانند کشور می ماند ،برای موفق شدن شخصی می باید به موفقیت سیستم کمک کرد قانون تابعیت و وفاداری • سه فرق عمده بین کشور و شبکه وجود دارƒد: .1هیچ منطقه جغرافیایی و یا مرز وجود ندارد .روابط 365*7*24در حال جریان هستند .2روابط در شبکه قوی تر ،نزدیک تر و طوالنی مدت تر می باشد .3چندین شبکه می تواند با هم وجود داشته باشد که در قسمت هایی نیز در تابعیت و وفاداری overlapمی باشند برای موفقیت اول به شبکه برسید قانون واگذاری و تفویض موقعیت • • • • • • صدر نشینی و موقعیت باال را واگذار کنید اقتصاد دیجیتالی به دلیل وجود روابط پیچیده شبیه النه زنبور می باشد ،موفقیت فقط ارتباط مستقیم به قابلیت های یک بنگاه ندارد بلکه بستگی به همسایه ها ،شرکا تجاری ،رقبا و مسلما محیط (شبکه) دارد موجودات و یاخته های بیولوژیکی یا می توانند خود را وفق دهند و یا از بین می روند در اقیانوس قطب جنوب فقط 2نوع فرم زندگی می تواند وجود داشته باشد .موجودات یا خود را تطبیق با یکی از این دو فرم می کنند و یا منهدم می شوند در اقتصاد دیجیتالی یک روز شما در باالی قله کوه فرمان روایی می کنید و روز بعد کوهی وجود ندارد! فقط بنگاه های می تواند به نوک قله کوه برسند که بتوانند حداکثر تطبیق با نیازهای مشتری را انجام دهند قانون واگذاری و تفویض موقعیت • بنگاه های دو چالش در پیش رƒو دارƒند: – در اقتصاد سنتی خیلی آسان تر می باشد که بدانید شکل و شمایل محصول و خدمات باید چه باشد .نوک کوه ها بسیار مشخص می باشد و اکثرا می دانند که نقطه بهینه کجاست! – در اقتصاد دیجیتالی ،بنگاه می تواند خود را بهترین در یک تکنولژی معرفی کند که به زودی از بین خواهد رفت! در بیولوژی این ”گیر کردن در نوک قله محلی“ می باشد – در اقتصاد دیجیتالی ،گیر کردن یک قانون می باشد .دیر یا زود به دلیل نوع آوری مداوم هر محصولی و بنگاهی ”گیر خواهد کرد“ – فقط یک راه وجود دارد و ان واگذاری موقعیت باال و صدر نشینی می باشد .این خود چالش دوم را به وجود می آورد قانون واگذاری و تفویض موقعیت – بنگاه ها در ژنتیک خود این خصیصه دارند که از آن چیزی که می دانند به طور بهینه استفاده کنند و موفقیت را دور نندازند .پس می باید عوض شوند – بنگاه ها تفویض و تغییر را: .1غیر ممکن .2احمقانه می دانند • این به این دلیل می باشد که دست کشیدن از تکنولژی که بسیار گران به وجود آمده ،پایین آمدن از نوک قله به امید اینکه قله دیگری می باید فتح شود و خود این راه بسیار مخاطره انگیز می باشد در فرهنگ کنونی بنگاه ها موجود نمی باشد قانون جانشینی و جابجا شدگی • شبکه پیروز می شود • جابجایی ارزش از مواد و اجسام فیزیکی به اطالعات • اتومبیل ها بسیار سبک تر از گذشته هستند ،بجای وزن کم شده تکنولژی و دانش آمده است • اقتصاد دیجیتالی به حرکت خود برای جانشینی اقتصاد سنتی ادامه خواهد داد تا زمانی که تمام اقتصاد دیجیتالی شود • اقتصاد دیجیتالی دانش ارزش( )Know-howو مواد ( )materialرا جابجا خواهد کرد • چقدر اندازه تجارت اینترنتی (دیجیتالی) خواهد بود؟ سووال درستی نخواهد بود چون تمام اقتصاد جانشین پیدا کرده است! شبکه پیروز می شود چون تمام تعامالت و چیزهای می باید از قوانین آن پی روی کنند

51,000 تومان