صفحه 1:
صفحه 2:
"HSE"
صفحه 3:
ad
تعریف کلی: بهداشت. ایمنی و محیطزیست (5۴) را اصطلاحاً ۱5۴ گفته
میشود که حروف آن مخفف کلمات زیر هست:
۷۵۵۱ 1 بهداشت
wie ٩
۲ ۶ محیطزیست
صفحه 4:
9 بهداشت و ايمني از سال ۱۸۸۵ با هم مطرح شده اند و هر جا که ايمني مطرح شده است سخن از بهداشت و محیط نیز به
ميان آمده است. مباحث ايمني بعد از انقلاب صنعتي به دلایل افزايش آمار مرگ کارگران مطرح گردید. مسائل محیط
زیست نیز بعد از انقلاب صنعتي به وجود آمد و به شکل حادي مطرح گردید.
همجنين به دليل شرايط و سنكيني کار درمعادن زغال سنك و افزايش بيماريهاي ناشي از كار در ميان كاركران بحث
بهداشت :نين مطرع كرديد وإدز كام زبعدي ازبياط بین میدازی نو وقوم حادیه کشت گزدید,به جهت آهنیت این موسوم
میبینیم که در قانون کار آمریکا که در سال 1970 تصویبشده است بخشی تحت عنوان ((رایت تونو)) گنجاندهشده
است .يعني پي بردند که وقتي كارگري بیمار شود حادثه میآفریند یا اینکه دچار حادثه مي شود یا بيماري ها نیز افزایش
ميبابد و اينها به گونه اي به یکدیگر منصل هستند. دپارتمان بهداشت "صنعتي- محیط " در سال 1970 ميلادي از ادغام
تیازیمانهاي نهد شت: ضعتي و بهداشت :محیظ زیست انجاد: نشند.
2 در سال 1979 موضوع سم شناسي نیز به اين دپارتمان اضافه شد . سال 1995 دپارتمان علوم بهداشت محیط با
گنجانیدن رشته تغذیه به دپارتمان ۲۱58 در امریکا به يك نظام یکپارچه تبدیل شد.
4
صفحه 5:
محيطزيست
Cia)
0 51200
0
طبیعی, گیاهان, جانوران.
Beran ese pee SP
آنها که سازمان در آن فعالیت
سا ان
درون یک سازمان تا سیستم
محلی, منطقهای و جهانی
گسترش یابد.
50
(Safety)
در هر سازمان, یک سری
مخاطرات ایمنی وجود دارد که
در صورت عدم رفع آن
مغایرتها ممکن است متجر
به حوادئى شود. اين معقوله به
دو دسته ایمنی در عملیات و
ایمنی اشخاص تقسیم میشود.
بهداشت
(Health)
|
4
00-05
بهداشت حرفهاى مىشود حائز
520000000
بدسلامت مجموعه افراد
مربوظ مىشود و يهداشت
very 1
دربرمی گیرد و بهداشت
حرفهای نیز شامل یک سری
0000
صفحه 6:
ad
HSE-MS
نظام واحدی است که ضنایع برای یکپارچه
کردن و رسیدن به دید منطقی و فراگیر در
زمینه ایمنی, بهداشت و محیط زیست برای
مدیریت این بخش پيشنهاد نمودند. 145
مخفف شده کلمات ۷۵0۵96۳06۴۴ به معنای
مدیریت و 5۷5/6۲۱ به معنای سیستم/سامانه
میباشد.
صفحه 7:
تاریخچه سیستم مدیریت بهداشت, ایمنی و محیطزیست در جهان و ایران:
متعاقب تدوین سیستمهای مدیریت زیستمحیطی و ايمني و بهداشت شغلی در سالهای 1996 و 1999 و کسب موفقیت حاصل از
استقرار این سیستمهای مديريتي در سازمانهای مختلف, صنعت نقت با در نظر گرقتن رویکرد توجه به موضوعات بهداشت, ايمني و
محیطزیست اقدام به تدوین استانداردهاي تخصصي صنعت پرمخاطره نفت نموده و در این راستا شرکتهای نفتي معتبر جهان نظیر
.Shell, (British Petroleum)BP, Total انجمن بینالمللی تولیدکنندگان نفت و گاز (068) و غیره به تدوین راهنماي استقرار و توسعه
سیستم مدیریت بهداشت, ايمني و محیطزیست (۲۸52-45) پرداختند.
در تاريخ ۲۹/۱۱/۱۳۸۰ وزير نفت وقت ایران با استقرار نظام مدیریت ۲۷5۴ در صنعت نفت موافقت نمود و مقر گردید که بس از بررسی
منابع موجود در اين خصوص, مدل و راهنمایی جهت استقرار نظام مدیریت بهداشت, ایمتی و محیطزیست در دستور کار شورای مرکزی
نظارت بر ایمنی و آتشنشانی قرار گیرد این در حالی بود که پیش از سه سال قبل مطالعات مذکور و انتخاب بهترین گزینه جهت استقرار
سیستم مدیریت ایمن, اثربخش و کارا بهطور غیررسمی شروعشده بود. ببس از مصویه شورا کمیته کارشناسی و تخصصی ایمنی و
آتشنشانی جهت انجام مطالعه گسترده در اسناد. سوایق و بررسیهای دقیق نتایج تجربیات شرکتهای نفتی بینالمللی درزمينة استقرار
نظام مديريت 156 تشکیل گردید. تتایج بررسی مدلهای مختلف و مطالعات بهعملآمده توسط این کمیته منجر به انتخاب مدل انجمن
بینالملا ی تولیدکنندگان
و گاز (060) بهعنوان منا, ترین رویکرد شد.
صفحه 8:
مزاياى سامانه مديريت ايمنى: بهداشت و مديطازيست
ایجاد بستر مناسب برای بهبود بهرهوری و تعالی سازمان
1111111111 1 1000 NCS
ا ا ا ا ا 00
ا 2000
٠ كاهش هزينههاى مربوط به خسارات ايمنى, بهداشت و محيطزيست از قبيل خسارت ناشى از توقف كار, هزينههاى درمان و
ge re ا 0
۰ شناخت کافی از عوامل بالقوه آسیبرسان در محیط کار
1
[0 7 Mier Cire SCE eS Tene ITS
ایچاد بستر مناسب برای بهیود مستمر سامانه مدیریت ۲۱5۶ در سازمان
شناخت فوائین و مقررات ایمنی و محیط کار
icy orevyerer eget reo wore oa
Ror Peon pense eta rolls Cie erence 9
ایجاد انگیزه در کارکنان بهواسطه تلاش برای ایجاد محیط کاری آیمن
ایجاد زمینه مناسب برای استفاده توانت فکری بالقوه کارکنان برای تقوبت سامانه مدیریت ۲۱5۶
۱ Inert veges Sere yayiey Pence owe Per rr fer Coser re)
| eee eer RCL OSE e re Rel Lote Rene ا
i]
صفحه 9:
صفحه 10:
رهیری و تعهد
خط مشى و اهداف استراتزیک
فرهنك حاكم بر سازمان وتعهد كليه اف
از بالاترين وده مديريت تا بابين رين سطح:جهت موفقيت
اين سيستم را بيان مى نمايد.
مقاصد.اصول عملكرد و تلاش
نمايد.
بکیارچه در ارتباط با بهداشتایمنی و محیط زیست را مشخص می
سازماندهی کارکنان و نحوه تخصیص و مدیریت منایع و مستند سازی را با هدف دستیابی به عملکر
شناسایی خطرات و ارزیایی ریسک های 156 آدر فعالیت های خدماتی:عمرانی: توسعه هصای مدیریت
اقدامات کنترل و کاهش ریسک را بیان می نماید.
برنامه ريزى براى هدايت و اجرا فعاليتهاى كارى.شامل طرح ريزى
اجا و يايش فعاليتها و جكونكى اعمال اقدامات اصلاحى در مواقع لزوم در اين كام ارائه مى كردد.
صفحه 11:
ad
1 رهبری و تعهد
در اين بخش اعتقاد نیروی انسانی در سطوح مختلف سازمان از صدر تا ذیل (بالا تا پایین) و فرهنگ
جاری در سیستم برای رسیدن به موفقیت نظام مدیریت بهداشت. ایمنی و محیط زیسث مورد بررسی و
ملاحظه قرار میگیرد
ل اعتقاد به علایق و خواستههای سیستم یرای بهبود اجراء اصول بهداشت, ایمنی و محیط زیست.
لا ایجاد انگیزه برای بهبود اجراء اصول بهداشت, ايمني و محیط زیست توسط کارکنان.
1 پذیرش مسئولیت فردی و پاسخگویی براي اجراء اضول بهداشت. ایمنی و محیط زیست.
لا اعتقاد به يك نظام مدیریت بهداشت, ایمنی و محیط زیست کار آمد.
صفحه 12:
۲
Md نشانه هاي تعهد مدیریت به نظام مدیریت ۲
HSE
* قدردانی از مجریان * تخصیص منایع مورد نیاز
* تشویق کارکنان برای ارائه پیشنهادات * عنوان نمودن موضوعات مربوط به ایمنی,
سازنده بهداشت و محیط زیست در ابتدای
۳ جلسات مختلف.
** مشارکت و ارزش نهادن به نوآوریها
** مشارکت فعال در فعاليتهاي مربوط به
ایمنی, بهداشت و محیط زیست و
بررسیهای مربوط به آنها در سازمان و
بخشهای تابعه آن.
* اهمیت دادن و دخالت ملاحظات ایمنی,
بهداشت و محیط زیست در
تصمیمگیربهای مدیریت
صفحه 13:
dd
۳
1 Vara CS SWadny Te mAb)
۱ Cs Pos PPO
0 ل
00 peer Reet Ore D
۳
Pee kere ae renter cee ee eee no ieee
دسترس قرار گید (ملا از طریق درح در گزارش سالنه, تیه کنبچه و نصب در تابلواعلانات)
سیستم میتواند دارای خط منشی جداگانه برای هر يك از بخشهای بهداشت. ایمنی و محیط زیست باشد یا اینکه یک
Bee ieee, eee
صفحه 14:
با ال را رد
a برفراری پوشهای Fes م Fee COR Ce Ve On BE CeaP er gOne For inren Primero
در رس سر سح
ا سمس مور ae et
ا
فراهم نمودن دورههاى آموزشى به منظور توانا تمودن كاركنان براى انجام كار بطريق ايمن و حفظ سلامت 1
خط مدى زيست معيطى به عنوان مثال ميتواند؛ بيانكر تعهد نسبت بده
Bes ee eerie er Cnr Se EPEC eT Romney Serie eee tower ee eer ial
حداقل ميزان ممكن باشد.
كاهش بساب (ضايعات) و صرفه جوتى در مصرف موادء سوحت و انرزى باشد.
1۱ 4
۰ و و م
مشاركت در فعاليتهاى بيشكامان زيست محيطى و تذوين مفررات مربوطه باشد.
٩ ea es های جدید و توسعهای به حدافل میزان
ole ual ی و تأثیرات سو: محيطي طرح: oe 5-0
صفحه 15:
4
3 سازمان» منابع و مستند سازی
در اين بخش سازمان دهی نیروی انسانی, منابع و مستند سازی
برای کارآئی عملکرد ۲5۴ مورد بحث قرار میگیرد که بیانگر
روابط بین قسمتهای زیر میباشد:
°
*
°
بخشهای عملیاتی مختلف
بخشهای عملیاتی و سرویسهای پشتیبانی (اگر چه این سرویسهای پشتیبانی توسط واحدهای
مربوط به شرکت و با حتی یک سازمان بزرگتر انجام گیرد).
کارکنان پیمانکاران
همکاران در فعالیتهای مشترك (نظیر قرار دادهای بیع متفابل)
صفحه 16:
1
1
تمام فعاليتها/ محصولات/ خدمات توسعه آتها و
همچنین کاهش این ریسكها مورد بررسی قرار
0 Fear ic
ارزیابی اثرات عوامل آسیب رسان بر انسان. سرمایه و محیط ژیست *
fol ep even reste Spe mere
* اهداف و معيار اجرا
5500000
صفحه 17:
5 ارزیابی و گام های اساسی مدیریت عوامل بالقوه
آسیب رسان ریسک
تعیین عوامل بالقوه آسیب رسان
a
ارزیابی عوامل بالقوه آسیب رسان برجسته و اثرات آنها
مستند سازی عوامل و به کارگیری الزامات قانونی
/
تعيين جزئيات اهداف و معيار كارايى عملكرد
تعبین و ارزیابی اقدامات کاهش ریسک
اعمال اقدامات انتخابی برای کاهش ریسک
صفحه 18:
صفحه 19:
۳۹
احتمال وقوع
بسیار
pean
ew
۳
ریسک متوسط
يسك غيرقابل
Jee
صدمه زای شدید
ريسك غيرقابل تحمل
ريسك غيرقايل تحمل
صفحه 20:
a
9
exer
شناسایی
خطرات
مسج فعالیت و برنامه زمانبتدی
ارقا انبازى به عمل وهمجتين تكهدارى سوايق نيست
لزان تكيالن yg aba ha Bo ay la I ig se) و و هبتر
اطمیان حاصل شود که کتترل ها بفرار هستند
1 رو سس
محدود شوند . اندازه گیری میزان کاهش ریسک میتواتد در دوره های زمانی شحص
یت ای ید ات
aes eee ی بر
a ره کی اد کرت هرا
فايل توجه 20 تا زمانيكه ريسك كاهش نیافته کر نی آغاز شود .ماع قابل توجهی بید جهت.
olive Gull ریک تخصیص داده شون
غير قابل تخمل ١١ ما زماتيكه ريسك aU pal کار تباید فیرحت با تفه مت
ماي ٠ كاهش ريسى امكان بذير تباشد فعاليت كارى بايد متوقف شود
111 تصميم در مورد حد قابل
ec) سا تحمل ریسک
صفحه 21:
آماده كردن طرح كنترل |0 | تصمیم در مورد حد قابل
ريسك در صورت لزوم تحمل ريسك
صفحه 22:
44 5. طرحریزی
1 ee ese Fey
باید روبه هایی برقرار شود تا اطمینان حاصل گردد که تاسیسات و تجهیزاتی که طراحی؛ ساختهء
eee ce ery eee eee cs ae ee ee ese ا 1۱
peer ا PY es] Pree
pew one Serra Pl Ge}
00 MC er) Renee RCS eos ee peeled ey
از تاثبرات نامطلوب تغیبرات بر اجتناب شود.
(CEP) nese eee eee ee
[fer ا ل eer sie)
Poke Sick hn eae
صفحه 23:
ad
6. اجرا و بازبینی
* فعالیتها و وظایف:
فعاليتها و وظايفى كه طبق روش اجرایی و دستورالعملهای کاری در۲!5۴ مرحله طرحریزی یا قبل از آن وبا توجه و
به خطمشی تهیه شده در سطوح مختلف بایستی انجام گیرند:
الف) در سطح مدیویت ارشد
ب) در سطح مدیریت و سربرستی
ج) در سطوح اجرایی
* بازبینی
* ثبت سوابق
* عدم انطباق و اقدامات اصلاحی
* گزارش وقایع
* پیگیری وقایع
صفحه 24:
dd
7. مميزى و بررسى مجدد
00 ا eerie)
تناسب نظام عورد تررس را
مميزى
بررسی مجدد
صفحه 25:
/
ممیزی
برقراری روشهای اجرایی برای تعیین:
< انطباق عناصر و فعالیتها با برنامه طرحریزی شده
> فعالینهای تاثیرگذار بر خط مشی, اهداف و معیارهای اجرایی
> پیروی از الزامات قانونی مرتبط
> شناسایی تواحی بهبود که می تواند منجر به پیشرفت نظام مدیریت ۱158 شود
صفحه 26:
4]
بررسی مجدد
بررسی مجدد بایستی شامل موارد ذیل باشد ولی محدود به اين موارد نیز نخواهد
تغبیرات احتمالی خط مشی و احدات در سایه تغییر محیط و ایجاد تعهد برای تلاش در مسیر بهبود
janis
* تخصیص منابع برای استقرار نطام مدیریت ۲/55 و حفظ و نگهداری آن
* محل ویا موفعیتهای مختلف بر پایه ارزیابی عوامل بالقوه آسیب رسان و ریسكهای آن و طرحریزی
وضعیت اضطراری فرایند بررسی مجدد پایستی مستند شده و نتايج آن ثبت شود تا اعمال تغييرات به
سادگی انجام گیرد. بررسی مجدد بایستی برای استحکام تلاشهای پیوسته, برای بهبو کارآئی عملکرد
۲ انجام گیرد.
صفحه 27:
۲ تشکیلات بهداشت حرفهای
منظور از عبارت «تشکیلات بهداشت حرفهای» سازمانها و مراکزی است که در زمینهی
بهداشت حرفهای فعالیت میکنند. فعالیت این سازمانها ممکن است به صورت مستقیم یا
غير مستقيم در زمينه سياس تكذارى, تدوین قوانین, تهبهی استاندارد, نظارت, بازرسی و
دیگر نمونههای سريوظ به بهداشت حرفهای باشد. به هر روی. این سازمانها در سه سطح
دستهبندی میشوند:
1) سازمانهای بهداشت حرفهای در آمریکا
2 سازمانهای ملی
63 سازمانهای بینالمللء
صفحه 28:
1- سطح بینالمللی
سازمانهای بین المللی که ممکن است جسته و گریخته به مسائل بهداشت و ایمنی کار توجه کنند فراوان هستند اما تنها سازمان
بين المللى كار است که به صور جهان شمول به طور اختصاصی به این مبحث میپردازد. سالروز جهانی ایمنی و بهداشت کار (28
آوریل/8 اردیبهشت) از سوی این سازمان پایهگذاری شد
صفحه 29:
صفحه 30:
در همان سال, قانون تشکیل سازمان ۱1۵ در کمیتهای از نمایندگان af کشور بلژیک, کوبا, چکسلواکی, قرانسه, ایتلیا
ژاپن. لهستان, بریتانیا و آمریکا پدید آمد و در پی آن تشکیلات سازمانی منحصر به فرد سهجانبهگرا برای اين سازمان در
نظر گرفته شد. اين نشست, شش مبحث نخست قانون بینالمللی کار را مشخص کرد که دربردارندهی ساعات کار در
صنایع. بیکاری. حفاظت از زنان باردار. ساعات کار در شب برای زنان, کمینهی سن اشتغال و کار در شب برای جوانان
دز صنعت بود.
در سال 1946 سازمان بینالمللی کار رسماً جزو سازمانهای اختصاصی سازمان ملل متحد شد. مقر اين سازمان در
ژنو (سوئیس) است و نشستهای آن در خرداد ماه هر سال تشکیل میشود. در آغاز تاسیس, حدود 45 کشور به
عضويت اين سازمان درآمدند ولی هم اکنون 177 کشور این سازمان هستند. منشور فعلی که بیانیهی «فیلادلفیا»
معروف است در سال 1944 تصویب گردید. اصول زیر در اين منشور مطرح است:
* کار جنبهی کالا ندارد.
* آزادی بیان و اجتماعات لازمهی پیشرقت پویا است.
* ققر در هر جای جهان باشد, سعادت را در دیگر نقاط جهان به خطر میاندازد.
* همهی مردم جهان, با چشمپوشی از نژاد و باور و جنسیت حق دارند که رفاه مادی و معنوی خویش را با برخورداری از
آزا3ی و احترام. امنیت اقتصادی و با حقوق برایر دنیال کنند.
صفحه 31:
1-2 سازمان بهداشت جهانی ۷۷۲۵
SY, World Health
LP از organization
سازمان بهداشت جهانی یکی از سازمانهای
وابسته به سازمان ملل متحد است که در سال
8 در ژنو (سوئیس) تاسیس شد. وظیفهی
اصلی این سازمان مبارزه با بیماریهاء به ویژه
بیماریهای واگیردار شایع و ارتقاء سلامت
عمومی مردم جهان است. از اين رو به بهداشت
حرفهای نیز توجه دارد به گونهای که نخستین بار
کمیتمی مشترکه این سازمان و سازمان
بینالمللی کار (1953), اهداف بهداشت حرفهای
را تعیین کردند. سازمان بهداشت جهانی هم اکنون
دارای 193 کشور عضو است که به شش منطقه
جغرافیایی تقسیم شدهاند و هر یک شماری از
کشورهای آین منطقه را پوشش ميدهند.
uly! جزو منطقهی مدیترانه شرقی ۴۱80 است
که مرکز آن در اسکندریهی مصر قرار دارد. دفتر
EMRO , 3 کشور را پوشش میدهد. گسترهی
جغرافیایی این منطقه از شرق تا پاکستان و
افغانستان و از غرب تا مراکش و تونس ادامه
دارد.
صفحه 32:
(a 2- سازمانهای بهداشت حرفهای در آمریکا
سازمانهایی که در اين بخش معرفی میشوند در ایالات متحده فعالیت
منکنند و آشکاز است که بر صنابع و مشاغل:و کارگزان آمریکایی توجه دارند.
اما عملکرد آنها چنان بوده است که دستاوردهایی سودمند برای استفاده در
دیگر کشورها نیژ بر غهده داشته است. به:همین دلیل این سازمانها:در دنیا
مرجعیت یافته و تقریبا همپای سازمانهای بینالمللی به آنها استناد میشود.
آنچه اینجا بیان میشود تنها اندکی از فعالیتهای اين سازمانها را
دربرمیگیرد.
صفحه 33:
2-1 ادارهی بهداشت و ایمنی شغلى051!8
سازمان 05۳4۸ ادارهی بازرسی کار ایالات متحده آمریکاست و مسئولیت تدون قوانین محیط کار و نیز نظارت بر حسن
اجرای آن را دارد. اين سازمان در سال 1970 با تاکید بر معیارهای ایمنی و بهداشت درمحیط کار تاسیس شد و مقر آن در
واشنگتن است. سازمان 051۷۸۵ مراکز مشاورهای دارد که به همه صنایع آمریکا خدمات ارائه میدهد. وظایف اصلی این
سازمان عبارت است از:
* مراقبت و ارزیابی ایمنی و بهداشت کارگران
* تامین ایمنی و بهداشت کارگران به وسیله تنظیم و اجرای استانداردها. تعلیم و آموزش, تاسیس شرکتهای تخصصی در
این زمینه و تشویق صنایع و سازمانها به اجرای مداوم و پیوسته برنامههای کنترل و پیشگیری از حوادث و بیماریهای
صفحه 34:
سازمان 051۱۵ برای اجرای این وظایف, بازرسی هایی انجام میدهد و در صورت وجود شریط نامناسب, کارفرما را موظف به انجام
اقدامات اصلاحی در محیط کار میکند. البته همه 111 میلیون کارخانهی تحت پوشش این سازمان نمیتوانند با هم بازرسی شوند و
باید اولویتهایی در نظر گرفته شود. برای اين امر سازمان 05۳۷۸ اولویتهای زیر را برای بازرسی glee در نظر دارد:
* سازمانهایی که خطر قریب الوقوع دارند.
* سازمانهایی که احتمال حوادث مرگیار دارند.
* سازمانهایی که از آنها شکایت شده
ازرسیهای برنامهریزی شده
پیگیری بازرسیها
صفحه 35:
2-2 کنفرانس متخصصان صنعتی دولت امریکا ۸66۲
“ACGIH
ee
سازمان ۸06۱۲ نخستین بار به نام سازمان کنفرانس
متخصصان بهداشت صنعتی پا به عرصه وجود نهاد. اين
سازمان بر اساس گردهمآوردن متخصصان بهداشت صنعتی
در ایالات متحده و با هدف ارتقاء سطح بهداشت در
محيطزيست و محيطهاى شغلى تشكيل شده است. سازمان
۸6۱۷ یکی از سازمانهای مهم در توسعه استانداردهای
مواجههی شغلی است. انتشارات سازمان ۸06۱۲۱ همواره به
مثابه منابع pine در گستره علم بهداشت صنعتی مطرح
بودهاند. از میان آنها میتوان به کتاب تهویه صنعتی اشاره
کرد که یک کتاب راهنما مشتمل بر توصیههای عملی است.
مهمترین استاندارد بهداشت حرفهای یعنی 71۷5: هر سال به
وسیلهی اين سازمان تعیین میشود.
صفحه 36:
2-3 موسسهی ملی ایمنی و بهداشت
آمریکا ۱۱۱۵5۲
در سال 1914 دفتر بهداشت و سلامت در صنایع به وسیلهی ادارهی خدمات بهداشتی تاسیس شد. پس از چندین بار تغییر نام و نیز با تصویب
قانون ایمنی و بهداشت کار (۵6۵ 051۱), اين دفتر در سال 1971 به نام موسسهی ملی ایمنی و بهداشت آمریکا ۱۱05۱ نامگذاری شد.
تاسیس این موسسه, با تاسیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (۵60) در وزارت بهداشت آمریکا همزمان شد. اين همزمانی و نیز
رسالت موسسه ۱۱۱05۲ موجب شد !۱۱105 به صورت بخشی از 060 فعالیت کند. دفتر مرکزی موسسه ۱۱۱05۲۱ در واشنگتن است.
رسالت موسسهی ۱۱05۲۱ تولید دانش در زمینه ایمنی و بهداشت حرفهای و انتقال این دانش است. اين مرکز با توجه به درخواست کارگران
و کارفرمایان. بررسی و پژوهشهایی را درباره خطرهای ناشی از عوامل زیان آور در محیط کار انجام میدهد و ممکن است معیارهایی جدید
را پیشنهاد کند.
موسسه ۱۱051۱ در زمینه عوامل زیان آور شیمیایی بررسی و پژوهش های مفصلی انجام داده و در قالب نشریات گوناگون چاپ کرده است.
معروفترین آنها عبارت است از: راهنمای جیبی خطرهای مواد شیمیایی, راهنمای روش آنالیز مواد و ارزیابی خطرهای بهداشتی محیط IS
بايد توجه داشت که سازمانهای ۱۵5۲۷ و ۸66۱۲۷. سازمانهای پژوهشی و تدوین استاندارد هستند اما سازمان 05۲4۸ سازمان قانونگذار
و ناظر بر حسن اجرای قوانین است.
36
صفحه 37:
-2 آزانس حفاظت در برابر آتش آمریکا ۱۱۴۳۵
سازمان ۱۴۴۸ در سال 1896 به وسیله گروهی از شرکتهای بیمه با هدف استانداردسازی سیستم های
آبپاش آتش در بازارها تشکیل شده است. فعالیت ۱۱۴۴۸ نخست روی سیستمهای آبپاش و خاموش
کنندههای دستی و سیستمهای برقی بود. اما آرام آرام همه موضوعهای مرتبط با آتش سوزی از جمله
طراحی ساختمان را پوشش داده است. نخست اعضای اصلی آن به صاحبان شرکتهای بیمه محدود
میشد و از نمایندگان صنعت بیبهره بود اما با تغییر ایجاد شده در سال 1904, به صنایع اجازهی شرکت
در توسعه استانداردهای ۱۱۴۶۸ داده شد. وظایف این سازمان عبارت است !۱
ارتقا سطح علمی و بهبود روشهای حفاظت و پیشگیری از حریق
ارتقا ایمتی سیستمهای الکتریکی و برق و دیگر اهداف ۱
انتشار همهی این اطلاعات
بهبود بررسی و پژوهش و آموزش
نمونههای حفاظتی متاسب برای حراست از جان و مال مردم.
صفحه 38:
ad 3- سازمانهاى ملى
در اییان دو وزارتخانه (وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون, کار و
رفاه اجتماعی) با همکاری یکدیگر برنامههای مربوط به بهداشت حرفهای را راهبری
میکنند.
صفحه 39:
ور ی اسلا ایران
۰ 4 ارده ٠»
وزادتسراست دان؛ ال
صفحه 40:
مرکز سلامت محیط و کار یکی از مراکز مهم زیرمجموعه معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ایران است که تدوین سیاست ها و دستورالعملها
و اجرای قوانین مربوط به بهداشت محیط و بهداشت حرفهای را در سرتاسر کشور عهده دار است. اين مرکز برای تعبین گسترهی عرضهی
خدمات خود به محیطهای شغلی, شمار کارکنان آنها را نیز دربرمیگیرد.
واحدهای تولیدی با بعد کارکنان 19 نفر و کمتر که ضمن نظارت از سوی شبکههای بهداشتی, درمانی, برنامههای آموزشی در زمینه بهداشتی
ایمنی نیز برای آثان همراه با برنامههای صتوف برگزار خواهد شد
* واحدهای تولیدی با بعد کارکنان 20 تا 49 تفر کارگر به منظور ایجاد ایستگاه Se
* واحدهای تولیدی با بعد کارکنان 50 تا 499 نفر کارگر به منظور تاسیس خانههای بهداشت کارگری
* واحدهای تولیدی با بعد کارکتان 500 نفر کارگر یا بیشتر به منظور احداث مراکز بهداشت کار
صفحه 41:
این طرح ها عبارتند از :
لا طرح بهگر: به استناد ماده ی 5 و نبصره 1 ماده 96 قانون کار جمهوری اسلامی ایران. طرح ایستگاه در کارگاههای تولیدی 20 تا 49 نفر
شاغل ارائه میشود. هدف از طیح بهگ, ارتقای سطح سلامتی کارگران و پیشگیری در زمینه از کار افتادگی زودرس آنان در اثر بروز حودت
محیط کار در واحدهای صنعتی-تولیدی و خدماتی با بعد کارگری 20 تا 49 نفر است.
2 طرح خانههای بهداشت کارگری: اين طرح با مشارکت وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون, کار و رفاه اجتماعی به
منظور ارتقا سطح سلامت کارگران به وسیله انجام مراقیتهای بهداشتی, همکاری در شناسایی, ارزیایی و کنترل عوامل زیانآور و جلوگیری از
بروز حوادت محیط کار در کارگاههایی که 50 تا 499 نفر شاغل دارند به اجرا گذاشته شده است.
گفتنی است اداره خدمات بهداشت حرفهای اين مرکز در حیطهی مسائل بهداشتی و پزشکی کار (طب (IS فعالیت دارد. یک منطقهی بهداشتی و
یک معاونت بهداشت وجود دارد. در هر معاونت بهداشتی, یک واحد بهداشت حرفهای قرار داده شده که به چند حوزه (شبکههای بهداشتی) در
مناطق گوناگون تقسیم میشود. اين مرکز شیح وظایف مسئولان بهداشت حرفهای را در ردههای مختلف مشخص کرده است.
41
صفحه 42:
8] لیستگام هایاتوبوسمنطقه 14
شهردارعتهران
کلانشهرها, رویکرد شهر انسان محور و در کنار
آن حمل و نقل انسان محور است به طوری که
همه ی شهروندان اعم از اقراد سالم و معلولینء
امکان استفاده از تمامی خدمات شهری را داشته
باشند, لذا توجه به استانداردها جهت مناسب
سازی محیط شهری و رسیدن به اهداف
حمایت از حقوق معلولان امری لازم و ضروی
است. هدف از بررسی, شناسایی خطرات
درایستگاه های منطقه 14 و ارائه راهکارهای
کنترلی به منظور بهیود شرایط ایستگاه های
اتوبوس جهت استفاده ی هرچه بهتر معلولان می
باشد.
صفحه 43:
ad
قبل از پیاده سازی هرگونه برنامه ای برای ایستگاههای انوبوس منطقه 14 ۲۱5۴ در ابتدا
لازم است رهبران سازمان دارای انگیزه کافی برای تغییر در عملکرد ۱5۴ خود باشند که
اين راهکار منجر به کسب نتایج خواهد شد. در این مسیر اولین گام شناسایی وضعیت
موجود ایستگاههای اتویوس منطقه 14 ۲5 است . این کار به سازمان کمک میکند تا
وضعیت فعلی را بشناسد و مسیر پیشرفت را پیدا کند. چون با دانستن مشکل و شناخت از
وضعیت فعلی, میتوان با استفاده از تکنیک های مناسب, مشکلات را بهبود داده تا به آنچه
که هدف سازمان است رسید.
صفحه 44:
4
استراتژی بهبود وضعیت ایستگاه های اتوبوس منطقه 14 شهرداری تهران, به دنبال اين است که
افراد با تواناییهای مختلف قادر به استفاده از وسایل نقلیه عمومی باشند. مناسب سازی یعنی
ایجاد محیط های بدون مانع و یا تسهیل دسترسی برای همه.
عدم استاندارد بودن ایستگاه های اتوبوس, یکی از مشکلاتی است که معلولان همواره در
سطح جامعه با آن مواجه هستند و از انجا که عمده ترین قسمت سیستم حمل و نقل عمومی در
کشورهای در حال توسعه را شبكه اتوبوس رانی شهری تشکیل می دهد: به منظور اصلاح اين
ایستگاه ها لازم است در ابتدا مشکلات و عدم تطابق اين اماکن با استانداردهای موجود بررسی و
شناسایی گردد و سپس به اصلاح موارد پرداخته شود.
صفحه 45:
4
بخش آنالیز و مستندسازی شامل تعیین یافته هاء فرصت های بهبود. تجزیه و تحلیل وضعیت هر
عنصر در منطقه است.
صفحه 46:
*ارزیابی ریسک مشتمل بر سه محور اصلی شناخت مخاطرات و پیامدهای حاصل از آن هاء تخمین و برآورد ریسک های شناسایی شده و
ارائه روش های کنترل و کاهش ریسک است.
*به منظور شناسایی خطرات درنقاط مورد ارزیابی, ابتداء از 122 ایستگاه اتوبوس موجود در منطقه 14 ,47 ایستگاه( 40 ایستگاه
اتوبوس و 7 ایستگاه اتوبوس[88) به صورت تصادفی انتخاب گردید. پس از شناسایی خطرات و رویدادهای احتمالى در اين نقاط: به
منظور محاسبه ی ریسک از دو فاکتور احتمال و شدت استفاده شد.
شدت پیامد ا احتمال وقوع حادثه < میزان ریسک
صفحه 47:
1
IS
ادا eel ae ae Spe رات چیه یم زیت شا
على امت كه ابن خطرات قل از اه ات سای شد و سذف رود اد
pe Donn Dip yee خطراث مواجهه عمل ب ترجه هي میت سای وار ى EE
بن دو حائى امت كه سايقهمواجهه عملى با خط براى Aihara apes etl Ab poe fle) pes
سلاو رن نت در مرش رت موجه لیب رات وج هی یط یی ای شاه ار ی را
رای است همه ماه لیب خر رای الا و لت ان به و کار در سال) در گشه وجد دته اد
am plas Teg خطرات مواجهه على باخطرات و DEE PIPE GOS im Pa
حاتي لست که اب وه هل بط ری مان ون دق هر ما یک در herbage ei
مدا دنب رات در مرش خطراث موجه حمل ب خطرات وه ای ای در می را رای اس
أک henge sib SIE dep i Se git gy ft de nlp
سالدا de ly Se me nasi Die خطرات و جنب اى شامای شم رای گرد
له ور عی alte
سطوح احتمال وقوع
| شرج قدت
الل وول وض جرحت بايازى اجسى وروا جزى لي زوق خط رعرع مين سات گر دی
عر سای ری ند
الا تاد ری جات ری( رو ای رن حدملا سوطى ل زد ست ين
رات اما اه مارد ى مشر ل كدك على الات مال كو مدت اد
بقلو سراد سرض جراحت مسق اس وروس! ال لوقا حط يش ننک مر کر مره
سا سا دسر جات ی rane رز خر ار بر تیب
مالا رالا eaten aaa Pe بای یس شا قص مر
وف یت وی ایا ى غود
ان سر دسر جات ای ی روج هر ری يس رید کر دبک
ares
صفحه 48:
ارزیابی ریسکهای ایمنی بهداشتی و محیط زیستی سالمندان و معلولین
یامد
اثر ير سالمندان و سلولان
جراحت با يمارى جزيى
یاب درمان سرای
بيش از نيو به كدك هاى اوليد و كمتر ار
cathe
عوارض دايمى شامل نقص عضو و تاتولى
wb
lp دیع عمومی در کل بنن با مرک
حداقل يك نفر
اال
اثرات فرهتكى | اجتماعى يا اثر بر اعتبار
سلزمتهاى متولى
ال مرفظر
رات محلی
با ثرات در حیطه کشوری
all cot daw با ثرات در
te
داع |«
صفحه 49:
بر اساس تتایج بدست امده از ارزیابی
های انجام شده در 44 ایستگاه اتویوس ع
منطقه , 1363 خطر شناسایی شد که از
این تعداد. 1298 مورد مربوط به
خطرات ایمنی و بهداشتی و 65 مورد
مربوط به جنبه های زیست محیط
نتایج ارزیابی ریسک ایستگاه های اتوبوس
حاكى از ان بود که, 483 مورد از ریسک
ها در گروه ریسک های سطح بالا, 519
مورد در گروه ریسک های متوسط و
8 مورد در گروه ریسک های سطح
oul قرار دارند.
معیارهای پذیرش ریسک
1 dese hd
ی نو کم شا Sa BAR
رب لک پر
صفحه 50:
بر اساس نتایج بدست آمده از تحقیق حاضر, علت وجود بیشتر خطرات و وقوع رویداد ها در ایستگاه های مورد
بررسی, cule, ert قوانین و مقررات معماری و شهرسازی معلولین جسمی, حرکتی و استانداردهای مناسب سازی, عدم
وجود تابلوها و علائم اطلاع رسانی و بی توجهی مسئولین به موارد مناسب سازی است.
با توجه به نتایج ارزیابی ریسک انجام شده در ایستگاه های اتوبوس منطقه 14 ,مشکلات اين نقاط در پنج بخش
الف) دسترسی به ایستگاه ها
ب) گیت های ورودی وخروجی
ج) سطح کف و موانع موجود در ایستگاه ها
د) جدار شیشه ای ایستگاه ها
۰) علائم, تابلوها و سیستم اطلاع رسانی داخل ایستگاه ها شناسایی بث
صفحه 51:
پيشنهاد / راهکار و طرحریزی
< مناسب سازی معابر و پیاده رو های اطراف ایستگاه ها و رفع کلیه اختلاف سطح ها و ناهمواری ها
> همسطح سازی پیاده رو ها و معایر مذکور در مقابل ایستگاه ها با سطح خیابان و احداث رامپ یا نصب پل در صورت نباز
۶ ایجاد خط راهنما و هشدار نابینایان و کم بینایان در اين معابر و هدایت صحیح این افراد به محل ایمن برای عبور از عرض
خيابان
> نصب علائم و تابلو های اطلاع رسانی لازم برای هدایت و مسير يابى صحيح معلولين
> نصب علائم هشداری براي اطلاع رانندگان خودروها از محل عبور معلولین
< نصب سیگنال های ترافیکی لازم همچون چراغ راهنمایی چشمکزن در محل عبور عابرین از عرض خیابان برای دسترسی به
ایستگاه ها
< مچهز کردن چراغ راهنمایی به" پوش باتم "مخصوص برای عبور معلولین به خصوص نابينايان و كم بينايان از عرض خيابان
< ایجاد یک نوار رنگی ترجیحاً به رنگ زرد ترافیکی بای مشخص تر شدن آن توسط کم بینایان در دو طرف خط کشی عابر پیاده
< ایجاد هر گونه مانع لازم برای کاهش سرعت خودرو ها قبل از رسیدن به ایستگاه
۶ راجداث رامپ استاندارد و مناسب با شیب حداکثر 7 96در ورودی و خروجی ایستگاه ها به عرض مفید 90 سانتی متر بدون
ee a ع
صفحه 52:
۱
۱
۱
۱
نضب دستكيرة در ذو طرف رامپ ها
حک نام ایستگاه بر روی دو طرف ابتدایی و انتهایی هندریل ها به صورت برجسته و با خط بریل
ایجاد خط هشدار با نصب کف پوش مخصوص هشدار نابینایان و کم بینایان حداقل به عرض 60 سانتی متر قبل از شروع رامپ در هر دو
طرف
پيشنهاد می گردد در ورودی و خروجی ایستگاه ها , پله ها حذف و کلاً از رمپ با شیب حداقلی براي تسهیل عبور همه کاربران استفاده
ارود
كيت اختصاص يافته بايستى از نوع مخصوص و ويزه معلولين باشد.
نام ایستگاه و ذکر ورودی و یا خروجى بودن كيت به صورت برجسته و با خط بريل براى معلولين نابينا حك شود.
اختصاص گیت ها و جانمایی آنها در کلیه ایستگاه ها رعایت شود تا امکان آموزش و یادگیری نابینایان و معلولین وجود داشته باشد.
چنانچه در لبه ایستگاه از نرده یا حفاظ استفاده شود , نيازي به نصب کف پوش هشدار نابینایان به صورت طولی و در تمام ليه
ایستگاه نمی باشد .ولیکن در محل سوار و پیاده شدن روبروی تمامی دربهای اتویوس بایستی به عمق 60 سانتیمتر و به عرض برایر با
درب اتوبوس از اين کف پوش استفاده شود.
نرده یا حفاظ لبه ایستگاه حداقل بایستی 140 سانتی متر ارتفاع داشته باشد و پایین ترین نرده افقی از سطح ایستگاه بیش از 10 سانتی
متر ارتفاع نداشته باشد تا یاعث شکسته شدن عصاي فرد نابینا نگردد
صفحه 53:
> علامت بین المللی معلولین بر روی گیت مخصوص معلولین( ورودی و خروجی ) به منظور شناسایی ul توسط
معلولین نصب شود.
< سیستم صوتی براي اعلام نام ایستگاه , مدت زمان انتظار براي رسیدن اتوبوس بعدی به ایستگاه و اعلام ورود
اتوبوس به ایستگاه براي آگاهی معلولین نابینا نصب شود.
> تابلوهای دیجیتالی به صورت دیداری برای اطلاع رسانی و اعلام نام ایستگاه . مدت زمان انتظار برای رسیدن انوبوس
بعدی به ایستگاه و اعلام ورود اتوبوس به ایستگاه برای آگاهی معلولین ناشنوا نصب شود.
۶ نقشه مسیر اتویوس , نام ایستگاه هاي مسیر , ایستگاه های مناسب سازي شده و هر اطلاعات مفید ديگري در محل
وروی آنستتگان نت oy.
صفحه 54:
برای اجرایی کردن برنامه های HSE برنامه کلی به برنامه های کوچک و جزء تقسیم و سپس جدیدترین
وموثرترین روش های بازرسی جزیی پيشنهاد می گرد . در طول اجرا, گزارش هایی به واحدهای اثربخش
ارسال می شود . برای ارایه اين گزارش ها لازم است اطلاعات حاصل از بازرسی ۱۱5۴ جمع آوری و
gall گردد .در پایان گزارش اقدامات اصلاحی به بخش های مربوط پیشنهاد می شود .
هدف اصلی از انجام ممیزی اطمینان از کارا بودن نظام مدیریت ۲۱5۴ است . اين بخش همچنین بازدهی
و قایل اعتماد بودن روند مدیریت ۲۱5۲ را نشان می دهد . بطور کلی ممیزی مشخص می کند که آیا
برنامه ها و روش های تعیین شده اجرایی می شوند با خیر ؟ به منظور اطمینان از صحت عملکرد ممیزی
این بخش از مدیریت ۲5۴ مستقل از بخش های دیگر است . آنچه را که یک ممیزی مورد بررسی قرار
می دهد عبارتست از :
۲ اجرایی شدن روش ها و پروسه های از پیش تعبین شده
۲" صلاحیت
۲ بازدید از محل کار
” مقدار بذيرش و تابعيت از قوانين 8458
صفحه 55: