MIS و منابع کلیدی مرتبط با آن
اسلاید 1: The information Age Which You Live Inتهیه کننده: فاطمه اروجیشهرزاد ابراهیمی
اسلاید 2: مباحث و مفاهيم فصل اولتعریف MIS و منابع کلیدی مرتبط با آنمدل پنج گانه پورتر جهت ارزیابی وضعیت رقابتسه استراتژی اساسی پورتر استراتژی خط بالا در مقابل خط پایینچهارچوب راه اندازی، رشد و تبدیل در ايجاد كسب و كارتعریف و تعیین فرایند های مهم کسب و کار تحلیل زنجیره ارزش
اسلاید 3: در كسب و كار و اهميت آنMIS با توجه به اين كه ما در عصر اطلاعات هستيم و در اين عصر دانش قدرت است و امروزه بيش از هر زمان ديگري كسب و كارها به اطلاعات ، فنآوري اطلاعات و كاركردهاي MIS براي پيام رساني، تلفيق و توزيع اطلاعات نياز دارد تا بتواند يك مزيت رقابتي را ايجاد كند و از آن مراقبت كند.
اسلاید 4: عوامل مؤثر در تصميم گيري خريد و استفاده از ITنحوه تصميم گيري كسب و كارها در مورد خريد و استفاده از IT با نحوه تصميم گيري افراد متفاوت است، آنها بايد در IT به دنبال يك مزيت رقابتي باشند و خريدشان از لحاظ اقتصادي توجيه شود:آيا اين فناوري مي تواند بدون كاهش كيفيت محصولات ،هزينه ها را پايين بياورد؟آيا به ما كمك ميكند تا به بازار هاي وسيع تر و مشتريان بيشتري دست يابيم، بهتر مشتريانمان را درك كنيم تا محصولات مطابق نياز آنها ارائه كنيم، به ما كمك مي كند محصولاتي بهتر از رقبا ارائه دهيم؟آيا اين فناوري ما را قادر مي سازد تا به گونه اي در زمينه عمليات كسب و كارمان نوآوري داشته باشيم تا بتوانيم به بازار هاي كاملاً جديدي دست يابيم؟
اسلاید 5: فشارهای صنعت و رقبااشتراتژی های اصلی تجاریفرایند های مهم تجاریتکنولوژی های اصلی که از فرایندهای کلیدی حمایت می کند.
اسلاید 6: رویکرد پالایشی MISدر اين رويكرد از تصوير بزرگ يعني صنعتي كه كسب و كار در آن فعاليت مي كند به جزئيات ( فناوري هايي كه بايد انتخاب كنيم) حركت مي كنيم و مراحل آن به شرح زير است:ارزیابی فشارهای صنعت و رقباي تاثيرگذار بر سازمانتعیین استراتژی های ضروري کسب و کار به منظور غلبه بر فشارهاي رقبا و صنعتتعریف فرایندهای حمايت كننده ازاستراتژی های کسب و کار هماهنگ کردن ابزارهای فناوری با فرایندهای مهم کسب و کار
اسلاید 7: MIS عبارت است ازمجموعه ای از اجزای وابسته به هم که وظیفه جمع آوری، پردازش، ذخیره و پردازش اطلاعات را در سازمان دارند و به مدیران در تصمیم گیری و کنترل کمک می کند.MIS با کاربرد و هماهنگی منابع -اطلاعات و افراد و فناوری اطلاعات – مي باشد.MIS
اسلاید 8: در عصر اطلاعات دانش = قدرت* داده: واقعيت هاي خام كه پديده ويژه اي را توصيف مي كند مانند دماي فعلي اتاق، مبلغ اجاره يك فيلم و ... *اطلاعات : داده هايي كه داراي يك معني ويژه در بافت(زمينه اي) ويژه مي باشند. *هوشمندي در كسب و كار: عبارتست از اطلاعات جمع آوري شده در مورد مشتري، رقبا، شركاي كسب و كار، محيط رقابتي و همچنين عمليات داخلي سازمان كه ما را قادر مي سازد تصميمات مهم، موثر و غالباً استراتژيك اتخاذ كنيم.
اسلاید 9: دانش: *يك عبارت گسترده است كه در بردارنده مفاهيم زير مي باشد. 1- توصيف محتوايي هوشمندي و آگاهي در كسب و كار2- فعاليت هاي لازم براي اثرگذاري بر هوشمندي در كسب و كار3- دارايي هاي معنوي از قبيل اختراعات و ماركهاي تجاري4- فنون انجام كار هاي سازماني مانند بهترين تجربه و رويه انجام كار ها
اسلاید 10: ويژگيهاي اطلاعات با كيفيت به موقع بودن(Timeliness) در اختیار داشتن اطلاعات در زمان نیاز در برداشتن اطلاعات دوره زمانی مورد نظر مکان اطلاعات (Location) فنآوري اطلاعات به ما كمك مي كند تا از طريق ارتباط از راه دور ،محيط كار مجازي، تجارت الكترونيك و ... اطلاعات در دسترس ما قرار گيرد. شکل اطلاعات (form) مفيد و قابل استفاده بودن شكل اطلاعاتخطا نداشتن اطلاعات اعتبار (Validity)مفید و قابل استفاده بودن اطلاعات عدم وجود خطا در اطلاعات
اسلاید 11: جريان اطلاعات در يك سازمانرو به بالا(Upward) وضعيت فعلي سازمان را برحسب معاملات(فعاليت هاي) روزانه اش بيان مي كند. به سمت داخل و بیرون (Outward/Inward) اطلاعات از/ به مشتريان ،تامين كنندگان ،توزيع كنندگان و ساير شركاي تجاري ارتباط پيدا مي كند.افقی (Horizontal)اطلاعات به صورت افقي بين واحد هاي كسب و كار و سيستم هاي كاري جريان مي يابد.رو به پایین(Downward) استراتژي ها، اهداف و راهنمايي هايي كه از سطوح بالاتر سازمان نشات مي گيرد از طريق جريان اطلاعات روبه پايين به سطوح پايين تر جريان مي يابد.
اسلاید 12: وضعیت فعلی سازمانپایینبالااستراتژی ها، اهداف، دستورالعمل هادرون/ بیرونمشتریان، عرضه کنندگان و بقیه شرکادرشتجزئیخرد بودن اطلاعاتافقیبین تیم های کاری و گروه های وظیفه ای
اسلاید 13: اطلاعات داخلي Internal information جنبه هاي خاصي از عمليات سازمان را توصيف مي كند.اطلاعات خارجي External information محيطي را كه سازمان احاطه كرده است را توصيف مي كند. اطلاعات عيني Objective informationيك چيز ناشناخته را به صورت كمي توصيف مي كند.اطلاعات ذهني Subjective information درصدد است تا يك چيز ناشناخته را توصيف كند.تقسيم بندي ديگر از انواع اطلاعات
اسلاید 14: افراد به عنوان منابع كليدي در ITبه دليل توانايي افراد در وضع اهداف ، انجام وظايف، تصميم گيريفراهم كردن محيط تكنولوژيكي باثبات و قابل اعتماد توسط متخصصان ITافراد شايسته به عنوان يك مزيت رقابتي پايدارذهن افراد به عنوان با ارزش ترين دارايي سازمان IT به عنوان ابزاري براي پشتيباني از ذهن افراد ، براي پردازش و تجزيه و تحليل اطلاعات، درك مسائل و فرصت ها
اسلاید 15: ويژگيهاي كاركنان در عصر اطلاعاتداشتن سواد تكنولوژيكيداشتن سواد اطلاعاتينوع تكنولوژي مورد نياز جهت خريدارينحوه بهره مندي از مزاياي گوناگون تكنولوژي هاي مختلفعلم به زیرساخت تکنولوژی برای ایجاد ارتباط بین کسب و کارهاتشخيص زمان كاربرد تكنولوژيتشخيص نوع اطلاعات مورد نيازنحوه به دست آوردن اطلاعاتمكان به دست آوردن اطلاعاتتبدل اطلاعات به هوشمندي كسب و كاراستفاده از اطلاعات به صورت مناسب جهت ايجاد يك مزيت رقابتي براي سازمان
اسلاید 16: مسئوليت اخلاقي كارمندان دانشياخلاقيات: اصول و استاندارد هايي هستند جهت هدايت رفتار افراد نسبت به ديگران .تفاوت اخلاقيات با قانون: قوانين به صورت آشكارا ما را ملزم به انجام يا عدم انجام يك عمل مي كند. اما اخلاقيات ذهني ترند و معمولا تحت تاثير تفسير شخصي يا فرهنگي اند.
اسلاید 17: Acting ethically and legally
اسلاید 18: مسئوليت اخلاقي در عصر اطلاعاتمسئوليت اخلاقي در عصر اطلاعات نه تنها سعي در تصحيح اقدامات بلكه اقداماتي در جهت محافظت از اطلاعاتمان نيز است. از جمله اين وظايف ايجاد مانع و گاردگيري در برابر انواع ويروس ها، سرقت اطلاعات و ساير جرايم اطلاعاتي است.
اسلاید 19: IT عبارتست از هرگونه ابزار كامپيوتر محور كه افراد براي كار با اطلاعات، حمايت از اطلاعات و فرآيند هاي مورد نياز براي پردازش آن در سازمان ها به كار مي گيرند.IT به عنوان یک منبع کلیدی در MIS
اسلاید 20: وسیله ورودی(input device) ابزاري است براي ورود اطلاعات و دستورات مانند صفحه كليد، موس و...وسیله خروجی(output device) وسيله اي است كه از طريق آن مي توانيد نتايج درخواست پردازش اطلاعاتتان را ببينيد، بشنويد يا به هر طريقي آن را درك كنيد مانند پرينتر، مانيتورو ...وسیله ذخیره سازی(storage device) ابزاري است كه از طريق آن اطلاعات را براي استفاده در زماني ديگر ذخيره مي نماييم مانند فلش، DVD و...واحد پردازش مرکزی(CPU) سخت افزاري است كه دستورات سيستم و نرم افزار را تفسير و اجرا مي كند و عمليات تمامي سخت افزار ها را هماهنگ مي كند.وسیله ارتباط از راه دور(telecommunication device) ابزاري است كه از طريق آن اطلاعات را مي فرستيم و از كامپيوتر يا شخص ديگري در شبكه دريافت مي كنيم مانند مودم.وسایل ارتباطی(connecting device)وسايلي مانند پورت USBو كابلي كه پرينتر را به پورت وصل مي كند و ...٭سخت افزار وسايل فيزيكي هستند كه اجزاي يك كامپيوتر را تشكيل مي دهند مانند PDA٭ نرم افزار یک سری دستورهایی هستند که سخت افزار اجرا می کند تا یک وظیفه خاص را انجام دهد. برنامه کاربردی (application software) اين نوع نرم افزار ها به شما اين امكان را مي دهد تا مسايل خاصي را حل كنيد و وظايف خاصي را انجام دهيد مانند نرم افزار هاي مايكروسافت، نرم افزار هاي مديريت موجودي و... سیستم(system software)وظايف مرتبط با مديريت فناوري و هماهنگي ابزار آن را بر عهده دارد مانند درايو پرينتر، آنتي ويروس ها و...دسته بندی اصلی تکنولوژی
اسلاید 21: Figure 1.6ITسخت افزارنرم افزاروسيله ورودي-Mouse-Barcode scannerنرم افزار كاربردي-word-inventory-payrollنرم افزار سيستم-technology management-coordinationعملياتي-windows-mac oslinuxمفيد -Anti- virus softwareDisk optimization-softwareوسيله خروجي-Monitor-printerوسيله ذخيره سازي-DVD-Flash memoryCPU و RAM-The brains of you-computerوسايل ارتباط از راه دورDEVICE-Modem-satelliteوسايل ارتباطport-card
اسلاید 22: برای براورده نمودن نیازهای اطلاعاتی و تکنولوژیکی شناسایی صنعتی که سازمان در آن کار می کند.انتخاب استراتژی مناسبشناسایی فرایندهای مهم کسب و کار انتخاب فناوری مناسبسیستم های اطلاعات مدیریت در مورد سه منبع کلیدی افراد، اطلاعات مورد نیاز افراد و فناوری اطلاعاتی است.MIS: دراختیار قرار دادن تکنولوژی مناسب، با اطلاعات مناسب، به فرد مناسب، در زمان مناسب است
اسلاید 23: مدل پنج گانه پورترقدرت خریدار :قدرت عرضه کنندهتهدید کالای جانشینتهدید ورود به صنعتشدت رقابت بین رقبا
اسلاید 24: شدت رقابت بین رقبای فعلیتهدید کالای جانشینقدرت چانه زنی عرضه کنندگانتهدید ورود به صنعتقدرت چانه زنی خریداران
اسلاید 25: قدرت خریدارزمانی می گوییم قدرت خریدار بالاست که افراد برای تصمیم گیری در مورد اینکه از چه کسی خرید کنند گزینه های زیادی داشته باشند.ارائه دهندگان كالا و خدمات در يك صنعت خاص مايلند كه قدرت خريدار را كاهش دهند.
اسلاید 26: قدرت عرضه کننده در صورتی که خریداران گزینه های کمی برای خرید داشته باشند قدرت عرضه کنندگان زیاد است. براي افزايش قدرت عرضه كنندگان شركت ها از حق انحصاري ، ثبت اختراع و مارك هاي تجاري استفاده مي كنند.
اسلاید 27: ارزیابی قدرت خریدار و عرضه کنندهYour suppliersYour organizationYour customersYou want supplier power to be low here.You want buyer power to be high here.You want supplier power to be high here.You want buyer power to be low here.
اسلاید 28: تهدید کالای جایگزینتهدید کالا و خدمات جانشین زمانی بالاست که کالا و خدمات زیادی را بتوان جایگزین کالا و خدمات ما نمود. راه حل :ایجاد switching cost برای مشتری مانند amazon.com
اسلاید 29: تهدید ورود رقبای جدیداگر ورود رقبای جدید به صنعت راحت و آسان باشد تهدید ورود رقبای جدید بالاست. موانع ورود:ویژگی های خاص محصول مثل ویژگی های ظاهری, نام تجاری و ... ایجاد switching cost برای مشتری
اسلاید 30: رقابت بین رقبای فعلی شيوه هاي رقابت در بین رقبا:قیمتایجاد وفاداری در بین مشتریانکاراتر کردن زنجیره ارزش از طریق ارتباط با عرضه کنندگان از طریق تکنولوژی اطلاعات وتوسعه استراتژی های مناسب برای سازمانزمانی که رقابت در بازار شدید است رقابت بالا و زمانی که صنعت آرام تر است رقابت بین رقبا کمتر است.
اسلاید 31: سه استراتژی اساسی پورتر: ایجاد استراتژی کسب و کاررهبری هزینه: عرضه محصول با قیمتی کمتر از رقبا با همان کیفیت و یا با کیفیتی بهتر مانند شرکت Dell و Wal martتمایز: محصول و یا خدمتی منحصر به فرد که می تواند این تمایز تکیه بر تجارب مانند خرده فروشی Byerly و یا تکنولوژی متفاوت مانند شرکت Apple باشد.تمرکز: ارائه محصول به گروه خاصی در یک خط ویژه در یک بازار جغرافیایی خاص مانند تمرکز اداره های قانونی به یک قانون خاص مثل علامت تجاری، قانون جبران خدمت
اسلاید 32: Focus StrategyDifferentiation StrategyOverallCostLeadershipUniquecompetencyLow-costcompetencyNarrow marketscopeBroad marketscope
اسلاید 33: هنگامی که بر خط بالا تمرکز می کنید استراتژی شما افزایش درآمدهاست. استراتژی خط پایین : به دنیال کاهش هزینه ها می باشد:استراتژی خط بالا در مقابل خط پایین
اسلاید 34: فروش:فروش کل$$$$هزینه ها:هزینه کالای فروخته شدههزینه های اداریپرداخت هاهزینه کل$$$$خط بالایافتن مشتریان جدیدارائه محصولات جدیدخدمات فروش متنوعارائه محصولات مکملخط پایینبهینه کردن فرایند تولیدکاهش هزینه حمل و نقلکاهش هزینه سرمایه انسانیکاهش خطاها در فراینداستراتژی خط بالا در مقابل خط پایین
اسلاید 35: چارچوب راه اندازی، رشد، تبدیليك چارچوب مفهومي براي ديدن تصوير بزرگتز از سازمان و تعيين نحئه استفاده از IT در سازمان است. راه اندازی(Run): بهینه کردن اجرای فعالیت ها و فرایند های فعلی از طریق ارائه محصولاتی ارزانتر از رقبا و سریعتر از آنها رشد(Grow): رشد سازمانی از طریق بدست آوردن سهم بیشتر در بازار تغییر و تحول(Transform) نوآوری در ارائه کالا و خدمات حرکت به سمت بازارهای جدید جستجوی رشد سازمان از طریق ابزارهای جدید و متفاوت مثل ebay,American on line,General motors
اسلاید 36: كاربرد استراتژي كسب و كار با توجه به چرخه عمر سازمانكاربرد چارچوب RGT با توجه به بلوغ سازمان و صنعت تعيين مي شود. يك كسب و كار جديد بيشتر بر استراتژي رشد تمركز دارد. در حالي كه يك سازمان بلوغ يافته بر بيشتر بر جنبه RUN تاكيد دارد. زيرا سازمان احتمالاً رهبربازار بوده و مي خواهد از طريق بهينه سازي قيمت و هزينه اش مزيت رقابتي اش را تضمين كند.
اسلاید 37: راه اندازیرشدتبدیلیک کسب و کار جدید بیشتر بر استراتژی رشد و تبدیل تمرکز می کند40%20%
اسلاید 38: 60%20%راه اندازیرشدتبدیلیک سازمان بلوغ یافته بیشتر بر راه اندازی تاکید دارد
اسلاید 39: مقایسه استراتژی پورتر، خط بالا و پایین و استراتژی راه اندازی، رشد، تبدیلراه اندازی=رهبری هزینه=خط پایینرشد= تمرکز و تمایز= خط بالاتبدیل=تمایز (جدید)= خط بالا (تمرکز بر نوآوری)
اسلاید 40: شناسایی فرایند های مهم کسب و کار: تجزیه و تحلیل زنجیره ارزشزنجیره ارزش: زنجیره ای از یک سری فرایندها که هرکدام از آنها ارزشی را به محصولات و خدمات شما برای مشتری اضافه می کند.اجزای زنجیره ارزش:فعالیت های اصلیفرایندهای پشتیبان ارزش
اسلاید 41: فعالیت های اصلی تهيه و توزيع داخلي(INBOUND LOGESTIC) دريافت و انبار كردن مواد اوليه و توزيع ان به بخش هاي توليدي در زمان مورد نياز تهيه و توزيع خارجي (OUTBOUND LOGESTIC) انبارداري و توزيع محصولات و خدمات نهايي بازاريابي و فروش(MARKETING AND SALES) شخيص نيازهاي مشتري و فروش خدمات(SERVICE) حمايت از مشتري پس از فروش محصولات و خدماتفرایندهای پشتیبان ارزش زیر ساخت شرکت(ساختار فرهنگ، سیستم های کنترلی، سیستم های حسابداری و قانونی)مدیریت منابع انسانیتوسعه تکنولوژیتهیه و توزیع
اسلاید 42: زیر ساخت شرکت ساختار فرهنگ، سیستم های کنترلی، سیستم های حسابداری و قانونیمدیریت منابع انسانیتوسعه تکنولوژیفرایندهای پشتیبان ارزشتهیه و توزیعتهیه و توزیع داخلیعملیاتتهیه وتوزیع خارجیبازاریابی و فروشخدماتفرآیندهای اصلیحاشیه سود
اسلاید 43: فعالیت های ارزش افزا و فعالیت های کاهنده ارزشفعالیت های ارزش افزا: شرکت از مشتریانش بپرسد کدام فعالیت ها بیشترین ارزش را ایجاد می کنند.فعالیت های کاهنده ارزش: بعد از شناسایی فعالیت های ارزش افزا باید فعالیت های کاهنده ارزش را مشخص کنیم. ارزيابي زنجيره ارزش از اين جهت مهم است كه سازمان اطلاعات كمي را از مشتريان دريافت و تجزيه و تحليل كند. حدس و گمان در تصميم گيري ها حذف شود و با دريافت اطلاعات صحيحتر شما مي توانيد بازه بيشتري براي سرمايه گذاري تان از به كارگيري، توسعه و استفاده از IT داشته باشيد و از طريق ارزش را به فرايندهايتان بيافزاييد و از فعاليت هاي بي ارزش يكاهيد.
اسلاید 44: با تشکر از توجه شما
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.