mobile_solution

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “MOBILE SOLUTION”

MOBILE SOLUTION

اسلاید 1: دانشگاه مهرالبرزموضوع :MOBILE SOLUTIONاستاد :جناب آقاي دكتر حجاريانTA محترم:جناب آقاي منصوريارائه دهنده :مجيد فخيم اسماعيل پورشماره دانشجوئي:871113024

اسلاید 2: بسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 3: مقدمه با توجه به گسترش روزافزون فناوري اطلاعات وارتباطات وهمگاني شدن استفاده ازتلفن همراه ، سازمانها، نهادها ، مراکز صنعتي، درماني وتجاري برآنند تا با استفاده از تکنولوژيهاي خاص بتوانند عملکرد موثرتري ايفا کنند به صورتي که در آينده اي نه چندان دور از تلفن همراه به عنوان يک وسيله ضروري براي دسترسي به امکانات و خدمات نام برده خواهد شد ودر کل شايد بتوان گفت Mobile Solution مجموعه اي ازکاربردهاي موبايلي بوده که در امور مختلف از قبيل تجارت وصنعت وپزشکي و.. نقش بسزايي دارد و رفته رفته به جايي مي رسد که هم اکنون شرکتهاي توليد کننده موبايل( (nokiaو موتورهاي جستجوگر(google) رقابت تنگاتنگي را با يکيگر آغاز کرده اند.

اسلاید 4: مزاياي موبايل سولوشن مزايايي موبايل سولوشن باعث شده كه كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه پيشرو سرمايه‌گذاريهاي كلاني را انجام دهند، برخي از مزيت‌ها عبارتند از : 1 - تسريع در عمليات [1] : مصرف كنندگان در حال حركت، كار ، مسافرت، تجمع و خريد مي‌توانند عمليات خود را انجام دهند. 2 - ايجاد ارتباط شبكه[2] : استفاده‌كنندگان مي‌توانند در موقعيت‌هاي مختلف با همديگر ارتباط برقرار نموده و بازارياب‌ها مي‌توانند از اين شيوه دسترسي براي گسترش توليدات و ارايه پيشنهادهاي مطابق با انتظارات مشتريان استفاده كنند.3-عموميت بخشي[3]: با گسترش فناوري‌هاي مكان‌يابي از قبيل سيستم‌هاي مكان‌يابي جهاني[4] (GPS)، شركت‌ها مي‌توانند استفاده‌كنندگان را در همه جا شناسايي كنند و كالاهاو خدمات خود را در محل‌هاي آن‌ها معرفي نمايند.4- قابليت حمل داده‌ها[5]: مصرف‌كنندگان مي‌توانند از فايل‌هاي توليدات،آدرس شركتها، اطلاعات مربوط به رستوران‌ها و هتل‌ها، حساب‌هاي بانكي، جزئيات كارت‌هاي اعتباري و پرداختي و امنيت اطلاعات و دسترسي به اطلاعات مورد نياز استفاده نمايند. در بيشتر كشورهاي توسعه يافته، مشتريان از تلفن همراه براي خريد از مغازه‌هاي خرده‌فروشي، همچنين براي ارتباط با بانك‌ها و رزرو كردن در مسافرت‌ها، ديدن ورزش‌‌‌ها و برنامه‌هاي خبري و جستجوي شبكه استفاده مي‌كنند. [1] .Immediacy[2]. Connectivity [3]. Localization [4]. Global Positioning System (GPS )[5] . Data Portability

اسلاید 5: سه منشا مزيت ، براي تجارت موبايلي عبارتند از: الف)مزيت هاي استفاده از گوشي تلفن همراه ب) مزيت هاي حاصل از كاربردهاي (Applications ) تجارت بي سيم ج) مزيت استفاده از اينترنت از طريق گوشي هاي تلفن همراه 3-1 - مزيت هاي استفاده از گوشي هاي تلفن همراه 3-1-1- همه جايي ( Ubiguity ) : همه جايي آشكارترين مزيت گوشي هاي تلفن همراه است. يك تلفن همراه ( البته از نوع پيشرفته آن ) مي تواند علاوه بر رفع نياز استفاده كننده به اطلاعات به لحظه (Real-Time ) امكان ارتباط و تماس را مستقل از حل و موقعيت او و در هر جايي برآورده سازد 3-1-2- قابل دسترسي بودن (Reachabelity ) : افراد بسياري هستند كه به دليل شغلي يا خصوصي تمايل دارند كه در هر كجا و در هر زماني كه در دسترس باشند. در صورتي كه شخص يك تلفن همراه داشته باشد اين امكان براي او فراهم خواهد بود. ضمن آنكه فرد مي تواند در دسترس بودنش را به افراد يا زماني به خصوص محدود نمايد 3-1-3- بانك اطلاعات متحرك ( Mobile storage device ) : تلفن هاي همراه به عنوان ابراز ذخيره سازي اطلاعات،هميشه در دسترس هستند و به كارگيري اطلاعات ذخيره شده از طريق آن ها نيز راحت تر مي باشد

اسلاید 6: 3-2- مزيت استفاده از شبكه بي سيم از طريق گوشي هاي تلفن همراه در سال هاي اخير تكنولوژي هاي بي سيم و تلفن همراه تا حد بسيار زيادي همگرا شده اند و از اين بين ارزش هاي زيادي خلق شده است،كه از آن جمله مي توان به موارد ذيل اشاره كرد 3-2-1- جايابي ( Localization ): پيشرفت هاي تكنولوژيكي ،ويژگي جديدي براي تجارت بي سيم به ارمغان آورده است كه طي آن ارزش بيشتري نسبت به گذشته براي مشتريان خلق مي شود. شركت هاي ارايه دهنده خدمات ( مرتبط با يك مشتري ) با آگاهي از محل حضورش،او را به معامله از طريق شبكه بي سيم تحريك مي كنند، بنابراين زماني كه مدير يك شركت طي سفر كاري به شهر مقصد مي رسد مي تواند انتظار دريافت پيغامي روي تلفن همراه خود داشته باشد كه از او در خصوص نياز به هتل جهت اقامت،سوال شده است. 3-2-2- امنيت ( Security ) : تكنولوژي هاي امنيتي در تجارت بي سيم قبلا” در قالب تكنولوژي SLL ( Layer Secure Socket) ظهور كرده است. اما كارت هاي هوشمند داخل ترمينال هاي سيار،امكان تاييد و اثبات مالك را فراهم مي كند و در نتيجه سطحي بالاتر از امنيت را نسبت به آنچه كه در حال حاضر در محيط هاي اينترنتي كابلي وجود دارد،پديد آورده است.

اسلاید 7: 3--2-3- ارتباط سريع ( Instant Connectivity ) : اگر چه تا چندي قبل، براي ارتباط با شبكه اينترنت ( با استفاده از WAP و يك ميكروپويشگر و بر اساس تكنولوژي شبكه GSM )، لازم به تماس تلفني بود اما با ظهور تكنولوژي هاي GPRS و تكنولوژي هاي بعد از آن اين امكان فراهم شده است تا بدون بوت كردن سيستم و يا تماس تلفني، به شبكه اينترنت متصل شد. بنابراين جداي از بحث هاي مربوط به تجارت بي سيم،سريع ترين روش براي دسترسي به اينترنت از طريق ابزارهاي جديد بي سيم و تكنولوژي هاي مرتبط خواهد بود. 3-2-4- خدمات سفارشي ( Personalization ) : ظهور تكنولوژي هاي جديد امكان معامله خدمات سفارشي شده را از طريق تلفن هاي همراه فراهم كرده است،در مثال قبل اگر پاسخ مدير شركت در خصوص پيشنهاد هتل براي اقامت مثبت باشد،ارايه دهنده خدمت با ارسال پيغامي پيشنهادهايي به او خواهد دادكه در محدوده قيمتي مدير باشد( يا در محدوده هر متغير ديگر به جز محدوده بودجه اي ، كه البته مدير قبلا” از طريق ابزارهايي،شبكه را از آن ها آگاه كرده است). 3-3- مزيت هاي حاصل از كاربردهاي تجارت بي سيم اغلب مزيت هاي گفته شده در بالا،در قالب كاربردهايي ( Applications ) كه بر روي تلفن هاي همراه مشتريان و يا مراكز ارايه دهنده سرويس نصب مي شود توسط آن ها درك مي گردد و از آنجا كه مشتريان،مستقيما” آن ها درك مي گردد و از آنجا كه مشتريان مستقيما” با اين كاربردها سرو كار خواهند داشت نقش بسيار مهمي در درك مزيت هاي تجارت بي سيم توسط مشتريان خواهند داشت

اسلاید 8: كاربردها و خدماتي كه در حوزه تجارت بي سيم مطرحند،چه آن ها كه دوران آزمايشي خود را پشت سر مي گذرانند در سه دسته كاربردهاي ارتباطي ( Applications Communications ) و كاربردهاي فردي ( Consumer M-Commerce Application) و كاربردهاي حوزه كسب و كار ( Consumer M-Commerce Application (قابل بررسي هستند. 3-3-1- كاربردهاي ارتباطي ( Applications Communications ) : دو كاربرد پست الكترونيكي email و SMS از جمله پر استفاده ترين كاربردها در اروپا بوده است .تعداد ديگري از اين دسته از كاربردها كه يا توسعه يافته اند و يا مراحل آزمايشي خود را طي مي كنند عبارتند از: Mobile Chat, Mobile Instant Messaging(MIM), كاربردهاي ارتباطي به دو دليل بسيار مورد توجه قرار گرفته اند. اولا” مردم با آنها آشنا هستند و اغلب با اين كاربردها از طريق اينترنت كابلي كار كرده اند. ثانيا” آن ها غالبا” به اين كاربردها،براي حفظ ارتباط خود با دوستان و سازمان هايشان در هر كجا و هر زمان نياز دارند. 3-3-2- كاربردهاي فردي ( Consumer M-Commerce Application ): قسمت اعظم كاربردهاي تجارت بي سيم در اين حوزه توسعه داده شده اند. از جمله آن ها به موارد ذيل مي توان اشاره كرد. 3-3-2-1- خدمات مالي ( Mobile Financial Services ): ارايه خدمات مالي نظير امور روزمره بانكي و خريد و فروش سهام ، كانال هاي جديدي را به روي موسسات مالي گشوده است. در تحقيقي كه نوكيا در خصوص تعيين برترين كاربردهاي تجارت بي سيم به لحاظ ميزان تقاضاي بازارهاي مختلف انجام داده است .

اسلاید 9: بانكداري بي سيم ( Mobaile Banking ) با بيش از 85%به عنوان برترين كاربرد تعيين گرديده است ( Nokia,2002 ) . موارد ذيل از كاربردهاي عمده در زمينه خدمات مالي بي سيم است بانكداري از طريق موبايل : بانكدارى از طريق موبايل و پيام كوتاه (SMS) از سال ۱۹۹۹ در دنيا رايج شد. بانكداري از طريق موبايل زير مجموعه اي از بر خط ( Online ) است كه بيش از 95% بانك هاي اروپا در حال حاضر اين خدمت را ارايه مي دهند،انگيزه عمده از سوي بانكها براي ارايه چنين خدمتي داشتن يك كانال توزيع ديگر و البته موثرتر و همچنين كاهش هزينه هاي عملياتي است. تجربه هاي موجود در زمينه بانكداري بر خط كابلي حركت به سمت شبكه بي سيم را راحت تر ساخته است،خدماتي كه تاكنون از طريق بي سيم ارايه گرديده است عبارتند از: ارايه اطلاعات كلي نرخ بهره ،نرخ ارز و ... ،ارايه اطلاعات شخصي ( مرور آخرين معامله صورت حساب هاي اعتباري و.... ) و انجام معاملات انتقال سرمايه و ... . وضعيت بانكداری موبايل در دنيا بر اساس تحقيقات انجام شده توسط Data Monitor ، انگليس، آلمان، فرانسه، ايتاليا و اسپانيا تا سال ۲۰۰۴ در حدود ۷۳ درصد از تجارت خود را در اروپا بر روی تجارت موبايل قرار خواهند داد. پيش بينی‌ می‌شود در ايتاليا كه بيشترين پيشرفت در زمينه موبايل را در بين ۵ كشور فوق دارد، تا سال ۲۰۰۴ بانكداری موبايل از بانكداری اينترنت پيشی خواهد گرفت و در انگلستان، بانك Woolwich كه بانك پيشگام در ارائه خدمات بانكداری خرد از طريق موبايل می‌باشد، به توسعه سرويس‌های مبتنی برWAP اقدام كرده است.

اسلاید 10: مدير پروژه WAP اين بانك، WAP Banking را چنين تعريف می‌كند : WAP Banking، نه تنها توانايی دسترسی موبايل به سرويس‌های سنتی بانكها را داراست بلكه در حقيقت سازماندهی مجددی برای مدل تجاری(بانكها)به منظور تسهيل كار وافزودن به توانايی مشتريان برای انجام تراكنشهايشان می‌باشد خدمات ارائه شده در بانكداری موبايل نمونه‌ای از خدماتی كه بانكها بر روی تلفن‌های همراه به مشتريان خود ارائه می‌دهند عبارتند از: -چك كردن مانده حساب شخصی - مشاهده چند مبادله مالی آخر كه بر روی حساب خود مشتری انجام شده است -درخواست صورتحساب -دستور انتقال پول از يك حساب مشتری به حسابهای ديگر او -درخواست دسته چك -ارسال پيامهای كوتاه از طرف بانك به مشتری كه اين پيامها بعنوان SMS شناخته شده است

اسلاید 11: اين سرويس را می‌توان در سيستم تلفنهای بي سيم ديجيتالی بر روی شبكه GSM استفاده نمود. با استفاده از سرويس SMS پيامهای كوتاه (۱۶۰ حرف) به تلفن همراه فرستاده شده و نمايش داده می‌شود. پيامها توسط شبكه GSM تا زمانی كه تلفن فعال شود، در بافر می‌ماند. اين پيامها را می‌توان به‌گونه‌ای تنظيم نمود كه هنگامی حساب شخص به يك سقف معين ( حداقل موجودی) ‌ رسيد، پيامهابه تلفن همراه مشتری فرستاده شود .-تغيير رمز عبور و كلمه عبور استانداردها و پروتكل‌ها مورد استفاده در بانكداری موبايل مهمترين مساله برای كاربرانی كه از خدمات بانكداری موبايل استفاده می‌كنند، امنيت است و اگر اين مساله مورد توجه قرار نگيرد، بانكداری موبايل با استقبال مواجه نخواهد شد. به نظر بعضی از كارشناسان، بانكداری موبايل به طور بالقوه بسيار امن تر از بانكداری از طريق اينترنت است. در رابطه با امنيت اين نسل بايد گفت: -رمزنگاری آن با استفاده از كليدهای ۱۲۸ بيتی انجام می‌شود -روش تاييد دوسوييه با استفاده از كليدهای رمزنگاری برای بررسی هويت دو طرف استفاده می‌شود. استفاده از پروتكلها و استانداردهای امنيتی موبايل دارای تغيير و تحول بوده است. در اينجا گذری بر سير تكنولوژی موبايل خواهيم داشت. صنعت ارتباطات موبايل دارای ۳ مرحله می‌باشد:

اسلاید 12: آنالوگ ديجيتال چند رسانه‌ای هركدام از اين مراحل به عنوان نسلی از موبايل شناخته شده است. در اينجا به بررسی نسلهای آن خواهيم پرداخت. نسل اول اين نسل تلفن همراه دارای خصوصيات زير است: -آنالوگ -مدارهای سوئيچ -صدای ضعيف -قابليت پايين -عدم وجود تدابير امنيتی: يكی از نگرانی‌های اوليه در رابطه با امنيت در تلفن های آنالوگ اين بود كه سيگنالها رمزنگاری نمی‌شدند و بنابراين در مسير عبور براحتی قابل گوش دادن بودند. هر چند تلفن های آنالوگ هنوز در آمريكا استفاده می‌شوند و تكنولوژی آنها پيشرفت نموده است ولی تحول و دگرگونی منطقی به سمت ديجيتال بوده است .

اسلاید 13: نسل دوم خصوصيات اين نسل عبارتند از: تكنولوژی ديجيتال كه در تلفن‌های همراه ديجيتالی در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گيرد. مدارهای سوئيچ با بهره گيری از تكنولوژی ديجيتال، قابليت نمونه گيری صدا به صورت صفر و يك و انتقال آن بر روی شبكه بيسيم برای انتقال به تلفن ديگری از همين نسل و يا تلفنهای سنتی كه در آنجا به موجهای صوتی تبديل می‌شود، در اين نسل موجود است. انتقال محدود اطلاعات پشتيبانی داده، فاكس و SMS امكان بهره گيری از رمزنگاری( با كليد رمز ۴۰ بيتی) سيستم جهانی برای ارتباطات موبايل (GSM) استانداردی ديگر برای نسل دوم می‌باشد. سيستم GSM در دامنه فركانس بين ۹۰۰-۸۰۰ مگا هرتز عمل می‌كند.

اسلاید 14: می‌توان خصوصياتی كه از نسل اول به نسل دوم بهبود يافته است را به شرح زير معرفی نمود: تلفن ديجيتالی پست صوتی دريافت پيامهای الكترونيكی ساده نسل ۲،۵ سرويس جهانی راديويي بسته‌ای (GPRS) را می توان مانند سرويس GSM برای دسترسی به اينترنت در نظر گرفت. نسل ۵، ۲ داده ها را با سرعت بالاتری پشتيبانی می‌كند (۱۷۱ بيت در ثانيه) همچنين اتصالات دائمی داده‌ها را حفظ می‌كند . به اين صورت كه كاربران می‌توانند بطور دائم به اينترنت دسترسی داشته و تنها در زمان دريافت و ارسال داده‌ها هزينه‌ای را پرداخت خواهند نمود و در حالت معمولی هيچ هزينه‌ای مربوط به اتصال به اينترنت از كاربران دريافت نمی‌شود. سرويس GPRS، برای مرورگرهای محدود، پست الكترونيكی، معاملات مالی با استفاده از كارت و غيره در نظر گرفته شده است. GPRS، يك پروتكل اينترنتی با امكان سوئيچينگ بسته‌ها است.اين استاندارد نيز از بسياری از آسيب پذيری‌های موجود در اينترنت رنج می‌برد. همه خدمات مورد استفاده در اينترنت مانند انتقال فايل، مرورگرهای وب، گپ‌های دوستانه، پست الكترونيكی، اتصال به يك كامپيوتر از راه دور بر روی شبكه موبايل قابل دسترسی می‌باشد

اسلاید 15: كارگزاري بي سيم Mobile Broking ): ) امكان دريافت اطلاعات به لحظه قيمت سهام و معامله بر خط ( Online ) آن ها در هر زمان و در هر مكان سبب ايجاد ارزش بسياري براي كارگزاران حرفه اي و حتي افراد حقيقي ( كه در بازار بورس به خريد و فروش سهام اشتغال دارند ) شده است. بانك توسعه صادرات از آذرماه سال گذشته، خريد و فروش سهام بورس كشور از اينترنت را راه اندازى كرد، هر چند اين سيستم از سوى سهامداران بورس به طور گسترده استفاده نشد اما تاكنون نزديك به هشت هزار نفر در ايران و ساير كشورها سهام بورس تهران را از طريق اينترنت خريدارى مى كنند. مهمترين مزيت استفاده از تلفن همراه براى خريد و فروش سهام نسبت به اينترنت را در وابسته نبودن به تلفن ثابت و رايانه شخصى يا حضور در مكانى خاص عنوان مى شود. قبض هاي پرداخت از طريق موبايل ( Mobile e-Bill ) : هم اكنون در بعضي از كشورها از جمله فنلاند مردم قبوض پرداخت خدمات آبونمان شده شان را از طريق شبكه بي سيم و ايجاد ارزش براي مشتري،سبب كاهش هزينه هاي صدور و پست اين قبوض براي ارايه دهنده خدمات خواهد شد. سرويس موبايل بانك، بانك توسعه صادرات قابليت ارائه اطلاعات حساب بانكى افراد، انتقال وجوه، خدمات مربوط به چك، پرداخت وجوه و قبض خدمات شهرى را دارد.». براى استفاده از خدمات موبايل بانك، افتتاح حساب بانكى در بانك توسعه صادرات، گوشى تلفن همراه مجهز به مرورگر WAP ايترنت بدون سيم) و دريافت سرويس ويژه ديتا از مخابرات مورد نياز است

اسلاید 16: موبايل پارک طرز کار سيستم موبايل پارک طرز کار و استفاده از سيستم بسيار آسان و راحت می باشد. رانندگان با مراجعه به دفاتر منتخب امور ارتباطی و پستی در شهر هاي کشور و با پر کردن فرم درخواست در سيستم موبايل پارک ثبت نام می شوند و آرم هوشمندی را دريافت می کنند که بر روی شيشه جلو خودرو خود می چسبانند . با شارژ کردن آرم هوشمند، رانندگان ميتوانند هر لحظه با خيال راحت و بدون اتلاف وقت وبدون نياز به پرداخت پول در خيابان به پارک بان وبدون نگرانی از جريمه شدن از پارکينگ های حاشيه خيابانها استفاده نماييد. چگونه آرم های هوشمند موبايل پارک شارژ می شوند مشتريان می توانند با مراجعه حضوری به دفاتر منتخب امور ارتباطی و پستی و يا استفاده ازتلفن گويا و يا مراجعه به سايت اينترنتی آرم هوشمند خود را با تعدادی پارک ساعت الکترونيکی شارژ نمايند و هم ماندگی شارژ آرم هوشمند خود را مطلع شوند و هم اينکه پرينت هزينه های پرداختی را مانند پرينت خطوط موبايل دريافت نمايند . تعداد پارک ساعت های خريداری شده بستگی به مقدار استفاده هر راننده از پارکينگ های حاشيه خيابانها دارد.

اسلاید 17: روش اعلام پارکينگ در حاشيه خيابانها اعلام پارکينگ به دو روش انجام ميگيرد: 1- رانندگانی که دارای تلفن همراه نمی باشند و يا امکان ارسال پيام کوتاه را ندارند و يا به هر دليلی نمی خواهند از تلفن همراه خود برای اعلام پارکينگ استفاده نمايند، بعد از شارژ آرم هوشمند موبايل پارک مي توانند خودرو خود را در محل پارکينگ های حاشيه خيابانها پارک نمايند در اين حالت رانندگان نيازی به اعلام پارکينگ ندارند، بلکه توسط مآمورين موبايل پارک که مجهز به دستگاههای الکترونيکی لازم ميبــاشند درصورت کنــترل خودرو يک ســـاعت از شـــارژ آرم هوشـــــمند آن کاسته مي شود 2 - رانندگان با استفاده از تلفن همراه خود مدت زمانی را که قصد دارند از پارکينگ های حاشيه خيابانها استفاده نمايند به صورت يک پيام کوتاه به مرکز موبايل پارک تحت شماره مورد نظر اعلام مي نمايند مدت زمان اعلام شده بين سي تا سيصد دقيقه ميباشد دراين حالت فقط مدت زمان اعلام شده از شارژ آرم هوشمند خودرو کاسته مي شود رانندگان هنگام ثبت نام و شارژ آرم هوشمند موبايل پارک بايد مشخص نمايد، که از کدام روش برای استفاده از پارکينگ های حاشيه خيابانها استفاده خواهند نمود. رانندگانی که روش يک را ترجيح می دهند، بايد به اين نکته توجه کنند، که تعداد پارک ساعت های الکترونيکی خريداری شده برای مدت ده روز معتبر ميباشند که رانندگان ميتوانند تاريخ شروع اعتبار آنها را خود معين نمايند.

اسلاید 18: روش کنترل و جريمه اگر بدون اعلام زمان پارکينگ ( روش اول) از پارکينگ های حاشيه خيابانها استفاده می شود، رانندگان بايستی توجه داشته باشند، که قبل از پارک خودرو در محدوده طرح موبايل پارک آرم هوشمند خودرو دارای شارژ و اعتبار لازم باشد. در صورتی راننده فاقد آرم هوشمند موبايل پارک باشدو ياآرم هوشمند راننده فاقد اعتبار لازم باشدجهت صدور جريمه از طريق مراجع قانوني اقدام خواهد کرد اگر روش دوم اعلام پارکينگ برای استفاده از سيستم ترجيح داده ميشود، لطفآ توجه داشته باشيد که قبل از ترک خودرو مدت زمان استفاده از پارکينگ را از طريق پيام کوتاه اعلام داريد. سيستم موبايل پارک چند دقيقه قبل از اتمام مدت زمان درخواستی با يک پيام کوتاه يادآوری مينمايد که زمان پارکينگ شما به زودی به اتمام خواهد رسيد. در صورت نياز شما ميتوانيد با ارسال يک پيام کوتاه ديگر زمان توقف خود را به راحتی تمديد نماييد

اسلاید 19: پرداخت حقوق ( Mobile e-Salary ) : هم اكنون در تعدادي از شركت هاي اروپايي،كارمندان فيش حقوقي خود را از طريق تلفن هاي همراه خود دريافت مي كنند و در نتيجه ديگر نيازي به توليد فيش هاي حقوق كاغذي و عرضه آن ها نيست. خريد از طريق موبايل ( Mobile Shopping ) : بسياري از محصولات كه در حال حاضر از طريق اينترنت كابلي خريد و فروش مي شود،از طريق شبكه بي سيم نيز قابل معامله اند ( Mobile Retailing ) . در مورد خدمات نيز وضع به همين گونه است از جمله خدمات مي توان به خريد بليط ( Mobile Ticketing )،حراجي ها ( Mobile Auctions )، رزرواسيون هتل، رستوران و... ( Mobile Reservations )، ارايه كارت هاي تبريك ( Mobile Postcard ) و ... اشاره كرد

اسلاید 20: خريد بليط از طريق موبايل (Mobile Ticketing ) : موارد مورد نياز برای خريد بليط از طريق موبايل تکنولوژی مورد نياز يک ورودي هزينه که مشتريانتان بتوانند از طرِيق آن هزينه خريد بليط را بپردازند يک کامپيوترلپ تاپ و اسکنر در طول آن رويداد نياز به اسکنرهايي بي سيم اضافی در صورتي که تعداد وروديها زياد شود در صورت عدم دستيابی به اينترنت برای وروديها از طريق ارتباطات بی سيم با قيمت بالاتربه پايگاه داده بليط (زنده) ميتوان دسترسي پيداکرد چگونگی تحويل بليطها از طريق تلفن همراه : بليطهاي موبايلی عکسهايي واحدي هستند که به شکل بارکد واحد به تلفن همراه فرستاده مي شوند و آنها توسط اسکن کردن نمايشگر تلفن همراه بوسيله يک اسکنر بارکد خوان در محل رويداد تهيه ميشود

اسلاید 21: مزايا: افزايش فروش[1] : صندليها ميتواند در آخرين دقايق فروخته شوند تحويل فوری[2] : بليطها سريع تحويل داده ميشوند کاهش فروش غير قانونی[3] : بليطهای موبايلی به سادگی بليط کاغذی نمی توانند انتقال داده شوند راحتي مشتری[4] : نيازی به ايستادن درصف باجه بليط فروشی براي تهيه بليطهای کاغذی نيست اطمينان[5] : بليطهاي موبايلی قابليت چاپ دوباره و کنسل شدن را دارنددر نتيجه مشتريان نبايستی نگران از دست دادن بليط خود باشند تحويل با ضمانت[6] : مشتريان نبايستي نگران تحويل دير يا گم شدن در پست باشند موافق محيط [7] رويداد[8] : ثروتمند شدن در ريچ ماند محصول[9] : موبايل تيکت[1] Increase Sales [2] Instant delivery [3] Reduce touting [4] Consumer convenience[5] Insured Ticket[6] Guaranteed Delivery[7] Invironmentally Friendly[8] Event[9] Product

اسلاید 22: رويداد[1] : ثروتمند شدن در ريچ ماند محصول[2] : موبايل تيکت مکان[3] : مرکز خريد ريچ ماند ، لندن دری ، ايرلند شمالی زمان[4] : اکتبر 2006 موبيکا يک تبليغ منحصر بفرد را تحت اين بنر Get Rich at Richmondانجام داده است اين تبليغ به وسيله ترکيبی از تبليغات روزنامه و راديو عموميت پيدا مي کند وبا درخواست متني متقاضيان ورود به مسابقه ، يک پيغام متنی مستقيما به تلفن همراهشان فرستاده ميشود که شامل يک بارکد واحد ميباشد که توسط کيوسکهای مراکز خريد ريچ موند اسکن ميشود وافراد برنده در جايگاه مشخص ميشوند به هر برنده معادل 10پوند کوپن خريددر اين مرکز داده ميشود که ارزش آن بيش از خريد به سبک سنتي است [1] Event[2] Product[3]Where[4] When

اسلاید 23: کوپنهای موبايلی ( mobile coupon ) : در بخش خرده فروشی ، منفعت سازمانها توسط استفاده از کوپنهای که از طريق تلفن همراه مشتری تحويل گرفته ميشود افزايش مي يابد بارکد بليط در محل خريد ، توسط اسکن ساده صفحه نمايش موبايل ، خوانده مي شود اين کوپنها علاوه بر اينکه همه مزايای کوپنهای کاغذی رادارند، از سرعت کانالهای بي سيم برخوردارند اين کوپنها به وسيله پيغام متنی يا با دانلود از روی وب سايت می توانند دريافت شوند مزايا کاهش هزينه توليد[1] : ارزانتر از چاپ و پست کردن يک کوپن کاغذی انجام گرفتن عمليات ، بينهايت سريع[2] نوآوری[3] جذب مشتريان به وب سايت يا مغازه شما[4] تلفن برخلاف کوپنهای کاغذی که ممکن فراموش شوند همواره همراه مشتری بوده[5] [1] Reduce production and distribution costs [2] Turn up the heat[3] Innovation[4] Drive traffic[5] Increased redemption

اسلاید 24: رويداد : تبليغ آبجو برای مشتريان آرسنال در استاديوم اميريت محصول : موبايل کوپنمکان : استاديوم اميريت آرسنال ، لندن ، انگليسزمان : اکتبر 2006O2 در زمين خانگي آرسنال ، با موبيکا کار مي کند طرفداران آرسنال که به o2 متعهدند پيشنهاد جامهای رايگان آبجو در13 جايگاه قسمت پايين استاديوم را دادند برای دسترسي به مزايای اين تبليغ ، سهامداران o2 يک درخواست متنی برای کوپن آبجو ميکنند براي آنها يک کوپن موبايلی به شکل پيغام متنی مستقيما به تلفن شان فرستاده ميشود اين کوپن شامل يک بارکد و اطلاعات تبليغاتی مي باشد و بارکد به وسيله کارگران مستقر در 13جايگاه استاديوم اسکن ميشود و مشتريان از جامهای آبجو o2و آرسنال به طور رايگان لذت مي برند کارت جايزه موبايلی Mobile Reward card) ) : برای خارج کردن کارتهای مغناطيسي ، يک شناسه واحد (بارکد) به تلفن همراه شما فرستاده مي شود. براي شناسايي مشتری ،براحتی ميتوان صفحه نمايش تلفن همراه در محل خريد را اسکن نمود مزايا اين کارتها هميشه همراه مشتری مي باشد ذخيره کردن هزينه بواسطه خارج کردن کارتهای پلاستيکي دسترسي به آمار کامل مشتريان جديد جمع آوری داده CRMدر زمان واقعي انگيزه قوی براي فروش و مکمل کوپنهای موبايلي

اسلاید 25:

اسلاید 26: 3-3-2-3- تبليغات از طريق شبكه بي سيم و موبايل ( Mobile Advertising) : يك نظريه پر طرفدار وجود دارد كه اينترنت سيار همچون اينترنت كابلي وابسته درآمدهاي تبليغات نخواهند بود و طرفداران اين نظريه،علت آن را صفحه نمايشگر كوچك تلفن هاي همراه و امكانات گرافيكي محدود آن مي دانند. اما نوع جديدي از تبليغات مبتني بر مديريت ارتباط با مشتري و ارتباط يك به يك با مشتري در حال شكل گرفتن است. كه نياز چنداني به امكانات گرافيكي و نمايشگرهاي بزرگ ندارد. گردانندگان شبكه بي سيم و يا ارايه دهنده خدمت ( Service Provider ) با استفاده از اطلاعات دموگرافيك شخص و بر اساس الگوهاي تماس او،پورتفوي اطلاعاتي اش را ايجاد مي كنند. علاوه بر اين،مشتري نيز با در اختيار داشتن يك ورودي سيار ( Mobile Handset ) گردانندگان شبكه را از نيازها و اولويت هاي خود آگاه مي گرداند و به اين ترتيب پورتفوي خود را تكميل مي كند. اين مجموعه اطلاعات اين امكان را براي مشتري فراهم خواهد كرد كه با توجه به محل حضورشاطلاعات و خدمات مطابق ميل خود را دريافت دارد

اسلاید 27: فروشندگان،زماني كه مشتريان هدف در محدوده فيزيكي شان باشند مي توانند به آنان دست يابند به عنوان مثال مردمي كه نزديك به يك رستوران غذاي ژاپني هستند،پيغامي در خصوص دعوت به يك ناهار ويژه دريافت مي كنند. البته اين مردم به اين علت انتخاب شده اند كه اولا” نزديك آن رستوران خاص بوده اند و ثانيا” آن مردم،غذاي ژاپني را به عنوان غذاي مورد علاقه شان از طريق ورودي تلفن سيار خود اعلام كرده بودند. با توجه به افزايش استفاده كنندگان شبكه بي سيم ملاحظه مي گردد كه چه تحول عظيمي در مديريت ارتباط با مشتري ( CRM ) و بازاريابي و تبليغات در حال تحقق است. 3-3-2-4- مديريت اطلاعات پوياي بي سيم Dynamic Information ManagementMobile از آنجا كه ترمينال هاي سيار،ابزار ذخيره سازي مطمئني براي اطلاعات مهم مي باشند،با به روز نگه داشتن اطلاعات آن ها مي توان از اين ترمينال ها به عنوان يك پايگاه داده هاي شخصي استفاده كرد. از جمله كاربري هاي در اين زمينه مي توان به كارت عضويت بي سيم ( Mobile Membership ) اطلاعات پزشكي بي سيم ( Medical Record Mobile ) و ( در اينده اي نه چندان نزديك ) رويداد بي سيم ( Mobile Passport ) اشاره كرد گذرنامه بي سيم (Mobi-pass)در شرکت هواپيمايي نوآوری موبيکا در شرکت هواپيمايي در سوار شدن با گذرنامه موبايلي که جزئيات اطلاعات مسافران روي بارکد سازگار با IATA (شرکت بين المللي حمل ونقل هوايي) که مستقيما به تلفن همراه مسافران به شکل يک پيغام MMS فرستاده مي شود ثبت مي کند تلفن همراه مسافران ازلحاظ امنيتي با استفاده از سيستمها واسکنرهاي موجود بارکدخوان در محل ورود به سادگي اسکن مي شود

اسلاید 28: مزاياي گذرنامه بي سيم کاهش هزينه هاي عملياتي[1] : از لحاظ هزينه , ارزانتر از چاپ کارتهاي ATB2 مي باشد هم چنين به خاطر افزايش استفاده از تسهيلات نام نويسي بر خط ، فضاي کاري کارکنان کاهش مي يابد راحتي مسافران[2] : مسافران نياز به ايستادن در صف براي ثبت نام را ندارند آنها مي توانند گذرنامه در حال حرکت دريافت کنند و مستقيما براي بررسيهاي امنيتی اقدام کنند موافق محيط[3] : بليطهاي موبايلي کوچک که نشان دهنده شماره صندلي و مشخصات مسافر مي باشد ((Mobile boarding pass نياز به چاپ بليطهاي کاغذي کوچک که با توجه به نوارهاي مغناطيسي روي آن غير قابل بازيافت مي باشند را حذف مي کند تحويل سريع[4] : ارائه پيغام اتوماتيک ازثبت نام برخط(online) به تلفن همراه مشتري پيشرفت ارتباط با مشتری[5] : خطوط هوايي و فرودگاهها مي توانند يک محدوده اي از سرويسهاي نوآور موبايلي براي مثال ثبت نام از طريق sms و ذخيره کردن را ارائه دهند سازگار با[6] IATA (شرکت بين المللي حمل ونقل هوايي) : گذرنامه موبايلي با تجهيزات اسکن موجود در فرودگاه که براي بليطهاي کوچک موبايلي بارکددار IATA (شرکت بين المللي حمل ونقل هوايي) نصب شده سازگار مي باشد

اسلاید 29:

اسلاید 30: پزشکي وموبايل سبيت در هانور يکی از بزرگترين مشتريان IT در جهان مي باشد از نقطه نظر محصول ، موبايل سولوشن براي آگاهي دادن به بيمار و تشخيص ، يک تمرکز اصلي روي صنعت فراهم مي کند. به عنوان مثال شرکت آمريکاي – آلماني بادی تل ، آخرين ورژن محصولش ، GlucoTel که يک سيستم بي سيم نمايش دهنده ديابت بر مبناي وب است را عرضه مي کند بر اساس اين سيستم همه بيماران ديابتي مجبور به خراش دادن انگشتشان و قرار دادن آن روي نوار تست مي باشند اين وسيله ميزان قند خون فرد را توسط بلوتوث به تلفن همراه و از آنجا مستقيما به رکورد سلامت شخصي مي فرستد اين کار به پزشک توانايي چک کردن ديابت بيمارش از راه دور را (حتي اگر مريض مسافرت باشد ) که آيا با تجويز دارويي ، ديابت به طور صحيح تنظيم شده را مي دهد . حدود 3000 پرستار ، مراقبت خانگي را در سرتاسر ukفراهم مي کنند .موبايل سولوشن يک توان بالقوه براي بالا بردن ارتباطات ، ايجاد تمرينات کاري موثرتر و گسترش دسترسي به اطلاعات در داخل موسسه ماري کيور را فراهم مي کند . BSG يک آزمايش کارگر موبايلي براي يک نمونه گروه از کارگرها داخل اين موسسه با استفاده از HP iPAQ Pocket PC و نرم افزار Outlook که براي ارزيابي توان موبايل سولوشن داخل سازمان بوده ، طراحي کرده وگسترش مي دهد . اين آزمايش به صورت خيلي موفق براي موسسه ماري کيور به نتيجه رسيد که توانايي ارتباط مريضها و پرستاران توسط iPAQ فراهم گردد

اسلاید 31: چالش موسسه ماري کيور ترکيبي از افراد که در موقعيتهاي مختلف هستند را داراست وآن شامل افراد در حال حرکت ويا ثابت که نياز به يک راه حل براي محيط استاندارد را به وجود مي آورد يک نمونه گروه از کارمندها که شامل مديريت ارشد و اعضاي اجرايي براي آزمايش ايجاد مي شونداجزاي تکنيکي کليدي نرم افزار outlookHP iPAQ Pocket PC و توانا کردن blue tooth آن توانا کردن blue tooth تلفن همراهتکنولوژي امکانپذير نرم افزار outlook و سيستم عامل Windows XP راه حل مورد استفاده بر مبناي يک ارتباط بلوتوث ميان HP iPAQs وتلفن همراهشان براي دستيابي به نرم افزار تبادل سرور Exchange Server که تمامي تغييرات تقويم و mail آنها کپي شود

اسلاید 32: مزيت پيشرفت ارتباطات با توجه به توانايي پاسخ دو طرفه سريع به درخواستهاي mail اطلاع رساني از طريق موبايل ( Mobile Information provisioning ) : اطلاعات مختلفي از طريق شبكه بي سيم قابل ارايه به مشتريان است از جمله اخبار عمومي ( اتفاقات روز،تيتر اخبار،دماي هوا و ... ) اخبار ورزشي ( برنامه هاي بازي هاي فوتبال،اسب دواني و ... )،اطلاعات مسافري ( برنامه هاي زمان بندي قطار،اتوبوس،هواپيما،زمان هاي تاخير وسايط حمل و نقل عمومي، تاكسي ها،هتل ها و ...)

اسلاید 33: ديدن مبلغ (قبض) ميان دوره sms و موبايل تان به وسيله SMS از جمله سرويس هايی جانبی که دارندگان تلفن همراه مخابرات می توانند با ارسال SMS به اين مرکز از آن استفاده نمايند مبلغ کارکرد موبايل هايشان می باشد. بدين ترتيب جهت دريافت مبلغ کارکرد موبايل، تنها کافيست يک SMS با فرمت (تاريخ شروع,تاريخ انتها) برای شماره تماس 30009 ارسال نماييد. اطلاعات ارسال شده برای دوره زمانی انتخاب شده بر حسب ريال عبارتند از: - هزينه SMS های ارسال شده - هزينه مکالمه درون شهری - هزينه مکالمه بين شهری - هزينه جابجايی خط - مجموع هزينه های فوق بطور مثال درصورتيکه می خواهيد مبلغ کارکرد موبايل خود را از تاريخ اول فروردين 1386 تا تاريخ 23 فروردين 1386 دريافت نماييد متن SMS شما به صورت زير خواهد بود: 860101,860123 دقت نماييد که بين اين دو تاريخ علامت کاما ( , ) وجود دارد، اکنون عبارت بالا را برای شماره 30009 ارسال نماييد تا در زمان اندکی ليست کاملی از کارکرد موبايل شما برايتان ارسال شود. در صورت کسب اطلاعات بيشتر در مورد اين سرويس حرف H را به همين شماره ارسال کنيد.

اسلاید 34: استفاده از سيستم پيام کوتاه (sms) جهت دريافت آخرين وضعيت آب و هوايی شهرهای کشور1- برای استفاده از اين امکان ابتدا می بايست سيستم ارسال پيام کوتاه (sms) برای کاربران فعال باشد.2- ابتدا کليد منو را انتخاب کرده و از آن گزينه Messages (پيامها) را انتخاب می کنيم. با انتخاب اين گزينه امکانات آن روی صفحه نمايان می شود.3- گزينه Write Messege (نوشتن پيام) را انتخاب می کنيم صفحه ای برای نوشتن پيام جديد نمايان می شود در اين قسمت کد شهر مورد نظر را وارد می کنيم برای ارسال اين شماره گزينه Send (ارسال) را انتخاب می کنيم پس از انتخاب اين گزينه صفحه ای نمايان می شود در اين صفحه شماره اعلام شده توسط سيستم هواشناسي را وارد می کنيم و با فشردن کليد ok پيام فرستاده می شود.4- برای مدت ده ثانيه منتظر مانده اطلاعات مورد نياز وضعيت آب و هوايی شهراصفهان مورد نظر شامل (وضعيت هوا، آسمان، دما، سمت و سرعت باد (DIR-WIND SPEED)، ديد افقی (VISIB) بر روی صفحه موبايل ظاهر می شود.

اسلاید 35: هواپيام در استان اصفهان ( سيستم ارسال خودکار پيام کوتاه ) سيستم هوا پيام ، اطلاع رساني عمومي هواشناسي از طريق سيستم پيام کوتاه تلفن همراه را ميسر ميسازد و داراي قابليتهاي ويژه مي باشد اين سيستم با هماهنگي کامل با سوئيچ استاني بوده واز دريافت داده ها به طور خودکار پشتيبانی می کند بستر ارتباطي سيارموجود کشور و ساير سيستمهای عملياتي در مراکز استانها وسازمان مرکزی هواشناسی کشور با اين سيستم سازگار مي باشد

اسلاید 36: قابليتها و ويژگيهايي سيستم هوا پيامتعريف زمانبندي ارسال پيامها به تفکيک روز، هفته وساعت.امکان ارسال پيامهايي غير هوا شناسي بمنا سبتهای مختلف مانند هشدار ، تبريک، تسليت اعلان وضعيت فعلي هواي شهرهايي استان به درخواست کاربراعلان پيش بيني وضعيت هواي استان در روزهای آينده امکان تماس هر کاربر موقتي با سيستم براي دريافت اطلاعات تازه بدون نياز به کاربر انساني تجهيزات سخت افزاری مورد نياز سيستم هوا پيام SMS يک دستگاه رايانه با مودم GSMيک خط تلفن همراه تجهيزات نرم افزاری مورد نياز سيستم هوا پيام SMS نرم افزار داده هاي SMS Data Maker نرم افزار مدير پيام کوتاه SMS Manager

اسلاید 37: تجهيزات سخت افزاری مورد نياز سيستم هوا پيام SMS يک دستگاه رايانه با مودم GSMيک خط تلفن همراه تجهيزات نرم افزاری مورد نياز سيستم هوا پيام SMS نرم افزار داده هاي SMS Data Maker نرم افزار مدير پيام کوتاه SMS Manager

اسلاید 38: 3-3-2-6- سرگرمي توسط موبايل ( Mobile Entertainment ) : از جمله كاربردهاي در اين زمينه مي توان به بازي بي سيم ( Mobile Gaming ) و موسيقي بي سيم ( Mobile Music )، فيلم بي سيم ( Mobile Video ) اشاره كرد 3-3-3- كاربردهاي تجارت موبايلي در حوزه كسب و كار: فرآيندهاي مختلفي در سطح كسب و كار با استفاده از قابليت هاي تكنولوژي هاي موبايلي موثرتر و كاراتر از گذشته شده اند و يا خواهند شد. موارد ذيل بر اساس اين فرآيندها توسعه داده شده و يا در حال توسعه اند 3-3-3-1- ارسال وظايف Job Dispatch ) : ( اين كاربرد،اين امكان را فراهم خواهد كرد كه وظيفه جديد به كارمندان از طريق داده هاي غير از صدا و از طريق شبكه بي سيم وموبايل اعلام شود،به عنوان مثال يك تكنسين تعميركار به هنگامي كه در جاده در حال حركت است پيغامي را از شركت خود دريافت مي كند كه درآن جزئيات مشكلات يك مشتري در خصوص محصول شركت توضيح داده شده است و تكنسين بايد خود را به محل مشتري برساند. اين كاربرد در حوزه هاي مختلفي همچون حمل ونقل ( غذا،سوخت،بار،روزنامه،تاكسي )، خدمات عمومي ( آب،برق،تلفن،گاز،) خدمات دفتري ( تجهيزات دفتري،رايانه ) و مراقبت هاي پزشكي ( خدمات اجتماعي،پزشكان و پرستاران كشيك) كاربرد دارد.

اسلاید 39: مديريت ارتباط با مشتري از طريق موبايل ( Mobile CRM ): مديريت ارتباط با مشتري ا زطريق اينترنت ( بي سيم يا كابلي) هميشه به عنوان يكي از مهمترين نرم افزار هاي كاربردي مطرح بوده است. به روز نگه داشتن نيروهاي فروش از طريق شبكه موبايل : ( Mobile Sales Force Automation) ويزيتورهاي فروش،زمان قابل توجهي را در بيرون از شركت و در بين مقاصد مي گذرانند. اين نيروها از طريق يك تلفن همراه هوشمند قادر خواهند بود تا بدون رجوع به شركت اطلاعات مورد نياز در خصوص قيمت ها، اطلاعات رقابتي،اطلاعات مورد نياز در خصوص قيمت ها ،اطلاعات رقابتي ،اطلاعات ارتباطي و اخبار شركت را دريافت دارند. نيروهاي فروش از اين طريق حتي مي توانند با جستجوي اطلاعات و بروشورها،اطلاعات منتخب را مستقيما به دستگاه دورنگار مشتري ارسال نمايند.

اسلاید 40: 4- مدل عمومي تجارت موبايلی مدل عمومي تجارت موبايلی را مي‌توان در قالب سه عنصر اساسي شرح و بسط داد. اين عناصر شامل ابزار موبايلي مشتري، ابزار تجاري و سرويس دهنده زيربنايي[1]مي‌باشد.4-1= ابزار موبايلي مشتري: همان وسيله ارتباطي مشتري (كاربر) با شبكه تجارت موبايلي است كه به سه شكل اصلي قابل تصور مي‌باشد: - رايانه قابل حملي كه از طريق يك اتصال بي‌سيم به شبكه وصل شده است. - ابزار بي‌سيمي نظير يك تلفن همراه يا PDA كه مستقلاً به شبكه بي‌سيم با دامنه ارتباطي وسيع متصل است. - فن‌آوري بي‌سيم با دامنه ارتباطي محدود ارتباطي نظير Bluetooth كه با ابزارهاي نزديك خود ارتباط برقرار مي‌كند. (البته اين نوع فن‌آوري در داخل يك ابزار موبايلي جاسازي شده است). [1]. Infrastructure server

اسلاید 41: 4-1 ابزار تجاري [1]: در واقع طرف مقابل مشتري مي‌‌‌باشد كه تبادل تجاري مورد نظر بين اين ابزار با ابزار سيار مشتري انجام مي‌‌‌شود.ابزار تجاري هم به سه صورت اصلي قابل توصيف است: - يك وب سايت اينترنتي كه عرضه كننده كالا،خدمت يا اطلاعات خاصي مي‌‌باشد. - يك ماشين هوشمند فروش كه از فن‌آوري ارتباطي دامنه محدود(Bluetooth) ويا تركيب آن با فناوري ارتباطي دامنه وسيع بهره مي‌‌‌‌‌‌‌برد. - يك برچسب يا باركد بر روي يك كالا كه اطلاعات مربوط به آن را به ابزار سيار منتقل مي‌‌كند.4-2 سرويس دهنده زير بنائي: سرويس دهنده‌‌‌‌‌اي الكترونيكي است كه به منظور اتصال ابزارهاي سيار با ابزارهاي تجاري كه پروتكلهاي متفاوتي دارند, مورد نياز مي‌باشد. فن‌آوريWAPيك نمونه از سرويس دهنده زير بنائي است كه اطلاعات سايت‌هاي اينترنتي را به نحوي به كد تبديل مي‌كند كه در صفحه نمايش ابزارهاي سيار مشتري قابل نمايش باشد. [1] .Merchant Device

اسلاید 42: 6- پرداخت موبايلي در اغلب تلفن‌هاي همراه اين قابليت وجود دارد كه مقاديري را ذخيره كرده يا مكانيزم‌هايي براي شناسائي و صدور مجوز به صورت امن و بدون نياز به اعتماد به كارت خوان‌ها يا كامپيوترهاي شخصي و مودم يا ترمينال‌هاي نقطه فروش [1] فراهم كنند. بعضي از صاحبنظران بر اين عقيده هستند كه تلفن همراه به عنوان وسيله پرداخت حتي جايگزين كارتهاي هوشمند خواهد شد . با وجود اينكه پرداخت موبايلي زير مجموعه‌اي از پرداخت‌هاي الكترونيكي است ولي تعاريف مستقلي براي پرداخت سيار وجود دارد. گروه Mobile Payment به عنوان يكي از مهمترين گروه‌هاي فعال در زمينه تجارت سيار، پرداخت موبايلي را فرآيندي تعريف مي‌نمايد كه دو طرف را قادر مي‌سازد تا ارزش مالي يك محصول يا سرويس را با استفاده از يك دستگاه تلفن همراه مبادله كنند. دستگاه موبايل شامل تلفن‌هاي همراه،كمك داده‌هاي شخصي [2] و رايانه‌هاي تلفن همراه مي‌باشد. [1] .Personal Data Assistance (PDA) [2] .Point of Sale

اسلاید 43: پروتکلهاي پرداخت الکترونيکي امن و استاندارد فراواني براي اينترنت وجود دارند، ولي محدوديت منابع در محيط سيار مانند هزينه بالا، نرخ انتقال وپهناي باند كم کانال ارتباطي، محدوديت ظرفيتهاي محاسباتي، محدوديتهاي باتري و حافظه دستگاههاي سيار مانع اصلي استفاده مستقيم از پروتکلهاي موجود در اين محيط است. به عبارت ديگر يک پروتکل جديد و مناسب براي محيط سيار لازم ميباشد. يك سيستم پرداخت موبايلي بايد براي همه طرف‌‌‌هاي مرتبط سودمند باشد. براي اينكه يك سيستم پرداخت موفق باشد كاربر نهايي، فروشنده، صادركننده محصول پرداخت و اپراتور تلفن همراه بايد در آن ارزش اضافي ببيند. كاربر نهايي، سادگي و سرعت استفاده، راحتي،‌ امنيت و هزينه مناسب را ترجيح مي‌دهد. فروشندگان مي‌خواهند كه سيستم پرداخت موبايلي ، مجموعه بالقوه زيادي از مشتريان را پوشش دهد. آنها علاقمند هستند كه محصولات پرداخت سيار براي آنها درآمد اضافي (مثلاً از طريق گسترش عرضه خدمات) و كاهش هزينه (مثلاً از طريق افزايش امنيت و كاهش ريسك انكار تراكنش)داشته باشد. هزينه استفاده مشتري از يك سيستم پرداخت جديد بايد كم و نصب سيستم بايد ساده باشد. از طرف ديگر چرخه تبادل مالي از مشتري تا فروشنده بايد سريع صورت گيرد. صادركنندگان محصول پرداخت (معمولاً بانك‌ها)، براي پوشش هزينه‌هاي توسعه سيستم، لازم است نكات تجاري مثبتي را در پرداخت تجاري ببينند. براي مثال وفاداري مشتريان ، مي‌تواند با محصولات جديد و داراي نوآوري افزايش يابد. حتي در مورد محيط سيار هم امكان ارائه نام تجاري به همراه سرويس پرداخت بسيار مهم است. نام‌هاي تجاري معتبر استفاده از محصول براي مشتري را هم راحت‌تر مي‌كند.

اسلاید 44: 7 - بستر شبكه‌هاي اپراتور بسته به اينكه از چه كانالي براي عرضه سرويس استفاده شود، مشكلات و امكانات آن متفاوت است. GSM چهار كانال WAP [1] ، SMS [2] و USSD [3] و كانال صوتي را عرضه مي‌نمايد.WAP پروتكل WAP براي دسترسي دستگاه‌هاي بي‌سيم و تلفن‌هاي همراه به اينترنت طراحي شده است. در ساختار WAP يك درگاه[4] در مسير وجود دارد كه به عنوان يك مترجم بين پروتكل‌هاي اينترنت، (http, SSL/ TLS , UDP/TCP/IP) و پروتكل متناظر آن در WAP (WSP/WTP, WTLS,WDP) عمل مي‌كند. اين درگاه محتواي وب را به نحوي فشرده مي‌كند كه مطابق با پهناي باند محدود شبكه‌هاي و محدوديت‌هاي پردازشي و نمايش حافظه دستگاه‌هاي تلفن همراه باشد [1] . Wireless Application Protocol[2] . Short Message Service[3] .Unstructured Supplementary Service Data.Gateway .[4]

اسلاید 45: در حال حاضر در نسخه WAP 1.0، واسط‌هاي برنامه‌نويسي كاربردي[1] وجود دارد تا امنيت پيوسته را تضمين كند و اين تابع Signtextes است كه تنها تابع رمزنگاري است كه قابليت امضاي پيغام توسط كاربر را فراهم مي‌كند و مي‌تواند براي شناسائي كاربر و امضاي محتوا استفاده شود. متأسفانه اين برنامه‌ها از طريق درگاه‌هاي اپراتور ارسال مي‌شود و بنابراين تضميني وجود ندارد كه از قلم نيفتند يا در مسير تغيير داده نشوند. حتي اگر اپراتور قابل اعتماد باشد راههاي زيادي براي جعل هويت‌[2] وجود دارد. همچنين حملات با نوع قرار گرفتن هكر در مسير[3] كاملاً‌ ممكن مي‌باشد. بين سال‌هاي 2002-2000 مجموعه‌اي از استانداردها براي WAP منتشر شد. در نسخه‌هاي 2/1 و 0/2 براي بعضي از مسائل امنيتي مطرح، راه حل ارائه شد. در نسخه WAP 2.0 كانال امنيتي به نحوي تغيير داده شده تا امنيت يكسره با TLS/SSL فراهم شود. در نسخه WAP 2.0 مشكل فاصله WAP و حملات ممكن به آن حل شد. ولي برقراري ارتباط TLS/SSL در كل مسير از تلفن تا سرور، بار محاسباتي زيادتري نسبت به WTLS را به تلفن همراه تحميل مي‌كند. مشكلات امنيتي درنسخه WAP 2.0 هنوز هم حل نشده‌اند. استناد نكردن به درگاه باعث از دست دادن بسياري از بهينه‌سازي‌هاي فراهم شده توسط آن است. حتي با تلفن‌هاي همراه قديمي‌تر و با پهناي باند بيشتر، تأخير زياد خواهد داشت. مزاياي وجود اين درگاه بر معايب آن كاملاً برتري دارد. بنابراين در نسخه WAP 2.0 به عنوان يك پروكسي حفظ شده است. حذف آن پيچيدگي استاندارد را بسيار بالا مي‌برد و پياده‌سازي آن براي ارائه كننده سرويس تلفن‌هاي همراه و فروشندگان و ساير بازيگران بسيار مشكل مي‌شود [1] Application Program Interface [2] Impersonate [3] Man in the middle

اسلاید 46: سرويس تلفن‌هاي همراه و فروشندگان و ساير بازيگران بسيار مشكل مي‌شود. يكي از راه‌هاي تضمين امنيت دركل مسير، قرار دادن درگاه WAP در شبكه محلي مؤسسه مالي يا ارائه كننده سرويس مي‌باشد. در اين صورت داده‌ها در شبكه امني رمزگشايي و مجدداً رمز مي‌شوند. اما پياده‌سازي و نگهداري درگاه WAP منابع و هزينه‌هاي زيادي (از جمله هزينه‌هاي مربوط به خريد نرم‌افزارها و مجوزها) دارد كه در صورت پائين بودن حجم تراكنش‌ها مدت زمان بازگشت سرمايه طولاني خواهد بود.

اسلاید 47: SMS خدمات پيام كوتاه امكان تبادل پيام‌هاي كوتاه تا حداكثر 160 حرف را ممكن مي‌كند. SMS از طريق مسير سيگنال‌ مجزايي ارسال مي‌شود و قابليت انتقال همزمان با صوت، داده و دورنگار را دارد. بنابراين در زماني كه يك ارتباط تلفني برقرار است قابل دريافت است. مركز SMS يا SMSC هسته اصلي سيستم SMS است. اين مركز پيام‌ها را دريافت كرده و ذخيره مي‌كند و سپس آنها را براي تلفن‌هاي مقصد ارسال مي‌كند. اين مركز مي‌تواند پيام‌ها را از كاربران ساير شبكه‌هاي بي‌سيم و با سيم هم دريافت كند، اگر پيام بلافاصله نتواند تحويل شود،‌ در مركز ذخيره مي‌ماند و وقتي تلفن مقصد قابل دسترس شود پيام مجدداً ارسال مي‌شود. بنابراين دريافت آن توسط تلفن تضمين مي‌شود (18) . سيستم SMS براي محافظت از پيام‌ها از مكانيزم رمزنگاري GSM در واسط راديويي استفاده مي‌كند و در ساير قسمت‌هاي شبكه پيام‌ها به صورت رمز نشده مبادله يا نگهداري مي‌شوند. ذخيره پيام‌ها در مركز SMS مي‌تواند مشكلاتي مثل امكان مشاهده يا تغيير پيام‌ها را توسط هكر ايجاد كند. يكي از خطراتي كه سيستم SMS را تهديد مي‌كند SMSهاي جعلي[1] است. براحتي مي‌توان SMSهايي با مبدأ جعلي خصوصاً از طريق اينترنت توليد كرده و ارسال نمود و امكان تشخيص جعلي بودن اين پيام‌ها هم در اغلب موارد وجود ندارد. ابزارهاي توليد چنين SMSهايي بسيار ارزان و ساده در دسترس هستند. [1] . Spoofed SMS

اسلاید 48: در صورتي كه SMS به عنوان كانالي براي تجارت سيار انتخاب شود،‌ مكانيزم‌هاي مفيدي مانند STK [1] براي پشتيباني از امنيت آن بكار ميرود ، STK يك بستر كاربردي است كه اين امكان را فراهم مي‌كند كه كاوش‌ها و سيم‌كارت‌ها در تلفن‌هاي همراه قابليت مديريت برنامه‌هايي مثل عمليات بانكي و سرويس‌هاي اطلاعاتي را بدست آورند. اين برنامه‌ها واسط كاربر و تبادل پيام‌ها را با سرور از طريق كانال SMS مديريت مي‌كنند.STK مي‌تواند عملياتي مانند رمزنگاري را پشتيباني كند. اما تنها چند درصد از سيم‌كارت‌ها بستر STK دارند. در سال‌هاي اخير SMS موفقيت زيادي داشته است ، بطوريكه با پيش‌بيني‌هايي كه براي حجم تبادل SMS شده بود فاصله زيادي دارد. در دنياي GSM نزديك به 40 ميليارد پيام كوتاه در ماه در كل دنيا مبادله مي‌شود و اين تعداد با گذشت زمان با نرخ بالايي درحال افزايش است.SMS درحال تكامل به EMS [2] مي‌باشد كه امكان تبادل داده‌هايي مانند MMS [3] با فناوري متفاوتي را دارد و انتظار مي‌رود به همراه SMS و نه به عنوان جايگزين آن استفاده شود. [1] . SIM Toolkit[2] . Enhanced Message Service [3] . Multi Media Message Service

اسلاید 49: USSD USSD يك فناوري GSM است كه مانند SMS بر اساس قابليت‌هاي GSM براي انتقال اطلاعات بر روي كانال سيگنال است و به عنوان كانال تبادل اطلاعات و احراز هويت مي‌تواند جايگزين SMS شود. USSD به دو صورت قابل استفاده است : 1- كاربر ارتباط را آغاز مي‌كند وقابليت آن روي همه تلفن همراه GSM وجود دارد. 2- وقتي است كه يك برنامه ، ارتباط را با موبايل آغاز مي‌كند كه در اكثر گوشي‌ها با عملكرد بسيار متفاوتي پياده‌سازي شده است.USSD خصوصيات خاصي دارد كه در SMS وجود ندارد : - بر اساس ارتباط [1] است بنابراين مشكل تأخير SMS را ندارد. اما چون خصوصيت ذخيره و ارسال را ندارند، اگر پوشش از بين برود تعامل با كاربر قطع خواهد شد. - هيچ منوي خاصي در تلفن براي دريافت يا ارسال USSD لازم نيست و كاربر مي‌تواند مستقيماً از صفحه اوليه تلفن دستورات USSD را وارد كند. - برخلاف SMS ارتباط مستقيم تلفن همراه با تلفن همراه را پشتيباني نمي‌كند. - در بعضي بازارها (مانند ايران) اپراتورها هنوز قابليت محاسبه هزينه سرويس آن را ندارند. - در تئوري مي‌تواند با STK كار كند. اما عملاً انواع كمي از گوشي ها آن را پشتيباني مي‌كنند. -ساير فناوري ها بجز GSM آن را پشتيباني نمي‌كنند [1] . Connection oriented

اسلاید 50: كانال صوتي ارتباط از طريق كانال صوتي به صورت سوئيچ مداري بوده و مي‌تواند براي انتقال اطلاعات يا شناسائي مشتري مورد استفاده قرار گيرد. مكانيزم‌هايي نظير DTMF اين امكان را فراهم مي‌كند تا داده‌هايي مانند رمز عبور، از طريق كانال صوتي جابه‌جا شود. همچنين خود صوت هم مي‌تواند به صورت يك نشانه براي شناسائي با مكانيزمي مشابه اثر انگشت عمل كند. در صورت استفاده از نرم‌افزارهاي تبديل صوت به متن نيز در سرور سرويس‌دهنده از صوت مي‌توان براي انتقال كلمه رمز استفاده نمود. به دليل آنكه اين اطلاعات در ميان هزاران تماس تلفني ديگر مبادله مي‌شود، ريسك افشا شدن آنها زياد نيست.

اسلاید 51: 8 -رقابت نوکيا وگوگل نوکيا قصد دارد نسل جديد محصولات خود را که بيشتر برای جست‌وجو در سايت‌ها طراحی شده، روانه بازار کند تا از اين طريق رقابت بيشتری را با شرکت گوگل انجام دهد. اين شرکت هفته گذشته از توليد گوشی‌های جديدی خبر داده بود که به سيستم مسيرياب جهانی (GPS)، مرورگر پيشرفته اينترنتی مجهز بود و يک رقيب جدی برای سرويس Google Maps محسوب می‌شد. در اين ميان، شرکت گوگل نيز با معرفی نرم‌افزار جديد خود با نام Android سعی کرد عرصه را بر نوکيا تنگ کند و به صورت رسمی، در بازارهای جهانی تلفن‌همراه وارد شود.بر اساس اخبار رسيده از گوگل، گوشي اين شركت جيفون نام گرفته است و مي‌تواند يکي از رقباي اصلي آيفون اپل محسوب شود. مديران گوگل هنوز اخباري را در مورد مشخصات گوشي جيفون ، قيمت آن و زمان دقيق ورود آن به بازار اعلام نکرده اند . اين دو شرکت بر اين باورند که موقعيت جغرافيايی کاربران مهم‌ترين عاملی است که می‌تواند در نحوه استفاده آن‌ها از اينترنت تاثيرگذار باشد.نوکيا برای رقابت بيشتر با گوگل در اين حوزه، گوشی ۹۶ Nخود را به گونه‌ای طراحی کرده است که کاربران به کمک آن می‌توانند عکس‌ها و فيلم‌های مورد‌نظر خود را تهيه کنند و از همان مکان، اين تصاوير را روی اينترنت قرار دهند که اين بخش نيز برای رقابت با سايت YouTube گوگل راه‌اندازی شده است وبا توجه به اين که در حال حاضر توليد محبوب‌ترين و پركاربردترين سيستم عامل تلفن همراه Symbian را شركت فنلاندي نوكيا برعهده دارد. ‪ با وجود اينکه گوگل هنوز گوشی خود را وارد بازار نکرده است، کارشناسان پيش‌بينی می‌کنند که اين گوشی می‌تواند مشکلاتی را برای نوکيا و ديگر توليدکنندگان بزرگ تلفن‌همراه در جهان به‌وجود آورد.

اسلاید 52: ارائه سرويس جديد نوکيا درهند برای مسافران هواپيما شرکت فنلاندی نوکيا بزرگ‌ترين توليدکننده تلفن‌همراه، سرويس جديد MakeMyTrip را در هند برای مسافران هواپيما‌ها ارائه کرد. اين سرويس به کاربران هندی امکان جست‌وجو، رزرو، پرداخت هزينه بليت و حتی دريافت آن را بدون هيچ هزينه اضافی از طريق تلفن‌همراه می‌دهد. کاربران شبکه GPRS می‌توانند در هر زمان و هر مکانی در سراسر کشور از اين سرويس استفاده کنند. کاربران می‌توانند برای دسترسی به اين سرويس پيام کوتاهی را با عنوان «MakeMyTrip»ارسال کنند و سپس مراحلی را كه روی نمايشگر تلفن‌همراه ظاهر می‌شود، دنبال کرده و به جست‌وجو، رزرو و پرداخت بهای بليت هواپيما بپردازند . شرکت نوکيا اين سرويس را با استفاده از نرم‌افزار JAVA در گوشی‌های سری N خود مورد استفاده قرار می‌دهد و کاربران شرکت نوکيا می‌توانند به طور رايگان اين برنامه را دانلود کنند. اين در حالی است که نوکيا هم‌اکنون امکان دانلود نرم‌افزارهای گوشی‌هايش را برای کاربران ايرانی ممنوع کرده است.

اسلاید 53: نوکيا و تکنولوژی جديد Point & Find نوکيا راهکارهای جديدی برای استفاده از تکنولوژی موبايل در برقراری ارتباط بين محيط واقعی وگوشی های موبايل در نظر دارد . سرويس جديد Point & Find به موبايل داران اجازه می دهد .تصاوير واقعی را برای جستجو در محيط مجازی استفاده می کنند . تکنولوژی Pattern - recognitionيا تشخيص الگو و بافت که در حال حاضر بر روی برخی گوشی ها وجود دارد به کاربران اجازه می دهد تا کدهای موجود در روی پوسترها را اسکن کرده و با ارسال آن ها از طريق اينترنت يا تايپ و ارسال پيام متنی به توليد کنندگان، اطلاعات مورد نظر در مورد آن ها بدست آوردند. تکنولوژی جديد Point & Find فقط از تصاوير واقعی و بدون نياز به کد استفاده کنند و اين تصاوير را جستجو کرده و اطلاعات لازم را در مورد آن ها پيدا کنند . از آنجا که تايپ کردن به خصوص توسط گوشی های جديد مجهز به Qwerty و يا کليک کردن و جستجو از طريق اينترنت کار ساده ای برای کاربران نيست اين تکنولوژی تسهيلات لازم برای آن ها فراهم می آورد. تنها مشکل موجود کيفيت تصاوير و تنظيم نور در هنگام عکسبرداری است که می تواند تائير به سزايی در کيفيت تصوير ارسالی و اطلاعات دريافتی داشته باشد.

اسلاید 54: نرم افزار جستجو گوگل بر روی گوشی موبايل نوکيا شرکت بزرگ گوگل نرم افزار اختصاصی و قدرتمندی را برای جستجو بر روی گوشی موبايل نوکيا توليد کرد. اگر شما هم يکی از دارندگان نوکيا سری N يا سری E هستيد می توانيد از امکانات اين نرم افزارموبايل استفاده کنيد. يکی از قابليت های نرم افزار فوق ايجاد ميانبر در صفحه موبايل است که باعث صرفه جويی در وقت کاربران هم خواهد شد. به دليل تحريم گوگل قابليت دانلود اين نرم افزار برای ايرانيان وجود ندارد .

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید