وسایل نقلیه

تاریخچه ساخت خودرو

صفحه 1:

صفحه 2:
خودرو .

صفحه 3:
~~ تاریخچه ساخت خودرو

صفحه 4:
Sh مقدمه : * خودرو به وسایلی گفته می‌شود که بدون ارتباط با وسیله دیگر و به کمک نیروی ماشینی خود. قادر به حرکت باشد. * امروزه بیش از ۴۰۰ میلیون خودرو , در جاده ها رفت و آمد می کنند. این وسیله . بر جامعه تاثیر فراوانی گذاشته و یکی از مهم ترین اختراع های انسان است.

صفحه 5:
~~ عصر خودرو: چیزی نگذشت که استفاده از جاده ۰ مفيدترين نوع حمل و نقل شناخته شد.هرکسی با یک خودرو می توانست برای کار یا تفریح » به هرکجا سفرکند. ابندا کمتر کسی می توانست خودرو شخصی بخرد » پلی در طول دهه ی ۰۱۹۲۰ تولید انبوه خودروهای ارزان قیمت آغاز شد و کامیون های سنگین با کار آیی بسيار بيش تر شناخته شد.

صفحه 6:

صفحه 7:
تاریخچه ساخت خودرو ؛ (ماشین بخار) انسان با حیوانات قادر به حرکت باشد. در ایلیاد اثر هومر یافت. در قسمتی از رمان, هفاستوس (خدای آتش و فلز کاری) یک سه‌چرخه متحرک می‌سازد و از آن برای جابجایی استفاده می‌کند. اما در عالم واقع. این وسیله برای اولین بار در کشور انگلستان ساخته شد. اين وسيله نقلیه به کمک نیروی بخار کار می‌کرد.که دارای یک موتور بزرگ بخار بود که برای تولید توان به مقادبر زیادی آب و ذغال سنگ نیاز داشت و جهت استفاده از آن به چند خدمه نیاز بود.

صفحه 8:
نمونه‌ای از یک موتور بخار

صفحه 9:
7 تاریخچه ساخت خودرو : (موتورهای برونسوز) نخستین خودرو با موتور برونسوز یک موتور کوچک بود که بر روی یک گاری کوچک نصب شد. این خودرو را زیگفرد مارکوس در سال ۱۸۷۴ میلادی در شهر وین ساخت. موتور این وسیله نقلیه. موتور بخاری يا موتور برونسوز نام گرفت. اما به‌تدریج موتورهای برونسوز تبد موتورهای درونسوز گردیدند.

صفحه 10:
تاریخچه ساخت خودرو: (موتورهای درونسوز) در موتورهای درونسوز, مخلوط هوا و گاز در داخل سیلندر به ‎along‏ چرقه محترق می‌گردد. اولین نمونه موتور احتراق داخلی را یک مهندس آلمانی به ‎pli‏ نیکلاس اتو ساخت. موتورهای امروزی» در حقیقت نمونه تکامل يافته لین موتور محسوب می‌شوند. اما معمولا اختراع خودرو به گات ليب دایملر, يا کارل بنزنسبت داده می‌شود. این دو نفر در یک زمان و به‌صورت جداگلنه برای ساخت یک خودرو کامل تلاش می‌نمودند. دایملر در ابتدا عضو تیم نیکلاس اتو بود ولی بعدا به‌طور جداگانه به‌همراه ویلهلم مای باخ موتور سبک با سرعت بالا (دور موتور۰ ۹۰ ) را ساخت. همچنین اولین سیستم جرقه‌زنی الکتریکی راکار بنز طراحی نمود. 10

صفحه 11:
اک مراحل موتور درونسوز: اواج

صفحه 12:
0 انا اشتبیساه بزرگ در تاربخجه ساخت خودرو: درعین ‎J‏ برخی به اشتباه هنری فورد را به عنوان مخترع خودرو می‌دانند. لین اشتباه به لین خاطر رخ می‌دهد که هنری فورد. در واقع. ایدطٌ تولید اتومبیل ارزان قیمت را تحقق بخشید و استفاده از خودرو را در مقیاس گسترده و توسط مردم عادی امکان‌پذیر نمود.

صفحه 13:
هنری فورد

صفحه 14:
7 موتور های گازوئیلی ؛ کالسکه بدون اسب » ۵ ۲ هنری فورد در سال ۱۸۹۱ یک موتور کوچک گازوئیلی طراحی کرد و سه سال بعد. یک ماشین گازوئیلی ساخت که به نام کالسکه بدون اسب شناخته می‌شود. ۵ سال بعد. هنری فورد طراحی ماشین‌های موسوم ای و مدل تی را آغاز کرد. او سرانجام توانست خط تولید و مونتاژ لین اتومبیل‌ها را توسعه دهد تا تولید ماشین‌ها سریع‌تر و اقتصادی‌تر شود.مدل تی اتومبیلی بودکه درهمه جای اروپا به راحتی استفاده می شدو موتورش آنقدر قوی بودکه در زمین‌های ناهموار به راحتی حرکت می‌کرد. این اتومبیل, به سادگی تعمیر می‌شد و حتی یک کشاورز با کمی دقت می‌توان عوض کند. قیمت این اتومبیل در آن زمان, ۸۵۰ دلار بود. این قیمت اگرچه نسبت به درآمد مردمان عادی, قیمت بالایی محسوب می‌شد. ولی نسبت به اتومبیل‌های زمان خودش بسیار ارزان بود. قطعات: سیون آن را

صفحه 15:

صفحه 16:
چندی از مقاطع بسیار مهم و تحولات اساسی در تاریخچه خودرو : سال ۱۸۷۶ میلادی: ساخت موتور چهارزمانه توسط اتو و لانگن سال ۱۸۸۳ میلادی: ساخت موتور کاربوراتوردار با دور زیاد توسط دیملر سال ۱۸۸۴میلادی: ساخت اولین موتور سیکلت با قدرت ۲/۱ اسب بخار توسط دیلمر سال ۱۸۸۶ میلادی:ساخت اتومبیل سه چرخه با دستگاه اشتعال برقی توسط بنز و دیلمر سال ۱۸۹۳ میلادی: ساخت کاربراتور انژکتوری توسط مایباخ سال ۱۸۹۷ میلادی: ساخت موتور دیزل توسط ردولف دیزل سال ۱۹۰۰ میلادی: طراحی ساختمان کلی اتومبیل به نحوی که امروزه هم رایج است سال ۱۹۲۴ میلادی: ساخت یک خودرو با استفاده از موتور دیزل توسط کارخانه بنز سال ۱۹۵۷ میلادی: ساخت موتور وانکل

صفحه 17:
۳ : i ناریخچه خودرو: ۱-ارابه فارادیه: هر كاه ارابه ای سه چرخ و خشن که درجلو آن ماشین بخار حجیمی قراردارد در نظر آورید پدر بزرگ اتوموبیل های امروزی را خواهید شناخت . این ارابه که آنرا فارادیه نامیدند امروز در موزه پيشه و هنر پاریس موجود است . و می توان آن را از نزدیک مشاهده کرد . این اسباب توسط کونیو ساخته شده است . می گویند هنكام نخستین ... و آخرین آزمایش در ۱۷۶۸ این وسیله نقلیه یک مرتبه از جا کنده شده ودیواررافروربختهاست. ۲- ارابه کون ارابه « کونیو » ساعتی ۴ کیلومتر راه می پیمود اما با ديك بخار آب بیش از یک ربع ساعت حرکت خود کار ممکن نبود . با وجود آنکه کونیو نمونه دیگری ساخت اما این نمونه ها جزبرای نگهداری در موزه بکار دیگری نیامد . اما اين امر مانع از آن نیست که بگوئیم کونیو راه باز کرده و پیشقدم بوده است و با تکمیل موتور و مواد و مصالح بعدها نتیجه گرفته است . 17

صفحه 18:
= تاریخچه خودرو: ۳- اتومبیل بوله (اتومبیل بخار): در ۱۷۷۳ آمده بوله اتومبیل بخاری اختراع کرد که محور چرخهای جلو روی دو محور دیگر قرار داشت و در پیج و خم راه و جاده تاثیر فرمان چرخهای جلو وضع درست و مناسبى بيدا مى كرد . ۴- کالسکه نفتی : در 17/80 دملر يك كالسكه نفتى ساخت وبا مهندسى بنام لواستر شريك شدند و ۵- کاربراتور: در ‎183٠‏ كاربراتور با سطح ثابت اختراع كردند . ۶- نترک : در همان سال مهندس دیگری به نام لئون سرپله دیگ بخار منفجر نشدنی ( نترک را ابداع كرد و ساخت . 18

صفحه 19:

صفحه 20:
SS 0 AIR Basic Carburetor (Cross Section) طرح کلی از یک کاربراتور

صفحه 21:
ااا ست 2 ۳ ۳ تاریخچه خودرو: ۷- کالسکه اتومبیل : پس از آن یک رشته تکمیل توسط جمعی از محققان در کار اتومبیل صورت گرفت از جمله کارل بنز در ۱۸۹۶ نخستین کالسکه اتومبیل را که پدر بزرگ تاکسی های امروزی است در پاریس بحرکت در آورد ۸- موتور ستاره ای : نام مارکی آلبردودیون را هم باید برد . وی در ۱۸۸۹ موتور ستاره ای شکل دارای استوانه كردان و در 18349 انتقال حركت بوسيله دو صفحه متمايل را ابداع كرد . ‎-٩‏ موتور بی دریچه : رنه پانار در ۱۹۰۷ موتور بى دريجه را ساخت . ۰- اتومبیل جهانگردی : هاثری فرد در امریکا نمونه اتومبیل جهانگردی را پدید آورد . ۱- اختراع آلتی : لوئی رنو فرانسوی در ۱۸۹۹ آلتی را برای تغییر سرعت اختراع کرد . 2

صفحه 22:
پا ۲ تاریخجه خودرو: اگر بخواهیم از کلیه مخترعان چه معروف و چه گمنام و صاحبان صنایع جه خوشبخت و چه بد اقبال که اتومبیل را به صورت امروزی با این پایه از تکمیل پدید آوردند نام ببریم سخن به درازا خواهد کشید . با اين حال برخى از اين اختراعات كه راه رسيدن به اتومبيل هاى كنونى را نشانه كذارى كرده است توجه کردنی و نام تردتى.مى بياشد..

صفحه 23:
۰ تاريخجه خودرو: 1 17- ماشين انفجارى : فرنان فر که به سال ۱۸۵۰ در کلرمن به دنيا آمد هم خود را مصروف ساختن موتور كرد . وى نخست از موتور هاى افقى كار را آغاز كرد بعد موتور های قلئم سپس موتور های ۲۰۴۶ سيلندر را يديد آورد ؛ كار ديكر او اينكه دريجه هاى خود كار را تبديل به دريجه هاى فرمانى كرد. . طريقه روشن كردن ماشين راجا قرقره و جسم لرزان و بعد جا ماكنت را او يافت . بين سالهاى 1848 و 1859 موتور 11 سيلندر شعاعى و موتور مركب ه شعاعى را بوجود أورد . همين كه اتومبيل سازى رونق كرفت فره يقين كرد كه صاحب مكنت و ثروت سرشار خوا شد. اما سازندگان ماشین کارهای سابق را ندیده گرفتند و آنچه را خود در نظر داشتند در ساختن اتومبیل در نظر گرفتند . در حللی که فره ۲۰ سال بود ماگنت استعمال می کرد . دارندگان اتومبیل رنج روشن کردن ماشین با اجسام سوزنده را برخود هموار می کردند و با تمام این احوال فره دلسرد تشد .در ۱۹۰۶ م انحراف مدخل و مخرج دریچه ها را نسبت به نقاط متحرك اختراع كرد .حق أن است كه بكوييم فره مخترعى با نبوغ و مخترع ماشين ] به شمار مى رود ‎٠‏ 23

صفحه 24:
i ‏تاریخچه خودرو:‎ ۳-موتور های دیزل: در زمينه جلو راندن يا كشش ؛ رودلف ديزل آلمانى ( در سال ۱۸۵۸ در پاریس متولد شد) موتور سوختى را اختراع كرد كه به نام وی معروف شد. ۴- دلکو: کترنیگ هم کارهای برای کشش (رانش ) با اتومبيل انجام داد و طريقه روشن كردن ماشين به وسيله باترى را بنام دلكو ابداع كرد . در رانش با واكنش موضوعى بود كه ايل كوشش بسيارى راجع به آن كرد. همجنين رانش بوسيله توربين بسيارى از اهل تحقيق را مشغول داشت اما اين امر مربوط به كارها و اختراعات جمعى بود و اختصاص به اتومبیل هم نداشت بلکه مربوط به تکنیک عمومی هر وسیله بود که رانش و کشش در آن منظور باشد . کترنیگ راجع به اجسام ضد انفجار بنزین و جعبه نیمه خود کار سرعت ومقداری تکمیلات دیگر بررسی های فنی کرده و وسایلی در نظر گرفته بود. با این همه باید گفت مخترعان هارای حق امتیازبسیا بودند که با هم رقلبت می ورزیدند.کترنیگ هم یک تن از آن جمله ft

صفحه 25:

صفحه 26:
"ااااا ۳ تاریخچه خودرو: ۰ نوع اختراع در زمينه خودرو توسط ((رنو)): یکی از همین مخترعان »رنو معروف دارای ۷۰۰ اختراع در لين زمينه بود از جمله: پریز مستقیم ۰ روشن کردن مضاعف توسط ماگنت و باتری و میرا کننده ارزش هیدرولیکی و غیر آن .

صفحه 27:
i تاریخچه خودرو: آنچه گفته شد چند مثال از کار صدها مخترع و هزاران اختراع است که ترقیات فنی و رونق کار اتومبیل را به پایه و مایه امروزی رسانده و صنعتی نیرومند از پدپد آورده است . چنان هم پیش تر اشاره شد با شیوه نوین زندگی در عصر اتومبیل زمان و مكان ارزش ييشين خود را از دست داده اما كار به همين جا يايان نيافته است .رانش به وسيله واكنش با ساختن هواييماى جت و موشك هاى قاره بيما و فضا بيما از صورت قضاياى علمى و نظرى وارد مرحله عمل كرديده است . از سوى ديكر موضوع اينكه نيروى اتم جانشين نيروى محركه بيشين كردد خود بحثى جداكانه: ‎dual‏ كه مجال كفتكو در بازه آحن دز اييجنا ليست

صفحه 28:
i []رانشنام هکلیر رانش لا رانشنامه رشر [إرانشنامه ‎he‏ بريا لأكتاب «ائره المعارف مصور زرین ل[]أ روزامه شرق» شماره ۵7۵ پنجشنبه ۱۰ شهریور 0993 [] شبله فيزيك هوبا

صفحه 29:

تاریخچه ساخت خودرو 2 تاریخچه ساخت خودرو تاریخچه خودرو 3 مقدمه : ‏ خودرو به وسایلی گفته می‌شود که بدون ارتباط با وسیله دیگر و به کمک نیروی ماشینی خود ،قادر به حرکت باشد. امروزه بیش از 400میلیون خودرو ،در جاده ها رفت و آمد می کنند .این وسیله ،بر جامعه تاثیر فراوانی گذاشته و یکی از مهم ترین اختراع های انسان است. 4 عصر خودرو: چیزی نگذش ت ک ه اس تفاده از جاده ،مفیدتری ن نوع حم ل و نق ل شناخته شد.هرکسی با یک خودرو می توانست برای کار یا تفریح ،به هرکجا سفرکند. ابتدا کمتر کسی می توانست خودرو شخصی بخرد ،ولی در طول دهه ی ، 1920 تولید انبوه خودروهای ارزان قیمت آغاز شد و کامیون های سنگین با کار آیی بسیار بیش تر شناخته شد. 5 6 تاریخچه ساخت خودرو : ( ماشین بخار) ه نقلیه‌ای را که بدون نیروی شاید بتوان اولین ایدهٔ مکتوب در مورد وسیل ٔ انسان یا حیوانات قادر به حرکت باشد ،در ایلیاد اثر هومر یافت .در قسمتی ه متحرک از رمان ،هفاستوس (خدای آتش و فلزکاری) یک سه‌چرخ ٔ می‌سازد و از آن برای جابجایی استفاده می‌کند. اما در عالم واقع ،این وسیله برای اولین بار در کشور انگلستان ساخته شد. این وسیله نقلیه به کمک نیروی بخار کار می‌کرد.که دارای یک موتور بزرگ بخار بود که برای تولید توان به مقادیر زیادی آب و ذغال سنگ نیاز داشت و جهت استفاده از آن به چند خدمه نیاز بود. 7 نمونه‌ای از یک موتور بخار 8 تاریخچه ساخت خودرو : (موتورهای برونسوز) نخستین خودرو با موتور برونسوز یک موتور کوچک بود که بر روی یک گاری کوچک نصب شد .این خودرو را زیگفرد مارکوس در سال ۱۸۷۴ میالدی در شهر وین ساخت .موتور این وسیله نقلیه ،موتور بخاری یا موتور برونس وز نام گرفت .ام ا به‌تدری ج موتورهای برونس وز تبدی ل به موتورهای درونسوز گردیدند. 9 تاریخچه ساخت خودرو: (موتورهای درونسوز) در موتورهای درونسوز ،مخلوط هوا و گاز در داخل سیلندر به وسیله جرقه محترق می‌گردد .اولین نمونه موتور احتراق داخلی را یک مهندس آلمانی به نام نیکالس اتو ساخت .موتورهای امروزی ،در حقیقت نمونه تکامل یافته این موتور محسوب می‌شوند .اما معموالً اختراع خودرو به گات لیب دایمل ر ،ی ا کارل بنزنس بت داده می‌شود .ای ن دو نف ر در یک زمان و به‌صورت جداگانه برای ساخت یک خودرو کامل تالش می‌نمودند .دایملر در ابتدا عضو تیم نیکالس اتو بود ولی بعدا ً به‌طور جداگانه به‌همراه ویلهلم مای باخ موتور سبک با سرعت باال (دور موتور ) 900را ساخت .همچنین اولین سیستم جرقه‌زنی الکتریکی راکار بنز طراحی نمود. 10 مراحل موتور درونسوز: 11 اشتبــــــاه بزرگ در تاریخچه ساخت خودرو: درعین حال ،برخی به اشتباه ،هنری فورد را به عنوان مخترع خودرو می‌دانند .این اشتباه به این خاطر رخ می‌دهد که هنری فورد ،در واق ع ،ایده ٔ تولی د اتومبی ل ارزان قیم ت را تحقق بخشی د و اس تفاده از خودرو را در مقیاس گس ترده و توسط مردم عادی امکان‌پذیر نمود. 12 هنری فورد 13 موتور های گازوئیلی ،کالسکه بدون اسب T ،A ، هنری فورد در سال ۱۸۹۱یک موتور کوچک گازوئیلی طراحی کرد و سه سال بعد ،یک ماشین گازوئیلی ساخت که به نام کالسکه بدون اسب شناخته می‌شود ۵ .سال بعد ،هنری فورد طراحی ماشین‌های موسوم ِای و مدل تی را آغاز کرد .او سرانجام توانست خط تولید و مونتاژ این اتومبیل‌ها را توسعه دهد تا تولید ماشین‌ها سریع‌تر و اقتصادی‌تر شود.مدل تی اتومبیلی بودکه درهمه جای اروپا به راحتی استفاده می شدو موتورش آنقدر قوی بودکه در زمین‌های ناهموار به راحتی حرکت می‌کرد .این اتومبیل ،به سادگی تعمیر می‌شد و حتی یک کشاورز با کمی دقت می‌توانست قطعات معیوب آن را عوض کند .قیمت این اتومبیل در آن زمان ۸۵۰ ،دالر بود .این قیمت اگرچه نسبت به درآمد مردمان عادی ،قیمت باالیی محسوب می‌شد ،ولی نسبت به اتومبیل‌های زمان خودش بسیار ارزان بود. 14 15 چندی از مقاطع بسیار مهم و تحوالت اساسی در تاریخچه خودرو : سال ۱۸۷۶میالدی :ساخت موتور چهارزمانه توسط اتو و النگن سال ۱۸۸۳میالدی :ساخت موتور کاربوراتوردار با دور زیاد توسط دیملر سال ۱۸۸۴میالدی :ساخت اولین موتور سیکلت با قدرت ۲/۱اسب بخار توسط دیلمر سال ۱۸۸۶میالدی:ساخت اتومبیل سه چرخه با دستگاه اشتعال برقی توسط بنز و دیلمر سال ۱۸۹۳میالدی :ساخت کاربراتور انژکتوری توسط مایباخ سال ۱۸۹۷میالدی :ساخت موتور دیزل توسط ردولف دیزل سال ۱۹۰۰میالدی :طراحی ساختمان کلی اتومبیل به نحوی که امروزه هم رایج است سال ۱۹۲۴میالدی :ساخت یک خودرو با استفاده از موتور دیزل توسط کارخانه بنز سال ۱۹۵۷میالدی :ساخت موتور وانکل 16 تاریخچه خودرو: -1ارابه فارادیه: هر گاه ارابه اي سه چرخ و خشن كه درجلو آن ماشين بخار حجيمي قراردارد در نظر آوريد پدر بزرگ اتوموبيل هاي امروزي را خواهيد شناخت .اين ارابه كه آنرا فاراديه ناميدند امروز در موزه پيشه و هنر پاريس موجود است .و مي توان آن را از نزديك مشاهده كرد .اين اسباب توسط كونيو ساخته شده است .مي گويند هنگام نخستين . . .و آخرين آزمايش در 1768اين وسيله نقليه يك مرتبه از جا كنده شده وديواررافروريختهاست. -2ارابه کونیو: ارابه « كونيو » ساعتي 4كيلومتر راه مي پيمود اما با ديگ بخار آب بيش از يك ربع ساعت حركت خود كار ممكن نبود .با وجود آنكه كونيو نمونه ديگري ساخت اما اين نمونه ها جزبراي نگهداري در موزه بكار ديگري نيامد .اما اين امر مانع از آن نيست كه بگوئيم كونيو راه باز كرده و پيشقدم بوده است و با تكميل موتور و مواد و مصالح بعدها نتيجه گرفته است . 17 تاریخچه خودرو: -3اتومبیل بوله (اتومبیل بخار): در 1773آمده بوله اتومبيل بخاري اختراع كرد كه محور چرخهاي جلو روي دو محور ديگر قرار داشت و در پيچ و خم راه و جاده تاثير فرمان چرخهاي جلو وضع درست و مناسبي پيدا مي كرد . -4کالسکه نفتی : در 1785دملر يك كالسكه نفتي ساخت و با مهندسي بنام لواستر شريك شدند و -5کاربراتور: در 1890كاربراتور با سطح ثابت اختراع كردند . -6نترک : در همان سال مهندس ديگري به نام لئون سرپله ديگ بخار منفجر نشدني ( نترك را ابداع كرد و ساخت . 18 کاربراتور: 19 طرح کلی از یک کاربراتور 20 تاریخچه خودرو: -7کالسکه اتومبیل : پس از آن يك رشته تكميل توسط جمعي از محققان در كار اتومبيل صورت گرفت از جمله كارل بنز در 1896نخستين كالسكه اتومبيل را كه پدر بزرگ تاكسي هاي امروزي است در پاريس بحركت در آورد . -8موتور ستاره ای : نام ماركي آلبردوديون را هم بايد برد .وي در 1889موتور ستاره اي شكل داراي استوانه گردان و در 1899انتقال حركت بوسيله دو صفحه متمايل را ابداع كرد . -9موتور بی دریچه : رنه پانار در 1907موتور بي دريچه را ساخت . -10اتومبیل جهانگردی : هانري فرد در امريكا نمونه اتومبيل جهانگردي را پديد آورد . -11اختراع آلتی : لوئي رنو فرانسوي در 1899آلتي را براي تغيير سرعت اختراع كرد . 21 تاریخچه خودرو: اگ ر بخواهيم از كليه مخترعان چ ه معروف و چ ه گمنام و ص احبان ص نايع چه خوشبخت و چه بد اقبال كه اتومبيل را به صورت امروزي با اين پايه از تكميل پديد آوردند نام ببريم سخن به درازا خواهد كشيد .با اين حال برخي از اين اختراعات كه راه رسيدن به اتومبيل هاي كنوني را نشانه گذاري كرده است توجه كردني و نام بردني مي باشد . 22 تاریخچه خودرو: -12 ماشین انفجاری : ‏ 23 فرنان فر كه به سال 1850در كلرمن به دنيا آمد هم خود را مصروف ساختن موتور كرد . وي نخست از موتور هاي افقي كار را آغاز كرد بعد موتور هاي قائم سپس موتور هاي 2،4،6 سيلندر را پديد آورد ؛ كار ديگر او اينكه دريچه هاي خود كار را تبديل به دريچه هاي فرماني كرد . .طريقه روشن كردن ماشين را با قرقره و جسم لرزان و بعد با ماگنت را او يافت .بين سالهاي 1885و 1899موتور 32سيلندر شعاعي و موتور مركب 5شعاعي را بوجود آورد . همين كه اتومبيل سازي رونق گرفت فره يقين كرد كه صاحب مكنت و ثروت سرشار خواهد شد. اما سازندگان ماشين كارهاي سابق را نديده گرفتند و آنچه را خود در نظر داشتند در ساختن اتومبيل در نظر گرفتند .در حالي كه فره 20سال بود ماگنت استعمال مي كرد .دارندگان اتومبيل رنج روشن كردن ماشين با اجسام سوزنده را برخود هموار مي كردند و با تمام اين احوال فره دلسرد نشد .در 1906م انحراف مدخل و مخرج دريچه ها را نسبت به نقاط متحرك اختراع كرد .حق آن است كه بگوييم فره مخترعي با نبوغ و مخترع ماشين انفجاري به شمار مي رود . تاریخچه خودرو: -13موتور های دیزل: در زمينه جلو راندن يا كشش ،رودلف ديزل آلماني ( در سال 1858در پاريس متولد شد ) موتور سوختي را اختراع كرد كه به نام وي معروف شد. -14دلکو: كترنيگ هم كارهاي براي كشش ( رانش ) با اتومبيل انجام داد و طريقه روشن كردن ماشين به وسيله باتري را بنام دلكو ابداع كرد . در رانش با واكنش موضوعي بود كه اپل كوشش بسياري راجع به آن كرد. همچنين رانش بوسيله توربين بسياري از اهل تحقيق را مشغول داشت اما اين امر مربوط به كارها و اختراعات جمعي بود و اختصاص به اتومبيل هم نداشت بلكه مربوط به تكنيك عمومي هر وسيله بود كه رانش و كشش در آن منظور باشد . كترنيگ راجع به اجسام ضد انفجار بنزين و جعبه نيمه خود كار سرعت ومقداري تكميالت ديگر بررسي هاي فني كرده و وسايلي در نظر گرفته بود .با اين همه بايد گفت مخترعان داراي حق امتياز بسيار بودند كه با هم رقابت مي ورزيدند .كترنيگ هم يك تن از آن جمله بود . 24 موتورهای دیزل در موزه 25 تاریخچه خودرو: 700نوع اختراع در زمینه خودرو توسط ((رنو)): يكي از همين مخترعان ،رنو معروف ،داراي 700اختراع در اين زمينه بود از جمله: پريز مستقيم ،روشن كردن مضاعف توسط ماگنت و باتري و ميرا كننده ارزش هيدروليكي و غير آن . 26 تاریخچه خودرو: آنچه گفته شد چند مثال از كار صدها مخترع و هزاران اختراع است كه ترقيات فني و رونق كار اتومبيل را به پايه و مايه امروزي رسانده و صنعتي نيرومند از پدپد آورده است ،چنان هم پيش تر اشاره شد با شيوه نوين زندگي در عصر اتومبيل زمان و مكان ارزش پيشين خود را از دس ت داده ام ا كار ب ه همين ج ا پايان نيافته است .رانش به وسيله واكنش با ساختن هواپيماي جت و موشك هاي قاره پيما و فضا پيما از صورت قضاياي علمي و نظري وارد مرحله عمل گرديده است .از سوي ديگ ر موضوع اينكه نيروي ات م جانشين نيروي محركه پيشين گردد خود بحثي جداگان ه اس ت كه مجال گفتگ و در باره آ ن در اينج ا نيس ت. 27 منـــــابع: ‏دانشنامه کلید دانش دانشنامه رشد ‏دانشنامه ویکی پدیا کتاب دائره المعارف مصور زرین روزنامه شرق ،شماره ،565پنجشنبه 10شهریور 1384 شبکه فیزیک هوپا 28 THE END 29

50,000 تومان