صفحه 1:
صفحه 2:
بسم تعالی
ی را
نام. استاد عزيز و كرامى:
عنوان درس:
1 7 ADE ST pie Eres
صفحه 3:
2
eee ETS Oe ieee ey eke Seo pee Sie ek eb ase)
ل ee Tete ise nec ere eye eye ES EY a)
چنان که برخی دیگر می گویند: «زیبایی به معنای شکوه و زینتی است که بر تصاویر و معانی واقع می شود.»(9) و
حالتى است كه در شخص يا شى ء زيها وجود دارد. و از ديدكاه فلاسفه جمال و زيبابى صفتى أست كه در اشيا مورد
ewe Lee ۱
ابن سينا فيلسوف مسلمان ده قرن بيش بر اين باور است كه زيبايى و شكوه هر جيزى عبارت است از اين كه به كونه اى
ل ما ۱
است از قرار گرفتن یک Cs etre ا ل ORE ES
SS ee ee PE ا ا ا ا ا ا ere
۱
حالت روحی برگرفته از فطرت رو به کمال بشر بوده و حالتی نسبی و اضافی است.
صفحه 4:
را ا 0
* كلمه زيبا و مشتقات آن نه تنها در مورد طبيعت و اثار هنرى بلكه براى ابراز درك و لذت
زيباشناسانه از جيزهاى ساخته انسان نيز به كار مى رود كه منظور ابتدايى از ساختن آنها يديد
ال را
a Cer) ا اا ا ا ا ا ا Fes Fer
cred Ota Rarer cate Own Snr ynree an CPT ntG| Prt irre Ped 000
ا Fess ee enlcecl OO Re Se ee bcc SCR Seige veges Mero asl
ay igh alaiel Lad ay oS GibuS sly igh> SlejlS cobs uly 52 cul ySoo wcreule
or ates ا ا [Sroen eek reer
ا 0 000
جكونه مى توان فرض كرد كه او آن را برای فرانمود عواطف انسانی به کار برده است؟ سیر
as) ا ا 2 ا ا ل ا ا Fee
به گونه ای بنگرد که گویی دلالتی فراتر از ذات خود دارند و معنایی نمادین دارند.
صفحه 5:
Seer era See eee Poe aCe] Kae By mere MOSSE ET)
خود را در شعرهایی همچون, ابیاتی که چند مایل بالاتر از صومعه
[Etec eote ا ا ا nope
سیروسلوک والایی در مرز بین زیبایی شناسی و دین قرار می گیرد؛
حتى در تجربه زيباشناسانه دنيوى ترء ويزكى هاى فرانمودى را به
6c) ا Ret Seley Pr gee nor:
بی قرارند و به اين سو و آن سو می روند يا موج هایی که بر ساحل
مى خزند صدايى آرام دارند. ولى اين ويركى ها در اشياى طبيعى وجود
ا ا ا ل ا 0
صفحه 6:
" اگر کسی نباشد که به آنها نگاه کند. نه ايرها بی فرازند و نه منظره آرامیخش
داك نود اكد بحواهيم بد ابن سوال باسة دحيم كه جرا برحب أر اشلاى
aul os sas bok باه وهای 0
ی را
کت رورا ال در یر راز ی
ولی اینکه چرا رنگ سر آرامیخش است, مساله ای روانشناختی است.
Cer ere coven gets oy 1
کی را
ما داشته باشد ولى مى تواند ما را به طور غيرمستقيم نيز تحت تاثير قرار
ی ا ل الو اك
ا ار
صفحه 7:
0 ae هنک اسلاني و seeing iene: بو سط 1 ees ea
* زببايي جاذبه است ازلي, بین آن و انسان است و در"
ل a لا
بدون آن كالبدي است بي روح و خالي از جاذبه: بنايراين از آنجايي كه هنر
اسلامي نتیجه گسترش اسلام و تاسیس تمدن بزرگ اسلامي است و زيبايي
تا رای ار ری را زر
ار se Gelli ار ار
hes ار از را را
زیستند لذا مفهوم زيبايي در فرهنگ اسلامي متناظر مفهوم وجود و مراتب
وجود و خالق وجود تببین مي شود و تمامي قرآن, مستقیم و غیرمستقیم بحث
هراس و سیر انسان در مراتل وجود اسست. بتایراین همه آنها مباحت
Peer Fie eee Ppp tyres || Emery errr imperious Fra jey err] apgeres
در عصر حاضر خود دچار بحران است. این حالت به زيبايي شناسي و در نتیجه
را 0
eynn ear cromnes ای را وا ار
م ا مالل pepe erm
هنرمندان مسلمان و شناخته شده كشورهاي اسلامي حال حاضر رايج است كه
اال
زيبايي شناسي معاضر اررشهاي رابج معماري را از فرهتق وسنت تهي كردة
erp emer are liste) cs ری ار ی را
صفحه 8:
واه وی سل وروی ی ات اارن 6ل
ال تا اس ارس رصع ار ار امم ان
حالت a زيبايي شناسي و در نتیجه به ساخته هاي عصر حاضر نیز
سرایت کرده است. از اين رو در اين مقاله با بررسي و جمع بندي
الا ار رن الک نحل کر
ل ل 0
ما ور ان رای سل ی رت ات ترا
هیچ یک از ساختارها و اصول معین هنر اسلامي سازگاري ندارد چرا که
زيبايي شناسي معاصر ارزشهاي رايج معماري را از فرهنگ و سنت
ا ا 1
7
کر ار کر
صفحه 9:
زیبایی شناسی معماری در فرهنگ اسلامی
| Smt rc hirer ipe sar Career] INec Create a) 6) ee sy
زیبایی برای هرفرد باتوجه به جهان بینی و نوع نگرشش به هستی تعاریف
erp) Esmee SST e SEWED etd ro) Peewcrpe] Emule L ers Coy] PTET)
Fee ار ro
0 per ne ap more] cert] CMO) PORES NC RCS Oe Ce SD)
حقیقی ازنظر اسلام حقیقتی عینی است که درباره ی همه موجودات صدق
می کند پس ما میتوانیم زیبایی را درخلال بحثهای فلسفی عرفانی و
. روانشناسی بیابیم
صفحه 10:
ی ارات ان رن رن ارت رای ای دس
Gels gals ل ا
درمعماری ایرانی یک اصل ريشه دار بوده که فقدانش درغالب بناهای
men iercs NeNTTCy ا Ne rCr St Sip TE NEC SECT Or]
وحدت درکالبد و مفهوم خود باشد میتواند بخشی ازنیاز روح افراد
درارتباط با آن بنا را ارضا کرده و همچنین ارلحاظ زیایی شناسی
1
ا ل ا
بزرگان و نیز معانی واژگان ,به صورت استنادی و تاویلی ,گامی موثر
aisle y, sodlul S49 51 ly; alire pyplacg wiles wy 9?
شده و در استخراج عوامل زیبایی شناسی اسلامی در معماری به
عواملی ازقبیل قرب ,وحدت,جمال و بها و زیبایی فرمال و سمبولیک
دست يابد.
صفحه 11:
ات لا ی وا توا انوا آن در مار
Sea NE
* ساختمان ها يكي از عناصر تأتيركذار غوامل زيبابي منظر در يك شهر
ter) ل ا ا ا 00
تأثيرات كوناكوني بر محيط از لحاظ بصري و سيماي شهري دارند. اما
آنجه به نظر ميرسد اين مجموعه ها نتيجه تصميم كيري ها و طراحي
cls سم کات وا ری ری اس ان
ار را را
nero ا 2
ETeCe Ee) ا ا ا ل ل ا
ات ی امن وال بان از مصعلت نمی ارس را
همواره سعي مي کند نمود زيبايي را در زندگي و فضاهاي زیستن
خویش در نظر بگیرد. از همین رو شناسايي معیارها و اصول زيبايي
Cee ta ل ل or
صفحه 12:
. به كارگيري معاني ومفاهیم زيبايي شناسي اسلامي در فضاهاي
ا ا 7
فضاهاي زيستي شهري؛ سبب توجه و بازگشت به نظام ارزشي
۰ |
Pe Cy م eet
ومیل ان رسب الا سرا ی ی بر
روش پژوهش با استفاده از راهکار هاي تركيبي مي باشد که براي
Fev re Wepre A Ear PC erect Pe 1
صفحه 13:
[۱ BCCI Ve Brae err] nee BYE MG ECTmE ATT Sa 1 Ts)
Pe arn Pere ereere Fran cn CSPI eto
بي نظمي, حرکت و آرامش, نور, آب, رنگ, شفافیت, فرم و صورت و
Be een oe] eres Pepe ل pF to
Beerenrt Weer) ev]
صفحه 14:
پژوهش نشان میدهد: تناسب و توزان. مقیاس, تکرار و تناوب,
م ا ا ال 0
بي نظمي, حرکت و آرامش, نور, آب, رنگ, شفافیت, فرم و صورت و
تزئین عوامل اصلي ایجاد زيبايي بخش ساختمان ها در معماري
۳
تقار
صفحه 15:
الکوی رجا ل معماری بر اساش دیدگاه
| ا 1
ببس«
sth ل 1
ee ل ا در هر طرحن ا ل
ن مي دهد معماري امروزي : 3
.5 ل ا va) Ale أبعاد دقيقي
اثرالن در بات بشر در ببل به
ا ۱ 3
oll ل ا ا از
wie Ih is ce ای ای ی زر وی اه
oy ار را را ار رک ان
nee rc aeerts) Rov asi Ce ote) ا Ne 200
ا Bree
صفحه 16:
* مبانی منحصر به فرد زیباشناسی در معماری ایرانی- اسلامی از رموز ماندگاری و
ا ا ا ا 0
rar) Ce ل ا 7 Rp
sjloio slaS ing م ا 02120
we dl euler eds LBL, را
re) ا ا ا ا ا Gree CYC
صفحه 17:
ال ری رس ال ار رل ی
Gere ال در ان ی ی کر ری رب سم اه
پروردگار می شود. از اين رو هدف اصلی این پژوهش, بررسی
Pelee ا ene ee Ce eesti
صفحه 18:
Geers Cone ١ ل ل
ا 0
iy Pe ا اا و
ECB Ce, ا ا ا ل 0
فرهنگي نیز به عکس, نشانگر شعور و ارادت تفکرات صاحبان خویش به آفریدگار
باريتعالي و برگزیدگان ایشان است و بیش از آن که بخواهند اقتدار هنري و قدرت
Wee ering Wen me elie env eure
Rr eC ee MOLES RC Ome rege ble emC Sree ne Le
جيستي و هويت خويش وا دارند. اماكن و فضاهاي مذهبي جون مساجد, تكايا و
blir ie vrreTe ا ا ا ا ا bed 001
اند. بدون شك يكي از بي نظیرترین چنین آثاري. «مسجد گوهرشاد» مجموعه «حرم
سر ریت
صفحه 19:
0 re Caer See OP Se Cae Wy eeu] Eve ar va vel Cee Tre
orlee eer RCS Merl Creer C me el acre omc Serva wed sco)
ese jee ای رت
آدمیان به عنوان مهم ترین عاملی که در هر زمان توانایی آفرینش فضاهای
شك رن بر ری بط لت ری مر وی
باشند . مسجد در اسلام و کلیسا در مسیحیت ۰ قطب های مهم مذهبی اجتماعی
انسان ها درطول - دوره های مختلف محسوب می شوند و همواره پناهگاه روحی
و معنوی به شمارمی روند بنابراین به معماری چنین فضاهایی توجه می شود
صفحه 20:
این دو فضا هم از لحاظ طراحی وهم از لحاظ عملکردی دارای
Devry errr Fre sR Pra en Prana pee
1
ل لل Pe 1۱۱
LSP TUP TTT) ا Retr
صفحه 21:
* : زیبایی شناسی از دیدگاه فرهنگ اسلامي
در فرهنگ اسلامي دانشي جداگانه به نام زيبايي شناسي هیچ گاه پدیدار نشده است و
این امر دلايلي دارد .آنچه که در این باره مي توان یافت این است که " تعاریف زیبایی از
eee ا
شود نها مي توان گفت که در احکام فقهي به صورت ضمني مماحتي در باره موسيقي.
Eran Fe ا 1۱
زا را ys ea Paes ores Pell preg poverty ار را(
ee eS لین سینا با سهروردي و ملاصیرا و
از جهتي دیگر در آثار ابوسیان توحبدي, مي توان اشاراني در باره زيبایي و بعضي هرها
تند در آثار عارفاني امثل ee er ee
م0
[hy ار را ار تا را
صفحه 22:
۱ عالم اسلام در طول سده ها دست ب ه کار خلق چنین آثار
ae) Reem Eel ce Ree ceecOo ا ا لك
آورد؟
پدید آورد؟
ier Sava bye haretre ater evant Pvc | pres Ort] ee vara Pea ry Pre eC sree iret PP
Bee DEES Soe veer Pacer ee ules Peary) ا evade yl evan ieee Ya ee ey
Prec reee] eee vee ا ا Me Tree ITs
1 irs; ie cave ne perenne ieecal gnen a)
Bee corte ا ا ا
IS ا ا stantT pC)
Pree rer ys oe CNet rarer career er rc Progra pve rnt,Jpverd roe regres
pone or Det enon eee es Be) Bat reeanc Sars ee c
BCS te TSC OE Pee OVE VE SR CHE DUST ee a) ie) etme]
پنویسند.
صفحه 23:
ولي در عین حال بجز سیر دروني براي درك زيبايي, راه کسب بيروني
نيز نفي نمي شود. هنرمند بيش از أنكه بخواهد براي كسب مباني
م ل ای ار ا ی ار
هنري ارتباط برقرار مي کند و مباني هنر را به طور شهودي و حضوري
ار He Sone
صفحه 24:
| ea Le
ارتاط درم ان هامي توان حکمت دروني آن هارا نافت نموه
۳ eRe Re Lae eee ene Ly
rear eY Roane SOB Rcrr ce Re TSR STE aT eM Lo Nec]
با روج قرآن که انسان کامل و پیامبر اکرم (ص) است يكي شود و
لت
صفحه 25:
+5 از «انشمندار نامدار جهان اسلام ابن هيثم است . او در شمار بزركان علمي
Pry nee rrge 9 eI res kWh ا 11
صبرا که *کتاب المناظر " او را تصحیح و چاپ کرده است, تعریف زيبايي او را
eaters corel yperaee une erSieroar yn ty rere 7
رخدادهاي فرهنك هنرهاي بصري در دوران اسلامي آن زمان است .به كفته
Serna ار
بسیط بلکه به تعامل پیچیده اي میان بیست و دوع امل تعریف کرد: نورء رنگ»
فاصله مکان, سختي, شکل. اندازه, جدايي, تداوم, تعداد, حرکت؛ سکون, زبري,
نرمي؛ شفافيت: كدورت: سايه: تاريكي؛ زي بابي زشتيء ۱ 2
(نجيب اوغلوء 1880 : 708 ) اين نكته اي بسيار ظريف است كه ابن هيثم به مفهوم
فراكير و تصويري حسن مي بردازد .تنها دو تا از اين عواملء نور و رنكٌ (كه خود
صفحه 26:
فارابي بت زيبایي و رینت و جمال را در فصل هشتم akg سیاسه
eer ee و
هر جيزي را در نزديك شدن به أو مع رفي مي كند. به bai": gl aia 9
dle اس cee ss op ار ی
Cio] CVn ves] Reet nse seine art) ۷
به این که هستي پدیدآورندة نخست رساترین و برترین هستي هاست. پس
ers wl enone Le eee ere ng 0
Conner S Moen Sor ERS ODE MOC Mere Laer eb ie)
است و اين زيبايي به دريافتي است كه او از كوهر خويش حواهد داشت: «
(فارابي, ۰۱۳۷۶ ۸۶)
0 Peeve re] MODE)
ی هی ی pu arcana 0 2 teed
صفحه 27:
إنتيجه
كيرى 2
آیات الهی و روایات پیشواین با یادآرری مظاهر زیبایی در آفرینش» از انسان می خواهد تا با توجه به جلوه
های خلقت ستایشگر آفرینندهآنها شود و بدند که زیبیی خلقت انسان» زمین» آسمان» ستارگان و... همه او
را به سوی خداوند دعوت می کنند.
0 م CS ee SI we ew ERE e Lo Tors.
Oe oD re ree SD Rie nN E eco Y oto Sentra teen eye Co)
RSVP ااا
در مرتبه ای فراتر از زیبایی های وجودی و توصیف رفتارهای زیباء اسلام بر آراستن و زیباسازی دستور
POLE SENT eon Drip Per nh veer et SCL CEOE: See vent Se Ee we EOP
PROCITE PTs eae oe ar RETIN Pepe
بهترین لباس ها را برای حضور در پیشگاه خداوند بپوشند.
eS Te oR Niet WSS be tlt wr Ts Sp rn) سا
re SYP ISTE BET Seles Te" م SES ieee Rone ORE
SSE Me EY Te Wr aeye Slee Lie 1111103
صفحه 28: