آموزشتحقیق و پژوهشرویدادهانظامی و امنیتی

فصل پنجم کتاب مدیریت استراتژیک ( بررسی عوامل داخلی )

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
ماهيت بررسى عوامل داخلى رابطه بين واحدهاى وظيفه اى سازمان رت بازاريابى مالى / حسابدارى تولید / عملیات تحقيق و توسعه سيستم اطلاعات رايانه اى فهرستى از يرسش هاى مربوط به بررسى عوامل داخلى ماتريس ارزيابى عوامل داخلى ( 1115)

صفحه 4:
: ‏ماهیت عوامل داخلی‎ ٠* ‏داراى نقاط قوت و ضعف است . د‎ . ‏دواير و واحدها يكسان نيست‎ ات ا 0 ‎preset. een ee On‏ ۰ استراتزيها تعيين ميشود . و استراتزيستها به هنكام استراتزيهاى سازمان . از نقاط قوت سود ( تقويت ) می برند .

صفحه 5:
اگر نقاط قوت شرکتی به گونه ای باشد که شر از آنها تقليد كنند » مى كويند شرا ‎poe econ‏ ا 00 اقل ممكن برسد ء بتوان آنها را به نقاط رابرت كرانت عقيده دارند كه تج بیشتری دارد ‎ea,‏ ‏۱ ‏۱

صفحه 6:
نمودار ذیل فرایند مدیریت استراتژیک را مورد بررسی قرا

صفحه 7:
فرایند بررسی دا اى بررسى عوامل درونى سازمان بايد مد 1 ختابداری بر ۱ ۳۳ ‎ee ee‏ رای بررسی عوامل داخلی در مقایسه پا

صفحه 8:
ا ا 0 0 ‎files aly as‏ ل ررد وو ‎os‏ ا له و ره ل ل ا ساد دن استرتژیک تمام میشود . یکبارچگی استراتژی و فرهنگ ( بین واحدهای وظیفه ای ل ال كر ا ال ا ل ا 0

صفحه 9:
ا از ی زیرا سازمان بتدریج می آموزد که برای < ‎Sie‏ ‏بدانید فرهنگ به 0 ۳ ‎Poy foe]‏ ل از فعاليت ها می توانند از آنها استفاده کنند. ‎ee‏ ‎enor eres apie cet‏ اا

صفحه 10:
ا ‎LH een Cee pon‏ اجرا در می آید . لورش اعتقاد دارد که ف 0 ۱-اغلب مدیران از اه ۳ رخ میدهد خافل می مانند . ‎1١‏ يايبند بودن به فرهتكى كه در و

صفحه 11:
مديريت داراى بنج وظيفه اصلى

صفحه 12:
برنامه ریزی پل لازم و ضروری بین حال و فرآيند تدوین استرانژیهای اثر بخشٍ مدرد عا ۱ : بيش بينى » تعيين هدفهاى استرات ‎Sn cies ae ae‏ )2

صفحه 13:
4( ۰ همه سازمان در آن مشاركت كنند كه سطوح أن شر 17ل ذيل ميباشد: افتق بونامه ریزی 2 تا 5 سال اه تا 2 سال یک هفته نا ماه

صفحه 14:
یک سازمان می تولند از مجرای برنامه ریزی زمانی ( هم افزایی ) وجود دارد که توان 5 4 0۳9 ا ار ۱ افزایی یعنی ۲+۲-۵ اگر هد كاركنان و مديران مى توانتد با همكارى در جهت كام بردارند . هم اقزایی به مزایای رقابتی قدر تمند ‎le‏ 0000 خود در سازمان » به ایجاد هم افزایی می انجامد .

صفحه 15:
ها و اختيارات سازمانى به نوعى ‎es cries‏ شامل طرح ریزی سازمان ۰ تعیین شرایط احراز تعیین ویژگیهای شغل » حیطه نظارت ‏ وحدت ذ هماهنگی » طرح ریزی شغل و تجزیه و تحلیل شغل م

صفحه 16:
* مقصود از ايجاد انكيزه كارهايى است كه ‎Pee enone arcs‏ رهبری ‏ ایجاد ارتباط » تشکیل تفویض اختیار غنی سازی 9

صفحه 17:
۳ فرایندی از اعمال نفوذ به افراد به گونه ای و میگیرد » عبارتند از : رهب تعدیل در رفتار» تقرط | ا ‎Fa)‏

صفحه 18:
ار ‎ieee ae ann cd‏ ل تا ‎۱ series ey ES ‏دادن لاس‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎oe Bee ‏ا‎ ae) ‏انضباطى » رسيد كى ۰ در تلاشهایی که به هنگام اجرای استراتژیها بعمل آید » تامین ثیروء ایفا میکند و بدین دلیل فرایند مدیریت | و ‎cate ale a nea ae aes‏ ۳ شناسایی نمایند . ‎

صفحه 19:
مقصود از اعمال کنترل ‏ انجام دادن فعالیت حصول اطمینان از اينکه نتایج واقعی 0 كارهايى كه در اين زمينه انجام م ‎er‏ 0 تحليل انحرافات » دادن ياداش و تشويق و ترغيب افراد .

صفحه 20:
۱ اهميت ويزه دارد و شامل جهار مر < ۱ ا ‎ESOS ice‏ م ۳-مقایس عملکرد وق ۱۳ ‎aa‏ ۱۳

صفحه 21:
بازار بایی : فرایندی برایشناسیی »پیش بینی + ایجاد خواست هابی که مشتر بان برا. ۳ دو پژو هشگر به نامهای جوئل ایوانس: ل ان

صفحه 22:
۱- شناسایی نیاز های مشتری : شامل زمينه يابى در مورد مشتر: ‎I ate AES ood‏ ‎eae Oe‏ همانگونه که می دانید شناسایی نیازها و خواست های ‎a‏ ا ‎JC a arte. we ae me‏ 1 "۳ ا لت ‎as‏

صفحه 23:
"- خريد مواد ( ملزومات و د يكى از وظايف بازار يابى است كه شامل فرو شند گان » تنظیم قراردادهاو عواملی مانند کنترل قیمت » ر؟ ا 1 ۱

صفحه 24:
000 1 مقصود از فروش » فعاليت هاى كوناك الل ايجاد و حفظ رابطه با مشتريا صدد اجرای استراتژیهای مبتنی بر رسوخ در بازار باشد ۱ در تجزیه و تحلیل عوامل داخلی ( اجرای مدیریت ‏ ل ا ا ل ا ل ل سازمان را از نظر فروش تعیین نمايد .

صفحه 25:
۲ ee. eS ‏يكى از ائر بخش ترين روشهاى برنامه ريزى محصولات‎ ‏که مورد تحقیق قرار بگیرد و فروش آینده محصولاه‎

صفحه 26:
6 توزيع : شامل انباردارى ‎٠‏ كانالهاى توزيع تع فروش ۰ وسیله حمل و نقل .

صفحه 27:
- تحقیقات بازاریابی : ere serena yer ‏كننده كالاها و خدمات به‎ ‏تجزیه و تحلیل نمود . در تحقا‎ ‏ترين سيستم شناسايى ميشود . سازمانهايى كه داراى‎ ‏زمینه تحقیقات بازاریابی هستند برای اجرای است‎ ۱

صفحه 28:
يعنى هزينه هاء منافع و ختطرهاى قرار دهد . برای تجزیه و تحلیل ا ا 0 ۲- کل منافع حاصل از اين تصمیم را ب رآورد نمود . ل ۱ ‎Le eae S ad‏ م

صفحه 29:
۱ ايوا مقصود از مسئولیت اجتماعی+عرضه داراى قيمتى معقول باشند . د ا 0 اجتماعى ضعيف نشان دهنده نقطه ضعف شركت است ‎emer emU eg Oe‏ ل ا ا 7 انجام دهد كه به مزايا و منافع اقتصادى هم دست يابد . ا

پن فص ج ست ی ل م کتاب دمری ت ا راژتیک م ل خ س ع ( ربر ی وا ل دا ی ) عناوین : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ماهیت بررسی عوامل داخلی رابطه بین واحدهای وظیفه ای سازمان مدیریت بازاریابی مالی /حسابداری تولید /عملیات تحقیق و توسعه سیستم اطالعات رایانه ای فهرستی از پرسش های مربوط به بررسی عوامل داخلی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی ( ) IfE بررسی عوامل داخلی : ماهیت عوامل داخلی :ه7ر س7ازمان در قلمرو واحدهای وظیفه ای خود دارای نقاط قوت و ضع7ف اس7ت .در هی7چ شرکت7ی نقاط قوت و ضع7ف همه دوایر و واحدها یکسان نیست . نقاط قوت و ضع7ف داخل7ی ،فرص7ت ه7ا و تهدیدات خارج7ی و س7رانجام ماموریت س7ازمان مبنای7ی بدس7ت میدهن7د ک7ه بر اس7اس آ7ن هدف های بلند مدت و اس7تراتژیها تعیی7ن میشود .و اس7تراتژیستها ب7ه هنگام تعیی7ن هدفهای بلند مدت و اس7تراتژیهای س7ازمان ،از نقاط قوت س7ود ( تقوی7ت ) و نقاط ضع7ف را از بین می برند . اگر نقاط قوت شرکتی به گونه ای باشد که شرکت های رقیب نتوانند به راحتی از آنها تقلید کنند ،می گویند شرکت مزبور دارای شایستگی های ممتاز است .استراتژیها به گونه ای تحلیل میشوند که نقاط ضعف شرکت به حد اقل ممکن برسد ،بتوان آنها را به نقاط قوت تبدیل کرد . رابرت گرانت عقیده دارند که تجربه و تحلیل عوامل درونی سازمان اهمیت بیشتری دارد .چون عوامل محیط خارجی متزازل است ،باید به منابع و توانایی هایی که ثبات بیشتری دارند دست بیابیم و لذا استراتژیهای خود را بر این مبنی (عوامل داخلی) تدوین می نمائید . نمودار ذیل فرایند مدیریت استراتژیک را مورد بررسی قرار داده است . بازخورد بررسی عوامل خارجی تعیین هدفهای بلند مدت تعیین ماموریت تدوین ارزیابی و انتخاب استراتژیها تعیین هدفهای ساالنه و سیاست ها تخصیص منابع محاسبه و ارزیابی عملکرد بررسی عوامل داخلی تدوین استراتژیها اجرای استراتژیها بازخورد فرایند بررسی داخلی سازمان : برای بررس7ی عوام7ل درون7ی س7ازمان بای7د مدیری7ت بازاریاب7ی ،امور مالی ، حس7ابداری ،تولید ،عملیات و .....را دس7ته بندی نمائی7م ت7ا بتوانی7م مجموعه نقاط قوت و ضعف را تعیین کنیم . بررس7ی عوام7ل داخل7ی در مقایس7ه ب7ا عوام7ل خارج7ی س7ازمان فرص7ت بیشتری به کارکنان میده7د ت7ا بتوانن7د رابط7ه شغ7ل و واح7د خود را ب7ا ک7ل س7ازمان بهتر درک کنند و آگاهی های بیشتری بدست می آورند .  رابط7ه بی7ن 7واح7د های وظیف7ه ای س7ازمان :مدیری7ت اس7تراتژیک فرایند7ی اس7ت که ب7ه رواب7ط متقاب7ل بس7یار زیاد نیاز دارد و موفقی7ت سازمان در گرو همکاری و همیاری مد7یران و کارکنان هم7ه دوای7ر واحدهای س7ازمانی اس7ت و ن7ا توانی در درک و شناخ7ت رواب7ط بی7ن واح7د های وظیف7ه ای س7ازمان ب7ه ضرر مدیریت اس7تر7تژیک تمام میشود . ‏ یکپارچگ7ی اس7تر7اتژی و فرهن7گ ( بی7ن واحدهای وظیف7ه ای س7ازمان ) :فرهنگ س7ازمانی یک7ی از پدیده های داخل7ی اس7ت ک7ه در هم7ه دوای7ر و بخ7ش های مختلف س7ازمانی رس7وخ دارد و رواب7ط بی7ن واح7د های وظیف7ه ای را م7ی توان7د ب7ه خوبی نشان دهد .  فرهنگ سازمانی :الگوی7ی از رفتار ک7ه در ی7ک س7ازمان بوجود م7ی آید ، زیرا س7ازمان بتدری7ج م7ی آموزد ک7ه برای ح7ل مس7ایل خارج7ی ،س7ازش با محی7ط و یکپارچ7ه نمودن فعالی7ت های داخل7ی چگون7ه عم7ل کن7د .همانگونه که میدانید فرهنگ به میزان زیادی در برابر تغییرات مقاومت می کند و می توان بص7ورت ی7ک نقط7ه قوت ی7ا ضع7ف بزرگ برای شرک7ت بوجود آید ، در واقع فرهنگ میتواند دلیلی برای نقاط قوت و یا ضعف محسوب گردد . ‏ محصوالت فرهنگی در بر گیرنده ارزشها – باورها – آداب و مراسم و ..... است .این محصوالت ،اهرمهایی هستند که استراتژیست ها در ارزیابی فعالیت ها می توانند از آنها استفاده کنند .یعنی محصوالت فرهنگی می توانند نمایانگر نقاط ضعف و قوت سازمان هم باشند . فرایند مدیریت استراتژیک تا حد زیادی در چارچوب فرهنگ خاص سازمان به اجرا در م7ی آی7د .لورش اعتقاد دارد ک7ه فرهن7گ م7ی توان7د از دو راه مانع اجرای مدیریت استراتژیک شود . ‏ -1اغل7ب مدیران از اهمی7ت تغییرات7ی ک7ه در شرای7ط و محی7ط خارج سازمان رخ میدهد غافل می مانند . ‏ -2پایبند بودن به فرهنگی که در گذشته اثر بخش بود . مدیریت : مديريت داراي پنج وظيفه اصلي است : -1برنامه ريزي -2سازماندهي - 3ايجاد انگيزه -4تامين نيروي انساني -5اعمال کنترل -1برنامه ريزي : برنام7ه ريزي پ7ل الزم و ضروري بين حال و آينده اس7ت و در واق7ع سنگ بناي فرآين7د تدوين اس7تراتژيهاي اث7ر بخ7ش اس7ت و بنياد مديريت را تشکيل ميده7د .فعاليت هاي س7اير وظايف مدير مانن7د سازماندهي – ايجاد انگيزه در کارکنان – تامين نيروي انس7اني و اعمال کنترل به برنامه ريزي خوب و مناس7ب بس7تگي دارد .از جمل7ه کارهاي خاص7ي ک7ه در اين زمينه انجام ميشود عبارتن7د از :پيش بين7ي ،تعيين هدفهاي بلن7د مدت ،تدوين استراتژيها ،تعيين سياست ها و در نظر گرفتن هدفهاي کوتاه مدت است فرايند برنامه ريزي بايد به گونه اي باشد که مديران و کارکنان همه سازمان در آن مشارکت کنند که سطوح آن بشرح جدول ذيل ميباشد: مدیریت عالی افق برنامه ریزی مدیر ارشد اجرایی رئیس معاونان مدیران عمومی 2تا 5سال مدیران بخشها مدیریت میانی مدیران بخشها مدیران خط تولید مدیران واحدها 6ماه تا 2سال مدیران کارخانه مدیران کارگاهها مدیریت عملیاتی _مدیران وظیفه ای مدیران هر واحد سرپرستان سرکارگران يک هفته تا 6ماه يک س7ازمان م7ي توان7د از مجراي برنام7ه ريزي ب7ه پديده ه7م افزايي دس7ت يابد . زمان7ي ( ه7م افزايي ) وجود دارد ک7ه توان هم7ه افراد ،در قال7ب يک تيم ، ب7ا ه7م جم7ع شود و ه7ر ک7س بدان7د ک7ه در پ7ي دس7تيابي چ7ه چيزي اس7ت .هم افزايي يعن7ي 2+2=5اگ7ر هدف ه7ا تعيين و رواب7ط مشخ7ص باشند ، کارکنان و مديران م7ي توانن7د ب7ا همکاري در جه7ت نتيج7ه هاي مورد نظر گام بردارن7د .ه7م افزايي ب7ه مزاياي رقابت7ي قدرتمن7د م7ي انجام7د .فرايند مديريت اس7تراتژيک ،به خودي خود در سازمان مسيري را مي پيمايد که به ايجاد هم افزايي مي انجامد . -2سازماندهي : ‏ س7ازماندهي در بر گيرنده هم7ه فعاليت هايي م7ي شود ک7ه مديريت انجام ميده7د و منج7ر ب7ه يک س7اختاراز کارهاي تخص7صي و رواب7ط قدرتها ( اختيارات ) م7ي شود .در واق7ع از طريق تعيين کاره7ا و رواب7ط بين پست ه7ا و اختيارات س7ازماني ب7ه نوع7ي هماهنگ7ي دس7ت م7ي يابد .کارهاي مزبور شام7ل طرح ريزي س7ازمان ،تعيين شرايط احراز شغ7ل ،شرح وظايف ، تعيين ويژگيهاي شغ7ل ،حيط7ه نظارت ،وحدت فرماندهي ،ايجاد هماهنگي ،طرح ريزي شغل و تجزيه و تحليل شغل مي شود .  مقصود از ايجاد انگيزه کارهايي است که براي شکل دادن به رفتار انساني انجام ميشود ،اقدامات خاصي که در اين زمينه انجام ميگيرد ،عبارتند از : رهبري ،ايجاد ارتباط ،تشکيل گروههاي کاري ،تعديل در رفتار ، تفويض اختيار ،غني سازي شخص ،رضايت شغلي ،تامين نياز ،تغيير ساختار . -3ایجاد انگیزه : ‏ فرایندی از اعمال نفوذ ب7ه افراد ب7ه گون7ه ای ک7ه آنه7ا ب7ه هدف های خاصی دس7ت یابن7د .مقص7ود از ایجاد انگیزه کارهای7ی اس7ت ک7ه برای شکل دادن ب7ه رفتار انس7انی انجام میشود ،اقدامات خاص7ی ک7ه در ای7ن زمینه انجام میگیرد ،عبارتن7د از :ره7بری ،ایجاد ارتباط ،تشکیل گروههای کاری ، تعدی7ل در رفتار ،تفوی7ض اختیار ،غن7ی س7ازی شخ7ص ،رضای7ت شغلی ، تامین نیاز ،تغییر ساختار . -4تامين نيروي انساني : فعاليت هايي ک7ه در زمين7ه تامين نيروي انس7اني ص7ورت ميگيرد حول محور مديريت مناب7ع انس7اني م7ي چرخ7د .از جمل7ه کارهايي ک7ه در اين زمين7ه انجام ميشود تعيين دس7تمزد و حقوق ،مزاياي کارکنان ،مص7احبه ،گزين7ش ،استخدام ،اخراج ، دادن آموزش ب7ه کارکنان ،توس7عه مديريت ،ايمني کارکنان ،اجراي قانون ، دادن فرص7ت برابر ب7ه هم7ه داوطلبان کار ،رواب7ط اتحاديه هاي کارگري ،توسعه مس7ير شغل7ي ،تحقيقات در زمين7ه مديريت مناب7ع انس7اني ،اجراي سياست هاي انضباطي ،رسيدگي به شکايت ها و روابط عمومي است . در تالشهايي که به هنگام اجراي استراتژيها بعمل آيد ،تامين نيروي انساني نقشي مهم ايف7ا ميکن7د و بدين دليل فراين7د مديريت اس7تراتژيک مديران مناب7ع انس7اني نقشي بس7يار فعال بر عهده م7ي گيرن7د ت7ا ب7ه نقاط قوت و ضع7ف اين فراين7د پ7ي ببرند و شناسايي نمايند . -5اعمال کنترل : مقص7ود از اعمال کنترل ،انجام دادن فعاليت هايي اس7ت ک7ه مدير جهت حص7ول اطمينان از اينک7ه نتايج واقع7ي ب7ا نتايج برنام7ه ريزي شده سازگار است ،انجام مي دهد . کارهايي ک7ه در اين زمين7ه انجام م7ي شود ،عبارتن7د از :کنترل کيفيت ،کنترل امور مال7ي ،کنترل فروش ،کنترل موجوديه7ا ،کنترل هزين7ه ه7ا ،تجزيه و تحليل انحرافات ،دادن پاداش و تشويق و ترغيب افراد . بطور خالصه اعمال کنترل براي ارزيابي استراتژيها اهميت ويژه دارد و شامل چهار مرحله مي شود : ‏ ‏ ‏ ‏ -1محاسبه عملکرد افراد و سازمان -2تعيين معيارهاي عملکرد -3مقايسه عملکرد واقعي با معيارهاي عملکرد برنامه ريزي شده -4اقدامات اصالحي  بازار يابي : فرايندي براي شناسايي ،پيش بيني ،ايجاد و تامين نياز ها و خواست هايي که مشتريان براي محصوالت و خدمات دارند . دو پژو هشگر به نامهاي جوئل ايوانس و باري برگمن بر اين باورند که بازار يابي شامل نه وظيفه اصلي بشرح ذيل ميباشند : -1شناسايي نياز هاي مشتري : ___________________ شام7ل زمين7ه ياب7ي در مورد مشتري ،تجزيه و تحليل اطالعات مربوط به مشتري ،تعيين اس7تراتژيها براي بخ7ش هاي مطلوب بازار ،جايگاه سازمان در بازار و .......ميباشد . همانگون7ه ک7ه م7ي دانيد شناس7ايي نيازه7ا و خواست هاي مشتريان و گرد آوري اطالعات در مورد آنه7ا ،نق7ش مهمي براي خريداران ،فروشندگان ، توزيع کنندگان ،کارکنان دايره فروش ،مديران ،عمده فروشان ،خرده فروشان ،و .....بطور دائ7م مشتريان کنون7ي و آينده را تحت نظارت دارند . -2خرید مواد ( ملزومات و تجهیزات ) : ______________ یکی از وظایف بازار یابی است که شامل ارزیابی عرضه کنندگان مختلف یا فرو شندگان ،تنظیم قراردادهای قابل قبول با عرضه کنندگان میباشد . عواملی مانند کنترل قیمت ،رکود ،محدودیت های تجارت خارجی ، اعتصاب و .......می توانند فرایند خرید را پیچیده تر نمایند. -3فروش محصوالت يا خدمات : _____________________ مقص7ود از فروش ،فعاليت هاي گوناگون7ي اس7ت ک7ه در بازاريابي انجام م7ي شود .مانن7د تبليغ ،ترويج ،فروش شخص7ي ،مديريت نيروي فروش ، ايجاد و حف7ظ رابط7ه ب7ا مشتريان و واس7طه ه7ا بخص7وص اگ7ر شرکتي در ص7دد اجراي اس7تراتژيهاي مبتن7ي بر رس7وخ در بازار باشد ،اين فعاليت ها از اهميت زيادي برخوردار ميشوند . در تجزيه و تحليل عوام7ل داخل7ي ( اجراي مديريت اس7تراتژيک ) يکي از وظايف اص7لي مدير ،از نظ7ر بازار ياب7ي اين اس7ت ک7ه نقاط قوت و ضعف سازمان را از نظر فروش تعيين نمايد . -4برنامه ريزي محصوالت و خدمات : ________________________ شام7ل تعيين جايگاه محص7ول و نام و نشان تجاري در بازار ،تدوين سياست هاي مربوط ب7ه دادن ضمان7ت نام7ه ،بس7ته بندي ،تعيين روشهاي فروش ، شکل و کيفيت محصول ،خدمات پس از فروش ..... . يک7ي از اث7ر بخ7ش ترين روشهاي برنام7ه ريزي محص7والت و خدمات اين است که مورد تحقيق قرار بگيرد و فروش آينده محصوالت را پيش بيني نمايند . -5توزيع : ______ شام7ل انبارداري ،کانالهاي توزيع تعيين مح7ل يا مکان خرده فروشي ،حوزه فروش ،وسيله حمل و نقل . در حال حاض7ر بيشت7ر توليد کنندگان کاالهاي خود را مس7تقيماً ب7ه مصرف کنندگان عرض7ه نم7ي کنن7د .س7ازمانهاي مختل7ف بازارياب7ي ب7ه عنوان واسطه عمل مي نمايد . -6تحقيقات بازاريابي : _______________ مقص7ود از تحقيقات بازار ياب7ي اين اس7ت ک7ه درباره مس7اله هاي دامنگير عرضه کننده کااله7ا و خدمات بص7ورت منظ7م داده هايي را گرد آوري ،ثبت و تجزيه و تحليل نمود .در تحقيقات بازار ياب7ي نقاط قوت و ضع7ف اصلي ترين س7يستم شناس7ايي ميشود .س7ازمانهايي ک7ه داراي مهارت هاي عالي در زمين7ه تحقيقات بازارياب7ي هس7تند براي اجراي اس7تراتژي هاي عمومي از نقاط قوت بسيار خوبي برخوردار خواهند بود . -7تجزيه و تحليل موقعيت : __________________ يعني هزينه ه7ا ،مناف7ع و خطرهاي متعلق به تص7ميمات بازاريابي را مورد ارزيابي قرار دهد .براي تجزيه و تحليل هزينه و منفعت سه گام الزم است . -1 هزينه هاي مربوط به يک تصميم را محاسبه کرد . -2 کل منافع حاصل از اين تصميم را برآورد نمود . -3 کل هزينه ها را با کل مناف7ع مقايسه کرد .اگ7ر منافع مورد انتظار از کل هزينه ها بيشتر شود موقعيت مزبور جذاب تر خواهد شد . -8مسئوليت اجتماعي از ديدگاه ايوانز وبرکمن : ________________________________ مقص7ود از مس7ئوليت اجتماع7ي،عرض7ه محص7والت و خدمات س7الم اس7ت که داراي قيمت7ي معقول باشن7د .يک س7ياست اجتماع7ي روش7ن ب7ه عنوان يک نقط7ه قوت براي س7ازمان ب7ه حس7اب م7ي آيد در حاليک7ه يک سياست اجتماع7ي ضعيف نشان دهنده نقط7ه ضع7ف شرک7ت اس7ت .هنگامي ک7ه يک س7ازمان ب7ه فعاليت هاي اجتماع7ي م7ي پردازد ،بايد اين کار را ب7ه گونه اي انجام دهد که به مزايا و منافع اقتصادي هم دست يابد .

33,900 تومان