صفحه 1:
يو
nology in the تا ~— 99
ching and _—
process 9 2۴
hs ©© © ©
oF ia
@
صفحه 2:
فناوری در فرایند یاددهی و
SSK فراتر از ابزارهاى ديجيتال است.
لک زا
واه 16۳۳0۱09۷ از ترکیب دو واژه
يونانى one «Techner مهارت» روش
سیستماتیک و «10913» تشکیل شده است.
در بنیادیترین سطح. فناوری به معنای
«مطالعه نظاممند روشها و مهارتها» است.
فناوری تنها به معنای «سخت!
فناوری تنها سختافزار نیست . بلکه
«کاربرد دانش علمی و مهندسی برای حل
Es Se es I aS a
فرآيندهاء سيستمهاء روشها و محصولات
تجسم مىيابد.
00
2
صفحه 3:
فناوری آموزشی؛ تعریف جامع:
طبق تعریف انجمن ارتباطات و فناوری آموزشی (۸۶671/. فناوری آموزشی مطالعه و عمل اخلاقی برای تسهیل
یادگیری و بهبود عملکرد با ایجاد. استفاده و مدیربت فرآیندها و منابع فناورانه مناسب است.
فناوری به مثابه روش تدریس فناوری به مثابه چارچوب نظری
مانند یادگیری مشارکتی ele
فناوری به مثابه ابزار ساده فناوری به مثابه فناوری پیشرفته
حتی یک مداد مانند هوش مصنوعی
همه این موارد مصادیق فناوری در آموزش هستند از سادهترین تا پیچیدهترین شکل:
صفحه 4:
نسبت فناوری با یاددهی و یادگیری
9 paca
۱ معلم
ارائه موّثرتر محتواه ایجاد تعامل. ارزیابی سریع
i فناوری
واسط و تسهیل گر
5 باد گیرنده
دسترسی به اطلاعات. تجربه چندحسیء خلق محصولات دانشى
صفحه 5:
1
(Tool) ابزار
براى معلم:كسترش سختافزار مورد نياز
تدریس با ویدیو. شبیهسازی. پلتفرمهای
آنلاین
برای یادگیرندهددسترسی نامحدود به
اطلاعات و بازنماییهای چندحسی از
مفاهیم
©
|۳۳" کلیدی نناوری ni dw
4
شريك شناختى (1 2216116 0011[1611/6©)
(Environment) b>.
ایجاد یک بافت یا زیستبوم برای
یادگیری.
سامانههای مدیریت یادگیری (5)
مانند. موذل» کلاس درس مجازی هستند
که در آن تعامل. مشارکت و ارزیابی اتفاق
میافتد.
بر اساس نظریه توزیعشدگی شناخت.
فناوری بخشی از بار فرآیندهای ذهنی را
به دوش میکشد.
چتباتهای هوش مصنوعی به عنوان
همانديش برای پرورش ایدهها عمل
صفحه 6:
LEARNING THEORIES
تحلیل فناوری از منظر تئوریهای یادگیری
رویکرد نظریه محور و مستله محور به جای نگاه ابزر محور
تئوریهای یادگیری به عنوان عدسی تفسیری برای فهم فناوری آموزشی.
Learning
Theories
I
Grail ol bi gal جرا یک قتاوری
جكونمة
SES, Chagall Ty cc pS dlp ge ys gb Sy gt
Learning 1
THEORIE
تب
مکانیسم اثر در ذهن و رفتار یادگیرنده چیست؟
ها
Cat] هر نرمافزاره سختافزار یا روش آموزشی, یک «فرضیه یادگیری» نهفته است.
صفحه 7:
۲ بایههای کلاسیک؛ سهگانه اصلی:
Cognitivism Behaviorism 0
اتمركز بر رقتار قابل مشاهده و تقويت. تمركز بر فرآیندهای ذهنی داخلی. با ری وین رام رید
فناوری برای یادگیری سطحی و مهارتهای بايه. فناوری برای پردازش اطلاعات و فراشناخت. SERRA US SRR eee
بازخورد فوری * سازماندهى اطلاعات * ses
* تکرار و تمرین * حافظه و یادآوری © پروژههای عملی
* ياداش و تنبيه * حل مسئله * معتادار كردن
صفحه 8:
171111117 توسعه کلاسیک؛ ساخت گرایی اجتماعی: الا
ساختگرایی اجتماعی ivism
اين تشوری بر یا شاركتى تأ
ری بر یادگیری مشارکتی تأکید دارد و فد اذ
ويكىهاء كوكل داكس) 50 9 “es
کاربردهای عملی
پروژههای گرومی آنلاین
تولید محتوای مشارکتی
یادگیری همتا به همتا
* _ انجمنهای بحث و گفتگو
صفحه 9:
SEO «SHUG 1 fJlrwo pas تتورى 3
دانش در شبکهها توزیع شده است بادگیری توانایی ایجاد ار تباط و تعامل است
R
a 0 نم
یادگیری از منابع متنوع fe دانش دائماً در حال تغییر است
رتباط گرلیی (۷15170 ۵6 6۵۱۳) توسط جورج زیمنز مطرح شده و مستقیمآبه یادگیری در عصر شبکهها میپردازد. لین تئوری نشان میدهد که تئوریهای یادگیری نیز در حال تکلمل هستند و
اوری خود. بستر و محتوای بادگیری را متحول ساخته است.
صفحه 10:
اقلانگاه جامع؛ از رفتارگرایی تا ارتباط گرایی: ال ۱ هر تدری درای به سری نمم مسفتر تش
فناوری در یادگیری است.
= 2 از مهارتهای پایه تا یادگیری شبکهای» فتاوری د.
رفتارگرایی 0 از مهار ای پایه تا یادگیری شبکهای. فناوری در
فناوری برای یادگیری سطحی و مهارتهای پایه 7 کلیدی ایفا میکند.
فان
فناوری برای پردازش اطلاعات و تقویت فراشناخت
| —
ساخت گرایی
فناوری برای ساخت دانش فعال و پروژهمحور
ارتباطگرایی
فناوری برای یادگیری در عصر شبکهها و تحول بستر و محتوا
صفحه 11:
تعر یف یادگیری در رفتار گرابی Behavioris
بادگیریسیک تغیبر نسبتاً پایدار در رفتار قلبل مشاهده (0056۳۷۵0۱6)است که نلشی از تشکیل
ارتباط بین محرک و پاسخ میباشد.
(Response) aut (Stimulus) cs x.
ورودی محیطی که رفتار را برانگیخته میکند واکنش قابل مشاهده یادگیرنده
جعبه سياه
فر يندهاى درونى ذهن مورد مطالعه قرار نم ىكيرند
صفحه 12:
ریشههای فلسفی رفتارگرایی
رفتارگرایی با تکیه بر ایدههای جان واتسون و اسکینر
ربشه در پوزیتیویسم منطقی و تجربه گرایی افراطی دارد.
در اين نكامة انسان موجودی است که رفتارش کاملاً تابع
قوانین علی_معلولی محیط است. فناوری در خدمت این
پارادایم. به ابزار کنترل تبدیل میشود.
صفحه 13:
۲ نقشهای کلیدی در فر آبند بادگیری MEE
معلم؛ مهندس محیط:
مرق معلم به عنوان مهندس محیط یادگیری و مدیر شرایط عمل میکند.
وظیفه او طراحی دقیق محیط است تا محرکهای مناسب ارلئه شده و پاسخهای
مطلوب به طور سیستماتیک تقویت شوند.
بادگیرنده؛ موجود واکنشدهنده:
J یادگیرنده موجودی واکنشدهنده (8688۷6) به شرایط محیطی است.
موفقیت او در ارائه پاسخهای صحیح و دریافت پاداش سنجیده میشود. نه در
فرآیندهای ذهنی درونی.
صفحه 14:
فناوری؛ دستگاه تقویتکننده خود کار:
در چارچوب رفتارگرایی. فناوری یک دستگاه تقویت کننده خودکار. بیطرف و بسیار کارآمد است که هدف آن مهندسی رفتار
از طریق سه مکائیسم اصلی میباشد:
v & ©
ارائه محرک ثبت پاسخ تقويت فورى
محرکهای استاندارد و یکنواخت دریافت و ثبت پاسخهای فوری پاداش یا تضعیف بلافاصله
صفحه 15:
۲ مصادیق عینی فناوری رفتارگرا
(ee) 7 لیکیشنهای یادگیری زبان
duolingo Memrise , Duolingo
سوال (محرک) | پاسخ کاربر بازخورد فورى صحيحاغلط+ امتياز و اشتياق (نقويت)
eis sD تمربن و تکرار
Drill & Practice و آنموربایهایآنااین تثبیتلطاهاتساده (جدیلضربواژگا از طریق
تسکرار و تسقویت
CS Pit) ons clap ct 8
i Kahoot , Classcraft 07
نشانها و رتبهبندی برای تقویت مشارکت و رفثار مطلوب کلاسی
سیستم:پاداش,
Adaptive Learning -
تغيير مسير یادگیری بر اساس پاسخهای صحیح یا غلط كاربر (رفتار قابل مشاهده»)
صفحه 16:
LP 7 محدودیتهای رویکرد رفتارگرابانه "آ
| یادگیری سطحی
تمرکز بر آنچه
نادیده گرفتن عاملیت انسانی
نقش خلاقیت. تفکر انتقادی, انگیزه درونی و زمینه اجتماعی_فرهنگی یادگیرنده کاملاً نادیده
| گرفته میشود.
کالاپیسازی آموزش
یادگیری به یک فرآیند ماشینی پاسخ_پاداش قلیل مییابد و ماهیت انسانی آن از دست میرود.
خطر وابستگی
یادگیرنده ممکن است تنها در صورت وجود پاداش خارجی: انگیزه فعالیت داشته باشد و انگیزه
درونی از بین برود.
صفحه 17:
۷تضاد با رویکردهای انسان گرایانه
رفتا رگرایی:
۲ کنترل خارجی
پاسخ به محرک
تقویت خارجی
رفتار قایل مشاهده
انسان گرابی (راجرز و مازلو):
* خودشکوفایی
* آزادی و اختیار
* انگیزه درونی
* عاملیت یادگیرنده
ای SLES poi Seared کامل با یکدبگر: قراردارند و دیدگاههای متفاوتی: از ماهیت انسان ورفوآ ند باذ گیری: ازانه ميدهند.
صفحه 18:
نقد انتقادی؛ آموزش به عنوان نظام نظارتی:
(Disciplinary 86۵[۳6( آموزش را به یک نظام نظارتی Joe Gl
تبدیل میکند که در ن. سوژه یادگیرنده برای مطابقت با الگوهای از پیش تعیین
شده, رهبری میشود.
اخلاقی جدی درباره آزادی» 9 به عنوان یک موجود صاحب
فناورىء كارليى لين نظام نظارتی. را به حداکثر میرساند. این مسفله پرسشهای
اراده و تفکر ایجاد میکند.
صفحه 19:
۷ برسش هاى اخلاقى و فلسفى !!!172117171711777
آيا انسان صرفاً آيا فد 1
يا انسان صرفاً موجودى آيا فناورى بايد ابزار كنت :
واکنشدهنده است؟ دک ssa se Ma ae ae
یا دارای اراده. خلاقیت و توا اد See i 3
ع لنت ى نابي ات يا باید در خدمت آزادی. خودشکوفایی و در نظر گرفت؟ _“
اید پرورش یا توانمندسازى يادكيرنده قرار كيرد؟
ين پرسشها ما را به تأمل عمیقتر درباره نقش فناوری در آموزش و تربیت دعوت میکنند.
صفحه 20:
Ea
ذهن به مثابه پرداز شگر اطلاعات:
شناخت گرایی یادگیری را نه تفییر رفتاره
SSIS S < سين
a ea el 3) !1213171811
SESS
صفحه 21:
©
|_| مفاهيم كليدى شناخت گرابی ]| رمزگذاری Encoding)
فرآیند تبدیل اطلاعات به فرمتی قابل ذخیره در حافظه
6 ore
حافظه حسی, کوتاهمدت و بلندمدت به عنوان سیستمهای
6406۳0 ذخیرهسازی اطلاعات طرحواره
ساختارهای سازمانیافته دانش در ذهن
6 (Retrieval) بازیابی
دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در حافظه بلندمدت فراشناخت (Metacognition)
ساختارهای سازمانیافته دانش در ذهن
یادگیری زما + است که اطلاعات جدید به طور موّثر در طرحوارههای موجود ادغام شوند.
صفحه 22:
نقشهای جدید در ف رآیند بادگیری
یادگیرنده: پردازشگر فعال
یادگیرنده یک دریافتکننده منفعل
نیست. بلکه پردازشگر فعال اطلاعات
isl
دریافت و پردازش فعال اطلاعات
ذخیرهسازی در ساختارهای شناختی
*_بازیابی و بهکارگیری دانش
معلم: طراح تجربیات
معلم دیگر صرفاً انتقالدهنده اطلاعات
نیست. بلکه طراح و سازماندهنده
تجربیات یادگیری است.
ارائه اطلاعات به شیوهای که
پردازش ذهنی را تسهیل کند
* کمک به سازماندهی اطلاعات و
ایجاد ارتباط
تقویت راهبردهای فراشناختی
صفحه 23:
م م ee
در جار جو سسا حت كرابى؛ فتاورى يك ابزار شتاحتى يا اسلاف ذهن أنت. عدف اصلى أن تواتمدسارى و كارش فرايندقاى دكي أت
زماندهى اطلاعات
تا ای لل ل
dO ات
FICE SS Meee ents |
بت 0 ذهنى
ESp ا 2
as رس طاريق
صفحه 24:
ا مصاديق عینی فناوریهای شناختی ۳۳
نقشدهاى ذهنى ١ شبیهسازها عجهتاها۳ز5 بادكيرى تطبيقى 0
رمافزارهايى مانند MindMeister , 26۱۷/۱0 برای محیط های مجازی برای آزمایش مدلهای ذهنی در فضای Knewton , Smart Sparrow ssl. ole, il)
ازماندهی سلسلهمراتبی اطلاعات و تقویت طرحوارهسازی | مر ای شخصیسا | و پر کردن شکافهای شناخت
صفحه 25:
ابزارهای شناختی بیشتر
اين ابزارها بار به خاطر سپاری اطلاعات را کاهش میدهند و دیکشنریها. موتورهای جستجو و دایرثالمعارفهای آنلاین
منایع ذهنی را آزاد میکنند به عنوان حافظه خارجی
مانند 1۳6/10 برای سازماندهی
فرآیند یادگیری و تقویت فراشناخت
صفحه 26:
کاهش گرایی Reductionism
خطر تقلیل یادگیری به فرآیند مکانیکی پردازش لطلاعات و غفلت از ابعاد عاطفی؛ اجتماعی
و فرهنگی.
۲ فردگرایی افراطی
تمرکز بیش از حد بر فرد و فرآیندهای درونی و کماهمیت جلوه دادن نقش تعاملات
اجتماعی و گفتگو,
واللستگی به سواد دیجیتال
اثربخشی ابزارها منوط به مهارت لستفاده است؛ در غیر این صورت خود عامل افزایش بار
شناختی میشوند.
صفحه 27:
۲ تحلیل فلسفی؛ ذهن به مثابه کامپیوتی: ۳۳
شناختگرایی با تکیه بر آثار پییهه برونره آزبل و آندرسون, گذار پارادایمی از رفتار به ذهن را
نمایندگی میکند. لين نظریه ريشه در عقلگرلیی (8۵010۳0۵15۳0) دارد که بر ساختارهای درونی
و فرآیندهای عقلانی تأکید میورزد.
استعاره کلیدی: ذهن یک کامپیوتر است. لین استعاره اگرچه قدرتمند است. اما محدودکننده
هست:
این نگاه» انسان را به یک سیستم پردازش اطلاعات پیچیده تقلیل میدهد و از جنبههای
زیستبدنمند(۴۳۳۵00[60) و هستیشناختی (00001091681) وجود انسان غافل میماند.
صفحه 28:
عاملیت بادگیرنده: قوت و محدودیت
نقطه قوت محدودیت
شناختگرایی در تقابل با رفتارگرایی» بر لین عاملیت اغلب محدود به فعالیت پردازشی
عاملیت و فعالیت درونی یادگیرنده تأکید است و فضای کمی برای خلاقیت رادیکال,
میکند. نظمشکنی و یادگیری به مثلبه فرآیند وجودی
قائل میشود.
* یادگیرنده فعال و صاحب اختیار است
* _ فرآیندهای ذهنی اهمیت دارند
* _ یادگیری معنادار و عمیق ممکن میشود
صفحه 29:
پرسشهای اننقادی؛ برونسپاری شناخت: ۳۲۲
فناوری در شناخت گرلیی به یک شریک شناختی ارتقا مىيابد. لين رابطه مىتولند توانمندساز باشد.
اما همچنین میتواند منجر به برونسپاری شناخت شود.
وقتی تفکر مالز طریق نقشههای ذهنی آماده به ماشین واگذار میشود. مرزهای خود و
هویت شناختی ما کجاست؟
آیا با واگذاری حافظه به جستجوی فوری, در حال تضعیف قابلیتهای ذهنی بنیادین خود
on
Seis
اینجاست که تحلیل شناخت گرلیی به پرسشهای عمیق فلسفی DB
درباره فناوری و ماهیت انسان گره میخورد.
صفحه 30:
"ساختگرایی در آموزش ۳۳۳35555
*. در دیدگاه ساختگرایی. ادگیری یک [نتاف وت
حقیقت و دانش عینی و از پیش تعیین شده نیستند. بلکه به
صورت اجتماعی و فردی ساخته میشوند. این نگاه. انقلابی
کوپرنیکی در فلسفه تربیت ایجاد کرد.
صفحه 31:
ادکیری؛ فر آیندی فعال و منحصربهفرد: "۳
ساخت فعال دانش
یادگیرنده معمار دانش خود است
گیری مبتنی بر مسئله ۴5۱
حل چالشهای واقعی
کشف و تجربه
0
ایغ j یادگیری از طریق آزمایش
۰ |
—
صفحه 32:
رین در فرآیند بادگیری: 055*55
Eris
«Facilitator 5 Les” Sy eles «رهبر_مربى10160601» يا «هم_كاوشكر» است.
وظیفه او ایجاد یک محیط یادگیری غنی و چالشبرانگیز است که در آن یا
بتولند به کاوش, آزمایش و ساختن دانش بپردازد. او راهنمایی میکند اما پاسخ
نهایی را نمیدهد.
یادگیرنده یک «معمار فعال دلنش» خود است. او نه یک ظرف خللی, بلکه یک
مشارکتکننده خلاق در فرآیند یادگیری است. این نگاه. قدرت را در رابطه
آموزشی جایهجا میکند.
صفحه 33:
فناورى؛ ابزار ساختن و خلاقبت:
فناوری در چارچوب ساخت گرایی. یک ابزار ساختن ]۷ 0051۳۱10۳0 شريك فكرى و
دريجه به سوی دنیای واقعی است. هدف اصلی آن. قدرت بخشیدن به یادگیرنده برای خلق. کشف و
تجریه است.
ساختن محصولات دانشی
امکان خلق بازی, انیمیشن, وبسایت و محصولات قایل مشاهده
محیطهای واقعی و شبیهسازی
9 تجربه دنیاهای مجازی و موقعیتهای واقعی
ابزار تفکر و بازنمایی
تبدیل ایدههای انتزاعی به محصولات ملموس
0
صفحه 34:
Sls 5 5965 Lee Goll
برنامهنویسی برای کودکان
پلتفرمهایی مانند 561316617 و ۱۳۷6۲۱۵۲ ۵00 که یادگیرنده مستقیماً با ساختن یک بازی یا اپلیکیشن, مفاهیم منطقی؛ ترتیبی و حل مسئله را میآموزد.
شبیهسازها و دنیاهای مجازی
Education Edition Minecraft که یادگیرنده میتواند تمدنها بسازد. ماشینهای ساده طراحی کند یا اکوسیستمها را کشف کند. یک جعبه شن
و تولید محتوای چندرسانهای
ایجاد پادکست. ویدیو, وبلاگ که یادگیرنده برای بیان فهم خود از یک موضوع. محتوایی تولید میکند که بازتاب فرآیند ساختن دانش اوست.
چاپگرهای سهبعدی و رباتیک
دانش آموزان مى توانند ايددهاى انتزاعى خود (مثلاً يك مدل مولكولى يا يك ربات ساده) را به صورت فیزیکی بسازند و آزمایش کنند
5 وبكوئستها كأوع ل 0طعالا
فعاليتهاى تحقيقمحور در اينترنت كه يادكيرنده را غرق مىكنند و از او مىخواهند يافتههاى خود را در يك محصول نهابى تركيب كند.
صفحه 35:
#7 محدوديتها و جالشهاى ساختكرابى 1119137
زمانبر و منابعبر بودن خطر سفسطه افراطى
طراحی و اجرای محیطهای یادگیری اگر هر کس حقیقت خود را میسازد.آی
ساختكراء بسيار بيشتر از روشهای سنتی معیاری برای درستی یا کارآمدی دانش
وجود خواهد داشت؟ چگونه میتوان دانش
نادرست را اصلاح کرد؟
زمان و متابع (مانند دسترسی به فناوری
بيشرفته) نياز دارد.
ابهام در ارزيابى ابستكى به انكيزه يادكيرنده
جكونه مىتوان فرآيند منحصريدفرد ساختن
دانش هر فرد را با معیارهای استاندارد
ool روش برای یادگیرندگانی که به
روشهای غیرفعال
سنجید؟ ارزیابی در ایین مدل بسیار
پیچیدهتر از سنجش پاسخهای درست و
غلط است.
صفحه 36:
ریشههای فلسفی ساختگرایی
ساختگرایی. با تکیه بر آرای پیاه در بعد فردی و ویگوتسکی در بعد اجتماعی. یک انقلاب
کوپرنیکی در فلسفه تربیت ایجاد کرد. این نظریه ريشه در پساساختارگرایی و فلسفه قارهای دارد که
بر ساختهشدن واقعیتهای اجتماعی و تاریخی تأکید میورزند
۱ پیاژه
ساختگرایی فردی و مراحل رشد شناختی
۷ ویگوتسکی
ساختگرایی اجتماعی و منطقه رشد نزدیک
۳ پساساختارگرابی
ساختهشدن واقعیتهای اجتماعی
i پائولو فریره
آموزش رهابىبخش و عامليت يادكيرنده
صفحه 37:
!لا دكركونى در سسسسآآآآآظس
ساخت گرایی. آموزش را از یک فرآیند انتقال به یک فرآیند دگرگونی تبدیل میکند. هدف نه انباشتن اطلاعات. بلكه
تغییر در درک فرد از جهان و رابطهاش با آن است.
نگاه سنتی؛ انتقال:
نگاه ساخت گرا؛ دگرگونی:
* معلم به عنوان تسهیلگر
يادكيرنده به عنوان سازنده فعال
هدف: تفییر درک از جهان
* _ارزیابی: سنجش فرآیند ساخت
معلم به عنوان منبع دانش +
یادگیرنده به عنوان دریافتکننده منفعل ||
هدف: انباشتن اطلاعات
*_ ارزیابی: سنجش حفظ مطالب
این نگاه. با دیدگاههای»[۱۱|5 ۱۸۲۱ و رهاییبخش همسو است که بر عاملیت و آزادی یادگیرنده تأکید دارند. زمانی که یک دانشآموز با اسکرچ یک بازی میسازد. او
فکننده منفعل فرهنگ دیچیتال نیست. بلكه توليدكننده فعال آن است.
صفحه 38:
0 تناقض بزرک: فناوری رهاییبخش يا قفس طلایی؟
پرسش انتقادی
پلتفرمهای ساختگرا (مثل ماینکرفت) نیز در نهایت توسط قوانین و کدهای از
ش نوشته شده محدود شدهاند. آیا لین هساختن» ۰ یک هساختن در قفس»
است؟
نظریه انتقادی فناوری
این پرسش, تحلیل ما رابه سمت نظریه انتقادی فناوری سوق میدهد و نشان
میدهد که حتی مترقیترین کاربردهای فناوری نیز میتوانند در بافتارهای
قدرت و اقتصاد سیاسی قرار گیرند.
نکته مهم:فناوری در آموزش نه یک راحل جادویی است و نه یک تهدید مطلق. بلکه ابزاری است که بسته به چگونگی استفاده. میتولند رهاییبخش یا لا
محدودکننده باشد. آگاهی انتقادی از اين تناقضء کلید استفاده موّثر از فناوری در چارچوب ساخت گراست.
صفحه 39:
Social احتماعی ol Fos
Constructivism
یادگیری به مثابه یک فرآیند اجتماعی_فرهنگی
دگیری؛ فرایندی اجتماعی:
یادگیری یک «فرآیند اجتماعی-فرهنگی- درونیسازی دلنش»(۳۱۷6۲0۵۱22110۳0)است که از طریق
تعاملات اجتماعی و گفتگو شکل میگیرد. دانش. ابتدا در سطح اجتماعی و بینفردی
اهء ۱۲۵۲05۰۱0۱09 اپدیدار میشود و سپس به سطح درونفردی ۱۳۸۲۵05۷۰۳۵۱0981 منتقل
میشود.
ما بیشتر چیزها را از دیگران و با دیگران میآموزيم
صفحه 40:
منطقه تقریبی رشد (ZPD) ابزارهای نشانه شناختی (10015 (Semiotic جوامع (Communities of Practice) Joc
فاصله بین آنچه یادگیرنده به تنهایی میتواندانجام دهد و آنچه زبان به عنوان اصلیترین ابزاربرای همساختن معنا و انتقال یادگیری مبتنی بر مشارکت قعال در گروههای یادگیری و تبادل
با کمک دیگران قادر به انجام آن است دانش فرهنگی ات
صفحه 41:
Giana) Sy oe
MoreKnowledgeable Other -)
و «سازنده دارست» . ۵
cis! (Scaffolder) وظیفه او ایجاد
موقعیتهایی برای تعامل و گفتگوی سازنده
آرائه راهنمایی هدفمند
حمایت در منطقه تقریبی رشد
*_ تسهیل گفتگوی سازنده
8 نقشهای نوین در بادگیری "۳۳
یادگیرنده یک «مشارکتکننده فعال در جامعه
یادگیری» است که از طریق گفتگو, بحث و
همکاری؛ دانش را میسازد.
* تبادل نظر با همتایان
درونیسازی دانش
ساخت جمعی معنا
صفحه 42:
فناوری؛ تسهیل گر ارتباطات انسانی:
فناوری در این چارچوب. یک «تسهیل گر ارتباطات انسانی» و یک «بستر برای اجتماعسازی» است. هدف اصلی آن: شکستن موانع زمانی-مکانی برای ایجاد امکان گفتگو و
همسازی جمعی دانش است.
اس ۲ ۰۳
تقویت حضور اجتماعی تولید جمعی محتوا ole! جوامع یادگیری
Social Presence
ابزارهایی برای تبادل ایده تقویت جوامع یادگیری آنلاین
صفحه 43:
۱۳ Soe ae cole ne Nr
Pepe snr groer ey. sr nner p eee en ec pnen ey
, 00
75
و
Fees MOS TPN ECs Io ane stele OMS) ec Rr ee Cen pene aie rc ryce
یادگیرندگان میتوانند یه پرسشهای یکدیگر پاسخ دهند و به تعامل, گفتگو و حل مسئله مشترک اختصاص مییاب.
یک منطقه تقریبی رشد جمعی ایجاد کنند.
BP Dep ا ال ا ا ا RNY Se
رس سم برقرار کرده همکاری و استرانزی طراحی کنند sian
صفحه 44:
۲ محدودیتها و جالشها
تعارضات گروهی
تفاوت در سطح دانش, شخصیتها و فرهنگها
میتولند منجر به تنش و کاهش بهرهوری گروه
شود.
چالش ارزبابی فردی
چگونه میتوان سهم و یادگیری هر فرد را در
یک فرآیند کاملاً مشارکتی و جمعی سنجید؟
شکاأف دیجیتالی -اجتماعی
همه یادگیرندگان به یک اندازه به فناوریهای
ارتباطی باکیفیت دسترسی ندارند.
به مهارتهای اجتماعی
یادگیرندگان درونگرل یا آنانی که مهارتهای
ارتباطی ضعیفتری دارند. ممکن است در حاشیه
قرار گیرند.
خطر تفکر گروهی
فشار برای توافق میتولند خلاقیت فردی و نقد را
خفه کند و منجر به تولید ایدههای سطحی شود.
صفحه 45:
۱0 ریشههای فلسفی و تتور یک سا
ساخت گرایی اجتماعی, با تکیه بر آثار ویگوتسکی و توسعه آن توسط نظریهپردازانی مانند جروم برونره یک گذار از فرد به جمع را رقم میزند.
3 5
ما ركسيسم هرمنوتيك كنش ارتباطى
تأكيد بر تاريخمندى و نقش ابزارها در تأكيد بر نقش كفتكو در فهم و ساخت معنا آموزش به عنوان ساختن دموکراسی و
شکلدهی به آگاهی اخلاق از طريق ديالوك
این نگاه با نظریه پائولو فریره درباره آموزش ستمدیدگان که بر گفتگوی انتقادی تأکید دارد. همخوانی عمیقی پیدا میکند. معلم و یاد
جهان خود را میسازند و دگرگون ۰
صفحه 46:
اقعبت انتقادی .
LI فناوریهای دیجیتال واقعاً فضای عمومی . فناوری میتولند به یک فضای عمومی بالقوه
عادلانه خلق میکنند؟ یا توسط الگوریتمها و تبدیل شود؛ جایی که یک جمهوری یادگیری
منافع تجاری کالایی شده و مخدوش شکل میگیرد و گفتگوی دموکراتیک و
میشوند؟ بینافرهنگی تقویت میشود.
Oo
پرسش اساسی: پلتفرمهلیی مانند گوگل. با جم عآورى داددهاء
os AIS ote ly ade ly ele! ble
صفحه 47:
۲ تضاد ذاتی: رهابی با سلطه: ۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲
اهداف رهاییبخش
ساخت گرایی اجتماعی به دنبال توانمندسازی یادگیرندگان» ایجاد دموکراسی و
گفتگوی انتقادی است
منطق سرمایهدارانه
a ی و 3
نظارتی هستند
لین «تضاد ذلنی» بین اهداف رهاپیبخش ساختگرایی اجتماعی و منطق سرمایهدارانه حاکم بر بسیاری از فناوریها, نقطه
کانونی یک نقد فلسفی قدرتمند است.
صفحه 48:
۲ ارتباط گرایی؛ نظریه یادگیری برای عصر دیجیتال ۳
ارتباطگرلیی (60۳6۷:۷150) یک پارادايم کاملاً جدید در حوزه
یادگیری است که در پاسخ به محدودیتهای نظریههای کلاسیک در عصر
دیجیتال پدید آمده است. لین نظریه که توسط جورج زیمر بنیان گذاری شده.
یادگیری را از بیک فرآیند فردی-ذهنی به ییک فرآيند شبکهای-توزیعشده
ارتقا میدهد و ربشه در نظربه شبکهها و نظربه پیچیدگی دارد.
صفحه 49:
۲ تعریف یادکیری در ارتباط گراییی "پآ
ند ایجاد شبکههای دانش:
جورج زیمر, بنيانكذار لين نظریه. یادگیری را فرآیند اتصال ایدهها یا منلبع اطلاعلتی تخصصی تعریف
میکند. در این نگاه. یادگیری یک فرآیند ایجاد شبکههای تخصصی و ارتباطی لست که فراتر از
مرزهای ذهن انسان گسترش مىيابد.
نکته کلیدی لین است که یادگیری میتولند در درون ابزارها و پایگههای داده غیرانسانی مانند هوش
مصنوعی رخ دهد و تنها محدود به فرآیندهای درونذهنی انسان نیست. لین دیدگاه. مرزهای سنتی
بین انسان و فتاوری را کمرنگ میکند.
صفحه 50:
I 1,5 5651 cous polo Ml
شبکههای دانش جریان اطلاعات
ایجاد و مدیریت ارتباطات اطلاعاتی پویا دسترسی مستمر به دادههای بهروز و زنده
تشخیص الگو تصمیم گیری
شناسایی ارتباطات معنادار در میان اطلاعات اتخاذ تصمیم در شرایط اطلاعات ناقص
لین نظریه برای عصر دیجیتال طراحی شده و بر لین مفاهیم تأکید دارد. دانستن دیگر به معنای داشتن یک دلنش ثلبت نیست. بلکه به معنای
ارزش دانش در تازگی و
توانایی هدایت در شبکههای دانش و ارتباط ایدههاست. مفهوم «قدرت عمل دانش» (1۳0۷۷۱6096 0۳ ۲۲۵۲۱>۷لا)) نشان میدهد که
كاربرديذيرى 5 نهفته است.
صفحه 51:
پ+صصسصسصسسش
-
معلم: کاشف شبکهها
معلم یک کاشف شبکهها. نقشهکش دانش یا مربی ارتباطات است. وظیفه لو معرفی
منابع اطلاعاتی معتبر. آموزش مهارتهای هدایت در اطلاعات انبوه (۵1]وزط
۷ و کمک به یادگیرنده برای ساختن و نگهداری شبکههای یادگیری
شخصی (کلا/۱) است.
شبکهساز فعال
یادگیرنده یک شبکهساز فعال است که باید دائماً در جریان اطلاعات قرار گیرد
ارتباطات جدید برقرار کند. و شبکه دلنش خود را بهروز نگه دارد. او مسئولیت مدیریت
یادگیری خود را بر عهده دارد.
صفحه 52:
۱ نناوری؛ بستر اصلی بادکیری: "۳
در چارچوب ارتباط گرایی, فناوری تنها یک ابزار نیست؛ بلکه بستر اصلی و شریک
ضروري یادگیری است. فناوری خود. محیط یادگیری محسوب میشود و هدف
اصلی آن. تسهیل جریان اطلاعات و امکانپذیر ساختن اتصالات است.
مدیریت شبکههای شخصی
کمک به یادگیرنده در ایجاد. مدیریت و هدایت شبکههای شخصی یادگیری
دستر سی به جریانهای زنده
فراهم كردن دسترسی به جریانهای زنده و بهروز اطلاعات
فيلتر هوشمند
عمل به عنوان يك فيلتر هوشمند براى مقابله با سيل اطلاعات
Vv
صفحه 53:
مصادیق عینی ارتباط گرایی
شبکههای اجتماعی تخصصی
X. Linkedin Groups zg sste Julep ih , 3606116 به یادگیرنده امکان میدهند با
ان حوزه خود در سراسر جهان ارتباط مستقيم برقرر کند.
اطلاعات مطلع شود. استفاده از هشتكدها تموتفاى عيني از اتصال ايده
بحثها شرکت کند و از جریان زنده
دورههای باز آنلاین گسترده (5 0600
لتفرمهیی ماندد 20۱0۴56۴ و 60] درای انجمنهای گفتگوی بزرگ هستند که در آن بادگیری از
طریق تعامل هزاران یادگيرنده و مربی شکل فیگیرد -یادگیری در یک شبکه بزرگ,
ابزارهاى مديريت لقلاط
استفاده از فیدخوانها مانند. ۴۵60۷ پرای گر
نرمافزارهايى ماتند 8001101 براى سازماندهى منايع
گهای تخصصی, یا استفاده از
شده از شبکه
— و پادکستها
محصول یک شبکه گسترده از مشارکتکنندگان هستند و یادگیرنده را مستقیماً به یک
بل میکنند.
چتباتهای هوش مصنوعی
زرهایی ماندد 1۱360۳۲ به عنوان کرههای غیرانسانی (65 ۱100 0106020-(۸!07) در شبکه
ايددهاى خود ابا نها در ميان بكذارد. از نها بخواهد اتباطی
+ عینیت بخشیدن به آیده
گیری از طريق اتصال
sonal lth 2 aes gla
صفحه 54:
Ce محدودیتها و چالشهای ارتباطگرایت CX
انفعال و اتصال سطحی bik
ممکن است یادگیری به جای درک عمیق: به مدلیت در اطلاعات و اشتراک گذلری سریع تقلیل یابد. فرد احساس میکند به شب بل است. اما در واقع یک
مصرفکننده متفعل جریان اطلاعات لست.
2نشدید شکاف دیجیتالی
اين نظريه به شدت به دسترسی و مهارت استفاده از فناوری پیشرفته وایسته است و میتواند نابرابری آموزشی را عمیقتر کند.
مسقئولیت زدایی از نهادهای آموزشی
ممكن است لين توجيه را ایجاد کند که چون همه چیز در شبكه وجود دارد. نقش مدرسه و دلنشكاه كمرنك شود و مسئولیت یادگیری بهطور کامل بر دوش فرد
گذاشته شود.
8 چالش اعتبارسنجی
در یک شبکه Gh چگونه میتوان اطلاعات معتبر را از شبهعلم: اخبار جعلی و تبلیغات تشخیص داد؟ لین نظریه بر قدرت عمل دانش تأکید دارد. اما معیار روشنی
برای سنجش این قدرت: عمل ارائه نمیدهد.
صفحه 55:
7 تحلیل فلسفی؛ از خود فردی به خود ثبکهای: "7
از منظر فلسفه تربیت. ارتباطگرایبی آموزش را از یک فرآیند فردی-ذهنی
(ساخت گرایی)به یک ایند شبکهای (cine رتقا میدهداین نگاه,مفهوم ب
رابه یک خود متصل و گسنرده تغیبر میدهد که هویث شناختی ن. در شبکه
توزیع شده است.
مرزهای بین انسان و فناوری را کمرنگ میکند و مفهوم جدیدی از هویت و
| این ایده. با فلسفه پساانسان گرایی (۳05)/۱۱1۲3۲15۲0) همسو است که
شناخت ارائه میدهد.
ارتباطات توزیع مییابد. این تحول بنيادین در درک ما از یادگیری و هویت
| این چارچوب. دلنش دیگر در ذهن فرد ذخیره نمیشود. بلکه در شبکهای از
شتاختی است.
صفحه 56:
۳ انتقادی؛ ارتباطکرایی و ایدئولوژی نئولیبرالیسم: os
ارتباط گرایی به طور جدینگران کنندهای با ایدئولویُی نئولیبرالیسم و اقتصاد توجه
o¢ (Attention Economy) خورده است. هنگامی که یادگیری به اتصال و
مدلیت در جریان اطلاعات تقلیل یلبد. آیا در نهیت در خدمت شکلگیری سوژه نوين
مصرفکننده اطلاعات قرار نمیگیرد؟
* _پلتفرمهلیی مانند توبیتر و گوگل, با الگوریتمهای خود. لین اتصالات را کنترل و هدایت
میکنند. بنابراین؛ یادگیری از نظر ارتباط گرایی میتولند به یک فرآیند کاملاً کالایی
شده و تحت کنترل الگوریتمهای تجاری تبدیل شود.
* ابنجاء فناوری دیگر یک لبزار بیطرف نیست. بلکه یک ساختار قدرت است که شکل
یادگیری و تفکر ما را دیکته میکند.
صفحه 57:
آیا ها در حال یادگیری برای آزادی هستیم يا
یادگیری برای انطباق با منطق سرمایهداری
پلتفرمی؟
لین پرسش بنیادین در مورد ارتباط گرلیی مطرح میشود: لیا این
تظریه عا رابه سوی آزادی شناختی و توانمندسازی واقعی هدایت
میکند. یا در ولقع ما را برای انطباق بهتر با منطق سرمایهداری
پلتفرمی و اقتصاد توجه آماده میسازد؟ پاسخ به لین پرسشء
تعیین کننده آینده آموزش در عصر دیجیتال است.
صفحه 58:
۷۴ فناوری در آموزش؛ ابزارها و کاربردها: ۳
فناوری آموزشی طیفی گسترده از ابزارهای ساده تا محیطهای پیچیده هوشمند را
شامل میشود. لین ارلئه به بررسی اشکال مختلف فناوری و کاربردهای عینی آن در
فرآیند یاددهی-یادگیری میپردازد.
صفحه 59:
0 ابزارهای تولید و ارائه محتوا ۳۳
لین ابزارهابه معلمان و یادگیرندگان امکان میدهند.نا محتوای آموزشی را
به شیوهای جذاب. حرفهای و تعاملي خلق کنند.
H5P Articulate & Captivate
نرمافزارهای حرفهای برای تولید دورههای ایزار متنباز برای ایجاد محتوای تعاملی:
آموزشی آنلاین با قابليت شبیهسازی و تعامل ۰ . ویدیوهای دارای کوییزء فلشکارت. بازیهای
پیچیده آموزشی و تایملاینها
ابزارهای ارائه
پاوربوینت, گوگل اسلاید و ]۲62 ویژگیهای جدید: طراحیهای حرفهای کوئیزهای زنده و نیمیشن
صفحه 60:
1 رتباط با تتوریهای یادکیری ۱۳
ساختگرابی [ شناختگرلیی |
وقتی یادگیرنده از این ابزارها برای «ساختن» یک ارائه ان بزارها به سازماندهی و بازنمایی موثراطلاعات کمک میکنند
استفاده میکند. در چارچوب ساختگرایی عمل کرده و و فرایند پردازش شناختی را تسهیل مینمایند.
یادگیری عمیقتری تجربه میکند.
0
نکته کلیدی: این ابزارها تتها برای معلمان نیستند. وقتی به دانشآموزان اجاره داده ميشود ما لین ابزارها تولید محتوا
صفحه 61:
= 93
نورولند
پلتفرم ایرانی با رویکرد بازیسازی شده
برای یادگیری دانشآموزان
91 8 _ 02 ۱
Moodle شاد
شبکه آموزشی دانشآموزی -پلتفرم بومی پلتفرم متنبازه بسیار قدرتمند و قلبل تنظیم
ایران که در دوران همهگیری کرونا نقش که در دانشگاهها و مراکز آموزشی سراسر
حیاتی ایفا کرد جهان استفاده میشود
صفحه 62:
ل
Collor comrecuing
ای مرت
0۵۵
ااالآمزایا و معايب ساماندهاى 115 ١ 1117
00 مایپ مايا
*_ پیچیدگی فنی: رلهاندازی و مدیریت نیاز * متمرکزسازی: همه منابع؛ تکالیفه
به تخصص دارد ارزیابیها و ارتباطات در یکجا
*_ خطر انبار فلیل: ممکن است صرفاً محلی *_ دسترسی هميشه و همهجا: یادگیری از
برای آپلود فایلهای 10۳ شود محدودیتهای زمانی و مکانی فراتر
*_ هزینه و زیرساخت: پلتفرمهای پیشرفته میرود
هزینههای گزاف دارند * پیگیری و تحلیسل داده: تولید
گزارشهای دقیق از فعالیت و پیشرفت
یادگیرندگان
صفحه 63:
0 ابزارهای تعامل و مشار کت سس
lp blag زنده کزدن کلاس درتی (حضوری و مجاری): ایجاد ممارکت فعال ارزبایی فرآیتدی ظراحی شدهاند.
ل
=e
ul Mentimeter
لى :
Quizizz , Kahoot. ۲ با
لستفاده از گیمیفیکیشن/رزیابیرا بسه ینک عالیت
tepid رقابتیت بدیلم وک ند
برای ارائه محتوای صوتی. تقویت مهارت شنیداری و
قابل دسترس بودن در هر مکان - یادگیری سیار
0 و Connect ۸0006 لمکان تعامل
چهرمب هچهره و زنده را در بسستر مجازیفولهم
مهس
صفحه 64:
11111717777!!! مصنوعى در آموزني > MD
هوش مصنوعی در حال تغییر پارادايم و تعریف دوباره مرزهای ممکن در آموزش آست.
&
چتباتهای آموزشی
:03681 و 180006 نقشيكههميادكيرندم» یبا «معلم شخصی) را لیفا
ite se fe در تولید لیدی تسوضیح مفاهیم پیچیده بسه زبانسادی یاارلئه
بایخورد ایلیه رهینسوشتهها کمک نند.
&@
شخصیسازی یادگیری
با تحلیل دادهای یادگیری هر فرد. مسیر آموزشی متحصربهفردی را طراحی میکنند
این مصداق عینی «تتوری ارتباطگرایی» است که در لین یک کره غیرانسانی به
بهينهسازى شبكه يادكيرى كمك مىكند.
چالش: مسائل مربوط به تقلب. تنبلى شناختى و اخلاق
صفحه 65:
واقعیت افزوده و واقعیت مجازی
Augmented Reality) (AR) افزوده
په لایهای از اطلاعات دیجیتال را بر روی دنیای واقعی میفزاید. مانند اپلیکیشنی که با
نشانه گیری, دوربین گوشی روی تصویر کتاب» یک مدل سهبعدی نمایش میدهد.
اين فناورى, #ياذكيرى كرابافت»ازا'تقويت م كنف
واقعيت مجازی 71۳1051552157706
وچ کاربر رابه طور کامل در یک محیط مصنوعی غرق میکند. مانند بازدید مجازی از
قلب انسان یا میدان نبرد باستانی. این. نمونه اعلای «یادگیری تجربی» و
«ساخت گرایی» است. جایی که یادگیرنده به طور مستقیم «تجربه» میکند.
چالش: هزینه بالا و امکان ایجاد حالت تهوع در برخی کاربران
صفحه 66:
جمعبندی؛ انتخاب هدفمند فناوری:
فناوری آموزشی یک طیف است: از ابزارهای ساده تولید محتوا گرفته
تاامخیظماین: بیچیده هوشتمتدد
ل دستهبندی به ما کمک میکند تا به جای شیءانگاری
فناوری. لن را به صورت هدفمند و مبتنی بر نیازهای تربیتی و
چارچوب نظری خود به کار گیریم.
درک این دا
انتخاب هر ایزاره یک تصمیم فلسفی است که بازتلبی از نگاه .ما به
Coal یادگیری. دانش و نقش معلم و یادگیرنده است.
صفحه 67:
۲ هوش مصنوعی و تحول یاددهی-یادگیری ۱۳۳
گذار از فناوری آموزشی به «شریک شناختی هوشمند»
* هوش مصنوعى ديكر صرفاً يك ابزار کمکی نیست. بلکه به یک
«سازهور آموزشى» تبديل شده كه ماهيت رابطه ياددهى-
يادكيرى را بازتعريف مىكند. ما در آستانه يك تحول يارادايمى
در فهم خود از آموزش هستيم.
صفحه 68:
دستیار هوشمند
تحلیل دادههای یادگیری پرای طراحی ۰ اتوماسیون وظایف تکراری ماندد تصحیح
مسیرهای آموزشی انعطافپذیر و تکالیف و تولید سوللات. آزادسازی زمان
سیستمهای پيشنهاد محتوا بر اساس برای تمرکز بر جنبههای پیچیدهتر تربیت
شکافهای شناختی
تحلیل گر فرایند
9 le)
مداخله آموزشی
صفحه 69:
يادكير نده: شريك فعال در اکوسیستم یادکیری الا
چتباتهای آموزشی به عنوان شریکی هوش مصنوعی به عنوان آینه
برای بحث. نقد و بازاندیشی. تقویت شناختی, الگوهای فکری, نقاط قوت و
مهارتهای استدلال و تفکر انتقادی از ضعف شناختی یادگیرنده را بازنمایی
طریق دیالوگ ساختاريافته. میکند وبه خودارزیلبی و خودتنظیمی
BIS go aS
سیستمهای Adaptive
9 که محتوا و سطح
دشواری را در لحظه تنظیم میکنند و
بازخورد فوری در هر زمان و مکان ارائه
میدهند.
صفحه 70:
چالشهای شناختی-فلسفی
برونسپاری شناخت
آیا اتکا بر هوش مصنوعی منجر به تضعیف تواناییهای شناختی لساسی میشود؟ خطر ایجاد
«سطحینگری شناختی» و کاهش تحمل شناختی یادگیرندگان:
انسالزدایی از رابطه آموزشی
آیا میتوان هرابطه تربیتی» را به الگوریتمها تقلیل داد؟ خطر کمرنگ شدن نقش «تجربه
زیسته» و هارتباط انسانی» در فرایند یادگیری.
صفحه 71:
1 چالشهای اخلاقی و عاملیت انسانی ۱۳0
52 @
شفافيت الكوريتمى تقابل عامليت و اتوماسيون
مسئله «جعبه سیاه» در سیستمهای هوش مصنوعی. عدم شفافیت حفظ توازن بين خودمختارى يادكيرنده و راهنمايى هوش مصنوعى.
در تصميمكيرى و سوكيرىهاى الكوريتمى كه كليشدها را تقويت خطر ايجاد وابستكى شناختى و کاهش خودکارآمدی
م ىكنند.
صفحه 72:
تحول بارادايمى در آموزش NN
ما در آستانه یک تحول پارادایمی در فهم خود از یاددهی و یادگیری هستيم. تحولى كه هوش)
هم محرک آن است و هم محصول آن:
آیا هوش مصنوعی به خودکارسازی آموزش منجر میشود. یا زمینهساز ظهور شکلهای پیچیدهتر
و انسانیتر یادگیری خواهد بود؟
پاسخ این پرسش نه در فناوری: بلکه در انتخابهای فلسفی و تربیتی ما نهفته است.
ایندهای که میسازيم بستگی به نحوه تعامل ما با اين ابزلرهای قدرتمند دارد .
آیا آنها را برای تقویت انسانیت و ارتقای یادگیری معنادار به کار میگيريم. یا اجازه میدهیم جایگز:
ارتباطات انسانی شوند؟
صفحه 73:
خرمن ار مى بايدت, تخمى بكار
© © © ©
حضرت سعدی شیرازی