صفحه 1:
الزامات و بایستههای علم دینی
صفحه 2:
wae: ll
© ارائه فوق بر اساس کتاب «تأملاقی در باب دین و
رهاوردهای OT در تریست دینی» و همچین
جستجوهای مرتبط با این مبحث تهیه شده است.
فرض بر این است که قبل از این فصل مباحث مربوط
به تعاریف هین و علم و همچین فصل نقد و بررسی
دید گاههای معاصر در باب نسبت دین و علم مطالعه
شده است.
صفحه 3:
۱5
صفحه 4:
علاوه بر موضوع. در
اهداف هم اشتراکاتی
دارند.
شین منحصر به امور مربوط
به عالم ماوراء نیست و به
جهان ماده نیز میپردازد.
صفحه 5:
برداشتهایی که از علم بومی در ایران
میشود چیست؟
کدامیک از این برداشتها با هدف برقراری
شتی بین علم و دین و لسیت مکعل بوتن
gal رتر است؟
| بيش شرطهاى تحقق اين معنا جيست؟
۱5
صفحه 6:
دکتر مرتضی مطهری
دین شناس و استاد فلسفه
و از شاگردان شاخص علامه طباطبایی
صفحه 7:
علم و دین به مثابه دو بال برای پرواز
اگر بدین معناست که هر کدام مسائل خاصی را حل مى كنند, عملاً باز به متباين بودن علم و دين اشاره شده است!
اما اگر منظور نسبت عام و خاص من وجه باشد؛ یی
جطور دو حوزهبا بيش فرضها و مفروضدهاى متفاوت و بعضاً متغاير و
5 میتوانند در راستای هدف و موضوع مشترک همدیگر را کامل کنند؟ علم بومی
صفحه 8:
دکتر مجید کافی
© دکترای جامعهشناسی از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
صفحه 9:
علم دینی؛ ِ
در نتیجه استخراج مجموعه آموزهها و تعاليم یک
دین خاص در خصوص یکت موضوع معين
ضعف جدى اين فوع نكاهة
ool Ty ead ا ل ين
مواردی چون کشف و شهود و حی:
مثلاً در اسلام: كلام افق قرآنی و..
صفحه 10:
آیتاللّه جوادی آملی
@ فقیه. فیلسوف عارف مضر قرآن و از مراجع.
صفحه 11:
عقل بنابه فرهنگ اسلامی(قرتن و سنت).
تأمین کننده معرفت دینی محسوب میشود.
عقل از عمدهترین روششناسیهای علوم
جدید تلقی میشود.
صفحه 12:
عقل بنابه فرهنگ اسلامی(قرلن و oe
waste كننده معرفت ديلى مهستوت می شود
گونه معرفت عقلانی
و دانش علمی
عقل از عمدهترین روششناسیهای علوم
جدید تلقی میشود.
صفحه 13:
بر مبنای فلسفه الهی, جهان هستی
به عنوان خلقت خداوند است.
بر مینای فلسفه ماتریالیستی, جهان
سراسر ماده است و بايد به عنوان
طبيعت بررسى شسود.
صفحه 14:
:برای احیای اسلامی کردن علم
در علوم عنوان «طبیعت» برداشته شده به جای آن «خلقت» قرار گیرد.
عنوان «خالق» که مبداً فاعلی است؛ همواره لحاظ شود.
هدف خلقت که پرستش خدا و گسترش عدل و داد است به عنوان مبداً غایی منظور گردد.
ادله نقلی مانند آیه قرآن یا حدیث صحیح نیز مبنای استنتاج علمی قرار گیرد.
از تائیدهای نقلی یا تحلیلهای آن استمداد شود.
تفسیر هر جزئی از خلقت, با در نظر گرفتن تفسیر اجزاء دیگر آن باشد. 8
صفحه 15:
انعطاف زياد در
مفهومپردازی درباره
علم دینی.
هر تلاش علمی
میتولند در دایره علم
دینی قرار
که بیشتر به دانشمند
مربوط است تا ماهیت علم.
۳
صفحه 16:
دکتر سعید زیبا کلام
© دکتری فلسفه دانشگاه لیدز انگلستان
۵ استاد فلسفه دانشگاه تهران
صفحه 17:
صفحه 18:
دکتر مهدی گلشنی
٩ دکترای فیزیک از دانشگاه کالیفرنیا
8 عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف
© عضو يبوستة فرهتكستان علوم
© رئيس و بنياتكذار “كروه فلسفه عليم دانشكاه صنعتى
© رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطلعات فرهنگی
صفحه 19:
علم مستقل از پیشفرضهای متافیزیکی نیست.
در كزينش آزمايش هاو مشاهدات. بيش فرضها و نوع جهانبينى يؤوهشكر موثو است.
تقاوت بنیادی بین پژوهشگر لاییک و پژوهشگر معنقد به خذا در اهداء بيامدها و
جهت گیریهای کاربردی یافتهه مشهود خواهد بود
علم دینی, علمی است که هم پیشفرشهای متافیزیکی اش متلثر از جهانبینی دینی باشد
و هم جهت گیریهایکاربردیاش مطلبق دستورات دین(متلاً اسلام) در جهت رفع نبازهای
مشروع فردی و اجتماعی افراد و جامعه باشد.
دخالت ارزشهای دینی و جهانبینی الهی دررحوزه فعالیتهای
علوم انسانی بسیار وسیختر وعمیقتر از علوم طبیعی |
صفحه 20:
پیشفرض الهی با دینی ملاک چندان دقیقی نیست!
nN ce Giada ce إن الاق مر كردي لين
تعريف مىتوائد الهى فرض شود.
عدم مشخص شدن معنای نیازهای مشروع فردی و اجتماعی!
اشتراک جهت گیری الهی در ادیان توحیدی, موجب وجود علم
مشترک دینی میشود نه مثلاً علم اسلامی یا مسیحی,
دخالت ارزشهای دینی و جهانبینی الهی در حوزه فعالیتهای
علوم انسانی بسیار وسیختر وعمیقتر از علوم طبیعی است...
صفحه 21:
دكتر سید خسن دصر
© فيلسوف
8 _نویسنده. نظریهپرداز و استاد مطالعات اسلامى
دانشگاه جورج واشنکتن در آمریکا
از شاگردان علامه طباطبایی
صفحه 22:
0 © هیچ حیطه معقیلی نیست که کاملاً
علم نامقدس نا مقدس باشد. جرلكه جهان هستی
Ce) تعاماً مظهر الهى است.
۷ بر اه ات به تیب
علم مقدس
علم دینی علمى است كه شالودة
آن نگرش الهی و دینی باشد
ray
راهبردى براى نيل به حق. ML mel
9
و هدف تن هدلیت انسان, روشنایی
بخش روان ویبه نور علم و معرفت
و نيل به ذاق قدسى است.
صفحه 23:
عدم مشخص بودن چگونگی از بهرهمندی از مفروضههای متافیزیکی در علم مقدس
عدم روشمندی و تبعیت از روششناسی علمی در مسبر پیشنهادی.
منظور از احیاء جهانبینی اسلامی سنتی چیست؟ آب فقط یک چهانبینی سنتی وجود دارد با سة
هدف از احباء جهان بیتی سنتی آلهی چیست؟ آبا فی نفسه فقدس و ارزشنند است با جهتمتنی آن موضوعیت هارد؟
اگر جهتگیری آن مهم است. آبا نمى توان آن را به علوم جديد نيز الحاق کرد آبابجای «احیله. «بازتولید» عبارت بهتری
اشکالات و نارساییها
صفحه 24:
علی عابدی شاهرودی
6 فیلسوف
8 صاحب نظر در فلسفة اسلامی و فلسفة تطبیقی
صفحه 25:
دينى خا علم دینی عام
علومدینی 0 علومى كه استخراج آن از متون دينى امكا نيذير
ee . ره عهدددار فرايندها:
تشریح» ترویج و تطبیق آن است. ا ان عهدهدار فرابندهای
مشخص کردن مسائل دانش مورد نظر تا بوان محدوده آن را مشخص و دربره موضوعات آن طرح مسئله کرد.
+ بازشناسی متون و منابع دینی که شناسههای منظور شده از مسائل در آن وجود درد یا قبل اکتشاف است.
تحقیق در کتب و اسناد حدیث. هم بر مبنای قدما و هم بر مبنای متأخرین و هم بر مبنای جمع دو منبع.
۰ تحقیق در انواع اکتشافهای معکن از متون دینی
کنار هم نهادن امور استخراج شده یا استخراج يشير از مجموعداى از متون.با امور استخراج شده ویا استخراج پذیر از
مجموعه دیگری از متون برای ملاحظه هر مجموعه از استخراجها با مجموعه ديكر.
سنجیدن هر مجموعه با مجموعه دیگر.
۳ * . سنجیدن همه استخراها با مدل متحقق کتاب خدا وبا مدلهای خصوصی متحقق الصدو از معصومین.
* آزادکردن دستگاه شناسایی به مثابه دستكاه ناظر از تأثر بخش اکتسابی آن دستگاه
صفحه 26:
بر خلاف فیلسوفانی مانندپیپر. چون عقل انسان بیک دستگاهاکتشلفی است. میتواند بهمقتضای
استدلال خود را به تتايجى برسائد كه با نظريدها مقابله كند.
از لحاظ ساختارى. تفاوت زيادى بين علم دينى و علوم جديد نيست. بلكه به لحاظ هدفى داراي تفلوت
عميق هستند.
الس تفاوت علم دينى و علوم جديد در درنظر كرفتن بنيانهاى دينى و جهتگیری الهی است.
O علم دينى. كونهاى «اجتهاد» از كتاب و سنت تلقى مى شود
كرجه مراحل هشتكلنه را نوعى متولوقى لين نظربه مىتوان فرضي كرد. اعابه واسطه عدم روشن
بودن رابطه اجتهاد و علم دينى و عدم توافق بر ميزان نقش متون دينى در توليد علمى. ابن
پیشفرض مورد قبول نیست.
2 نتیجه مراحل ذکر شده این را متصور میکند که علم دینی خود وابسته بهعلمفعلی است.
مسئله روش اجتهادی از متون دینی برای مباحث مستقیم دینی نیز در طول تاریخ خیلی به روز
کرآهد به نظر نمی رسد
صفحه 27:
دکتر خسرو بافری
8 دکتری فلسفه علوم تربيتى دانشكاه نيوساوث ویلز
© رئيس هينت مديره انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران
صفحه 28:
Re ere ier UB Mer eee ال
FOTO TORTIE pte ome y ean ON fey reed |
EO toe Bere ed
هسته مرکزی نظریه را ای
oie)
سحت هسته یا همان
لین فرضیهها هستند که مورد مشاهده و آزمایش و
بطال پذیری قرار میگیرند و در صورت ابطال, جهت
حفاظت از سخت هسته. خود را با فرضیه جدید
بازسازی میکند.
صفحه 29:
»هر كاه صحبت از علم دينى به ميان مى آيد
.منظورنظربههاى علمى است كه بر مبناى دين شكل كرفتهاند
ابن بيش فرضها از منابع و متون دينى (مثل
كتاب و سنت در اسلام) اخذ شده باشد.
صفحه 30:
شرایط شکل گیری علم دینی
از پیشفرضهای آماده شده تعداد فرضیهها آنقدر باشد
به عنوان «صورتبندی» بتوان نظریهای در خصوص
فرضیهها استفاده شود. موضوع مورد مطالعه ارائه داد.
بت جل كا
در مقام داورى اين فرضيدها.
شواهدی برای تبیین:
صفحه 31:
نقاط قوت:
فلل إين طرح: نظام مند و دارا ساختار است.
الا به لحاظ روشى. از همان روش علم جدید پیروی میکند.
اين امر مكان قضاوت. داورى و نقد را بهتر فراهم مى كند.
= نگاه به علم دینی, نكاه تأسيسى است كه به دست انديشمندان و محققين شكل مىكيرد.
لذا نقد و يا ابطال آن, به بنیادهای دینی لطمه نمیزند.
صفحه 32:
اما:
تا نارسایی مفهوم «آموزههای دینی».
اگرچه مفهوم
دای تناوتتهایزتادق یل سا عتنفزاق انقا
الا جه آموزههايى مى تواند در نقش بيش فرضها ظاهر شوند؟
مثلاً توحید. آفرینش انسان از خاک و
لكا كزارههليى كه دين اسلامى را از ساير اديان توحيدى جدا
میکند چیست؟
صفحه 33:
نقش جهتدهی
و هدفعذاری
i, LES
7
Teese ۰ ورود پیشفرضهای دینی در قلمرو علم
و عدم تعریف واضح از آنها
حاکمیت جهت گیری دینی در حوزه علم
عدم توجه نه نقثن علم در خوزه دين
عدم تعيبن pole pelle Cons دينى و عالم
علم دينى
صفحه 34:
استفاده از آراء سایر فلاسفه و متفکرین
مانند وبتگنشتاین. کوهن و ...
با ۲
روشمند بودن نظريه...
سا
توجه به رابطه دو سویه علم و دین
=
توجه به مراحل ساخت فرضیه و مقام
داوری به شیوه آزمون پذیری و ..
صفحه 35:
MED nnn |
ا ا
اال ل لت اك
فلسفه ساخته و پرداخته بشر است و زبان آن با زبان وحیانی دینی متفاوت است.
* _ اگرچه دکتر باقری سه منطقه: مر کزی» میانی و مرزی را مطرح کرده استه اما تفسیر این مناطق پیشتر
متأثر از تفاسیر انسانی و تاریسنی است.
بس نمىتوان بخش يا بخشهايى از بيام وحيانى را فلسفى بيان كرد...
صفحه 36:
برای تحقق علم دینی باید شرطهایی در نظر گرفت:
زبان علم و دین به هم نزدیکتر و مأنوستر هستند
علمل» از زبان فلسفه استفاده كرده الست و اين مفهوم
fo Je als باقرى براى تببين مفهوم «انسان”
مستقیماً در قرآن و سنت نیامده است.
۱5
صفحه 37:
برای تحقق علم دینی باید شرطهایی در نظر گرفت:
و پر کردن نحلههای قدرتمند فلسفی بر آمده از دین.
مشاء» اشراق» صدرایی و ...
1 تسیر هی با ماد نی در مسيرتوليد عم مكى نخواهند كرد بلك يزه امي ی از Ye
pa a 9 اقری»سا بدا ات ات ما یات مر هن اه ات۹ ات۳۳۹۹ ]
abou esis وفع متعابيت ابا لوليد علو
ل
صفحه 38:
برای تحقق علم دینی باید شرطهایی در نظر گرفت:
تفاسیر فلسفی از دین» ناظر بر هستیشناسی» معرفتشناسی» ارزششناسی و انسانشناسی
مبتنی بر آموزههای دینی است.
فلسفه دین» ناظر به طرز تلیقی و مفهومپردازی اندیشمند دینی از «خود دین» است و باید به سوالاتی مانند:
- چیستی دین
- كار كردهاى دين
- نقش و جايكاه دين در زندكى انسان
- توانمندىهاى دين
صفحه 39: