صفحه 1:
بسمه تعالى
DUI لا ul »
روانشناسی و مشاوره
ورزشى
صفحه 2:
Adie
نياز به اخلاق حرفه اى در محيط كسب و كار
اخلاق حرفه اى در روانشناسى ورزش يك زمينه تخصصى است
هيج اقدام» تصميم و فعاليتى را در تشكيلات نمى توان بيدا كرد كه به
همراه مسایل اخلاقی نباشد
در هر تصميمء انبوهى از مسايل اخلاقى را مى توان رصد كرد
اخلاق حرفه اى موجب ايجاد مزيت استراتزيك و رقابتى حرفه مى
شود
هر موردى كه جنبه هاى رقابتى را در كسب و كار خدشه دار نمايد
زمینه های فساد برای هر کسی ممکن است انفاق بیافتد
صفحه 3:
استراتزى اخلاق حرفه اى
ا ل
" شيوه هايى براى أموزش اخلاق حرفه اى وجود دارد
# رایج ترین شیوه آموزش یاد گیری مستقیم است که کاربایی
لازم را نداشته است
* روش های غیر مستفیم در حین عمل» آموزش های اجتماعی
وفرهنكى كارايى بيشترى را از خود نشان داده اند
ا ا اد ا ل ا ۱۳
تواند به عادت تبدیل و در نهایت فرهنگ تولید نماید
صفحه 4:
ملاحظات اخلاق حرفه ای کلی در روانشناسی ورزش
4 را ار
# تخطی از ضوابط منجر به محرومیت می گردد
# بر اساس ضوابط اصولی مستخرج می گردد
اين اصول طى زمان هاى مختلف مورد باز بينى قرار مى كيرد
مهمترين وظيفه اخلاق حرفه اى» رشد و توسعه قوانين مرتبط
است
صفحه 5:
(ادامه)
" قوانين اخلاق حرفه اى از طريق نظام نامه هاى اخلاقى به مديريت
ها ابلاغ می 03
" روانشناسى و مشاوره هاى ورزشى بايد نسبت به رعايت 9
۳
در صورت عدم رعايتء با برخوردهاى قانونى از حرفه عزل مى
rf
ea ee eee * ای روانشناسی وررش شامل صلاحیت»
wearer Ke ل ل 6
باشد
صفحه 6:
(ادامه)
" صلاحيت: مهمترين مسله براى يك روانشناس و مشاور»
داشتن صلاحيت هاى حررفه اى است
اا ل ا ا ل BPS ei mew eee Cee Seer
ها و هزینه ها است (پرهیز از تضاد منافع و رانت)
* مسولیت حرفه ای: یک روانشناس ورزشی باید استندارهای
تخصصی را در بالاترین کیفیت رعایت نماید
" احترام به حقوق و شان افراد: رعايت حريم خصوصىء
قابليت جلب اعتماد مراجعه كنندكان و استقلال داشتن در
تصميمات
صفحه 7:
SSS ee POE Scher Se
" ارزش مدارى به جاى مسله محورى
ا ا ا |
از ان شى به جاى كنه حقيقت)
* فرافکنی و یا ندیده گرفتن نقش خود و تاکید شدید بر نقش محیط
" معلول كاوى به جاى علت يابى
* برد گرایی افراطی به جای فرآیند محوری
صفحه 8:
۱۳ > CS RTM En genre
* از نظر ساختاری اخلاق حرفه ای جایگاهی ندارد.
" بحث هاى اخلاقى بيشتر جنبه توصيه اى و نصحيت دارند.
" در نظر مديران جايكاه اخلاق حرفه اى سست و بى يايه مى
باشد.
" از مربيان ”بازيكن محور*“ وو يا ”فرايند محور“ كمتر استفاده
مى شود و اغلب آنها خانه نشين اند.
" حضور مديرران و مربيان ناآشنا به حرفه روانشناسى و
مشاوره ورزيشى
صفحه 9:
آسيب شناسى بداخلاقى هاى حرفه اى (ادامه)
" يرداخت يولهاى كلان بدون برنامه هاى از ييش تهيه شده
" نبود آيين نامه ها و مقررات كافى
* دخالت بيجا از طرف تشكيلات غيرمرتبط
۳
* فقدان نظام آأموزشى مدون
صفحه 10:
تحليلى از عوامل ضد اخلاق حرفه اى (فساد) در
ورزش (برداشت نا صحيح از فساد)
" حضور افراد فاسد در تشكيلات!
" سازمان هاى ورزشى تا قبل از آمدن فاسدين از معيارهاى
اخلاق حرفه اى تبعيت مى كنند!!
Ke RR ee Cn ادش ا
SST Dre ا eee
است!
صفحه 11:
توسعه رعايت موازين اخلاق حرفه اى
" حمايت از مديران و مربيان آشنا با روانشناسى ورزش و
معتقد به فلسفه «كار محور و حرفه اى»
" عدم دخالت در امور تعريف شده و تخصصى
تشويق و ترغيب رعايت موازين اخلاق حرفه اى در
روانشناسى و مشاوره هاى ورزشى
" تدوين اصول اخلاق حرفه اى در روانشناسى و مشاوره
هاى ورزشى
صفحه 12:
(ادامه)
" احترام به قانون
" آزادى و استقلال
" تعهد و يايبندى به رفتارهاى اخلاقى در روانشناسى و
مشاوره هاى ورزشى
داشتن صلاحیت حرفه ای
" رازدارىء: رعايت امانت و انصاف
" تدوين مقررات و دستورالعمل هاى ضرورى
صفحه 13:
(ادامه)
fe eS STOTT SE
* خودداری از رفتار های خلاف احلاق حرفه ای
" مسئوليت يذيرى و ياسخكويى
" حفظ حرمت و حقوق همكاران
" رعايت اصول و ضوابط ملى و بين المللى (دور نزدن
صفحه 14:
با تشکر از شما عزیزان
موفق باشید
بسمه تعالی
اخالق حرفه ای در
روانشناسی و مشاوره
ورزشی
مقدمه
■
■
■
■
■
■
نیاز به اخالق حرفه ای در محیط کسب و کار
اخالق حرفه ای در روانشناسی ورزش یک زمینه تخصصی است
هی"چ اقدام ،تص"میم و فعالیت"ی را در تشکیالت نم"ی توان پیدا کرد ک"ه به
همراه مسایل اخالقی نباشد
در هر تصمیم ،انبوهی از مسایل اخالقی را می توان رصد کرد
اخالق حرف"ه ای موج"ب ایجاد مزی"ت اس"تراتژیک و رقابت"ی حرف"ه می
شود
ه"ر موردی ک"ه جنب"ه های رقابت"ی را در کس"ب و کار خدش"ه دار نماید
زمینه های فساد برای هر کسی ممکن است اتفاق بیافتد
استر"اتژی اخالق حرفه ای
■ این استراتژی در حال پویش و زایش است
■ شیوه هایی برای آموزش اخالق حرفه ای وجود دارد
■ رای"ج تری"ن شیوه آموزش ،یاد گیری مس"تقیم اس"ت ک"ه کار"ایی
الزم را نداشته است
■ روش های غی"ر مس"تقیم در حی"ن عم"ل ،آموز"ش های اجتماعی
و فرهنگی کارایی بیشتری را از خود نشان داده اند
■ چنانچه بذر" مناسب اخالق حرفه ای به درستی پاشیده شود می
تواند به عادت تبدیل و در نهایت فرهنگ تولید نماید
مالحظات اخالق حرفه ای کلی در روانشناسی ورزش
■
■
■
■
■
تمامی حرفه ها دارای" ضوابطی هستند که باید رعایت شوند
تخطی از ضوابط منجر به محرومیت می گردد
بر اساس ضوابط ،اصولی مستخرج می گردد
این اصول طی زمان های مختلف مورد باز بینی قرار می گیرد
مهمتری"ن وظیف"ه اخالق حرف"ه ای ،رش"د و توس"عه قوانی"ن مرتبط
است
(ادامه)
■
قوانی"ن اخالق حرف"ه ای از طری"ق نظام نام"ه های اخالق"ی ب"ه مدیریت
ها ابالغ می گردد
■
روانشناس"ی و مشاوره های ورزش"ی بای"د نس"بت ب"ه رعای"ت قوانین
اقدام نمایند
■
در ص"ورت عدم رعای"ت ،ب"ا برخوردهای قانون"ی از حرف"ه عزل می
گردند
■
اص"ول ک"ل"ی اخالق حرف"ه ای روانشناس"ی ورزش شام"ل صالحیت،
ص"داقت ،مس"ؤلیت حرف"ه ای ،احترام ب"ه حقوق و شان افراد و ...می
باشد
(ادامه)
■
■
■
■
ص"الحیت :مهمتری"ن مس"له برای یک ر"وانشناس و مشاور،
داشتن صالحیت های حر"فه ای است
ص"داقت :ب"ی طرف"ی و ص"داقت در باره مهارت ها ،فرآورده
ها و هزینه ها است (پرهیز از تضاد منافع و رانت)
مس"ولیت حر"ف"ه ای :ی"ک روانشناس ور"زش"ی بای"د استندارهای
تخصصی ر"ا در باالترین کیفیت رعایت نماید
احترام ب"ه حقوق و شان افراد :رعای"ت حری"م خصوصی،
قابلی"ت جل"ب اعتماد مراجع"ه کنندگان و اس"تقالل داشتن در
تصمیمات
موانع اخالق حرفه ای در روانشناسی ورزش
■
■
■
■
■
ارزش مداری به جای مسله محوری
تحویل"ی نگری ( ارجاع ه"ر پدیدار ب"ه امری فرو ت"ر از آ"ن وجهی
از آن شی به جای کنه حقیقت)
فرافکنی و یا نادیده گرفتن نقش خود و تاکید شدید بر نقش محیط
معلول کاوی به جای علت یابی
برد گرایی افراطی به جای فرآیند محوری
آسیب شناسی بداخالقی های حرفه ای
■
از نظر ساختاری اخالق حرفه ای جایگاهی ندارد.
■
بحث های اخالقی بیشتر جنبه توصیه ای و نصحیت دارند.
■
در" نظ"ر مدیران جایگاه اخالق حرف"ه ای س"ست و ب"ی پای"ه می
باشد.
■
از مربیان ”بازیک"ن محور“ و ی"ا ”فراین"د محور"“ کمت"ر استفاده
می شود و اغلب آنها خانه نشین اند.
■
حضور مدیر"ان و مر"بیان ناآشن"ا ب"ه حرف"ه ر"وانشناسی و
مشاوره ورز"شی
آسیب شناسی بداخالقی های حرفه ای (ادامه)
■
پرداخت پولهای کالن بدون برنامه های از پیش تهیه شده
■
نبود آیین نامه ها و مقررات کافی
■
دخالت بیجا از طرف تشکیالت غیرمرتبط
■
اظهارنظرهای غیرکارشناسی
■
فقدان نظام آموزشی مدون
تحلیل"ی از عوام"ل ض"د اخالق حرف"ه ای (فساد) در
ورزش (برداشت نا صحیح از فساد)
■
حضور افراد فاسد در تشکیالت!
■
س"ازمان های ورزش"ی ت"ا قب"ل از آمدن فاسدین از معیارهای
اخالق حرفه ای تبعیت می کنند!!
■
مسایل غیر اخالقی فقط توسط افراد فاسد صورت می گیرد!
■
بن"ا برای"ن برخورد ب"ا فاس"د کلی"د ح"ل مشکالت مدیری"ت ورزشی
است!
توسعه رعایت موازین اخالق حرفه ای
■
حمای"ت از مدیران و مربیان آشن"ا ب"ا روانشناسی ورزش و
معتقد به فلسفه «کار محور و حرفه ای»
■
عدم دخالت در امور تعریف شده و تخصصی
■
تشوی"ق و ترغی"ب رعای"ت موازی"ن اخالق حرفه ای در
روانشناسی و مشاوره های ورزشی
■
تدوی"ن اص"ول اخالق حرف"ه ای در روانشناسی و مشاوره
های ورزشی
(ادامه)
■
احترام به قانون
■
آزادی و استقالل
■
تعه"د و پایبندی ب"ه رفتارهای اخالق"ی در روانشناسی و
مشاوره های ورزشی
■
داشتن صالحیت حرفه ای
■
رازداری ،رعایت امانت و انصاف
■
تدوین مقررات و دستورالعمل های ضروری
(ادامه)
■
ترویج رویکردهای علمی
■
خودداری از رفتارهای خالف اخالق حرفه ای
■
مسئولیت پذیری و پاسخگویی
■
حفظ حرمت و حقوق همکاران
■
رعای"ت اص"ول و ضواب"ط مل"ی و بی"ن المللی (دور نزدن
قوانین بین المللی با توجیهات ملی و مذهبی گرایی)
با تشکر از شما ع"زیزان
موفق باشید