صدمات و آسیب‌دیدگی‌هاوسایل نقلیهعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسیتحقیق و پژوهش

پاورپوینت ایمنی در رانندگی؛ از اشتباهات رایج تا اصول پیشگیری از تصادف

پاورپوینت ایمنی در رانندگی؛ از اشتباهات رایج تا اصول پیشگیری از تصادف پاورپوینت قابل ویرایش ایمنی در رانندگی + 58اسلاید آموزشی

طاهره واحدی

صفحه 1:
ایمنی در رانندگی حسین کلاته عربی

صفحه 2:
خداوند متعال مانندآن ‎cowl‏ که همه مردم را کشته انس وهر كنس بك شر را زنده كند مثل ان است كه همه مردم را زنده كرده

صفحه 3:
مقدمه شوخی نیست که يك ملت هر ساله. نزديك سی هزار نفر از افراد خود را کشته یا مجروح کند. چون دارد به سر کار مهمانی, خرید و یا مسافرت می‌رود. تنها در دوران پس از انقلاب. دست کم هفتصد هزار قبر برای کشته‌های رانندگی حفر شده و دست کم پانزده میلیون نفر مجروح شده‌اند که شماری از آنان ...بایید باقی عمر را بر روی تخت و یسا ویلچسر بگذرانند

صفحه 4:
همه قشرها از وزیر. وکیل و استاد دانشگاه گرفته تا ورزشکار, بازیگر, کارمند و کارگر هر از چندگاهی به سوگ یکی از همکاران خود می‌نشینند. مثل بسیاری از ما. شاید اين از دست رفتگان مانند مرحوم حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی, مرحوم کریمی راد وزیر اسبق دادگستری. مرحوم آیدین نیکخواه بهرامی و مرحومه خانم گلدره گمان نمی‌کردند جان خود را در يك تصادف ناگهانی از دست بدهند

صفحه 5:
راستی ما را چه شده است که یکی از بی فرهنگ ترین مردم دنیا در رانندگی از آب درآمده ايم به گونه ای که در کنار معرفی جاذبه‌های گردشگری در ایران. «هشدار جدی نسبت به رانندگی خطرناك ایرانیان» یکی از بخش‌های جدایی ناپذیر کتابچه‌های راهنمای جهانگردان است؟ هر چه هست ما اصلاح ناشدنی نیستیم وگرنه ایستادن خودروها در يشت خط عابر بياده و نيز بستن کمربند ایمنی, امروز در میان ما فراگیر نشده بود... . به نظر می‌رسد. يك عامل اساسی که چنین ما را گرفتار کرده. اين است كه در ايران اساسا ...از آغاز کلمه «رانندگی». نادرست معنا شده است

صفحه 6:
رانندگی در دنیاء يك امر «جمعی» است. ولی در ایران يك امر «فردی» تلقی می‌شود. رانندگی در ایران یعنی «می خواهم خودم را با خودرو به مقصدم برسانم». پس رانندگان دیگر, «رقیب» من هستند و من نباید از رقبا عقب بمانم... هر فضای خالی که پیدا شد باید زودتر از دیگران آن را پر کنم. چنین است که رانندگی ایرانی. یعنی «چپاندن خودرو یا موتور در اولین فضایی که خالی می‌شود»؛ یعنی «رفتن از هر راه ممکن نه از راه تعیین .شده» ؛ حاصل این نوغ رانندگی چنین تصویری است

صفحه 7:

صفحه 8:
هرچند اتومبیل سال‌هاست وارد ایران شده اما تعریف رانندگی. چه رسد به فرهنگ آن ۰ هنوز وارد کشورمان نشده است. «رانندگی صحیح». نوعی مشارکت در يك امر جمعی است. اين «جریان عبور و مرور» است که راننده را به مقصد می‌رساند نه به اصطلاح «زرنگی» او. «رانندگی صحیح» که نوعی مشارکت در يك امر جمعی است. به معنای «هدایت خودرو خود در جای صحیح در بین خودروهای دیگر» است؛ یعنی هر کس پیش از آنکه به رسیدن به مقصدش بیندیشد. به دنبال مشارکت در حرکت جمعی خودروها باشد. اين نظم در عمل چنین خود را نشان

صفحه 9:

صفحه 10:
اين روش: ۱. سرعت حرکت خودروها چند برابر می‌شود. ۲ احتمال برخورد اتومبیل ها به شدت کاهش می‌یابد. ۲. در صورت تصادف. با توجه به مسیر خالی در دو طرف. خودروهای پلیس و آمبولانس به سرعت به محل رسيده راه را باز می‌کنند. 8 در صورت پنچر شدن یا خرابی يك ماشین, به دلیل وجود فضای کافی راه بندان پدید نمی‌آید. ۵ از همه مهمتر. رانندگان با اعصاب راحت رانندگی می‌کنند. دیگر لازم نیست که آنان در هر لحظه چهار طرف را مراقبت کنند تا مبادا سپر یا آینه اتومبیل کناری به اتومبیلشان . ...برخورد کند یا از پشت سر کسی به آنها بزند

صفحه 11:

صفحه 12:
ترافيك در همه شهرهای بزرگ دنیا وجود دارد. وقتی بناست چند صد هزار یا چند میلیون نفر در ساعت معینی به سر کار بروند. خود به خود ازدحام پدید می‌آید؛ اما تفاوت ترافيك شهرهای بزرگ دنیا با ترافيك مثلا" تهران این است که در کلان شهرها ترافيك باعث «دیرکرد» است اما در شهری مثل تهران چون رانندگی يك امر فردی است نه جمعی. ترافيك فقط موجب تأخیر نیست. موجب ... «کلافگی» و «خرد شدن اعصاب» هم هست

صفحه 13:
اما پرسش مهم اين است که برای اصلاح وضع موجود عملا از کجا باید آغاز کرد؟ اصطلاحات خاص رانندگی ایرانی « اصطلاحاتی مانند «راه گرفتن» و یا «رد کردن رلد گرفتن» یعنی‌جلوی‌دیگری‌را بگیر تا خودت بستولنی‌بروی » همچنین «رد کردن» را وقتی‌بسه کار مریم که خدرو خود را از فاصله بسیار نزديك .از کسنار اتومبیل‌های‌دیگر یا پای یك‌عابر عبور مس‌دهیم

صفحه 14:
نکته اصلی اینجاست: اساسا «رعایت فاصله» که عنصری بسیار اساسی در .رانندگی است در كشور ما هيح جایگاه و تعریف مشخصی ندارد. اگر راننده سپرش را از يك میلیمتری زانوی عابر رد کند. تخلفی مرتکب نشده؛ اگر پشت چراغ قرمز اتومبیل ها پنج سانتیمتر از هم فاصله داشته باشند. قانون رعایت شده؛ وقتی يك موتورسیکلت با فاصله ۲۰ سانتیمتر در پشت سر يك خودرو حرکت .می‌کند. خلاف قانون مرتکب نشده و عملا تخلف به شمار نمی رود

صفحه 15:
البته بنا بر قانون رانندگان موظفند «فاصله ایمن» را رعایت کنند. ولی اين از همان کلی گویی هایی است که مصادیقش نه تعریف و نه به مردم آموزش داده شده است و نه رعایت نکردن آن به چشم کسی مىآيد. زيرا همه عادت كرده ايم چفت در چفت یکدیگر حرکت کنیم... برای اینکه بیینیم جزییات رعایت فاصله چگونه در دیگر کشورها يك به يك به رانندگان آموزش داده شده و چگونه اعمال قانون می‌شود. مناسب است نمونه‌هایی در اینجا آورده شود. وقتی سرویس مدرسه برای پیاده و سوار کردن دانش آموزان توقف می‌کند. خودروهای پشت سر موظف به رعایت فاصله ۲۰ متری هستند (عکس زیر از آیین نامه رانندگی يك کشور خارجی است). تخطی از این قانون حتی برای نخستین بار علاوه بر 4۰۰ دلار جریمه. تعليق گواهینامه برای شش .ماه را در پی دارد

صفحه 16:

صفحه 17:
هنگام گردش به راست. حق با عابر است و راننده باید حدود دو متر از خط عابر فاصله بگیرد. به خاطر اعمال قاطعانه اين قانون است كه اين عابر (عكس زير) جنين آسوده عرض خيابان را طى مىكند. او به روبهرو نكاه مىكند نه به خودرو. زيرا می‌داند سپر اتومبیل از دو متری به او نزدیکتر : نخواهد شد

صفحه 18:

صفحه 19:
وضعی که در آن هستیم آموزش رانندگی آنقدر اهمیت دارد که اگر رسانه ملی هر روز برنامه‌های شبکه های تلویزیون را همزمان قطع کرده و چند ثانیه‌ای به این آموزش ها اختصاص دهد کاری عادی انجام داده است. ‎om‏ تصور بسیاری از ما از تصادف شدید. دو ماشین له شده است و بس. شاید اگر با هشدار قبلی تصوير بانوی بارداری که با صورت خون آلود در ميان آهن پاره‌ها گرفتار شده و فریاد می‌زند و یا تصویر کودکی که با کیف مدرسه به كوشهاى ازخيابان يرتاب شده نمایش اده شود. كمى از بای «تعجیل برای هیح» که در رانندگی و غیر رانندگی مانند بختك به جان ما ایرانیان افتاده. . ...رهايى يابيم ‎

صفحه 20:
در ایران به عنوان کشوری وسیع و پر جمعیت, فقدان یک شیک کافی و مدرن راه آهن: حت باعث فشار سنكيئى از جهت ترابرى بار و مسافر (بيش از ‎4١‏ درصد) روى شبكة جاده‌ای غيرريلى كرديده است. شبكة راههاى برونشهرى و درونشهرى ما جه از نظر كميت و جه تركيب با ناآگاهی و بی‌نظمی شدید در ترافیک و عدم رعایت قوانیر کیفیت و نگهداری از ضعف شدیدی در رنح بوده و اين وضعیت در فقدان آموزشی عمومی, ناوگان فرسوده راهنمایی و رانندگی, ضعف خدمات اورژانس و عدم مشاهده‌ی یک عزم ملی در برخورد . وضعیتی را بوجود آورده است که در حال حاضر هر کسی قدم در شورمان بگذارد, عملاً خود را در معرض یک

صفحه 21:
نمودار ۸-۱- افزایش تعداد کشته شدگان تصادفات جاده‌ای ایران در فاصلهٌ سالهای ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۲ (2004 ,0151 ۱۳۷۲۴ ۱۳۷۴ ۱۳۷۵ ۱۳۷۶ ۱۳۷۲ ۱۳۷۸ ۱۳۷۹ ۱۳۸۰ ۱۳۸ ۴۲

صفحه 22:
نمودار ۱-۱- درصد تغیبرات در کشته‌های تصادفات جا‌ای در سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۵ در مناطق مختلف جهان (رئوفی. ۱۳۸۵) نوها لوس بق ‎Bach te hh‏ را ...ارگ ی وی وق لب سس یا ار سس

صفحه 23:
نمودار ۲-۱- توزیع مرگ و میر ناشی از مصدومیت و جرح در جهان پر حسب علت در سال ۲۰۰۲ (2004 ,118 :6 05130 maeos| 18 1۸: ‏قوت‎ te غرق شد کی . سدسی دج أجى 6< 6+ 4 دوج | عمدى (جرلحات ديكر) [] ‎ye‏ © meetin oe | ane / حوندث ترایکی ۳11۷/۸۵ مسموبت.1۶۷ 8

صفحه 24:
جدول ۱-۱- علتهای اصلی مرگ و میر در جهان بر حسب سن در سال ۲۰۰۲ و جایگاه حولدث ترافیکی ‎OVHO & WB, 2004)‏ Jl et ee ۳" va ‏بیماریهای اسهالی‎ لكو ‎oS oss‏ در تولد ۱۹۸ ‎uae ‎۳ ‎BAG Sea ‏کودکان‎ ‎yee ‎ ‎ ‏۵-۶ سال بيماريهاى رأكيرة7 ‏کودکان ‎eer ‎ ‎ ‎sera ‎ ‎(HIV) 51 ‎vevew ‏حوادث ترافيكى ‎ ‎۸ ‎5 ‎۸۸ ‏درگیریهای فردی ‎rine ‎ ‏قلس سال ‎(HIV) 31‏ سس ‎3 ‎ ‏وال ‎er‏ ‏ایسکیمیک(۱) ‏۸ ‏يسارهاق عروق ‎vray ‎ ‎۷ ‎(HIV) 5! ‎rerw ‏ممعي ‎ran ‏۰ سال و بلاتر ‎wow‏ ‎Sea‏ ‎۳۳۹ ‎ ‎| ise ‏اربهای‎ ‎ ‎۲ ‎cord ‏ب ‏عفونتهاى ريوى ‎۱۳۹ ‎ ‎ ‎ ‏تمام سن‌ها ‎won‏ ‏ایسکیمیک(۱) ‎۱ ‎Gar Season ‎0 ‏عفونتهای ریوی‎ ‏ونام‎ ‎(HIV) 5! raya «corp ‎rere ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 25:
" تعداد 1 تعداد ۰-4 سال ار تولد يا ضربه درأ ven (HIV) 5. weve | ‏بيماريهاى قلبى‎ ‏مادیزادی‎ ‎۳ ‎2 ‏البردتثين - اترذى)‎ ۱۲ ‏مسد‎ ‎111۷ ‏بجر‎ wavy ‏منتؤيت‎ 2۰ 0-6 سال ۷۷ ۱۳ Sr ۳۳ rr Gia ‏پروتتین - اترژی)‎ mer reve ادامه جدول 1-1 1۵-4 سال عفونتهاى ريه ۹ ‎Ker‏ ‎toate‏ ‏غرق شدن AERA vitae TS SRST ‏خون‎ ‎wn ‏خوتریزی در‎ ‏حین زایمان‎ ۳ ۳۰-۵ سال درگیربهای ‎ses‏ ‏۱/۹ یماریهای. عروقی مغز يل سيروز كبد ۳۱ عترتهای دوک ‎wry‏ eye ۹۳ Ser wow 1۹-۹ سال برونشيسته سرطان ريه ‎rat‏ ‏سیروز ‎AS‏ ۱۵۸ ۳7 ‎mw‏ ‏خود آزاری 1۸۹۳ سرطان معدم ۱۸۸ سرطان کید vant, ۳ سل و الاك افشار خون ۷۳۲ سرطان معدن مويه ane ‏سرطاهای‎ ‎mer امراض کلیه ۷۸ تعام سن‌ها بیمارهای ‎oe!‏ wry بساریهای واگیردار کودکان مم1 ين توح سرطاتهاى دستگاه تنفسی rag ملاریا ۱۳۳۹۳ ae yvarear

صفحه 26:
۱ COPD=Cronic Obstructive Pulmonary Diseases shia! gay ly bee 4 لدامه جدول 1-1 ‎fa‏ -سال لفسال | ۱۵-۲۹ ال ‎aa‏ ‏۲" غرق شدن سرطان حون ‎a aA‏ ‎‘i‏ ایسکیمیک (۱) تعداد] "امه ۳۳۷ ‎oraye‏ ‎Se‏ 1 ۳ وی | ‎fee‏ مسویت ‎۱٩۳ fas‏ ۸ نس | تارسایهای ‎ae‏ ‎eb aw‏ 0 ‎nee ۱۳۱ daw‏ 1 مسموبیت | سقط جنير تسد ‎svar ۱۸۹ toot‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏اختلال در حون رسانی به قلب ‏کم رمیدن اکسیزن به عفر ‎STD-Sexual Transmitted Diseases‏ 514 قابل انتقال / ‏بیماریهای تحلیل برند‌ی مغز ‎ ‎ ‎۳۹۱ ‎1۸ ‏غرق شدن ‎owet ‏سرطان کید ‏اه ‏وابط جنسی ‎ ‎ ‎۱۷۹۳ ‏عفونتهای ‎ ‏ات ‎ ‏ملك ‎os ‏نينيل ‎ ‏۰ سال و بالات ‏الزايمر و ديكر ‏انواع دمانس (۵) ‏۳۸۳۹ ‏سرطان کید ‎rer‏ ‏سيروز كبد ‎muy‏ ‏سرطان مری ‎۱۳۸۲ ‎ ‎ ‎ ‎۸۹۵ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 27:
نمودار ۳-۱- توزیع مرگ و میر جاده‌ای بر حسب منطقه ‎GFacobs, et al, 2000) (N48)‏

صفحه 28:
نمودار ‎-0-١‏ تلفات تصادفات ترافيكى به ازا ده هزار وسيلة نقلية بت‌شده در پاره‌ای از کشورهای توسعه بافته )2000 ‎(Ogden,‏ ۱9۸۲ ۱۸۳ ۱۹۸۴ ۱۹۸۵ ۱۹۸۶ ۱۹۸۷ ۱۹۸۸ ۱۹۸ ۱۹۰ ۱۹۱ ۱۹۲ ۴۳ سويد — آلیان سس نیوزبلند 7777 انکلستان "7 امریکا

صفحه 29:
نمودار ‎-11-١‏ مقايسة شاخص تعداد کشته به ازا یک‌صد میلبون وسیله - کبلومتر ایران با ساير كشورها (151,2004©)

صفحه 30:
نمودار ۱۳-۱- مقایس؛ٌ شاخص تعداد کشته به ازا یک‌صد هزار نفر جمعیت ایران ‎(CTSI, 2004) by 25 ple &‏

صفحه 31:
رتبه اول جهانی ایران با معیار سرانه قربانیان حوادث رانندگی به گزارش «الف». بررسی ها نشان می دهد در بین کشورهای مختلف جهان. هندوستان با ۱۰۳ هزار کشته در سال بیشترین آمار قربانیان حوادث جاده ای را در جهان دارد. پس از آن. چین با ۸۱ هزار کشته در سال در رتبه دوم قرار دارد. اما ایران با ثبت آمار ۲۷ هزار کشته در سال در مقایسه با جمعیت ۷۰ میلیون نفری خود. به لحاظ سرانه قربانیان حوادث رانندگی. رتبه اول را در دنیا به خود اختصاص داده است. این آمار در برخی کشورهای دیگر نظیر ایالات متحده آمریکا به ۲) هزار کشته. روسیه ۳۲ هزار کشته. مصر ۱۳ هزار کشته. امارات متحده عربی ۰ کشته. بلفارستان ۱۰۰5 کشته. نروژ ۵4۱ کشته و بلژيك ۳۸۳ کشته می رسد

صفحه 32:
به روایت آمار رسمی سال ۸۷ بیشترین عوامل بروز تصادفات در سلل ۸۷ به شرح زیر است. سبقت غیرمجاز با ۲۵ درصد. عدم رعایت فاصله طولی ۲۲ درصد و سرعت غیر مجاز ۲۰درصد همچنان .در صدر عوامل بروز تصادفات رانندگی هستند سواری و وانت با ۶۳ درصد. کامیون ۱۶درصد. موتورسیکلت ۰ ادرصد و اتوبوس ۲درصد انواع حوادث رانندگی را به خود .اختصاص داده‌اند

صفحه 33:
سال ۸۷ ۰ ۷درصد تصادفات رانندگی در سال گذشته در روز و ۳۰ درصد در شب رخ داده است. ۶۱درصد حوادث رانندگی در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها به وقوع پیوسته است که علت اصلی آن ترددهای معلی:تجقرافیای انساتی تواجتناعی و تقجیرات:روانی در رانند گان است.

صفحه 34:
سال ۸۷ ۴ 73/4 درصد از متوفیان حوادث رانندگی مرد و بیشترین گروه افراد متوفی با 43/3 درصد سرنشین خودرو ويا ترك وسیله نقلیه بوده اند وعمده افراد متوفی(67/8در صد) در جاده های برون شهری تصادف کرده اند. 47درصد افراد کمتر از 30 سال, 30 درصد بین 30 تا 49سال و 22 درصد بالای 50 سال داشته اند. همچنین اصلی ترین علت مرگ ضربه به سر 58 درصد گزارش شده است.

صفحه 35:
دیصدلفراد کمتر از 30 سلل30 دیصد بین30 تا 47 49سالو 22 دیصد با 50۵ سالهلشته لند همچنیربصلی ترین‌علشر گضربه به سر 58 دیصد گزایش‌شده ملستت

صفحه 36:
سبزوار سال ۸۷ کل مرگ ۲۹۳۸ تصادفات ‎yy‏ (نفر غیر ساکن 34)

صفحه 37:
سبزوار سال ۸۸ ‎JS‏ مرگ ۳۷۰ تصادفات ۰۱ (4١٠نفر‏ غير ساكن) جايكاه سوم بعد از بيماريهاى قلب وعروق وسرطان

صفحه 38:
.بیشترین کشته شدگان تصادفات مربوط به نواحی بین شهری است .بیشترین تعداد تصادفات مربوط به نواحی شهری است ۰ .شدت تصادفات در راههای پین شهری از معابر شهری بیشتر است ۰ تمرکز تصادفات بر روی آزادراهها و بزرگ راهها بیشتر از انواغ راه می باشد. ۰ کلاه و کمربند ایمنی به ندرت توسط افراد درگیر در صحنه تصادف استفاده .شده است. این موضوع منجر به افزایش شدت تصادفات شده است

صفحه 39:
میلیون وسیله نقلیه موتوری 14 هزار نقطه حادثهخيز 3 .کاهش مهارت رانندگان به دلیل فقدان آموزش کارآمد فرسودگی ناوگان حمل و نقل بار و مسافر .افزایش سالانه ۲۰ درصدی سفرها حدود 1۲۰ هزار تصادف درون شهری و برون شهری رخ دهد و .هزار کشته و حدود 6۰۰ هزار مجروح بسر جای‌بماند 26

صفحه 40:
‎Cyati 2004)‏ يعنى در ايران به ازا تغرياً هر ده ثفر زخمى يك تفر فرت ميكثلة در ‎be wal ag gly et Sa We! p & Jb‏ به ازا هر یک‌صد نفر زجمی یک ‏نفر كشته موشود. به عبارت ديكر حدرد ‎1١‏ درصد مجروحانى كه در حوادث تر ‎ ‏ابران بعد از ‎eh‏ تصادف فوت مي‌کنند, در صورت دریافت کمک ‎de‏ كافى و مؤثر ‎dail od‏ و این تكان دهنده است,

صفحه 41:
رانندگی تدافعی i fa ‏امول‎ tS gle old al eet dl cada aS led al ‏د‎ uf log wy atl Fgh ‏دی تم ری نود بات وی‎ Jetting al ‏یی وه خبل ند ری در‎ Ju) خلاصه كإد و أنيم ابسن

صفحه 42:
جرا رانندگی تدافعی؟؟ ‎Je]‏ رد یم ومیل مر ‏ول ‎gle a ale atl jaa‏ بت بل گرد

صفحه 43:
تکنیک اول : توجه به دور دست ها در هنكام رانند ر هنگام رانندگی ACTION ZONE ——_

صفحه 44:
چشم انداز روبروي راننده را مي توان به سه بخش مهم تقسیم کرد: منطقه بررسي ©2013 1319131130 : اين منطقه. بررسي و تحليل صحيح شرايط دوردست را امكان يذير مي كند. منطقه دید میانی ©2011 ©5©6©111: كه بطور معمول مركز ديد راننده مي باشد. منطقه عمل ‎Se ruiz: Action Zone‏ جلوي خودرو مي باشد که تنظیم موقعیت صحیح و دقیق خودرو در اين منطقه صورت مي گیرد.در ياد گيري تکنيك اول باید توجه به منطقه بررسي ‎(Planning Zone)‏ را در خود تقویت کنیم.

صفحه 45:
چگونه می توان درهنگام رانندگي به دور دست توجه کرد؟ هر چند انیه یک بار نگاه خود را به قسمت انتهایی مسیر و راههای منشعب به آن بیندازید این کار چه فایده ای برای شما دارد ؟ خودرو در قسمت میانی لاين خود قرار گرفته و نیز در ءسرپیچ ها ايمن ترین مسیر انتخاب مي شود

صفحه 46:
تکنیک دوم : میدان دید خود را کسترش دهید

صفحه 47:
چگونه می توان درهنگام رانندگي میدان دید را گسترش داد؟ پیوسته آنچه که اطرافتان رخ مي دهد. بدقت بررسي کنید . این کار چه فایده ای برای شما دارد ؟ موجب توقف و تغییر جهت هاي ملایم و ایمن مي شود و زمان لازم براي عكس العمل در حين رانندگي را به شما مي دهد. پس به آرامي تکیه داده و جزئیات چشم انداز را ببینید.

صفحه 48:
تکنیک سوم : کنترل حرکت چشم » هنگام رانندگی

صفحه 49:
* چشم اندازهاي دید راننده به دو محدوده تقسیم مي گردد: * چشم انداز مركزي : که در نگاه روبرو و مستقیم راننده قرار دارد. * چشم انداز جانبي: که در دو سوي محدوده دید مركزي قرار دارد.

صفحه 50:
جكونه بايد حرکت چشم را تحت کنترل در آورد؟ هر 2 انیه یکبار با حرکت دادن چشم نگاهي به چشم اندازهاي جانبي انداخته و هر 5-8 ثانيه مي بايد از طریق آینه جلويي نگاهي به چشم انداز عقب انداخت پس همواره در حال دیدن و مشاهده کردن بوده و به نقطه خاصي خیره نشوید. بديهي است اصلي ترین چشم انداز که نگاه راننده عمدتا به آن مي باشد. چشم انداز مركزي است. اين كار جه فايده اى براى شما دارد ؟ شما را آماده نكه مي دارد ضمن اينكه از روبرو مانع ايجاد تداخل با ديكر اتومبيل ها شده واز يشت سر مانع برخورد ماشين هاي يشت سر با شما مي كردد.

صفحه 51:
راه و گریزی برای خود باقی كذ افی گذارید

صفحه 52:
همانطور که در شکل دیدید آخرین خودرو با حفظ فاصله مناسب وكافي از ترافيك روبرو دیگر خودروهاي عبوري را براحتي مي بیند. چگونه باید از گره هاي ترافيکي دور ماند؟ همواره براي خود يك راه فرار قرار بدهید و مسيري را انتخاب کنید که کمترین مزاحمت را براي حرکت شما ذاشته باشد. این کار چه فایده ای برای شما دارد ؟ ایجاد فاصله مناسب و ایمن از چهارطرف البته مهمتر از همه. روبرو. در واقع با اینکار براي موارد غیر منتظره آماده خواهید بود.

صفحه 53:
تکنیک پنجم : اطمینان بافتن از اینکه ديده شده ايد

صفحه 54:
چگونه مطمئن مي شوید که دیده شده اید؟ هنگام رانندگي با بوق . چراغ ودیگرعلائم هشداردهنده با دیگران ارتباط برقرار كنيد این کار چه فایده ای برای شما دارد ؟ ایجاد يك ارتباط چشمي و جلوگيري از تداغل و تصادف با عابرین و سایر خودروها.

صفحه 55:
توه بان ملک کید ‎Ul aan gal ge A Ly oll J a‏ راردا و بكار ليله ابن امل را مجددا ‎i‏ كنيم, | الوسيل خود را باسش بشم و دقث عميق ترى هدايت كليل ‎wih dai | apr ua gla Cf‏ ‎gle (‏ حر را لباب رال > ‎ard‏ ‎ghee gah‏ اب ۵ زو دنه سا مي ل ل مد هار أن بع امل هم ‎A ging‏ كر ري من غود ات سس

صفحه 56:
را نايد مورد ترجه قرار ذاد, | ‎pry Ca gl sip de‏ ین بليس و ميستههاى نظار ر کترل براى أطمينال از اجرای فواین ‎Lapa‏ در کترل سرعت؛ اجباری کردل استغاده از کمریه ‎j ۳‏ كلاه ۳ گجانان اصول ‎ot‏ 0 طراحى لها حاده ها 0 ‎yh‏ ‎SO‏ گرد لد سس 0 و کترل اجرای نا توس یمهای ستفل امن نقيت ر ‏( سستمهای املادرسانی: بافتشده است که شاخصهای ‎yd poll‏ کنو ‏هاى تسعد 2 ‏اهب نحر جنمگیریبهود با

صفحه 57:
یکی از تحقیقات انجام یافته در ایران, نوخ بازگشت سرمایه گذاری در ایمنی ترافیک را حدود ۳۷۰ درصد نشان می‌دهد (آیتی: ‎OYA‏ اين نرخ آنقدر بالاست که شاید کم بتوان سرمایه گذاری دیگری با چنین نرخ بازگشت فوق‌العاده‌ای جستجو نمود. بدین جهت غفلت از انجام چنین سرمایه گذاری و ادا چنان خسارتهای سهمگیر نء به هیچ‌وجه قابل

صفحه 58:
سلامتي شما آرزوي ماست موفق باشيد

ایمنی در رانندگی حسین کالته عربی ً من قَت َ َ فس اَو ن یر غ ب ل نَفسا َ َ ِ َ ِ ٍ ما قَتَل فَ َ سادٍ فِی االَرض فَکاَن َّ َ من اَحیاهَا ج ِ س َ میعاً ،وَ َ النََّا َ میعا ً ج ِ س َ ...فَکاَن َّ َ ما اَحیا النَّا َ هر کس موجب کشته شدن حتی یک نفر شود از دیدگاه خداوند متعال مانندآن است که همه مردم را کشته است و هر کس یک نفر را زنده کند مثل آن است که همه مردم را زنده کرده ....است مائده ،آیه 33 :مقدمه شوخی نیست که یک ملت هر ساله ،نزدیک سی هزار نفر از افراد خود را کشته یا مجروح کند ،چون دارد به سر کار ،مهمانی ،خرید و یا مسافرت می‌رود .تنها در دوران پس از انقالب ،دست کم هفتصد هزار قبر برای کشته‌های رانندگی حفر شده و دست کم پانزده میلیون نفر مجروح شده‌اند که شماری از آنان ...بای د باق ی عم ر را بر روی تخ ت و ی ا ویلچ ر بگذرانند همه قشرها از وزیر ،وکیل و استاد دانشگاه گرفته تا ورزشکار ،بازیگر ،کارمند و کارگر هر از چندگاهی به سوگ یکی از همکاران خود می‌نشینند .مثل بسیاری از ما ،شاید این از دست رفتگان مانند مرحوم حجت االسالم والمسلمین ابوترابی ،مرحوم کریمی راد وزیر اسبق دادگستری ،مرحوم آیدین نیکخواه بهرامی و مرحومه خانم گلدره گمان نمی‌کردند جان .خود را در یک تصادف ناگهانی از دست بدهند راستی ما را چه شده است که یکی از بی فرهنگ ترین مردم دنیا در رانندگی از آب درآمده ایم ،به گونه ای که در کنار معرفی جاذبه‌های گردشگری در ایران« ،هشدار جدی نسبت به رانندگی خطرناک ایرانیان» یکی از بخش‌های جدایی ناپذیر کتابچه‌های راهنمای جهانگردان است؟ هر چه هست ما اصالح ناشدنی نیستیم ،وگرنه ایستادن خودروها در پشت خط عابر پیاده و نیز بستن کمربند ایمنی ،امروز در میان ما فراگیر نشده بود. ... به نظر می‌رسد ،یک عامل اساسی که چنین ما را گرفتار کرده ،این است که در ایران اساسا ...از آغاز کلمه «رانندگی» ،نادرست معنا شده است رانندگی در دنیا ،یک امر «جمعی» است ،ولی در ایران یک امر «فردی» تلقی می‌شود .رانندگی در ایران یعنی «می خواهم خودم را با خودرو به مقصدم برسانم» .پس رانندگان دیگر« ،رقیب» من هستند و من نباید از رقبا عقب بمانم ...هر فضای خالی که پیدا شد باید زودتر از دیگران آن را پر کنم. چنین است که رانندگی ایرانی ،یعنی «چپاندن خودرو یا موتور در اولین فضایی که خالی می‌شود»؛ یعنی «رفتن از هر راه ممکن نه از راه تعیین .شده»؛ حاصل این نوع رانندگی چنین تصویری است هرچند اتومبیل سال‌هاست وارد ایران شده ،اما تعریف رانندگی ،چه رسد به فرهنگ آن• ، هنوز وارد کشورمان نشده است. «رانندگی صحیح» ،نوعی مشارکت در یک امر جمعی است .این «جریان عبور و مرور» است که راننده را به مقصد می‌رساند نه به اصطالح «زرنگی» او« .رانندگی صحیح» که نوعی مشارکت در یک امر جمعی است ،به معنای «هدایت خودرو خود در جای صحیح در بین خودروهای دیگر» است؛ یعنی هر کس پیش از آنکه به رسیدن به مقصدش بیندیشد ،به دنبال مشارکت در حرکت جمعی خودروها باشد ،این نظم در عمل چنین خود را نشان ::می‌دهد این روش: .1سرعت حرکت خودروها چند برابر می‌شود. .2احتمال برخورد اتومبیل ها به شدت کاهش می‌یابد. . 3در صورت تصادف ،با توجه به مسیر خالی در دو طرف ،خودروهای پلیس و آمبوالنس به سرعت به محل رسیده راه را باز می‌کنند. . 4در صورت پنچر شدن یا خرابی یک ماشین ،به دلیل وجود فضای کافی راه بندان پدید نمی‌آید. .5از همه مهمتر ،رانندگان با اعصاب راحت رانندگی می‌کنند .دیگر الزم نیست که آنان در هر لحظه چهار طرف را مراقبت کنند تا مبادا سپر یا آینه اتومبیل کناری به اتومبیلشان ... .برخورد کند یا از پشت سر کسی به آنها بزند ترافیک در همه شهرهای بزرگ دنیا وجود دارد .وقتی بناست چند صد هزار یا چند میلیون نفر در ساعت معینی به سر کار بروند ،خود به خود ازدحام پدید می‌آید؛ اما تفاوت ترافیک شهرهای بزرگ دنیا با ترافیک مثال“ تهران این است که در کالن شهرها ترافیک باعث «دیرکرد» است اما در شهری مثل تهران چون رانندگی یک امر فردی است نه جمعی ،ترافیک فقط موجب تأخیر نیست ،موجب «...کالفگی» و «خرد شدن اعصاب» هم هست اما پرسش مهم این است که برای اصالح وضع موجود عمال از کجا باید آغاز کرد؟ اصطالحات خاص رانندگی ایرانی ».اصطالحاتی مانند «راه گرفتن» و یا «رد کردن راه گ رفتن» ی عنیجلوی دیگری را ب گیر ت ا خودت ب توانیب روی« . همچنین «رد ک ردن» را وقتیب ه ک ار م ی‌ب ریم ک ه خودرو خود را از ف اصله ب سیار ن زدیک .از ک نار اتومبیل های دیگر ی ا پ ای ی کعابر عبور م ی‌دهیم نکته اصلی اینجاست :اساسا «رعایت فاصله» که عنصری بسیار اساسی در ،رانندگی است در کشور ما هیچ جایگاه و تعریف مشخصی ندارد .اگر راننده سپرش را از یک میلیمتری زانوی عابر رد کند ،تخلفی مرتکب نشده؛ اگر پشت چراغ قرمز اتومبیل ها پنج سانتیمتر از هم فاصله داشته باشند، قانون رعایت شده؛ وقتی یک موتورسیکلت با فاصله 30سانتیمتر در پشت سر یک خودرو حرکت .می‌کند ،خالف قانون مرتکب نشده و عمال تخلف به شمار نمی رود • البته بنا بر قانون رانندگان موظفند «فاصله ایمن» را رعایت کنند ،ولی این از همان کلی گویی هایی است که مصادیقش نه تعریف و نه به مردم آموزش داده شده است و نه رعایت نکردن آن به چشم کسی می‌آید ،زیرا همه عادت کرده ایم چفت در چفت یکدیگر حرکت کنیم... برای اینکه ببینیم جزییات رعایت فاصله چگونه در دیگر کشورها یک به یک به رانندگان آموزش داده شده و چگونه اعمال قانون می‌شود ،مناسب است نمونه‌هایی در اینجا آورده شود. وقتی سرویس مدرسه برای پیاده و سوار کردن دانش آموزان توقف می‌کند ،خودروهای پشت سر موظف به رعایت فاصله 20متری هستند (عکس زیر از آیین نامه رانندگی یک کشور خارجی است). تخطی از این قانون حتی برای نخستین بار ،عالوه بر 400دالر جریمه ،تعلیق گواهینامه برای شش .ماه را در پی دارد • هنگام گردش به راست ،حق با عابر است و راننده باید حدود دو متر از خط عابر فاصله بگیرد .به خاطر اعمال قاطعانه این قانون است که این عابر (عکس زیر) چنین آسوده عرض خیابان را طی می‌کند .او به روبه‌رو نگاه می‌کند نه به خودرو ،زیرا می‌داند سپر اتومبیل از دو متری به او نزدیکتر :نخواهد شد وضعی که در آن هستیم ،آموزش رانندگی آنقدر اهمیت دارد که اگر رسانه ملی هر روز برنامه‌های شبکه های تلویزیون را همزمان قطع کرده و چند ثانیه‌ای به این آموزش ها اختصاص دهد کاری عادی انجام داده است. ـــ تصور بسیاری از ما از تصادف شدید ،دو ماشین له شده است و بس .شاید اگر با هشدار قبلی تصویر بانوی بارداری که با صورت خون آلود در میان آهن پاره‌ها گرفتار شده و فریاد می‌زند و یا تصویر کودکی که با کیف مدرسه به گوشه‌ای ازخیابان پرتاب شده نمایش داده شود ،کمی از بالی «تعجیل برای هیچ» که در رانندگی و غیر رانندگی مانند بختک به جان ما ایرانیان افتاده، ... .رهایی یابیم رتبه اول جهاني ايران با معيار سرانه قربانيان حوادث رانندگي به گزارش «الف» ،بررسي ها نشان مي دهد در بين كشورهاي مختلف جهان، هندوستان با 106هزار كشته در سال بيشترين آمار قربانيان حوادث جاده اي را در جهان دارد ،پس از آن ،چين با 81هزار كشته در سال در رتبه دوم قرار دارد .اما ايران با ثبت آمار 27هزار كشته در سال در مقايسه با جمعيت 70ميليون نفري خود ،به لحاظ سرانه قربانيان حوادث رانندگي ،رتبه اول را در دنيا به خود اختصاص داده است. اين آمار در برخي كشورهاي ديگر نظير اياالت متحده آمريكا به 43هزار كشته، روسيه 33هزار كشته ،مصر 13هزار كشته ،امارات متحده عربي 6900.كشته ،بلغارستان 1006كشته ،نروژ 541كشته و بلژيك 383كشته مي رسد به روایت آمار رسمی سال 87 بیشترین عوامل بروز تصادفات در سال ۸۷به شرح زیر است، سبقت غیرمجاز با ۲۵درصد ،عدم رعایت فاصله طولی ۲۲ درصد و سرعت غیر مجاز ۲۰درصد همچنان .در صدر عوامل بروز تصادفات رانندگی هستند سواری و وانت با ۶۳درصد ،کامیون ۱۶درصد ،موتورسیکلت ۱۰درصد و اتوبوس ۳درصد انواع حوادث رانندگی را به خود .اختصاص داده‌اند سال 87 70درصد تصادفات رانندگی در سال گذشته در روز و ۳۰درصد در شب رخ داده است۶۱ ،درصد حوادث رانندگی در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها به وقوع پیوسته است که علت اصلی آن تردد‌های محلی ،جغرافیای انسانی و اجتماعی و تغییرات روانی در رانندگان است. سال 87 • 73/4درصد از متوفیان حوادث رانندگی مرد و بیشترین گروه افراد متوفی با 43/3درصد سرنشین خودرو و یا ترک وسیله نقلیه بوده اند وعمده افراد متوفی(67/8در صد) در جاده های برون شهری تصادف کرده اند. • 47درصد افراد کمتر از 30سال 30 ،درصد بین 30تا 49سال و 22درصد باالی 50سال داشته اند .همچنین اصلی ترین علت مرگ ضربه به سر 58درصد گزارش شده است. درصد ا فراد ک متر از 30س ا ،ل 30درصد ب ین 30ت ا 47 49س ا لو 22درصد ب ا الی 50س ا لدا شته ا ند .همچنیناصلی لت رگض ربه ب ه س ر 58درصد گ زارشش ده ت رینع م .است سبزوار سال 87 2938 کل مرگ 273 تصادفات )ن فر غیر س اکن (34 سبزوار سال 88 2740 کل مرگ 104( 261نفر غیر ساکن) تصادفات جایگاه سوم بعد از بیماریهای قلب وعروق وسرطان .بیشترین کشته شدگان تصادفات مربوط به نواحی بین شهری است .بیشترین تعداد تصادفات مربوط به نواحی شهری است • .شدت تصادفات در راههای بین شهری از معابر شهری بیشتر است • تمرکز تصادفات بر روی آزادراهها و بزرگ راهها بیشتر از انواع راه می باشد• . کاله و کمربند ایمنی به ندرت توسط افراد درگیر در صحنه تصادف استفاده .شده است .این موضوع منجر به افزایش شدت تصادفات شده است م یلیون وسیله ن قلیه م وتوری 14 هزار ن قطه حادثه‌خیز 3 ،کاهش مهارت رانندگان به دلیل فقدان آموزش کارآمد فرسودگی ناوگان حمل و نقل بار و مسافر ،افزایش ساالنه 20درصدی سفر‌ها حدود 620هزار تصادف درون شهری و برون شهری رخ دهد و .هزار ک شته و حدود 400هزار م جروح ب ر جای ب ماند 26 رانندگي تدافعي چرا رانندگی تدافعی؟؟ تکنیک اول :توجه به دور دست ها در هنگام رانندگي • • • • چشم انداز روبروي راننده را مي توان به سه بخش مهم تقسيم كرد: منطقه بررسي : Planning Zoneاين منطقه ،بررسي و تحليل صحیح شرايط دوردست را امكان پذير مي كند. منطقه دید میانی :Seeing Zoneكه بطور معمول مركز ديد راننده مي باشد. منطقه عمل : Action Zoneچندين متري جلوي خودرو مي باشد كه تنظيم موقعيت صحيح و دقيق خودرو در اين منطقه صورت مي گيرد.در يادگيري تكنيك اول بايد توجه به منطقه بررسي ( )Planning Zoneرا در خود تقويت كنيم. چگونه می توان درهنگام رانندگي به دور دست توجه كرد؟ هر چند ثانیه یک بار نگاه خود را به قسمت انتهایی مسیر و .راههای منشعب به آن بیندازید این کار چه فایده ای برای شما دارد ؟ خودرو در قسمت میانی الین خود قرار گرفته و نيز در .سرپيچ ها ايمن ترين مسير ،انتخاب مي شود تکنیک دوم :میدان دید خود را گسترش دهید • چگونه می توان درهنگام رانندگي ميدان ديد را گسترش داد؟ • پيوسته آنچه كه اطرافتان رخ مي دهد ،بدقت بررسي كنيد . • • این کار چه فایده ای برای شما دارد ؟ • موجب توقف و تغيير جهت هاي ماليم و ايمن مي شود و زمان الزم براي عكس العمل در حين رانندگي را به شما مي دهد .پس به آرامي تكيه داده و جزئيات چشم انداز را ببينيد. تکنیک سوم :كنترل حركت چشم ،هنگام رانندگي • چشم اندازهاي ديد راننده به دو محدوده تقسيم مي گ[ردد: • چشم انداز مركزي :كه در نگاه روبرو و مستقيم راننده قرار دارد. • چشم انداز جانبي :كه در دو سوي محدوده ديد مركزي قرار دارد. • • • • چگونه بايد حركت چشم را تحت كنترل در آورد؟ هر 2ثانيه یکبار با حركت دادن چشم نگاهي به چشم اندازهاي جانبي انداخته و هر 5-8ثانیه مي بايد از طريق آينه جلويي نگاهي به چشم انداز عقب انداخت پس همواره در حال ديدن و مشاهده كردن بوده و به نقطه خاصي خيره نشويد .بديهي است اصلي ترين چشم انداز كه نگاه راننده عمدتا به آن مي باشد ،چشم انداز مركزي است. این کار چه فایده ای برای شما دارد ؟ شما را آماده نگه مي دارد ضمن اينكه از روبرو مانع ايجاد تداخل با دیگر اتومبیل ها شده و از پشت سر مانع برخورد ماشين هاي پشت سر با شما مي گردد. راه گریزی برای خود باقی گذارید • • • • • • همانطور كه در شكل دیدید آخرين خودرو با حفظ فاصله مناسب وكافي از ترافيك روبرو ،ديگر خ[ودروهاي عبوري را براحتي مي بيند. چگونه بايد از گره هاي ترافيكي دور ماند؟ همواره براي خود يك راه فرار قرار بدهيد و مسيري را انتخاب كنيد كه كمترين مزاحمت را براي حركت شما داشته باشد. این کار چه فایده ای برای شما دارد ؟ ايجاد فاصله مناسب و ايمن از چهارطرف البته مهمتر از همه، روبرو .در واقع با اينكار براي موارد غير منتظره آماده خواهيد بود. تکنیک پنجم :اطمينان يافتن از اينكه ديده شده ايد • • • • • • چگونه مطمئن مي شويد كه دي[ده شده ايد؟ هنگام رانندگي با بوق ،چراغ وديگرعالئم هشداردهنده با ديگران ارتباط برقرار كنيد این کار چه فایده ای برای شما دارد ؟ ايجاد يك ارتباط چشمي و جلوگيري از تداخل و تصادف با عابرين و ساير خودروها. سالمتي شما آرزوي ماست موفق باشید

34,000 تومان