ملاک های تشخیصی در DSM IV میزان شیوع نظریه های درون روانی شکل گیری سیکل معیوب در کارکرد خانواده مداخلات آموزشگاهی

محدثه يكرنگ حق پناه

صفحه 1:

صفحه 2:
Atantion Detict Hyperactivity Disorder

صفحه 3:
ملاک های تشخیصی در 10 ‎OGO‏ ‎Sn‏ موید با شترا شاه های دم تجه يه منت © ماه و باشدتى كه باسطح رشد كودك همخوانی ‎At‏ ‏عدم توجه: الف) توجه نكردن به جزئيات يا بى دقتى در انجان تكاليف درسى و وظايف روزمره ب)مشکل داشتن از جهت حفظ توجه و ت مركز هنكام انجام تكاليف يا بازى ج)كوش ندادن به حرف طرف مقابل د)دنبال نکردن آموزش ها و تمام نکردن تکا لیف درسی م)اشکال در سازمان دهی تکالیف و کارها و)اجتاب, بیزاری یا جتناب از انجام کارهایبکه تلاش مستمر ذهنی می خواهد .ز) جا گذاشتن وسایلی که برای ان جام تکالیف ضروری اند ج)پرت شدن حواس بر اثر م حرک های فرعی ط)فراموش کرن کار های روزانه

صفحه 4:
مورد یا از نشانه هایبش‌فعالی- تسکانشگریحد لقلبه مدتج مام و © ( :باشدتیک» بساسطح رشد ودک همخولنی‌نداشته بساشد و غیر لنطباقیمحسوب‌شود بیش فعالی الف) ور رفتن با دست ها یا تکان دادن بی رویه پا ها و به خود پیچیدن روی صندلی ب) بلند شدن از روی صندلی و در کلاس و سایر اماکن در حالی که نباید اين کار را کرد ج) اين طرف و آن طرف دويدن و بالا و يايين بريدن بيش از حد به طور غير انطباقی د)پر سر و صدا بازی کردن و پر سر و صدا گذرلندن اوقات فراغت .ه) یک جا نشستن و طوری عمل کردن به گونه ای که گویی به کودک "موتور"بسته اند و)پرحرفی ز)نسنجيده و وسط سوال جواب دان ط)صبر نكردن و رعايت نوبت نكردن نشانه هاى بايد قبل از 60 سالكى شروع شوند و همجنين رفتار ها بايد فرا كير باشند . رفتار ها نبايد معلول اختلالات روانى ديكر يا اختلأات ياد كيرى باشند

صفحه 5:
ye مركز كنترل و بيشكيرى از بيمارى ها ميزان شيوع اختلال 00004100 را در سال 00009©, 4/4 ميليون کودک و نوجوان 4 تا 17 ساله می داند. به عبارتی 2 درصد تا 9 درصد از کودکان و نوجوانان مبتلا به این اختلال می باشند. ميزان شيوع در امريكا بين 2/2 درصد تا 12/0 می باشدکه تخمين زده شده در آمريكا سالانه بيش از 50 ميليون دلار صرف به هزينه هاى 00001100 مى شود كه اين رقم به هزينه های افسردگی نزدیک است. ميزان شيوع اين اختلال در ايران 3 درصد تا 6 درصد مى باشد.

صفحه 6:
اذأ سب ] نظریه های درون روانی ~ های روانی اجتماعی

صفحه 7:
wa بی نظمی سیستم دوپامینی در ناحیه پری فرونتال ساختار های پری فرونتال و عفده های پایه های کمتر و کوچکتر در نیمکره راست مغز ۵ باز تاببرفتار محرکجویی لست واكنش نسبت به بعضى مواد غذايى و افزودنى هاى مصنوعى

صفحه 8:
5 ‎gh‏ درون روالي فرضیه بی توجهی | عدم توجه مستمر به تکلیف زیر بنای سایر شکلات ‎COLD‏ فرضیه بیش فعالی | باز داری فعالیت حرکتی زیر بنای سایر مشكلات 000041100 فرضیه تکانش گری |تکانشگری شناختی و رفتاری فرضیه کارکرد | نقص بنیادین در کارکرد | جرایی باز داری جرایی رفتاری

صفحه 9:
COLO ‏ماتسون از عوامل ایجاد کننده و نگهدارنده‎ ‏مدل فرضى فى و‎ اختلال سلوک / کند ذهنی محیط فیزیکی — عملکرد ذهنی ‎ae‏ ‏ص = شرايط فيزيوليزيكى ‏ محيط روانشناختى مهارت هاى اجتماعى مهارت هاى مديريت خود

صفحه 10:
یوج علائم (9007,6) اغلب در (2 سالگی بروز مى كند اما اغلب کودکانی که ارجاع داده می شوند بين © تا 6 سال دارند. ۷-۷ تسس > پیش‌ستانیبا اریلدستان ۵ << باياندستازيا اولبلمترسطه 0000-0 دحوي ‎das tle‏ هرجه سن بروز اختلال 0004100 زود تر باشد احتمال همراه شدن با اختلالات ثانویه بیشتر است.

صفحه 11:
كين ‎aro‏ ‏+ > مم۵‌رسو تاه الت ۳ 000 رسد ه تا 66 سلل 0 نرصد 00 oe ae بى توجهى ب حصا به | 6/0 نسبت پسران به دختران تکانشگری و بیش فعالی مس سسسصبه 1 16 ترکیبی سس بهاا ۳6

صفحه 12:
gy! wer تقريبا دو سوم از کودکان مبتلا 4 ‎BOO‏ حد اقل مبتلا به یک اختلال دیگر نیز می باشند. * اختلال سلوک : یکی از معمولترین تشخصی های همزمان با اختلال 9607۷,6۵) میباشد. 42 ee DOWD Las a PO 5 DOWD 4 He GES 3! ua LOO LOO ‏اختلال سلوک هستند‎ * اختلال بی اعتتایی مقابله ای: همزمانی اين اختلال با اختلال 9007160) به میزان 06 درصد گزارش شده است. اين اختلال بیشتر شامل نگرش های مشکل زا است تا رفتار های خرابکارانه. اختلالات خلقی: 00 درصد از کودکان و نوجونان 0 تا 10 سال كه به اختلال 000/1100 دجارند همزمان دچار اختلالات خلقی نیز می باشند که 00 درصد افسردگی غیر سایکوتیک و 0 درصد افسردگی سایکوتیک و 00 درصد دوقطبی می باشند.

صفحه 13:
* اختلالات اضطرابی: همزمانی اختلال 900/1,60) با اختلالات اضطرابی حدود 0 درصد گزارش شده است. اختلالات اضطرابی در بین کودکان 0,0) که علائم بیش فعالی را ندارند به میزان بالاتری مشاهده می شود. * اختلالات تیک و تورت: حدود 60 درصد از کودکانی که مبتلا به 0600/1100 هستند به اختلالات تیک و تورت نیز مبتلا میشوند. * سوءمصرف مواد: به طور میانگین 20 درصد از کسانی که اختلال بیش فعالی دارند به اختلال سوءمصرف مواد دچار می شوند * اختلالات یاد گیری: 400 تا 0) درصد از کودکان 96071,00) حداقل یک نوع اختلال یادگیری خاص دارند (تاخیر در خواندن/ریاضیات/هجی کردن/ مشکلات مربوط به دستخط و هماهنگی حرکتی)

صفحه 14:

صفحه 15:
تولد تا 60 حرف نشنوی پرخاشگری اوایل دبستان تاو ) ‎ALY)‏ ‏مشکلات گفاری بیفراری حرف نشنوی رفتار های ضد اجتماعی فراخنای حافظه محدود ظرفیت خود کنترلی با مشكل با همسالان نه های ل]|الالادر مراحل مخثلف رشد ا تاه ©) سالگ اختلالات اضطرابى(©96). اختلالات ‎ais‏ )%90( نوجوانی تا 49 45) ‎Als)‏ er رفتار های برخاشگرانه تحمل نا كامى بايين بيشرفت درسى بايين رفتار های نا پخته مردودی های مکرر عزت نفس بايين بزه کاری افسردگی (20) اسوءمصرف مياد[©06؟) (%PS 5

صفحه 16:
eps abe ۶ تغییراتمحیطیو زمانی-1) میزلنت-قاضای‌محیط جهتباز داری-0 تکرار ستورلت-9 تازگیت کین پیامد هیر فتاری- ‎Seas‏ .2

صفحه 17:
والدين كودكان 000041100 جندين مرحله را براى كنترل رفتارهاى كودكانشان طى مى كنند: 0 نادیده گرفتن 2 امرو نهی کردن ‎-O‏ واکنش های تنبیهی افسردگی

صفحه 18:
شکل گیری سیکل معیوب در کارکرد خانو اده واسلینی‌که خود مشکلاتش خصیدارند اغبق صو رشان لین‌لستکه -4 کودکشان‌دانما رفتار هایخرلبکارلنه از خود نشان‌می‌دهد و کنترل آن‌رفتار ها برلیشان‌دشوار لست لین‌تفکر بر ولکنش‌آنها نسبتبه رفتار کودکشان‌لثر می‌گذارد -6 و اخبمتجر به تتبیه سختو بد رفتاری‌میشوددر ‎asia‏ ‏.كودككاروكه مستلزم تنبيه شديد باشد لنجام ندادم لند _کودکانت شویقو پادلش‌کمتر از جانبوالین‌دریافت‌میکنند 6 لین‌روند بررفتار کودک نسبتبه والین‌لثر می‌گذارد و منجر -6) به لفزلیش‌سطح مقابله و لجبازیک ودکمی‌شود ‎iggy FS (beak Og‏ یه که ندز ,میکند(ک نترلک ودک ب رلیآنها طاقتف رسا لس

صفحه 19:
"رمان

صفحه 20:
shat در اين شیوه آموزش های کلامی مستفیم و ثبت کردن به عنوان واسطه های عمده در مداخله محسوب می شوند. در اين روش مربی آموزش دهنده مهارت های | جتماعی است که معلم یا والدین مى توانند اين نقش را یفا کنند. به این ترتیب که درابتدا مربی کودک را با قوانین و گام هایی که برای یک رفتار مناسب لازم است آشنا می سازد و سپس مربی و کودک مسیر ها را مرور کرده و در اين مورد با هم بحث می کنند. برای اثر بخشی بیشتر این روش معمولا مربی از روش های دیگر مداخله ای مانند سرمشق گیری یا تقویت ‎SR gael jeu‏

صفحه 21:
دل مل اجثداعي تاكيد روى شناخت و هيجان فرد :در اين روش به فرد آموزش داده ميشود تا بتواند .موقعیت‌هایلجتماعی را تجزیه و تحلیلنماید -) موقعیت‌هلییرا که در آن‌ب | مشکل‌مولجه میشود شناساییک ند -6 ‎J al‏ هایگونا گونییرلورسیدنبه هلفاجتماعیو یامد هوآن9 .ليجاد كند .رلهبرد طيورا لنتخابو يكبرنامه عملىطرح كند -65 .برلويه لنجام رسانيدندرستولهبرد ها مصمم بابشد -.© از روش‌های‌خود ‎te‏ هاء ارزيابىتائيراتهرنامه و -© (صاح برنامه ها استفاده کند

صفحه 22:
yy dil ee منظور از آموزش والدین مداخلاتی می باشد که هدف آن کمک به والدین جهت مقابله بهتر با مشلاتی است که آنیا در رابطه با کودکانشان دارند به منظور اصاح الگوی تعاملی میان والدین و کودذک. اساس این مداخلات بر اين دید گاه استوار است که تمامی رفتار های یاد گرفته شده توسط کودک و در واقع هر رفتاری که به عنوان نتیجه تعاملات بین کودک و مسائلی که در محیط کودک می باشد را کنترل نماید و هدف از آموزش آن اين است که .والدین کنترل خود را جهت بالا بردن رشد سالم رابطه والد- فرزند به کاربرند برنامه درما‌تعاملیوا!- کودکآیبرگ) برنامه آموزشی‌فرزند پروری‌تبتساندرز -0 برنامه تسعلیم خویشتندار ویسه والین6 - برنامه آموزش‌مهارتهی‌شناختی‌وبستر و هموند ۰

صفحه 23:
٠ Of Ja ‏برناهه درماني‎ ‏تاكيد بر تعليم ياسخ دهى به والدين و اصلاح كيفيت رابطه والد-كودك از‎ ‏طريق فنون رفتارى‎ ‏:اين برنامه شامل © بخش مى باشد‎ ‏بخش اول:تعامل هدايت شده توسط كودك‎ والدين راه و رسم توجه كردن به رفتار هاى مطلوب كودك و تحسين او .بابت اين رفتارها را مى أموزند هدف: موی ييوند والد کودک, مادرى كردن يحي يل ع وت ‎uae!‏ دوم: تعامل هدايت شده توسط والد آموزش به والدین جهت عسیع مهاب دای-جدید: شود 2 وضعیت های خاص همچون دیدار دوستان , خرید ‎Gon‏

صفحه 24:
‎١‏ وذ ودب برنامه أموزش فرزند برورى مثبن اين برنامه بر يايه اصول ياد كيرى | جتماعى بنا شده است ‏:اهداف 5 افزايش دانش, مهارت, اطمينان و خود كارامدى والدين .کودکان قبل از سنین نوجوانی یر فراهم سازی شرایط امن, عاری از جهت ‎bs‏ - كالى از خشوت وتعارمطات کوق. بهبود قابلیت‌هایرفتاری هوشی کلامی عاطفیو - اجتماعیکودکاناز طریقاقداما تمتبنوفتار ی . والاین

صفحه 25:
:برنامه آموزشی فرزند پروری مثبت شامل 6 سطح می باشد سطح اول: اطلاع رسانی عمومی که از طریق رسانه ها برای همه والدین علاقمند اطلاعات مفيدي د رمورد والد گری فراهم می سازد. هدف این سطح افزایش آگاهی جامعه از منابع والد گری و ایجاد احساس خوش بینانه به وسیله شرح را : حل ها, برای رفع نگرانی با انم بالدین است دوم: مشاوره هاي کوتاه مدت در سرویس ها مراقبت اولیه برای ‎jo ay js es‏ 2 جمنه صورت ی 3 ت خفیف رفتاری که TM wilt obit eal ‏لمعيو‎ Ab UL ‏اسآ نت‎ Oats ‏و‎ malaga ves ارت ها سطح 0 جلسه آ فردی با 8 جلسه آ ‎oo‏ ا 00 3 ی ‎Ome‏ ‏سطح پنجم ‎Blast on‏ + ای ‎wiley‏ اس كه علا روه احا لات ختلالات رفتارى نوا 3۳ ‏يد‎ te urge ‏اد‎ fe Sea es

صفحه 26:
5 i. gay qa ahs ihe ‏افزودن رفتار مطاوب و خوشايند کردک از طريق دنبال كردن/ توجه و تحصين‎ LSS ‏بخش ادل‎ يق كردن بخش دوم ات .تلم را ورسم فرمان دادن وتتبيه رقتار نامطلوب از طريق معروم.

صفحه 27:

صفحه 28:
مداخلات پیش از شروعدرس فراهم کردن یک سازمان دهنده مناسب روشن کردن انتظارات درسی روشن کردن انتظارات رفتاری تشریح منابع کمک درسی برای دانشا»‌وز مختصر و ساده کردن دستور العملها مشخص کردن وسایلی که دانش آموز برای درس احتیاج دارد

صفحه 29:
2 مداخلات‌جریان درس حمایت کردن ازمشارکت دانش آموز استفاده از وسایل دیداری و شنیداری چک کردن عملکرد دانش آموز از طریق پرسیدن سوالات اکتشافی کمک به دانش آموز برای تصحیح اشتباهات تقسیم کردن تکالیف به بخشهای کوچکتر برجسته کردن نکات کلیدی آموزش مهارت های یاد داشت برداری کاهش دادن یا حذف آزمون های زمان دار استفاده از راهبرد (فاه و ۳۱۵ ) مداخلات‌پایان درس بازبینی تکالیف و اطمینان از یاد گیری دانش آموز مرور مطالب درسی آینده

صفحه 30:
روش درسدادن همكلاسى ها اين تكنيك مهارت هاى رياضى/خواندن/و تلفظ دانش آموز 000041,0 را افزايش مى دهد.و توجه مثبتى بر توجه و عملكرد دانش آموز دارد. )- تقسيم كلاس به © كروه ©- تشكيل جفت هاى تدرسى در هر كروه © تدريس نوبتى دانش آموزان به یکدیگر <- ارائه پیشنویس های درسی به معلم © وابسته کردن تحسین و نمره به پاسخ 0- اصلاح فوری خطاها همراه با فراهم آورد ن فرصت برای پاسخ صحیح 0 باز بینی جفت های تدریس توسط معلم و دادن نمرات تشویقی به دانش آموزان

صفحه 31:
برد مهارت های نوشن تعييناستاندارد هليويراىة_كلإففوشتارى-) لستفادم از انشاهایت جسمی‌دانش‌آوزان‌چشمهایشان رلیبندند و پارلگرلفی‌را كه معلم -© .باصداءي اند می‌خولند تسجسم کسنند سم پستیدرکاس: ف راهم کردنف رصت‌هیی ی رلودانش‌لموزانتا 9۰ ,لینکه. نامه هاییبنویسند/ارسا لک نند و دریافتک ننداز همکلسی‌هیشان‌واز معلم. برد مپارث های بای و درک مطب در نظر گرفتن‌زمان‌خولند ببی‌صدا -4 خولندنبا وجود عولملمزلحم .© ساختن‌دلستان- جلساتقصه گویی‌منظم .ج جلسانلیفاین تش‌منظم - 6

صفحه 32:
du pe py تعریفوفتار نامناسبب رلودلنش‌آموز -4) فوريتققويته© لستفادم از جملات‌تنوع جهدتةشويق- © فرلموشیانتخابیرفتار هونا مناسب۲» فراهم کردن‌سوپاپهایفرار برلیدانش‌آموزان-6 بر نامه هیمیانجی‌گری‌سااق-0 لستفادم از سرنخ های‌دیداری-2* کنترلنزدیکدانش‌آموز -6 برنامه هیمدیریتو قرارداد هعرفتاری- آموزش‌سیستم. خود مدیریتییه دانش‌آموز -10)

مالک های تشخیصی در DSM IV )1وجود 6مورد یا بیشتر از نشانه های عدم توجه یه مدت 6ماه و باشدتی که باسطح رشد کودک همخوانی نداشته باشدو غیر ا نطباقی محسوب شود. عدم توجه: الف) توجه نکردن به جزئیات یا بی دقتی در انجان تکالیف درسی و وظایف روزمره ب)مشکل داشتن از جهت حفظ توجه و ت مرکز هنگام انجام تکالیف یا بازی ج)گوش ندادن به حرف طرف مقابل د)دنبال نکردن آموزش ها و تمام نکردن تکا لیف درسی ه)اشکال در سازمان دهی تکالیف و کارها و)اجتناب ،بیزاری یا جتناب از انجام کارهاییکه تالش مستمر ذهنی می خواهد .ز) جا گذاشتن وسایلی که برای ان جام تکالیف ضروری اند ح)پرت شدن حواس بر اثر م حرک های فرعی ط)فراموش کرن کار های روزانه مورد ی==ا ب===یشتر از ن==شانه= هایب===شف===ع=ا==لی– ت===کانشگریح=د ا=قلب===ه= مدت 6ماه= و ) 6 :ب===اشدتیک===ه= ب===اسطح رشد ک===ودکهمخوا=نین==دا=شته= ب===اشد و غیر ا=نطباقیمحسوبش==ود بیش فعالی الف) ور رفتن با دست ها یا تکان دادن بی رویه پا ها و به خود پیچیدن روی صندلی ب) بلند شدن از روی صندلی و در کالس و سایر اماکن در حالی که نباید این کار را کرد ج) این طرف و آن طرف دویدن و باال و پایین پریدن بیش از حد به طور غیر انطباقی د)پر سر و صدا بازی کردن و پر سر و صدا گذرا=ندن اوقات فراغت .ه) یک جا نشستن و طوری عمل کردن به گونه ای که گویی به کودک ”موتور“بسته اند و)پرحرفی ز)نسنجیده و وسط سوال جواب دان ط)صبر نکردن و رعایت نوبت نکردن نشانه های باید قبل از 7سالگی شروع شوند و همچنین رفتار ها باید فرا گیر باشند . رفتار ها نباید معلول اختالالت روانی دیگر یا اختالات یاد گیری باشند مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها میزان شیوع اختالل ADHDرا در سال 4/4 ،2006میلیون کودک و نوجوان 4تا 17 ساله می داند .به عبارتی 2درصد تا 9درصد از کودکان و نوجوانان مبتال به این اختالل می باشند. میزان شیوع در آمریکا بین 2/2درصد تا 12/0می باشدکه تخمین زده شده در آمریکا ساالنه بیش از 50میلیون دالر صرف به هزینه های ADHDمی شود که این رقم به هزینه های افسردگی نزدیک است. میزان شیوع این اختالل در ایران 3درصد تا 6درصد می باشد. نظریه های سبب شناسی نظریه های زیستی نظریه های درون روانی نظریه های روانی اجتماعی فرضیه های ژنتیکی بی نظمی سیستم دوپامینی در ناحیه پری فرونتال فرضیه های نقص ارگانیک ساختار های پری فرونتال و عقده های پایه های کمتر و کوچکتر در نیمکره راست مغز ADHDب===از ت===ابرفتار محرکج=ویی ا=ست فرضیه آلرژی واکنش نسبت به بعضی مواد غذایی و افزودنی های مصنوعی فرضیه بر انگیختگی پایین فرضیه بی توجهی عدم توجه مستمر به تکلیف زیر بنای سایر مشکالت ADHD فرضیه بیش فعالی باز داری فعالیت حرکتی زیر بنای سایر مشکالت ADHD فرضیه تکانش گری تکانشگری شناختی و رفتاری فرضیه کارکرد ا جرایی نقص بنیادین در کارکرد ا جرایی باز داری رفتاری مدل فرضی فی و ماتسون از عوامل ایجاد کننده و نگهدارنده ADHD ...شرایط اختالل ADHD عوامل ایجاد کننده و= گسترش دهنده اختالل سلوک کند ذهنی اوتیسم افسردگی عوامل کاهش دهنده مدرسه حضور عوامل منفی خانه حذف عوامل مثبت عوامل تشدید کننده خانه حذف وقایع منفی مدرسه حضور وقایع مثبت ویژگی های فردی عملکرد ذهنی شرایط فیزیولیژیکی مهارت های اجتماعی مهارت های مدیریت خود عوام محیط بیرونی محیط فیزیکی محیط روانشناختی عالئم ADHDاغلب در 3سالگی بروز می کند اما اغلب کودکانی که ارجاع داده می شوند بین 6تا 12سال دارند. ‏ADHD-HI پ===یشدبستانیی==ا اوا=یلدبستان ‏ADHD-IA پ===ایاندبستانی==ا اوا=یلمتوسطه= ‏ADHD-C میانه= دبستان هرچه سن بروز اختالل ADHDزود تر باشد احتمال همراه شدن با اختالالت ثانویه بیشتر است. ت===ا 7س==ا==ل 3/25درصد 5 ت===ا 10س==ا==ل 8/23درصد 8 5/21درصد 11 ت===ا 13س==ا==ل 15درصد 14 ت===ا 18س==ا==ل بی توجهی نسبت پسران به دختران تکانشگری و بیش فعالی ترکیبی ب===ه= 4/1 1 ب===ه= 1/3 1 ب===ه= 3/3 1 تقریبا دو سوم از کودکان مبتال به ADHDحد اقل مبتال به یک اختالل دیگر نیز می باشند. ٭ اختالل سلوک :یکی از معمولترین تشخصی های همزمان با اختالل ADHDمیباشد. 20تا 30درصد از کودکان مبتال به ADHDو 40درصد نوجوانان ADHDمبتال به اختالل سلوک هستند ٭ اختالل بی اعتنایی مقابله ای :همزمانی این اختالل با اختالل ADHDبه میزان 65درصد گزارش شده است .این اختالل بیشتر شامل نگرش های مشکل زا است تا رفتار های خرابکارانه. اختالالت خلقی 66 :درصد از کودکان و نوجونان 5تا 18سال که به اختالل ADHDدچارند همزمان دچار اختالالت خلقی نیز می باشند که 36درصد افسردگی غیر سایکوتیک و 8درصد افسردگی سایکوتیک و 22درصد دوقطبی می باشند. ٭ اختالالت اضطرابی :همزمانی اختالل ADHDبا اختالالت اضطرابی حدود 25درصد گزارش شده است .اختالالت اضطرابی در بین کودکان ADHDکه عالئم بیش فعالی را ندارند به میزان باالتری مشاهده می شود. ٭ اختالالت تیک و تورت :حدود 40درصد از کودکانی که مبتال به ADHD هستند به اختالالت تیک و تورت نیز مبتال میشوند. ٭ سوءمصرف مواد :به طور میانگین 23درصد از کسانی که اختالل بیش فعالی دارند به اختالل سوءمصرف مواد دچار می شوند ٭ اختالالت یاد گیری 10 :تا 15درصد از کودکان ADHDحداقل یک نوع اختالل یادگیری خاص دارند (تاخیر در خواندن/ریاضیات/هجی کردن/ مشکالت مربوط به دستخط و هماهنگی حرکتی) کاهش تقویت و افزایش تنبیهات شکست تحصیلی اختالل سلوک بیش فعالی مشکل در مهارت های زندگی ایفای نقش های ضد اجتماعی تولد تا 24 ماهگی پیش دبستانی ت===ا 5س==ا==لگی(3 اوایل دبستان ت===ا (6 8 )س==ا==لگی گریه تیز و نافذ مشکالت رفتاری نق و نوق زدن تحریک پذیری= تحریک پذیری تکانشی بودن حرف نشنو=ی خلق منفی حرف نشنوی رفتار های ضد اجتماعی فراموشکاری پرخاشگری فراخنای حافظه محدود اختالل سلو=ک()%25 رفتار های نا پخته اختالل نا فرمانی مقابله ای()%60 مردو=دی های مکرر مشکالت میان فردی()%75 اختالالت اضطرابی()%34 عزت نفس پایین سوءمصرف الکل()%28 اختالالت خلقی()%30 بزه کاری سوءمصرف مو=اد()%38 افسردگی اختالل شخصیت ضد اجتماعی(23 تا )%45 فریاد های بلند مشکالت گفتاری اواسط دبستان ت===ا (9 12 س==ا==لگی نوجوانی ت===ا (13 18 )س==ا==لگی جوانی عملکرد در سی پایین ناتوانی در تنظیم هیجانات مشکالت رفتاری بیقراری ناقص گذاشتن تکالیف رفتار های پرخاشگرانه عدم تو=جه مهارت های اجتماعی پایین تحمل نا کامی پایین تصادفات پیشرفت درسی پایین افسردگی خطر خو=دکشی تنظیم فیزیولوژیک نا کافی مصدومیت تصادفی ظرفیت خود کنترلی پایین رفتار های غیر قابل پیش بینی تاخیر در یاد گیری مشکل با همساالن ناترس بودن مشکالت بینی و گفتاری ت===غییرا=تمحیطیو زمانی1- میز=ا=نت===قاضایمحیط جهتب===از داری2- ت===کرار= دستورا=ت3- ت===از=گ=یت===کلیف4- ج=ذا=بیتت===کلیف5- پ===یامد هایرفتاری6- خستگی7- والدین کودکان ADHDچندین مرحله را برای کنترل رفتارهای کودکانشان طی می کنند: -1نادیده گرفتن -2امر=و نهی کردن -3واکنش های تنبیهی -4افسردگی شکل گیری سیکل معیوب در کارکرد خانواده وا==لدینیک===ه= خ=ود مشکالتش==خصیدارند ا=غلبت===صورشانا=ینا=ستک===ه= 1- ک===ودک=شاندا=ئما رفتار هایخ=را=بکارا=نه= از خ=ود ن==شانمیدهد و ک===نترل آ=نرفتار ها ب===را=یشاندشوار ا=ست ا=ینت===فکر ب===ر وا=ک=نشآ=نه=ا ن==سبتب===ه= رفتار ک===ودک=شانا=ثر میگ===ذارد 2- و ا=غلبمنجر ب===ه= ت===نبیه= س==ختو ب===د رفتاریمیش==وددر ح=ا==لیک===ه= .ک===ودکک===اریک===ه= مستلزم= ت===نبیه= ش==دید ب===اشد ا=نجام= ن==داده= ا=ند .ک===ودکانت===شویقو پ===ادا=شک===متر از ج=انبوا==لدیندریافتمیکنند 3- ا=ینروند ب===ررفتار ک===ودکن==سبتب===ه= وا==لدینا=ثر میگ===ذارد و منجر 4- .ب===ه= ا=فزا=یشس==طح مقابله= و ل==جبازیک===ودکمیش==ود ا=ینرفتار ک===ودکطرز ت===فکر وا==لدینرا ن==سبتب===ه= ک===ودکت===قویت5- =ست .میکند(ک===نترلک===ودکب===را=یآ=نه=ا طاقتف===رسا ا ) تکنیک های شناختی رفتاری حل مسئله ا=جتماعی مربی گری مدا=خالت والدین در این شیوه آموزش های کالمی مستقیم و ثبت کردن به عنوان واسطه های عمده در مداخله محسوب می شوند .در این روش مربی آموزش دهنده مهارت های ا جتماعی است که معلم یا والدین می توانند این نقش را ایفا کنند .به این ترتیب که درابتدا مربی کودک را با قوانین و گام هایی که برای یک رفتار مناسب الزم است آشنا می سازد و سپس مربی و کودک مسیر ها را مرور کرده و در این مورد با هم بحث می کنند .برای اثر بخشی بیشتر این روش معموال مربی از روش های دیگر مداخله ای مانند سرمشق گیری یا تقویت .مثبت نیز استفاده می کند تاکید روی شناخت و هیجان فرد :در این روش به فرد آموزش داده میشود تا بتواند .موقعیتهایا=جتماعیرا ت===جزیه= و ت===حلیلن==ماید 1- .موقعیتهاییرا ک===ه= در آ=نب===ا مشکلموا=جه= میشود ش==ناساییک===ند 2- =ف=جتماعیو ی==امد هایآ=ن3- را=ه= ل هایگ===ونا گ===ونیب===را=یرسیدنب===ه= هدا ا .ا=یجاد ک===ند .را=هبرد هاییرا ا=نتخابو ی==کب===رنامه= عملیطرح ک===ند 4- .ب===را=یی==ه= ا=نج=ام= رسانیدندرسترا=هبرد ها مصمم= ب===ابشد 5- از روشهایخ=ود ن==ظارتیرفتار ها ،ارزHیابHیتHHHاثHیراHتبHHHرنامHه و 6- .اHصاح بHHHرنامHه ها اHسHتفادHه کHHند منظور از آموزش والدین مداخالتی می باشد که هدف آن کمک به والدین جهت مقابله بهتر با مشالتی است که آنها در رابطه با کودکانشان دارند به منظور اصاح ال=گوی تعاملی میان والدین و کودذک= .اساس این مداخالت بر این دید گاه استوار است که تمامی رفتار های یاد گرفته شده توسط کودک= و در واقع هر رفتاری که به عنوان نتیجه تعامالت بین کودک و مسائلی که در محیط کودک می باشد را کنترل نماید و هدف از آموزش آن این است که .والدین کنترل خود را جهت باال بردن رشد سالم رابطه والد -فرزند به کاربرند ب===رنامه= درمانت===ع=املیوا==لد -ک===ودکآ=یبرگ1- ب===رنامه= آ=موزشیف===رزند پ===روریمثبتس==اندرز 2- ب===رنامه= ت===علیم= خ=ویشتنداریب===ه= وا==لدین- 3- ب===رنامه= آ=موزشمه=ارتهایش==ناختیوبستر و هاموند 4- تاکید بر تعلیم پاسخ دهی به والدین و اصالح کیفیت رابطه والد-کودک از طریق فنون رفتاری :این برنامه شامل 2بخش می باشد بخش اول:تعامل هدایت شده توسط کودک والدین راه و رسم توجه کردن به رفتار های مطلوب کودک و تحسین او .بابت این رفتارها را می آموزند هدف :تقویت پیوند والد کودک ،افزایش پدر و مادری کردن مثبت ،بهبود مهارتهای اجتماعی کودک :بخش دوم :تعامل هدایت شده توسط والد آموزش به والدین جهت تعمیم مهارت های جدید خود به وضعیت های خاص همچون دیدار دوستان ،خرید کردن ...و این برنامه بر پایه اصول یاد گیری ا جتم=اعی بنا شده است :اهداف افزایش دانش ،مهارت ،اطمینان و خود کارآمدی والدین .کودکان قبل از سنین نوجوانی فراهم سازی شرایط امن ،عاری از جهت گیری ها- ، خالی از خشوت و تعارضات کمتر ‏Hی عاطHفیو - ‏Hی کHHالHم ، ‏Hی هوش ، بHHHهبود قHHابHلیتهایرHفHتار ، اHجHتماعیکHHودHکاناز طHریHقاHقداHماتمHثبترHفHتار ی .واHHلدیHن :برنامه آموزشی فرزند پروری مثبت شامل 5سطح می باشد سطح اول :اطالع رسانی عمومی که از طریق رسانه ها برای همه والدین عالقمند اطالعات مفیدی د رمورد والد گری فراهم می سازد .هدف این سطح افزایش آگاهی جامعه از منابع والد گری و ایجاد احساس خوش بینانه به وسیله شرح را ه حل ها ،برای رفع نگرانی .های را یج والدین است سطح دوم :مشاوره های کوتاه مدت در سرویس ها مراقبت اولیه برای مشکالت خفیف رفتاری که به منظور پیشگیری در 2جسه صورت می .گیرد سطح سوم :این سطح شامل 4جلسه درمانی است که هدف آن آموزش فعال مهارت ها به والدین کودکان که مبتال به اختالت خفیف هستند سطح چهارم :شامل 10جلسه آموزش فردی یا 8جلسه آ موزش گروهی مبتال به ADHDو اختالالت رفتاری . سطح پنجم :این سطح برای والدینی است که عالوه بر اختالالت رفتاری فرزندان و مشکالت والد گری دچار اختالفات خانوادگی همچون تعارضات رابطه ای ،افسردگی و یا استرس زیاد هستند. بخش اول بخش دوم افزودن رفتار مطلوب و خوشایند کودک از طریق دنبال کردن /توجه و تحسین تعلیم راه و رسم فرمان دادن و تنبیه رفتار نامطلوب از طریق محروم کردن ساختار آموزشی مناسب پیش از شروع درس جریان درس پایان درس فراهم کر=دن یک سازمان دهنده مناسب روشن کر=دن انتظار=ات در=سی روشن کر=دن انتظار=ات ر=فتاری تشر=یح منابع کمک درسی برای دانشا»وز مختصر= و ساده کردن دستور العملها مشخص کردن وسایلی که دانش آموز برای درس احتیاج دارد قابل پیش بینی بودن حمایت کردن ازمشارکت دانش آموز استفاده از وسایل دیداری و شنیداری چک کردن عملکرد دانش آموز از طریق پرسیدن سواالت اکتشافی کمک به دانش آموز برای تصحیح اشتباهات تقسیم کردن تکالیف به بخشهای کوچکتر برجسته کردن نکات کلیدی آموزش مهارت های یاد داشت برداری کاهش دادن یا حذف آزمون های زمان دار استفاده از راهبرد () Think- pair- shair بازبینی تکالیف و اطمینان از یاد گیری دانش آموز مرور مطالب درسی آینده این تکنیک مهارت های ریاضی/خواندن/و تلفظ دانش آموز ADHDرا افزایش می دهد.و توجه مثبتی بر توجه و عملکرد دانش آموز دارد. -1تقسیم کالس به 2گروه -2تشکیل جفت های تدرسی در هر گروه -3تدریس نوبتی دانش آموزان به یکدیگر -4ارائه پیشنویس های درسی به معلم -5وابسته کردن تحسین و نمره به پاسخ -6اصالح فوری خطاها همراه با فراهم آورد ن فرصت برای پاسخ صحیح -7باز بینی جفت های تدریس توسط معلم و دادن نمرات تشویقی به دانش آموزان ت===عیینا=ستاندارد هاییب===را=یت===کا==لیفن==وشتاری1- ا=ستفاده= از ا=نشاهایت===جسمی:دا=نشآوزا=نچشمه=ایشانرا=ببندند و پ===ارا=گرا=فیرا ک===ه= معلم= 2- .ب===اصدا=یب===لند میخ=وا=ند ت===جسم= ک===نند ب===رقراریس==یستم= پ===ستیدرک=الس :ف===را=هم= ک===ردنف===رصتهاییب===را=یدا=نشآ=موزا=نت===ا 3- .ا=ینکه= ن==امه= هاییب===نویسند/ارسا==لک===نند و دریافتک===ننداز همکالسیهایشانواز معلم= در ن==ظر گ===رفتنزمانخ=وا=ند ب===یص==دا 1- خ=وا=ندنب===ا وجود ع=وا=ملمزا=حم= 2- س==اختندا=ستان3- جلساتق==صه= گ===وییمنظم= 4- جلساتا=یفاین==قشمنظم= 5- ت===ع=ریفرفتار ن==امناسبب===را=یدا=نشآ=موز 1- ف===وریتت===ق=ویت2- ا=ستف=اده= از جمالتمتنوع جهتت===شویق3- ف===را=موشیا=نتخابیرفتار هاین==ا مناسب4- ف===را=هم= ک===ردنس==وپاپهایف===رار ب===را=یدا=نشآ=موزا=ن5- ب===ر ن==امه= هایمیانجیگ===ریهمسا==الن6- ا=ستف=اده= از س==رنخ هایدیداری7- ک===نترلن==زدیکدا=نشآ=موز 8- ب===رنامه= هایمدیریتو ق==رارداد هایرفتاری9- آ=موزشس==یستم= خ=ود مدیریتیب===ه= دا=نشآ=موز 10-

50,000 تومان