روانشناسی و روانپزشکیسبک زندگیعلوم انسانی و علوم اجتماعی

پاورپوینت تغییر رفتار و رفتار درمانی

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
فصل اول:تعاریف :تعریف تغییر رفتار و رفتار درمانی * ۵ به مجموعه روش ها و فنونی گفته می شود که از یافته های روانشناسی آزمایشی, بویژه روانشناسی یادگیری استخراج شده اند و هدف آنها کمک به رفع مشکلات سازگاری افراد در موقعیت های مختلف زندگی فردی و اجتماعی است در واقع به تحلیل (روابط على بين محیط و رفتار) وتغییر رفتار (ابداع واجرای روشها)می پردازد تغییر رفتار و رفتار درمانی دو اصطلاح کم و بیش هم معنا ‎site‏ هردو با رفتار سرو کار دارند حاستگاهشان یکی است , و هدفهای تغریبا مشابهی را دنبال میکنند به همین دلیل بسیاری از متخصصان تغییر رفتار ورفتار درمانی اين دو اصطلاح را به جای هم ‏.به کار میبرند ‎

صفحه 4:
تفاوت های تغییر رفتار و رفتار درمانی اصطلاح تغییر رفتار بیشتر به وسیله ی پیروان نظریه شرطی سازی-1 كنشكر و غالبا در موقعييت هاى غير بالينى (آموزشى وخانوادكى و...)به _- كار مى رود و بيشتر بر بزوهش هاى بنيادى كنشكر كه با حيوانات و انسان ها انجام كرفته و نيز بر بزوهش هاى كاربردى انجام شده در موقعيت هاى عملى استواراست, اما اصطلاح رفتار درمانى بيشتر به وسيله بيروان نظريه هاى يائولوف ,هال و ولبى و عمدتا بر خواسته ازيزوهش هاى انجام شده با انسان در موقعيت هاى بالينى است وبيشترين كاربرد رادر كلينيك روانى دارد تغير رفتار به منظور بهبود همه نوع رفتار بهكار مى رويد در حالى كه-2 رفتار درمانى به منظور اصلاح رفتار ناسازكارو مشكلات هيجانى به كار مى رود0 به رغم تفاوت هاى كفته شده تغيير رفتار و رفتار درمانى را ميتوان بسیار نزدیک به هم دانست زیرا اگر چه اين دو در پاره ای زمینه های ار اه ییازان اس گاه ری هن ات

صفحه 5:
اصطلاح رفتار درمانی پیش از اصطلاح تغبیر » ‎Lbs,‏ لیندزلی و اسکینر ) برای استفاده در بیمارستان های روانی ابداع شد ,اما بعد ازکاربرد اصول و روشهای روانشناسی یادگیری مورد استفاده در روانشناسی بالینی معلمان و مربیان آن در تغییر و اصلاح رفتار های تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان در موقعیت های اجتماعی به کار بردن0به خاطرانطباق با شرایط آموزشکاهی به جای رفتار درمانی. اصطلاح تغییر .رفتار به کار رفت

صفحه 6:
خاستگاه نظری روش های تغیبر رفتار ورفتار درمانی خاستگاه نظری روش های تغییر رفتار ورفتار » درمانی روانشناسی رفتاری است اما علاوه بر آن سایر ریت های روانشناسی آرمايش ی تیر به ایجاد روشها و فنون تغییر رفتار و رفتار درمانی کمک کرده اند. مارتین و پیر گفته اند روانشناسی یادگیری به طور اعم و شرطی سازی پائولوفی به طور اخص مهمترین کمک را به ایجاد و گسترش .زمینه ی تغییر رفتار و رفتار درمانی کرده اند

صفحه 7:
تعریف تحلیل کاربردی رفتار تحلیل کاربردی رفتار با تغییر رفتار و رفتار درمانی وجوه ‎an © sobj Shit!‏ دارد با اين حال تحلیل کاربردی رفتار به آن دسته از روشهای تغییر رفتار گفته می شود که در آن ها از طرح های پژوهش آزمایشی استفاده می شود .تا نتایج روش درمانی مورد سنجش قرار بگیرد مقایسه تحلیل کاربردی رفتار با تغییر رفتار ورفتاردرمانی * روش های تغییر رفتار ورفتار درمانی چون صرفا برای مقاصد اصلاحی و-1 درمانی به کار میپرند پس از آن که مورد استفاده قرار گرفتند و در وضع مراجع بهبود به وجود آوردند متوقف می شوند اما روشهای تحلیل کاربردی افراد علاوه بر مقاصد درمانی دارای مفاصد بزوهشی ‎Sieh Go‏ تمیلتتبرگرتحلیل کاربردی رفتاررا مطالعه علمی رفتار با هدف کمک در-2 تغییررفتار می داند درحالی که تغییررفتار بر پژهش های تحلیل کاربردی رفتار استوار است

صفحه 8:
تغییر رفتار شناختی و رفتار درمانی شناختی تغییر رفتار شناختی بر نقش فرایندهای شناختی و نمادین در 9 پیدایش ادامه و تییر رفتار تایهیبار بایید می‌ نید مفاهيم موم یی تا شنایتی ببارست ار اداراکات کرد ار ام لها فکری . تفسیر و اسناد رفتار به وسیله خود فرد وراهبرد های شاخص ترین روش ردمانی در تغییر رفتار شناختی بازسازی * شناختی نام دارد.به گفته ی اسپیگلر و گورمونت : به رفتار درمانی همچنین تغییر رفتار و رفتار درمانی شناختی نیز گفته ميشود که اختصاصا به درمانهایی اشاره میکند که به تغییر شناخت (افکار و باور ها) که بر مسائل روانشناختی تاثیر می گزارند میپردازد ی

صفحه 9:
تعریف رفتار ر یعنی عملی که از فرد سر میزند یا سخنی که بر زبان می آورد اما در © انشناسی به هر فعالیتی که ارگانیسم (جاندار) انجام میدهد و به وسیله گانیسمی دیگر یا یک ابزار اندازه گیری قابل مشاهده یا قابل اندازه گیری شد رفتار گفته می شود. بنابراین رفتار هم شامل حرکات بیرونی(سرو دست بخن گفتن و...) هم شامل حرکات درونی (ضربان قلب, انبساط مستانه) و م شامل فعالیت غددی(ترشح بزاق دهان) می شود ۵ تار ها بر اساس رویدادهای درونی وبیرونی رخ میدهد.به عنوان مثال و قتی * « دانش آموز در جواب به سوال معلم میگوید نمیدانم رفتار کلامی او در جه یک رویداد بیرونی (رفتار کلامی معلم) رخ میدهد یا وقتی که شخصی رسنه برای خوردن به آشپزخانه می رود رفتارش به سبب یک رویداد رونی(گرسنگی) اتفاق می افتد

صفحه 10:
ژگی های رفتار رفتار به یک عمل (توجه كردن به درس )فرد اشاره میکند نه به یک ,1 صفت(ناتوانی در یادگیری) او هم ار پچ اسب که می بوان نبا رادار كر درا 2 ...جمله بعد های رفتار عبارتند از :فراوانی, شدت, طول مدت و رفتار را می توان به وسیله خود افراد یا افراد دیگر مشاهده, توصیف ,و .3 ثبت کرد زیرا از طریق حواس مشاهده و توصیف ميشود رفتار بر محیط تاثیر می گذارد.محیط فیزیکی(ایجاد سر و صدا) محیط .4 اجتماعی(تاثیر بر خود-جواب دادن به سوال در امتحان.تاثیر بر دیگران-صذا کردن آنها) رفتار قانونمند است.منظور این است که وقوع رفتار بطور نظام داری .5 ان رویداههای میتی (علی وی

صفحه 11:
انواع رف ةدر و رفتار نهان ۰ فتار بیرونی را رفتار اشکار و رفتار درونی را رفتار نهان نیز مى .گویند ‎alley,‏ بر ار قایل مشاه و اندار یتفر ‎Deer‏ ‏:دیگران گفته ميشود. رفتار آشکار دو دسته اند رفتار کلامی(زبان,مانند سوال پرسیدن)-1 حرکات بدنی(راه رفتن). بعضی رفتار ها هم شامل رفتار کلامی -2 و هم رفتار حرکتی اند(حل کردن جدول کلمات متقاطع) رفتار نهان به رفتار هایی گفته می شود که توسط دیگران قابل * مشاهده وثبت نیست از این رو به آن رفتار خصوصی نیز گفته می 0 بيه اعتقاد روانشناسان رفتارى و متخصصان تغيير رفتار .رفتار هاى © آشکار و نهان هردو از اصول روانشناسی واحدی پیروی می کنند و . بنابراین باید با روشهای مشابه تغییر رفتار با آنها برخورد کرد ی

صفحه 12:
در نظریه واتسون که رفتارگرایی روش شناختی نامیده شده * اسب نها رفارهای قیل شاه کی مور اعتا بو و رویدادهای درونی کنار گذاشته شده بودند اما در نظریه اسکینر که به رفتار گرایی رادیکال شهرت یافته و مشهور ترین نظریه رفتاری است رویدادهای درونی مورد توجه و مطالعه قرار دارند و ی وی معتقد است رویدادهای نهان درونی جانداران از جنس همان رویدادهای آشکار بیرونی آنان است ویر اين باور است که هر دو دسته رفتار مشمول اصول و قوانین یادگیری مشابهی اند یعنی رفتارنهان را طبق اصول رفتار آشکارا پیش بینی نمودو ویژگی کر را کی رالرکالل اه به رویدادهای ذهنی را رد میکند و مفاهیم ذهن گرایانه با مراجعه هار درک شود مثال: ازطریق رفتار افراد به بافوش بودن يا كم هوش بودن »© ۱ > الل

صفحه 13:
باسخ و د اصطلاح ديكرى كه مترادف با رفتار به كار ميرود ياسخ »© است كه به فعاليت هاى مشاهده يذير و اندازه يذير جانداران كفته ميشود . با اين حال رفتار كلى تر از ياسخ فرض می شود . معمولا یک رفتار از مجموعه ياسخ تشكيل .می شود زیرا پاسخ دارای زمان خاصی است مثال:عمل سر بالا بردن به طورکلی یک رفتارمی باشد ولی * .اگریک حیوان برای کاری سرش را بالا میبرد پاسخ است اصطلاح عملکرد نیز به رفتار و پاسخ نزدیک است. با وجود * اين عملکردها , رفتارها یا پاسخ هایی اند که بر حسب .تاثیراتشان دسته بنده و نامگذاری میشوند مثل سرخاراندن هم

صفحه 14:
تار پاسخگر و رفتار کنشگر © ere ‏بندی با توجه به محرکهای ل کننده رفتار صورت‎ ul in ‏دو رفتار ظ نظریه های روا‎ ol en ol ‏وم بر آن‎ 5-5 ‏متفاوت است‎ فتار پا > ای پیشایند ردکا ارادى از بت ‎ae‏ رصقا مالك ارو .مثل گشاد و کوچک شدن مردمک چشم درائرافزایش یا کاهش نور ‎etn cen‏ تا ار فا نخستین کسی که به طور گسترده درباره رفتار پاسخگر به پژوهش ‏پرداخت دانشمند روسی پائولوف بود که در اين زمینه نظریه ای وضع کرد به نظریه شرطی سازی یا شرطی شدن کلاسیک پائولفی معروف شده است.و از آنجا که با نحوه شرطی شدن یا یادگیرسی رفتار پاسخگر سر و کار دارد به آن نظریه شرطی سازی پاسخگر نیز گفته می شود. طبق این نظریه هر محرکی که با محرک طبیعی مولد پاسخ بازتابی همراه گردد خاصیت آن محرک را در فراخوانی پاسخ بازتابی یا پاسخ شبیه به آن کسب میکند ‏مثل خوردن غذا - ترشح بزاق ‏دیدن غذا - ترشح بزاق ‎

صفحه 15:
فتار کنشگر(اسکینر) رفتاری که جنبه ارادی دارد واز سوی» ارگانیسم صادر میشود و به همین جهت به آن رفتار فعال نیز میگویند که از محرکهایی .كه پس از آن رخ می دهند تاثیر می پذیرد به رفتار کنشگر رفتار وسیله ای نیز گفته » میشود زیرا اینگونه رفتار وسیله ایست برای .دریافت چیزی که شخص می خواهد مثل گذاشتن صندلی برای برداشتن چیزی که در ارتفاع قرار دارد 2

صفحه 16:
مفهوم رفتار بهنجار و رفتار نابهنجاردر تغییر رفتار و رفتار درمانی ولپی میگوید کلیه رفتارها از دو دسته تشکیل می شود : رفتار * بهنجار (سازگارانه) و رفتار نابهنجار(ناسازگارانه) رفتار سازگارانه رفتاری است که در ارضای نیازهای فرد و خلاصی © او از درد و رنج یاریش می دهد يا از به هدر رفتن نیروهای او ی .جلوگیری میکند در معابل ‎on lps cea ea‏ نود وی و ات 7 اهداق به طون مار مواجه مى شود و برا ر می آورد در تغییر رفتار و رفتار درمانی فرض بر این است که رفتار به » هنجار و نابهنجار از اصول روانشناختی یکسانی پیروی می کند یعنی هردو در جریان زندگی آموخته می شوند.به سخن دیگر ‎chlo? ove‏ ار ات قار . بهنجار است رفتاربد و نيك خودرا آموخته است

صفحه 17:
‎dy‏ درمان گران نظریه روان پویایی و مدل رفتا برای اصلاح رفتار نابهنجار فرد باید شرایط مناسب یادگیری را یه بار آورد و از اين را ه به تغییر رفتار هایی نابهنجار و جانشین ساختن آنها با رفتار هاى به هنجار اقدام كرد بنا براين در اشاره بب لكت 2 20 222 تا ار ار .اصطلاح مراجع يا مدد جو استفاده مى كنيم درمانكران بيرو نظريه روان يويايى بر عوامل دور تعيين كننده © اختلال روانى كه ريشه در گذشته فرد دارند تاکیدد می کنند ولی رفتارگرایان با تعیین کننده های ‎syle‏ رفتار نابه هنجار سر و کار . دارند درمانگران روان پویایی از اصطلاح بیماری برای مشکلات روانى © استفاده می کنند ولی رفتارگرایان آن را یک رفتار نابه هنجار ‏. می دانند ‏هم ‎

صفحه 18:
مشکلات رفتاری در تغییر رفتار و رفتار درمانی ی مسایل و مشکلات مورد بررسی در تغییر رفتار و رفتار درمانی 6 از دو دسته کمبود رفتار و فزونی رفتار تشکیل می شوند نمونه هایی از کمبود رفتار 6 یک کودک کلمات را خوب تلفظ نمی کند و با کودکان دیگر » معاشرت نمی کند یک بزرگسال هنگام رانندگی به مقررات رانندگی بی اعتناست © برای دیگران احترام قائل نمی شود و به موقع سر قرارهایش حاضر نمی شود

صفحه 19:
نمونه هایی از فزونی رفتار هم يك نوجوان مرتب صحبت يدر و مادرش را قطع مى كند ساعتها © با تلفن يرحرفى مى كند و كلمات ركيك به زبان مى آورد یک بزرگسال یکسره وقتش را صرف تماشای تلویزیون می کند 9 بين غذاهايش زياد شيرنى مى خورد زياد سيكار مى كشد براى تشخيص فزونى يا كمبود رفتار لازم است موقعيتى كه رفتار © در آن رخ مى دهد مشخص شود مثلا استفاده از مداد رنكى براى . نقاشی رفتاری مناسب است اما اگر با آن ديوار را رنك كنيم

صفحه 20:
زمینه های کاربردی تغییر رفتارو رفتار درمانی هدف تغییر رفتارورفتار درمانی هم اصلاح رفتارهای مخرب وهم © کمک به ایجاد رفتارهای سودمند است هم مارتين و بير موارد بالينى رفتار درمانى را به شرح زير ذكر مى © كند: انواع فوبيا - اختلال هاى مربوط به وسواس های فکری - عملى - افسردكى - استرس ازدواج - مشكلات جنسى وليى رفتار نابهنجار را به دو دسته آموخته شده و نا آموخته ( منشا © عضوى دارند ) تقسيم كرده و رفتار نابهنجار آموخته شده ( ناشی از یادگیری ) را در قلمرو رفتار درمانی دانسته است

صفحه 21:
میلتنبرگردر کتاب تغییر رفتار اصول و روشها زمینه های کاربردی تغییر را رای سیر ده مررد بر شمرده است ناتواناییهای تحولی:کمک به درمان پرخاشگری » خود آزاری و رفتار .4 تخریبی و هم در تربیت مربیان و اداره کننده گان آن حوزه ها بیماریهای روانی: برای کمک به افراد بستری در بیمارستانهای روانی در .« بهیود رفتار مهارتهای زندگی روزانه - رفتار اجتماعی پرخاشگری . استفاده می شود آموزش افراد استثنایی: برای تحلیل و ارتقاء تعامل معلم - دانش آموزو .4 کمک به رفع ناتوانایی های مربوط به یادگیری توان بخشی: منظور از توان بخشی فرایند کمک کردن به افراد ( از راه .40 آموزش ) در کسب کارکرد طبیعی پس از صدمه دیدن مانند جراحی سر یا صدمه از سکته مغزی

صفحه 22:
روانشناسی جامعه :کاربرد تغییر رفتار در آن تاثیر گذاری بر تعداد برزگی افراد -5 به قصد نفع رساندن به همه افراد جامعه مثل کاستن از ریختن آشغال در کوچه و کاهش مصرف غير قانونى دارو روانشناسى بالينى: استفاده از تغيير رفتار در كار برد اصول و روش هاى -6 روانشناسى برای کمک به افراد داراى مشكلات شخصيتى كه رفتار درمانى ناميده مى شود . ( تربيت روانشناسان بالينى ) خدمات تجاری صنعتی و انسانی: کمک به بالا بردن عملكرد كار و رضايت -7 شغلی و کاهش تنیدگی و غیبت همچنین تغییر رفتار برای بهبود عملکرد سرپرستان مورد . استفاده است خودمدیریتی: کمک به کنترل و اداره رفتار خودشان و اصلاح عادتهای و -8 شکلات شخصی خود اداره رفتار کودکان:کمک به اصلاح رفتارهای کودکان مثل شب ادراری ؛ناخن -9 جویدن(بیشترین کاربرد را تغییر رفتار در این حوزه دارد)

صفحه 23:
پیش گیری:پیش گیری از مشکلات کودکان مثل سوء استفاده های -10 ... جنسی » کودک ربایی و عملکرد ورزشی:کمک به بهبود عملکرد ورزشکاران در ورزش-11 های مختلف هم در تمرین و مسابقه 5 رفتارهاى وابسته به سلامتى: از كاربردهايش افزايش رفتارهاى -12 مربوط به سبک زندگی سالم (مانند ورزش کردن و تغذیه مناسب)و کاهش ...رفتارهای ناسالم(سیگار کشیدن)و نگهداری از سالمندان:به سالمندان کمک می شودتا با مشکل کاهش -13 توانایی جسمی خود کنار بیایندهداشتن رفتار مناسب با دیگران در کهنسالی

صفحه 24:

فصل اول:تعاریف :تعریف تغییر رفتار و رفتار درمانی ● به مجموعه روش ها و فنونی گفته می شود که از یافته های روانشناسی آزمایشی ،بویژه روانشناسی یادگیری استخراج شده اند و هدف آنها کمک به رفع مشکالت سازگاری افراد در موقعیت های مختلف زندگی فردی و اجتماعی است در واقع به تحلیل (روابط علی بین محیط و رفتار) وتغییر رفتار (ابداع واجرای روشها)می پردازد تغییر رفتار و رفتار درمانی دو اصطالح کم و بیش هم معنا هستند؛ هردو با رفتار سرو کار دارند ،خاسنگاهشان یکی است ،و هدفهای تغریبا مشابهی را دنبال میکنند به همین دلیل بسیاری از متخصصان تغییر رفتار ورفتار درمانی این دو اصطالح را به جای هم .به کار میبرند تفاوت های تغییر رفتار و رفتار درمانی اصطالح تغییر رفتار بیشتر به وسیله ی پیروان نظریه شرطی سازی1- کنشگر و غالبا در موقعییت های غیر بالینی (آموزشی وخانوادگی و)...به کار می رود و بیشتر بر پژوهش های بنیادی کنشگر که با حیوانات و انسان ها انجام گرفته و نیز بر پژوهش های کاربردی انجام شده در موقعیت های عملی استواراست ،اما اصطالح رفتار درمانی بیشتر به وسیله پیروان نظریه های پائولوف ،هال و ولپی و عمدتا بر خواسته ازپژوهش های انجام شده با انسان در موقعیت های بالینی است وبیشترین کاربرد را در کلینیک روانی دارد تغیر رفتار به منظور بهبود همه نوع رفتار بهکار می روید در حالی که2- رفتار درمانی به منظور اصالح رفتار ناسازگارو مشکالت هیجانی به کار می رود0 به رغم تفاوت های گفته شده تغییر رفتار و رفتار درمانی را میتوان بسیار نزدیک به هم دانست زیرا اگر چه این دو در پاره ای زمینه های کاربردی با هم تفاوت دارند اما از لحاظ خاستگاه نظری و هدف های اصطالح رفتار درمانی پیش از اصطالح تغییر ● رفتار( لیندزلی و اسکینر ) برای استفاده در بیمارستان های روانی ابداع شد ،اما بعد ازکاربرد اصول و روشهای روانشناسی یادگیری مورد استفاده در روانشناسی بالینی معلمان و مربیان آن در تغییر و اصالح رفتار های تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان در موقعیت های اجتماعی به کار بردن0به خاطرانطباق با شرایط آموزشگاهی به جای رفتار درمانی ،اصطالح تغییر .رفتار به کار رفت خاستگاه نظری روش های تغییر رفتار ورفتار درمانی خاستگاه نظری روش های تغییر رفتار ورفتار ● درمانی روانشناسی رفتاری است اما عالوه بر آن سایر نظریه های روانشناسی آزمایشی نیز به ایجاد روشها و فنون تغییر رفتار و رفتار درمانی کمک کرده اند .مارتین و پیر گفته اند روانشناسی یادگیری به طور اعم و شرطی سازی پائولوفی به طور اخص مهمترین کمک را به ایجاد و گسترش .زمینه ی تغییر رفتار و رفتار درمانی کرده اند تعریف تحلیل کاربردی رفتار تحلیل کاربردی رفتار با تغییر رفتار و رفتار درمانی وجوه اشتراک زیادی ● دارد با این حال تحلیل کاربردی رفتار به آن دسته از روشهای تغییر رفتار گفته می شود که در آن ها از طرح های پژوهش آزمایشی استفاده می شود .تا نتایج روش درمانی مورد سنجش قرار بگیرد مقایسه تحلیل کاربردی رفتار با تغییر رفتار ورفتاردرمانی ● روش های تغییر رفتار ورفتار درمانی چون صرفا برای مقاصد اصالحی و1- درمانی به کار میبرند پس از آن که مورد استفاده قرار گرفتند و در وضع مراجع بهبود به وجود آوردند متوقف می شوند اما روشهای تحلیل کاربردی افراد عالوه .بر مقاصد درمانی دارای مقاصد پژوهشی نیز هستند تمیلتنبرگرتحلیل کاربردی رفتاررا مطالعه علمی رفتار با هدف کمک در2- تغییررفتار می داند درحالی که تغییررفتار بر پژهش های تحلیل کاربردی رفتار استوار است تغییر رفتار شناختی و رفتار درمانی شناختی تغییر رفتار شناختی بر نقش فرایندهای شناختی و نمادین در ● پیدایش ادامه و تغییر رفتار نابهنجار تایید می کنند .مفاهیم مهم در تغییر رفتار شناختی عبارتند از اداراکات فرد از امور ،الگوهای فکری ،تفسیر و اسناد رفتار به وسیله خود فرد وراهبرد های .شناختی شاخص ترین روش ردمانی در تغییر رفتار شناختی بازسازی ● شناختی نام دارد.به گفته ی اسپیگلر و گورمونت :به رفتار درمانی همچنین تغییر رفتار و رفتار درمانی شناختی نیز گفته میشود که اختصاصا به درمانهایی اشاره میکند که به تغییر شناخت (افکار و باور ها) که بر مسائل روانشناختی تاثیر می .گزارند میپردازد تعریف رفتار فتار یعنی عملی که از فرد سر میزند یا سخنی که بر زبان می آورد اما در ● وانشناسی به هر فعالیتی که ارگانیسم (جاندار) انجام میدهد و به وسیله گانیسمی دیگر یا یک ابزار اندازه گیری قابل مشاهده یا قابل اندازه گیری شد رفتار گفته می شود .بنابراین رفتار هم شامل حرکات بیرونی(سرو دست سخن گفتن و )...هم شامل حرکات درونی (ضربان قلب ،انبساط مستانه) و هم شامل فعالیت غددی(ترشح بزاق دهان) می شود فتار ها بر اساس رویدادهای درونی وبیرونی رخ میدهد.به عنوان مثال و قتی ه دانش آموز در جواب به سوال معلم میگوید نمیدانم رفتار کالمی او در یجه یک رویداد بیرونی (رفتار کالمی معلم) رخ میدهد یا وقتی که شخصی رسنه برای خوردن به آشپزخانه می رود رفتارش به سبب یک رویداد رونی(گرسنگی) اتفاق می افتد ● یژگی های رفتار رفتار به یک عمل (توجه کردن به درس )فرد اشاره میکند نه به یک 1. صفت(ناتوانی در یادگیری) او هر رفتار دارای چند بعد است که می توان آنها را اندازه گیری کرد؛ از 2. ...جمله بعد های رفتار عبارتند از :فراوانی ،شدت ،طول مدت و رفتار را می توان به وسیله خود افراد یا افراد دیگر مشاهده ،توصیف ،و 3. ثبت کرد زیرا از طریق حواس مشاهده و توصیف میشود رفتار بر محیط تاثیر می گذارد.محیط فیزیکی(ایجاد سر و صدا) محیط 4. اجتماعی(تاثیر بر خود=جواب دادن به سوال در امتحان.تاثیر بر دیگران=صذا کردن آنها) رفتار قانونمند است.منظور این است که وقوع رفتار بطور نظام داری .تحت تاثیر رویدادهای محیطی(علی و معلولی) است 5. انواع رفتار رفتار آشکار و رفتار نهان ● رفتار بیرونی را رفتار اشکار و رفتار درونی را رفتار نهان نیز می .گویند رفتار آشکار به رفتار قابل مشاهده و اندازه گیری فرد توسط :دیگران گفته میشود .رفتار آشکار دو دسته اند رفتار کالمی(زبان،مانند سوال پرسیدن)1- حرکات بدنی(راه رفتن) .بعضی رفتار ها هم شامل رفتار کالمی 2- و هم رفتار حرکتی اند(حل کردن جدول کلمات متقاطع) رفتار نهان به رفتار هایی گفته می شود که توسط دیگران قابل ● مشاهده وثبت نیست از این رو به آن رفتار خصوصی نیز گفته می .شود مانند فکر کردن به اعتقاد روانشناسان رفتاری و متخصصان تغییر رفتار ،رفتار های ● آشکار و نهان هردو از اصول روانشناسی واحدی پیروی می کنند و .بنابراین باید با روشهای مشابه تغییر رفتار با آنها برخورد کرد در نظریه واتسون که رفتارگرایی روش شناختی نامیده شده ● است ،تنها رفتارهای قبل مشاهده عینی مورد اعتنا بودند و رویدادهای درونی کنار گذاشته شده بودند اما در نظریه اسکینر که به رفتار گرایی رادیکال شهرت یافته و مشهور ترین نظریه رفتاری است رویدادهای درونی مورد توجه و مطالعه قرار دارند و وی معتقد است رویدادهای نهان درونی جانداران از جنس همان رویدادهای آشکار بیرونی آنان است وبر این باور است که هر دو دسته رفتار مشمول اصول و قوانین یادگیری مشابهی اند یعنی رفتارنهان را طبق اصول رفتار آشکارا پیش بینی نمودو ویژگی دیگر رفتار گرایی رادیکال این است که هر گونه مراجعه و استناد به رویدادهای ذهنی را رد میکند و مفاهیم ذهن گرایانه با مراجعه .به رفتار درک شود مثال :ازطریق رفتار افراد به باهوش بودن یا کم هوش بودن .افراد پی میبریم ● ● پاسخ و عملکرد اصطالح دیگری که مترادف با رفتار به کار میرود پاسخ ● است که به فعالیت های مشاهده پذیر و اندازه پذیر جانداران گفته میشود .با این حال رفتار کلی تر از پاسخ فرض می شود .معموال یک رفتار از مجموعه پاسخ تشکیل .می شود زیرا پاسخ دارای زمان خاصی است مثال:عمل سر باال بردن به طورکلی یک رفتارمی باشد ولی ● .اگریک حیوان برای کاری سرش را باال میبرد پاسخ است اصطالح عملکرد نیز به رفتار و پاسخ نزدیک است .با وجود ● این عملکردها ،رفتارها یا پاسخ هایی اند که بر حسب .تاثیراتشان دسته بنده و نامگذاری میشوند مثل سرخاراندن تار پاسخگر و رفتار کنشگر ● این تقسیم بندی با توجه به محرکهای کنترل کننده رفتار صورت گرفته است .عالوه بر این تفاوت این دو رفتار از لحاظ نظریه های روانشناختی .مربوط به آنها نیز متفاوت است رفتار پاسخگر در حضورمحرکهای پیشایند و به طور خودکار و غیر ارادی از ● .ارگانیسم سر می زند و خاصیت انفعالی دارد .مثل گشاد و کوچک شدن مردمک چشم دراثرافزایش یا کاهش نور ● .محرک پیشایند یا فراخوان قبل از رفتار پاسخگر است وآنرا فرا می خواند ● نخستین کسی که به طور گسترده درباره رفتار پاسخگر به پژوهش پرداخت دانشمند روسی پائولوف بود که در این زمینه نظریه ای وضع کرد به نظریه شرطی سازی یا شرطی شدن کالسیک پائولفی معروف شده است.و از آنجا که با نحوه شرطی شدن یا یادگیرسی رفتار پاسخگر سر و کار دارد به آن نظریه شرطی سازی پاسخگر نیز گفته می شود .طبق این نظریه هر محرکی که با محرک طبیعی مولد پاسخ بازتابی همراه گردد خاصیت آن محرک را در فراخوانی پاسخ بازتابی یا پاسخ شبیه به آن کسب میکند مثل خوردن غذا — ترشح بزاق دیدن غذا — ترشح بزاق رفتار کنشگر(اسکینر) سوی ● رفتاری که جنبه ارادی دارد واز ارگانیسم صادر میشود و به همین جهت به آن رفتار فعال نیز میگویند که از محرکهایی .که پس از آن رخ می دهند تاثیر می پذیرد به رفتار کنشگر رفتار وسیله ای نیز گفته ● میشود زیرا اینگونه رفتار وسیله ایست برای .دریافت چیزی که شخص می خواهد مثل گذاشتن صندلی برای برداشتن چیزی که در ارتفاع قرار دارد مفهوم رفتار بهنجار و رفتار نابهنجاردر تغییر رفتار و رفتار درمانی ● ولپی میگوید کلیه رفتارها از دو دسته تشکیل می شود :رفتار بهنجار (سازگارانه) و رفتار نابهنجار(ناسازگارانه) رفتار سازگارانه رفتاری است که در ارضای نیازهای فرد و خالصی ● او از درد و رنج یاریش می دهد یا از به هدر رفتن نیروهای او .جلوگیری میکند در مقابل رفتار ناسازگارانه رفتاریست که در رساندن فرد به این ● اهداف به طور مکرر با شکست مواجه می شود و برای او .مشکالتی به بار می آورد در تغییر رفتار و رفتار درمانی فرض بر این است که رفتار به ● هنجار و نابهنجار از اصول روانشناختی یکسانی پیروی می کند یعنی هردو در جریان زندگی آموخته می شوند.به سخن دیگر فردی که دارای رفتار نابهنجار است مانند فردی که دارای رفتار .بهنجار است رفتاربد و نیک خودرا آموخته است تفاوت بین درمان گران نظریه روان پویایی و مدل رفتارگرایی برای اصالح رفتار نابهنجار فرد باید شرایط مناسب یادگیری را به ● بار آورد و از این را ه به تغییر رفتار هایی نابهنجار و جانشین ساختن آنها با رفتار های به هنجار اقدام کرد بنا براین در اشاره به کسانی که مشکالت رفتاری دارند به جای کلمه بیمار از .اصطالح مراجع یا مدد جو استفاده می کنیم درمانگران پیرو نظریه روان پویایی بر عوامل دور تعیین کننده ● اختالل روانی که ریشه در گذشته فرد دارند تاکیدد می کنند ولی رفتارگرایان با تعیین کننده های جاری رفتار نابه هنجار سر و کار .دارند درمانگران روان پویایی از اصطالح بیماری برای مشکالت روانی استفاده می کنند ولی رفتارگرایان آن را یک رفتار نابه هنجار .می دانند ● مشکالت رفتاری در تغییر رفتار و رفتار درمانی مسایل و مشکالت مورد بررسی در تغییر رفتار و رفتار درمانی ● از دو دسته کمبود رفتار و فزونی رفتار تشکیل می شوند نمونه هایی از کمبود رفتار ● یک کودک کلمات را خوب تلفظ نمی کند و با کودکان دیگر ● معاشرت نمی کند یک بزرگسال هنگام رانندگی به مقررات رانندگی بی اعتناست ● برای دیگران احترام قائل نمی شود و به موقع سر قرارهایش حاضر نمی شود نمونه هایی از فزونی رفتار یک نوجوان مرتب صحبت پدر و مادرش را قطع می کند ساعتها ● با تلفن پرحرفی می کند و کلمات رکیک به زبان می آورد یک بزرگسال یکسره وقتش را صرف تماشای تلویزیون می کند ● بین غذاهایش زیاد شیرنی می خورد زیاد سیگار می کشد برای تشخیص فزونی یا کمبود رفتار الزم است موقعیتی که رفتار ● در آن رخ می دهد مشخص شود مثال استفاده از مداد رنگی برای .نقاشی رفتاری مناسب است اما اگر با آن دیوار را رنگ کنیم زمینه های کاربردی تغییر رفتارو رفتار درمانی هدف تغییر رفتارورفتار درمانی هم اصالح رفتارهای مخرب وهم ● کمک به ایجاد رفتارهای سودمند است مارتین و پیر موارد بالینی رفتار درمانی را به شرح زیر ذکر می ● کند :انواع فوبیا -اختالل های مربوط به وسواس های فکری – عملی – افسردگی – استرس ازدواج – مشکالت جنسی ولپی رفتار نابهنجار را به دو دسته آموخته شده و نا آموخته ( منشا ● عضوی دارند ) تقسیم کرده و رفتار نابهنجار آموخته شده ( ناشی از یادگیری ) را در قلمرو رفتار درمانی دانسته است میلتنبرگردر کتاب تغییر رفتار اصول و روشها زمینه های کاربردی تغییر رفتار رادر سیزده مورد برشمرده است ناتواناییهای تحولی:کمک به درمان پرخاشگری ،خود آزاری و رفتار تخریبی و هم در تربیت مربیان و اداره کننده گان آن حوزه ها 1. بیماریهای روانی :برای کمک به افراد بستری در بیمارستانهای روانی در بهبود رفتار مهارتهای زندگی روزانه – رفتار اجتماعی پرخاشگری .استفاده می شود آموزش افراد استثنایی :برای تحلیل و ارتقاء تعامل معلم -دانش آموزو کمک به رفع ناتوانایی های مربوط به یادگیری 2. 3. توان بخشی :منظور از توان بخشی فرایند کمک کردن به افراد ( از راه آموزش ) در کسب کارکرد طبیعی پس از صدمه دیدن مانند جراحی سر یا صدمه از سکته مغزی 4. روانشناسی جامعه :کاربرد تغییر رفتار در آن تاثیر گذاری بر تعداد برزگی افراد 5- به قصد نفع رساندن به همه افراد جامعه مثل کاستن از ریختن آشغال در کوچه و کاهش مصرف غیر قانونی دارو روانشناسی بالینی :استفاده از تغییر رفتار در کار برد اصول و روش های 6- روانشناسی برای کمک به افراد دارای مشکالت شخصیتی که رفتار درمانی نامیده می شود ( .تربیت روانشناسان بالینی ) خدمات تجاری صنعتی و انسانی :کمک به باال بردن عملکرد کار و رضایت 7- شغلی و کاهش تنیدگی و غیبت همچنین تغییر رفتار برای بهبود عملکرد سرپرستان مورد .استفاده است خودمدیریتی:کمک به کنترل و اداره رفتار خودشان و اصالح عادتهای و 8- مشکالت شخصی خود اداره رفتار کودکان:کمک به اصالح رفتارهای کودکان مثل شب ادراری ،ناخن 9- جویدن(بیشترین کاربرد را تغییر رفتار در این حوزه دارد) پیش گیری:پیش گیری از مشکالت کودکان مثل سوء استفاده های 10- ...جنسی ،کودک ربایی و عملکرد ورزشی:کمک به بهبود عملکرد ورزشکاران در ورزش11- های مختلف هم در تمرین و مسابقه رفتارهای وابسته به سالمتی :از کاربردهایش افزایش رفتارهای 12- مربوط به سبک زندگی سالم (مانند ورزش کردن و تغذیه مناسب)و کاهش ...رفتارهای ناسالم(سیگارکشیدن)و نگهداری از سالمندان:به سالمندان کمک می شودتا با مشکل کاهش 13- توانایی جسمی خود کنار بیایند،داشتن رفتار مناسب با دیگران در کهنسالی پایان با تشکر از حسن توجه شما

25,000 تومان