صفحه 1:
صفحه 2:
خانواده درمانی ستیر
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
نیس
co در که ستیر: Af الكل
pen
صفحه 6:
صفحه 7:
صفحه 8:
اصول مورد :
خانوادگی
#خداگونه
ات نفس
#احترام به
قدريت(جسمى ,
کت ای
به مر
ی عييدة دون
ضعنا دادن به زند
3 ختن به کودک
پردا رویای
توجه و پرد یا
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
۲3۳ 5 meses
025 Fe AF os! وأا ون
Ee | SS Sr NE نواده
صفحه 13:
تکنیک بازسازی خانواده
وهای بدکارکرد در خانواده و
خانوادگی گذشته ۱
#؟اساس کار:ارتباطی توام با اعتماد بین درمانگر و درماند
برای فهم حداکثری مراجع
۳
صفحه 14:
خانواده آشفته و بالنده
#خانواده آشفته:
*ارزش خود ,
قاعده ها غی
ناسازگار 49
-آرام كردن <
#خانواده بالنده:
*ارزش خود بالا-ارتباط مستقیم»صریح و صمیمانه-
قاعده ها انعطاف پذیرء انسانی و مقتضی,پیوند باز و
امیدبخش با اجتماع
A
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
۰ 0 ی
plas agi
ot ل
8 3
F
این پاورپبوینت همراه با . بوده است.
۴
با تشکر از استاد گرانقدر سرکار خانم طالبی
خانواده درمانی ستیر
خانواده درماني
خانواده درمانی روش سیستماتیک مداخله
درمانی است
با هدف رفع اختالالت پیچیده و متقابل
عاطفی در گروه خانواده
تجربه نگری/انسانگرایی رویکردی مبتنی
:بر
تجربه
خودانگیختگی
رویارویی
تاکید بر اینجا و اکنون
رشد و کمال
»خانواده درمانی ستیر«:درمانی ارتباطی
به اعتقاد ستیر :
ارتباط نادرست اعضای خانواده ناشی از عزت نفس
ضعیف اعضای خانواده
و اختالل عملکرد خانواده ناشی از ارتباط نادرست
اعضای خانواده
نقشهای خانوادگی و سبکهای پیام رسانی
سرزنشگر،خرده گیر و سلطه گر)با احساس درونی پوچی و
ناموفق)
آرام کننده با اعمالی ضعیف،محتاط و متواضع (با احساس درونی
بی ارزشی)
ابرمعقول،عدم بروز عواطف ،آرام و خونسرد(با احساس درونی
آسیب پذیری)
بی ربط گو،ناتوان در برقراری ارتباطی همسو با موضوع(با
احساس درونی بی اهمیتی)
همخوان،ارسال بیام واقعی و صادقانه(با احساس درونی عزت
نفس)
رشد و کمال فردی
میراث ارثی
تعامل همیشگی ذهن و بدن
عوامل طولی(ماحصل یادگیری در طی
فرایند رشد)
اصول مورد نظر ستیر در نقشه
خانوادگی
خداگونه عمل نکردن والدین
احترام به فردیت افراد برای رشد عزت نفس
توجه به بالندگی در تمام جنبه های
قدرت(جسمی ،عاطفی،معنوی و)...
شکل دهی دیدی طبیعی نسبت به مرگ برای
معنا دادن به زندگی
توجه و پرداختن به رویای کودک
نظريه ارتباطي ستير
كليه رفتارهاي انسان مشمول ارتباط است.
تاكيد بر جهت گيري انرزيهاي متوقف شده در جهت رشد
رفتار كودك متاثر از اتباط هاي موجود در خانواده
ارتباط شامل چهار مولفه:مشاهده،باور،نياز و احساس
تاكيد برانطباق اين مولفهها با واقعيت براي ايجاد پيام
همخوان
دو جهانبینی از دیدگاه ستیر
الگوی ”تهدید و پاداش“
روابط مبتنی بر سلسله مراتب،تعیین قواعد توسط
عده ای و اجرای آن توسط دیگران،نتیجه آن عدم رشد
عزت نفس افراد زیردسَت
الگوی“ بسترسازی“
هویت مبتنی بر انسانیت و نه نقشها،وجود توان بالقوه
در تمام انسانها،تغییر فرایندی برای تمام عمر و
فرصتی برای رشد
رفتار مختل ناشی از نارسایی فرایند رشد و
کمال
شکوفایی و رشد عاملی برای تسهیل فرایند انتخاب
و تصمیم گیری
رشد و بالندگی خانواده عاملی برای ایجاد تغییرات
سازنده در نظام خانواده
نزدیکی روابط بین خانواده و درمانگربعنوان عاملی
برای تسریع رشد خانواده
راهبردهای ستیر برای تقویت ارزش شخصی و پیام رسانی
همخوان
وادار کردن اعضای خانواده به حرف زدن
تاکید بر رعایت حقوق فردی در خانواده
تاکید بر بیان نیاز از سوی اعضای خانواده
تاکید بر تقویت صمیمیت بین اعضا
استفاده از تقویم خانوادگی برای بررسی
سابقه رشد در خانواده
تکنیک بازسازی خانواده
هدف:آگاهی مراجع از الگوهای بدکارکرد در خانواده و
راهنمایی برای تغییر آنها
فرایند عمل:اجرای نمایش چند نسلی خانواده
نقش درمانگر:در نقش راهنما،کمک به رفع تعارضات
خانوادگی گذشته
اساس کار:ارتباطی توام با اعتماد بین درمانگر و درمانج
برای فهم حداکثری مراجع
خانواده آشفته و بالنده
خانواده آشفته:
ارزش خود پایین-ارتباط غیرمستقیم-مبهم و نادرست-
قاعده ها غیرقابل انعطاف ،
ناسازگار و یکنواخت،پیوند با اجتماع براساس ترس
آرام کردن خشم و سرزنشخانواده بالنده:
ارزش خود باال-ارتباط مستقیم،صریح و صمیمانه-
قاعده ها انعطاف پذیر ،انسانی و مقتضی،پیوند باز و
امیدبخش با اجتماع
فنون درمانی ستیر
آگاهی حسی
تماس
شوخی
شرکت خانواده های مختلف
انعکاس احساسات زوجین به منظور
شفاف سازی روابط
نمایشنامه
استعاره
تکنیکهای ستیر در جلسات درمان
بازی خانوادگی شبیه سازی شده
ضبط جلسات و گفتگو در مورد آنها به منظور
درک بهتر واکنشها
ایجاد امید به منظور کمک به رفع مشکل
شفاف سازی برای کمک به درک بیشتراعضا
از یکدیگر
پیوند حال به گذشته
رسول اكرم -صلي الله عليه و آله -فرمودند :به
فرزندان خود احترام كنيد و با آداب و روش
پسنديده با آنها معاشرت نماييد.
رسول اكرم -صلي الله عليه و آله -نشسته
بودند ،حسن و حسين -عليهما السالم -وارد
شدند ،حضرت به احترام آنها از جاي برخاست و
به انتظار ايستاد ،حركت آن دو به سوي پيامبر به
طول انجاميد .رسول اكرم -صلي الله عليه و آله
به طرف كودكان پيش رفت و از آنان استقبالنمود ،هردو را بر دوش خود سوار نمود و فرمود:
فرزندان عزيز ،مركب شما چه خوب مركبي است
و شماها چه سواران خوبي هستيد!
منابع
حسینی بیرجندی ،سید مهدی ،خانوادهدرمانی و مشاوره ازدواجزناشویی ،تهران :اساطیر1381 ،
_هی لی ،جی ،روان درمانی خانواده ،باقر ثنائی ،تهران:
امیر کبیر.1375 ،
_ ستیر،ویرجنیا ،آدم سازي در روانشناسي خانواده ؛
ترجمه:دكتر بهروز بيرشك
_ گلدنبرگ،ایرنه؛گلدنبرگ،هربرت؛خانواده درمانی؛
ترجمه:حمیدرضا حسین شاهی،سیامک نقشبندی
_کارلسون،جان؛اسپری،لن؛لویس،جودیث؛خانواده درمانی؛
ترجمه:شکوه نوابی نژاد
تهیه کنندگان
سمیه رامش
لیال قائنی
این پاورپوینت همراه با ارائه بوده است.
با تشکر از استاد گرانقدر سرکار خانم طالبی