صفحه 1:
کاندقلکرلمیبانکهاور 6۳۴0۲8۵۳۷
صفحه 2:
كاد لكرلمىب لنكياور 6۴۵۴8۵0۷
۱۷ ل ele cd
لطفا كانال ما را به 0 نقر از دوستانتان معرقى نماديد
كانال تلكرامى بانى ياور يوينت
PptBank@
صفحه 3:
کاندقلکرلمیبانکهاور 6۳۴0۲8۵۳۷
بويت
نرم افزار حسابدارى و خريد و فروش بريال
moo
نرم افزار برای فروشگاه شط | خودتان حسابدار
خودتان باشيد OF
Oo يد
شما خودتان به آسانی:
7 خرید و فرش خود را
۲ برگست از خرید و برگشت از فروش خود را ثبت نمائید.
افتی و پرداختی روزانه خود را ثبت نمائید.
7 چکهای صادره و دریافتی مشتریان را ثبت نمائید.
¥ دسته چکهای حسابهای حسابیهای جاری خود را ثب
7 شم تنها این موارد را ثبت و نرم افزار پریال به صورت هوشمند عملیات
حسابداری مربوطه را برای شما انجام می دهد.
نمائید.
صفحه 4:
کاندقلکرلمیبانکهاور 6۳۴0۲8۵۳۷
نرم افزار حسابداری و خرید و فروش پریال
هتکن سگرن رگن ون
جكهاى دريافتي (موجود و خوج شدم.
ی اه
امور يار سا قي مانده حساب افرك موجودى ال وا در یک نها
۲ -_ اس
yale Hale 2 As J P| ۶)
جهط دیف لگ لت با مره ۰۱۱۲۳۴۹۲۰۱۵ ناس حاما فمنید. ۰ 0
كداوت ما بشتيجانى بوكر مامت
صفحه 5:
کاندقلکرلمیبانکهاور 6۳۴0۲8۵۳۷
oe ۰ بسوینت
خلاقیت
ad
* خلاقیت و نوآوری چیست؟
0 آیا شما فردی خلاق هستيد؟(بيشتر در جه زمينه ای)
* کار آفرینی چیست؟
صفحه 6:
کاناژسلگرلمیبانکهاور 6۵۳۵۲8۵0۷
مباني روانشناسي خلاقیت پویت
تعار یف خلاقیت :
” راجرز : خلاقیت يعني اظهار وجود و استقلال طلبي و حفظ شخصیت انسان
خ اريك فرم : خلاقیت توانايي دیدن وپاسخ دادن
2 هربرت فوکس : خلاقیت يعني هر نوع تفكري که مساله اي را به طور مفید
و بديع حل کند .
< لوتانز : بوجود آوردن تلفيقي از انديشه و رهيافت هاي افراد ويا كروه در يك
روش جديد
(( خلاقيت يعني به كاركيري تواناييباي ذهني. براي ايجاد يك فكر يا مفبوم جديد )) (كايزر)
ضف سس
صفحه 7:
كاد لکرلمیبلنکهاور @PptBank
& و پوینت
تعريف خلاقيت از ديد كاه روانشناسى
خلاقیت یکی از جنبههاي اصلی تفکر یا اندیشیدن است.
تفکر عبارت است از فرایند باز آرایی یا تغییر اطلاعات و
نمادهاي کسب شده موجود در حافظه درازمدت. تفکر
بر دو نوع است:
تفکر واكرا
صفحه 8:
یحو وی @PptBank
تعريف خلاقيت از ديدكاه سآزماني
1 خلاقیت يعني ارائه فکر و طرح نوین براي بیبود و ارتقاء
کمیت یا کیفیت فعاليتهاي سازمان؛
* مثلاً افزایش بيرهوري, افزایش تولیدات یا خدمات.
کاهش هزینههاء تولیدات یا خدمات از روش He
تولیدات یا خدمات جدید و غیره
صفحه 9:
كاند3 لكرلم يب لنكباور @PptBank
= بوينت
خلاقیت و نو آوري چگونه با هم مرتبط شدهاند؟
5 خلاقیت به طور عام يعني توانايي تر کیب اندیشهها به
شيوهاي منحصر به فرد يا ايجاد ارتباطي غيرمعمول بين
انديشدها.
يك سازمان كه مشوق نوآوري است سازمانی است که
ديد گاههاي ناشناخته به مسائل یا راه حلهاي منحصر
براي حل مسائل را ارتقا مي دهند. نوآوري فرایند
کسب انديشهاي خلاق و تبدیل آن به محصول و خدمت
و يا يك روش عملياتي مفید است.
صفحه 10:
كان كولم بلذكياور oe
جكونه فرهنك سازماني بر نو بوذي اثر
مى كذارد؟
و لاک روز هرز ات دزی زره
۱- پذیرش ابیام
-1٠١ شكيبايي در امور غير عملي
- كنترلهاي بيروني كم
۴- بردباري در مخاطره
۵- شكيبايي در برخوردها
۶- تأکید بر نتایج تا بر وسایل
/- تأكيد بر نظام باز
سازمان از نزديك محيط را كنترل مي كند و سريعاً به تغييرات
آن طور که اتفاق ميافتند پاسخ م يذهد
صفحه 11:
@PptBank Last yobs
فرصتهاي خلاقیث*"
* فرصتهاي خلاقیت در سه گروه فرصت داخلي و سه گروه
فرصتهاي خارجی تقسیمبندي شده است:
* فرصتهاي داخلي
- وقایع غیرمنتظره: مثل شکستها یا موفقيتهاي غیرمنتظره
- ناساز گاريها
7 نيازهاي فرايندي و تغییرات در صنایع و بازارها
۴ فرصتهاي خارجي (در محیط علمي و اجتماعي سازمان)
7" تغییرات جمعيتي
7 دانش جدید
صفحه 12:
کاندقلکرلمیبانکهاور 6۳۴0۲8۵۳۷
کارآفرینی مس نوآوری مس خلاقیت
صفحه 13:
کاندقلکرلمیبانکهاور 6۳۴0۲8۵۳۷
دو اصل خلاقیت:
دو ايده بهتر از يك ايده است.
©طرف مقابل هم به اندازه من هوشمند است.
صفحه 14:
@PptBank Last yobs
نقش و اهمیت خلاقیت و نوآوزي
نقش و اهمیت خلاقیت و نوآوري از جنبه فردي
* خلاقیت و نوآوري عامل رشد و شكوفايي استعدادها و سوق
دهنده به سوي خودشکوفايي
* خلاقیت و نوآوري عامل موفقيتهاي فردي. شغلي و اجتماعي.
صفحه 15:
@PptBank na
نقش و اهمیت خلاقیت و نوآوري از جنبه جنبه سازماني
* عامل پیدایش سازمان
2 تنوع تولیدات و خدمات
عامل افزايش كيفيت توليدات و خدمات و موفقيت در رقابت
* عامل کاهش هزینهها. ضایعات و اتلاف منابع
* عامل افزایش انگیزش کاري کار کنان سازمان
5 عامل ارتقاي سطح ببداشت رواني و رضایت شغلي کار کنان
ركان
صفحه 16:
کاند[لکیلمیبلنکهاور 6۳۴0۲8۵0۷
نقش و آاهمیت خلاقیت و نواوري از جنبه سازماني
عامل ارتقاي بیره وري سازمان
عامل موفقیت مجموعه مدیریت و کار کنان سازمان
عامل رشد و بالندگي سازمان
عامل تحريك و تشویق حس رقابت
ال و ۶
مشوق عمل كرايي
عامل تحريك و مییا کردن عوامل تولید
صفحه 17:
کانالکرلمیبانکهاور 6۵۳0۲8۵۳
ويزكي هاي سازمان خلاق
رقابت كامل و فشرده است.
فرهنگ
دسترسي به مدیران
احترام به افراد
صفحه 18:
کاناٍلگیلمیب انکهاور ۵۳۴8۵۳۷
ویز گيهاي سازمان Soa
ارائه خدمات مردمي
کار گروهي
رابطه کار کنان با سازمان
استقبال مدیران از عامل تغییر
صفحه 19:
کاندقلکرلمیبانکهاور 6۳۴0۲8۵۳۷
چگونه متفيرهاي ساختاري بر نو آوري اثر ميگذارند؟
براساس پژوهشهاي کسترده. با توجه به متغيرهاي ساختاري
ميتوانيم سه گزاره را بیان کنیم.
اول اين كه ساختارهاي مكانيکي آثري مثبت بر نوآوري دارند
دوم اين كه دسترسي آسان به منابع فراوان عامل كليدي
نوآوري است.
سوم ارتباط بين واحدها با تسريع در كنش متقابل خطوط
سازماني به شكستن سدهاي احتمالي در برابر نوآوري مدد
میرساند.
صفحه 20:
کاندقلکرلمیبانکهاور 6۳۴0۲8۵۳۷
کیلفورد : قواي فكري انسان را مي توان به 150 عامل مجزا. که هر يك قابل اندازه
گيري است , تقسیم کرد .
خلاقبت د سه خصیصه
1 رواني و سلامت فکر
2 شا رس
3 اصالت انديشه و تصمیم گيري
= | . لازمه خلاقیت نبوغ نیست ae
صفحه 21:
کاندقلکرلمیبانکهاور 6۳۴0۲8۵۳۷
* فرآیند خلاقبت پوینت
1-آماده سازي ۰ 2- دوره نيفتگي 3- اشراق 4- اثبات
مأدجضازي :
مرحله اي که در آن همه جوانب مساله مورد تحقیق و بررسي قرار مي گیرد ودر اصل دوره
اي از شناسايي مساله و جمع آوري حقایق به شمار مي رود.
دوره نيفتكي :
مرحله اي كه فرد آكاهانه درباره مساله فكر نمي كند . در اينجا نوعي فرآيند ذهني دروني وجود
دارد و اطلاعات تازه را به اطلاعات كذشته مرتبط مي سازد .
اشراق :
مرحله اي است كه طي آن ايده فرخنده بوقوع مي بيوندد . ايده كه آنرا بديده در ((آهان)) نيز
ناميده اند .در اين مرحله . فرد خلاق . ايده . مفيوم يا راه حل مساله را بطور ناكياني در مي يابد .
اثبات تحقیقی :
اين مرحله اي است كه در آن ايده اي که طي سه مرحله قبلي بدست آمده مورد سنجش قرار
مي كيرد تا معتبر بودن یا علم اعتبار آن معلوم شود.
صفحه 22:
کاناقلگرلمیبانکهاور 6۵۳۵۲8۵0۷
* خلاقیت و نوآوري :
(es fy aA A lige Ss cea >
2۶ نوآوري oe ساختن آن اندیشه و فکر است .
9 اف (( خلاقیت بستر رشد و پيدايي نو آوري است))
با اعتماد به اين اصل كه زمينه تفكر خلاق در هر فردي وجود دارد
روشياي ایجاد استعداد خلاقیت سس جلوكيري از عوامل ظيور خلاقيت
وانع ١| 6 خلا
فقدان اعتماد به نفس عم
ترس از انتقاد و شکست
تمایل به همرنگي با جماعت
> LS
فقدان تم رکز ذهني
صفحه 23:
کاندقلکرلمیبانکهاور 6۳۴0۲8۵۳۷
* تاثیرات عوامل خاص برخلاقیت پچبنت
1- سن :شواهد علمي مبني بر اين است که حتي اکر استعداد ذاتي ما رشد نیابد . قدرت
خلاقیت مي تواند سال به سال با سعي و کوشش که در آن زمینه بکار مي بریم به رشد خود
ادامه دهد .
2- جنسیت : با توجه به تحقیقات انجام شده توسط
اشخاص مختلف از جمله ؛ دکتراسبورن . پرفسور لهمان و
دکنر تورنس بیانگر این مطلب است که تفاوت ميمي بین
امتیلزات خلاقیت كلي و هیچ يك از امتيازهاي جنسیت براي
مرد وزن نشان داده نشده است . 1
3- تحصیلات : شخصیت خلاق في نفسه شکل نمي کیرد .
بلکه در محیط اجتماعي و تعلیم و تربیت پرورش مي یابد .
4- ارزشیا ي اجتماعي ,زشیا فشارهايي هستند که
تعیین کننده مبناي فكري و نحوه رشد و ارتقاء آن قلمداد
مي شود .
صفحه 24:
کاندقلکرلمبانکهاور 6۳۴0۲8۵۳۷
** يبشنهادهاي عملي براي افزایش خصایص مرتبط با خلاقهتت
> یادداشت برداري
۶ انتخاب زمان و مکان مناسب
<تقویت توان يرسش كردن
< استفاده ازروابط میان افکار
۶ تغییر شکل وضع موجود
* تبيه فيرست ويه كييبا
7 تحلیل شبکه
ee
peo
> قراردادن خود بجاي دیگران
تحليل داده ها و باز خورآنها
صفحه 25:
کاندلکرلمیبانکهاور 6۳۴0۲8۵۳۷
تكنيك هاي خلاقيت eas
QOD
*** تكنيك هاي مبتني بر رویکرد الکس اسبورن ((050010 ))
*** تكنيك هاي مبتني بر رویکرد لارنس میلز (( 11165 ))
** تكنيك هاي مبتني بر رویکرد گنریش آلتشولر(( ۸15101167 ))
صفحه 26:
کانالگرلمیبلنکپاور ۵۳۵۲8۵0۷
* رویکرد الکس اسبورن ( نسل (Sal پوینت
2 تكنيكهاي مبتني بر اين رویکرد براساس روشياي سیال سازي ذهن و حذف موانع ذهني
و تحريك شعور ناخودآگاه مغز جیت تولید ایده هاي جدید استوار است .
طوفان مغزي (0طن۲مو صنه۳ظ1)
سوالات ايده بر انكيز ( 011651102 عاعع)
تفكر موازي (0تاعلصنط Lateral (
ارتباط اجباري ( 355001361012 1107060 )
Attribute) stare ys) cum)
(isting
6 کوش کردن به موزيك Listing to)
(music
(Role playing ( ايفاي نقش 7
(Check list) uJ, 8
(synectics ) سینکتیکس 9
Delphi suis 10
نز انغ سا لط صن
صفحه 27:
۰ 20 کاندقلگرلمیبانکپاور @PptBank
S39) 0 لارنس میلز (نسل دوم) ne
در اين تكنيك ها اطلاعات فراواني در محیط مساله جمع آوري و مورد تجزیه و
تحليل قرار مي كيرد . سيس با تكنيك هاي نوع اول اقدام به خلق ايده مي شود . و در
نبايت ايده ها ارزيابي و ايده ببتر كزينش واجرا مي شود .
تجزيه و تحليل ريخت شناسانه ( 7/10101201001021
(analysis
* توسعه عملكرد هاي كيفي ((171© )
۶ ميندسي ارزش ( ۷۳ )
صفحه 28:
کاندقلکرلمیبانکهاور 6۳۴0۲8۵۳۷
** رویکرد گنریش آلتشولر(نسل سوم)
پوینت
oe ۰ پایگاه دانش و الگوهاي نو آوري و نفي کامل سعي وخطا یا
7 روشياي کاهش رخوت رواني
Ee
7 روش جمع آوري و سازمان دهي
۶ آنالیز عملکردها
<رویکرد ریخت شناسانه
* روشياي تكاملي
* پایگاه دانش
* ابزارهاي تحليلي تریز
صفحه 29:
@PptBank لکرلمیب لنکه اور its
* ویژه گيهاي عمده نسل هاي خلاقیت بو
نسل دوم :
نسل اول : ی
aes 7 بکار گيري تكنيكهاي نسل اول
7 د هن “” قابل تعریف بصورت يك پروژه قابل مدیریت
peer” 7 ارایه مفهبوم آنالیز عملکرد
7 مبتني بر فرآيند حل خلاق مساله
نسل سوم :
7 نظام يافتگي بسیار بالا
¥ بکار گيري پایگاه دانش
7 انعطاف پذيري پایین
۲ بیره وري بسيار بالااز نظر زمان دسترسي به ايده هاي خلاق
صفحه 30:
@PptBank ees
خلاقیت و هم انديشي در مهندسي آرزش
فاز خلاقيت نقطه عطف فر آیند ميندسي ارزش است .
مدیریت ارزش در این مرحله . با حساسیت و ظرافت و اعمال مدیریت صحیح ظرافتياي
روحي و رواني افراد شرایط را براي ظیور ایده هاي خلاق بیشتر فراهم مي نماید .
< ! انتقاد و ارزيابي ممنوع =
! بي توجبي و نادیده گرفتن ایده ها ممنوع
صفحه 31:
۱ ک اند لکرلمیانکپاور ۵۳۴0۲83۳۷
فرآیند حل خلاق مساله و متدولوژي مدیریتماززش
Defining the
problem
مه |
Evaluating the] | هك
0 آماده سازي
Producing تجریه و تحلیل
alternative
Sorting & نظریه سازي
combining
Bringing dea) | توسعه دادن
together into one
ea | ترکیب ایده ها
Evaluating the کر
proposed sol. Or ي نظري
idea 4 تعیین اعتبار ایده ها $<. SS
صفحه 32:
کاندقلکرلمیبانکهاور 6۳۴0۲8۵۳۷
نیاز
%
صفحه 33:
مز الغ سا اخ صا ها ند
کاندقلکرلمیبانکهاور 6۳۴0۲8۵۳۷
بويت
** نمونه هابي از تكنيكهاي خلاقيت
مدل سینکتیکس
صورت تطبيقي اسکمپر 8 الكوبرداري از طبیعت
تكنيك دلفي 9 تفکر موازي
تكنيك کروه اسمي 0 روش تحلیل معتوف به هدف
ارتباط اجباري 1 11 طوفان فكري
تجزيه و تحليل ريخت شناسانه
كردش تخيلي
صفحه 34:
کاندقلکرلمیبانکهاور 6۳۴0۲8۵۳۷
% مدل نکتیک
< ول به ظاهر همانند نستند.
كوردن :اين مدل اساسا بر استفاده از تشابیات ساختي مدلها و آزمایش آنیا. کرد هم آوردن
افرادي كه در رشته هاي مختلف دانشكاهي آموزش ديده و در نواحي مختلف جغرافيايي
بزرك شده اند وداراي شيوه هاي مختلف ياد كيري و تفكر متكي است .
> عجيب را آشنا و آشنارا عجيب كردن
** صورت تطبيقى اسكمير يا سوالات ايده برانكيز:
(SCAMMPER)
ubstitute{Combine| Adapt | Magnify | { Modify ۲۱
۱ ۲
ut to other use} —fliminatd— -Rearrang
u : 5
صفحه 35:
کاندقلکرلمیبانکهاور 6۳۴0۲8۵۳۷
1
ارایه مساله به گروه
هر کدام از اعضا ایده هاي خود را یادداشت میکنند.
نظرات وایده ها به ایستگاه مركزي
1
ايده ها جمع آوري و تكثير و در اختيار ساير اعضا
هرعضو ايده هاي ديكران را بررسي و اعمال نظر خود
ال
ea
صفحه 36:
کاندقلکرلمیبانکهاور 6۳۴0۲8۵۳۷
* ارتباط اجباري:
صفحه 37:
کاندقلکرلمیبانکهاور 6۳۴0۲8۵۳۷
* تجزیه و تحلیل مورفولوژيك :
۶ پدیده از نظر ريخت و ساختار كلي و ابعاد مختلف موجود در آن تجزیه و تحلیل مي شود
صفحه 38:
کاندقلکرلمیبانکهاور 6۳۴0۲8۵۳۷
* الگوبرداري از طبیعت :
> ذهن باقدرت انتخاب خود جرياناي طبیعت رادرقالب قوانيني مي ریزد و با انکاره هاي
انتخاب خود مطابقت مي دهد
هوش مصنوعي ل
برنامه ريزي کامپیوتر
** تفکر مواز
< مشابه روش ارتباط اجباري است .
> وجه تمایز : تصادفي بودن تفکر موازي است
فال حافظ
صفحه 39:
کاندقلکرلمیبانکهاور 6۳۴0۲8۵۳۷
پوینت
** طوفان مغزي :
> رگد میت OD a petal yas تلاش وي در اصلاح و یبود
روش آزملش و خطا بدست آمد . ~
قوانین روش
انتقاد ممنوع. BRB
۲ چرخش و کریز آزاد
“ کمیت مورد نظر است
7 ترکیب ایده ها واصلاح تن ان ها او
B sol.
1. طوفان مفزي مخالف
2 طوفان مغزي انفرادي
د ١ اطوفان مهري دوفري
4. طوفان مغزي دومرحله اي
5. طوفان مغزي lk
صفحه 40:
كاذ
ند يلكيلمىبلنكباور @PptBank
7 روند نظارت بر اف
بت بر افکار را کاملاً
رد مي كند .
عظ ی
نقاط ش
شروح فراوان
روع فراوان ولي نقاط يايا:
ياياني كمتر ديده مي ش
ae و
صفحه 41:
کاند[سلگرلمیبانکهاور 9۳۲۴8۵01
فرآیند حل مسئله در DRIL
در دانش ,۳6/۳ ابتدا
مسأّله مورد نظر با مسأله
هاي استاندارد مطابقت داده
مي شود. سپس راه حل
استاندارد مربوط به مسئله
SS رادر مورد مسأله خاص
خود به کار مي برند.
صفحه 42:
کاندقلکیامیبانکهاور 6۳۴0۲8۵۳۷
با استفاده از چنین فر آيندي تعداد آزمايشيبونخطاي لازم
در عمل كاهش مي يابد و مؤثرترين راه حل برايه
مسأله مورد نظر بدست مى آيد.
بنابراین در روش ,1 ابتدا مسائل جزئي و خاص
خود را به شیوه استقراتی به مسائل کلی و استاندارد
press داده و سپس با استفاده از راه حلياي موجود
براي مسائل استاندارد. جواب و راه حل خود را از روش
قياسي بدست مي آوریم.
صفحه 43:
کانالگیلمبلنکهباور @PptBank
6- فواید و کاربردهاي ۳0۳۳
با استفاده از دانش مي توان به نتایج و دستاوردهاي
متعددي از جمله موارد زیر دست یافت:
- دستيابي به نوعي نگرش جامع علمي به ابداعات و اختراعات .
- شکل گيري جنبه هاي بسیار ميمي از علم خلاقیت شناسي.
- دستيابي به نوعي جهان بيني خلاق.
- کشف انواعي از راه حل ها براي مسائل ابداعي يعني مسائلي
که با روش هاي معمولي متداول راه حل آنبا به دست نمي
آید.
صفحه 44:
کاناقلگرلمیبانکهاور 6۵۳۵۲8۵0۷
- دستيابي به بیترین و موثرترین راه حل ها براق آتواع مسائل
علمي في انسای و اجتهای:
پیش بینی روند ابداعات و اختراعات در آینده (خلاقیت
شناس آینده شناخی).
- ارائه آموزش هاي نوين مبتني بر TRID در مدارس و
دانشگاه ها (خلاقیت شناسی پرورشی مبتنی بر ,۲0۲11
- تسیل و تسریع روند رشد و توسعه علوم و فناوري .
صفحه 45:
کاندقلکرلمیبانکهاور 6۳۴0۲8۵۳۷
همچنین در دنياي امروز شر کتباي بز رک و کوچك بسياري از
7 استفاده مي كنند و اين تئوري را در سطوح مختلفي
مانند حل مسایل واقعي, مشکلات روزمره و عملياتي و پیش بيني
Cee کيري درباره جبت کيريياي آینده فناوري به کار مي
این تئوري در شر کتبايي چون فورد. زیراکس. هوندا؛ موتورولك
زیملس. فیلییس: ال » میتسوبیشی, کداك, قوجی
یرت ی در , در حال اجراست و در برخي
دانشگاهياي بزر گک جبان مانند ۴() میشیگان و بركلي تدریس
ميشود.
صفحه 46:
کاندقلکرلمیبانکهاور 6۳۴0۲8۵۳۷
سیر تحولات كاربردهاي TPRIL
bad
Parameter
good
good bad
Parameter A
Parameter A.
صفحه 47:
