صفحه 1:
درمانهاى مواحةه ۳
صفحه 2:
مقدور خواهد بود.
علت اصلى سيت روانى» 2 مدر
آن مبارزه ار
دارند که ا ل ار 2
صفحه 3:
ا ا ا ا
منش بيمار مبارزه كرد.
صفحه 4:
RSE ا oe eee راز
کاملاً آگاه نشده باشند که چگونه از الگوهای عادی 2
دهى به صورت دفاعها استفاده مى كنندء ذمى 2
دفاعهاى خود را تعديل كنند.
صفحه 5:
a ee رس
tarp eee eer areonry| ل 0 0 ol
طَلك مى كتل.
صفحه 6:
مار زو ود ورس =
ا سر
حبس شده درزره عضلانی درمانجویال. تماس ۶
ee bene ote رت
صفحه 7:
شزیر ماسح ولتت ورس رویسر زرز زر ؟
فقط درصورتی میسر است که 1 ۳۳۱
ل لت ل زر راد
sO الت لي رت ات
ردن SSS ی دانست متا اصلى ما ۳
قَرَارَدارد زندكى جدا از بدن يك خيال است.
صفحه 8:
نا زاها هنارای ود
تچ سر رس
که وظیفه دارند اضطراب را کم کنند با آد را ۳
پرسانند افراد فوبیک ازمحرکهایی چون سكهاء آسانسور8
يا ارتفاعات اجتناب مى كننادء افراد مبتلا به وسواسن
فكرى -عملى از كثيفى؛ اختلال يا خشم اجتناب مى كنند
صفحه 9:
.لا
رل BRIE سس
۳۳
er سب
a a
ازبیماری اجتناب کنند. اگرافراد برینشال ۱
Cent SaaS eB ا كم
استفاده نکنند با اضطراب زیاد مواجه می شوند که مس
تواند.به وحشت S33 تبدیل شود.
صفحه 10:
Sa easel loz فيزن
ape pp paren | ا رت
صفحه 11:
۹
oe =o ea ا B ET)
SE a re pve ل
صفحه 12:
کف دست. گریه کردن محکم جسبیدن به 2
5 ee eer mere mOn erty ron earile
صفحه 13:
ار JES We
که درمانگر باید بتواند دربیمارا
را ۱
و
درمدت جلسات ارزیابی همدلی نشان می دهنل نا 2۳2
NC eR SPECS est ات
صفحه 14:
را( سازی نامیده می شود نه درماد با
مدت جلسات معمولا قدری طولانی تراز استاندارد 50
دقیقه ای است.
صفحه 15:
ee Ere واد
JS راككترل مى كتند يادذكيرى باتك
oy Eee cee ea ces ee eee Bess
صفحه 16:
و جلو گیری فعال از رفتارهای اجتای 7
( جلوگیری ازپاسخ ) درکوتاه مدت. بيمارآن
دجارافزایش اضطرا ب خواهند شد.
صفحه 17:
واجتناب کمتری را تجربه خواهند کرد .
صفحه 18:
Can U geen caer care ررس
ا ی ی ا جامد
حساسیت زدايى با حركت جشم ويردازش
Ces
صفحه 19:
PAE rrr
ae ال
ENR re SUB eet)
ستارماى Pane a RO Ne RIPE rere ee
مربوطه می شود.
صفحه 20:
شتاب بخشيد ن به پردازش اطلاعات است.
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
ا اا اد
صَوَرَت بالقوه دراو كسستكى ايجاد مى كند.
صفحه 24:
بخشى ازمكتب رفتارى ماست, درماك ادر
تجسمی هم برنطریه ای معتبر و شواهد مر ۳
ال
صفحه 25:
—
AN رو
وت 5
تلا راب
جديد استء يعنى شكلى از اقدام میلرود زر لا
مفاهيم روانكاوى به اصطلاحات يادكيرى.
صفحه 26:
ا مع و
ی ۳
لست رايش ازدستكاه عصبى خودمخة: ae
أنسان را به دستكاه انرزى رز ار
وهماهنگی شناختی برای این ee
داسعت:
صفحه 27:
وغرقه سازی تجسمی. ازتلاش معناداردرود فر 2
سود.
صفحه 28:
PBS glass pete, Tees
گیرندبااقدامات مصنوعی وتصورات علط واه
; ee eee ner ys
رادار ea nee new PP ee Olen Carre
روحی که اضطراب را بیشتر می کنند.
صفحه 29:
اختلالهاى ۳ مى را کر همدلی زر
ا ا كد
سازى آنها رادرمعرض بازفعال سازى اسيب وتشتديك
Moreen res
صفحه 30:
"77 تا
زا
Sot ی
اه A ۳۹۹
ك2 رح 5-5-0-2
ae eee re |e
Serpe pesiar ل Sele لل رارامن.
نه فنون واقدامات بی روحی که اضطراب رات ۰
صفحه 31:
—
yee 1 0 لذ سرت بقن
Io) ا ا ا ل ل لمر
EF ۳۳ ار
فصل هشتم
درمانهاي مواجه سازي و غرقه سازي
توماس استمفل
نظريه آسيب شناسي رواني :
پيشگيري ازآسيب رواني ،فق ط از طري ق انقالب جنس ي
مقدور خواهد بود.
علت اصلي آسيب رواني ،سركوبي جنسي است و بايد با
آن مبارزه كرد .در درون و بيرون آدمها،نيروهائي وج ود
دارند كه دربرابر ميل طبيعي ،خشنودي و سالمت جنس ي
مقاومت مي كنند.
ادامه نظريه آسيب شناسي رواني
دردرون فرد ساختارمنش بيمارگوني بنا نهاده ش ده اس ت
ك ه ه دف وج ودي آن ،ادام ة سركوبي جنس ي وس تم
اجتماعي است پس براي مبارزه با سركوبي باي د با همين
منش بيمار مبارزه كرد.
نظريه فرايندهاي درماني
رايش معتقد بود ك ه فق ط درص ورتي مي ت وان ازآس يب
رواني پيشگيري كرد كه انقالبي برپا ش ود ت ا جامع ه اي
ناستمگر و كمونيست را بنا نهد .او تحليل منش را مقدم ه
ضروري براي روانكاوي مي دانست تا وقتي ك ه بيماران
كامٌال آگاه نشده باشند كه چگونه از الگوهاي عادي پاسخ
دهي ب ه ص ورت دفاعها اس تفاده مي كنن د ،نمي توانن د
دفاعهاي خود را تعديل کنند.
رابطه درماني
انسان درخورباالترين احترامهاست ولي اين انسان طبيعي
و تناسلي است كه ملكوتي تلقي ميشود ،نه اطوارهائي كه
عموما به منش معروف است ،ساختار منش بيانگر چيزي
است كه جامعة ستمگر ،به قيمت پذيرفتن افراد آن را
طلب مي كند.
ادامه رابطه درماني
همدلي عبارت است از تجربة بدني كه درب دن آزاد ش ده
درمانگران احساس مي ش ود ك ه با تنش ها و هيجانهاي
حبس شده درزره عضالني درمانجويان ،تماس جس ماني
مي گيرند درمان پس – رايشي :بيوانرژتيك
ادامه رابطه درماني
الكساندر لوون :معتقد بود :آزادي لذت ب ردن اززن دگي
فقط درصورتي ميسر است كه بدن ،كامٌال سرزنده باش د،
بدني كه جريان آزاد انرژي زندگي ،بيوانرژي را ممكن مي
سازد او آس يب رواني را معادل سركوبي و انعط اف
ناپذيركردن زندگي مي دانست .مبناي اصلي ما درب دن ما
قرار دارد زندگي جدا از بدن يك خيال است.
درمان با غرقه سازي تجسمي :نظريه
آسيب شناسي رواني
نشانه هاي بيماري و مكانيزمهاي دفاعي بعن وان مشخص ة
آسيب رواني ،پاسخهاي اجتنابي آموخته ش ده اي هس تند
كه وظيفه دارند اضطراب را كم كنند يا آن را ب ه ح داقل
برسانند افراد فوبيك ازمحركهايي چون سگها ،آسانسورها
يا ارتفاعات اجتن اب مي كنن د ،افراد مبتال ب ه وس واس
فكري -عملي از كثيفي ،اختالل یا خشم اجتناب می کنند
ادامه درمان با غرقه سازي تجسمي :نظريه آسيب شناسي رواني
افراد اسكيزوفرنيك ازتماس نزديك با مردم اجتن اب مي
ورزند ،افراد مبتال ب ه خ ود بيمار انگ اري ،مي كوش ند
ازبيماري اجتناب كنن د .اگرافراد پريش ان ب راي اجتن اب
ازاين محركها يا محركهاي ديگر ،ازنشانه ها يا دفاعهايشان
استفاده نكنند با اضطراب زياد مواج ه مي ش وند ك ه مي
تواند به وحشت زدگي تبديل شود.
نظريه فرايندهاي درماني :
اگر علت آسيب رواني اضطراب و اجتناب شرطي باش د،
پس براي برطرف كردن آن بايد پاسخ هاي اض طرابي و
اجتنابي را خاموش كرد .خاموشي ،ناپديد شدن ت دريجي
اضطراب شرطي دراثر تقويت نشدن آن است.
پااليش رواني :
درمانجو وظيف ه دارد هرص حنه محركي را ك ه درمانگر
توصيف مي كند تا حد امكان به طور واضح تجسم كند و
اضطراب شديد و هيجانهاي ناخوش ايند ديگري ك ه اين
صحنه ها رافرامي خوانن د ب ه ط ور كام ل تجرب ه كن د
دشوارترين كار براي درمانگر غرقه ساز ،ساختن ص حنه
هائي است ك ه سركوب ش ده ان د ،يا از آنها اجتن اب
شناختي مي شود.
ادامه پااليش رواني
هنگام ارائه صحنه هاي غرق ه سازي ،درمانگر ب ه عالئم
آشكار اضطراب دردرمانجو ،مثل تنفس سريع ،عرق كردن
كف دست ،گريه كردن ،محكم چسبيدن به ص ندلي و يا
مچاله شدن و پوشاندن صورت توجه مي كند .
رابطة درماني :
ازلحاظ نظري نيازي به برقراري رابطه نيست بديهي است
كه درمانگر بايد بتواند دربيماران اعتماد ايجاد كند تا آنها
به همكاري ادامه دهند.
درمانگران غرقه ساز برای مؤثر بودن مهم است آنها فق ط
درمدت جلسات ارزيابي همدلي نشان مي دهند تا بتوانن د
تعبيرهاي باليني الزم ب راي ساختن ص حنه هاي نتيج ه
بخش را تدوين كنند.
واقعيت ها
اگردرمانگري فقط با محركهاي نشانه سروكار داشته باش د
و فرض كند كه نشانه هاي پويشي بي ربط هستند يا اصًال
وجود ندارند ازنظر ف ني از روش ي اس تفاده مي كن د ك ه
درمان غرقه سازي نامي ده مي ش ود ،ن ه درمان با غرق ه
سازي تجسمي درمان معموٌال 3-20جلسه طول مي كشد
مدت جلسات معموٌال ق دري ط والني تراز اس تاندارد50
دقيقه اي است.
درمان ازراه مواجه سازي نظريه روان
درماني
درمكتب رفت اري ،درمانگران مواج ه سازي معتقدن د
اضطراب پاسخي شرطي است ك ه دوعام ل يادگيري آن
راكن ترل مي كنن د يادگيري پاس خگرو كنش گر ،هر دو
درپيدايي ونگهداري اختاللهاي رفتاري دخالت دارند.
نظرية فرايندهاي درماني :
راهبرد درماني درمان ازراه مواج ه سازي ،وارون ه كردن
وابستگي هاي تقويت يا تناقض روان رنجوراست :تماس
عمدي و طوالني با محركهاي ترسناك ( مواجه ساز ي )
و جل و گ يري فعال از رفتارهاي اجتن ابي مربوط ه
( جلوگ يري ازپاسخ ) دركوت اه م دت ،قطعًا بيماران
دچارافزايش اضطرا ب خواهند شد،
ادامه نظریه فرایندهای درمانی
اما دردرازمدت،ازطريق فرايندخاموشي مطمئنًا اضطراب
واجتناب کمتری را تجربه خواهند کرد .
رابطة درماني
درمانگرغرق ه ساز ازچن د جهت مانن د ي ك پ دريا ماد
ركارآمد عمل مي كند .اودردرمانجو اعتماد ايجاد مي كندو
به او ثابت مي كندمحركهايي كه ازآنها مي ترس د ،خ واه
واقعي باشند يا خيالي ،آسيبي به او نمي رسانند.
ٍ ( EMDRحساسيت زدايي با حركت چش م وپ ردازش
مجدد )
ادامه رابطة درماني
انسانها ازيك نظام فيزيولوژيكي فطري برخوردارن د ك ه ب راي
پردازش اطالعات درجهت س المت رواني تنظيم ش ده اس ت.
آسيب رواني زماني روي مي دهد كه نظام پ ردازش اطالعات
متوقف شده باشد.
رويدادهاي آسيب زاي زندگي ،باعث ش كل گ يري الگ وي
بيمارگون عواطف ،رفتارها ،ش ناختها،احساس ها وساختارهاي
مربوطه مي شود.
نظرية آسيب شناسي رواني
نظرية فرايندهاي درماني
هدف اوليه EMDحساسيت زدائي طبق الگوي رفت اري
بود ،ولي هدف ن و ع تكام ل يافت ة آن ،يع ني EMDR
شتاب بخشيد ن به پردازش اطالعات است.
ادامه نظرية آسيب شناسي رواني
EMDRعمٌال ازهشت مرحله تشكيل مي شود.
-1كسب اطالعات دربارة تاريخچ ة درمانجو وبرنام ه
ريزي درمان
-2آمادگي
-3ارزيابي
ادامه نظرية آسيب شناسي رواني
-4كارگذاري
-5درمان كارگذاري
-6وارسي بدني
-7بستن
-8ارزيابي مجدد
رابطة درماني
رابطه درمانگر – درمانجو بايد با هم دلي،اعتماد وايم ني
توأم باشد.درمانجويي كه دچارآس يب ش ده اس ت سالها
درترس ،خجالت وسكوت به سربرده است رابطه درماني
وموقعيت درمان بايد امنيت درمانجو راتضمين كند.
EMDRدرمانجورابا مواد آسيب زا مواجه مي سازد وبه
صورت بالقوه دراو گسستگي ايجاد مي كند.
انتقادهايي ازدرمانهاي مواجه سازي وغرقه
سازي
ازديدگاه رفتاري :درمان از راه مواج ه سازي ب ه ح ق
بخشي ازمكتب رفتاري ماس ت ،درمان با غرق ه سازي
تجسمي هم برنظريه اي معتبر و شواهد مربوط ب ه فراين د
خاموشي استواراست.
ادامه انتقادهای دیدگاه رفتاری
بنابراين درمان با غرقه سازي تجسمي ،شراب كهن ه دربطريهاي
جديد است ،يعني شكلي از اقدام ميلرود و الرد ب راي تب ديل
مفاهيم روانكاوي به اصطالحات يادگيري.
ادامه انتقادهايي ازدرمانهاي مواجه سازي
ازديدگاه روانكاوي:ويلهم رايش به جاي اينك ه بازداري
ارگاسمي راشكلي ازآسيب رواني بداند ،هم چن ان ب راين
باور بود كه دستيابي به ارگاسم ،شرط الزم سالمت رواني
است .رايش ازدس تگاه عصبي خودمخت اربتي ساخت و
انسان را به دستگاه انرژي جنس ي ت نزل داد ويكپارچگي
وهماهنگي شناختي ب راي اين درمان اهميت بس ياركمي
داشت.
انتقادهايي ازدرمانهاي مواجه سازي
ازديدگاه انسان گرايي :ف وران هيجان درمواج ه سازي
وغرقه سازي تجسمي ،ازتالش معناداردرون فردناشي نمي
شود.
ادامه انتقادهای دیگاه انسان گرایی
درع وض ،درمانگراني ك ه اين ن وع درمانها را ب ه ك ار مي
گيرند،بااقدامات مصنوعي وتصورات غلط ونامعقول،هيجانهارا
از بيرون فرد مي خوانند .هركسي ك ه دربحراني گرفتارش ده
است ،به دنبال همدلي وآرامش است ن ه فن ون واق دامات بي
روحي كه اضطراب را بيشتر مي كنند.
ادامه انتقادهايي ازدرمانهاي مواجه سازي
ازديدگاه بافتي
كودكان وبزرگساالن آس يب دي ده ك ه طب ق انتظاردچار
اختاللهاي اض طرابي مي ش وند،ب ه هم دلي وتوج ه ما
نيازدارند برعكس ،دردرمان غرق ه سازيتجس مي ومواج ه
سازي آنها رادرمعرض بازفعال سازي آس يب وتش ديد
اضطراب قرارمي دهند .
ادامه انتقادها از دیدگاه بافتی
درع وض ،درمانگراني ك ه اين ن وع درمانها را ب ه ك ار مي
گيرن د،بااق دامات مص نوعي وتص ورات غل ط
ونامعقول،هيجانهارا از بيرون فرد مي خوانن د .هركس ي ك ه
دربحراني گرفتارشده است ،به دنبال همدلي وآرامش اس ت
نه فنون واقدامات بي روحي كه اضطراب را بيشتر مي كنند.
ادامه انتقادهايي ازدرمانهاي مواجه سازي
ازديدگاه يكپارچه نگر EMDR
بعن وان ن وعي درمان يكپارچ ه نگرانقالبي ،ت ا جايي
پيشرفت كرده اس ت ك ه چن د نظري ه وروش درماني
رادرب رمي گ يرد.اين روش درماني واقعًا چ يزي بيش
ازحركات چشم است ،اين يك نظام رو به تكامل وپيچيده
پایان
روان درماني است.