صفحه 1:
pe cS
مرن زلس
صفحه 2:
ی ی سر
tnd oe le wet رن
هاى ديكر رفتار را تضعيف كند و به نشانه اب از
صفحه 3:
جسمانی یا روانی یا صرفاً به دلیل پیام ۵1
نكران كننده اضطراب را فراخوانند اكر أبن ه
ee eee nee eran ane
صورت مى كيرد و يك دور معيوب ايجاد مى شود كه به
es ل ل ا CNC
صفحه 4:
کنیم که پاسخ بازدارندة اضطرات در حصور ای
اضطراب sil رت دهدء اين Year ع ۳
و اضطراب را ضعيف خواهد كرد.
صفحه 5:
کات CI رن
درمانگران انتدا به درمانجویان باد می دهنتد1
عضللات سراسر بدن را شل كنند .
صفحه 6:
...ا
Pe ae
—
اد بت وا يانم سرت ال il ۱«
ا ار
eS ee ا
صفحه 7:
لش SC
غرقه سازی تجسمی معمولاً درمانجو وا بلافاء
طور کامل با محرک آزارنده مواجه می سازد درحالی
حساسیت زدائی منظم به صورت تدریجی درسلسله
مراتب اضطراب پیش می رود .
صفحه 8:
درحالی که جرأت آموزی برای اغلب اضطرابهای ۰ ۳
به تعاملهاى ميان فردى كك ذرمان Cpe cll
د
صفحه 9:
لي ل ۱۳
به كار مى رود درمانكر از طريق بازى نفش با تعافل
nO) hee rere) ا ا ات
bee pee ا
صفحه 10:
موقعیت های محرکی که زمینه را برای رفتا
ee ۱8-۱
درن أن فستك (ييامذها) این 9 --ظ به زنجیره
رفتارمعروف است و شالوده آگاهی از تغییردادن وابسستکی
ها را تشکیل می دهد.
صفحه 11:
بيماران را شكل مى دهند نكه مى دارند و حامر
صفحه 12:
—
cP ون
وت 5
کنترل کند تا رفتار
رت
صفحه 13:
صفحه 14:
aie تور سور حط پایه iets
۰ برای مشخص کردن وابستکی های مر ۶۶
ke) oe beer Ege) emer 0
صفحه 15:
خط يايه مقايسه كنيد.
صفحه 16:
a eae
کنترل دو جانبه يا قرارداد بستن
(inp)
7
صفحه 17:
درمان کران معم ۳ ۳۳۳۰
بروابستگیهای محیطی روزمره درمانجرهایب"
مستقيم كمى دارند با وجود اين مى توانند سر
های اجتماعی مانند توجه تأئید و تحسین را درجریال
0[
صفحه 18:
—
تدده
re ts ا 0 استفاده از كنترل دوا
درنظر می گیرد.
صفحه 19:
rs دب لد نز bs ب
سنتی» گزینه های بسیار بحت ات ر مس
گویند. فنون شناعتی بنابرتعریف. با اصول ۰ ۳
aes سا دا
صفحه 20:
معتقد بودند كه آنل
ربط جندانى به تحليل مؤثر اختلالهاى رفتارى تذار
صفحه 21:
اند درحالیکه دیگران با دیدگاه ۶ ۳9۳
ارون بك شروع كرده اند و بعد زر
افزوده اند.
صفحه 22:
ل ال ا را
کنترل شناختی آگاهی اورا بالا ببریم.
صفحه 23:
pe eee camera eon rep Css er و
شخصى اى كه ككترل أنهابررفتار أشكار رز كد
را تسهیل می کنند پرورش دهند.
صفحه 24:
فرق می کند هراندازه روان درمانکر از ۱۳
ارزشمند ترباشد به عنوان يبى تفورت كتكدة اعكا
6ك
موترتر خواهد بود.
صفحه 25:
کار می کنند.درمان معمولاً به صورت
زوجى انجام مى شود بسيارى از فنون رفتارى و
ie ا ل ل Fe
0
صرفه جوئی درهزینه به صورت گروهی اجرا می شوند.
صفحه 26:
تاک 0
اند که از لحاظ تجربی حمایت شده باشد ویو
رفتاردرمانی صرفه جوبی دروقت ال ارا
را شناسائى as ees اهداف درمان ترازداد so
ا ا زر
اززيابى كنيد.
صفحه 27:
رفتاری دومین درمان بسیار موتر برای کاب ۳۳۱
ل اتش ey earn رو ترس 2
Eas 111 در رو
بو دهاند.
صفحه 28:
tec (He رش
کمیت مواجه هستيم. ا ee IS} Care
زا اک 0 اك رت تابر
بومتنای مشکل دارد؟
صفحه 29:
انتقادها ني آر رفتاردر”
ل ال ل Ey Ore
مهم یک درمان باری دهد. درعصری > اتوي
شماری از فروپاشسی احساس معنارنج می برتد:
وفتاودرمانی می کوشد فقط نشانه را نس US
صفحه 30:
"77 تا
Ess 5 اكوب
ی
بگیرند تمرکز رفتاری برآموزش مهارت دی 7۳
او می کیرد s !3 !)5+ — ای گروه حاكم
صفحه 31:
اغلب افرادى كه دراين حرفه مشغول كار هم
0 داده اند که مجع نظام OED درمانی 1
1 00
باشد مطمثنا در پس آنچه رفتاردرمانی خوانده می شود نطظ که
وحدت بخشی وجود ندارد.
پایان
فصل نهم
درمانهاي رفتاري
جوزف ولپي
آسيب شناسي رواني
اض طراب ،مش كل يادگيري نخس تين درآس يب شناس ي
رواني است اما زماني كه اضطراب به صورت ي ك پاسخ
عادي به محركهاي خاص ايجاد مي شود مي توان د جنب ه
هاي ديگر رفتار را تضعيف كند و به نش انه هاي ث انوي
منجر شود.
ادامه سيب شناسي رواني
خود اين نشانه هاي ث انوي مي توانن د ب ه دلي ل دردن اك
بودن ،تداعي شدن با ترسهاي آموخته ش ده از اختاللهاي
جسماني يا رواني يا صرفٌا ب ه دلي ل پيام دهاي اجتماعي
نگران كنن ده اض طراب را فراخوانن د اگر اين مش كالت
ثانوي اضطراب بيشتري ايجاد كنند ،پس يادگيري جديدي
صورت مي گيرد و يك دور معيوب ايجاد مي شود كه ب ه
نشانه هاي پيچيده تر مي انجامد.
نظريه فرايندهاي درماني
چون اضطراب ازطريق شرطي سازي آموخت ه مي ش ود
ازطريق شرطي سازي تق ابلي مي ت وان آن را يادگيري
زدائي كرداصل بازداري تقابلي ميگويد اگر بت وانيم ك اري
كنيم كه پاسخ بازدارن دة اض طراب درحض ور محركهاي
اضطراب آور رخ دهد ،اين پاسخ ،پيوند بين اين محركها
و اضطراب را ضعيف خواهد كرد.
حساسيت زدائي منظم
دراين حالت ،آرميدگي عضالني عميق و تدريجي ،پاسخ
غالب پاراسمپاتيك است ك ه با اض طراب مغ ايرت دارد.
درمانگران ابتدا به درمانجويان ياد مي دهن د ك ه چگون ه
عضالت سراسر بدن را شل كنند .
ادامه حساسیت زدایی منظم
مرحله بعدي حساسيت زدائي ،ساختن سلسله مراتب اض طراب
است كه طي آن محركها از بيشترين اضطراب آور تا كم ترين
اضطراب آور رتبه بندي مي شوند اين سلسله مراتب معم وًال
با توجه به موقعيت زماني و مكاني محرك ساخته مي شود.
ادامه حساسيت زدائي منظم
معموٌال جلسه درماني زماني خاتمه مي يابد ك ه درمانجو
بتواند يك صحنه را با موفقيت به اتمام برساند .هرجلس ة
حساسيت زدائي معم وًال 15-30دقيق ه ط ول مي كش د،
غرقه سازي تجسمي معم وٌال درمانجو را بالفاص له وب ه
طور كامل با محرك آزارنده مواجه مي سازد درحالي ك ه
حساس يت زدائي منظم ب ه ص ورت ت دريجي درسلس له
مراتب اضطراب پيش مي رود .
جرأت آموزي
حساسيت زدائي ،براي فوبي هاي مربوط ب ه موض وعها و
موقعيت هاي غيرانساني ،و اضطرابهائي كه صرفٍا حض ور
آدم ها آنها را فرا مي خوانن د ،درمان برگزي ده اي اس ت
درحالي كه جرأت آموزي براي اغلب اضطرابهاي مرب وط
به تعاملهاي ميان فردي ي ك درمان انتخ ابي محس وب
ميشود.
ادامه جرأت آموزي
فنون جرأت آموزي گوناگون هستند اما تقريبًٍا بدون استثنا
همه آنها به درمانجويان ياد مي دهن د ب ه م وقعيت هاي
اجتماعي خاص ،پاسخ هاي كالمي مستقيم و مؤثر بدهند.
سرمشق گيري فن مهم ديگري است كه درجرأت آم وزي
به كار مي رود درمانگر از طري ق بازي نقش با تعام ل
مستقيم بابيماران مي تواند وظيفه الگ و را ب راي جسارت
مؤثر داشته باشد.
كنترل وابستگي
تحليل رفتاري يا كاركردي عبارت است از مشخص كردن
موقعيت هاي محركي كه زمينه را براي رفتار ناسازگارانه
آماده مي كنن د ( شرايط پيش آين د ) عملياتي كردن
خودرفتار(رفتار) و توصيف وابس تگي هاي تق ويت ك ه
درپي آن هستند (پيامدها) اين زنجيره B-A- Cبه زنجيره
رفتارمعروف است و شالوده آگاهي ازتغييردادن وابس تگي
ها را تشكيل مي دهد.
نظريه فرايندهاي درماني
تحليل رفتاري سه طبقه از مشكالت رايج را مشخص مي
كند زياده رويهاي رفتاري ،كمبودهاي رفتاري و نامناسب
بودن رفت ار وابس تگي هاي محيطي هميش ه رفت ار ما و
بيماران را شكل مي دهند نگ ه مي دارن د و خ اموش مي
كنند.
ادامه نظریه های فرایند های درمانی
فن تغيير رفتار سعي دارد ب ه ط ور منظم وابس تگي ها را
كنترل كند تا رفتار سازگارانه را شكل ده د و نگ ه دارد
و رفتار ناسازگارانه را خاموش كند .
ادامه نظريه فرايندهاي درماني
كنترل وابستگي نتيجه بخش ،شش مرحل ه زي ر را ش امل مي
شود :
-1مشكل كلي را به زبان رفتاري بيان كنيد ( اين مرحل ه ب ه
عملياتي كردن رفتار آماج معروف است )
-2هدفهاي رفتاري را مشخص كنيد ضمنٌا بايد مشخص ش ود
كه سطح قابل قب ول عملكرد هري ك از رفتارهاي آماج
چيست .
ادامه نظریه های درمانی
-3براي تعيين نتيجه بخش بودن درمان بايد مقياسهائي را تهيه
كنيد و مقياسهاي خط پايه داشته باشيد .
-4براي مشخص كردن وابس تگي هاي موج ود و شناسائي
تقويت هائي به مشاهدات طبيعي بپردازيد .
ادامه نظريه فرايندهاي درماني
-5وابستگي هاي موج ود را تغي ير دهي د :شرايطي ك ه
تقويت ها بايد عملي شوند يا نشوند
-6براي تعيين اثربخشي مداخله هاي فعلي ميزان پاسخ ها
را بصورت نمودار ترسيم كنيد و نتايج را با مقياس هاي
خط پايه مقايسه كنيد.
ادامه نظريه فرايندهاي درماني
روشهاي كنترل وابستگي را مي توان به اين صورت طبقه بندي
كرد:
-1كنترل نهادي
-2كنترل شخصي
-3كنترل دو جانبه يا قرارداد بستن
-4كنترل درمانگر
-5كنترل بيزاري آور
كنترل درمان گر
وًال درروان درماني سرپائي
درمان گران معم
بروابس تگيهاي محيطي روزمره درمانجوهايش ان كن ترل
مستقيم كمي دارند با وجود اين ،مي توانند تقويت كنن ده
هاي اجتماعي مانند توجه ،تأئي د و تحس ين را درجريان
درمان كنترل كنند.
كنترل بيزاري آور
كنترل محرك هاي تميزي و كن ترل مناسب تق ويت ها،
درموارد نادر ،رفتار مشكل ساز را تغيير نمي دهن د دراين
گونه موارد ،رفتار درمانگر ،استفاده از كنترل بيزاري آور را
درنظر مي گيرد.
تغيير شناختي – رفتاري
رويكردهاي شناختي به تغيير رفتار براي رفتار درمانگران
سنتي ،گزينه هاي بس يار بحث انگ يزي هس تند .آنها مي
گويند ،فنون شناختي بنابرتعريف ،با اص ول س نتي رفت ار
گرائي مغاير هستند.
ادامه تغيير شناختي – رفتاري
شرطي سازي به عنوان عام ل تع يين كنن ده و مهم رفت ار
انسان جايگزين ش ناخت ش د رفتارگرايان فراين دهاي
شناختي را انكار نكردند بلكه معتقد بودند كه اين فرايندها
ربط چنداني به تحليل مؤثر اختاللهاي رفتاري ندارند.
نظريه آسيب شناسي رواني
برخي از رفتارگرايان شناختي نظريه ها و فنون خود را از
ديدگاه رفتاري گرفته اند و عنصر شناختي را به آن افزوده
اند درحاليكه ،ديگران با ديدگاه شناختي آلبرت آليس يا
آرون بك شروع كرده ان د و بع د عنصررفتاري را ب ه آن
افزوده اند.
نظريه فرايندهاي درماني
اگرمشكل بيمار ناشي از كمبود اطالعاتي باشد ك ه كن ترل
شناختي برپاسخ هاي ناسازگارانه را غ يرممكن مي سازد
پس راه حل اين است كه با ت أمين اطالعات الزم ب راي
كنترل شناختي آگاهي اورا باال ببريم.
دونالد ميچن بام :
باروش خود به نام آموزش خودآموزي خ دمت مهمي ب ه
تغيير شناختي – رفت اري كرده اس ت .ميچن بام ،عالوه
برك اهش اظهارت شخص ي ك ه پاس خهاي هيجاني
ناسازگارانه ايجاد مي كنند به افراد كمك مي كند اظهارات
شخصي اي كه كنترل آنهابررفتار آشكار كالمي و حرك تي
را تسهيل مي كنند پرورش دهند.
رابطة درماني
اهميت رابطة درماني دردرمان رفتاري برحسب اينكه چ ه
فني به كار برده شود و متخصص باليني چ ه كس ي باش د
فرق مي كن د هران دازه روان درمانگر از نظر درمانجو
ارزشمند ترباشد به عنوان ي ك تق ويت كنن ده اجتماعي
مؤثرتر خواهد بود.
واقعيت هاي رفتاردرماني
درمانگراني كه فنون شرطي سازي تق ابلي و ش ناختي –
رفتاري را به كار مي برند معموٌال دردفتر خصوصي خ ود
كار مي كنن د.درمان معم وٌال ب ه ص ورت فردي و نهايت ٌا
زوجي انجام مي شود بسياري از فنون رفتاري و ش ناختي
– رفتاري ،ازجمله جرأت آم وزي ،آم وزش آرمي دگي و
مسأله گشائي ،سرمشق گيري و تقويت گروهي به منظ ور
صرفه جوئي درهزينه به صورت گروهي اجرا مي شوند.
رفتاردرماني كوتاه مدت
رفتارگرايان هميشه به دنبال مداخله هاي كوتاه مدتي بوده
اند كه از لحاظ تجربي حمايت شده باشد وي ژگي اص لي
رفتاردرماني صرفه جويي دروقت است اختاللهاي خ اص
را شناسائي كني د ،ب راي اه داف درمان قرارداد ببندي د،
روشهايي كه اعتبار تجربي دارند به كار ببري د و نتيج ه را
ارزيابي كنيد.
كارائي رفتاردرماني
درزمينه اختاللهاي خوردن ن يز تحقيق ات نش ان داد ك ه
درمان ش ناختي – رفت اري مؤثرترين درمان و درمان
رفتاري دومين درمان بسيار مؤثر براي كاستن از پرخ وري
و پاكسازي درافراد پراش تها ب وده اس ت اين درمانها از
ويژه داروهاي ضدافسردگي برتر
درمانهاي داروئي ب
بودهاند.
نقادهائي از رفتاردرماني
ازديدگاه روانكاوي :
رفتاردرماني به عنوان نظامي كه به تجربه نگري خ ود مي
بالد واقعًا نااميد كننده اس ت ب ه جاي پ ژوهش كيفي با
كميت مواجه هستيم .اگر حساسيت زدائي مي تواند ترس
ي ك دانشجو از عنكبوتها را ك اهش ده د چ ه ت أثيري
برمبناي مشكل دارد؟
انتقادهائي از رفتاردرماني
ازديدگاه انسان گرائي
آنچه درنظريه و درمان رفتاري دي ده نمي ش ود احساس
ارزشهاي انساني است كه مي تواند ما را درتع يين نتيج ة
مهم يك درمان ياري ده د .درعصري ك ه انسانهاي بي
ش ماري از فروپاش ي احساس معن ا رنج مي برن د،
رفتاردرماني مي كوشد فقط نشانه را تسكين دهد.
ادامه انتقادهائي از رفتاردرماني
ازديدگاه بافتي
روان درمانگران هم واره باي د درباره مناسب ب ودن
رفتارهاي آماج ،اهداف درمان و مالكهاي پيام د تص ميم
بگيرند تمركز رفت اري برآم وزش مهارت فردي مسائل
اجتماعي را ناديده مي گيرد و از ارزش هاي گروه حاكم
حمايت مي كند.
ادامه انتقادهائي از رفتاردرماني
ازديدگاه يكپارچه نگر
اغلب افرادي كه دراين حرف ه مش غول ك ار هس تند از ديرباز
تشخيص داده اند كه هيچ نظام روان درماني يا نظرية واح دي
آن قدر كامل نيست كه با پيچيدگيهاي درمانجويان ما منطب ق
باشد مطمئنا در پس آنچه رفتاردرماني خوانده مي شود ،نظري ة
وحدت بخشي وجود ندارد.
پایان