صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
قل لمام طي طیه الصلامز
غاية للم حَسن العمل
نتیجه نهايي دانش +کردار نيك است.
صفحه 5:
اهمیث مطالعه:
را لا ا رت
ی اس مق زر ی
ل
نمي دانست وبیاموخت
کال لملم حلي عليه السلا نکر رام ابر
< هر آن كس كه با كتابها أرامش يابدءراحتي وآسايش افراد سلب نمي
ده
دا تك
صفحه 6:
7
ح 0 0 © 0 0
اهداف مطالعه:
مطالعه پويشي هدفدار وكوششي جهت دار است
(CO eee oer re te 9)
pl :تسار ain his OLS: gh هنف
0 ee meine oP eyes ae
Be Bebo eT eC)
تقویت افکار وتجدید نظر تعالي بخش در اندیشه هاي خود.
|
انتقال حقایق ومعارف به حقیقت گرایان ومعرفت جویان,
خرسندي خدا وخدمت به خلق خدا.
Sandal ا
صفحه 7:
Malls گر یف ٠
سار رات سیر و زار
مد داي هي من مق رنه ین لاد
0
هرد یت با رکفت ای
Sandal ا
صفحه 8:
شرایط مطالعه:
۱
. روش يا تكنيك مطالعه.
صفحه 9:
مگان مطالعهه
0 این جاي ثابت باید حتماً پشت میز باشد.(مطالعه
(CONE CEBY Ver BYE err To cier Se SITS)
رت Bye oe Seve ey reyes) eae
Cae ا 0 يا ام ركان
و
پیرامونتان روشن باشد وفقط محلي که درس مي خوانید روشن
00
نور خير كننده آ فتاب.
Sandal ا
صفحه 10:
-مكان مطالعه:
| دماي اتاق بايد حدود6© «باشد.
-( ا ل 00
وثابت تر باشد.بهتر است.به عبارت بهتر مرتب دکور
ae Reo را را
کنید.در ضمن چيزي که تداعي کننده خاطره خاصي باشد
ee EE Lo oS) ا ek
محسمه كه يادآور خاطره يا مسئله ي خاصي باشد.
Sandal ا
صفحه 11:
مگان مطالعه*
6 . ... بهترین جابراي در س خواندن منزل است
ولي اكر به هر دليل نمي توانيد در منزل در س بخوانید مي
توانيد از كتايخانه ها وفرهنكسراها استفاده كنيد فقط توجه
داشته باشيد كه برويد كتابخانه ودر س بخوانيد نه اينكه مركز
ew OU ee caper 0
> سم جر در باره موسيقي فیح ضد ونقیص فراواني
منتشر شده است .خلاصه اینکه درس خواندن با موسيقي گوش
م
Ki
aa
صفحه 12:
-زمان مطالعات
< هیچ قانوتي براي زمان مطالعه نداریم .هر وقت که راحت
بود ید همان موقع بهترین زمان براي در س خواندن است» ولي
۱
درس بخوانید:
ال ل اك ا لكك
منع قبلي ندارد ومطالب را به راحتي در خود نگه مي دارد.پس
طوري برنامه ريزي کنید که روزانه صبح ها نیم یا يك ساعت
00
Sandal ا
صفحه 13:
زمان مطالعه:
ا ۱۱ ۱( ار سل
بعدي نداريد»مطالب فرصت بيدا مي كند تا از نيمكره
epee) ار( زر
quarry دا لا
)6( دوساعت قبل از غروب آقثاب: بددال تارس اندد
كيهاني ونوع رابطه ي خورشيد با زمين اختلال حواس
كم مي شود. يس سعي كنيد اين زمان صرف امور ييش
Aya psa
Sandal ا
صفحه 14:
زمانهاي نامناسب مطالعه:
0 ا مه نيست:حتمأبين وعده
TU ear i
ne ne e لي
در
0
ا ۱
©) خوابيده ودراز كشيده.
Fe. SB SCS as
Sandal ا
صفحه 15:
روش مطالعه:
ا Fe oor را
شاش بان تا ان زرا
Eres BS Saree cee
مطالعاتي مي پردازيم.
Sandal ا
صفحه 16:
۵6) روش مطالعه *
ORPGSETR as\Ulos yung ©
رک Ys95 ©
<a
صفحه 17:
این روش يكي از معروف ترین روش هاي بهسازي حافظه است .
نام اين روش همانند نام انكليسي آن ( )602 ) متشكل از
کب
ال ا
eae) ا
pee
2 مرحله سوا ل کردن
Go
مرحله خواندن ۳
Oe
مرحله ازی رگردن (مرور ذه ی
مرحله ثآأره كردن مطالعه
فضا ااه 0
با ج نا و ند
صفحه 18:
© سییتم مطالعاتی PGOR
0 مراحل فیل از مطالعهر
0
0-© ستوال كردن
2) مراحل حين مطالعه:
0-2 خواندن
©-© خلاصه نويسي
©) مراحل بعد از مطالعه:
49 مرور کردن
©-© ازبر كردن (مرور ذهني)
م
دا تك
صفحه 19:
رعایت نگاتی,قبل از توضيح مراحل
مالعا
نحوه ي ایجاد عادت جدید:
”سنك بزرك را بر نداريد.
ee ak ا ل سن
ا
“منتظر نقظه ي آغاز براي شروع تحول جديد نباشيد.
ا Sandal
صفحه 20:
ط)
,. در این مرحله فصلهاي مختلف کتاب رابه
صورت یک مطالعه اجمالي و مقدماتي
مطالعه مي شود.
e ا Gare aa مت
فصلها , خواندن سطحي فصل , توجه به
Pace RN A ae ea a اد
فصلها مي باشد .
eee م e
pies ی و ارتباط دادن
صفحه 21:
۱9 ep eee Eee
پس ار مطالعه اجمالي موصوعات و نکات
اصلي , در باره ي آنها به طرح سوّال بیردازید .
. اين كار باعث افزايش دقت و تمركز فكر و
Feri AB age
صفحه 22:
nt ل eee
و( لت ار
كافي است ونيازي نیست سئوالات زيادي را استخراج کنید.
۰ . براي اينکه در اين مر حله شرطي بشوید »بر روي
ميز مطالعه خود روي كاغذ بنويسيد 2 كه هر وقت اين
erty ono 0
صفحه 23:
2 ۲9
٠ 11 مرا تلحر
Pe
يادگيري
3
اكه
درون ی 577
رياه nites ss ae
ee
he
<r
صفحه 24:
صرحا جر زر سفق
در این مرحله به خواندن دقیق و کامل
مطالب كتاب مي يردازيد a
ا ۳
Eee الل رد
سوالات مرحله قبل مي باشد.(هدف از
مرحله خواندن فقط فهميدن وانتقال اطلاعات از
که
. در مرحله خواندن براي فهم بهتر
مطالب مي توان از كارهايي مثل
يادداشت برداري , علامت كذاري و خلاصه
تويسبيب بهره جحست. 8
صفحه 25:
۱
. تنها عضوي که در موقع درس خواندن مي تواند
عم ن دست به عنوان
OSE ee eee eer ee Tee)
era eg ype reer PSB Ree VON) ۳
0
ا اا ۱۳
بفهمید ورابطه يآنهار/ درک کنید ودر مرحله ي بعدي
(خلاصه نويسي) مطالب را حفظ كنيد.
Pe
صفحه 26:
OPE ee Ae as
0 عادات بد يراي درس خواندن:
بلند خواندن مطالب در زمان مطالعهءروند انتقال مفاهيم از جشم
رت الى cote A i لسار
ا ۱
VIC ey ا ا ل ا ا 2000
ان
٩ eat تمرکز کوناه با نوفف
cme ine
Sandal ا
صفحه 27:
Peer Tee ee eee nas
Gand
Een D DISD seein Se reel neo re S ENS
حلاصه نویسی کار بسیار وقت كير است ولی یک حاصیت دارد و آن هم این است که
یادگیری را اشزایش و ضراموشی را گاهش می دهد.
اه فردبراى هرد رس حودش © منبع مطائعاتى دا ردكه عبا رتند از:
ال ) تابه درميى : ب ) جنوه ange aS pm oho g ى ملم كلاس كذكور يا
0 : ) ممجموحه شاى تستى موجود در
دا تك
صفحه 28:
مرحله ي خلاصه نويسي
مس ۷
Wy ls Giles as با يكديكر مشترك هستند ولي
۴ که 1
مه کت ره تخاب وم Reet
يك جزوه تبدیل کند» 0 | دور:
اللا 00
ست في Feu
MA cepa) Compan.
سروس ee ed eee OOM
Sandal ا
صفحه 29:
ص۱۷
BE ee er eee es 06
Be ا ا ل ا ا ore
pe EE See BIE Be ele ل ا
وطرح هاي خلاصه نويسي دارد.
صفحه 30:
۴ مرحله ي خلاصه نويسي
ص۱۷
© ريزكيواي خانصه تريسي:
0) در خلاصه نويسي بايد سعي كنيد فعلها را حذف كنيد.
ele ا ا ل (ees
Gr 6 كار رار رو لكر راك بات
نگي باشد بهتر است كه لايه
م rere ere ah
ار ۳
رو فا ای
مر و
ee
۰ 0
Sandal ا
صفحه 31:
م۷
Cee eee el Poe SN eS ISLS) ae, e
ر 0 93 نكا
)559 مداه م ملف به بكر 9
Siege.) 0 مور[ ن کناب مراجعه
oe تس یت یی به سخالات
eee و 5 aed
5 3 0007 ماد سم ره ree
Pe ‘
صفحه 32:
0007 0500 eT ye مرحله
21210000006
2 م Tee STC S'S)
فا(
OR ee ee
صفحه 33:
4
9
Oo
2
OPI Oe a a
مرس"
زمانهاي مرور:
. _ یگ روز بعدء که فراموشي را تا #هفته به تأخیر مي اندازد,
یک هفته بعد: که فراموشي را تا ماه به تأخیر مي اندازد.
Des EOL eal eet ee ena
ا ۱
<r
صفحه 34:
9۳
در این مرحله فردسعي مي کند بدون مراجعه به کتاب و
ا ا Dorey Pyare acre re
دیگر به سوالهايي که خود مطرح کرده پاسخ دهد.
در اینجا فردباید بتواند مطالب آموخته شده را در قالب
کلمات براي خود بیان کند در غیر این صورت لازم است
كه مجددا به خواندن مطالبي كه اموخته نشده بيردازد.
ا ا 0
ووقتي بخش هاي يك فصل به اتمام رسيدء به مرحله
مرور کردن يا آزمون وارد مي شویم.
يدر مرا Le) ا ا 0
man lros) ا ار
00-١
صفحه 35:
رحس سم ۱۱
۳ Lees ae
كامل ياد كرفته و متوجه مفاهيم اصلي ونكات مهم آن
شدیدء خلاصه نويسي هاي خود را با کتاب وجزوه
مطابقت مي دهیداگر نکته اي را کم نوشته ایدهاضافه مي
کنید.اگر مطلبي زائد است» حذف مي کسنید و خلا
هاي خود راكامل مي كنيد.
aa
صفحه 36:
صفحه 37:
Te ea Uk
ره د علاقه 5
ch aie mony eo
و ی ی ی ۳ ae دائمي به آن : فرد
فردابي
me
۳ مت بر رد
fate 15 , هاي هر درس ee ens
nea 2 | : درس شيمي خوشش
. اين درس در صنعت و زند توجه كند
صفحه 38:
. براي مطالعه كردن مانند هر كار
ديكري , يك سري مقدمات لازم است
pee PP || eee Pn ee
آرامش روحي و ذهني و تمرکز
. حواس است
Sandal ا
صفحه 39:
پیش مطالعه -)
PYEVEW
ly obs ار
Serr ل ا are) POP Y Tap
سختي و آساني و نام نویسنده
و یه را بدانيد 5
Sandal ا
صفحه 40:
ا 5
ب انديشه خلاق از يي سؤالات خلاق بر مي
بقل 5155 ا 7 7
افزایش
مي دهد.
JU. L guys aSul 5] Js مر
به سوالهاي مطرح شده آن قسمت دقت کنید.
صفحه 41:
*" خواندن اصلي زر
در این مرحله کتابي ۳ که براي مطالعه انتخاب
كرده ايد , برداشته قبل از خواندن دقيق ,
مراحل جهار كانه بالا را به كار بكيريد .
... فصل يا تعداد صفحاتي را كه مي خواهيد امروز
مطالعه كنيد را مشخص كنيد, زمان مطالعه را
مشخص كنيد و به نكات فرعي و استثنائي و
ياورقي ها دقت كنيد .
صفحه 42:
۲ 6
دصر
. خواندن بدون يادداشت برداري
|
eed eee ا PA Cone
انفعال در برابر کتاب , تنفر از درس
بخصوص دروس فكري مي شود.
Pe ۱
صفحه 43:
نعریف , بان زگوتي , خود
مسرت
سؤالاتي را از خود بیرسید , به
صورت کتبي يا شفاهي جواب دهید و
ا ro be pee re 0
ero و
صفحه 44:
۲ دوره کردن aU ربهر - ()
. پس از پایان هر فصل کناب ol ab
رابا حوصله و به سرعت مرور كنيم
اال 000
errr) ا ا ل
نماند .
صفحه 45:
9 ككل فزدن؟! فكضق و
۳
ارتباط بین داده ها و کمیت ها را در
فرمولها كشف مي كنيد ء و شما در
اين مرحله بايد يك كاشف به تمام
معنا باشید .
orem bas LI! aS Jlgw 29> 51 0
عناصر داراي اين خصوصيت
همادا ۱۱۱۰ (7
صفحه 46:
آزمون بحط-
امتحان چيزي به جز ارزيابي داده ها
1 CO
ws 9 pS ylriol 29> jl yl
Blas ag aS culo 1, glaiol »»
ضعف و قوت خود پي ببرید و نقاط
. ضعف خود را اصلاح کنید
صفحه 47:
1 0
A
rs} Sa
pipes 0 wy
فتن
2 2 Is
5 05 1
e
بعد از
ای سر عم ee
سس
5 و د me ده ماي
0
0 fe
7 روزا
9
صفحه 48:
۰
2000090
سرت 31-7
Ee fe eee و ات es ابه
ات روش ار
icy ek ad مروريا
B(REPO) Gilles
2۶ 6 امعان
000 if Ee eee رت
صفحه 49:
eo مس سمل
ره رگ ا
. ابتدا عناوين كلي يا رئوس مطالب هر
فصل را بخوانید .
صفحه 50:
| ان 7 1
G(GOEETION)
.. جنانجه فصل مورد مطالعه شما سؤال
هايي دارد بكوشيد آن ها را ياسخ دهيد .
ا ا ال ال ا . با توجه به
رئوس مطالب خودتان سؤال هايي را
طرح كنيد .
Sandal ا
صفحه 51:
GGEGY) خواندن as
اال ال ل pee et 0
نمودارها , تفاسیر و ... بخوانيد و سعي
كنيد سؤال هاي قبلي را ياسخ دهيد .
. خواندن يك كتاب درسي با خواندن يك
رمان متفاوت است و مستلزم اين مي
باشد كه به تدريج كه ييش مي رويد از
خودتان سؤال كنيد تا مطمئن شويد آن
جه را خوانده ايد فهميده ايد .
es :
صفحه 52:
[۱ OLS aS Grom augS cro El ا
مي گذاریم آن چه را که خوانده ایم فرآموش مي
abl, ay aS sums 4935 295 1 Cowl 9s: pS
eRe Te ye meen reer
حتما به کلمات er re Be 0
خوابیده و يا به گونه اي متفاوت نوشته شده
است دقت كنيد , زیرا |
مهم بودن [ أن ها ضور كرفت
Sandal ا
صفحه 53:
B(RECITE
8 اا را براي خود 5 00 از
ere
6 یرت انز بت جلوگيري از فراموشي و
EN Deny بر موضوع ياد فته شده
کمك مي US +
Sandal ا
صفحه 54:
٩ دوره با تجدید نظر
رس
مرور مکرر در يادآوري بسیار مهم است .
. بهترین اوقات دوره کردن بعد از اولین
مطالعه و درست قبل از امتحان است .
.. اغلب افراد به فواصل مطالب را دو يا سه
بار دوره مي كنند . هر دوره py دوباره
get-\ aera) prope) Pe 7
صفحه 55:
موانع مطالعه:
0) بي علاقكي وناآشنائي نسبت به موضوع.
بر ۳"
eee Se ey ۱
©) رعايت نكردن آداب وشرايط مطالعه.
©) توجه نكردن به مراحل و روش مطالعه.
Cc) بي نظمي د رمطالعه.
6) كمي فكري به جاي كيفي نگري.
ned و دح(
Sandal ا
صفحه 56:
موانع مطالعه:
۳ ۳۳ ee Bete ees
اتوجه به آنجه كفته شده؛نه آن كسي كه كفته است.
6 نوع نوشته وظاهر کتاب.
5 يكنواختي موضوع ومدت مطالعه.
ااا
بس از مدت ©.0 تا © ساعت خواندن استراحت 000 تا ©0 دقيقه بيشنهاد مي
ونان
پس از رفع خستگي با تغییر نوع کتاب ا 00
شويد.
راع ناسر ا Sandal
صفحه 57:
شرطظ بيروزي؛
اعتماد به نفس
صفحه 58:
= ۰ 6 60 ۵ ۴ 20 نت
1
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
كارگاه آموزشي:
آشنايي با روشهاي صحيح
مطالعه ويادگيري
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
2
روشهاي صحيح
مطالعه ويادگيري
3
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
قال امام علي عليه السالم:
غاَي ة الِع لم ُحسُن الَع َم ل
نتيجه نهايي دانش ،كردار نيك است.
4
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
اهميت مطالعه:
ِ اْق َر ْاِ باْس مَ رِّب َك اَّلذي َخ َلَق َ،خ َلَق اِاْلْن ساَن ِ مْن َع َلٍق ِ،ا ْق َر ْاَ َو رُّب َك
ْاَالْك َر ُم َ،اَّلذي َع َّلَم ِبْالََق َلِم َ،ع َّلَم ْااِل نساَن َم اَلْم َي ْع َلْم (سوره علق,آيات
1تا)5
پروردگاري كه بوسيله قـــلم آموزش داد،به آدمي آنچــــه راكــه
نمي دانست وبياموخت.
قال امام علي عليه السالمَ :م ْن َت َس لي ِباْلُكُتِب َلْم ُتْف تُهِ سلوه.
هر آن كس كه با كتابها آرامش يابد،راحتي وآسايش افراد سلب نمي
گردد.
5
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
اهداف مطالعه:
مطالعه پويشي هدفدار وكوششي جهت دار است
)1
)2
)3
)4
)5
)6
6
(خواندن مبدا ومقصد مي خواهد)
هدف نهايي :كمال جويي ومقصد نهايي :تعالي خواهي
آموختن وافزودن دانستنيها و دستيابي به حقايق ومعارف.
نقد انديشه ها وتفكرات ديگران.
تقويت افكار وتجديد نظر تعالي بخش در انديشه هاي خود.
عمل به يافته ها ومعلومات سود مند ورشد آور.
انتقال حقايق ومعارف به حقيقت گرايان ومعرفت جويان.
خرسندي خدا وخدمت به خلق خدا.
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
تعريف مطالعه:
مطالعه يك فرآيند شرطي واكتسابي جهت افزايش
معلومات است.
الف) فرآيند :فرآيند يعني مرحله به مرحله روند ،پروسه به عبارتي مطالعه
بايد داراي بخشهاي مختلفي مثل گرم كردن ،ايجاد آمادگي،پيش مطالعه
و ...باشد .
ب) شرطي :يعني اينكه يك سري شرايطي دارد واز همه مهم تر يعني عادت
كردن ،به عبارتي بايد در طول سال تحصيلي به يك روش خاص
عادت كرد.
ج) اكتسابي :يعني بدست آوردن ،پس بايد روش مطالعه را ياد گرفت.براي
شرطي شدن نسبت به مطالعه ،بايد شرايطي را لحاظ كرد.
7
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
شرايط مطالعه:
مكان مطالعه.
زما ن مطالعه.
روش يا تكنيك مطالعه.
8
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
مكان مطالعه:
)1جاي ثابت :اين جاي ثابت بايد حتمًا پشت ميز باشد(.مطالعه
روي زمين،روي تخت ويا در حال رفتن مورد تأييد نيست)
)2نور اتاق مطالعه :بهتر است نور اتاق مطالعه تركيبي از
طيف زرد وطيف سفيد باشد(.به تنهايي از المپ مهتابي وحتي
از نور چراغ مطالعه استفاده نشود.ضمنًادر موقع مطالعه
پيرامونتان روشن باشد وفقط محلي كه درس مي خوانيد روشن
نباشد ).ضمنًا نوراز سمت راست بتابد وپرهيزاز مطالعه در
نور خير كننده آ فتاب.
9
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
مكان مطالعه:
)3دماي اتاق مطالعه :دماي اتاق بايد حدودc 25باشد.
)4دكوراتاق مطالعه :دكور اتاق مطالعه هر چه ساده تر
وثابت تر باشد،بهتر است.به عبارت بهتر مرتب دكور
اتاق را تغيير ندهيد وسعي كنيد به يك وضعيت عادت
كنيد.در ضمن چيزي كه تداعي كننده خاطره خاصي باشد
در اتاقتان وجود نداشنه باشد،مثل عكس ،پوستر و يا
مجسمه كه يادآور خاطره يا مسئله ي خاصي باشد.
10
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
مكان مطالعه:
)5برتري خانه :بهترين جا برا ي در س خواندن منزل است
ولي اگر به هر دليل نمي توانيد در منزل در س بخوانيد مي
توانيد از كتابخانه ها وفرهنگسراها استفاده كنيد.فقط توجه
داشته باشيد كه برويد كتابخانه ودر س بخوانيد نه اينكه مركز
مشاوره وگفتگو باز كنيد وبه جاي خواندن وقتتان تلف شود.
)6نقش موسيقي :در باره موسيقي نتايج ضد ونقيص فراواني
منتشر شده است .خالصه اينكه درس خواندن با موسيقي گوش
دادن جور نمي آيد(.هر سخن جايي وهر نكته مكاني دارد)
11
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
زمان مطالعه:
هيچ قانوني براي زمان مطالعه نداريم ،هر وقت كه راحت
بود يد همان موقع بهترين زمان براي در س خواندن است ،ولي
3زمان در يادگيري خيلي مهم است كه بهتر است در اين زمانها
درس بخوانيد:
)1اول صبح :به دليل اينكه تازه از خواب بيدار شده ايد وذهنتان
منع قبلي ندارد ومطالب را به راحتي در خود نگه مي دارد.پس
طوري برنامه ريزي كنيد كه روزانه صبح ها نيم يا يك ساعت
بتوانيد درس بخوانيد.
12
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
زمان مطالعه:
)2آخر شب :به دليل اينكه بعد از درس مي خوابيد ومنع
بعدي نداريد،مطالب فرصت پيدا مي كند تا از نيمكره
راست كه جايگاه حافظه ي كوتاه مدت است وارد نيمكره
ي چپ كه جايگاه حافظه بلند مدت است ،بشود.
)3دوساعت قبل از غروب آفتاب :به دليل كاهش اشعه
كيهاني ونوع رابطه ي خورشيد با زمين اختالل حواس
كم مي شود .پس سعي كنيد اين زمان صرف امور ييش
پاافتاده نشود.
13
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
زمانهاي نامناسِب مطالعه:
)1با شكم ُپر درس خواندن مناسب نيست:حتمًابين وعده
ي غذايي مثل ناهار وشام وآغاز مطالعه حداقل نيم ساعت
فاصله باشد.
)2با شكم خالي درس خواندن نيز مناسب نيست :اگر گرسنه
تان است ولي قسمتي از درستان هم باقي مانده
است،اشكالي ندارد يك ميوه يا شيريني ميل بفرما ييد
وسپس برگرديد ودرستان را ادامه بدهيد.
)3خوابيده ودراز كشيده.
)4در هنگام حركت وراه رفتن.
14
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
روش مطالعه:
مطالعه بايد بر اساس يكي از سيستم هاي
مطالعاتي باشد تا راندمان الزم را داشته
باشد.
در اساليد بعدي به كارآمدترين سيستمهاي
مطالعاتي مي پردازيم.
15
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
مطالعه
روش مطالعه
انواع روش
انواع
PQ5R
مطالعه PQ5R
روش مطالعه
روش
MRPQ5RTR
مطالعه MRPQ5RTR
روش مطالعه
روش
SQ3R
مطالعه SQ3R
روش مطالعه
روش
16
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
PQ5R
مطالعه PQ5R
روش مطالعه
روش
است ..
حافظه است
بهسازي حافظه
هاي بهسازي
روش هاي
ترين روش
معروف ترين
از معروف
يكي از
روش يكي
اين روش
اين
از
متشكل از
)) PQ5Rمتشكل
آن (( PQ5R
انگليسي آن
نام انگليسي
همانند نام
روش همانند
اين روش
نام اين
نام
حروف
حروف
است ..
آن است
اي آن
مرحله اي
هفت مرحله
اول هفت
اول
.1
.1
.2
.2
.3
.3
.4
.4
.5
.5
.6
.6
.7
.7
خواني
پيش خواني
مرحله پيش
مرحله
P
Preview
review
كردن
سؤال كردن
مرحله سؤال
مرحله
Q
Question
uestion
R
Reading
خواندن eading
مرحله خواندن
مرحله
R
Record
نويسيecord
خالصه نويسي
مرحله خالصه
مرحله
R
Review
كردن eview
مرور كردن
مرحله مرور
مرحله
R
Recite
ذهني)ecite
(مرور ذهني)
كردن (مرور
ازبر كردن
مرحله ازبر
مرحله
مطالعه
كردن مطالعه
تازه كردن
مرحله تازه
مرحله
R
Refreshment
efreshment
ادامهS.Mahdi
Tabatabaii Vakili
17
سيستم مطالعاتي PQ5R
)1
مراحل قبل از مطالعه:
1-1پيش مطالعه
2-1سئوال كردن
)2مراحل حين مطالعه:
1-2خواندن
2-2خالصه نويسي
)3مراحل بعد از مطالعه:
1-3مرور كردن
2-3ازبر كردن (مرور ذهني)
3-3تازه كردن مطا لعه
18
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
رعايت نكاتي قبل از توضيح مراحل
مطالعه:
نحوه ي ايجاد عادت جديد:
سنگ بزرگ را بر نداريد.
در موقع ايجاد عادت جديد راندمان بين 21تا 40
روز كاهش پيدا مي كند.
منتظر نقطه ي آغاز براي شروع تحول جديد نباشيد.
19
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
مطالعه
پيش مطالعه
ي پيش
مرحله ي
مرحله
P
Preview
review
در اين مرحله فصلهاي مختلف كتاب را به
صورت يک مطالعه اجمالي و مقدماتي
مطالعه مي شود.
از جمله موارد اين مرحله خواندن عنوان
فصلها ,خواندن سطحي فصل ,توجه به
تصاوير ,بخشهاي اصلي و فرعي و خالصه
فصلها مي باشد .
هدف در اين مرحله يافتن يك ديد كلي
نسبت به كتاب و ارتباط دادن بخشهاي
S.Mahdiباشد.
Tabatabaiiمي
يكديگر
مختلف كتاب با
Vakili
20
ادامه
Q
Question
كردن uestion
سؤال كردن
مرحله سؤال
مرحله
پس از مطالعه اجمالي موضوعات و نكات
اصلي ,در باره ي آنها به طرح سؤال بپردازید .
اين كار باعث افزايش دقت و تمركز فكر و
سرعت و سهولت يادگيري مي گردد .
21
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
مرحله سئوال كردنQuestion
تذكر :1از هر 3يا 4صفحه اگر يك سئوال كلي طرح كنيد
كافي است ونيازي نيست سئواالت زيادي را استخراج كنيد.
تدكر :2براي اينكه در اين مر حله شرطي بشويد ،بر روي
ميز مطالعه خود روي كاغـــذ بنويسيد ( )Qكه هر وقت اين
عالمت را مي بينيد ،يادتان بيافتد كه بايد سئوال طرح كنيد.
22
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
مرحله سئوال كردن Question
قبل از آغاز مراحل حين مطالعه ،مطالعه رااز جنبه ديـــگري نيز
مورد بررسي قرار مي دهيم:
مطالعه شامل سه بخش است:
الف) يادگيري
ب ) به خاطر سپاري
ج ) يادآوري
تذكر :از سيستم ها وروشـهاي مطالعاتــي آنها يي موفق هستند كه بر
روي بخاطر سپاري ويادآوري كار بيشتري كـــرده اند وبواسطـــه
آن سيستمهاي موفقي هستند ،در حالــــيكه سيستم آموزش ما برروي
يادگيري تأكيد دارد.نسبت اهميت مراحل بخاطر سپاري ويادآوري به
يادگيري حدود 70درصد است.
23
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
R
Reading
خواندن eading
مرحله خواندن
مرحله
در اين مرحله به خواندن دقيق و كامل
مطالب كتاب مي پردازید .
هدف در اين مرحله فهميدن كليات و
جزئيات مطالب و نيز پاسخگوئي به
سؤاالت مرحله قبل مي باشد(.هدف از
مرحله خواندن فقط فهميدن وانتقال اطالعات از
كتب به يادداشتهاست).
در مرحـــله خواندن براي فـهم بهتر
مطالب مــي توان از كارهايي مثل
يادداشت برداري ,عالمت گذاري و خالصه
نويسي بهره ُج ست.
24
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
مرحله خواندن Reading
تذكر :1تنها عضوي كه در موقع درس خواندن مي تواند
حركت كند،چشمها هستند ونهايتًاانگشتـان دست به عنـوان
راهنمايي براي چشم ،پس سعي كـنيد موقع درس خوانـدن
باصداي بلند درس نخوانيـد،صـــندلي را تـــكان ندهيد ،با
موهاي خود بازي نكنيد و...
تذكر :2در موقع درس خواندن فقط سعي كـنيد مطالب را
بفهميد ورابطه ي آنهارا درك كنيد ودر مرحله ي بعـدي
(خالصه نويسي) مطالب را حفظ كنيد.
25
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
مرحله ي خواندن Reading
عادات بد براي درس خواندن:
)1
بلند خواندن مطالب در زمان مطالعه،روند انتقال مفاهيم از چشم
به مغز،درك وضبط اين مطلب را مختل مي سازد.
ثابت كردن طوالني نگاه بر روي يك تست از صفحه ويا ثابت كردن
نــــگاه به مدت زيــــــاد بر روي يك سطر،از بهره وري مطالعه مي
كاهد.
)3
افراد عادي بر روي يك سطر كه در حدود12كلمه دارد8،تا10بار
تمركز كوتاه يا توقف دارند ،براي بهره وري بيشتر اين تعداد بايد به
5بار در هر سطر برسد.
)2
26
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
نويسي
خالصه نويسي
ي خالصه
مرحله ي
مرحله
R
Record
ecord
قبل از آموزش خالصه نويسي الزم است موارد زيررا ياد آوري كنيم:
خالصه نويسي كار بسيار وقت گير است ولي يك خاصـــيت دارد وآن هم اين است كه
يادگيري را افزايش وفراموشي را كاهش مي دهد.
.1
.2هر فردبراي هردرس خودش 5منبع مطالعاتي داردكه عبارتند از:
الف) كتاب درسي ،ب) جزوه ي معلم سر كالس ،ج) جزوه ي معلم كالس كنكور يا
تقويتي يا معلم خصوصي ،د)كتاب كمك آموزشي ،ه) مجموعه هاي تستي موجود در
بازار.
27
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
ادامه
مرحله ي خالصه نويسي
Record
كه 70در صد مطالب اين منابع با يكديگر مشترك هستند ولي
هر فرد براي دوره كردن مطالب نياز دارد كه هر منبع را
مطالعه كند ولي اگر به كمك خالصه نويسي اين 5منبع را به
يك جزوه تبديل كند ،مي تواند چندين بار آن را دوره كرده وبه
طور چشم گيري در وقت صرفه جوئي كند.
.3خالصه نويسي در 2زمان صورت مي گيرد:
الف) حين مطالعه :يعني همان موقع كه درس مي خوانيد،پارگراف
به پاراگراف كتاب راخالصه ويادداشت مي كنيد.
ب) بعد از مرور سوم ،همان مرحله ()Refreshmentاست.
28
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
مرحله ي خالصه نويسي
Record
.4خالصه نويسي بهتر است در كاغذ كالسورانجام شود كه در
صورت ايجاد تغييرات ،به راحتي اين كار انجام دهيد ودر
ضمن نسبت به دفتر فضاي بيشتري براي رسم درخت حافظه
وطرح هاي خالصه نويسي دارد.
29
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
مرحله ي خالصه نويسي
Record
ويژگيهاي خالصه نويسي:
)1
)2
)3
در خالصه نويسي بايد سعي كنيد فعلها را حذف كنيد.
تابع متن اصلي باشد40(.صفحه را به 10صفحه تبديل كنيد)
جامع ومانع باشد،يعني تمام نكات مهم رادربرگيردونكات زايد راهم نداشته
باشد.
)4رنگي باشد بهتر است كه اليه هاي اول بارنگهاي گرم
(قرمزوسبز)باشدوتوضيحات آن بارنگهاي سرد(مشكي وآبي)باشد.
)5بااستفاده از عالمتهاي اختصاري باشد.مثل pr:به جاي پروتئين
)6براساس نمودارشعاعي ،درخت حافظه وطرح شبكه اي مغز باشد
وقتي خالصه نويسي درس تمام شد،مطالب خالصه شده را يكبار دوره كرده ودر
ذهن خود مرور كنيد.
30
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
مرحله ي مرور كردن
Review
مرحله مرور كردن يا آزمون در پايان هر فصل انجام مي
گيرد.
در اينجا به مرور موضوعات اصلي و نكات مهم و نيز
ارتباط مفاهيم مختلف به يكديگر مي پردازیم و در صورت
بر خورد با موضوعات مورد اشكال به متن كتاب مراجعه
مي كنیم.
يكي از راههاي كمك به اين مرحله پاسخگويي به سؤاالت
و تمرينات پايان فصل است .در صورت عدم وجود سؤال
در پايان فصل شما مي توانيد خود به طراحي سؤال و
آزمايش خود بپردازيد و بدين ترتيب قبل از اينكه معلم
شما را بيآزمايد شما پيشاپيش اين كار را كرده ايد .اجراي
اين مرحله مي تواند مقداري از اضطراب امتحان را كاهش
دهد.
31
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
مرحله مرور كردن Review
مهم ترين قسمت مطالعه كه سبب ثبت اطالعات دراليه هاي
زيرين ذهن مي شود و جلوي فراموشي را مي گيرد ،مرور
كردن است .بطوري كه پيشينيان معتقد بودند:
الَّد ْرُس َح ْر ف َو التْك راُر َاْلف
32
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
مرحله ي مرور كردن
Review
زمانهاي مرور:
.1يك روز بعد :كه فراموشي را تا 1هفته به تأخير مي اندازد.
.2يك هفته بعد :كه فراموشي را تا 1ماه به تأخير مي اندازد.
.3
.4
33
يك ماه بـعد:
4مـاه بــعد:
كه فراموشي را تا 4ماه به تأخير مي اندازد.
كه فراموشي را تا 1سال به تأخير مي اندازد.
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
ذهني)
ازبركردن(مرور ذهني)
مرحله ازبركردن(مرور
مرحله
R
Recite
ecite
در اين مرحله فردسعي مي كند بدون مراجعه به كتاب و
از حفظ به يادآوري مطالب خوانده شده بپردازد و بار
ديگر به سؤالهايي كه خود مطرح كرده پاسخ دهد.
در اينجا فردبايد بتواند مطالب آموخته شده را در قالب
كلمات براي خود بيان كند در غير اين صورت الزم است
كه مجددًا به خواندن مطالبي كه آموخته نشده بپردازد.
مرحله از حفظ گفتن در پايان هر بخش انجام مي گيرد
ووقتي بخش هاي يك فصل به اتمام رسيد ،به مرحله
مرور كردن يا آزمون وارد مي شويم.
در موقع مرور در باره خالصه نويسي ها تفكر
كرده،آنـــــهاراازبر مي كنيم،وسازمان آن را بخاطر
34مي سپاريم.
ادامهS.Mahdi
Tabatabaii Vakili
مرحله ي تازه كردن
Refreshment
مطالعه
بعد از مرور سوم يعني زمانـــي كه تقريبــًا درس را
كامل ياد گرفته و متوجه مفاهيم اصلي ونكات مهم آن
شديد،خالصه نويسي هاي خود را با كتاب وجــــزوه
مطابقت مي دهيد،اگر نكته اي را كم نوشته ايد،اضافه مي
كنيد.اگر مطلبي زائد است ،حذف مي كــــــنيد و خالصه
هاي خود راكامل مي كنيد.
35
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
مطالعه
روش مطالعه
روش
.1.1
.2
.2
.3
.3
.4
.4
.5
.5
MRPQ5RTR
MRPQ5RTR
انگيزش
انگيزش
آمادگي
آمادگي
مطالعه
پيش مطالعه
پيش
گذاري
سؤال گذاري
سؤال
اصلي
خواندن اصلي
خواندن
M
M––motivation
motivation
R
R––readiness
readiness
PP––preview
preview
Q
Q––question
question
R
R––read
read
برداري
يادداشت برداري
.6يادداشت
.6
تدريسي
خود تدريسي
گوئي ,,خود
باز گوئي
تعريف ,,باز
.7تعريف
.7
كردن
دوره كردن
.8دوره
.8
پژوهش
تعمق وو پژوهش
كردن ,,تعمق
فكر كردن
.9فكر
.9
آزمون
.10آزمون
.10
test
test
مرور
.11مرور
.11
R
R–review
–review
36
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
R
R––recitation
recitation
R
R–record
–record
R
R––review
review
R
R––reading
reading
––TT
-- motivation
motivation M
انگيزش M
انگيزش
آنچه برنده ها را از بازنده ها متمايز مي
سازد همان ميزان انگيزه و عالقه آنها به
انجام كار است .از عوامل مهم انگيزش
عبارتند از :
تعيين و تبين هدف و توجه دائمي به آن :فرد
بداند زحمتي كه امروز مي كشد فردايي
روشن براي او رقم خواهد خورد ,هيچ
مشكلي نمي تواند او را از صحنه بدر كند .
شناخت نسبت به موضوع يادگيري :شناخت
جوانب و كاربرد هاي هر درس ,مثال اگر از
درس شيمي خوشش نمي آيد به كاربردهاي
اين درس در صنعت و زندگي توجه كند .
37
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
--readiness
readiness R
آمادگي R
آمادگي
براي مطالعه كردن مانند هر كار
ديگري ,يك سري مقدمات الزم است
.
يك ركن اساسي مطالعه داشتن
آرامش روحي و ذهني و تمركز
حواس است .
38
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
P
عه –– P
مطالعه
پيش مطال
پيش
preview
preview
كتابي را كه براي خواندن انتخاب
مي كنيد بايد حجيم بودن آن ,
سختي و آساني و نام نويسنده
و ......را بدانيد .
39
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
گذاري
سؤال گذاري
سؤال
question
question
Q
–– Q
يك انديشه خالق از پي سؤاالت خالق بر مي
آيد .
سؤال گذاري قبل از خواندن ,تمركز حواس را
افزايش
مي دهد.
قبل از اينكه درس يا مطالب خاصي را بخوانيد
به سؤالهاي مطرح شده آن قسمت دقت كنيد.
40
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
لي
اصلي
خواندن اص
خواندن
read
read
در اين مرحله كتابي را كه براي مطالعه انتخاب
R
–– R
كرده ايد ,برداشته قبل از خواندن دقيق ,
مراحل چهار گانه باال را به كار بگيريد .
فصل يا تعداد صفحاتي را كه مي خواهيد امروز
مطالعه كنيد را مشخص كنيد ,زمان مطالعه را
مشخص كنيد و به نكات فرعي و استثنائي و
پاورقي ها دقت كنيد .
41
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
يادداشت برداري
record
–R
خواندن بدون يادداشت برداري
بدترين روش مطالعه محسوب مي
شود و باعث حواس پرتي ,خستگي ,
انفعال در برابر كتاب ,تنفر از درس
بخصوص دروس فكري مي شود.
42
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
خود
گوئي ,,خود
باز گوئي
تعريف ,,باز
تعريف
Recitation
ي Recitation
تدريسي
تدريس
سؤاالتي را از خود بپرسيد ,به
صورت كتبي يا شفاهي جواب دهيد و
نقاط ضعف خود را ياداشت كنيد و در
جهت رفع آنها تالش كنيد .
43
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
ن
كردن
دوره كرد
دوره
R
R –– review
review
پس از پايان هر فصل كتاب بايد آن
را با حوصله و به سرعت مرور كنيم
تا مطالب در حافظه دراز مدت حك
شوند و جاي فرار برايشان باقي
نماند .
44
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
تعمق وو
كردن ,,تعمق
فكر كردن
فكر
پژوهش
پژوهش
R
R –– reading
reading
به طور خالصه و به عنوان مثال ,
ارتباط بين داده ها و كميت ها را در
فرمولها كشف مي كنيد ،و شما در
اين مرحله بايد يك كاشف به تمام
معنا باشيد .
از خود سؤال كنيد ؛ آيا فقط همين
عناصر داراي اين خصوصيت
بخصوصند يا نه .ادامه
45
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
ن
آزمون
آزمو
T
T –– test
test
امتحان چيزي به جز ارزيابي داده ها
نيست .
بارها از خود امتحان بگيريد و نتايج
هر امتحان را ياداشت كنيد و به نقاط
ضعف و قوت خود پي ببريد و نقاط
ضعف خود را اصالح كنيد .
46
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
مرور
مرور
R
R –review
–review
پس از خواندن مطلبي و فرا گرفتن
آن ,فراموشي آن مطلب به سرعت
آغاز مي شود .
بعد از آخرين مرور يك هفته بعد ,
سپس يك ماه بعد و دو ماه بعد به
همين ترتيب ادامه دهيد تا مطالب در
ذهن شما به همان تازگي روز اول
ادامه
باقي بماند .
47
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
SQ3R
مطالعه SQ3R
روش مطالعه
روش
در
رابينسون در
پي ..رابينسون
فرانسيس .پي
توسط فرانسيس.
روش توسط
اين روش
اين
شد وو
مطرح شد
اوهايو مطرح
ايالتي اوهايو
دانشگاه ايالتي
در دانشگاه
1946در
سال 1946
سال
به
شبيه به
روشي شبيه
تقريبا روشي
است وو تقريبا
مرحله است
پنج مرحله
شامل پنج
شامل
است ..
ختام است
پس ختام
روش پس
روش
از ::
عبارتند از
روش عبارتند
اين روش
مراحل اين
مراحل
)S(SERVEY
مطالب )S(SERVEY
رئوس مطالب
بررسي رئوس
مرور يايا بررسي
مرور
)Q(QUESTION
پرسش
)Q(QUESTION
پرسش
)R(READ
خواندن
)R(READ
خواندن
R(RECITE
گفتن
)) R(RECITE
بر گفتن
از بر
از
R(REVIEW
))
كردن
R(REVIEW
نظر كردن
تجديد نظر
دوره يايا تجديد
دوره
48
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
مطالب
رئوس مطالب
بررسي رئوس
يا بررسي
مرور يا
مرور
)S(SERVEY
)S(SERVEY
ابتدا عناوين كلي يا رئوس مطالب هر
فصل را بخوانيد .
49
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
پرسش
پرسش
)Q(QUESTION
)Q(QUESTION
چنانچه فصل مورد مطالعه شما سؤال
هايي دارد بكوشيد آن ها را پاسخ دهيد .
در غير اين صورت سعي كنيد .با توجه به
رئوس مطالب خودتان سؤال هايي را
طرح كنيد .
50
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
خواندن
خواندن
)R(READ
)R(READ
به دقت متن را با توجه به جدول ها ،
نمودارها ،تفاسير و ...بخوانيد و سعي
كنيد سؤال هاي قبلي را پاسخ دهيد .
خواندن يك كتاب درسي با خواندن يك
رمان متفاوت است و مستلزم اين مي
باشد كه به تدريج كه پيش مي رويد از
خودتان سؤال كنيد تا مطمئن شويد آن
چه را خوانده ايد فهميده ايد .
51
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
بعضی اغلب مي گويند همين كه كتاب را زمين
مي گذاريم آن چه را كه خوانده ايم فراموش مي
كنيم ،خوب است ،به خود تذكر دهيد كه به ياد
آوريد و به منظور به خاطر سپردن بخوانيد .
حتما به كلمات وعباراتي كه درشت تر ،رنگي ،
خوابيده و يا به گونه اي متفاوت نوشته شده
است دقت كنيد ،زيرا اين امر به منظور يادآوري
مهم بودن آن ها صورت گرفته است.
52
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
گفتن
بر گفتن
از بر
از
R(RECITE
R(RECITE
))
مطالب را براي خود يا دوستانتان از بر
بگوييد.
اين امر به جلوگيري از فراموشي و
تسلط شما بر موضوع ياد گرفته شده
كمك مي كند .
53
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
كردن
نظر كردن
تجديد نظر
يا تجديد
دوره يا
دوره
)R(REVIEW
)R(REVIEW
مرور مكرر در يادآوري بسيار مهم است .
بهترين اوقات دوره كردن بعد از اولين
مطالعه و درست قبل از امتحان است .
اغلب افراد به فواصل مطالب را دو يا سه
بار دوره مي كنند .هر دوره شامل دوباره
خواندن و از بر گفتن است .
54
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
موانع مطالعه:
)1
)2
بي عالقگي وناآشنائي نسبت به موضوع.
عدم تمركز حواس.
هر گز وجود حاضر وغايب شنيده اي
)3
)4
)5
)6
من درميان جمع ودلم جاي ديگر است.
رعايت نكردن آداب وشرايط مطالعه.
توجه نكردن به مراحل و روش مطالعه.
بي نظمي د رمطالعه.
كمي فكري به جاي كيفي نگري.
چه مقدار فهميده ام ،نه آنكه چه مقدار خوانده ام.
55
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
موانع مطالعه:
)7
شخصيت گرايي به جاي حقيقت گرايي.
توجه به آنچه گفته شده،نه آن كسي كه گفته است.
)8
)9
نوع نوشته وظاهر كتاب.
يكنواختي موضوع ومدت مطالعه.
تأكيد روان شناسان:بهره وري كيفي وكامل از يك موضوع با مطالعه اي در
حدود 30دقيقه .
پس از مدت 1.5تا 2ساعت خواندن استراحت 10تا 15دقيقه پيشنهاد مي
شود.
پس از رفع خستگي با تغيير نوع كتاب يا موضوع ،مجددًابه مطالعه مشغول
شويد.
)10راهنما نداشتن.
56
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
شرط پيروزي:
اعتماد به نفس
كنترل اضطراب
اطمينان به موفقيت
57
ادامه
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
موفق وپيروز باشيد
S.Mahdi Tabatabaii Vakili
58